Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wel of niet enten?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Door een artikel wat in oktober 2003 hier op het forum (en op een ander forum) geplaatst was had ik toen besloten om boris om het jaar te gaan enten. Dit heeft het grote voordeel (voor mij :mrgreen: ) dat hij nu niet in een pension toegelaten wordt (tenzij we enten) en hij dus lekker mee mag op vakantie :cheer:
Ik las dat artikel en had het gevoel (bij dit artikel ook) dat het echt onderzocht is en dat het dus ook de waarheid bevat (kan het mis hebben).

Een vraag die wel meerder stellen maar nog niet beantwoordt zie: hoe zit het met de Weil inenting? Hij is nu 1,5 jaar niet ge-ent, maar zwemt altijd wel veel in de zee 's zomers, kan dit geen kwaad?
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Mama Sanneke schreef:Inderdaad, hij moest eens kennelhoest krijgen, ik vind dat niet grappig hoor, en kan jij mij garanderen dat ie het niet krijgt als ik hem niet inent.
Nee, dat kan ik je niet garanderen. Maar ik kan je lekker ook niet garanderen dat hij géén kennelhoest krijgt als jij hem daarvoor inent :lekkerpuh:
Maar jee, zeg, wat is het probleem? Kennelhoest is gewoon even vervelend. Even een weekje naar zijn. Moeten we daar onze hond ook al tegen gaan beschermen d.m.v. het jaarlijks inspuiten van gif? Nee, dank u. Doe mij maar een weekje naar-zijn dan.
Mama Sanneke schreef:het is een risico en ik wil gewoon geen risico lopen.
Wen er maar aan. Het leven is 1 groot risico, en alles wat leeft loopt risico. Maar gelukkig hebben we inderdaad 1 zekerheid :wink:
puk
Zeer actief

Ongelezen bericht door puk »

wat doen jullie dan 1 keer per 2 of 3 jaar??
en de ziekte van weil ieder jaar??
ik begin zelf ook te twijfelen , dit jaar is birka ziek geweest van de enting.
:denken: en nu ik nog maar een hond heb hoeft ze waarschijnlijk ook niet meer naar het pension.
Afbeelding
groetjes anja en birka
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

Mykos en Indy worden niet meer ingeënt.
Ik heb een tijdje geleden de knoop doorgehakt.
Mykos heeft zijn pupinentingen gehad en de enting na een jaar. Indy alleen de pupinentingen, ze krijgt nu nog wel de inenting tegen van Weil (al schijnt die inenting best gevaarlijk te kunnen zijn) want er wordt hier veel gezwommen in 'rattenrijk'water.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik laat ze om en om enten: het ene jaar de hele cocktail en het andere jaar alleen Parvo/Weil.

:19:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
gucci
Zeer actief

Ongelezen bericht door gucci »

ik ent mijn honden een keer in de drie jaar, dat vind ik mooi zo, toch de bijwerking van de enting op deze manier verminderen maar toch zo ook alles op peil houden, mijn oudje ent ik niet meer , voor het laatst geent toen hij 9 was.
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

Stang schreef:Ik laat ze om en om enten: het ene jaar de hele cocktail en het andere jaar alleen Parvo/Weil.

zo doen wij het ook al jaren :wink:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
puk
Zeer actief

jip007 schreef:
Stang schreef:Ik laat ze om en om enten: het ene jaar de hele cocktail en het andere jaar alleen Parvo/Weil.

en hondsdolheid en kennelhoest??? :denken:
Afbeelding
groetjes anja en birka
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

jip007 schreef:

hier ook
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
Marion.

puk schreef:en hondsdolheid en kennelhoest??? :denken:
Om en om vind ik ook teveel. Mijn honden zwemmen wel heel veel hoor, maar niet op plekken waar het wemelt van de ratten.
Rabiës heeft Saar 2x gehad, 1x omdat we naar de Ardennen gingen, andere keer omdat we naar Denemarken gingen. Dan schijn je ongeveer verplicht te zijn.
Hoewel dat voor Duitsland ook verplicht is, en die van mij ongeveer wekelijks in Duitsland komen. En ik heb nog nooit hun entingsboekjes moeten laten zien. In Nederland komt hondsdolheid zo weinig voor, dat ik ze daar niet voor zou laten enten.

En kennelhoest al helemaal niet, geen haar op mijn hoofd. Dat is zo vreselijk onschuldig, dat overleven ze wel hoor :wink:
puk
Zeer actief

kennelhoest is wel verplicht voor het pension, maar daar hoeft ze waarschijnlijk niet meer naar toe.
:denken: alhoewel ik me wel afvraag waarom ze dat verplichten.

hondsdolheid :19: vind ik moeilijk we wonen hier in een grensgebied en wippen dus makkelijk effe naar belgie of duitsland. ook vossen komen hier nog veel voor.
maar ik heb geen idee hoe een hond besmet word met hondsdolheid alleen door een beet???
en als je wil inenten tegen hondsdolheid hoe vaak??

:denken: ik vind het zowiezo zo vreemd dat kinderen na hun negende na een aantal inentingen immuun zouden zijn en honden niet???
Afbeelding
groetjes anja en birka
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

puk schreef:
jip007 schreef:

Nee, dat allebei niet.
Sowieso gaan we niet naar het buitenland en de honden gaan ook niet in een pension.

En mochten ze kennelhoest krijgen, dan overleven ze dat wel :wink:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Marion.

puk schreef: :denken: ik vind het zowiezo zo vreemd dat kinderen na hun negende na een aantal inentingen immuun zouden zijn en honden niet???
Kennelhoest is echt pure onzin. Als je met het pension overlegt, kan dat best anders denk ik. Het is gewoon een griepprik, en je hebt dus niet eens garantie dat je hond juist tegen de variant die dan heerst geënt is.

Atjo Westerhuis heeft heel interessante artikelen in zijn archief staan (nieuwsbrieven)

http://www.uwdierenkliniek.nl/nieuwsbri ... fault.html

Hij was destijds ook één van de eerste die in zijn nieuwsbrief (die we gewoon gratis toegestuurd kregen) ook dit schreef:
http://www.uwdierenkliniek.nl/bib-vacschema.html
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .

Ongelezen bericht door jip007 »

Stang schreef:
puk schreef:
jip007 schreef:

Nee, dat allebei niet.
Sowieso gaan we niet naar het buitenland en de honden gaan ook niet in een pension.

En mochten ze kennelhoest krijgen, dan overleven ze dat wel :wink:
hier ook geen rabies of kennelhoest , want kennelhoest kunnen ze toch krijgen ook al zijn ze geent :roll:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
puk
Zeer actief

:ok: he bedankt, ik heb het even vluchtig doorgelezen, en opgeslagen. :wink:
Afbeelding
groetjes anja en birka
puk
Zeer actief

marion jij ent niet ieder jaar tegen parvo??
Afbeelding
groetjes anja en birka
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Dingo schreef:
jip007 schreef:

hier ook
hier ook, + rabies ieder jaar, omdat ze naar het buitenland gaan.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Marion.

puk schreef:marion jij ent niet ieder jaar tegen parvo??
Nee :wink:
chaco
Actief

Ongelezen bericht door chaco »

Wij moeten onze honden elk jaar enten. Dit omdat we elk jaar aan sledehondenwedstrijden mee doen ijn Nederland en in het buitenland. Enten is dan verplivht, anders wordt je niet toegelaten. Er wordt dan ook op gecontroleerd.

Zouden we niet aan die wedstrijden meedoen, dan zou ik ze denk ik ook niet ieder jaar in laten enten.

Onze katten hebben alleen maar hun kittenenting gehad, Daarna heb ik ze nooit meer laten enten.

Chaco
Bekijk ook eens onze weblog
Afbeelding
http://www.chaconayo.punt.nl/
monky555
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.

Ongelezen bericht door monky555 »

monky wordt 1 x in de 2 jaar geent de jaren er tussen alleen weil (begin van de lente) hij reageerd ook niet lekker op entingen dus wil het zo min mogelijk (vanaf 8 jaar laat ik hem waarschijnlijk alleen nog maar enten voor weil)

amy is met 6 & 12 weken en op 5 maanden geent dalijk nog 1 x de coctail en dan gaat het verder hetzelfde als bij monky (onze volgende honden worden ook zo geent)

kennelhoest en rabies geef ik ook niet (heb wel een stickertje gekregen voor rabies aangezien we toch regelmatig naar belgie gaan)

amy kreeg 2 dagen gelden denk ik beginnende kennelhoest ben gelijk begonnen met hoestdrank, iets homeopatisch tegen kriebelhoest en echniacea en nu kuch ze al minimaal (heb haar vandaag 1 x gehoord) dus zonder antibiotica en troep kom je er ook vanaf als je er snel bij bent :wink: (ik hou hou nog wel 2,5 week bij andere honden uit de buurt natuurlijk)

nee hier geen onnodige rotzooi in mijn kindjes hun lichaam :pffff:
Afbeelding
R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011

R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
kristien
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door kristien »

Hoi,

Ik weet niet hoe het in Nederland zit maar de entingen die mijn hond krijgt zijn drie jaar geldig. Voor rabies en de coctail.
Het feit dat je jaarlijks moet inenten voor het buitenland is ook een fabeltje: men schrijft op het paspoort de geldigheidsduur van het vaccin zoals vastgesteld door de fabricant (is in het geval van het rabies vaccin Rabdomun dat mijn hond krijgt drie jaar) en daar houden alle EU landen zich aan, ook de UK en Zweden. Mijn hond is met rabdomun ingeent in 2003 en daar mag ze in september nog mee naar Engeland, heb dat nagevraagd bij de officiele instanties. Titter blijft geldig zolang ze binnen de drie jaar opnieuw ingeent wordt.
Mits de juiste producten worden gebruikt is jaarlijks inenten dus niet meer nodig, ook niet als je naar het buitenland gaat.

O ja, mijn kat wordt ieder jaar ingeent. Het is niet onwaarschijnlijk dat een buitenlopende niet-ingeente kat met niesziekte ofzo wordt besmet, en ik heb een tweede kat sinds december gevonden met chronische niesziekte. De DA weigert die in te enten zolang ze nog snottert maar ik vrees dat het wel eens voor de rest van haar level zal zijn. De wel ingeente kat heeft daar niks van gemerkt maar het is dus zeer belangrijk dat die wel ieder jaar geent wordt.
Afbeelding
kristien
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door kristien »

oeps foutje, de rabies is 3 jaar geldig, de coctail 2 jaar en dan 'Pneumodog' (veronderstel dat dat van Weil is) 1 jaar. Dus alleen dat laatste moet elk jaar geent worden (als je naar het buitenland wil tenminste)
Afbeelding
Takkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ierse Wolfshond

Ongelezen bericht door Takkie »

Jeetje..
Ik snap er helemaal niets van.

Kan iemand voor mij precies de nadelen en voordelen van wel en niet enten opschrijven?
Afbeelding
monky555
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.

Ongelezen bericht door monky555 »

kristien schreef:oeps foutje, de rabies is 3 jaar geldig, de coctail 2 jaar en dan 'Pneumodog' (veronderstel dat dat van Weil is) 1 jaar. Dus alleen dat laatste moet elk jaar geent worden (als je naar het buitenland wil tenminste)
weil is maar 6 maanden werkzaam daarom is het verstandig dit te geven aan het begin van de lente (begin warme dagen)
Afbeelding
R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011

R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
Joyce
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joyce »

Ik ent hier ook niet, al die rotzooi die naar binnen gespoten wordt hoeft van mij niet. Molli heeft 1x de enting tegen rabies gehad omdat we naar Engeland zouden gaan, daar is ze echt ziek van geweest... Honden die ik hier krijg en waarvan ik niet weet hoe ze precies geent zijn (geen boekjes e.d.) krijgen 1x de cocktail en daarna niet meer. In veel landen gebeurt het allang niet meer elk jaar en volgens mij is het gewoon geldklopperij.
sabrinasj
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door sabrinasj »

Ik laat het toch wel elk jaar gebeuren ,
volgens mij als niemand ze meer ent dan krijg je weer de hondeziektes .
sabrina
Marion.

sabrinasj schreef:Ik laat het toch wel elk jaar gebeuren ,
sabrina
Dat is wel waarschijnlijk. Ik vertrouw dus wel een beetje op mensen zoals jij :wink:
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

sabrinasj schreef:Ik laat het toch wel elk jaar gebeuren ,
sabrina
Komen ze eigenlijk nog vaak voor, die hondeziektes ?
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Vorig jaar mocht boris zonder kennelhoest het pension in. Dit mocht na overleg met de eigenaar van het pension.

Gezien hier eigenlijk geen ratten zijn doen we boris gewoon eens in de twee jaar in laten enten. Hij zwemt alleen maar in de zee, voor de rest moet hij niets van water hebben. Hij loopt met een boog om plassen heen en sloten blijft hij ver vanaf :mrgreen:
Kikkertje

Ongelezen bericht door Kikkertje »

Moondje krijgt ook gewoon de inenting, we zijn dinsdag net geweest
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”