Volgens mij doen honden geen dingen "omdat ze weten dat het niet mag". Dat is denk ik vanuit een teveel vermenselijkt oogpunt gedacht.Zoie schreef:maar Spok sloopt ook gewoon als ik er bij ben, en dat is volgens mij geen uiting van stress, misschien van verveling, maar vooral omdat hij niet weet dat het niet mag.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Slopertje
Moderator: moderatorteam
- sample
- Zeer actief
- Zoie
- Zeer actief
Nou, ik denk dat ik een hond heel goed kan leren dat bepaald gedrag zoals kluiven aan de tafelpoot niet mag. Denk alleen niet dat ik hem dat kan leren niet te doen als ik er niet bij ben. Daarom is het belangrijk hem alternatief gedrag aan te leren voordat hij op het idee komt.sample schreef:Volgens mij doen honden geen dingen "omdat ze weten dat het niet mag". Dat is denk ik vanuit een teveel vermenselijkt oogpunt gedacht.Zoie schreef:maar Spok sloopt ook gewoon als ik er bij ben, en dat is volgens mij geen uiting van stress, misschien van verveling, maar vooral omdat hij niet weet dat het niet mag.

- sample
- Zeer actief
Ik betwist ook niet dat een hond leren kan wat niet magNou, ik denk dat ik een hond heel goed kan leren dat bepaald gedrag zoals kluiven aan de tafelpoot niet mag. Denk alleen niet dat ik hem dat kan leren niet te doen als ik er niet bij ben. Daarom is het belangrijk hem alternatief gedrag aan te leren voordat hij op het idee komt.
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Het is goed dat het achternalopen afneemt en ik denk dat je daar ook naartoe moet werken. Verhinder het hem maar je steeds zo in de gaten te houden. Als hij al niet in een ruimte kan achterblijven als je thuis bent, laat staan dat hij dan helemaal alleen kan blijven.sample schreef:Ja, dat kan hij wel. Hij loopt me geregeld achterna, maar zeker niet bij alles, dat wàs trouwens wel. Ik mag alleen naar de wc en tegenwoordig kan ik zelfs opstaan en door de kamer lopen zonder dat hij meetrippeltHij moet als het goed is ergens in juni een jaar worden.
Misschien is het wel gewoon een kwestie van stug doorgaan, dat zou kunnen. Hij is er natuurlijk pas een week of 5,6. Maar zijn sloopgedrag is voor mij in ieder geval heel onduidelijk. Ik kan het zo niet linken aan een reden, dus ik heb geen goed idee over hoe ik het aan kan pakken.
Ik zou ervoor kiezen hem nog een maandje gewoon in de bench te doen als je weg bent. Om te wennen en om ervoor te zorgen dat hij van slopen geen gewoonte maakt. Hij is de bench al gewoon dus maak daar maar gebruik van.
Hij zit ook in de leeftijdsfase dat je toch vaak wat wisselend gedrag ziet. Sommige honden vallen gewoon even wat terug in alles wat ze al geleerd hebben en ook het alleen zijn kan soms dus ineens weer wat problemen geven.
Ik zou nu kiezen voor de bench en het over een maandje gewoon de tijd uit de bench gaan uitbouwen.
Jan, slopen waar je bij bent kan ook weer duizend en eén reden hebben. Misschien bemoei jij je er wel elke keer tegenaan en is die aandacht lonend..? Ieder geval is het iets totaal anders dan slopen tijdens het alleen zijn. Daar valt behalve het afreageren van stress en frustratie niets te bereiken voor de hond. Ik denk trouwens dat die kleine ( ik weet zijn naam niet
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

- Zoie
- Zeer actief
Nou, ik denk dat ze dat weer wel doen, niet omdat het niet mag, maar omdat dan aandacht verzekerd is ! En succes niet uit te sluiten. Zoë krabde altijd aan de deurpost tot ergenis van mijn moeder - de verf !!! - maar de deur ging wel gegarandeerd open.sample schreef:Ik betwist ook niet dat een hond leren kan wat niet magNou, ik denk dat ik een hond heel goed kan leren dat bepaald gedrag zoals kluiven aan de tafelpoot niet mag. Denk alleen niet dat ik hem dat kan leren niet te doen als ik er niet bij ben. Daarom is het belangrijk hem alternatief gedrag aan te leren voordat hij op het idee komt.
_________________![]()
Ik betwist alleen de stelling dat een hond dingen zou gaan doen, júist omdat ze NIET mogen.

- sample
- Zeer actief
Dat denk ik ook. Maar die kleine heeft ook niet goed geleerd alleen te zijn. Het verbaast mij elke keer weer dat hij in de bench wil. Want daar kunnen zijn herinneringen ook niet echt positief aan zijn.Ik denk trouwens dat die kleine ( ik weet zijn naam niet ) bij zijn vorige baas gestraft is gezien zijn reactie als je thuiskomt en hij heeft gesloopt.
Oh, kleintje heet Duco trouwens
- sample
- Zeer actief
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Onzekere honden kunnen flippen bij het gevoel dat ze het hele huis moeten bewaken zeg maar. Als ik alleen ben in een kasteel schijt ik ook peuken, want ik kan nooit alles overal in de gaten houden. Daarvoor is de ruimte veel te groot en daar flip ik op. :N:sample schreef:Dat denk ik ook. Maar die kleine heeft ook niet goed geleerd alleen te zijn. Het verbaast mij elke keer weer dat hij in de bench wil. Want daar kunnen zijn herinneringen ook niet echt positief aan zijn.Ik denk trouwens dat die kleine ( ik weet zijn naam niet ) bij zijn vorige baas gestraft is gezien zijn reactie als je thuiskomt en hij heeft gesloopt.
Honden kan je neppen door ze op te sluiten in een klein k*tkooitje, waardoor je ze de rest van het huis dus ontzegt. Sommige honden vinden dat prettig, omdat ze zich in de hele kamer dus te onzeker voelen.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Zoie
- Zeer actief
Nou, ik reageer zeer minimaal op sloopgedrag hoor. Boos word ik al helemaal niet. Maar een zekere aandacht kan hij er wel mee trekken, dat is waar. Toch geloof ik dat hij het vooral doet omdat hij geen besef heeft dat de rolgordijnen niet bedoelt zijn om aan stukken te scheuren ! Het is gewoon leuk, en als ik hem iets anders leuks geef, is dat ook goed.Eline* schreef:[Jan, slopen waar je bij bent kan ook weer duizend en eén reden hebben. Misschien bemoei jij je er wel elke keer tegenaan en is die aandacht lonend..? Ieder geval is het iets totaal anders dan slopen tijdens het alleen zijn. Daar valt behalve het afreageren van stress en frustratie niets te bereiken voor de hond. Ik denk trouwens dat die kleine ( ik weet zijn naam niet) bij zijn vorige baas gestraft is gezien zijn reactie als je thuiskomt en hij heeft gesloopt.

- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik vind het volkomen normaal hoor, wat je beschrijft.Zoie schreef:Nou, ik reageer zeer minimaal op sloopgedrag hoor. Boos word ik al helemaal niet. Maar een zekere aandacht kan hij er wel mee trekken, dat is waar. Toch geloof ik dat hij het vooral doet omdat hij geen besef heeft dat de rolgordijnen niet bedoelt zijn om aan stukken te scheuren ! Het is gewoon leuk, en als ik hem iets anders leuks geef, is dat ook goed.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- tapas
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
ik denk dat hier even sprake is van een leesverwarring.. ik las over spok eerst ook: dat doet ie vooral omdat hij weet dat het niet magZoie schreef:sample schreef:Volgens mij doen honden geen dingen "omdat ze weten dat het niet mag". Dat is denk ik vanuit een teveel vermenselijkt oogpunt gedacht.Zoie schreef:maar Spok sloopt ook gewoon als ik er bij ben, en dat is volgens mij geen uiting van stress, misschien van verveling, maar vooral omdat hij niet weet dat het niet mag.
maar er staat omdat hij NIET weet dat het niet mag..
en daar kan ik me wel wat bij voorstellen. In het bos mag je op alle takjes kauwen enzo, en gaten graven en in huis niet.. dat moet je dus eerst leren!!

- sample
- Zeer actief
-
Gast
- sample
- Zeer actief
Hij vindt de bench ok. Maar soms voel ik me schuldig. Het gebeurt weleens dat ik een boodschap moet doen en aansluitend een kind van school haal. Dan zit hij een tijdje in de bench. Daarna mag hij betrekkelijk kort los, omdat ik daarna weer een kind naar school moet brengen. Dus moet hij weer in de bench.sypke schreef:Vindt Duco de bench okay? Ik zou hem anders gewoon in de bench doen als je weg bent. Ik neem aan dat je geen hele werkdagen weg bent? Hij is ook nog heel erg jong.
Vrijdag is bij mij ook zo'n dag. Ik breng een kind naar school, Duco in de bench. Kom terug, Duco eruit. Na 3 kwartier thuis te zijn geweest moet ik werken op de sportschool, Duco in de bench. 2 uurtjes alleen. Dan kom ik terug, Duco eruit. Ruim een half uur thuis los, dan is het tien voor twaalf, moet ik naar school kind halen. Duco wéér in die bench.
Dat vind ik rot.
Die bench is een prima oplossing. Maar mijn streven is wel dat hij uiteindelijk gewoon los kan lopen in huis.
-
Gast
Het slopen kan best ook leeftijdsgebonden zijn. Ik wist niet dat hij nog zo jong was (nog geen jaar toch?) Je kunt het ook zo zien: door hem in de bench te doen doorbreek je de sloopgewoonte en kan hij straks wel gewoon los.sample schreef:Maar mijn streven is wel dat hij uiteindelijk gewoon los kan lopen in huis.
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Juist die onregelmatigheid kan ook het slopen in de hand werken. Ik denk dat ik Nelson het bovenstaande rijtje van jou ook niet hoef te flikken want dat trekt hij niet. Kan je de hond niet meenemen met de kinderen halen/brengen naar school?sample schreef:Hij vindt de bench ok. Maar soms voel ik me schuldig. Het gebeurt weleens dat ik een boodschap moet doen en aansluitend een kind van school haal. Dan zit hij een tijdje in de bench. Daarna mag hij betrekkelijk kort los, omdat ik daarna weer een kind naar school moet brengen. Dus moet hij weer in de bench.
Vrijdag is bij mij ook zo'n dag. Ik breng een kind naar school, Duco in de bench. Kom terug, Duco eruit. Na 3 kwartier thuis te zijn geweest moet ik werken op de sportschool, Duco in de bench. 2 uurtjes alleen. Dan kom ik terug, Duco eruit. Ruim een half uur thuis los, dan is het tien voor twaalf, moet ik naar school kind halen. Duco wéér in die bench.
Dat vind ik rot.
Die bench is een prima oplossing. Maar mijn streven is wel dat hij uiteindelijk gewoon los kan lopen in huis.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- starfleet
- Erelid
Duco mee naar school is dat te druk voor hem? Of je kind op vrijdag laten overblijven als je kind dat leuk vindt eens in de week. Is voor jou ook veel rustiger lijkt me. Moet je kind het wel leuk vinden natuurlijk, anders is die weer zieligsample schreef: Vrijdag is bij mij ook zo'n dag. Ik breng een kind naar school, Duco in de bench. Kom terug, Duco eruit. Na 3 kwartier thuis te zijn geweest moet ik werken op de sportschool, Duco in de bench. 2 uurtjes alleen. Dan kom ik terug, Duco eruit. Ruim een half uur thuis los, dan is het tien voor twaalf, moet ik naar school kind halen. Duco wéér in die bench.
Anne
- sample
- Zeer actief
Soms blijf ik na werken op de sportschool gewoon weg zonder tussendoor thuis te komen. Dan ga ik ergens koffie drinken. Gewoon om niet steeds in- en uit te hoeven lopen.Juist die onregelmatigheid kan ook het slopen in de hand werken. Ik denk dat ik Nelson het bovenstaande rijtje van jou ook niet hoef te flikken want dat trekt hij niet. Kan je de hond niet meenemen met de kinderen halen/brengen naar school?
Zou ik het kunnen maken om hem mee te nemen en Bono thuis te laten? Want dan heb ik weer het idee dat ik Bono achterstel.....
Tssssssss, wat een dilemma's om een klein hondje toch. Tis bèst een enorme aanslag op mijn leven
- sample
- Zeer actief
Mijn kind kan op vrijdag niet overblijven op school. Hij heeft omdat hij nog in de onderbwouw zit, elke vrijdagmiddag vrijDuco mee naar school is dat te druk voor hem? Of je kind op vrijdag laten overblijven als je kind dat leuk vindt eens in de week. Is voor jou ook veel rustiger lijkt me. Moet je kind het wel leuk vinden natuurlijk, anders is die weer zielig
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Mijn ervaring is dat honden het beter trekken om 4 uur aan 1 stuk alleen te zitten dan om de haverklap een half uur. In die zin geef ik je dus gelijk.sample schreef: Soms blijf ik na werken op de sportschool gewoon weg zonder tussendoor thuis te komen. Dan ga ik ergens koffie drinken. Gewoon om niet steeds in- en uit te hoeven lopen.
Ik weet niet of Bono het trekt. Je kan het proberen.Zou ik het kunnen maken om hem mee te nemen en Bono thuis te laten? Want dan heb ik weer het idee dat ik Bono achterstel.....
Tssssssss, wat een dilemma's om een klein hondje toch. Tis bèst een enorme aanslag op mijn leven
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- sample
- Zeer actief
Bono trekt het wel hier....maar die is dat patroon gewoon gewend. Die kijkt nergens van op en doet nergens moeilijk om. Duco begint al aardig mee te draaien in ons ritme....binnen no time weet hij al vrij goed hoe en wat. Maar ik kan me voorstellen dat het sloopgedrag nou niet bepaald bevordert....gelukkig is niet elke dag zo hectisch hierIk denk dat ik Nelson het bovenstaande rijtje van jou ook niet hoef te flikken want dat trekt hij niet.
- sample
- Zeer actief
En kind naar school en hond mee is trouwens ietsje lastig. Als ik mijn kind ga halen, zou het moeten kunnen. Maar dan moet hij niks vergeten zijn in de klas ofzo. Want honden mogen niet op het schoolplein....
Met brengen kan ik hem dus zowiezo niet meenemen. Mijn oudste gaat nog niet alleen naar zijn klas. Hij is nog maar een kleutertje
Met brengen kan ik hem dus zowiezo niet meenemen. Mijn oudste gaat nog niet alleen naar zijn klas. Hij is nog maar een kleutertje
-
Baily
Ik dacht dat dat niet kon, dat honden zich na een tijdje nog schuldig gedragen om iets. Ik dacht dat dat meer met het straffen te maken heeft wat is gedaan nadat een baasje thuis is gekomen en de hond iets had gesloopt. Dus dat ze verwachten als iemand thuis komt dat ze gestraft worden en daarom zich zo gedragen en niet omdat ze nog weten dat wat ze gedaan hebben fout is.sample schreef:In sommige gevallen denk ik dat van Duco ook. Hij kan uitgebreid op het voerbakje van de poes liggen kauwen, die hij dan van het aanrecht gejat heeft. Totaal onschuldig en compleet verbaasd als ik hem dat afpak.Spok was/is een sloper uit onwetendheid
Maar als hij de bank te pakken heeft gehad, weet hij dat dat fout was. En dan zeg ik niks.......ik straf hem niet. Maar op het moment dat ik binnen kom en hij heeft wat gesloopt, zie ik dat vanuit mijn ooghoek aan zijn gedrag. Dan sluipt hij om me heen.
- sample
- Zeer actief
Ja, dat wordt beweerd. En toch als ik in de praktijk kijk, klopt het niet. Want hij komt me normaal altijd begroeten. Maar niet als hij wat gesloopt heeft. En ik kan nooit vantevoren weten of hij wat gesloopt heeft als ik binnen kom.Dus dat ze verwachten als iemand thuis komt dat ze gestraft worden en daarom zich zo gedragen en niet omdat ze nog weten dat wat ze gedaan hebben fout is.
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Honden leggen de link van troep in de kamer en ik krijg op mijn kop. Als je voor je weggaat zelf je bank in repen scheurt zal je hond zich waarschijnlijk ook deemoedig gedragen.sample schreef:Ja, dat wordt beweerd. En toch als ik in de praktijk kijk, klopt het niet. Want hij komt me normaal altijd begroeten. Maar niet als hij wat gesloopt heeft. En ik kan nooit vantevoren weten of hij wat gesloopt heeft als ik binnen kom.Dus dat ze verwachten als iemand thuis komt dat ze gestraft worden en daarom zich zo gedragen en niet omdat ze nog weten dat wat ze gedaan hebben fout is.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- sample
- Zeer actief
- Zoie
- Zeer actief
Daar zijn proeven mee gedaan. Het schijnt idd zo te zijn dat als een ander dan de hond de schade aanricht, hij zich precies zo deemoedig gedraagt.sample schreef:Zou je denken? Dat kan ik me heel moeilijk voorstellen. Maar goed, neem ik maar even aan.Honden leggen de link van troep in de kamer en ik krijg op mijn kop. Als je voor je weggaat zelf je bank in repen scheurt zal je hond zich waarschijnlijk ook deemoedig gedragen.

- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Yep!Zoie schreef:Daar zijn proeven mee gedaan. Het schijnt idd zo te zijn dat als een ander dan de hond de schade aanricht, hij zich precies zo deemoedig gedraagt.sample schreef:Zou je denken? Dat kan ik me heel moeilijk voorstellen. Maar goed, neem ik maar even aan.Honden leggen de link van troep in de kamer en ik krijg op mijn kop. Als je voor je weggaat zelf je bank in repen scheurt zal je hond zich waarschijnlijk ook deemoedig gedragen.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
Gast
Je hoeft het dus niet zelf uit te proberen. Het is al wetenschappelijk bewezenZoie schreef:Daar zijn proeven mee gedaan. Het schijnt idd zo te zijn dat als een ander dan de hond de schade aanricht, hij zich precies zo deemoedig gedraagt.sample schreef:Zou je denken? Dat kan ik me heel moeilijk voorstellen. Maar goed, neem ik maar even aan.Honden leggen de link van troep in de kamer en ik krijg op mijn kop. Als je voor je weggaat zelf je bank in repen scheurt zal je hond zich waarschijnlijk ook deemoedig gedragen.