Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Opgejaagd worden. Kleine Update!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

starfleet schreef:
Moos schreef: Het gaat met mini-Saar er namelijk vaak niet alleen maar om dat ze wilde lab-reuen eng vindt, het gaat er vaak ook nog eens om dat een flinke slag met een poot van diezelfde reu Saar flink kan verwonden.
Wat ik denkelijk met Saar zou proberen is haar vaak al dragen of in een draagzak zetten in "gevaarlijk" gebied, dus als je langs zo'n boerderij moet in de polder of als je een stel flinke wilde Labradors aan ziet komen in de verte. . Eigenlijk omdat ze het dan heel normaal vindt om een tijd gedragen te worden of in de tas te gaan. Natuurlijk ook heel veel los en dollen, maar dat ze er aan gewend is dat ze in een tas gestopt wordt tussendoor.

Vooral dus omdat je zegt dat ze "flodderig" is en amper vier kilo weegt en de combinatie van angst en wegrennen. Ik heb het gevoel dat dat een keer fout gaat gaan namelijk

Anne
En bedankt voor deze oppeppende woorden....Maar ik snap wel wat je bedoeld hoor :wink:

Ik denk dat ik haar misschien maar gewoon wat vaker op ga tillen, als ik denk dat het misschien weleens wat minder gezellig zou worden. In de draagtas doen kan ook, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik zelf nogal ongemakkelijk loop met steeds zo'n bungelende tas op mijn buik, en ze is licht genoeg om gewoon een minuut of 15 op de arm te nemen.
Als er trouwens een hele wilde labrador op ons af komt, til ik haar ook vaak op. Of, als ik de lab in kwestie ken, grijp ik hem aan zijn halsband en breng hem terug naar de baas.

Wegrennen doet ze trouwens niet zomaar; het is niet zo dat ze bij elke hond die ze wat te zelfverzekerd of druk vindt, weg rent. Dat is puur als ze opgejaagd wordt. Maar dat maakt het natuurlijk niet minder vervelend.
Als ze een hond engig vindt zie ik dat aan haar houding, en heel soms wil ze nog weleens een klein sprongetje opzij doen, maar ze rent dan niet weg. Ze blijft staan en laat de andere hond snuffelen, alleen bij zo'n 'enge' hond is ze heel duidelijk absoluut niet op haar gemak.

Gelukkig vindt ze de meeste honden geweldig, alleen de grote zeer zelfverzekerde exemplaren vallen voor haar in de catagorie eng. En dan met name als ze haar ook gezien hebben en naar haar gaan kijken, dan schrikt ze.
Ik denk dat ik met Saar gewoon wat makkelijker over optillen moet gaan denken, en dat ik, als ik zie dat de hond in kwestie bij haar in de catagorie 'eng' valt, haar best op kan tillen, en even een stukje mee kan nemen bij die hond vandaan.

Ik weet niet zo goed meer hoe ik dat anders op moet lossen. Heel veel onzekerheid heb ik er helemaal uitgekregen bij haar, en vandaag op het strand heeft ze ook gewoon heel leuk gespeeld met een Spaniel, en in het bos speelt ze ook heel leuk met een flink aantal honden.
Maar toch, als een hond 10 of 15 keer zo zwaar is als zijzelf, en ook nog eens zeer zelfverzekerd dan schrikt ze, lang niet meer zo erg als in het begin, maar toch, het zit er nog wel een beetje.
Afbeelding
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Moos schreef:
starfleet schreef:
Baily schreef:
Maar ik ben nooit uit de situatie gegaan, dus wel blijven staan met haar om niet haar angst te bevestigen.
Jij hebt wel een heel andere maat hond dan Saar is. Saar is gauw doodgebeten door een Dog, een eenhapscracker, daar ga je toch anders mee om en moet je ook wel.

Anne
Ja, dat klopt. Saar is echt een heel klein hondje, ze weegt nu al bijna een maand 4 kilo, en ik denk niet dat dat nog heel veel groter gaat worden, ze is toch al bijna 6.5 maand, en groeit al een tijdje amper meer.

En daar ga je inderdaad toch anders mee om, ik merk zelfs al dat ik anders om ga met haar dan met Moos van 6.5 kilo. Moos is ook steviger gebouwd, een echte reu, gespierder ook. Saar is gewoon klein en flodderig daar zit niks stevigs aan.
Niet dat Moos erg veel kan hebben, da's ook nog een eenhapscracker, maar Saar kan helemaal weinig hebben, ook qua karakter.

Er zijn een aantal situaties waarin ik met haar niet kan denken, ik zet haar naast me neer, en we blijven gewoon staan. Da's een te groot risico wat ik niet wil lopen.
Het gaat met mini-Saar er namelijk vaak niet alleen maar om dat ze wilde lab-reuen eng vindt, het gaat er vaak ook nog eens om dat een flinke slag met een poot van diezelfde reu Saar flink kan verwonden.
Het gaat bij mij om Balou, ook geen giga hond tegen over duitse dog met haar 12 kilo en 40 cm hoogte hoor........ :wink:

Dat ik niet uit de situatie weg loop met haar wil niet zeggen dat ik haar niet bescherm, als ze bij mij staat dan komt er echt geen andere hond bij haar in de buurt als ik dat niet wil. Bovendien kan optillen altijd nog als het echt uit de hand gaat lopen. Maar in eerste instantie is het vaak gewoon achterna jagen. En als het wegrennen is gestopt dan gaan de honden meestal vanzelf weg.

Ik laat het haar nooit zelf uitzoeken, juist niet. :wink:

Maar een hond van 4 kilo is inderdaad wel heel kwetsbaar. Dus daar moet je inderdaad heel voorzichtig mee zijn. :wink:
Laatst gewijzigd door Baily op 25 jun 2005 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Moos
Zeer actief

Baily schreef:
Het gaat bij mij om Balou, ook geen giga hond tegen over duitse dog met haar 12 kilo en 40 cm hoogte hoor........ :wink:

Dat ik niet uit de situatie weg loop met haar wil niet zeggen dat ik haar niet bescherm, als ze bij mij staat dan komt er echt geen andere hond bij haar in de buurt als ik dat niet wil. Bovendien kan optillen altijd nog als het echt uit de hand gaat lopen. Maar in eerste instantie is het vaak gewoon achterna jagen. En als het wegrennen is gestopt dan gaan de honden meestal vanzelf weg.

Ik laat het haar nooit zelf uitzoeken, juist niet.
Ja, maar er is nog een wereld van verschil tussen 4 kilo en 22 cm. hoog, en 12 kilo en 40 cm. hoog :wink:
Balou is 3 keer zo zwaar als Saar, dat is net zo'n groot verschil als tussen Balou en een hond van 36 kilo.

Balou is trouwens uiteraard ook nog klein, en redelijk kwetsbaar, maar, om een indicatie te geven, Saar is kleiner dan mijn katten....
Laatst gewijzigd door Moos op 25 jun 2005 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Moos schreef:
Ik weet niet zo goed meer hoe ik dat anders op moet lossen. Heel veel onzekerheid heb ik er helemaal uitgekregen bij haar, en vandaag op het strand heeft ze ook gewoon heel leuk gespeeld met een Spaniel, en in het bos speelt ze ook heel leuk met een flink aantal honden.
Maar toch, als een hond 10 of 15 keer zo zwaar is als zijzelf, en ook nog eens zeer zelfverzekerd dan schrikt ze, lang niet meer zo erg als in het begin, maar toch, het zit er nog wel een beetje.
Volgens mij heb je gewoon heel erg veel bereikt met haar en is dit ongeveer het maximum wat erin zit. Bij een ander zou ze wellicht een ineengedoken hondje zijn, dat net met eigen ras even aan het flexlijntje mocht spelen.

Je kan ook niet verwachten dat het goed gaat met alle honden. Mijn hond is een stevige tante en nu bijna 44 centimeter hoog, maar ik ga ook regelmatig even een ander weggetje in of bek een opdringerige joekel af. Inmiddels doet ze dat ook zelf als het haar te gortig wordt en ze wordt ook niet opgejaagd, maar voorzichtig ben ik net zo goed.

Anne
Baily

Moos schreef:
Baily schreef:

Ik laat het haar nooit zelf uitzoeken, juist niet.
Ja, maar er is nog een wereld van verschil tussen 4 kilo en 22 cm. hoog, en 12 kilo en 40 cm. hoog :wink:
Balou is 3 keer zo zwaar als Saar, dat is net zo'n groot verschil als tussen Balou en een hond van 36 kilo.

Balou is trouwens uiteraard ook nog klein, en redelijk kwetsbaar, maar, om een indicatie te geven, Saar is kleiner dan mijn katten....
Ja daar heb je gelijk in maar ik wil dus aangeven dat balou ook vaak grotere honden achter zich aan heeft. Maar je hebt wel gelijk dat er een verschil in kwetsbaarheid tussen zit. Was ook meer tegen Starfleet gericht eigenlijk, dat stukje over Balou. Op de foto lijkt ze soms wat herder achtig, maar dat formaat is ze dus absoluut niet. :wink:
Moos
Zeer actief

starfleet schreef:
Moos schreef:
Volgens mij heb je gewoon heel erg veel bereikt met haar en is dit ongeveer het maximum wat erin zit. Bij een ander zou ze wellicht een ineengedoken hondje zijn, dat net met eigen ras even aan het flexlijntje mocht spelen.

Je kan ook niet verwachten dat het goed gaat met alle honden. Mijn hond is een stevige tante en nu bijna 44 centimeter hoog, maar ik ga ook regelmatig even een ander weggetje in of bek een opdringerige joekel af. Inmiddels doet ze dat ook zelf als het haar te gortig wordt en ze wordt ook niet opgejaagd, maar voorzichtig ben ik net zo goed.

Anne
Dank je :wink:

Ja, ik denk ook dat dit het wel is. Het is gewoon een tikketlje onzeker en onderdanig hondje. Dat onderdanige maakt het ook lastig omdat ze dus nooit van zich af zal snauwen.
Maar met honden van Moos' formaat kan ze ook heel pittig spelen! Dan roepen mensen regelmatig dat Saar zo'n pittige tante is.
Jaja, haha, ze moesten eens weten :roll: In leuk spel is ze wild en pittig, maar mensen snappen nooit dat dat niks te maken heeft met hoe haar karakter voorderest is.
En het verbaasd me ook altijd ten zeerste hoe slecht veel mensen de houding van een hond kunnen interpreteren. Nu ben ik daar ook geen ster in, maar als Saar met d'r staart helemaal uit de krul (en da's voor Maltezers erg laag, de staart hoort in een strakke krul op de rug), oortjes plat in d'r nek een beetje ineengedoken staat te wachten tot een hond klaar is met snuffelen, zie ik wel dat ze dat dus niet gezellig vindt.
Terwijl de baas van zo'n grote hond Saar dan bijv. net met Moos heeft zien spelen, en gewoon doodleuk roept: "Kijk dat pittige ding eens, staat zo lekker te snuffelen met zo'n grotert"
En leg ze dan nog maar eens uit waarom jij liever hebt dat ze die grotert even bij zich houdt...

Het lastige is alleen, juist omdat ik zo druk bezig ben geweest haar aan vreemde honden te laten wennen, ik zo bang ben dat ze angstiger wordt als ik haar op ga tillen op bepaalde momenten.
Aan de andere kant, ze wordt er ook niet zekerder door als een giga Airdale zich constant aan haar opdringt...
Laatst gewijzigd door Moos op 25 jun 2005 13:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
starfleet
Erelid

Baily schreef:Was ook meer tegen Starfleet gericht eigenlijk, dat stukje over Balou. Op de foto lijkt ze soms wat herder achtig, maar dat formaat is ze dus absoluut niet. :wink:
Ik had haar op een flinke Corgi geschat. Dus heel stevig.

Anne
Baily

starfleet schreef:
Baily schreef:Was ook meer tegen Starfleet gericht eigenlijk, dat stukje over Balou. Op de foto lijkt ze soms wat herder achtig, maar dat formaat is ze dus absoluut niet. :wink:
Ik had haar op een flinke Corgi geschat. Dus heel stevig.

Anne
Ehhhmm Balou............. :denken: Ze is die 1e witte hond met 1 bruin oor in mijn onderschrift.......vind je haar echt op een Corgi lijken?
starfleet
Erelid

Baily schreef: Ehhhmm Balou............. :denken: Ze is die 1e witte hond met 1 bruin oor in mijn onderschrift.......vind je haar echt op een Corgi lijken?
Ja. Wel als ik ervan uitga dat het een kleine hond is (wat ik aanam gezien de eerdere verhalen) Wat is het voor hond?

Anne
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Moos schreef:Nee, Saar was ook niet blij bij die Airdale. Dus jij zou in dat geval gewoon opgetild hebben?
Nee, ik zou die airdale weggestuurd hebben. Een bange hond gaat uiteindelijk zijn eigen probleem oplossen als jij dat niet voor hem doet. Saar is nog niet volwassen en het is gewoon mogelijk dat ze als ze een jaar oud is dit soort honden weggrauwt of keft.
Biedt veiligheid, daar ben je voor. Veiligheid geven is iets anders dan de hysterische vrouw uithangen als er een andere hond nadert, maar daar zag ik je toch al niet voor aan.
Ik vind je tamelijk onverstoorbaar. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Moos
Zeer actief

Eline* schreef:
Moos schreef:Nee, Saar was ook niet blij bij die Airdale. Dus jij zou in dat geval gewoon opgetild hebben?
Nee, ik zou die airdale weggestuurd hebben. Een bange hond gaat uiteindelijk zijn eigen probleem oplossen als jij dat niet voor hem doet. Saar is nog niet volwassen en het is gewoon mogelijk dat ze als ze een jaar oud is dit soort honden weggrauwt of keft.
Biedt veiligheid, daar ben je voor. Veiligheid geven is iets anders dan de hysterische vrouw uithangen als er een andere hond nadert, maar daar zag ik je toch al niet voor aan.
Ik vind je tamelijk onverstoorbaar. :wink:
Oh, oke, nou dat heb ik dus ook gedaan. Ik dacht alleen uit jouw reactie af te kunnen lezen dat je dacht dat dat niet genoeg was en dat ik haar beter op had kunnen tillen :wink:
Ik ben namelijk zo 'bezig' met Saar (zowel in de praktijk als in mijn hoofd...) omdat ik dus inderdaad wil voorkomen dat ze weg gaat snauwen uit angst.
Daarom stuur ik dus de laatste tijd vaker honden weg, nu ik zie dat Saar soms toch nog wat angstig wordt, of block ik een knoerthard aanrennende labrador.

En neuh, hysterische vrouw zal ik niet snel spelen. Maar soms ben ik toch best behoorlijk geschrokken en bang hoor. Zeker van de week in de polder (waar deze topic allemaal mee begon). Ik zag Saar zo de sloot in gewalsd en gejaagd worden, of erger nog, de weg af richting autoweg, brrrr.
Ik ben eigenlijk helemaal niet zo'n onverstoorbaar persoon; eigenlijk lijk ik zelf nogal op Saar :mrgreen:
Maar achteraf als het allemaal gebeurd is, ik erover na heb kunnen denken, en het hier neerzet, dan heb ik me weer hersteld. :wink:

Wat moet ik nou doen als zo'n hond zich niet weg laat sturen? Meestal gaat dat wel goed, maar die Airdale op het strand bijv. had een zodanige plaat voor zijn kop dat hij maar bleef volhouden, en Saar lastig bleef vallen.
Moet, of kan ik dan wel optillen? Of is dat toch net iets te angst-bevestigend?
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Niets zo angstbevestigend als een slechte ervaring. Ik zou dus inderdaad haar gewoon oppakken als je het niet vertrouwd en gezellig keuvelend met haar weglopen. Geen drama's , geen paniek, geen gegraai en geschreeuw..dan is er niets traumatisch aan en het enige wat je er hopelijk mee bereikt is dat ze naar je toekomt om gelift te worden als ze peukjs schijt..en wat mij betreft mag dat.
Maar goed; puur mijn persoonlijke mening hoor. Het gaat vaker goed dan fout, en dan nog maar vrij zelden echt fout, maar ikzelf wil gewoonweg geen enkel risico lopen met mijn honden als dat niet nodig is. Gedonder met een hond van iemand anders valt daar voor mij onder. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Eline* schreef:Niets zo angstbevestigend als een slechte ervaring. Ik zou dus inderdaad haar gewoon oppakken als je het niet vertrouwd en gezellig keuvelend met haar weglopen. Geen drama's , geen paniek, geen gegraai en geschreeuw..dan is er niets traumatisch aan en het enige wat je er hopelijk mee bereikt is dat ze naar je toekomt om gelift te worden als ze peukjs schijt..en wat mij betreft mag dat.
Maar goed; puur mijn persoonlijke mening hoor. Het gaat vaker goed dan fout, en dan nog maar vrij zelden echt fout, maar ikzelf wil gewoonweg geen enkel risico lopen met mijn honden als dat niet nodig is. Gedonder met een hond van iemand anders valt daar voor mij onder. :wink:
Oke, goed! Dat advies volg ik graag op; ik haal haar er ook liever gewoon tussenuit als het me niet bevalt, maar omdat ze natuurlijk al onzeker is was ik altijd een beetje bang dat daardoor te bevestigen.

En ja, ik heb ook veel liever dat ze gewoon naar mij toekomt als ze iets eng vindt, desnoods om opgetild te worden, dan dat ze het zelf op gaat lossen, of besluit alsnog de benen te nemen.

Dus als het gesnuffel me nu te lang duurt, en die grote zelfverzekerde hond iets te geinteresseerd in d'r is til ik haar er lekker even vandaan. Saar blij, en ik ook blij. Want heel even kort snuffen gaat altijd wel goed, dan is ze ook niet bang. Onderdanig, dat wel, maar bang naar mijn idee niet. Dan komt ze ook vaak daarna nog even rustig bij me zitten, om even steun te krijgen, maar dan oogt ze ook gewoon vrolijk en ontspannen.
Dat echte in elkaar duiken, en met de staart helemaal naar beneden rondlopen gebeurd als zo'n hond haar maar blijft lastigvallen na de eerste snuffel, en ze dus eigenlijk weg wil. En dan loopt ze eigenlijk alleen maar een beetje als een kip zonder kop rond te trippelen, met zo'n blik van "hoe kom ik uit deze situatie vandaan".
Dus dan til ik haar nu gewoon op.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Of je stuurt de andere hond weg..dat zou mijn voorkeur hebben of het moet echt niet goed voelen . Snuffelende honden hebben geen kwaad in de zin, ze zijn alleen vervelend. Kiki is van het kaliber "sodemieter op of ik bijt een piercing in je neus! :evil: "en ik wil dat dus niet hebben.
Dat kan ik alleen maar van haar vragen als ik haar dus vervolgens bescherm. Ik laat haar komen en dan gaat ze voor me zitten en ik leid haar dan of met een balletje of iets lekkers. Stilzittende teefjes zijn niet interessant en mijn ervaring is dat de andere hond dan dus veelal weggaat. Zo niet, stuur ik hem weg of vraag het aan de eigenaar..(of Nelson staat er omheen te beuken als het een reu betreft :roll: )
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
starfleet
Erelid

Eline* schreef:Of je stuurt de andere hond weg..dat zou mijn voorkeur hebben of het moet echt niet goed voelen . Snuffelende honden hebben geen kwaad in de zin, ze zijn alleen vervelend. Kiki is van het kaliber "sodemieter op of ik bijt een piercing in je neus! :evil: "en ik wil dat dus niet hebben.
Maar Kiki zit met haar hormonen natuurlijk. Alle kans dat ze niet zo snauwerig is als de hormoonspiegel gedaald is. Ik vind eigenlijk dat ze nu mag snauwen tegen alle heren die aan haar kont willen snuffen. Dat doet elke loopse teef die niet dekrijp is.

Althans als het geen slettenbak is;-)

Anne
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

starfleet schreef:
Eline* schreef:Of je stuurt de andere hond weg..dat zou mijn voorkeur hebben of het moet echt niet goed voelen . Snuffelende honden hebben geen kwaad in de zin, ze zijn alleen vervelend. Kiki is van het kaliber "sodemieter op of ik bijt een piercing in je neus! :evil: "en ik wil dat dus niet hebben.
Maar Kiki zit met haar hormonen natuurlijk. Alle kans dat ze niet zo snauwerig is als de hormoonspiegel gedaald is. Ik vind eigenlijk dat ze nu mag snauwen tegen alle heren die aan haar kont willen snuffen. Dat doet elke loopse teef die niet dekrijp is.

Anne
Het kan me niet zoveel schelen waar het inzit..als haar iets niet bevalt ben ik van de ingrijppolitie en niet zij. :wink:
Ik ben daar zeer rechtlijnig in.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Eline* schreef:
starfleet schreef:

Anne
Het kan me niet zoveel schelen waar het inzit..als haar iets niet bevalt ben ik van de ingrijppolitie en niet zij. :wink:
tja elnie, tot op zeker hoogte mag kiki toch wel iets zelf uitmaken? ik bedoel.. niet elke snauw komt tot een gevecht ... als ik niet wil dat mijn honden een snauw uitdelen of ontvangen dan kan ik ze gewoon helemaal niet meer los laten....
starfleet
Erelid

Eline* schreef:
De meeste honden druipen af bij een zelfverzekerd snauwend dametje, ook al is ze klein. Als ze dat niet doen, dan is het tijd om in te grijpen. Ik vind vel dat ze de kans moeten krijgen het op een hondse manier te regelen.

Ik heb het idee dat Saartje toch wat anders in elkaar steekt dan Kiki. Die laat zich volgens mij niet zomaar de kaas van het brood eten.

Anne
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:[tja elnie, tot op zeker hoogte mag kiki toch wel iets zelf uitmaken? ik bedoel.. niet elke snauw komt tot een gevecht ... als ik niet wil dat mijn honden een snauw uitdelen of ontvangen dan kan ik ze gewoon helemaal niet meer los laten....
Nou ja nee! :mrgreen: Tuurlijk gebeurt het wel, maar ik zeg er wel wat van. Vanmiddag gromde ze naar een bulldog en dan krijgt ze verbaal een correctie waarop ze snel naar me toekomt en dan neem ik het over.
Weet je Noor, ik ben hier wat rigide in geworden mede door mijn ervaringen met Laika. Dat was in den beginne ook geen vechtersbaas en ze knauwde ook alleen maar voorzichtig van zich af.."Nee, ze moeten het zelf uitzoeken"en zo werd het van kwaad tot erger. Had ik haar vanaf het begin beschermt dan had Laika misschien los zich niet ontpopt tot een hond die gewoonweg op jacht ging naar honden die ze pakken kon.
Verder speelt mee dat Nelson graag de macho uithangt. Als kiki gromt of lelijk doet staat hij klaar om te helpen. Nelson heeft geleerd dat hij eerst met mij in conclave moet en hij kijkt me dus altijd even snel hyperpiepend aan voordat hij uberhaupt iets doet. Dat vind ik echt ontzettend fijn. Zo wil ik dat ook met Kiki.
Geen eigen initiatief wat betreft corrigeren naar andere honden. Dat doe ik. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:
yamie schreef:[tja elnie, tot op zeker hoogte mag kiki toch wel iets zelf uitmaken? ik bedoel.. niet elke snauw komt tot een gevecht ... als ik niet wil dat mijn honden een snauw uitdelen of ontvangen dan kan ik ze gewoon helemaal niet meer los laten....
Nou ja nee! :mrgreen: Tuurlijk gebeurt het wel, maar ik zeg er wel wat van. Vanmiddag gromde ze naar een bulldog en dan krijgt ze verbaal een correctie waarop ze snel naar me toekomt en dan neem ik het over.
Weet je Noor, ik ben hier wat rigide in geworden mede door mijn ervaringen met Laika. Dat was in den beginne ook geen vechtersbaas en ze knauwde ook alleen maar voorzichtig van zich af.."Nee, ze moeten het zelf uitzoeken"en zo werd het van kwaad tot erger. Had ik haar vanaf het begin beschermt dan had Laika misschien los zich niet ontpopt tot een hond die gewoonweg op jacht ging naar honden die ze pakken kon.
Verder speelt mee dat Nelson graag de macho uithangt. Als kiki gromt of lelijk doet staat hij klaar om te helpen. Nelson heeft geleerd dat hij eerst met mij in conclave moet en hij kijkt me dus altijd even snel hyperpiepend aan voordat hij uberhaupt iets doet. Dat vind ik echt ontzettend fijn. Zo wil ik dat ook met Kiki.
Geen eigen initiatief wat betreft corrigeren naar andere honden. Dat doe ik. :wink:
oke en dat begrijp ik volkomen, en idd zo is dat mooi ;) en ik weet dat je door je ervaringen met laika voorzichtig bent en daar is niks mis mee... en ik weet ook dat je weet wanneer het wel oke en niet oke is... maar wat ik dan wel denk, kiki snauwt, terecht of onterecht, jij grijpt in.. krijgt ze dan zelf ook wel een keer de ervaring van oeh... ik kan niet alles maken? gaat ze zich niet iets te sterk voelen juist doordat ze het dan niet zelf hoeft te ondervinden of op te lossen? en je weet hoe ik denk, ik ben niet van vreemde honden onderling iets oplossen, maar een taal kunnen ze wel samen spreken, ik kijk dus eerst iets aan.. als ik zie dat ze het gewoon zelf duidelijk kunnen hebben is het klaar, zoniet sta ik er direct tussen want meer wil ik niet...
Laatst gewijzigd door yamie op 26 jun 2005 00:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

starfleet schreef:De meeste honden druipen af bij een zelfverzekerd snauwend dametje, ook al is ze klein. Als ze dat niet doen, dan is het tijd om in te grijpen. Ik vind vel dat ze de kans moeten krijgen het op een hondse manier te regelen.
Ik vind dat toch afhangen van het type hond hoor. Kiki gromt en grauwt dat het een lieve lust is als ik haar laat gaan en ze is ook niet te beroerd haar dreigementen kracht bij te zetten. Dat wil ik gewoon niet, klaar.
Als het haar niet bevalt loopt ze maar weg naar mij. En tuurlijk komt het er in praktijk op neer dat ze best even een grommetje geeft zo nu en dan, maar ik wil dan wel dat ze direct komt en verder ophoudt.
Ik heb het idee dat Saartje toch wat anders in elkaar steekt dan Kiki. Die laat zich volgens mij niet zomaar de kaas van het brood eten.

Anne
Klopt en de enige reden dat ik haar noemde was om aan te geven dat Marloes Saartje misschien ook zo af kan leiden dat ze niet meer interessant is voor andere honden omdat ze bv braaf zit...dat was namelijk mijn ervaring met Kiki. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:oke en dat brijp ik volkomen, en idd zo is dat mooi ;) en ik weet dat je door je ervaringen met laika voorzichtig bent en daar is niks mis mee... en ik weet ook dat je weet wanneer het wel oke en niet oke is... maar wat ik dan wel denk, kiki snauwt, terecht of onterecht, jij grijpt in.. krijgt ze dan zelf ook wel een keer de ervaring van oeh... ik kan niet alles maken? gaat ze zich niet iets te sterk voelen juist doordat ze het dan niet zelf hoeft te ondervinden of op te lossen? en je weet hoe ik denk, ik ben niet van vreemde honden onderling iets oplossen, maar een taal kunnen ze wel samen spreken, ik kijk dus eerst iets aan.. als ik zie dat ze het gewoon zelf duidelijk kunnen hebben is het klaar, zoniet sta ik er direct tussen want meer wil ik niet...
Ik steun haar ook niet direct in conflicten hoor. :wink:
Ik leid haar af en laat haar andere dingetjes doen waardoor zij niet meer op de andere honden let. Kiki kan uitermate goed negeren namelijk en dat doet ze dan ook maar. :wink:
Goed dat je het even zegt, want nu lijkt het inderdaad net alsof het juffershondje komt schuilen achter de benen van mamma, maar in praktijk komt ze dus en moet ze bv zitten waarvoor ik haar beloon en dan rommelen we wat voort met dat soort grappen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
starfleet
Erelid

Eline* schreef: Ik vind dat toch afhangen van het type hond hoor. Kiki gromt en grauwt dat het een lieve lust is als ik haar laat gaan en ze is ook niet te beroerd haar dreigementen kracht bij te zetten. Dat wil ik gewoon niet, klaar.
Dat zou ik beslist ook niet willen. Ik had een ander beeld voor ogen. Zo'n opdringerige reu of (v)rijpostige hond die een keer een snauw of een snap krijgt, daar vind ik niks mis mee als ze dat zo oplossen.

Anne
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

starfleet schreef:
Eline* schreef: Ik vind dat toch afhangen van het type hond hoor. Kiki gromt en grauwt dat het een lieve lust is als ik haar laat gaan en ze is ook niet te beroerd haar dreigementen kracht bij te zetten. Dat wil ik gewoon niet, klaar.
Dat zou ik beslist ook niet willen. Ik had een ander beeld voor ogen. Zo'n opdringerige reu of (v)rijpostige hond die een keer een snauw of een snap krijgt, daar vind ik niks mis mee als ze dat zo oplossen.

Anne
Ik ook niet, maar dan heb je het over sporadische momenten. Wat ik zo van Kiki zie...dan is er niks sporadisch aan! :mrgreen:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:
yamie schreef:oke en dat brijp ik volkomen, en idd zo is dat mooi ;) en ik weet dat je door je ervaringen met laika voorzichtig bent en daar is niks mis mee... en ik weet ook dat je weet wanneer het wel oke en niet oke is... maar wat ik dan wel denk, kiki snauwt, terecht of onterecht, jij grijpt in.. krijgt ze dan zelf ook wel een keer de ervaring van oeh... ik kan niet alles maken? gaat ze zich niet iets te sterk voelen juist doordat ze het dan niet zelf hoeft te ondervinden of op te lossen? en je weet hoe ik denk, ik ben niet van vreemde honden onderling iets oplossen, maar een taal kunnen ze wel samen spreken, ik kijk dus eerst iets aan.. als ik zie dat ze het gewoon zelf duidelijk kunnen hebben is het klaar, zoniet sta ik er direct tussen want meer wil ik niet...
Ik steun haar ook niet direct in conflicten hoor. :wink:
Ik leid haar af en laat haar andere dingetjes doen waardoor zij niet meer op de andere honden let. Kiki kan uitermate goed negeren namelijk en dat doet ze dan ook maar. :wink:
Goed dat je het even zegt, want nu lijkt het inderdaad net alsof het juffershondje komt schuilen achter de benen van mamma, maar in praktijk komt ze dus en moet ze bv zitten waarvoor ik haar beloon en dan rommelen we wat voort met dat soort grappen.
ah oke :mrgreen: ik hoop dat je door jou ervaring niet te bang word om kiki dus ook te laten reageren, dat bedoelde ik dus...
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef: ah oke :mrgreen: ik hoop dat je door jou ervaring niet te bang word om kiki dus ook te laten reageren, dat bedoelde ik dus...
Nee hoor, dat doet ze namelijk toch wel met dat pinnige smoelwerkje van d'r! :mrgreen: Kiki weet heel goed haar grenzen en is zeer sterk met haar communicatie. Ik vind dat ze erg snel gromt en grauwt..zelfs ook nog wel een hapbeweging maakt, maar daar stopt het ook mee. Vechten zie ik haar niet snel doen.
De reden dat ik er bovenop zit is met name omdat Nelson reageert en dat wil ik niet. Nelson kan zich in toom houden als Kiki dat ook doet..dan is er echt niets aan de hand met andere honden.
Kiki ontspoort niet meer naar andere honden toe. Daarvoor zit haar rugzak al veel te vol met ervaring. Een echte vechtersbaas zal het dus niet snel meer worden. Alleen hoeft ze ook niet bij het minste of geringste te laten zien welke koningin ze is.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:
yamie schreef: ah oke :mrgreen: ik hoop dat je door jou ervaring niet te bang word om kiki dus ook te laten reageren, dat bedoelde ik dus...
Nee hoor, dat doet ze namelijk toch wel met dat pinnige smoelwerkje van d'r! :mrgreen: Kiki weet heel goed haar grenzen en is zeer sterk met haar communicatie. Ik vind dat ze erg snel gromt en grauwt..zelfs ook nog wel een hapbeweging maakt, maar daar stopt het ook mee. Vechten zie ik haar niet snel doen.
De reden dat ik er bovenop zit is met name omdat Nelson reageert en dat wil ik niet. Nelson kan zich in toom houden als Kiki dat ook doet..dan is er echt niets aan de hand met andere honden.
Kiki ontspoort niet meer naar andere honden toe. Daarvoor zit haar rugzak al veel te vol met ervaring. Een echte vechtersbaas zal het dus niet snel meer worden. Alleen hoeft ze ook niet bij het minste of geringste te laten zien welke koningin ze is.
ik snap hem volkomen :ok:
Moos
Zeer actief

Dat kan ik alleen maar van haar vragen als ik haar dus vervolgens bescherm. Ik laat haar komen en dan gaat ze voor me zitten en ik leid haar dan of met een balletje of iets lekkers. Stilzittende teefjes zijn niet interessant en mijn ervaring is dat de andere hond dan dus veelal weggaat. Zo niet, stuur ik hem weg of vraag het aan de eigenaar..(of Nelson staat er omheen te beuken als het een reu betreft :roll: )
Ja, in eerste instantie probeer ik weg te sturen, maar het gaat me meer om de situaties waarin dat niet lukt. Sommige groters (met name de opdringerige reuen) laten zich niet wegsturen. Zoals die Airdale dus. Baas heeft geen idee daar de hond uithangt of wat hij aan het doen is, en die hond heeft een zodanige plaat voor zijn kop dat hij constant Saar op blijft zoeken.
Dan kan ik Saar wel naast me neer zetten, maar om een of andere reden blijft zo'n volhardend typ dan toch doorsnuffelen en haar een beetje omver duwen met zijn neus.(ondanks mijn aanmaningen om op te hoepelen; ik vrees dat ook mijn uitstraling niet bijster zelfverzekerd is) Ik heb een vermoeden dat dat ook komt doordat Saar zo'n makkelijk doelwit is. Ze laat alles maar gebeuren. Kiki niet, en dat zal zo'n opdringer ook wel aanvoelen, maar Saar kunnen ze lekker blijven pesten, een weerwoord zullen ze nooit krijgen. En door dat doorgaan met snuffen terwijl ze al bij me zit wordt Saar dus weer onzeker/angstig en wil ze weer weg.
En dan vind ik het dus eng worden, omdat ik dan zie dat ze zo'n fijne angstige prooi houding aan gaat nemen, en ik vrees voor opjagen. En bovendien wil ik niet dat ze leert vluchten. Dat is namelijk wat ze dan wil doen, vluchten, en dan heb ik liever dat ze bij mij komt, desnoods om opgetild te worden.

Vandaag ging het heel goed op het strand , met wat tips uit deze topic.
We kwamen namelijk twee zwarte Newfoundlanders tegen. En die kwamen in galop op Saar afrennen. Saartje schrok daar dus van, trok d'r staart laag, en begon weg te schieten.
Toen ben ik op mijn hurken gaan zitten, en heb haar bij me geroepen. En toen kwam ze gelukkig naar me toerennen i.p.v. in blinde paniek de andere kant op.
Die Newfoundlanders kwamen alleen ook weer naar ons toe rennen, en toen heb ik Saar dus wel opgetild. Verder niks sussends ofzo gezegd, gewoon even opgetild en de andere kant op gelopen.
Toen heb ik haar neergezet en begon ze meteen Moos weer uit te dagen en te rennen.

Op de terugweg kwamen we diezelfde honden weer tegen, alleen nu stonden ze gewoon een beetje te staan. Toen durfde Saar er zelf naartoe te lopen, hebben ze even gesnuffeld, en konden we zonder problemen weer door.
Verder zijn we nog flink wat andere honden tegengekomen, en dat ging allemaal prima. Een keer kwamen er twee Herder-mixen naar ons toerennen. Daar schrok ze wel een beetje van, maar toen kwam ze snel tegen me aan staan, heb ik even 'he meisie' gezegd, en toen was het goed, ging ze ook snuffelen met de Herder-mixen die inmiddels gewon rustig stil stonden.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Moos schreef: Baas heeft geen idee daar de hond uithangt of wat hij aan het doen is.
Hoogst irritant is dat.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Zoie schreef:
Moos schreef: Baas heeft geen idee daar de hond uithangt of wat hij aan het doen is.
Hoogst irritant is dat.
Ja, veel irritanter dan dat komt het niet....
Zeker met onzekere Saar sta ik soms bijna te koken als zo'n baas weer eens 100 meter verderop staat te beppen en geen idee heeft van wat er gebeurt.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”