Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voor fokkers: Wat was jullie reden om te gaan fokken?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

@idoo schreef:
Mol schreef:
@idoo schreef:
Lynn schreef:Als we het echt over het onstaan van verschillende types hebben, dan heeft amelie gelijk. Dat is gebeurd omdat ze in verschillende streken nou eenmaal zo´n type hond konden gebruiken. Toen speelde het modeplaatje helemaal nog niet.

Zo simpel zit het niet. Hoe zou je anders in dezelfde streek voor hetzelfde gebruik verschillende types gehad kunnen hebben? Sommige soorten zijn ook gewoon puur voor de lol gefokt, of om te kijken of het type wel gefokt kon worden.

Vijfduizend jaar geleden probeerde men bijv. al honden van een nieuwe, nog niet bestaande kleur te fokken, lezen we op Sumerische kleitabletten uit die tijd.
is dat zo waar heb je dat vandaan?

mol :8):
Hoi Mol,
Wat bedoel je?
Dat van 5000 jaar terug kun je lezen in een boekje over ontsluierde kleitabletteksten. Op eentje wordt verteld dat iemand opdracht kreeg een hond van een niet-bestaande kleur te fokken :wink:

Of bedoel je dat in dezelfde streek verschillende hondvormen voor hetzelfde werk gebruikt werden?
Dat kan ik laten zien met behulp van foto's van rond 1900. In 't Gooi gebruikte men zowel Hollandse Herders als Schapendoezen bij het hoeden van schapen! :ok:
bijde en dan iets meer gedetaileerd graag want zo wordt niemand er wijzer van.

@idoo
Zeer actief

kleitabletten uit Sumer over honden

Ongelezen bericht door @idoo »

:slaap:
Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Mol
Zeer actief

Re: kleitabletten uit Sumer over honden

@idoo schreef:Oké :cheer: :cheer: :cheer:

In het boek Helden en goden van Sumer, waarin Herman Vanstiphout teksten van kleitabletten uit Sumer over dit onderwerp (helden en goden) bij elkaar gezocht heeft, staat o.a. een verhaal van een held die de onmogelijk geachte opdracht krijgt een hond van een niet-bestaande kleur te fokken. En in het boek Eduba, lezen en schrijven in Sumer vertaalt Herman Vanstiphout ook een aantal op kleitabletten aangetroffen spreekwoorden en gezegden die over honden gaan.

Dankzij mijn werk zie ik veel prenten en tekeningen van het Gooi vanaf het begin van de middeleeuwen tot de vorige eeuw. Daar staan heel vaak honden op en die zijn duidelijk niet van dezelfde soort, althans het zijn herdershonden maar ze lijken óf op Hollandse Herders óf op Schapendoezen en als er meerdere honden afgebeeld staan zijn die meestal niet van de ene of de andere soort maar van beide soorten tegelijk. Zelfs bij een kudde schapen zie je soms allebei bezig.

Gek genoeg staan er het vaakst helemaal geen honden bij een kudde schapen afgebeeld, maar alleen een schapenhoeder. Uit teksten blijkt overigens dat het schapenhoeden met honden eigenlijk moeilijker was dan zonder :denken:
tis wel een beetje vaag hoor.

Debora
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Debora »

Mijn reden om ooit eens te gaan fokken. Het behouden van het ras in al haar elementen, zowel (met name) de werkdrift als het exterieur.

Met de jongste (Faith -choco.lab) wilde ik ter zijner tijd een nestje. De ogen/ED/HD uitslagen waren perfect als dat ze kunnen zijn, de showuitslagen die nodig waren, het nakijken van de stambomen etc. Het zag er allemaal goed uit. Nu nog wachten of ze voldeed aan mijn vereisten, verplicht werkdiploma's halen (gaat ze nu nog steeds doen). :wink: Totdat ze heel erg ziek werd van haar eerste loopsheid, de tweede werd nog erger, ze begon angstgedrag te vertonen omdat ze pijn had. Dus toen heb ik voor haar gekozen en besloten haar te steriliseren.

Misschien ooit eens in een ver toekomst...als het gegund is.
Live as though heaven is on earth.
Kijk eens op mijn site: www.duskintheforest.nl

Afbeelding
Strandloper
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Strandloper »

@idoo schreef:In het boek Helden en goden van Sumer, waarin Herman Vanstiphout teksten van kleitabletten uit Sumer over dit onderwerp (helden en goden) bij elkaar gezocht heeft, staat o.a. een verhaal van een held die de onmogelijk geachte opdracht krijgt een hond van een niet-bestaande kleur te fokken.
En staat er ook of het gelukt is?
Groeten Cees
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: lijnen?

Ongelezen bericht door malinois »

rewqa schreef:wat voor lijnen ;je bent wel erg vaag. wat is het voor kruising nu?
:idea: bloedlijnen
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

malinois schreef:
rewqa schreef:wat voor lijnen ;je bent wel erg vaag. wat is het voor kruising nu?
ach, laat maar, krijg ook geen antwoord op mn vraag wat ze nou bedoelt en op mn site kijken is denk ik ook te veel moeite (dan had ze nl al geweten wat voor lijnen)
little-wolf
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door little-wolf »

malinois schreef:
stippelijnen? :idea:
Mol
Zeer actief

@idoo schreef:
Mol schreef:tis wel een beetje vaag hoor.

:ok: Jawel, maar het ging er ook alleen maar om dat men dus ook toen al honden fokte om andere redenen dan dat men het type nodig had, en dat verschil in type niets te maken hoeft te hebben met verschil van omgeving
:pffff:
echter is het ook niet zo dat dat dan meteen temaken heeft met doel gericht fokken, vroeger ging men niet zo snel nasar een vreemde reu of haalde ergens anders een vreemde teef lijnteeld was toendertijd heel gewoon.
en daarvan uit kon de buurman 4 boerderijen verder op een totaal ander type hebben.

Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”