Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Het "eyen" van een BC

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Tamara/Bayko

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

M@ri@nne schreef:Even voor de duidelijkheid. Mijn schoonzus werkt heel veel met ze. Schapen drijven, obedience, frisbee, etc. :wink:
Dat doe ik ook met mijn honden, alleen geen frisbee want daar ben ik niet zo kapot van maar in plaats daarvan doe ik dus bijv. schapendrijven, gehoorzaamheid, doggydance, behendigheid, speuren.. Echter denk ik dat het heel belangrijk is om je border ook van jongs af aan te leren dat er juist niet altijd gewerkt kan worden en dat de baas niet 24 uur per dag met hem bezig kan zijn, dat ie zichzelf dus moet kunnen vermaken met een botje of weet ik wat en ook gewoon eens rustig ergens moet kunnen liggen niksen.
Bea.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies.
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Bea. »

Tamara/Bayko schreef:
M@ri@nne schreef:Even voor de duidelijkheid. Mijn schoonzus werkt heel veel met ze. Schapen drijven, obedience, frisbee, etc. :wink:
Dat doe ik ook met mijn honden, alleen geen frisbee want daar ben ik niet zo kapot van maar in plaats daarvan doe ik dus bijv. schapendrijven, gehoorzaamheid, doggydance, behendigheid, speuren.. Echter denk ik dat het heel belangrijk is om je border ook van jongs af aan te leren dat er juist niet altijd gewerkt kan worden en dat de baas niet 24 uur per dag met hem bezig kan zijn, dat ie zichzelf dus moet kunnen vermaken met een botje of weet ik wat en ook gewoon eens rustig ergens moet kunnen liggen niksen.
Precies en dat is wat veel mensen die borders hebben niet begrijpen en daardoor krijg je dan van die neuroten.Ik doe met de honden niets in verenigingsverband op het moment en ik ben van mening dat dat ook zeker niet hoeft,maar ze moeten gewoon wel hun energie kwijt en ze moeten ook gewoon worden opgevoed.Moeten de honden hier bijvoorbeeld drie weken rusten voor als ze letsel hebben,is dat gewoon geen enkel probleem.Verder in het bos mogen ze zo'n 10 minuten tot een kwartier met vanalles spelen,ballen of wat dan ook en daarna is het genoeg geweest en wandelen we gewoon verder,zonder dat ze vanalles voor mijn voeten blijven gooien of gaan drijven,ook dit heb ik ze gewoon van het begin af aan gewend gemaakt.
Afbeelding
Hobbes
Vaste gebruiker

BC 'eye-t' zijn eigen vrouwtje?!

Ongelezen bericht door Hobbes »

Mijn overbuurvrouw heeft een BC-kruising die haar soms eyet: is dat een dominantie? Of nervositeit?

Ik zal eens vragen of de hond ook haar man eyet
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

ik ken een aantal border collies en heb ook een aantal keren mee gelopen bij een kenner ( serge van de zweep)
het is mijn type hond niet omdat ik weet dat ik de trainig en stimulatie die ze nodig hebben niet kan geven en heb dus ook een "hekel"aan borders die bij mensen zitten die er verkeerd mee omgaan..
ik vind het prachtig om een border aan het werk te zien en daarna gewoon relaxed bij de baas oid kan liggen, helaas zie je dat niet veel... het teveel eyen en fixeren en afdwingen word bij vele mensen als raseigenschap gezien terwijl ze gewoon meer discipline bij de hond moeten trainen...
Tamara/Bayko

yamie schreef:ik ken een aantal border collies en heb ook een aantal keren mee gelopen bij een kenner ( serge van de zweep)
het is mijn type hond niet omdat ik weet dat ik de trainig en stimulatie die ze nodig hebben niet kan geven en heb dus ook een "hekel"aan borders die bij mensen zitten die er verkeerd mee omgaan..
ik vind het prachtig om een border aan het werk te zien en daarna gewoon relaxed bij de baas oid kan liggen, helaas zie je dat niet veel... het teveel eyen en fixeren en afdwingen word bij vele mensen als raseigenschap gezien terwijl ze gewoon meer discipline bij de hond moeten trainen...
Dat bedoel ik dus ook. Er zijn nog steeds zo veel border eigenaren die dat soort dingen allemaal maar ok vinden van hun hond, want tja het is een border en die zijn nu eenmaal zo :roll: En ondertussen maakt hondlief dus de wetten uit. Ook bij een border, zou bijna zeggen juist bij een border, is het heel belangrijk dat jij als baas bepaalt wat je hond wel en niet mag. Want ja het zijn over het algemeen nog steeds werkers in hart en nieren dus als jij ze maar gewoon hun gang laat gaan en geen grenzen aangeeft dan krijg je dus inderdaad honden die de hele dag bezig zijn, zelf op zoek gaan naar 'werk' en nooit eens rust in hun kont hebben. En door dat soort eigenaren, mensen die een border als huishond willen hebben maar er vervolgens helemaal verkeerd mee om gaan, krijg je dus neurotische borders. Dan denk ik altijd 'luitjes had je eerst es wat meer in het ras verdiept, dan was je misschien tot de conclusie gekomen dat je beter voor een ander ras had kunnen kiezen'. Een border is echt heel goed als huishond te houden als je er maar rekening mee houdt dat je hem tekort doet met 3 x daags een blokje om maar dat je hem ook niet de hele dag hoeft te entertainen. Als je duidelijk en consequent bent tegen je border dan heb je er echt een wereldhond aan :wink:
Tamara/Bayko

Inge O schreef:ben net stephan budiansky's 'de waarheid over honden' aan het lezen, en hij haalt daar een ervaren border collie-trainer aan die zegt dat de grootste beloning die je een border kan geven als hij iets goed heeft gedaan, is het hem nog een keer laten doen..... :N: ik wist wel dat het ras niet bij me paste :mrgreen: .
Ik denk dat ik wel snap wat die trainer bedoelt, maar dat Budiansky het een beetje zwart-wit heeft neergekalkt. Er zijn borders die als je met ze aan het trainen bent en ze moeten iets voor je doen daar zo veel lol in hebben (werken met de baas vinden ze over het algemeen geweldig) dat ze nog liever beloond worden met het feit dat de baas zegt dat ie het nog een keer mag/moet doen dan bijv. met een snoepje. Genoeg borders die zo'n snoepje op zo'n moment niet eens interesseert. Ik denk dat het willen samenwerken met de baas ook datgene is wat de trainer bedoeld heeft maar als je Budiansky dan leest zou je bijna gaan denken dat er bedoeld word dat je een border zoiets dan maar keer op keer op keer achter elkaar moet laten doen en daar ben ik het dus niet mee eens. Ook hierbij geldt dat de eigenaar aangeeft wanneer het genoeg is. Maar nogmaals ik denk niet dat het door die trainer zo letterlijk bedoeld is, of het moet er een van de oude stempel zijn. Tegenwoordig zijn er gelukkig steeds meer mensen die inzien dat een border, ook als ie uit 'werklijnen' komt, niet de hele dag bezig hoeft te zijn.
Hobbes
Vaste gebruiker

Het vrouwtje eyen

Mijn buurvrouw die wel eens ge-eyed wordt door haar BC kruising moet de hond dus meer te doen geven? (en thuis duidelijk maken dat het rust-tijd is?)

Jacqueline
M@ri@nne
Zeer actief

Re: Het vrouwtje eyen

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Hobbes schreef:Mijn buurvrouw die wel eens ge-eyed wordt door haar BC kruising moet de hond dus meer te doen geven? (en thuis duidelijk maken dat het rust-tijd is?)

Jacqueline
Nou volgens mij zit het dus niet zo in elkaar. Nogmaals die BC waar ik het over had doet genoeg hoor. :wink:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Tamara/Bayko

Inge O schreef: ik ben het trouwens helemaal met je eens dat een bordercollie bij de juiste baasjes een wereldhond kan zijn. maar ik heb dus net wél gedaan wat jij ook zegt : mezelf én de border kennende wijselijk besloten dat het voor mij een ras is waar ik beter niet kan aan beginnen.

zo denken vast ook veel mensen over een hovawart, en die kan ik alleen maar gelijk geven. nooit beginnen aan een hond die raseigenschappen heeft die niet bij je karakter passen :wink: .
Dat zouden meer mensen moeten doen, dan zouden er een stuk minder honden ongelukkig zijn. En de eigenaren zelf waarschijnlijk ook.
Tamara/Bayko

Re: Het vrouwtje eyen

Hobbes schreef:Mijn buurvrouw die wel eens ge-eyed wordt door haar BC kruising moet de hond dus meer te doen geven? (en thuis duidelijk maken dat het rust-tijd is?)

Jacqueline
Ligt eraan. Als er al veel met die hond gedaan word zou ik juist niet nog meer te doen geven. Een border is haast onvermoeibaar dus daar bereik je niks mee, alleen maar dat ie steeds minder snel tevreden zal zijn. Als de hond zich daarentegen verveelt tja dan schort er toch wat aan de situatie en dat hoeft echt niet aan de hond te liggen. . Weet je zeker dat het eyen in de vorm van drijven is en niet gewoon domineren door middel van het zoeken (en vasthouden!!) van oogcontact? Hoe dan ook, beide dingen zou ik niet van mijn honden tolereren.
Regine from the Border
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Border Terrier

Ongelezen bericht door Regine from the Border »

Marianne (en anderen) ik weet niet hoe ver jullie interesse in het eye-gedrag van de Border Collie gaat maar als je echt een gedegen analyse en verklaring hiervan wilt lezen (die ook met wetenschappelijk onderzoek onderbouwd is!) dan moet je het boek 'Dogs' van de biologen Ray en Lorna Coppinger eens lezen (in het Engels, dat wel). Zij hebben het gedrag van Border Collies vergeleken met dat van een aantal andere honden rassen en met wilde hondachtigen (wolven, coyotes). Hun hele analyse hier herhalen gaat te ver, zij onderbouwen hun bevindingen vanuit de biochemie en de genetica (wat zit er in de aanleg van de hond, wat gebeurt er in de hersenen bij uitvoering van dit gedrag).

Maar een paar dingen hieruit wil ik jullie graag voorleggen:
- eyen heeft niets met dominantie of fixeren te maken, het is onderdeel van jachtgedrag en meer niet
- een border collie kan het niet helpen dat hij 'eye' heeft, hij gebruikt het niet uit drammerigheid of dominantie, het is aangeboren. Wel helpt het om er een goede uitlaatklep aan te geven (werken), dan krijg je een ontspannenener hond.
-of, en in welke mate een border collie eye heeft is aangeboren en niet een gevolg van opvoeding of training. Eye is niet aan te leren: een hond heeft het of heeft het niet. Het is ook niet weg te trainen.

Ervaren werkers met Border Collies zullen deze punten zeker herkennen, ik vond het erg leuk om op een seminar van deze Coppinger een onderbouwing vanuit de biologie ervoor te horen. Wie kent het werk van de Coppingers ? Wat is jullie mening hierover ?

Regine
Hobbes
Vaste gebruiker

Hoi Regine e.a.,

Dat lijkt me geruststellend voor mijn overbuuv :wink:

Ze hoeft dus niet zenuwachtig te worden als haar BC-vuilinsbakkie haar aanstaart: de hond ziet haar niet perse als prooi.

Heeft iemand trouwens een idee welk vervangend spelletje je zou kunnen doen ipv schapendrijven?

Haar BC-bakkie gaat altijd plat liggen staren (eyen?) als de mijne eraan komt, maar hij gaat na een korte pauze wel altijd naar haar toe en dan spelen ze leuk: vaak elkaars speeltjes afpakken, uitdagen en najagen. Dat spel is misschien wel erg geschikt voor BC's, of niet?

Groetjes,
vrouwtje Hobbes
Eowyn
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Eowyn »

Baily schreef:Een Border is toch ook een herderachtige? Hebben alleen border collies dit, of is het een herder karakter eigenschap, misschien dan welliswaar in mindere mate?
Mijn Briard doet het ook. Vooral als ze meeloopt met mijn Border Collie wanneer die achter een bal rent. Wanneer Thessa (Border) terugkomt met haar bal en die voor mijn voeten "gooit", blijft Indra (Briard) op een vijftal meter achter haar staan en besluipt haar dan terwijl ze "eye" geeft. Ze neemt dan ook een lage houding aan.

Ik weet dat er bij Briards honden zijn die eerder hoeden en dat andere eerder drijven. Ik veronderstel dat een Briard met "eye" eerder de neiging zou hebben om te drijven.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”