Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Help, hond gromt ineens naar m'n vader!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Mayatjuh
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mayatjuh »

Eigk laat Bobby alles toe... K denk dat het een angst reactie was maar niet agressief, hij trok z'n lip of zo ook niet op...

We gaan heel rustig te werk, maar hij laat ons m echt overal zonder problemen aanraken.
We hebben 'm vandaag ook voor t eerst geborsteld en dat ging perfect hij deed zelfs z'n ogen dicht viel bijna in slaap... Hij liet zich echt overal aanraken, als ie dat nu toestaat zonder problemen en er duidelijk van geniet lijkt me dat ik dat toch kan blijven doen? of zie ik dat dan verkeerd?

Oowjah, ik ben dat idd op de foto... en over de bestraffing. we hebben foei gezegd en mijn vader heeft toen even "over zijn snuit gegrepen"
Ik was het daar eigk niet zo mee eens omdat ie nog zo kort bij ons is... maar tegenhouden kank m ook moeilijk :S

Hij accepteert nu mijn vader ook duidelijk wel als leider... Toen ie vandaag thuis kwam blafte en gromde ie niet, maar toen hij mam een kus gaf sprong ie wel op met een blaf, maar meer zo van wat doen jullie nou dan agressief of zo, hij hield ook echt meteen weer op toen pap foei zei en toen ie later nog een kus aan mam gaf reageerde ie er niet meer op...
Greetz Maya
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Mayatjuh schreef:over de bestraffing. we hebben foei gezegd en mijn vader heeft toen even "over zijn snuit gegrepen"
Dat is echt helemaal fout! Grommen is een waarschuwing. De hond zegt ermee: baas je doet iets wat ik onprettig of eng vind, wil je dat alstjeblieft niet doen. Na grommen volgt bijten (niet altijd natuurlijk). Als je je hond afleert te grommen (wat jullie dus doen) kan hij zomaar gaan bijten. Dat lijkt dan uit het niets te komen maar komt het niet.
Bobby is een angstige hond. Angstige honden kunnen bijten omdat ze bang zijn. Zo'n hond moet je dus zeker niet het grommen afleren.

Als ik jullie was zou ik dit weekeinde nog contact opnemen met een goede gedragstherapeut. Bobby is geen makkelijke hond en jullie weten niet goed hoe je met zo'n hond om moet gaan. Dat is geen schande, maar op deze manier kan het heel erg mis gaan.
Mayatjuh
Vaste gebruiker
Contacteer:

Waarom is Bobby meteen een moeilijke hond omdat ie een herplaatser is en blaft/gromt als er een nieuw persoon komt terwijl hij binnen een paar minuten t best vind en weer lekker gaat liggen???
jullie hebben t wel steeds over de "slechte" dingen maar niemand heeft nog iets gezegd over hoe ie daarna reageert... dus rustig liggen en zo?
K vind t wel leuk en aardig zo, maar ik weet ook niet wat ik met jullie reacties moet omdat jullie zijn reacties daarna (die ik er ook bij heb geschreven) niet erbij betrekken...
K ken overigens zat honden die grommen/blaffen als ze een nieuw persoon leren kennen, en die dan geen herplaatsers zijn, maar dan wordt er ook niet meteen gezegd "hij heeft problemen, ga naar een gedragstherapeut", kijk maar eens naar die persoon die hier ook ergens op dit topic heeft gereageerd en een hond heeft die dat na 2 weken ook niet meer deed, Bobby zit hier pas 2 dagen, waarom, leg me nu eens uit waarom het dan persé een probleemhond is?
Overigens over die bestraffing van mijn vader, zoals je hebt kunnen lezen was k t daar niet mee eens, we hebben t daar ook over gehad en mijn vader heeft me gelijk gegeven dus dat gebeurd ook niet meer...

Dit is overigens niet uit onwil om hulp te zoeken... maar k wil gewoon weten waarom dit persé zon probleemgedrag is aangezien ie binnen een paar minuten weer alles best vind en lekker gaat liggen zelfs aandacht gaat vragen bij de persoon (wil geaaid worden), terwijl je wel vaker hoort van honden die grommen/blaffen bij nieuw bezoek....
Greetz Maya
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Ik heb ook het sterke gevoel dat Bobby helemaal geen makkelijke hond is. Ik sluit me dan ook aan bij de raad om zo spoedig mogelijk deskundige raad in te winnen.

Het duurt bij een herplaatser over het algemeen lang voordat echt de ware aard naar boven komt. Het duurt echt een hele tijd voordat zo´n hond zich op zijn gemak gaat voelen en door heeft wat er zich precies afspeelt rondom hem. Je moet je dan ook niet verkijken op de dingen die je nu ziet. Ik heb heel veel "probleemhonden" meegemaakt, en me baserend op wat ik daarvan geleerd heb schrijf ik je dat ik een erg ongemakkelijk gevoel krijg als ik je berichten lees.

Grommen vind ik in elk geval agressief gedrag, er hoeft niet gebeten te worden om van agressie te kunnen spreken. Ook maakt het in beginsel niet uit of deze agressie ingegeven wordt door angst of dominantie.

Blaffend opspringen op het moment dat iemand een ander gezinslid begroet kan een teken zijn van heel ongemakkelijk gedrag in wording.

Ik moet zeggen dat ik persoonlijk het niet zo heb op "poolhondkruisingen", en al helemaal niet als er sprake is van grommen, blaffend opspringen e.d.

Zoals meen ik al is aangegeven lijkt dit mij een potentiële probleemhond, of sterker nog, dat is hij al. Dit kan twee kanten opgaan, het kan minder ernstig worden, maar het kan ook verergeren. Welke kant het op zal gaan hangt helemaal van de begeleiding af, vanaf de eerste dag dat hij bij jullie is. Het lijkt me noodzakelijk dat deze begeleiding zo goed mogelijk op zijn lijf is geschreven. Daar jullie geen ervaring hebben met honden raad ook ik dus aan om nú al deskundige hulp te zoeken, al was het maar om fouten in zijn begeleiding zoveel mogelijk te voorkomen.
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Mayatjuh schreef:Waarom is Bobby meteen een moeilijke hond omdat ie een herplaatser is en blaft/gromt als er een nieuw persoon komt
Agressief gedrag naar mensen vertonen (want daar hebben we het hier over) is ongewenst gedrag. Dat gedrag kan best verklaarbaar zijn vanuit Bobby's verleden. Waar het om gaat is dat je vrij precies moet weten hoe met zo'n hond moet omgaan om erger te voorkomen.
Niemand beweert dat jullie niet van Bobby houden of dat Bobby een valse hond is.
Mayatjuh
Vaste gebruiker
Contacteer:

Neej dat weet ik ook, ik voel me ook niet aangevallen maar ik vraag me af waarom niemand er iets van heeft gezegd dat ie zo snel daarna lekker gaat liggen en ook gewoon naar de "nieuwe persoon" toe gaat om een aai over zn bol te krijgen?
Of het feit dat ie z'n lippen niet optrekt, z'n tanden niet laat zien...
K weet dat ie reageert uit angs en dat dit waarschijnlijk iets met z'n verleden te maken heeft en k wil er goed mee omgaan en zal dan ook wel contact zoeken met een "prof". Maar echt agressief kun je dit toch niet noemen....
Greetz Maya
Mayatjuh
Vaste gebruiker
Contacteer:

Oowjah.... in 't asiel heeft ie zich ook totaal niet als "probleemhond" gedraagt... daar zit je dan natuurlijk wel in een andere situatie... maar hij heeft daar toch een maand gezeten... als t echt zo'n "probleemhond" zou zijn als jullie beweren, neem k aan dat ze daar iig iets van gemerkt zouden hebben toch?
Greetz Maya
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Ik wil niet arrogant doen, maar de mensen die je hier advies geven zijn niet gisteren geboren. Ik wil niet arrogant doen als ik zeg dat je te weinig weet om je duidelijk uit te leggen waar het hem in zit dat de hond geen normaal aanpassings-gedrag vertoond. Angst alleen is het namelijk niet, want een puur bange hond gromt helemaal niet. Echt meis, het is niet om je te plagen, maar zoals ik al eerder schreef, ik krijg echt een unheimlich gevoel van je berichten. De reactie van de hond en de interpretatie van jullie van zijn gedrag maken dat het me zorgen baart.
Zoek hulp!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Mayatjuh schreef:Neej dat weet ik ook, ik voel me ook niet aangevallen maar ik vraag me af waarom niemand er iets van heeft gezegd dat ie zo snel daarna lekker gaat liggen en ook gewoon naar de "nieuwe persoon" toe gaat om een aai over zn bol te krijgen?
K weet dat ie reageert uit angs en dat dit waarschijnlijk iets met z'n verleden te maken heeft en k wil er goed mee omgaan en zal dan ook wel contact zoeken met een "prof". Maar echt agressief kun je dit toch niet noemen....
Hij reageert uit angst, uit onzekerheid en is nog helemaal niet gewend en zeker van zijn zaak. Blaffend opspringen vind ik weer niet echt veel met angst te maken hebben, eerder met dominantie. Een angstige hond kan best ook dominante trekjes hebben. Angstagressie in kombinatie met dominante agressie is een hele vervelende en gevaarlijke kombinatie. Lippen optrekken en tanden laten zien is een stapje verder dan gewoon grommen, dat hij nu alleen nog maar gromt wil nog helemaal niet zeggen dat hij zal stoppen met grommen en alleen nog maar lief en aardig zal zijn. Hopelijk wordt hij dat wel natuurlijk, maar of hij dit zal worden hebben jullie voor een belangrijk deel zelf in de hand. Echter, er is heel wat meer voor nodig dan alleen maar aardig tegen hem zijn en af en toe een beetje boos worden. Je hebt gewoon hondenkennis nodig.

Dat hij reageert ujit angst is gissen, en dat dit alleen maar met zijn verleden te maken heeft ook. Het heeft ook gewoon met zijn karakter te maken. Karakter wordt o.a. gevormd door de ervaringen uit het verleden, maar is op een gegeven moment wel een vaststaand iets wat niet zo maar even verandert omdat er zo fijn met hem omgegaan wordt.

Zich laten aaien bvb, hoeft helemaal geen teken te zijn dat er niks ernstigs aan de hand is, omdat in de eerste plaats aaien, aandacht schenken, verzorgend gedrag vertonen kán door een hond geïnterpreteerd worden als bevestiging van zijn status.

Maar goed, ik kan hiervandaan niet veel zeggen, omdat ik geen totaalplaatje kan krijgen via de monitor. Vandaar, mede ingegeven door mijn gevoel dat er mogelijk iets ernstig fout kán gaan, mijn advies om snel deskundig advies in te winnen, over hoe Bobby echt is, en hoe met hem om te gaan op een manier die zoveel mogelijk kans geeft op een positief en langdurig samenleven.
Mayatjuh schreef:Oowjah.... in 't asiel heeft ie zich ook totaal niet als "probleemhond" gedraagt... daar zit je dan natuurlijk wel in een andere situatie... maar hij heeft daar toch een maand gezeten... als t echt zo'n "probleemhond" zou zijn als jullie beweren, neem k aan dat ze daar iig iets van gemerkt zouden hebben toch?
Dit zegt helemaal niks. Een maand in een asiel is erg kort, de situatie is anders, en bovendien heeft men in een asiel lang niet altijd voldoende deskundige kijk op hondengedrag om op dat wat een asielmedewerker zegt te kunnen vertrouwen. Het gaat er ook niet zo zeer om hoe hij zich in het asiel gedrioeg, het gaat er om hoe hij zich nu gedraagt en zal gaan ontwikkelen. De ware Bobby moet nog tevoorschijn komen.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Mayatjuh schreef:Neej dat weet ik ook, ik voel me ook niet aangevallen maar ik vraag me af waarom niemand er iets van heeft gezegd dat ie zo snel daarna lekker gaat liggen en ook gewoon naar de "nieuwe persoon" toe gaat om een aai over zn bol te krijgen?
Dat is dus wat ik al zei..het is niet alleen puur angst, want een bange hond nadert niet en gromt ook niet zomaar. Dat maakt de situatie er niet blijer op. Het kan zijn dat de hond erg moet wennen, maar dan nog is agressie geen normale reactie. Agressie komt in veel gevallen voort uit het feit dat de hond zich bedreigt voelt. Agressie is lonend omdat mensen schrikken en de hond dus vaak zijn zin krijgt. Dat maakt dat agressie erger kan worden. Ook straffen is vaak niet zo goed, omdat je dan immers de hond bevestigt in dat het inderdaad eng was, waardoor het wantrouwen kan toenemen en dus ook de agressie. Het is dus niet zo simpel goed te reageren op agressie.
Daarom heb je daarvoor hulp nodig.
Sommige honden zoeken juist het contact op om controle te kunnen hebben en krijgen over de situatie. Dan zie je dus ook vaak enige spanning bij de hond.
Grommen behoort tot agressief gedrag. Een hond gromt niet omdat de zon lekker schijnt. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Ik zit even het verhaal op mijn gemakje door te lezen en ik ben eigenlijk de draad wat kwijt.
Wat versta jij onder grommen? Wat doet de hond dan precies en hoe is dan zijn houding? Als de hond blaft omdat je vader je moeder een kus geeft..blaft hij dan gericht naar hun of is het schrik omdat er iets gebeurd?
Ik kan eigenlijk het hele verhaal niet zo plaatsen. Ik schrik zelf niet snel van grommen en blaffen, dus vanuit mijn denkkader moet een hond een hoop kabaal maken wil iemand daarvan schrikken. Als je echter geen honden gewend ben kan het zijn dat je bepaald gedrag eng vindt terwijl dat heel normaal is. Wat mij betreft dus toch even wat meer vertellen..misschien is onze interpretatie wel verkeerd. :19:
Laatst gewijzigd door Eline* op 01 apr 2005 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Ik wil me bij Wil en Eline aansluiten. Ik heb 10 jaar in een asiel gewerkt met alle honden die maar een pootje over de drempel zette in die tijd. Hoe hij zich gedraagt in een asiel zegt niet veel over een huiselijke situatie. Je hebt waarschijnlijk gezien hoe de honden gehuisvest zijn daar komt een situatie van een knuffel tussen twee gezinsleden niet voor. Daarbij is het in grote asiels zo dat er weinig tijd is om de ins en outs van een hond te leren kennen en niet iedereen is geschoold op dat gebied. Binnen een maand leer zo'n dier dan ook niet door en door kennen dat redt je niet als er nog 50 andere honden zitten te wachten. Daarbij komt ook nog ik weet niet of hij een afstandhond is de mensen die hem brengen vertellen niet altijd de waarheid. En dat is een understatement.
Ik snap waarom je extra professionele begeleiding niet zou accepteren :denken: als hij verder geen enkel probleem maar zou vertonen weet je dat ook gelijk toch :denken:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Mayatjuh
Vaste gebruiker
Contacteer:

K versta onder zijn "grommen" blaf-grom-blaf-grom-grom-grom-blaf-blaf, hij doet dit zonder opgetrokken lippen of tanden laten zien, hij heeft zijn staart naar beneden , lijkt aan de ene kant nieuwsgierig te zijn aan de andere kant bang (lijkt er op dat ie niet echt weet hoe ie moet reageren)

Als pap mam een kus geeft blaft ie wel gericht naar hun, maar niet met agressie meer een blaf met een sprong, heej wat doen jullie nou... toen pap t daarna later deed reageerde ie er ook niet meer op.

waarschijnlijk zal t voor jouw ogen niet eng zijn, we hebben vandaag ook de fysio op bezoek gehad, die heeft al meerdere keren een hond gehad (bearded collie, wel een probleemhond overigens) en die zei letterlijk (na het grommen en blaffen) ik zie geen vleugje kwaad in dit beesie

Overigens over zijn "status" k heb zo'n 5 boeken over hondengedrag en opvoeding gelezen, van voor tot end (dus zeg niet dak me niet heb voorbereid ;)) en ik weet genoeg, om te zien dat deze hond zich iig binnen ons gezin, mij, mam en pap dus onderdanig gedraagt, aangezien hij bijv mijn mondhoeken likt, zich heel makkelijk op zijn buik laat aaien, op mijn voeten gaan liggen en die dingen die onderdanigheid aantonen

't asiel waar ie zat was trouwes een heel klein asiel, waar je eerder met 5 dan met 50 honden te maken had en waar de honden wel degelijk een zeker mate van persoonlijke aandacht kregen, natuurlijk niet zoveel als hier, en tuurlijk kun je dr niet zoveel over zeggen en zal t heel anders zijn... maar als hij echt zo'n probleemhond zou zijn als jullie me doen geloven, neemk aan dat ze dat daar iig iets van zouden hebben gemerkt...

k ben het er mee eens dat ie zich nu pas echt zal gaan ontwikkelen en weetk wat... zoals de meesten van jullie zeggen reageert ie uit angst, uit onzekerheid en omdat ie nog niet helemaal zeker is van zijn zaak... is het dan niet redelijk om aan te nemen dat je pas na een week of mss nog langer, als ie dus pas ECHT gewend is, te zeggen dat het een probleemhond is als ie dan nog steeds zo gromt?

rataplan zei: Ik snap waarom je extra professionele begeleiding niet zou accepteren als hij verder geen enkel probleem maar zou vertonen weet je dat ook gelijk toch

k begrijp niet helemaal wat je bedoelde :D k weet niet of je nu eigk denkt dak GEEN prof hlp in wil schakelen, want dat wilk juist wel... maar zoalsk al zei is ie verder hardstikke ok... T grootste gedeelte van de dag slaapt ie, of speelt ie met zn speeltjes... Verder gaan we met m uit en af en toe spelen en aaien we m, en verder krijgt ie natuurlijk eten ;).... t enige "probleem-gedrag" in huis is dan dus grommen/blaffen tegen nieuwe mensen... en buiten angst voor (grote) auto's en kartonnen dozen... dat is zeker iets waar je p moet letten die angst en goed mee om moet gaan... Wijzelf willen dit doen om 'm zekerheid te geven en 'm te rustig te laten kijken (als ie dat wil) en te laten zien dat 1 van ons er bij is en dat we niets laten gebeuren, door m bijv eerst te laten zitten, dan wordt ie al wat rustiger bij een auto of zo, evt laten snuffelen als ie aantoont dat ie dat wil en als ie rustig is er voorzichtig langslopen... dit lijkt al vruchten af te werpen, want net liep ie ineens zonder problemen langs een grote auto.

K hoop dat de situatie zo duidelijker wordt.... k vind t zelf moeilijk te geloven dat een hond omdat ie gromt een probleemhond is.... met die angst weet ik zeker dat je daar goed mee om moet gaan dus dat kan ik zeker accepteren en ik hoop dat jullie me als volwaardig willen beschouwen... ik ben dan wel een leek, maar wel eentje die graag goed met zijn hond om wil gaan en die dan dus ook graag wil dat iemand gewoon probeert uit te leggen als ik iets vraag en niet meteen aannemen dat ik "te weinig weet om t goed te begrijpen".
Greetz Maya
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Eline* schreef: Ik schrik zelf niet snel van grommen en blaffen, dus vanuit mijn denkkader moet een hond een hoop kabaal maken wil iemand daarvan schrikken.
Ik denk dat dat wel verschil maakt. Ik denk als ik het lees meer aan een grommetje van '"dat is vast niet pluis" wat ik van mijn pup wel hoorde toen de eerste keer de glazenwasser de tuin inkwam met zijn ladder en daarna ook nog op de deur klopte voor zijn geld. Ik schrik daar niet van, maar is wel iets om rekening mee te houden en te denken:"Hoe ga ik hierop reageren als het vaker mocht voorkomen"

Anne
starfleet
Erelid

Rataplan schreef: Ik snap waarom je extra professionele begeleiding niet zou accepteren :denken: als hij verder geen enkel probleem maar zou vertonen weet je dat ook gelijk toch :denken:
Als het een tijd duurt eer de ware Bobby naar boven komt wat kan een gedragstherapeut op dit moment dan over Bobby vertellen? En dan moet je nog maar net een goede gedragstherapeut treffen liefst met fiks ervaring met het type hond dat je hebt, want er zit ontzettend veel kaf tussen het koren helaas.

Ik denk echt dat het bazinnetje van Bobby momenteel meer heeft aan wat practische, algemene tips. Waarom voorzichtig zijn met knuffelen, hoe te reageren op dat grommen bijvoorbeeld, wat me helemaal geen ontzettend agressief gegrom lijkt, anders had vader vast niet de hond over de snuit gegrepen.

Anne

Anne
Mayatjuh
Vaste gebruiker
Contacteer:

starfleet schreef:
Rataplan schreef: Ik snap waarom je extra professionele begeleiding niet zou accepteren :denken: als hij verder geen enkel probleem maar zou vertonen weet je dat ook gelijk toch :denken:
Als het een tijd duurt eer de ware Bobby naar boven komt wat kan een gedragstherapeut op dit moment dan over Bobby vertellen? En dan moet je nog maar net een goede gedragstherapeut treffen liefst met fiks ervaring met het type hond dat je hebt, want er zit ontzettend veel kaf tussen het koren helaas.

Ik denk echt dat het bazinnetje van Bobby momenteel meer heeft aan wat practische, algemene tips. Waarom voorzichtig zijn met knuffelen, hoe te reageren op dat grommen bijvoorbeeld, wat me helemaal geen ontzettend agressief gegrom lijkt, anders had vader vast niet de hond over de snuit gegrepen.

Anne

Anne
Dat is idd wat k meer naar zoek... en idd... volges mij valt dat hele agressieve wel mee... daarom snapte k ook niet zo goed waarom iedereen meteen riep t is een probleemhond... we zullen zien hoe t zich ontwikkeld
Greetz Maya
Saartje
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Saartje »

Ik heb niet elke reactie helemaal gelezen, maar de meeste wel.
Ik zou, als ik jou was, maar meer informatie gaan zoeken over gedragsthreapeuten in jouw omgeving.
Die zijn niet alleen voor honden die zomaar bijten ofzo, maar ook voor honden als Bobby.
Als je niet heel veel hondenkennis hebt, en je hebt zo'n hond als hij, kan het heel goed zijn om zo'n persoon in te schakelen.
Die kan niet alleen de hond erbij helpen maar ook jullie, door tips te geven en dingen waar je op moet gaan letten.
Hij kan ook Bobby's 'taal' een beetje uitleggen, dat kan namelijk best moeilijk zijn.
Het lijkt mij gewoon veel handiger, toch? :ok:
Oja, wat ze in het asiel zeggen hoeft echt niet altijd te kloppen.
Ik zeg niet dat het in alle gevallen zo is, maar wat Willy al zei, ze hebben daar niet altijd een professionele kijk qua hondengedrag.
Over mijn hond was niet heel veel bekend, maar blijkbaar wisten ze niet hoe agressief hij naar andere honden was en dat hij toch best een dominant opdondertje is. :mrgreen:
Ik zag ook hoe hij daar gewoon tegen verzorgers mocht opspringen en staan enz.
Ik heb trouwens ook (nog niet, binnenkort wel) hulp van een gedragstherapeut, vooral vanwege zijn gedrag naar honden.
Daarnaast ga ik naar een hondenschool, omdat hij bij geen van zijn vorige 3 baasjes opgevoed is, ik vind dit soort extra hulp hartstikke handig, en nog leuk ook want zo is de hond ook lekker aan het werk.
Nouja, ik wens jullie heeel veel succes met Bobby, en ik zou het verstandig vinden als je professionele hulp inschakelt! :ok:
Afbeelding
starfleet
Erelid

Mayatjuh schreef:
Dat is idd wat k meer naar zoek... en idd... volges mij valt dat hele agressieve wel mee... daarom snapte k ook niet zo goed waarom iedereen meteen riep t is een probleemhond... we zullen zien hoe t zich ontwikkeld
Ik denk dat dat een beetje komt omdat het een Malamute kruising herplaatser is en het jullie eerste hond is, dat mensen een beetje schrikken. Je kan heel veel gelezen hebben, maar je komt beslist voor dingen te staan waar je niet echt raad mee weet. Het is qua ras geen gemakkelijke hond die je in huis hebt genomen en het is een reu en hij is in de puberteit. Dat is anders dan wanneer je een stabiele driejarige in huis haalt of met een pup begint.

Sowieso zou ik zo snel mogelijk op cursus gaan met hem, maar dat was je misschien ook van plan?

Verder ach, wij hebben thuis vroeger een hond met gebruiksaanwijzing uit het asiel gehad en bij mijn man thuis hadden ze altijd herplaatsers (kinderen gebeten dat soort werk) en in die tijd deden mensen maar wat en dat is al duizenden jaren zo gegaan.

Anne
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Ik kan nog steeds niet wijs worden uit wat je schrijft. Heel veel honden slaan aan als er bezoek komt. Die blaffen en maken stampij en als de persoon eenmaal binnen is lopen ze er heen en maken op normale manier kennis. Gewoon doodnormale waaksheid. Zoals ik het lees neig ik hetgeen wat je beschrijft daarmee af te doen. Alleen snap ik dan dus je schrik niet, omdat ik aanneem dat je wel eens meer een hond hebt zien blaffen! :wink:
Verder is het nog niet zo dat er sprake is van een rangorde. Dominantiepositie's moeten groeien omdat de hond onderdeel wordt van het gezin. Nu is daar nog geen sprake van omdat de hond eerst moet wennen. Dat kan inderdaad een poosje duren. Pas als de hond jullie vertrouwt en jullie beter kent gaan de vaste plekken in de rangorde ontstaan. Alles wat je hond nu dus laat zien is eerder gelinkt aan onzekerheid en zelfverzekerdheid.
Het is belangrijk dat je duidelijk bent tegen je hond, maar straf geen dingen die hij niet kan weten. Ik las op je site dat hij je aan het uitproberen is door spullen op te eten...dat heeft niets te maken met uitproberen. De hond weet niet wat van jou is en wat van hem en heeft al helemaal geen besef van spullen. Alle spullen kan je op kauwen en hij doet het daarvoor. Dat soort dingen straf je dus niet af maar je biedt hem iets aan waar hij wel op kan kauwen. Hij moest immers nog aan je wennen en je gaan vertrouwen en hem zomaar op zijn kop geven terwijl hij niet snapt waarvoor helpt niet mee om samen een goede band te creeeren.
De hond moet jou als baas gaan zien omdat jij initiatieven neemt en zijn initiatieven wat indimt. Het feit dat hij dus iedere keer aandacht komt vragen kan je het beste negeren en dus op zijn vragen niet direct ingaan. Roep hem maar bij je en aai hem dan, maar als hij met zijn neus tegen je aan komt duwen, negeer hem dan maar, dus maak geen contact met hem op dat moment. Via dat soort trucjes kan je leren dat jij bepaalt wat er wel of niet gebeurd en daaraan linkt een hond zijn plek..wie heeft het hier voor het zeggen?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Mayatjuh
Vaste gebruiker
Contacteer:

Daar was ik ook al mee bezig :)... we willen ook zeker naar een cursus oid gaan...
Trouwes hoe weet je dat het een Malumute kruising is? Naar mijn idee is dat helemaal niet duidelijk... er zijn toch meerdere honden die onder poolhonden vallen? Naar ons idee had ie bijv meer weg van een finse lappenhond of zo en die zijn wel weer behoorlijk anders dan een malamute.

Oow ja.... blaffen kenk wel, maar zoals je zegt als ze eenmaal binnen zijn begroeten ze m meestal normaal... Dit jochie begint dus pas als ze eenmaal binnen zijn en dat ben ik niet zo gewend. Maar nog steeds hij houdt best snel op.

Maar wat ook meer mijn angst is van, kan dit erger worden? Want hij is natuurlijk nog maar net bij ons, en wat als die straks als ie helemaal gewend is, meteen aanvalt ipv puur grommen (bij wijze van spreke hè, is misschien wat overdreven) maar k bedoel dus, kan t erger worde?...of is het logischer dat t juist minder wordt als ie eenmaal écht gewend is in dit huis en aan ons?
Greetz Maya
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Mayatjuh schreef:Daar was ik ook al mee bezig :)... we willen ook zeker naar een cursus oid gaan...
Trouwes hoe weet je dat het een Malumute kruising is? Naar mijn idee is dat helemaal niet duidelijk... er zijn toch meerdere honden die onder poolhonden vallen? Naar ons idee had ie bijv meer weg van een finse lappenhond of zo en die zijn wel weer behoorlijk anders dan een malamute.
Ik neem aan dat je het niet tegen mij hebt? :wink: Ik zie namelijk helemaal geen poolhond in je hond. Daarbij komt de pup uit Roemenie dus de kans op een kruising met bijzondere rassen lijkt me vrij klein.
Maar wat ook meer mijn angst is van, kan dit erger worden? Want hij is natuurlijk nog maar net bij ons, en wat als die straks als ie helemaal gewend is, meteen aanvalt ipv puur grommen (bij wijze van spreke hè, is misschien wat overdreven) maar k bedoel dus, kan t erger worde?...of is het logischer dat t juist minder wordt als ie eenmaal écht gewend is in dit huis en aan ons?
Ik vind het een wat rare vraag. Iedereen adviseert je hulp te zoeken om te voorkomen dat het gedrag erger wordt en jij vraagt doodleuk of het gedrag erger kan worden? :denken:
Ja dus..zeker als je niet weet hoe je erop moet reageren.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Mayatjuh
Vaste gebruiker
Contacteer:

okay :P txs, maar sorry hoor maar iedereen zegt ook wel doodleuk t is probleem gedrag ed,maar zoalsk al eerder zei in eerste instantie reageerde niemand op hoe ie daarna deed en zo, dus k kreeg heel erg t idee dat ze een beetje overdreven reageren en niet alles lazen of zo, omdat daar gewoon niets over gezegd wordt...
K ben namelijk van mening dat je altijd naar de gehele situatie moet kijken, en dus niet naar puur t feit dat ie gromt, dan wordt t dus wat lastiger om zomaar aan te nemen dat t een probleemhond is als niemand dat er bij betrok... Nu is t me allemaal wel wat duidelijker

K had t idd over de post vóór jouwe, die zei namelijk dat mensen t zo snel zeiden omdat t een malamute-kruising was... maar dat idee had ik totaal niet... K weet ook niet echt 100% zeker of t een poolhond is, t enige is dat die iig z'n staart zo omhoog krult als een husky of zo als ie zich op z'n gemak voelt... k weet eerlijk gezegd ook niet of dit dan bij andere rassen ook voorkomt... In t asiel dachten ze iig dat t een kruising poolhond was...
Greetz Maya
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Ik denk dat alles uittesten héél normaal is,
zoveel nieuwe dingen !
Ik zou es goed rondkijken in huis wat je kan vermijden,
bv. schoenen in een schoenenkast plaatsen.
Wat bedoel je in je site met een bestraffing ?
Zou vooral zijn positief gedag belonen,
en bij negatief negeren.
Ik heb ook een wiezewies, en ik merk dat koekjes wonderen doen :ok:
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Mayatjuh
Vaste gebruiker
Contacteer:

doen we ook; positief gedrag belonen en negatief negeren!!!!, maar toen ie bijv de tafel op probeerde te eten ;) (hij zat aan de tafelpoot flink te knagen) hebben we ook foei gezegd...

belonen is in de vorm van snoepje, spelen, aaien, die dingen!
Greetz Maya
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Mayatjuh schreef:doen we ook; positief gedrag belonen en negatief negeren!!!!

Goed Maya, ik moet nog elke dag met Luka
werken, en het loopt nog steeds niet goed.
Luka is een angstige hond, heeft epilepsie en tja ik heb het allemaal niet zo goed aangepakt, is mijn eerste hond.
Als ik zie wat ik allemaal heb geleerd (en nog leer) in die tijd dat ik hierben,
had ik dat maar allemaal geweten 2 jaar geleden.
Kwens je verder succes en niet aarzelen vragen hier te stellen !!
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Mayatjuh
Vaste gebruiker
Contacteer:

Mama Sanneke schreef:
Mayatjuh schreef:doen we ook; positief gedrag belonen en negatief negeren!!!!

Goed Maya, ik moet nog elke dag met Luka
werken, en het loopt nog steeds niet goed.
Luka is een angstige hond, heeft epilepsie en tja ik heb het allemaal niet zo goed aangepakt, is mijn eerste hond.
Als ik zie wat ik allemaal heb geleerd (en nog leer) in die tijd dat ik hierben,
had ik dat maar allemaal geweten 2 jaar geleden.
Kwens je verder succes en niet aarzelen vragen hier te stellen !!
K denk ook dat je idd lang blijft leren, dit is ook een angtsige hond, dat is neit erg, maar je moet er idd goed mee omgaan... hopelijk lukt dat ook en we zullen zeker hulp inschakelen enk zal zeker hier vragen blijven stellen als ik nuttige antwoorden krijg :wink:
Greetz Maya
Mayatjuh
Vaste gebruiker
Contacteer:

we gaan zo eens bellen naar het asiel wat die er van denken, want k vind ook dat je goed om moet gaan met agressie en angst, dit wisten we niet vantevoren... uit alles bleek dat ie eigk een geweldig lieve hond is, en dat is ie ook,behalve naar vreemden... mijn broer is bijv t huis uit, als hij savonds thuis komt willen we niet t risico lopen dat als we dr niet bij zijn dat hij ineens "aangevallen" wordt...

Nu is het zo dat mijn moeder (die het meest bij m is natuurlijk, want ik heb school) een lichamelijke beperking heeft (ze heeft 5 kunstgewrichten) alles gaat nu goed, en ze kan de hond goed aan met uitlaten en zo en ze geniet er ook van (ze lootp trouwes gewoon ;)) maar als de hond agressief zou gedragen ook naar buiten (gisterenavond gromde ie ook naar een andere hond, had ie nog niet eerder gedaan) dan weten we niet zeker of ze hem in bedwang kan houden... Daarom vragen we ons af of het in dat geval mss niet beter is om m terug te brengen en m een beter plekje te geven bij een gezin dat er ervaring mee heeft, en beter mee om kan gaaan... K wil m natuurlijk t liefst niet laten gaan, maar k wil wel wat t beste is voor de hond, dus ik wil ook jullie mening als dat kan...

Als we 'm laten gaan, nemen we waarschijnlijk wel weer een hond, maar dan waarschijnlijk eentje van pup af aan...

Iig weten de eventuele volgende eigenaren dan vantevoren hoe die is, en komen ze dr niet pas achter zoals wij als we m al hebben... Bij t asiel hadden ze hier nix van gezegd... Als we t vantevoren hadden geweten hadden we m waarschijnlijk ook niet genomen, omdat we dus beginners zijn en mijn moeder ook beperkingen heeft waar rekening mee gehouden moet worden...

K ben benieuwd wat t asiel zegt...
Greetz Maya
starfleet
Erelid

[quote="Mayatjuh"]Daar was ik ook al mee bezig :)... we willen ook zeker naar een cursus oid gaan...

Ik dacht dat dat ergens gezegd was

:wink:

Anne
starfleet
Erelid

Mayatjuh schreef: maar als de hond agressief zou gedragen ook naar buiten (gisterenavond gromde ie ook naar een andere hond, had ie nog niet eerder gedaan) dan weten we niet zeker of ze hem in bedwang kan houden... Daarom vragen we ons af of het in dat geval mss niet beter is om m terug te brengen en m een beter plekje te geven bij een gezin dat er ervaring mee heeft, en beter mee om kan gaaan... K wil m natuurlijk t liefst niet laten gaan, maar k wil wel wat t beste is voor de hond, dus ik wil ook jullie mening als dat kan...
Als hij te sterk is voor je moeder en zij is degene die hem toch vaak moet uitlaten, kun je beter voor een ander ras kiezen. Als er een loopse teef rondloopt straks is hij wellicht ook niet te houden voor haar.

Dan kunnen jullie beter voor een kleiner formaat kiezen. of wat je al zegt, met een pup de start vanaf 0 maken met een "gemakkelijk" ras.

Je broer die hij niet kent onverwachts binnen laten komen terwijl jullie er niet zijn, dat zou ik in ieder geval vermijden, dat zou wel eens echt mis kunnen gaan.

Anne
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Ik reageer een beetje laat maar ik vind het jammer dat je zo valt over het woord probleemgedrag en dit vooral bagatelliseerd.

Het lijkt alsof je het wilt ontkennen en je verantwoordelijk of aangesproken voelt.

Ik heb een poolhond kruising en ik ben ook naar een gedragstherapeut met hem geweest. Dat is ontzettend verhelderend, want de problemen zijn grotendeels vermindert omdat je gewoon goede aanwijzingen krijgt hoe er mee om te gaan.

Dus je hebt het nu over herplaatsen, wat ik helemaal geen slecht idee vind, zeker niet voor de hond. maar als je dat niet doet is er niks mis mee om naar een gedragstherapeut te gaan. Dat is toch weer anders als een hondenschool. Die houden zich meer bezig met de opvoeding en dingen aanleren.
Een gedragstherapeut begeleid je gewoon bij de problemen die je tegenkomt en dat hoeft helemaal niet een levensgroot probleem te zijn. Er zijn zoveel mensen die een gedragstherapeut inschakelen, anders zouden ze geen werk hebben........ :wink:

Je hond heeft niet gelijk een stempel hoor, als je daarheen gaat, het geeft juist grote kans op verbetering. het geeft je hond een goede kans zeg maar.......en jullie weer wat meer inzicht inde hond. Want als er iemand iets objectief kan bekijken is eht wel een goede gedragstherapeut.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”