Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Luna's gedrag volgens onze hondentrainer
Moderator: moderatorteam
- **Tamara**
- Zeer actief
- Contacteer:
- Joyce
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Op het moment dat ze uitvalt ben je inderdaad al te laat, dan is ze al zo opgewonden dat ze onbereikbaar is. Jij moet er voor zorgen dat ze niet eens meer de kans krijgt om uit te vallen en zo haar gedrag zelf te belonen. Heb je ooit aandachtsoefeningen met haar gedaan? Daar zou ik namelijk mee beginnen. Leer haar dat ze op commando oogcontact met je moet maken. Als ze dat eenmaal onder de knie heeft vraag je dus oogcontact voordat ze gaat fixeren, verstijft of wat ze ook maar doet voordat ze uitvalt.Kimsteria schreef:Hier kan ik me in vinden. Ze viel giseren naar myn vriend uit omdat die haar vast pakte toen er een hond voorby kwam. Maar volgens my wordt er gedacht dat wy uit een ei komen? (niet door jou hoor) Maar NATUURLYK hebben we dit al eens geprobeerd. Ik doe heus mn leeswerk enzo welMARC_S schreef:Ik ben het helemaal met Eline eens en heb veel ervaring met een teef die uitviel aan de lijn. Ze reageerde heel slecht op correcties en uiteindelijk neigde ze daardoor naar het op mij afreageren van de spanning. Ze viel uit, ik gaf een correctie en ze keek naar me en begon tegen mij te brullen, ben ik dus mee gestopt. Ze kreeg ook steeds meer een pesthekel aan andere honden omdat ze die associeerde met correcties.
Toen ik ben begonnen met het geven van koekjes om haar aandacht op mij te krijgen werd ze veel minder fel en kon ik over het algemeen op 5 meter langs een hond zonder dat ze uitviel.En informeer werk. Maar als Luna het doel heeft die mevrouw met hond uit te kafferen wil ze verders nix. Dan kan ik gaan roepen, met koekjes gaan zwaaien, met haarlievelings speeltjes zwaaien, maar ze reageerd gewoon NIET. Als het zo simpel was geweest had ik dit bercht hier niet geplaatst...
-
Kimsteria
Maakt nix uit. Want ze luisterd naar beide. We hebben er zelfs nog 1. Ze hoort het aan de toon van je stem. Maar wy gebruiken over het algemeen "NO" omdat we dit op de vorige hondenschool hadden.Chatterbox schreef:Mag ik vragen hoe je precies je hond het commando 'nee' hebt aangeleerd, en vergeet niet dat 'nee' en 'no' voor een hond weer 2 verschillende commando's zijn.
Ik zeg hier nee maar het betekend voor ons hetzelfde ik bedoelde er niet meer dat wy ook nee zeggen. De Yes en NO methode zat er al in by luna en we wilde dat niet veranderen omdat dat misschien verwarren zou zyn. Maar ze reageerd op meer dingen. als ik boos "UH" zeg stopt ze vaak ook met ongewenst gedrag.
-
Kimsteria
Is er nog een andere oplossing dan als ze ook niet reageed op koekjes, speeltjes enz?? Wat dit betreft weet ik het gewoon niet meer. En ik wil echt geen circus hond van Luna maken. Ik vind gewoon niet dat ik het als baasje kan maken om dan gewoon te gaan zitten toekyken.Chatterbox schreef:Kim, het heeft maar even nut. Echt waar! Er zitten hier verschillende mensen die ervaring hebben met uitvallende honden (ikzelf ook) en zo'n correctie werkt maar tijdelijk omdat je niks veranderd aan de negatieve associatie die je hond heeft met andere honden. Je moet haar juist aanleren hoe ze wel met andere honden moet communiceren in plaats van haar alleen maar straffen als ze het niet goed doet. Ze moet leren dat andere honden leuke dingen betekenen en dan is corrigeren niet eens meer nodig omdat ze al automatisch aandacht voor jou heeft. Zou je dat niet liever hebben dan een onzekere hond omdat er aan de ene kant een bedreigende hond aan komt en aan de andere kant een bedreigend baasje?Kimsteria schreef:Het heeft dus WEL nut. Wat ze dimde wel in. Je moet haar ABSOLUUT niet vastpakken dan wordt ze nog opgefokter. Als IK het doet heeft het geen zin. Daarom zei ik ook al, ik ben te zacht en komt niet echt door en moet dus wat harder wordenWil de hond schreef:Een ruk aan de riem geven en NEE!!! zeggen, was dat niet min of meer wat je al geprobeerd hebt, nl. korrigeren, zonder dat je daar iets zinnigs mee bereikt hebt?
Niet dat ik tegen korrigeren ben hoor, integendeel, maar ik ben wel tegen nutteloos pogen een hond te korrigeren.
-
Kimsteria
Ja maar het ging over de stofzuiger?? Dat ze naar andere honden onzeker is ben ik me van bewust!! Ze ging af liggen en gaf binnensmondse blafjes. Als ze stil was beloonde hy haar en ging ze kwispelen. En erna weer een binnendsmonds blafje.Chatterbox schreef:Je hond is twee aangevallen door een andere hond (met 2x een verwonding als gevolg). Natuurlijk is ze dan onder de indruk van andere honden. Alleen heeft ze nu geleerd dat uitvallen ervoor zorgt dat andere honden op afstand blijven en nu ze dat weet krijgt ze weer zelfvertrouwen omdat uitvallen werkt. Het is zeg maar begonnen uit angst, maar gegroeid naar zelfverzekerdheid omdat het werkt. Wat ze nu moet leren is dat als ze onzeker is dat ze jou heeft om zich op te richten. Jij zorgt ervoor dat ze ontspannen en veilig blijft, jij neemt de leiding over als ze onzeker is en dat doe je niet door haar te corrigeren want op dat moment leert ze niks anders dan dat baasje het nog net een stukje erger maakt.Kimsteria schreef:Wie zegt dat ze bang is? Was jy er by gisteren dan? Luna is voor zoveel dingen onder de indruk. Maar naarmate ze ze een paar keer gezien heeft is dat over. Ze is helemaal niet bang ze is WAAKS. Want ze doet het by meerdere honden die voorby komen.stefanie schreef:Ik vraag me inderdaad ook af wat voor diploma's die 'trainer' heeft, als ie ze wel heeft.
En een hond straffen voor iets waar ie bang voor is, vind ik echt niet kunnen.
Hoe reageerde ze precies op de trainer nadat hij haar 4x 'gecorrigeerd' had?
Kyk toen hy begon was Luna opgefokt stond ze te trekken aan die lyn heen en weer te springen, haren overeind. Na 4 niet te harde correcties lag ze af, en leek ze meer ontspannen. Alsof ze dacht, het is goed maar ik vertrouw het no niet HELEMAAL.
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
Ik denk dat je moet proberen te voorkomen dat Luna in een dergelijke situatie komt. Want hoewel het voor haar blijkbaar heerlijk is om aan de ketting te liggen, geeft het m.i. ook een stuk stress. Want ze ligt vast en als er een vreemde hond langskomt kan ze er nooit voor kiezen om weg te lopen. En dat is toch 1 van de natuurlijke reacties die een hond kan hebben in stresssituaties. Dus daarom compeseert ze dat blijkbaar met een hoop kabaal.
Zelf zou ik er niet voor kiezen om mijn hond zonder dat ik erbij ben buiten neer te leggen aan een ketting.
Mijn keuze zou zijn om met de hond een aantal langere wandelingen te maken en haar alleen buiten te doen als je er zelf bij bent en haar dus kan afleiden als dat nodig is.
Zelf zou ik er niet voor kiezen om mijn hond zonder dat ik erbij ben buiten neer te leggen aan een ketting.
Mijn keuze zou zijn om met de hond een aantal langere wandelingen te maken en haar alleen buiten te doen als je er zelf bij bent en haar dus kan afleiden als dat nodig is.
- Zoie
- Zeer actief
Mijn uitlaathond is ook waaks en beschermend. Ze heeft geleerd dat als ze dreigt of een grote bek opzet zo'n beetje alles wel voor haar wijkt of aftaait. Nou ja, die grote wals die ze opeens in het donker tegen kwam gaf geen krimp natuurlijk, maar meestal werkt het wel. Alleen wil ik het niet hebbenKimsteria schreef:Wie zegt dat ze bang is? Was jy er by gisteren dan? Luna is voor zoveel dingen onder de indruk. Maar naarmate ze ze een paar keer gezien heeft is dat over. Ze is helemaal niet bang ze is WAAKS. Want ze doet het by meerdere honden die voorby komen.stefanie schreef:Ik vraag me inderdaad ook af wat voor diploma's die 'trainer' heeft, als ie ze wel heeft.
En een hond straffen voor iets waar ie bang voor is, vind ik echt niet kunnen.

-
Kimsteria
He dat is gaaf! En wat voor commando zou ik daar aan moeten koppelen? Sorry dat ik zo enthousiast doe maar dat vind ik echt een te gek idee!Chatterbox schreef:Op het moment dat ze uitvalt ben je inderdaad al te laat, dan is ze al zo opgewonden dat ze onbereikbaar is. Jij moet er voor zorgen dat ze niet eens meer de kans krijgt om uit te vallen en zo haar gedrag zelf te belonen. Heb je ooit aandachtsoefeningen met haar gedaan? Daar zou ik namelijk mee beginnen. Leer haar dat ze op commando oogcontact met je moet maken. Als ze dat eenmaal onder de knie heeft vraag je dus oogcontact voordat ze gaat fixeren, verstijft of wat ze ook maar doet voordat ze uitvalt.Kimsteria schreef:Hier kan ik me in vinden. Ze viel giseren naar myn vriend uit omdat die haar vast pakte toen er een hond voorby kwam. Maar volgens my wordt er gedacht dat wy uit een ei komen? (niet door jou hoor) Maar NATUURLYK hebben we dit al eens geprobeerd. Ik doe heus mn leeswerk enzo welMARC_S schreef:Ik ben het helemaal met Eline eens en heb veel ervaring met een teef die uitviel aan de lijn. Ze reageerde heel slecht op correcties en uiteindelijk neigde ze daardoor naar het op mij afreageren van de spanning. Ze viel uit, ik gaf een correctie en ze keek naar me en begon tegen mij te brullen, ben ik dus mee gestopt. Ze kreeg ook steeds meer een pesthekel aan andere honden omdat ze die associeerde met correcties.
Toen ik ben begonnen met het geven van koekjes om haar aandacht op mij te krijgen werd ze veel minder fel en kon ik over het algemeen op 5 meter langs een hond zonder dat ze uitviel.En informeer werk. Maar als Luna het doel heeft die mevrouw met hond uit te kafferen wil ze verders nix. Dan kan ik gaan roepen, met koekjes gaan zwaaien, met haarlievelings speeltjes zwaaien, maar ze reageerd gewoon NIET. Als het zo simpel was geweest had ik dit bercht hier niet geplaatst...
Ik zie die vrouw meestal ook niet aankomen en dan is het meestal al te laat. Die hond hoort ze uit de verte al aankomen. Wy hebben aandachtsoefeningen gedaan en die doen we nog steeds.
Alleen vond ik die op de eerste hondenschool zelf beter, nu is Luna haar aandacht een beetje verslapt
Op onze ouude hondenschool was het zo dat je met de hond aan de lange lyn liep en HELEMAAL NIETS zei. Als de hond naar je toe kwam en je aankeek kreeg hy een beloning.
Op deze hondenschool moet je constant tegen je hond praten.
Aan de andere kant is deze methode wel beter omdat je de aandacht op EIST. Op de andere hondenschool komt de hond naar je toe waneer HY er zin in heeft.
Ik DENK dat we dit commando eigenlyk onbewust al aangeleerd hebben. Als ik heel vrolyk Luna kyk is zegt kykt ze me aan.
-
Kimsteria
We zyn er ook altyd by als ze buiten ligt. Dan zyn we ook 9 van de 10 keer met haar aan het spelen, of iemand anders.Branka schreef:Ik denk dat je moet proberen te voorkomen dat Luna in een dergelijke situatie komt. Want hoewel het voor haar blijkbaar heerlijk is om aan de ketting te liggen, geeft het m.i. ook een stuk stress. Want ze ligt vast en als er een vreemde hond langskomt kan ze er nooit voor kiezen om weg te lopen. En dat is toch 1 van de natuurlijke reacties die een hond kan hebben in stresssituaties. Dus daarom compeseert ze dat blijkbaar met een hoop kabaal.
- Joyce
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Ik gebruik zelf 'let op', maar een vriendin gebruikt 'negeren' en die vind ik eigenlijk ook wel heel goed. Ze heeft nog een jonge hond die iedereen dus wil aaien en als ze 'negeren' zegt weten de andere mensen ook meteen dat ze even van het hondje af moeten blijven.Kimsteria schreef:He dat is gaaf! En wat voor commando zou ik daar aan moeten koppelen? Sorry dat ik zo enthousiast doe maar dat vind ik echt een te gek idee!Chatterbox schreef:Op het moment dat ze uitvalt ben je inderdaad al te laat, dan is ze al zo opgewonden dat ze onbereikbaar is. Jij moet er voor zorgen dat ze niet eens meer de kans krijgt om uit te vallen en zo haar gedrag zelf te belonen. Heb je ooit aandachtsoefeningen met haar gedaan? Daar zou ik namelijk mee beginnen. Leer haar dat ze op commando oogcontact met je moet maken. Als ze dat eenmaal onder de knie heeft vraag je dus oogcontact voordat ze gaat fixeren, verstijft of wat ze ook maar doet voordat ze uitvalt.Kimsteria schreef:Hier kan ik me in vinden. Ze viel giseren naar myn vriend uit omdat die haar vast pakte toen er een hond voorby kwam. Maar volgens my wordt er gedacht dat wy uit een ei komen? (niet door jou hoor) Maar NATUURLYK hebben we dit al eens geprobeerd. Ik doe heus mn leeswerk enzo welMARC_S schreef:Ik ben het helemaal met Eline eens en heb veel ervaring met een teef die uitviel aan de lijn. Ze reageerde heel slecht op correcties en uiteindelijk neigde ze daardoor naar het op mij afreageren van de spanning. Ze viel uit, ik gaf een correctie en ze keek naar me en begon tegen mij te brullen, ben ik dus mee gestopt. Ze kreeg ook steeds meer een pesthekel aan andere honden omdat ze die associeerde met correcties.
Ik zie die vrouw meestal ook niet aankomen en dan is het meestal al te laat. Die hond hoort ze uit de verte al aankomen. Wy hebben aandachtsoefeningen gedaan en die doen we nog steeds.
Alleen vond ik die op de eerste hondenschool zelf beter, nu is Luna haar aandacht een beetje verslapt
Op onze ouude hondenschool was het zo dat je met de hond aan de lange lyn liep en HELEMAAL NIETS zei. Als de hond naar je toe kwam en je aankeek kreeg hy een beloning.
Op deze hondenschool moet je constant tegen je hond praten.
Aan de andere kant is deze methode wel beter omdat je de aandacht op EIST. Op de andere hondenschool komt de hond naar je toe waneer HY er zin in heeft.
Ik DENK dat we dit commando eigenlyk onbewust al aangeleerd hebben. Als ik heel vrolyk Luna kyk is zegt kykt ze me aan.
Er zijn trouwens ook weer een heleboel mensen die zeggen dat je juist zo min mogelijk tegen je hond moet praten.
- *Linda*
- Zeer actief
Ik heb al eerder gereageerd in een ander topic van haar maar ik denk dat het nu niet zo duidelijk is neergezet wanneer de hond uitvalt. De hond ligt aan een lange lijn in de tuin en als de blindegeleide hond dan langsloopt, slaat ze aan. Imo heel normaal want ze ligt in háár tuin. Mijn honden slaan ook aan als er honden langslopen, lekker schelden vanachter het hek
Verder meen ik me te herinneren dat ze alleen aan de lijn blaft na andere honden want volgens mij schreef ze dat er, als ze los loopt niets aan de hand is/was. Dat is toch een goed teken?

- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Dan denk ik dat het advies dat hier al eerder is gegeven m.b.t. het interessantste voor haar zijn belangrijk zijn, erg belangrijk is. Want in dat geval vindt ze die hond duidelijk interessanter dan jullie.Kimsteria schreef:We zyn er ook altyd by als ze buiten ligt. Dan zyn we ook 9 van de 10 keer met haar aan het spelen, of iemand anders.Branka schreef:Ik denk dat je moet proberen te voorkomen dat Luna in een dergelijke situatie komt. Want hoewel het voor haar blijkbaar heerlijk is om aan de ketting te liggen, geeft het m.i. ook een stuk stress. Want ze ligt vast en als er een vreemde hond langskomt kan ze er nooit voor kiezen om weg te lopen. En dat is toch 1 van de natuurlijke reacties die een hond kan hebben in stresssituaties. Dus daarom compeseert ze dat blijkbaar met een hoop kabaal.
De aandachtsoefening door Chatterbox beschreven lijkt me erg nuttig.
-
Kimsteria
Daar heb je gelyk in, en daar ben ik ook heel bly mee dat er nix aan de hand is als ze los is.Sunnybunny schreef:Ik heb al eerder gereageerd in een ander topic van haar maar ik denk dat het nu niet zo duidelijk is neergezet wanneer de hond uitvalt. De hond ligt aan een lange lijn in de tuin en als de blindegeleide hond dan langsloopt, slaat ze aan. Imo heel normaal want ze ligt in háár tuin. Mijn honden slaan ook aan als er honden langslopen, lekker schelden vanachter het hekVerder meen ik me te herinneren dat ze alleen aan de lijn blaft na andere honden want volgens mij schreef ze dat er, als ze los loopt niets aan de hand is/was. Dat is toch een goed teken?
- Ca Cajuina
- Zeer actief
Daar ben ik het ook mee eens. Het enige waar ik mij wel in kan vinden is dat je de hond ff een week links laat liggen. Gewoon om de rangen en standen wat meer kracht bij te zetten.Inge O schreef:ik ben niet tegen (lichte) correcties (niet in principe iig), maar wel als ze niet gevolgd worden door een beloning voor goed gedrag. en daarvan heb ik in het stukje niks teruggevonden.
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Het feit dat je de oplossing die ik beschrijf afdoet als zijnde te simpel, betekent dat je het niet helemaal begrepen hebt.Kimsteria schreef:Hier kan ik me in vinden. Ze viel giseren naar myn vriend uit omdat die haar vast pakte toen er een hond voorby kwam. Maar volgens my wordt er gedacht dat wy uit een ei komen? (niet door jou hoor) Maar NATUURLYK hebben we dit al eens geprobeerd. Ik doe heus mn leeswerk enzo welMARC_S schreef:Ik ben het helemaal met Eline eens en heb veel ervaring met een teef die uitviel aan de lijn. Ze reageerde heel slecht op correcties en uiteindelijk neigde ze daardoor naar het op mij afreageren van de spanning. Ze viel uit, ik gaf een correctie en ze keek naar me en begon tegen mij te brullen, ben ik dus mee gestopt. Ze kreeg ook steeds meer een pesthekel aan andere honden omdat ze die associeerde met correcties.
En dat zit hem in het feit dat je niet met koekjes moet gaan zwaaien als je al te laat bent. En dat is wat er gebeurd, je bent telkens te laat.
Je moet het voor zijn.
Als jij in de verte iets ziet waarvan je weet dat het haar triggert, dan ga je al afleiden.
Je schrijft dat die man haar 4 keer corrigeerde en dat ze toen af lag, maar nog steeds lag te blaffen (binnensmonds is net zo fout als hardop hoor). Hij heeft er dus niks mee bereikt. Alleen maar dat ze weet dat ze haar kop moet houden omdat ze anders straf krijgt.
Tja, het is jouw hond en je moet het maar doen zoals jij het wil.
Ik doe het toch liever wat positiever en dat is over het algemeen moeilijker dan straffen.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
In memoriam Yentie en Toby
-
Baily
De afstand moet vergroot worden. Het is soms lastig te doen maar je moet zorgen dat je met je hond op de juiste afstand bent van de hond waar hij naar uit zou kunnen vallen. Als hij uit valt ben je te dichtbij. Op hele grote afstand beginnen met afleiden, en dan als je steeds beter de aandacht van je hond kunt vangen, de afstand verkleinen. Duurt een tijdje, maar hier werkt het goed.Chatterbox schreef:Op het moment dat ze uitvalt ben je inderdaad al te laat, dan is ze al zo opgewonden dat ze onbereikbaar is. Jij moet er voor zorgen dat ze niet eens meer de kans krijgt om uit te vallen en zo haar gedrag zelf te belonen. Heb je ooit aandachtsoefeningen met haar gedaan? Daar zou ik namelijk mee beginnen. Leer haar dat ze op commando oogcontact met je moet maken. Als ze dat eenmaal onder de knie heeft vraag je dus oogcontact voordat ze gaat fixeren, verstijft of wat ze ook maar doet voordat ze uitvalt.Kimsteria schreef:Hier kan ik me in vinden. Ze viel giseren naar myn vriend uit omdat die haar vast pakte toen er een hond voorby kwam. Maar volgens my wordt er gedacht dat wy uit een ei komen? (niet door jou hoor) Maar NATUURLYK hebben we dit al eens geprobeerd. Ik doe heus mn leeswerk enzo welMARC_S schreef:Ik ben het helemaal met Eline eens en heb veel ervaring met een teef die uitviel aan de lijn. Ze reageerde heel slecht op correcties en uiteindelijk neigde ze daardoor naar het op mij afreageren van de spanning. Ze viel uit, ik gaf een correctie en ze keek naar me en begon tegen mij te brullen, ben ik dus mee gestopt. Ze kreeg ook steeds meer een pesthekel aan andere honden omdat ze die associeerde met correcties.
Dat is dus de reden dat je met je koekjes of wat dan ook geen aandacht van je hond kunt vangen. Je begint te moeilijk, de afstand is te klein. Afstand vergroten.
- starfleet
- Erelid
Als dat niet in je zit, zit dat er niet in. Je kan elke hond trainen met harde correcties (zie de vorige methode Gaus). Maar ik weet eigenlijk zeker dat jij niet op de "juiste" manier gaat corrigeren en dan werkt het dus niet.Kimsteria schreef:
Het heeft dus WEL nut. Wat ze dimde wel in. Je moet haar ABSOLUUT niet vastpakken dan wordt ze nog opgefokter. Als IK het doet heeft het geen zin. Daarom zei ik ook al, ik ben te zacht en komt niet echt door en moet dus wat harder worden
Je moet niet harder worden maar consequenter, dat is het hele probleem.
Anne
-
Kimsteria
Hardheid wil ook wat zeggen. En hiermee bedoel ik eigenlyk meer de hardheid van je stem. Ik ken een stel, de ene heeft een hoge stem en de andere een lage. De hond neemt de gene met de hoge stem niet serieus. Ik wil niet zeggen dat ik een hoge stem heb maar ik "vraag" alles aan Luna. Terwyl ik het eisender moet zeggen.Inge O schreef:daar zeg je wat.....dat zijn nu juist DE twee begrippen die door een groot deel van de hondenbaasjes compleet door elkaar worden gegooid. met hardheid bereik je idd niks, kimsteria - met consequentie des te meer!starfleet schreef: Je moet niet harder worden maar consequenter, dat is het hele probleem.
Anne
- starfleet
- Erelid
Dat klopt wel. Alhoewel je hond ook best zonder barse toon gehoorzaamt. Twijfel in je stem, daar reageert je hond op.Kimsteria schreef: Hardheid wil ook wat zeggen. En hiermee bedoel ik eigenlyk meer de hardheid van je stem. Ik ken een stel, de ene heeft een hoge stem en de andere een lage. De hond neemt de gene met de hoge stem niet serieus. Ik wil niet zeggen dat ik een hoge stem heb maar ik "vraag" alles aan Luna. Terwyl ik het eisender moet zeggen.
Anne
- Zoie
- Zeer actief
ik fluister vaak of praat heel zachtjes omdat ik het niet leuk vind commanderend over straat te gaan. Volgens mij is 90 % in dergelijke gevallen een kwestie van timing. Je ogen goed de kost geven en anticiperen. Dan pak ik heel gewoon de aandacht van Luna op een rustige niet alarmerende toon, en zodra ik die heb ga ik lekker positief leuterend verder: goed zo meissie , dat kan je goed, of weet ik het wat. Dat laatste doe ik vooral als ze zelf al aandacht heeft voor die andere hond en ze toch op me reageert. Harstikke goed
enz.
Vragen doe ik geloof ik nooit. Ik ga wel altijd directief te werk en vertel haar wat ze moet doen. Kom maar, gaan we deze kant, ff oversteken enz.
Maar ik realiseer me dat elke hond weer anders reageert en iedereen zijn eigen maniertjes ontwikkelt.
Vragen doe ik geloof ik nooit. Ik ga wel altijd directief te werk en vertel haar wat ze moet doen. Kom maar, gaan we deze kant, ff oversteken enz.
Maar ik realiseer me dat elke hond weer anders reageert en iedereen zijn eigen maniertjes ontwikkelt.

- Moos
- Zeer actief
Ik commandeer hier ook nooit. Ik zeg gewoon op een normale toon 'wachten', of 'zit' of 'blijf'. En als ik ze roep doe ik dat op een heel vrolijk hoog toontje. En als Moos in een wat mindere hierkom-bui is, maak ik er bijna een liedje en een dansje van: "Moosieeeeee, jaaaa, knappe knul, moosiemoosiemoosiieeeeeeeeee, kom dan mannie!!!!!!!!"
Oke, ja staat wat voor lul, maar hij komt dan wel helemaal blij aangesjeezd
Ze reageren hier prima op een normale toon. Ze luisteren hier zelfs beduidend minder wanneer ik een slechte dag heb een nogal chagrijnig commando's een beetje schreeuw. Dan staan ze echt zo te kijken van 'huh, wat wil ze nou van ons', zodra ik het dan vriendelijker zeg doen ze het meteen.
Heel soms hebben ze bananen in hun oren en moet ik met name 'wachten' herhalen. Maar dat zeg ik dan ook gewoon strenger, niet harder of met een zwaardere stem.
Oke, ja staat wat voor lul, maar hij komt dan wel helemaal blij aangesjeezd
Ze reageren hier prima op een normale toon. Ze luisteren hier zelfs beduidend minder wanneer ik een slechte dag heb een nogal chagrijnig commando's een beetje schreeuw. Dan staan ze echt zo te kijken van 'huh, wat wil ze nou van ons', zodra ik het dan vriendelijker zeg doen ze het meteen.
Heel soms hebben ze bananen in hun oren en moet ik met name 'wachten' herhalen. Maar dat zeg ik dan ook gewoon strenger, niet harder of met een zwaardere stem.

-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Maar als ik het nu goed begrijp doet ze het alleen als ze aan een ketting in de voortuin ligt?
Als dat zo is kun je het niet afleren want dan ben je tegennatuurlijk bezig met je hond. Ze heeft een tuin die van haar is en daar mogen geen honden in komen van haar, heel terecht natuurlijk want dat is volkomen honds en volledig normaal bij je ras. De enige manier waarop ze een andere hond duidelijk kan maken dat het haar tuin is is dat roepen naar die hond
Dat zou je uitvallen kunnen noemen maar ook waarschuwen.
Stel nu dat ze geen geluid meer maakt door dat straffen, dan waarschuwd ze dus niet meer, en ze grijpt een hond die te dicht bij komt? Niemand ziet het aankomen want je hond durft niet meer te waarschuwen dat die andere hond niet in de tuin mag.
Ik begrijp dat ze op straat en los prima met andere honden om kan gaan? Dan zou ik helemaal niks gaan doen in dit contact met andere honden want je maakt meer kapot dan je lief is als je de associatie hond=straf nu gaat maken.
Een hond in de voortuin aan de straat wordt genetisch gewoon gedwongen zijn terrein verbaal af te bakenen. Als dat je niet zindt moet je je hond die kans niet geven, scheelt jou en je hond stress. Of je moet er mee leven en er geen probleem mee hebben.
Mijn hond blafte als de bel ging, iets dat erg natuurlijk is en ook gemeen om af te leren als het binnen de perken blijft. Dapper brult uit het raam naar honden die langslopen en ook dat is de natuur maar te lastig om te negeren. Een gulden middenweg (beetje mag maar niet brullen) met 3 grote ramen en een uitzicht op een mooie gracht (dus plakplastic is wel erg zonde). Cleo blaft als ze opgewonden raakt voor het wandelen, afleiden ok, maar straffen uit den boze want het is gewoon een onderdeel van de hond
Als dat zo is kun je het niet afleren want dan ben je tegennatuurlijk bezig met je hond. Ze heeft een tuin die van haar is en daar mogen geen honden in komen van haar, heel terecht natuurlijk want dat is volkomen honds en volledig normaal bij je ras. De enige manier waarop ze een andere hond duidelijk kan maken dat het haar tuin is is dat roepen naar die hond
Stel nu dat ze geen geluid meer maakt door dat straffen, dan waarschuwd ze dus niet meer, en ze grijpt een hond die te dicht bij komt? Niemand ziet het aankomen want je hond durft niet meer te waarschuwen dat die andere hond niet in de tuin mag.
Ik begrijp dat ze op straat en los prima met andere honden om kan gaan? Dan zou ik helemaal niks gaan doen in dit contact met andere honden want je maakt meer kapot dan je lief is als je de associatie hond=straf nu gaat maken.
Een hond in de voortuin aan de straat wordt genetisch gewoon gedwongen zijn terrein verbaal af te bakenen. Als dat je niet zindt moet je je hond die kans niet geven, scheelt jou en je hond stress. Of je moet er mee leven en er geen probleem mee hebben.
Mijn hond blafte als de bel ging, iets dat erg natuurlijk is en ook gemeen om af te leren als het binnen de perken blijft. Dapper brult uit het raam naar honden die langslopen en ook dat is de natuur maar te lastig om te negeren. Een gulden middenweg (beetje mag maar niet brullen) met 3 grote ramen en een uitzicht op een mooie gracht (dus plakplastic is wel erg zonde). Cleo blaft als ze opgewonden raakt voor het wandelen, afleiden ok, maar straffen uit den boze want het is gewoon een onderdeel van de hond
- starfleet
- Erelid
Op straat aan de lijn valt ze ook uit, maar dat vinden ze minder een probleem en is ook niet altijd. Het ergste is het naar twee kleine hondjes die langs de "gemeente"tuin komen en naar de blinde mevrouw in de rolstoel met de geleidehond die langsloopt.MARC_S schreef:
Ik begrijp dat ze op straat en los prima met andere honden om kan gaan?
Anne (fungeert maar als tolk)
- Zoie
- Zeer actief
Nou, ze ligt niet in de voortuin, maar op gemeentegrond, en ze valt ook uit aan de lijn, maar alleen tegen bepaalde honden, als ik het goed begrijp.MARC_S schreef:Maar als ik het nu goed begrijp doet ze het alleen als ze aan een ketting in de voortuin ligt?
:
Ik denk idd ook dat het gewoon territorium bewaken is, en begrijp dat hele gestraf dus ook niet.

-
boxersien
Hier ook honden die hun eigen territorium bewaken. De honden van mijn buren vliegen ook bovenop alle honden die langs komen. Alleen kunnen ze het niet letterlijk omdat er een hek tussen staat. Je moet je hond echt niet bij hun in de tuin zetten want hij wordt opgevreten.
Als ik ze uitlaat dan blijken er opeens 2 super sociaal te zijn en de andere is niet sociaal (accepteerd alleen eigen roedel), maar zal niet uitvallen. Dit is gelijk een ander beeld en hier in de buurt snappen veel mensen niet hoe dat komt. Ze snappen gewoon niet dat een hond zijn eigen territorium verdedigt tegen anderen, terwijl dit super normaal is. Of het leuk is is anders, maar hij staat wel in zijn recht om dat te doen. Ik straf mijn hond niet omdat hij aan de riem geen anderen accepteert, ik vind het gewoon normaal. Wel corrigeer (alleen met de stem) ik hem voor blaffen en heel erg uitvallen, maar dit doet hij zeer zelden als hij het niet doet krijgt hij regelmatig een beloning. Hij zal ook nooit anderen opzoeken om te gaan vechten. Sterker hij kijkt bijna niet meer naar andere honden, tenzij hij al een poos geen beloning meer krijgt voor het rustig blijven.
Zelf gebruik ik bij de mijne NOOIT de riem als correctie middel. Het is alleen de lijn om te maken dat hij bij me in de buurt blijft als ik dat nodig vind. Bij een van de st. bernards moet ik de riem wel gebruiken omdat hij doof is en dus mijn stem niet hoort. Het is dan ook alleen maar een waarschuwend rukje.
Als ik ze uitlaat dan blijken er opeens 2 super sociaal te zijn en de andere is niet sociaal (accepteerd alleen eigen roedel), maar zal niet uitvallen. Dit is gelijk een ander beeld en hier in de buurt snappen veel mensen niet hoe dat komt. Ze snappen gewoon niet dat een hond zijn eigen territorium verdedigt tegen anderen, terwijl dit super normaal is. Of het leuk is is anders, maar hij staat wel in zijn recht om dat te doen. Ik straf mijn hond niet omdat hij aan de riem geen anderen accepteert, ik vind het gewoon normaal. Wel corrigeer (alleen met de stem) ik hem voor blaffen en heel erg uitvallen, maar dit doet hij zeer zelden als hij het niet doet krijgt hij regelmatig een beloning. Hij zal ook nooit anderen opzoeken om te gaan vechten. Sterker hij kijkt bijna niet meer naar andere honden, tenzij hij al een poos geen beloning meer krijgt voor het rustig blijven.
Zelf gebruik ik bij de mijne NOOIT de riem als correctie middel. Het is alleen de lijn om te maken dat hij bij me in de buurt blijft als ik dat nodig vind. Bij een van de st. bernards moet ik de riem wel gebruiken omdat hij doof is en dus mijn stem niet hoort. Het is dan ook alleen maar een waarschuwend rukje.
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Ik heb ook een hond die wat moeilijk is naar andere honden toe en onbekende honden zou grijpen als ze de kans krijgt.
Voor corrigeren en rukken ben ik niet, omdat je dan inderdaad juist de aandacht op die andere hond gaat leggen.
Ik leid af en werk tegelijkertijd met commando en echt, dat werkt gewoon perfect!
Zodra ik een, in mijn geval dan onbekende, hond in het oog krijgt moet Kaya naast me komen lopen, tover ik direct wat leuks of lekkers tevoorschijn en krijgt ze het commando 'volg'.
Dit heeft zelfs tot gevolg dat ze soms gewoon uit zichzelf naar mij toekomt als er een vreemde hond is, want dat betekent leuks of lekkers bij het vrouwtje.
Soms is ze ook te fanatiek en vindt ze net het leuks of lekkers niet interessanter dan de vreemde hond, dan volgt er een correctie (meestal loopt ze los, dus is de correctie mijn stem, maar bij een hond aan de riem zou ik dan een rukje aan de riem geven als stemcorrectie niet voldoende is) om aandacht op te EISEN en zodra je die aandacht hebt, hou je het direct vast met iets wat mega interessant is.
Zo raakt je hond niet (nog) gefixeerde op andere honden en met een beetje mazzel bereik je dus wellicht dat je hond uit zichzelf naar je toe zal komen omdat je een andere hond combineert met iets leuks/lekkers.
Ik koppel er dus wel een commando aan, omdat ik dit ten eerste zelf goed vind werken en ten tweede vind ik niet dat het vrijblijvend voor haar moet zijn: ik ben leuk/interessant, maar je MOET wel luisteren (combinatie dus).
Voor corrigeren en rukken ben ik niet, omdat je dan inderdaad juist de aandacht op die andere hond gaat leggen.
Ik leid af en werk tegelijkertijd met commando en echt, dat werkt gewoon perfect!
Zodra ik een, in mijn geval dan onbekende, hond in het oog krijgt moet Kaya naast me komen lopen, tover ik direct wat leuks of lekkers tevoorschijn en krijgt ze het commando 'volg'.
Dit heeft zelfs tot gevolg dat ze soms gewoon uit zichzelf naar mij toekomt als er een vreemde hond is, want dat betekent leuks of lekkers bij het vrouwtje.
Soms is ze ook te fanatiek en vindt ze net het leuks of lekkers niet interessanter dan de vreemde hond, dan volgt er een correctie (meestal loopt ze los, dus is de correctie mijn stem, maar bij een hond aan de riem zou ik dan een rukje aan de riem geven als stemcorrectie niet voldoende is) om aandacht op te EISEN en zodra je die aandacht hebt, hou je het direct vast met iets wat mega interessant is.
Zo raakt je hond niet (nog) gefixeerde op andere honden en met een beetje mazzel bereik je dus wellicht dat je hond uit zichzelf naar je toe zal komen omdat je een andere hond combineert met iets leuks/lekkers.
Ik koppel er dus wel een commando aan, omdat ik dit ten eerste zelf goed vind werken en ten tweede vind ik niet dat het vrijblijvend voor haar moet zijn: ik ben leuk/interessant, maar je MOET wel luisteren (combinatie dus).
- MJ
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
- Mathilde
- geregistreerd lid
Wel eens met de hondentrainer
Dit alles zo gelezen hebbende, kom ik tot de conclusie dat de betreffende hondentrainer een hele goede is! Hij heeft in korte tijd bereikt wat met alle beloningen niet gewerkt heeft. Voor mij weer een bewijs dat bepaald gedrag alleen stopt als de hond gecorrigeerd wordt.
En een correctie is heel duidelijk iets anders dan een straf. Van een correctie met de riem of met een werpkettinkje wordt een hond over het algemeen niet bang, het geeft slechts een onlust gevoel, waardoor het gedrag niet meer vertoond wordt. Prima dus!
De hond moet met respect behaldeld worden en dus naar waarde worden geschat. Dat heeft de hondentrainer goed gezien.
Sorry aan alle anderen dat ik het niet met jullie eens ben over deze kwestie.
En een correctie is heel duidelijk iets anders dan een straf. Van een correctie met de riem of met een werpkettinkje wordt een hond over het algemeen niet bang, het geeft slechts een onlust gevoel, waardoor het gedrag niet meer vertoond wordt. Prima dus!
De hond moet met respect behaldeld worden en dus naar waarde worden geschat. Dat heeft de hondentrainer goed gezien.
Sorry aan alle anderen dat ik het niet met jullie eens ben over deze kwestie.