Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Twee dominante teven, gaat dat goed??

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

zepenko schreef:Ik ben trouwens ook benieuwd naar de onderbouwing van je stelling dat teven niet zo snel om de rangorde vechten. Bij teven is het toch ook zo dat alleen de alpha-teef het recht heeft om te paren? Dus rangorde is wel degelijk van belang.
Teven hebben zeker een duidelijke rangorde, maar die wordt meestal niet door echte gevechten vastgesteld. Teven zijn op een bepaalde manier in een roedel gegroeid en je zal dus ook vaak zien dat bij meerdere teven gewoon de oudste teef, al is ze zwakker of kleiner, de baas blijft. Pas als ze echt aftakeld en gaten laat vallen in haar leiderschap, en dus gedrag, zal een andere teef die rol opeisen. Dan is het de vraag of de alfa opgeeft. Geeft ze niet op dan wordt de alfa verstoten en niet meer geaccepteerd. Geweldadig wel te verstaan. In de natuur en bij wolven zie je heel vaak teven die gepakt worden door de moeder en de roedel uitgebonjourd worden. Gaan ze niet dan worden ze gedood. Reuen leven soms met wel 10 stuks bij 1 teef zonder dat er onderling echt problemen zijn. Gevechten zijn er wel maar doden zijn er vrijwel nooit als er voedsel is en ruimte.

Reuen accepteren elkaars leiderschap veel sneller uit krachtmetingen. De sterkste is de baas en dwingt dat fysiek gewoon af. Hoewel ook ingesleten roedelverhoudingen vaak jaren gehandhaaft blijven ondanks een krachtsverschil.
Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

MARC_S schreef:Reuen accepteren elkaars leiderschap veel sneller uit krachtmetingen. De sterkste is de baas en dwingt dat fysiek gewoon af. Hoewel ook ingesleten roedelverhoudingen vaak jaren gehandhaaft blijven ondanks een krachtsverschil.
Dat is wat ik bij onze honden heel duidelijk zie. Tagor is oud (bijna 12) en begint daar tegenwoordig ook duidelijk de fysieke kenmerken van te vertonen. Jari heeft nooit getornd aan Tagor zijn leiderschap. Het was voor hem duidelijk en veilig dat Tagor de ranghoogste was. Dus tornde hij daar niet aan, sterker nog hij bevestigde dat. Want daarmee was zijn positie ook duidelijk.
Maar ondanks Jari op het moment fysiek sterker is heeft hij niet de neiging om Tagor voorbij te streven. Er is meer een soort gelijkwaardigheid ontstaan.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

zepenko schreef:
Eline* schreef:
zepenko schreef:
Eline* schreef: Als jouw reu een leider nodig heeft moet je er een stabiele teef naastzetten en geen reu.
Kan ook gewoon met een reu.
Als je geregelde knokpartijtjes leuk vindt kan dat ja. Een dominante stabiele teef naast een wat onstabiele reu kan je gewoon een hele stabiele leuke combi geven als het klikt, waar iedereen plezier van heeft.
Maar goed; waarom makkelijk doen als het moeilijk kan! :roll:
Kom zeg, als het verschil in `zelfverzekerdheid' groot genoeg is, komen knokpartijen niet meer (of amper) voor als de rangorde bepaald is. Dus een stabiele, zelfverzekerde reu, bij een wat onstabielere reu geeft dezelfde problemen of oplossingen als dat dat een stabiele, zelfverzekerde teef zou zijn.
Lyn geeft aan een redelijk dominant reutje te hebben..als je daar nog een mannetjesputter bijzet, denk je dat dat leuk is? Of zou je dan beter een teef kunnen nemen, waarvan je gewoon weet dat de reu het okee vindt als ze baas gaat spelen over hem?
Lyn heeft geen lulletje, ze heeft een reu met toch wel wat pretentie's. Daar moet je geen overtreffende trap naast willen zetten, dat is vragen om herrie.
Het enige verschil is dat een reu het in het algemeen in een knokpartij met een teef het (iets) sneller gewonnen zal geven. Maar ik ken ook genoeg reuen die net zo makkelijk knokken met een teef als met een reu, of zelfs eerder.
Volle reuen en volle teven? Die samenlven in een roedel? Nou, er zijn cijfers..in 90 procent van de gevallen is een reu/teefcombi prima, 60 procent een reu reu combi en 40 procent een teef teef combi. Vraag me niet naar het precieze onderzoek, want dat heb ik niet paraat.
Ik ken geen eén volle reu die teven aanvalt uit de roedel. Die is namelijk niet helemaal bij de tijd dan.
E.e.a. is nogal afhankelijk van de aard van het beestje. Ik vind dat je niet zo maar kunt zeggen dat er een teef bij moet. Er kunnen genoeg redenen zijn om juist voor een reu te kiezen. En dat heeft niks te maken met moeilijk doen als het makkelijk kan, dat heeft te maken met kijken naar en lezen van je hond en op basis daarvan een weloverwogen keuze maken voor een tweede hond.
Op basis van onderzoeken en gezond verstand, namelijk wat normaal is in een roedel kan je dat dus wel zeggen.
Ik ken de hond niet dus daarvanuit zeg ik iets. Als je voor ieder advies de hond persoonlijk gezien wil hebben kunnen we dit forum wel opdoeken.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
irstas

Ongelezen bericht door irstas »

wij hebben 2 teven en een reu, 1 teef was 3 toen we de ander teef als pup erij kregen toen ze klein was ging dit goed maar nu ze volwassen zijn spelen ze wel af en toe op een leuke manier maar het gaat er ook wel eens hard aan toe, hoe dan ook ze blijven bezig zijn jaloers onderling en het zijn af en toe gewoon krengen echte vrouwen hihi.
het grootste gedeelte negeren ze elkaar helemaal.

als je naar mensen kijkt vechten mannen weleens en geven elkaar daarna een hand en drinken samen een biertje, vrouwen hebben vaak vetes voor het leven en zijn af en toe echt smerig en achterbaks.

zo zie ik het bij honden dus eigenlijk ook.
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

irstas schreef:
als je naar mensen kijkt vechten mannen weleens en geven elkaar daarna een hand en drinken samen een biertje, vrouwen hebben vaak vetes voor het leven en zijn af en toe echt smerig en achterbaks.

Dat is echt grote onzin.

Wacht maar tot ik wat bedacht heb om je dat in te peperen :devil:

Anne
kattekop
Actief

Ongelezen bericht door kattekop »

Ik denk dat je naakthonden niet kunt vergelijken met herders of zo qua agressie. Ten eerste heeft Luna (helaas) maar een paar tanden in haar bek, dus veel schade zou ze niet uit kunnen richten. Hoeveel tanden dat andere hondje heeft, weet ik niet, maar weinig tanden is een echt naakthondenprobleem, dus ik zou ook niet opkijken van een tandenloos bekje.

Ik zou dit hondje in huis nemen voor Luna, zodat ze een speelmaatje heeft. Ik merk gewoon dat ze dat mist. Waar ik haar vandaan heb, woonde ze in een roedel van 12 honden en had ze altijd wel iemand om te spelen. Hier heeft ze alleen mij. Ik ga regelmatig met een achterbuurvrouw en haar collie lopen, en elke keer als we langs haar huis lopen, wil Luna er heen (en dat is een paar keer per dag). In Luna haar hoofd kijken kan ik niet, maar ik denk dat ze een speelmaatje wel leuk zou vinden. Of dit hondje geschikt zou zijn, is natuurlijk een tweede.

Maar goed dat zal altijd een vraag blijven want het hondje komt niet hier. Dat heeft degene waar het hondje nu verblijft besloten na het lezen van dit topic. Ik was er zelf nog niet helemaal over uit, omdat ik niet weet hoe dominant dat hondje nou eigenlijk was en of Luna echt heel erg dominant is of maar een beetje. Ze gaat nu naar iemand die geen andere honden heeft, dus dat is wellicht beter. Maar toch vind ik het jammer.... :jank:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

kattekop schreef:Ik denk dat je naakthonden niet kunt vergelijken met herders of zo qua agressie. Ten eerste heeft Luna (helaas) maar een paar tanden in haar bek, dus veel schade zou ze niet uit kunnen richten. Hoeveel tanden dat andere hondje heeft, weet ik niet, maar weinig tanden is een echt naakthondenprobleem, dus ik zou ook niet opkijken van een tandenloos bekje.

Ik zou dit hondje in huis nemen voor Luna, zodat ze een speelmaatje heeft. Ik merk gewoon dat ze dat mist. Waar ik haar vandaan heb, woonde ze in een roedel van 12 honden en had ze altijd wel iemand om te spelen. Hier heeft ze alleen mij. Ik ga regelmatig met een achterbuurvrouw en haar collie lopen, en elke keer als we langs haar huis lopen, wil Luna er heen (en dat is een paar keer per dag). In Luna haar hoofd kijken kan ik niet, maar ik denk dat ze een speelmaatje wel leuk zou vinden. Of dit hondje geschikt zou zijn, is natuurlijk een tweede.

Maar goed dat zal altijd een vraag blijven want het hondje komt niet hier. Dat heeft degene waar het hondje nu verblijft besloten na het lezen van dit topic. Ik was er zelf nog niet helemaal over uit, omdat ik niet weet hoe dominant dat hondje nou eigenlijk was en of Luna echt heel erg dominant is of maar een beetje. Ze gaat nu naar iemand die geen andere honden heeft, dus dat is wellicht beter. Maar toch vind ik het jammer.... :jank:
Waarom ga je niet gewoon kijken naar een tof reutje? Deze misser is toch geen reden om geen tweede hond te nemen?

Weet je wat het is, Eline zei het al, 60% van de teef teef combi's gaat fout, daarbij zitten dus ook alle combies waarbij een pup bij een teef werd gezet. Dan is dat dus net iets meer dan de helft van de gevallen. Erg weinig en lullig voor het hondje want ze heeft gewoon statistisch gezien 40% kans dat het fout gaat :19: Dan betreft het hier zowiezo 2 volwassen teefjes die allebei dominant zijn. Ik denk dat de kans van slagen 25% is. Met een reutje is dat 90% :ok:
Afbeelding
Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Demi »

Ik heb een teef een keer moeten herplaatsen, omdat ze de andere teef niet meer accepteerde en haar echt alleen nog maar greep.
Nu heb ik 3 honden waarvan 2 teven. 1 teef is erg dominant en probeert af en toe de ranghogere te worden, alleen helaas voor haar is de andere teef totaal niet onder de indruk van haar en dit gaat eigenlijk heel erg goed. Ze zijn verder echt 2 handen op een buik en doen alles samen. Spelen doen ze ook erg veel samen.
Als het er echt op aan komt hier in huis is de reu duidelijk de baas in huis en kruipen de teven echt weg voor hem :19:
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
kattekop
Actief

Ongelezen bericht door kattekop »

MARC_S schreef: Waarom ga je niet gewoon kijken naar een tof reutje? Deze misser is toch geen reden om geen tweede hond te nemen?
Ik wil erg graag een herplaatshondje en omdat ik allergisch ben, moet het wel een naakthond zijn. En die worden niet zo vaak herplaatst (want er zijn er gewoon niet zo veel van). Dus voorlopig wordt het weer even wachten tot er nog eens een naakthondje is dat een nieuw tehuis zoekt.
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

Eline* schreef:
zepenko schreef: E.e.a. is nogal afhankelijk van de aard van het beestje. Ik vind dat je niet zo maar kunt zeggen dat er een teef bij moet. Er kunnen genoeg redenen zijn om juist voor een reu te kiezen. En dat heeft niks te maken met moeilijk doen als het makkelijk kan, dat heeft te maken met kijken naar en lezen van je hond en op basis daarvan een weloverwogen keuze maken voor een tweede hond.
Op basis van onderzoeken en gezond verstand, namelijk wat normaal is in een roedel kan je dat dus wel zeggen.
Ik ken de hond niet dus daarvanuit zeg ik iets. Als je voor ieder advies de hond persoonlijk gezien wil hebben kunnen we dit forum wel opdoeken.
Ik vind ook dat er verschillende mensen op het forum er snel hun mening geven en dan vaak nog op basis van halve feiten of zelfs interpretaties. (en nee, dit is geen persoonlijke aanval naar iemand in het bijzonder)
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

zepenko schreef: Ik vind ook dat er verschillende mensen op het forum er snel hun mening geven en dan vaak nog op basis van halve feiten of zelfs interpretaties. (en nee, dit is geen persoonlijke aanval naar iemand in het bijzonder)
Joh :19:
Je doet dit zelf net zo hard hoor :roll:

Dat is het probleem met internet, je kunt alleen maar afgaan op wat de ander je vertelt :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
laeken
Zeer actief

Inge schreef:
zepenko schreef: Ik vind ook dat er verschillende mensen op het forum er snel hun mening geven en dan vaak nog op basis van halve feiten of zelfs interpretaties. (en nee, dit is geen persoonlijke aanval naar iemand in het bijzonder)

Dat is het probleem met internet, je kunt alleen maar afgaan op wat de ander je vertelt :wink:
Precies. En als iemand vraagt zal ik twee dominante volwassen teefjes in 1 huis gaan zetten dan zeg ik dus dat ik dat nooit zou doen gezien het slagingspercentage van die combinaties. :19:
Ik vind zowiezo dat er met herplaatsers veel gesold wordt over het algemeen en dat mensen niet zo snel moeten denken ik probeer het wel om er dan weer van af te moeten zien en de hond weer elders heen te brengen. Mensen moeten gewoon goed zoeken naar de ideale combi en dan gaat het zowiezo wel goed. Dit hondje gaf problemen met andere honden in huis, nu gaat ze naar een huis zonder andere honden zodat ze daar dus het maximum aan slagingskans heeft. Zo hoort dat ook want weer weg doen is traumatisch voor een hond.

Wuilus was al bij haar zoveelste baas met 6 maanden en iedereen wilde het wel proberen met haar. De hond wist van gekkigheid niet meer wat het hebben van een baas was want het duurde wel een jaar eer ze zich gebonden had en niet direct rechtdoor wegliep bij aflijnen. Ze was gewend haar eigen leven te leiden en mensen beperkte je alleen of gingen eisen aan haar stellen en meppen als ze het niet wilde doen. Iedere maand een andere malloot aan het einde van de riem. :19:
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ik heb zelf een herplaatst teefje, fox terriër, en die zat dus ook in een roedel teefjes, allemaal terriërtjes. 1 keer in de 2 a 3 maanden sloeg het zooitje in elkaar en konden ze allemaal naar de dierenarts voor hechtingen. Terwijl Yentie mijn foxje dus niet eens de dominantste is, integendeel, zij trok zich het merendeel van de tijd terug van de rest. maar als ze dan eens wel enthousiast deed,werd dit direct afgestraft door de andere honden. Te grote ego's en te felle karakters bij elkaar gaat gewoon niet goed, als ze ook nog eens van dezelfde sexe zijn.
Nu zit ze dus bij mijn herder reu en mijn oude kruising reu en nu gaat het echt perfect, terwijl die karakters allemaal behoorlijk pittig zijn.
Bij de herder mag ze boven op zijn rug springen als we naar buiten gaan en aan zijn staart gaan hangen als ze denkt dat ze het niet van hem kan winnen met balletje apporteren. Hij dreigt wel, als ze hem weer eens ietsje teveel pijn doet, maar daar blijft het bij.
Nou, dat hoefde ze bij die teven niet te proberen. Ondanks dat ze zelf de ruzie niet opzocht belandde ze er wel in en ging dan ook niet meer opzij, met alle consequenties van dien.
Dus nee, geen opvliegende karaktertjes van dezelfde sexe bij elkaar.

Mijn ouders hebben daarentegen altijd twee teven bij elkaar, maar die zoeken ook echt naar tegenhangers: is de een dominant, komt er een wat flegmatiek teefje bij. Is de teef een beetje afwachtend en soms te onderdanig, dan komt er een wat sterkere maar wel goedgehumeurde teef bij. Beetje Ying/Yang, zeg maar. :mrgreen:
Maar die zullen dus ook nooit twee sterke teven bij elkaar zetten.
En dat zijn dan nog berners met een superdikke vacht en met veel ruimte in en om het huis.

En ik heb altijd meerdere reutjes bij elkaar gezet, maar ook altijd volgens het principe: het moet elkaar aanvullen, niet hetzelfde karakter erbij.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

zepenko schreef:
Ik vind ook dat er verschillende mensen op het forum er snel hun mening geven en dan vaak nog op basis van halve feiten of zelfs interpretaties. (en nee, dit is geen persoonlijke aanval naar iemand in het bijzonder)
Je bedoelt over het gebruik van slipkettingen :mrgreen:

Anne
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

starfleet schreef:
zepenko schreef:

Anne
:smile: (solly)
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

starfleet schreef:
zepenko schreef:

Anne
Oké, die was verdiend. :mrgreen:
irstas

starfleet schreef:
irstas schreef:

Dat is echt grote onzin.

Anne
hoezo voel jij je aangesproken of zo?

ik bedoel hier mee te zeggen dat ik met reuen de ervaring heb dat na soms een heftig gevecht te hebben gehad de rangorde duidelijk is en dat ze dan vrienden voor het leven kunnen zijn.
terwijl bij teven dit vaak onduidelijk blijft en ook doordat hun gedrag niet altijd stabiel is (loopsheid ofzo) zich vaker onder elkaar in de haren blijven vliegen.

ik zeg hier niet mee dat dit zo is bij alle teven en alle reuen en dit kan ook per ras afhankelijk zijn , maar dit is gewoon mijn eigen ervaring die ik heb hiermee.

en met mannen en vrouwen ook.

maar als jij hierbij wraakgevoelens krijgt zou ik zeggen doe je best.
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

MARC_S schreef:
Inge schreef:

Precies. En als iemand vraagt zal ik twee dominante volwassen teefjes in 1 huis gaan zetten dan zeg ik dus dat ik dat nooit zou doen gezien het slagingspercentage van die combinaties. :19:
Ik vind zowiezo dat er met herplaatsers veel gesold wordt over het algemeen en dat mensen niet zo snel moeten denken ik probeer het wel om er dan weer van af te moeten zien en de hond weer elders heen te brengen. Mensen moeten gewoon goed zoeken naar de ideale combi en dan gaat het zowiezo wel goed. Dit hondje gaf problemen met andere honden in huis, nu gaat ze naar een huis zonder andere honden zodat ze daar dus het maximum aan slagingskans heeft. Zo hoort dat ook want weer weg doen is traumatisch voor een hond.

:ok: :ok:
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

irstas schreef:
starfleet schreef:
irstas schreef:

Dat is echt grote onzin.

Anne

.
haha, het is gewoon een grapje joh.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Zoie schreef:
irstas schreef:
starfleet schreef:
irstas schreef:

Dat is echt grote onzin.

Anne

.

Wraakzuchtige agressieve vrouwen Jan..berg je maar! :mrgreen:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Eline* schreef:
Zoie schreef:
irstas schreef:
starfleet schreef: Dat is echt grote onzin.

Anne

.

Wraakzuchtige agressieve vrouwen Jan..berg je maar! :mrgreen:
uhum, ik hoop niet dat ik me nu iets op de hals heb gehaald ... :mrgreen:
Afbeelding
irstas

ik vond het al een hele vreemde reactie ik wou al zeggen dat smerig en achterbaks herken ik goed aan mezelf :mrgreen:

vrouwen jaloezie grrrrrrrrrrrrr

op dat gebied zijn mannen toch heerlijke wezens.

maar ja als je weer op grote schaal naar de mannenwereld kijkt dan klopt dat weer eigenlijk niet.

heeft bush gewoon teveel vrouwelijke trekjes of teveel geld en dan drink je natuurlijk geen biertjes.

eens een sixpackje naar hem sturen, welk biermerk wil me sponseren want er zijn wel wat biervaten nodig om dit op een mannelijke manier op te lossen.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”