Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De Operant?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Hoi Eline,

Heb ik het dan ook goed als ik zeg dat bij klassieke conditionering de neutrale prikkel wordt gekoppeld aan een onvoorwaardelijke prikkel.
En bij operante conditionering de neutrale prikkel wordt gekoppeld aan een voorwaardelijke prikkel?
Laatst gewijzigd door Scooby op 06 apr 2005 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:
Scooby schreef:
Eline* schreef:probeer dat als ezelsbruggetje te hebben..klassieke conditionering staat voor voorspellen, operant voor beinvloeden.
Operant was toch gedrag?! :roll:
:wink:
Operante conditionering schat!! :mrgreen: En ik bid en hoop dat je het nu beter snapt anders ga ik er vannacht van dromen!! :eek:
:smile2:
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Scooby schreef:Hoi Eline,

Heb ik het dan ook goed als ik zeg dat bij klassieke conditionering de neutrale prikkel wordt gekoppeld aan een onvoorwaardelijke prikkel.
De neutrale prikkel (etensbak) wordt gekoppeld aan onvoorwaardelijke prikkel (voer). Als de hond dat geleerd heeft is de etensbak dus geen neutrale prikkel meer, maar een voorwaardelijke prikkel of geconditioneerde prikkel, gekoppeld aan een onvoorwaardelijke prikkel, voer.
En bij operante comditionering de neutrale prikkel wordt gekoppeld aan een voorwaardelijke prikkel?
Nee. :mrgreen: Voorwaardelijke prikkel...de prikkel die voorwaarde is tot.. Een prikkel kan pas voorwaarde zijn als er al geconditioneerd is zeg maar. Zonder conditionering is de prikkel neutraal.

Een neutrale prikkel is een neutrale prikkel. Het begrip is gelijk, bij zowel operante als klassieke conditionering staat een neutrale prikkel voor een nikszeggend iets. Pas nadat er leerervaringen hebben plaatsgevonden en de hond de neutrale prikkel heeft gekoppelt aan iets wat erop volgt heeft de neutrale prikkel een betekenis gekregen en is ie dus niet meer neutraal.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
Eline* schreef:
Scooby schreef:
Eline* schreef:probeer dat als ezelsbruggetje te hebben..klassieke conditionering staat voor voorspellen, operant voor beinvloeden.
Operant was toch gedrag?! :roll:
:wink:
Operante conditionering schat!! :mrgreen: En ik bid en hoop dat je het nu beter snapt anders ga ik er vannacht van dromen!! :eek:
:smile2:
Lach maar..mij duizelt het nu ook! :mrgreen:
Ik heb alleen mijn examen al gedaan!! :smile2:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

O.k.....
Dan heb ik nog één vraagje; hebben de termen operante conditionering en operant dan ook iets met elkaar te maken, behalve dat het beiden om gedrag gaat? Ik bedoel; waarom staat het woordje: operant in het woord: operante conditionering? Is er bij klassieke conditionering nooit sprake van een operant?!
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Wanneer heb je examen?
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

sypke schreef:Wanneer heb je examen?
Zaterdag.
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Snel al dus! Heel veel succes alvast!
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:O.k.....
Dan heb ik nog één vraagje; hebben de termen operante conditionering en operant dan ook iets met elkaar te maken, behalve dat het beiden om gedrag gaat? Ik bedoel; waarom staat het woordje: operant in het woord: operante conditionering? Is er bij klassieke conditionering nooit sprake van een operant?!
Ik snap je vraag niet goed. Bij klassieke conditionering heeft het gedrag geen invloed. Het dier leert voorspellen. Het weet wat er gaat gebeuren zonder dat hij deelneemt of van invloed is.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:
Scooby schreef:O.k.....
Ik snap je vraag niet goed. Bij klassieke conditionering heeft het gedrag geen invloed. Het dier leert voorspellen. Het weet wat er gaat gebeuren zonder dat hij deelneemt of van invloed is.
Dus bij klassieke conditionering is er geen sprake van een operant?
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:Dus bij klassieke conditionering is er geen sprake van een operant?
We gaan het even omdraaien..leg jij mij eens uit wat klassieke conditionering is en waar je daarbij een operant wil plaatsen?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Via klassieke conditionering leert de hond dat er een bepaalde situatie gaat volgen op een bepaalde prikkel. Het is een aangeleerde reactie waarbij de neutrale prikkel een geconditioneerde prikkel (aangeleerde prikkel) wordt.

Ik kan er geen operant in ontdekken. :mrgreen:
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:Via klassieke conditionering leert de hond dat er een bepaalde situatie gaat volgen op een bepaalde prikkel. Het is een aangeleerde reactie waarbij de neutrale prikkel een geconditioneerde prikkel (aangeleerde prikkel) wordt.

Nou, ook weer opgelost! :mrgreen:
Wel even een vraag..welke reactie is aangeleerd? :denken:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:
Scooby schreef:Via klassieke conditionering leert de hond dat er een bepaalde situatie gaat volgen op een bepaalde prikkel. Het is een aangeleerde reactie waarbij de neutrale prikkel een geconditioneerde prikkel (aangeleerde prikkel) wordt.

De reactie die de hond heeft op de neutrale prikkel?
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
Eline* schreef:

De reactie die de hond heeft op de neutrale prikkel?
Bel = neutrale en later voorwaardelijke prikkel.
Kwijlende hond is reactie
Onvoorwaardelijke prikkel is voer.

Braaf = neutrale en later voorwaardelijke prikkel
Blije hond is reactie
onvoorwaardelijke prikkel is aai of brokje.

De hond heeft de reactie niet aangeleerd. Hij heeft alleen de neutrale prikkel in verband gebracht met de onvoorwaardelijke prikkel waardoor de eerst neutrale maar dan voorwaardelijke prikkel al de respons oproept die aanvankelijk alleen getoond werd bij de onvoorwaardelijke prikkel.
Als de hond een prikkel als neutraal beschouwt roept die ook geen reactie op.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:De hond heeft de reactie niet aangeleerd. Hij heeft alleen de neutrale prikkel in verband gebracht met de onvoorwaardelijke prikkel waardoor de eerst neutrale maar dan voorwaardelijke prikkel al de respons oproept die aanvankelijk alleen getoond werd bij de onvoorwaardelijke prikkel.
Hoi Eline,

Dit is dan toch uiteindelijk aangeleerd gedrag?
In eerste instantie was het een neutrale prikkel, echter wanneer deze neutrale prikkel maar vaak genoeg gekoppeld wordt aan een onvoorwaardelijke prikkel die een ongeconditioneerde reactie oproept, dan leidt alleen de neutrale prikkel uiteindelijk toch óók tot deze reactie? Op dat moment is het toch een geconditioneerde reactie en dat betekent toch dat de reactie aangeleerd is? De neutrale prikkel is dan een geconditioneerde prikkel, dat wil zeggen een aangeleerde prikkel.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
Eline* schreef:De hond heeft de reactie niet aangeleerd. Hij heeft alleen de neutrale prikkel in verband gebracht met de onvoorwaardelijke prikkel waardoor de eerst neutrale maar dan voorwaardelijke prikkel al de respons oproept die aanvankelijk alleen getoond werd bij de onvoorwaardelijke prikkel.
Hoi Eline,

Dit is dan toch uiteindelijk aangeleerd gedrag?
In eerste instantie was het een neutrale prikkel, echter wanneer deze neutrale prikkel maar vaak genoeg gekoppeld wordt aan een onvoorwaardelijke prikkel die een ongeconditioneerde reactie oproept, dan leidt alleen de neutrale prikkel uiteindelijk toch óók tot deze reactie? Op dat moment is het toch een geconditioneerde reactie en dat betekent toch dat de reactie aangeleerd is? De neutrale prikkel is dan een geconditioneerde prikkel, dat wil zeggen een aangeleerde prikkel.
Hm..het is een reactie, een respons en geen aangeleerd gedrag. Gedrag leer je aan middels operante conditionering.
De reactie wordt alleen opgewekt door een voorwaardelijke prikkel, maar het gedrag zoals kwijlen is een autonome reactie en geen aangeleerd gedrag.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:Hm..het is een reactie, een respons en geen aangeleerd gedrag. Gedrag leer je aan middels operante conditionering.
De reactie wordt alleen opgewekt door een voorwaardelijke prikkel, maar het gedrag zoals kwijlen is een autonome reactie en geen aangeleerd gedrag.
Maar het gedrag om bij de voordeur te gaan staan, omdat jij je wandelschoenen pakt is wel een aangeleerd gedrag en toch ook via klassieke conditionering?
Op het moment dat een reactie geconditioneerd is, is het toch aangeleerd?
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
Eline* schreef:Hm..het is een reactie, een respons en geen aangeleerd gedrag. Gedrag leer je aan middels operante conditionering.
Maar het gedrag om bij de voordeur te gaan staan, omdat jij je wandelschoenen pakt is wel een aangeleerd gedrag en toch ook via klassieke conditionering?
Op het moment dat een reactie geconditioneerd is, is het toch aangeleerd?
De hond anticipeert op wat gaat komen en die reactie wordt uitgelokt door een prikkel. Als de hond in de auto bang is omdat hij daar ooit in is aangereden dan is het dus niet direct aangeleerd gedrag...ja, uiteindelijk weer wel, maar de angstmotivatie die ten gronde ligt aan het overte gedrag wordt dus opgewekt door de prikkel en dat maakt dat er bepaald gedrag getoond wordt. De prikkel leidt dus tot een gevoel dat uiteindelijk leidt tot gedrag. Neem blaffen omdat de bel gaat. De hond heeft inderdaad geleerd dat als de bel gaat er vreemde mensen komen en daarvoor moet hij waarschuwen. Hij blaft dus op de prikkel Bel. Vervang je de bel, is er dus geen voorwaardelijke prikkel en is de voorspellende waarde weg die de reactie uitlokt. Je kan dus inderdaad wel spreken van "aangeleerd" gedrag, maar dan enkel en alleen gekoppeld aan een hele specifieke prikkel.
Ik word er gek van en ik nok nu met dit topic. Morgen weer een dag, want het begint me te duizelen. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:Je kan dus inderdaad wel spreken van "aangeleerd" gedrag, maar dan enkel en alleen gekoppeld aan een hele specifieke prikkel.
Hoi Eline,

Maar dat is toch ook juist het principe van klassieke conditionering; dat die ene hele specifieke prikkel juist maakt dat de hond leert dat er een bepaalde situatie gaat volgen op die prikkel?
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
Eline* schreef:Je kan dus inderdaad wel spreken van "aangeleerd" gedrag, maar dan enkel en alleen gekoppeld aan een hele specifieke prikkel.
Hoi Eline,

Maar dat is toch ook juist het principe van klassieke conditionering; dat die ene hele specifieke prikkel juist maakt dat de hond leert dat er een bepaalde situatie gaat volgen op die prikkel?
Ja, dat klopt! :ok: Daarom anticipeert hij ook met bepaald gedrag.
Ik snap al waar de schoen wringt in onze communicatie. Het gedrag is niet aangeleerd, de reactie op de prikkel is aangeleerd..de respons is op de prikkel steeds gelijk. Aangeleerd gedrag; daar versta ik gedrag onder dat de hond van nature niet laat zien op die prikkel. Natuurlijke reactie's op bepaalde prikkels benoem ik niet als aangeleerd gedrag. Het gedrag is namelijk niet aangeleerd, de prikkel is alleen geconditioneerd als signaal ervoor.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Hoi Eline,

Toch denk ik niet dat alle reacties die volgen op klassieke conditionering natuurlijke reacties zijn. Het feit dat Bono gaat zitten voordat hij eten krijgt, heb ik ooit aangeleerd omdat hij niet wilde zitten op commando. Ik heb hem toen eerst laten zitten voordat hij eten kreeg. Nu gaat hij altijd al uit zichzelf zitten als ik zijn bak in de standaard zet. Dat is toch geen natuurlijke reactie maar aangeleerd gedrag volgens het principe van klassieke conditionering?
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:Hoi Eline,

Toch denk ik niet dat alle reacties die volgen op klassieke conditionering natuurlijke reacties zijn. Het feit dat Bono gaat zitten voordat hij eten krijgt, heb ik ooit aangeleerd omdat hij niet wilde zitten op commando. Ik heb hem toen eerst laten zitten voordat hij eten kreeg. Nu gaat hij altijd al uit zichzelf zitten als ik zijn bak in de standaard zet. Dat is toch geen natuurlijke reactie maar aangeleerd gedrag volgens het principe van klassieke conditionering?
Nee ,want jij hebt zijn eten toch gebruikt om zijn zit te bekrachtigen?
Je hebt de zit notabene aangeleerd door hem te laten zitten voor hij eten kreeg. Dat is dus operante conditionering.
Nu ga ik naar bed.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef: Nee ,want jij hebt zijn eten toch gebruikt om zijn zit te bekrachtigen?
Je hebt de zit notabene aangeleerd door hem te laten zitten voor hij eten kreeg. Dat is dus operante conditionering.
Nu ga ik naar bed.
Hoi Eline,

Je hebt gelijk. Ik word gek!!! :jank:
Toch staat er in onze map bij klassieke conditionering een stuk over een aangeleerde prikkel... :denken:
:jank:
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
Eline* schreef: Nee ,want jij hebt zijn eten toch gebruikt om zijn zit te bekrachtigen?
Nu ga ik naar bed.
Hoi Eline,

Je hebt gelijk. Ik word gek!!! :jank:
Toch staat er in onze map bij klassieke conditionering een stuk over een aangeleerde prikkel... :denken:
:jank:
De neutrale prikkel wordt een aangeleerde prikkel als de hond de voorspellende waarde ervan geleerd heeft.
Maak je niet druk, zaterdag snap je het. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:De neutrale prikkel wordt een aangeleerde prikkel als de hond de voorspellende waarde ervan geleerd heeft.
Dus toch aangeleerd? Maar dan zit ik weer met die operant, want die kwam toch kijken bij aangeleerd gedrag?
(Ga nu eerst maar naar bed. :mrgreen: )
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
Eline* schreef:De neutrale prikkel wordt een aangeleerde prikkel als de hond de voorspellende waarde ervan geleerd heeft.
Dus toch aangeleerd? Maar dan zit ik weer met die operant, want die kwam toch kijken bij aangeleerd gedrag?
(Ga nu eerst maar naar bed. :mrgreen: )
De hond leert bij klassieke conditionering de voorspellende waarde van een van oorsprong neutrale prikkel en koppelt daar gedrag aan of een reactie om te anticiperen op wat er gebeurden gaat.

Die operant moet je vergeten bij de klassieke conditionering, die hoort bij de operante conditionering.
Bij operante conditionering gaat het om gedrag wat centraal staat om de situatie te beinvloeden.
Bij klassieke conditionering is het als tv kijken. Je weet wat er gaat gebeuren, je reageert erop, maar je verandert er niets an! :boos:
Dokter Simon gaat toch dood.

Nou, daaahaaaaaaaaaaaaaaag!!! :wall:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:Bij klassieke conditionering is het als tv kijken. Je weet wat er gaat gebeuren, je reageert erop, maar je verandert er niets an! :boos:
Bedankt voor deze zéér verhelderende uitleg! :mrgreen:
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Scooby schreef:
Eline* schreef:Bij klassieke conditionering is het als tv kijken. Je weet wat er gaat gebeuren, je reageert erop, maar je verandert er niets an! :boos:
Bedankt voor deze zéér verhelderende uitleg! :mrgreen:
Ik heb de hele draad gelezen en je maakt het jezelf veel te moeilijk. Het is niet de bedoeling dat je te ver doordenkt :wink:

Typisch examnestress, ik ken het.

Anne :mrgreen:
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

starfleet schreef:Ik heb de hele draad gelezen en je maakt het jezelf veel te moeilijk. Het is niet de bedoeling dat je te ver doordenkt :wink:
Hoi Anne,

Ja, maar tot hoe ver moet ik dan wel doordenken?
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”