Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Uitvechten?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Mol
Zeer actief

Re: Uitvechten?

Ongelezen bericht door Mol »

@idoo schreef:
maanbo schreef:Komt er een uit de kluiten gewassen soort van Maltezer aan ook een reu en die wil daar ff een robbertje gaan vechten met Djones, gelukkig zaten ze toevallig alle 2 nog aan de lijn. Dus ik haal hem meteen terug en die man ook. Oke een leer voor de volgende keer dacht ik meteen die 2 gaan niet samen..

Allereerst: een hond van negen maanden zit nog volop in de opgroeifase, is nog niet volwassen. Dat ziet elke andere hond. Er zijn honden die graag zo'n onvolwassene willen grijpen, dus die moet je zeker die kans niet geven. Maar daar hoort de eigenaar op te letten.

Verder vertonen aangelijnde honden vaker agressie naar elkaar toe dan losse. Laat je ze los dan is het meestal over ook. De grootte van de hond is niet bepalend voor de vechtlust van de ander, maar de zelferzekerdheid die hij uitstraalt. Jongere honden missen vaak die uitstraling nog. Het is natuurlijk ook een kwestie van ervaring.
Echt gevaarlijke honden gaan mijn eigen honden gewoon zelf al uit de weg. Lopen er in een grote boog omheen. Tenzij ze aan de lijn zitten, maar dan gaan ze ook tekeer alsof ze levensgevaarlijk zijn en proberen met alle macht naar die hond toe te gaan, krassen met hun nagels over de grond van het rukken. Laat ik ze los is alle agressie over en gaan ze er als een haas vandoor :smile:

Honden vechten van nature niet echt met elkaar om de ander te verwonden, ze proberen elkaar veeleer af te bluffen. Een goed hondengevecht klinkt alsof ze elkander aan het verscheuren zijn maar is meestal binnen luttele seconden voorbij zonder dat er sprake is van flinke verwondingen. Zeker als de bazen niet blijven kijken wie wint maar direct weglopen, elk een andere kant op.

Probleem is natuurlijk dat er zoveel gestoorde honden rondlopen die zich niet aan de hondengevechtsregels houden en doorgaan als de ander zich overgeeft. Maar optillen is dan ook link want je hebt er ook gekken bij die zich daar niets van aantrekken en je opgetilde hond toch proberen te grijpen. Het optillen van de hond komt zijn zelfverzekerdheid nooit ten goede, in elk geval is het beschadigender voor zijn ego dan het verliezen van een (normaal) gevecht. Tenzij je natuurlijk een echt gestoorde hond treft die op bloed belust is.

mag ik jou uitnodiggen om dit eens bij mij thuis uit te komen leggen.
en dat ze dus ook gestoort zijn.

mol :8):
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Mol schreef:
@idoo schreef:
maanbo schreef:Komt er een uit de kluiten gewassen soort van Maltezer aan ook een reu en die wil daar ff een robbertje gaan vechten met Djones, gelukkig zaten ze toevallig alle 2 nog aan de lijn. Dus ik haal hem meteen terug en die man ook. Oke een leer voor de volgende keer dacht ik meteen die 2 gaan niet samen..

Allereerst: een hond van negen maanden zit nog volop in de opgroeifase, is nog niet volwassen. Dat ziet elke andere hond. Er zijn honden die graag zo'n onvolwassene willen grijpen, dus die moet je zeker die kans niet geven. Maar daar hoort de eigenaar op te letten.

Verder vertonen aangelijnde honden vaker agressie naar elkaar toe dan losse. Laat je ze los dan is het meestal over ook. De grootte van de hond is niet bepalend voor de vechtlust van de ander, maar de zelferzekerdheid die hij uitstraalt. Jongere honden missen vaak die uitstraling nog. Het is natuurlijk ook een kwestie van ervaring.
Echt gevaarlijke honden gaan mijn eigen honden gewoon zelf al uit de weg. Lopen er in een grote boog omheen. Tenzij ze aan de lijn zitten, maar dan gaan ze ook tekeer alsof ze levensgevaarlijk zijn en proberen met alle macht naar die hond toe te gaan, krassen met hun nagels over de grond van het rukken. Laat ik ze los is alle agressie over en gaan ze er als een haas vandoor :smile:

Honden vechten van nature niet echt met elkaar om de ander te verwonden, ze proberen elkaar veeleer af te bluffen. Een goed hondengevecht klinkt alsof ze elkander aan het verscheuren zijn maar is meestal binnen luttele seconden voorbij zonder dat er sprake is van flinke verwondingen. Zeker als de bazen niet blijven kijken wie wint maar direct weglopen, elk een andere kant op.

Probleem is natuurlijk dat er zoveel gestoorde honden rondlopen die zich niet aan de hondengevechtsregels houden en doorgaan als de ander zich overgeeft. Maar optillen is dan ook link want je hebt er ook gekken bij die zich daar niets van aantrekken en je opgetilde hond toch proberen te grijpen. Het optillen van de hond komt zijn zelfverzekerdheid nooit ten goede, in elk geval is het beschadigender voor zijn ego dan het verliezen van een (normaal) gevecht. Tenzij je natuurlijk een echt gestoorde hond treft die op bloed belust is.

mag ik jou uitnodiggen om dit eens bij mij thuis uit te komen leggen.
en dat ze dus ook gestoort zijn.

mol :8):
rij dan gelijk door naar mij wil je? :ok:
@idoo
Zeer actief

Re: in elkaar vastbijten

Ongelezen bericht door @idoo »

:slaap:
Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

@idoo schreef:
[/color]

Oh?????
Nou geloof me maar, als 2 honden echt gaan vechten dan is er geen afbluffen meer aan hoor, dan blijven ze doorgaan tot er eentje het aflegt.
En in nog geen 100 jaar dat ik ga weglopen als Blisje in gevecht raakt, en loslaten helemaal niet want dat is zijn vrijbrief om er vol op te gaan.
@idoo
Zeer actief

starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

@idoo schreef: Prima hoor :ok:
Je weet hoe je hond is en je houdt daar dus rekening mee.
Helemaal waar ook wat je zegt over echt vechten, maar mijn punt is nu juist dat hondenconfrontaties niet in echt vechten over horen te gaan [/color]:neenee:
Degene die met de hond loopt zou daar alert op moeten zijn ben ik met je eens. Ik geloof nou juist dat niemand in dit topic is voor "laat ze het maar uitvechten" bij honden die niets met elkaar te maken hebben, maar toevallig elkaars pad kruisen.

Toevallig net nog zo'n nitwit tegengekomen die vond dat zijn flatcoat best Buffy grommend mocht blijven fixeren, terwijl Buffy vertwijfeld weg bleef kijken en de oren en alles laag. Moest ook nog opmerken dat hij niet hoefde door te lopen met zijn hond omdat ze "het zelf moeten uitvechten" terwijl Buffy's vriendje zich er inmiddels mee begon te bemoeien. Jammer genoeg was Buffy's compaan op dat moment een Yorkie en geen enge hedder :wink:

Anne
Diego
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Diego »

@idoo schreef:
Diego schreef: Een normale hond is niet vechtlustig
Geloof je ook nog in de 7 dwergen? :smile:

Dat is niet zozeer wat ik geloof alswel wat ik eis.

Vechtlustige vastbijters horen hier niet (meer) thuis :neenee:

En voor zover ze hier nog rondlopen dient hun baas ervoor te zorgen dat andere honden gevrijwaard blijven van hun neigingen, makkelijk zat, toch?
Ja zei ik dat al niet dan? :mrgreen:

Ik ken mijn hond en weet wat hij doet, daarom is hij nooit los en al zal er een hond op hem duiken dan nog laat ik hem niet los! Maatje 38 komt hard aan voor een etter die niet oprot....als iedereen zijn hond nou eens zo goed zou kennen als ze dachten zouden er een stuk minder ongelukjes gebeuren.
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

@idoo schreef:Ja maar ik vind dat dan de fout van de eigenaar van die Bordeauxdog. Als je weet dat je hond een echte vechter is die zich vastbijt mag je hem nooit de kans geven iets uit te vechten. ik vind zo'n hond dus gestoord.
Normaal bestaat uitvechten bij honden uit een hoop lawaai, beweging en wat happen en is het binnen een paar seconden over en druipt de verliezer af. Mits je er als bazen natuurlijk niet bij blijft staan kijken. Allebij een andere kant oplopen als je ziet dat ze elkaar uitdagen is nog altijd de beste oplossing. Een normale hond is niet vechtlustig :neenee:
Kunnen we hier nu niet eens mee ophouden ? Wat is nou normaal en gestoord bij alle verschillende hondenrassen die we hebben ? Als we het over honden die elkaars roedelgenoten niet eens zijn ?

Wat als een hond door gaat omdat de andere hond zich niet volgens de normale hondenregeltjes overgeeft ? Welke hond is er dan gestoord ?

En nee, weglopen doe ik zeker niet.
Afbeelding
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Zoie schreef:
Kunnen we hier nu niet eens mee ophouden ? Wat is nou normaal en gestoord bij alle verschillende hondenrassen die we hebben ?

Nou als een boxertjes geen scheetjes meer laat dan denk ik dat ie niet meer normaal is.
Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

Odin heeft een hekel aan andere reuen, temeer omdat deze altijd op Ivan gaan rijden.
Als ze dat doen, is het hek van de dam. Als ik honden tegenkom heb ik altijd de honden aangelijnd en loop de andere kant op. Waarom het tot een confrontatie laten komen.
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
@idoo
Zeer actief

Diego
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Diego »

@idoo schreef:
Dus oké, die honden zijn niet gestoord maar hun eigenaren :ok:[/color]

:ok: :ok: :ok: Nou begrijp je het! :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”