Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Geen verklaring angstig gedrag.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Als Luca epilepsie heeft dan kan ik me voorstellen dat met behulp van medicatie de aanvallen minder vaak kunnen voorkomen. Maar volgens mij helpt dat alleen als de rest van de situatie ook rustig is.
Ik weet dat je mensen en honden eigenlijk niet mag vergelijken maar ik doe het lekker toch.
Een vriendin van mij heeft epilepsie, gebruikt medicijnen en dat gaat prima (1 a 2 aanvallen per jaar).
Totdat ze te horen kreeg dat haar ouder gingen scheiden en kort daarna mocht vernemen van haar vriend dat hij een ander had. Ondanks medicatie had ze vrijwel iedere dag een aanval.
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

pooh schreef:Als Luca epilepsie heeft dan kan ik me voorstellen dat met behulp van medicatie de aanvallen minder vaak kunnen voorkomen. Maar volgens mij helpt dat alleen als de rest van de situatie ook rustig is.
Ik weet dat je mensen en honden eigenlijk niet mag vergelijken maar ik doe het lekker toch.
Een vriendin van mij heeft epilepsie, gebruikt medicijnen en dat gaat prima (1 a 2 aanvallen per jaar).
Totdat ze te horen kreeg dat haar ouder gingen scheiden en kort daarna mocht vernemen van haar vriend dat hij een ander had. Ondanks medicatie had ze vrijwel iedere dag een aanval.
Ja, dat kan heel goed, er zijn ook mensen die voor hun verjaardag of vakantie veel aanvallen krijgen, maar dat is geen reden om te stoppen met medicatie.
Afbeelding
pooh
Zeer actief

Nee dat zeg ik ook niet ze moet stoppen met medicitie. Ik wil alleen aangeven dat medicatie niet zaligmakend is. Als de situatie niet prettig is voor Luca dan is de medicatie wat hij krijgt ook niet meer optimaal werkend.

Maw denk ik dat Sanneke moet kijken of ze in de omgeving iets kan veranderen zodat Luca zich niet zo druk hoeft te maken en dat zijn medicatie wel zijn werk kan doen.
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Zoie schreef:begrijp ik het nu goed dat dit gedrag in de keuken plaats vindt ? Dan zou ik toch eerder aan een angstige associatie met de keuken denken.

Het gedrag zelf zou ook epileptisch van aard kunnen zijn, het is zeker niet zo dat een aanval altijd gepaard gaat met bewustzijnsverlies. Maar dan zou ik toch eerder verwachten dat de aanvallen ook buiten de keuken zouden plaatsvinden, hoewel het niet helemaal uit te sluiten is dat de keuken of wat jij doet de aanval uit lokt.

Nooit zomaar stoppen met anti-epileptica, altijd in overleg treden met je DA.
De laatste was in de keuken, mits hij zijn mand vermijde, moet hij in de veranda ook één gehad hebben en vorig jaar in de zetel toen hij naast mij lag te slapen.
Dus het zijn allemaal verschillende plaatsen. Ook de tijdstippen zijn anders, namiddag, soms savonds als hij rust en ik vermoed ook snachts.

De DA heeft mij gezegd dat Luka steeds die medicatie moet blijven nemen omdat hij anders een toename van de aanvallen zou krijgen.
Laatst gewijzigd door Mama Sanneke op 15 okt 2005 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Mama Sanneke
Zeer actief

Zoie schreef:begrijp ik het nu goed dat dit gedrag in de keuken plaats vindt ? Dan zou ik toch eerder aan een angstige associatie met de keuken denken.

Het gedrag zelf zou ook epileptisch van aard kunnen zijn, het is zeker niet zo dat een aanval altijd gepaard gaat met bewustzijnsverlies. Maar dan zou ik toch eerder verwachten dat de aanvallen ook buiten de keuken zouden plaatsvinden, hoewel het niet helemaal uit te sluiten is dat de keuken of wat jij doet de aanval uit lokt.

Nooit zomaar stoppen met anti-epileptica, altijd in overleg treden met je DA.
Deze middag was ik een boek aan het lezen, hij lag rustig naast me en ik stond recht, ging zijn gehaktballetje halen en wilde het hem geven, hij rook even en toen ging
ineens dat staartje naar beneden, angstig rondhem kijkend.
Dus ik was helemaal niks in de keuken aan het doen, ik kwam uit de living en nam het gehaktballetje uit de koelkast, deed er zijn medicatie in en zodra ik het hem wilde geven begon dat angstig gedrag.
Zondag voor de aanval had mijn dochter hem net een halve rijstkoek gegeven, daar ging hij mee naar de mat, hij had nog niks gegeten toen en toen leek het of hij wegdook, alsof hij ergens van geschrokken was, maar er was niks, en toen kroop ie onder tafel en begon de aanval.
Laatst gewijzigd door Mama Sanneke op 15 okt 2005 22:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
pooh
Zeer actief

Heb je ook toevallig uitgeprobeerd hoe Luca reageert als iemand anders uit jullie gezin hem het gehaktballetje geeft?
Het kan nl. zijn dat hij die enge aanval koppelt aan de persoon die bij hem was op dat moment.
Vergelijk het maar met een hond die zijn pootje verstuikt terwijl de baas hem net roept. Sommige honden associeren dan het pijnlijke verstuiken met het geroep van de baas.
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Misschien een rare suggestie, maar zou een tweede hondje geen positief effect hebben op Luka En dan denk ik dus aan een hele stabiele, zelfverzekerde en vrolijke teef. Tuurlijk, de epileptie zal er niet van over gaan, maar na de aanvankelijke extra stress (nieuwe hond in huis is nou eenmaal stress) geloof ik dat een wat onzekere hond absoluut baat heeft bij een stabiel maatje.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Mama Sanneke
Zeer actief

pooh schreef:Heb je ook toevallig uitgeprobeerd hoe Luca reageert als iemand anders uit jullie gezin hem het gehaktballetje geeft?
Het kan nl. zijn dat hij die enge aanval koppelt aan de persoon die bij hem was op dat moment.
Vergelijk het maar met een hond die zijn pootje verstuikt terwijl de baas hem net roept. Sommige honden associeren dan het pijnlijke verstuiken met het geroep van de baas.
Zondag was het Tineke die hem een koek gaf, mijn man heeft deze namiddag ook nog geprobeert, maar bij hem hetzelfde resultaat.
Van zodra hij het balletje gehakt aanbood, ging staartje weer omlaag.
Hij heeft het ook met een korstje brood,
eerst dacht ik nog aan tandpijn, was het balletje gehakt iets te koud.
Maar dan zou hij zijn maaltijd ook niet opeten en dat is niet het geval.
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
pooh
Zeer actief

Ik zou bijna zeggen gelukkig maar dat hij het van jullie allemaal niet aanneemt.
Oke dan moet het dus iets anders zijn :denken:
Heeft Luca uiteindelijk het balletje gehakt trouwens wel gegeten?
MJ
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MJ »

Boris kreeg ook overal en nergens aanvallen. Niet op één vaste plek.
Wel kon ik het aan zien komen. Er was toch iets van een opbouw,leek wel.
Kon 9 van de 10 keer precies zeggen dat hij bijv later op de dag een aanval zou krijgen.Hij werd erg aanhalig en liep me overal achteraan en had een bepaalde blik in zijn ogen,kan het niet exact uitleggen.
Misschien komt er een aanval aan bij Luca en is dit zijn opbouw?
Wat ik gedaan heb in het begin,maar dat zul jij ongetwijfeld al gedaan hebben, een dagboek bijhouden.
Zo kun je,hopelijk (hoeft namelijkniet altijd), na een bepaalde tijd een patroon zien in Luca's gedrag (aanhaliger,angstiger etc),eetlust,visite,drukte in je huis en zijn aanvallen.
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Mama Sanneke schreef: Zondag was het Tineke die hem een koek gaf, mijn man heeft deze namiddag ook nog geprobeert, maar bij hem hetzelfde resultaat.
Ik zou dat probleem dan (tijdelijk) omzeilen door hem koekjes en dergelijke voorlopig in zijn etensbak te geven.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Zoie
Zeer actief

Hanneke2 schreef:
Mama Sanneke schreef: Zondag was het Tineke die hem een koek gaf, mijn man heeft deze namiddag ook nog geprobeert, maar bij hem hetzelfde resultaat.
Ik zou dat probleem dan (tijdelijk) omzeilen door hem koekjes en dergelijke voorlopig in zijn etensbak te geven.
Goed idee, zoals ik het lees lijkt het me niet epileptisch te zijn omdat het gedrag zo specifiek en voorspelbaar bij het aanbieden van een koekje uitgelokt wordt, maar uitsluiten kan je het denk ik ook niet.

Overigens, als je twijfelt kan een video - opname erg behulpzaam zijn bij het vast stellen van een diagnose.
Afbeelding
Mama Sanneke
Zeer actief

pooh schreef:Ik zou bijna zeggen gelukkig maar dat hij het van jullie allemaal niet aanneemt.
Oke dan moet het dus iets anders zijn :denken:
Heeft Luca uiteindelijk het balletje gehakt trouwens wel gegeten?
Ja, bij zijn maaltijd later.
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Mama Sanneke
Zeer actief

Hanneke2 schreef:
Deze ochtend hem niet onmiddellijk bij het binnenkomen na de wandeling een korstje gegeven.
Ik merkte dat toen ik van de bakker kwam en hem een korstje wou geven
hij weer datzelfde gedrag ging vertonen.
Hij staat echt te wachten op het korstje, maar van zodra hij de broodtrommel hoort dichtgaan zie ik al verandering, hij ruikt aan de korst en hij wou het weer niet
dus heb ik het in zijn etensbakje gelegd.
Hij heeft het eruit gehaald en een eind verder op de grond gelegd.
:denken:
Hij heeft het niet opgegeten.
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Mama Sanneke
Zeer actief

Zoie schreef:
Hanneke2 schreef:
Goed idee, zoals ik het lees lijkt het me niet epileptisch te zijn omdat het gedrag zo specifiek en voorspelbaar bij het aanbieden van een koekje uitgelokt wordt, maar uitsluiten kan je het denk ik ook niet.

Overigens, als je twijfelt kan een video - opname erg behulpzaam zijn bij het vast stellen van een diagnose.
Het eigenaardige is dat van zodra Luka een camera ziet hij datzelfde
gedrag vertoont, dan kruipt hij weg.
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Zoie
Zeer actief

Mama Sanneke schreef: Het eigenaardige is dat van zodra Luka een camera ziet hij datzelfde
Dan denk ik dat het toch gewoon gedrag is Sanneke, en geen epilepsie. Hoop voor je dat je wat waardevolle tips krijgt, zou het zo verder ook niet weten.
Afbeelding
Mama Sanneke
Zeer actief

Zoie schreef:
Mama Sanneke schreef: Het eigenaardige is dat van zodra Luka een camera ziet hij datzelfde
Dan denk ik dat het toch gewoon gedrag is Sanneke, en geen epilepsie. Hoop voor je dat je wat waardevolle tips krijgt, zou het zo verder ook niet weten.
Ik bedoelde dan vooral het flitsen van de camera.
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Mark-fryslan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Ik krijg ergens toch ook een beetje het idee van aangeleerd angstig gedrag hier en daar. Zo van als ik me wat aanstel krijg ik lekker veel aandacht. Kan dat niet beoordelen vanuit mijn stoel. Maar hoe denk je daar zelf over? (e.a. in combinatie met mijn vorige opmerkingen)

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
Zoie
Zeer actief

Mama Sanneke schreef:
Zoie schreef:
Ja, flitsen kunnen op zich ook weer een aanval opwekken, of knipperend licht, b.vv. van de tv ... nou ja, eindeloos veel mogelijkheden.

Zoals je misschien weet werk ik al jaren met mensen met epilepsie, en ik kan je wel vertellen dat het soms buitengewoon moeilijk is om vast te stellen of je met een epileptische aanval te maken hebt of niet. Als je ziet hoe de het stellen van een diagnose en het opstellen van een behandelplan in zijn werk gaat, daar komt echt heel veel bij kijken. Denk niet dat ze dat met honden doen. Oneerbiedig gezegd, dat is meer natte vinger werk.

Aan een goede video-opname van een aanval, en dan met name het begin van de aanval, kan een deskundige al heel veel zien. Verder wanneer de aanvallen optreden, wat uitlokkende faktoren zijn enz. kan waardevolle informatie zijn.

Maar zo van het beeldscherm is het heel moeilijk er iets zinnings over te zeggen. Mijn gok zou zijn dat het niet epileptisch is, maar hang me er niet aan op. Ben je niet zeker, overleg dan met je DA.
Afbeelding
Mark-fryslan
Zeer actief

Zoie schreef:
Mama Sanneke schreef:
Zoie schreef:
Ja, flitsen kunnen op zich ook weer een aanval opwekken, of knipperend licht, b.vv. van de tv ... nou ja, eindeloos veel mogelijkheden.

Zoals je misschien weet werk ik al jaren met mensen met epilepsie, en ik kan je wel vertellen dat het soms buitengewoon moeilijk is om vast te stellen of je met een epileptische aanval te maken hebt of niet. Als je ziet hoe de het stellen van een diagnose en het opstellen van een behandelplan in zijn werk gaat, daar komt echt heel veel bij kijken. Denk niet dat ze dat met honden doen. Oneerbiedig gezegd, dat is meer natte vinger werk.

Aan een goede video-opname van een aanval, en dan met name het begin van de aanval, kan een deskundige al heel veel zien. Verder wanneer de aanvallen optreden, wat uitlokkende faktoren zijn enz. kan waardevolle informatie zijn.

Maar zo van het beeldscherm is het heel moeilijk er iets zinnings over te zeggen. Mijn gok zou zijn dat het niet epileptisch is, maar hang me er niet aan op. Ben je niet zeker, overleg dan met je DA.
Geen verstand van verder dus daar zal ik me niet mee bemoeien. Maar hou je een goed dagboekje bij? Mijn vriending heeft migraine en doet dat ook. Kunnen de geleerden ook veel uit halen. Bepaalde combinaties of patronen.

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Hanneke2 schreef:Misschien een rare suggestie, maar zou een tweede hondje geen positief effect hebben op Luka En dan denk ik dus aan een hele stabiele, zelfverzekerde en vrolijke teef. Tuurlijk, de epileptie zal er niet van over gaan, maar na de aanvankelijke extra stress (nieuwe hond in huis is nou eenmaal stress) geloof ik dat een wat onzekere hond absoluut baat heeft bij een stabiel maatje.
zou ik niet aanbevelen binnen een labiele gezinssituatie
Zoie
Zeer actief

Mark-fryslan schreef:[]Geen verstand van verder dus daar zal ik me niet mee bemoeien. Maar hou je een goed dagboekje bij? Mijn vriending heeft migraine en doet dat ook. Kunnen de geleerden ook veel uit halen. Bepaalde combinaties of patronen.

Groetjes Mark
( als je het tegen mij hebt ) : de mensen met wie ik werk zijn al gediagnosticeerd, en hebben een behandelplan waar je veel informatie uit kunt halen en dat soms weer wordt aangepast omdat aanvalspatronen kunnen venaderen. Alle aanvallen worden bijgehouden en genoteerd, en verder hebben wij als verzorgers/begeleiders als vooral ervaringdeskundigen met natuurlijk ook weer een bepaalde mate van kennis als bagage i.h.a. een goed beeld van wat er op een bepaald moment met een cliënt aan de hand is. En dan nog is het soms moeilijk epileptische activiteit als zodanig te herkennen.

Om een voorbeeldje te noemen, ik ken iemand met zogenaamde a - tonische aanvallen, de spieren verslappen plotseling en de patiënt valt om ( vandaar de foutieve naam vallende ziekte . ) Tijdens een psychotische periode had ze de gwoonte zich te pas en te onpas te laten vallen, op dezelfde manier, dus in een keer verslappen en echt een rotsmak maken. Tenminste dat was om redenen die ik hier niet uiten zal zetten het sterke vermoeden, maar helemaal zeker weet je zoiets dan niet.

En zo kan ik heel veel voorbeelden geven.
Laatst gewijzigd door Zoie op 16 okt 2005 21:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Mama Sanneke
Zeer actief

Ik volg het idee om een dagboek neer te pennen.
:ok:
en ik moet binnen veertien dagen om zijn medicatie dan kan ik het bespreken!

Is er iemand die mij wat op weg kan helpen met zo'n dagboek, iemand die dat ook al heeft bijgehouden ?
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Mark-fryslan
Zeer actief

Zoie schreef:
Mark-fryslan schreef:[]Geen verstand van verder dus daar zal ik me niet mee bemoeien. Maar hou je een goed dagboekje bij? Mijn vriending heeft migraine en doet dat ook. Kunnen de geleerden ook veel uit halen. Bepaalde combinaties of patronen.

Groetjes Mark
( als je het tegen mij hebt ) : de mensen met wie ik werk zijn al gediagnosticeerd, en hebben een behandelplan waar je veel informatie uit kunt halen en dat soms weer wordt aangepast omdat aanvalspatronen kunnen venaderen. Alle aanvallen worden bijgehouden en genoteerd, en verder hebben wij als verzorgers/begeleiders als vooral ervaringdeskundigen met natuurlijk ook weer een bepaalde mate van kennis als bagage i.h.a. een goed beeld van wat er op een bepaald moment met een cliënt aan de hand is. En dan nog is het soms moeilijk epileptische activiteit als zodanig te herkennen.
Nee Jan sorry jij hebt er verstand van ik niet. Ik bedoelde het voor de hond van sanneke.

Groetjes Mark

Zoie
Zeer actief

Mark-fryslan schreef:
Zoie schreef:

Groetjes Mark
Nee Jan sorry jij hebt er verstand van ik niet. Ik bedoelde het voor de hond van sanneke.

Groetjes Mark
Haha, ja breek me de bek niet open he ...
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Mama Sanneke schreef:Ik volg het idee om een dagboek neer te pennen.

Is er iemand die mij wat op weg kan helpen met zo'n dagboek, iemand die dat ook al heeft bijgehouden ?
Ik zou zeggen begin met een goede aanvals- c.q. gedragsbeschrijving, maar dat is bij een mens al niet eenvoudig te doen als je niet geschoold bent, laat staan bij een hond. Daarom zou ik persoonlijk aan een video - opname denken, zegt voor een deskundige altijd meer dan duizend woorden. Zeker als de aanval zo makkelijk te provoceren is en dus niet moeilijk op te nemen.

Verder: tijstip, plaats, frequentie, provocerende aanleiding of niet. Nou ja, misschien komt er nog wat in me op.
Afbeelding
Mama Sanneke
Zeer actief

Zoie schreef:
Mama Sanneke schreef:Ik volg het idee om een dagboek neer te pennen.

Ik zou zeggen begin met een goede aanvals- c.q. gedragsbeschrijving, maar dat is bij een mens al niet eenvoudig te doen als je niet geschoold bent, laat staan bij een hond. Daarom zou ik persoonlijk aan een video - opname denken, zegt voor een deskundige altijd meer dan duizend woorden. Zeker als de aanval zo makkelijk te provoceren is en dus niet moeilijk op te nemen.

Verder: tijstip, plaats, frequentie, provocerende aanleiding of niet. Nou ja, misschien komt er nog wat in me op.
Alvast dank, we hebben nu wel een camera sinds twee weken die korte opnames kan doen,
maar ik kan er nog niet mee werken.
Mijn man wel, dus als er een kans is om te filmen zal hij dat zeker doen.
Ik leg alvast een boekje aan waar ik alles op kan noteren. :ok:
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
MJ
Zeer actief

Ik heb toen voor Boris een dagboekje bij gehouden en daar écht alles in opgeschreven per dag wat er gebeurde en wat zijn gedrag was.
Lange wandeling gemaakt,goed/slecht gegeten,stress in huis,Boris gedrag zoals mimiek,aanhalig,afzonderen etc,eigenlijk écht alles!
Hoelang de aanvallen duurden,wanneer,tijd en plaats etc
Na een periode kon ik daar al nalezend een patroon in ontdekken. En wat ik al eerder schreef kon ik het vaak aan zien komen door de stand van zijn ogen en gedrag. Succes!
Mama Sanneke
Zeer actief

Marie-José schreef:Ik heb toen voor Boris een dagboekje bij gehouden en daar écht alles in opgeschreven per dag wat er gebeurde en at zijn gedrag was.
Lange wandeling gemaakt,goed/slecht gegeten,stress in huis,Boris gedrag zoals mimiek,aanhalig,afzonderen etc,eigenlijk écht alles!
Hoelang de aanvallen duurden,wanneer,tijd en plaats etc
Na een periode kon ik daar al nalezend een patroon in ontdekken. En wat ik al eerder schreef kon ik het vaak aan zien komen door de stand van zijn ogen en gedrag. Succes!
Wat bedoel je Marie-José, met de stand van zijn ogen ?
En wat was het patroon ?
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
MJ
Zeer actief

Oh,dit is zo moeilijk uitleggen...Boris had dan een bepaalde blik in zijn ogen gedurende die dag. Afwezig,bolliger,weet niet hoe dat uit te leggen.Sorry.
Zijn blik was anders.
Boris had aanvallen wanneer het te druk voor hem geweest was, in de vorm van bezoek of als ik een lange wandeling gemaakt had.
Toen hij jonger was had hij het ongeveer één maal per maand. Rond een jaar of 7 dagelijks een aanval. Toen is hij ook op de phenobarbital(schrijf ik dat goed?) gegaan waardoor de aanvallen weer naar ééns per maand teruggebracht werden.
Oh ja...hij kon ook slecht van zijn ontlasting afkomen en als dat een tijdje niet gelukt was,gaf ook dat aanleiding tot een aanval.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”