Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Agressief
Moderator: moderatorteam
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
Idd, bij Hera werkt dat alleen maar averechts, ze wordt alleen maar gekker en stoppen doet ze dan toch niet. Dan kies ik er dus liever voor om om te draaien en weg te lopen dan dat ik haar keihard ga corrigeren wat toch niet aankomt, ik hou daar alleen maar zelf een naar gevoel aan over.Hutsje schreef:Corrigeren in dit soort gevallen heeft bij mijn honden nog nooit geholpen, ze werden alleen maar feller van.
@ Caroline, als Hera van mij dus zo uitvalt aan de lijn dan helpt een flinke ruk aan de lijn dus niet hoor, ja dan klapt ze even een meter achteruit om verveolgens weer naar voren te schieten.....
Kijk bij mijn andere honden kan ik wel corrigeren. Als Chello uitvalt aan de lijn dan is 'GENOEG!' of 'DENK ER OM!!' voldoende, valt hij dan toch uit dan kan ik hem idd met een ruk aan de lijn in het gareel krijgen maar dat is een totaal andere hond als Hera. Die ligt bij wijze van spreke al op zijn rug als je maar boos naar hem kijkt.....

- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Aantal honden: 1
Ik denk dat dat per hond verschilt of je beter kan corrigeren of juist negeren.
Bij Bruno hielp corrigeren weinig, het beste was de andere kant oplopen. Bij Tomas werkt het prima als ik maar meteen bij de eerste grom reageer.Ze zijn geen van beide agressief maar reageren soms erg fel op andere reuen.
Bij Bruno hielp corrigeren weinig, het beste was de andere kant oplopen. Bij Tomas werkt het prima als ik maar meteen bij de eerste grom reageer.Ze zijn geen van beide agressief maar reageren soms erg fel op andere reuen.
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Als een hond er alleen maar feller van wordt, dan schiet het corrigeren niet op, dat snap ik ook wel.estelle schreef:Idd, bij Hera werkt dat alleen maar averechts, ze wordt alleen maar gekker en stoppen doet ze dan toch niet. Dan kies ik er dus liever voor om om te draaien en weg te lopen dan dat ik haar keihard ga corrigeren wat toch niet aankomt, ik hou daar alleen maar zelf een naar gevoel aan over.Hutsje schreef:Corrigeren in dit soort gevallen heeft bij mijn honden nog nooit geholpen, ze werden alleen maar feller van.
@ Caroline, als Hera van mij dus zo uitvalt aan de lijn dan helpt een flinke ruk aan de lijn dus niet hoor, ja dan klapt ze even een meter achteruit om verveolgens weer naar voren te schieten.....
Kijk bij mijn andere honden kan ik wel corrigeren. Als Chello uitvalt aan de lijn dan is 'GENOEG!' of 'DENK ER OM!!' voldoende, valt hij dan toch uit dan kan ik hem idd met een ruk aan de lijn in het gareel krijgen maar dat is een totaal andere hond als Hera. Die ligt bij wijze van spreke al op zijn rug als je maar boos naar hem kijkt.....
Maar jij doet er wel wat aan: je draait je om en loopt de andere kant op.
In het voorbeeld van de topic, gebeurt er dus niks: de hond heeft 1,5 meter lijn en valt uit naar mens en kind en de baas doet helemaal niks. Lijkt mij toch ook niet normaal?

Een hond moet toch ook leren/weten wat hij wel of niet mag? En dat je hier verschillende methodes bij gebruikt afhankelijk van het karakter, dat is logisch. Ik corrigeer Moritz ook totaal anders dan Kaya, maar ook bij ongewenst gedrag van Moritz doe ik er wel wat aan.
Laatst gewijzigd door Caro. op 16 aug 2005 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Tja, ik corrigeer hier dus wel voor.Saartje schreef:Maak je het dan niet erger?Stang schreef:Maar puur een hond die zelf uithaalt aan de riem, zou ik in principe wel corrigeren. Stel dat Moritz dit zou doen: hij loopt gewoon met mij aan de riem en iemand loopt voorbij en hij haalt uit, ja ook hij krijgt dan een correctie van mij.
Bijvoorbeeld als ik Leo zou corrigeren als hij uitvalt naar een andere hond (dat is geen angst overigens), zou je het voor hem dan niet moeilijker maken?
Of vraag ik nu iets heel doms wat hier niets mee te maken heeft
Al gebeurt het echt maar heel zelden, omdat ik Kaya direct ga afleiden als ik hommeles verwacht. Dat vind ik zelf een veel betere methode.
Maar zou ze in de riem hangen richting andere hond, dan zou ik zeker corrigeren.
Waarom zou je het een hond hiermee moeilijker maken?
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
als het in de wachtkamer van de DA druk is blijft pascal met sam buiten en ik met lola binnen.
lola vind het namelijk allemaal wel leuk, maar sam niet. die is al geen reuenvriend, maar door de stress van al die honden wordt hij nog maffer en wil alles aanvliegen wat er zit (geen mensen)
dus voor zijn rust, onze rust en de rust van al die mensen die daar met hun al dan niet zieke dier zitten en een levensgevaarlijke moordmachine zien flippen lopen we dan dus ff naar buiten met hem.
corrigeren werkt niet, want dan gaat ie wel ff liggen, maar hijgt hij zichzelf 5x in de rondte..
oh ja, mijn hond heeft geen kronkel, is gewoon een stafford die niet van veel honden houdt..
lola vind het namelijk allemaal wel leuk, maar sam niet. die is al geen reuenvriend, maar door de stress van al die honden wordt hij nog maffer en wil alles aanvliegen wat er zit (geen mensen)
dus voor zijn rust, onze rust en de rust van al die mensen die daar met hun al dan niet zieke dier zitten en een levensgevaarlijke moordmachine zien flippen lopen we dan dus ff naar buiten met hem.
corrigeren werkt niet, want dan gaat ie wel ff liggen, maar hijgt hij zichzelf 5x in de rondte..
oh ja, mijn hond heeft geen kronkel, is gewoon een stafford die niet van veel honden houdt..

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
dat doe ik ook zo. probeer altijd eerst af teleiden, zodat je problemen (en correcties dus) kunt vermijden. maar als ze dan toch eens uitvalt (wat heel zelden is) dan corrigeer ik haar. maar die afleidingsmethode werkt toch het beste hoor (en is voor de hond ook plezanter)Stang schreef:Tja, ik corrigeer hier dus wel voor.Saartje schreef:Maak je het dan niet erger?Stang schreef:Maar puur een hond die zelf uithaalt aan de riem, zou ik in principe wel corrigeren. Stel dat Moritz dit zou doen: hij loopt gewoon met mij aan de riem en iemand loopt voorbij en hij haalt uit, ja ook hij krijgt dan een correctie van mij.
Bijvoorbeeld als ik Leo zou corrigeren als hij uitvalt naar een andere hond (dat is geen angst overigens), zou je het voor hem dan niet moeilijker maken?
Of vraag ik nu iets heel doms wat hier niets mee te maken heeft
Al gebeurt het echt maar heel zelden, omdat ik Kaya direct ga afleiden als ik hommeles verwacht. Dat vind ik zelf een veel betere methode.
Maar zou ze in de riem hangen richting andere hond, dan zou ik zeker corrigeren.
Waarom zou je het een hond hiermee moeilijker maken?
Tuurlijk moet een hond weten wat wel en niet mag maar als een hond zo door het lint gaat als hij andere honden ziet en totaal onbereikbaar wordt (zoals Hera dus) dan kun je corrigeren tot je een ons weegt maar je bereikt op zo'n moment de hond niet ja als ik har op dr kop ga beuken misschien...Stang schreef:Een hond moet toch ook leren/weten wat hij wel of niet mag?estelle schreef:Idd, bij Hera werkt dat alleen maar averechts, ze wordt alleen maar gekker en stoppen doet ze dan toch niet. Dan kies ik er dus liever voor om om te draaien en weg te lopen dan dat ik haar keihard ga corrigeren wat toch niet aankomt, ik hou daar alleen maar zelf een naar gevoel aan over.Hutsje schreef:Corrigeren in dit soort gevallen heeft bij mijn honden nog nooit geholpen, ze werden alleen maar feller van.

Uiteraard voorkom je natuurlijk zo veel mogelijk dat een hond als Hera veel andere honden ziet zodat ik prettig loop en zij niet opgefokt naast me loopt. Ik loop dus in losloopgebieden waar vrijwel niemand komt en neem haar ook niet mee naar plaatsen waar veel andere honden te verwachten zijn.
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja oke, snap ikestelle schreef:Tuurlijk moet een hond weten wat wel en niet mag maar als een hond zo door het lint gaat als hij andere honden ziet en totaal onbereikbaar wordt (zoals Hera dus) dan kun je corrigeren tot je een ons weegt maar je bereikt op zo'n moment de hond niet ja als ik har op dr kop ga beuken misschien...Stang schreef:Een hond moet toch ook leren/weten wat hij wel of niet mag?estelle schreef:Idd, bij Hera werkt dat alleen maar averechts, ze wordt alleen maar gekker en stoppen doet ze dan toch niet. Dan kies ik er dus liever voor om om te draaien en weg te lopen dan dat ik haar keihard ga corrigeren wat toch niet aankomt, ik hou daar alleen maar zelf een naar gevoel aan over.Hutsje schreef:Corrigeren in dit soort gevallen heeft bij mijn honden nog nooit geholpen, ze werden alleen maar feller van.
Kijk bij mijn andere honden kan ik wel corrigeren. Als Chello uitvalt aan de lijn dan is 'GENOEG!' of 'DENK ER OM!!' voldoende, valt hij dan toch uit dan kan ik hem idd met een ruk aan de lijn in het gareel krijgen maar dat is een totaal andere hond als Hera. Die ligt bij wijze van spreke al op zijn rug als je maar boos naar hem kijkt.....![]()
![]()
Uiteraard voorkom je natuurlijk zo veel mogelijk dat een hond als Hera veel andere honden ziet zodat ik prettig loop en zij niet opgefokt naast me loopt. Ik loop dus in losloopgebieden waar vrijwel niemand komt en neem haar ook niet mee naar plaatsen waar veel andere honden te verwachten zijn.

Maar laten we nu even het voorbeeld nemen: jij staat bij de dierenarts buiten met Hera, geeft haar 1.5 meter lijn, er komen wat mensen aan, jij doet nog niks, en Hera vliegt uit naar die mensen.
Dan doe je toch wel iets??
Sowieso al proberen het te voorkomen; lijn korter houden, proberen af te leiden, enz. enz.
Is het voorkomen niet gelukt en valt ze toch uit, dan pak je toch ook de lijn korter of iets dergelijks?
Ik kan me er helemaal in vinden dat iedere hond een andere aanpak nodig heeft en dat rukken aan een riem sommige honden nog feller maakt, maar zulk ongewenst gedrag volkomen laten gaan, dat gaat er ook niet in bij mij

- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
laten gaan natuurlijk niet!!
sam (dat is nou eenmaal mijn voorbeeld van een eikel naar andere honden) krijgt echt de kans niet naar een hond te gaan. zeker niet als ik weet dat ie opgefokt is!
tijdens het wandelen komen we weleens mensen tegen (wij lopen vooral als er weinig honden zijn) en dan mag ie soms ff ruiken. als dat goedgaat blijft het ook ok is mijn ondervinding en zo speelt hij regelmatig met pups en lieve teefjes, maar toestaan dat ie honden aanvalt of mensen lastigvalt zal hier nooit gebeuren..
verder mijn verhaal zoals dat verhaal van "kreng" hera
sam (dat is nou eenmaal mijn voorbeeld van een eikel naar andere honden) krijgt echt de kans niet naar een hond te gaan. zeker niet als ik weet dat ie opgefokt is!
tijdens het wandelen komen we weleens mensen tegen (wij lopen vooral als er weinig honden zijn) en dan mag ie soms ff ruiken. als dat goedgaat blijft het ook ok is mijn ondervinding en zo speelt hij regelmatig met pups en lieve teefjes, maar toestaan dat ie honden aanvalt of mensen lastigvalt zal hier nooit gebeuren..
verder mijn verhaal zoals dat verhaal van "kreng" hera

- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
En ook dat kan gewoon angst zijn omdat vluchten niet kan.Stang schreef:Maar puur een hond die zelf uithaalt aan de riem, zou ik in principe wel corrigeren. Stel dat Moritz dit zou doen: hij loopt gewoon met mij aan de riem en iemand loopt voorbij en hij haalt uit, ja ook hij krijgt dan een correctie van mij.

Het bevreemdt me dat een correctie wordt gezien als "iets" aan de zaak doen en niet corrigeren wordt gezien als het maar goed vinden.
Zoals mensen al aangeven jut corrigeren de boel soms alleen maar op. Wel vind ik dat je je hond uit die situatie moet halen als hij dat niet trekt. Dat is wel het meest eerlijke ten opzichte van de hond.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Je stelt het erg zwart/wit nu en ziet een correctie puur als ruk aan de riem, terwijl ik ook allerlei andere voorbeelden heb aangehaald (bv Estelle die zegt dat ze omdraait, of bv afleiden zodat de hond niet uitvalt, enz.).Eline* schreef:En ook dat kan gewoon angst zijn omdat vluchten niet kan.Stang schreef:Maar puur een hond die zelf uithaalt aan de riem, zou ik in principe wel corrigeren. Stel dat Moritz dit zou doen: hij loopt gewoon met mij aan de riem en iemand loopt voorbij en hij haalt uit, ja ook hij krijgt dan een correctie van mij.![]()
Het bevreemdt me dat een correctie wordt gezien als "iets" aan de zaak doen en niet corrigeren wordt gezien als het maar goed vinden.
Zoals mensen al aangeven jut corrigeren de boel soms alleen maar op. Wel vind ik dat je je hond uit die situatie moet halen als hij dat niet trekt. Dat is wel het meest eerlijke ten opzichte van de hond.
Uithalen aan de riem naar voorbijganger kan zeker met angst te maken hebben, maar daarom niet minder ongewenst. Ik vind een 'verdedigende' angst toch iets anders dan een 'aanvallende' angst en het laatste zelfs gewoon gevaarlijk en dus ook zeer wenselijk om hier iets aan te doen.
Als iemand dan voor een dierenkliniek staat met zijn hond, die hond heeft 1.5 meter lijn, valt uit en er gebeurt totaal niks vanuit de baas, dan bevreemd me dat dus. Waarmee ik niet zeg dat hij een jets aan de riem had moeten geven, maar bv andere zaken zoals: verderop staan en niet bij de ingang en de hond geen 1,5 meter riem geven.
Jij haalde Laika erbij: daarmee ging je toch ook niet bij de ingang van een dierenkliniek staan terwijl ze 1.5 meter lijn had?
Dus ja, het bevreemd me gewoon dat zoiets gebeurt zonder dat je ziet dat er geprobeerd wordt om de hond onder controle te houden (dus vooraf of achteraf).
Laatst gewijzigd door Caro. op 16 aug 2005 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat gebeurt me gewoon niet. Omdat ik Hera dus al kort heb als ik bij de DA buiten zou staan en ik dus weet dat er andere honden voorbij gaan komen.Stang schreef:Maar laten we nu even het voorbeeld nemen: jij staat bij de dierenarts buiten met Hera, geeft haar 1.5 meter lijn, er komen wat mensen aan, jij doet nog niks, en Hera vliegt uit naar die mensen.
Sowieso al proberen het te voorkomen; lijn korter houden, proberen af te leiden, enz. enz.
Is het voorkomen niet gelukt en valt ze toch uit, dan pak je toch ook de lijn korter of iets dergelijks?
Maar okay, ik heb Hera lang en er komt iemand met hond aan wat ik niet opgemwerkt heb en ze valt uit. W.s. neem ik haar een eindje mee de andere kant op en probeer haar aandacht te krijgen dmv iets lekkers of ik geef haar een commando 'zit' of 'volgen!!!' maar goed dan moet ze dus wel bereikbaar zijn.
Het leuke is altijd alleen dat mensen hun hondjes lekker laten schieten zodat ze heerlijk dichtbij Hera komen en dan kan ik niet anders als haar in de lucht hijsen aan dr halsband waardoor ze zichzelf dus ophangt.
En dan is de vraag of de eigenaar G****mme zijn hond bij zich wil houden.
Overigens is het bij onze DA geen enkel probleem om buiten spreekuur afspraken te maken en dat doen wij dus ook met onze honden.

- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat bedoel ik dus ook; zoiets laat je in principe niet gebeuren als je weet dat je hond uitvalt. Kaya kan ook uitvallen naar bepaalde soorten honden, die hou ik ook in principe onder controle.estelle schreef:Dat gebeurt me gewoon niet. Omdat ik Hera dus al kort heb als ik bij de DA buiten zou staan en ik dus weet dat er andere honden voorbij gaan komen.Stang schreef:Maar laten we nu even het voorbeeld nemen: jij staat bij de dierenarts buiten met Hera, geeft haar 1.5 meter lijn, er komen wat mensen aan, jij doet nog niks, en Hera vliegt uit naar die mensen.
Maar okay, ik heb Hera lang en er komt iemand met hond aan wat ik niet opgemwerkt heb en ze valt uit. W.s. neem ik haar een eindje mee de andere kant op en probeer haar aandacht te krijgen dmv iets lekkers of ik geef haar een commando 'zit' of 'volgen!!!' maar goed dan moet ze dus wel bereikbaar zijn.
Het leuke is altijd alleen dat mensen hun hondjes lekker laten schieten zodat ze heerlijk dichtbij Hera komen en dan kan ik niet anders als haar in de lucht hijsen aan dr halsband waardoor ze zichzelf dus ophangt.
En dan is de vraag of de eigenaar G****mme zijn hond bij zich wil houden.
Overigens is het bij onze DA geen enkel probleem om buiten spreekuur afspraken te maken en dat doen wij dus ook met onze honden.
Dus daarom bevreemd het me in het verhaal van de topicstartster dat zoiets wel gebeurt.
- beppie
- Zeer actief
op mijn oorspronkelijke vraag heb ik antwoord gehad, dus dat snap ik nu, bedankt. Maar over dat uitschieten van die hond gisteren, ik moest daarlangs, er was geen andere uitgang. En ik heb mijn hond al kort, omdat ik weet dat niet iedereen er van gediend en ik moest dus mijn hond in de nekvel optillen om haar erlangs te krijgen, omdat mijn hond anders gebeten werd. En de hond schoot dus ook uit naar een kind dat gewoon rustig naar binnen liep. 

-
- Vaste gebruiker
ik ben ooit gebeten(ja echt gebetenbeppie schreef:Als je een jong hondje hebt die agressieve trekjes vertoond,dan probeer je het er dan toch uit te krijgen? Of zijn er ook jonge hondjes bij, die je van pup af aan hebt waar het niet bij lukt? Wat ik dus vanmiddag zag was een volwassen hond die niet gecorrigeert werd toen hij uitvloog, dus ik vroeg me af als er van kleins af aan wat aan gedaan was of hij dan ook zo agressief gereageerd had.