Lastig weer om uit te leggen wat ik bedoel. Jij hebt zeker gelijk dat het zo werkt met de prikkels. Maar ik bedoel meer de afstand waarover. Verstop eens tien brokjes in je huiskamer en zie dan hoe je hond ze opspoort. Hij zal niet midden in de kamer gaan zitten, alles opsnuiven, de tien brokjes lokaliseren en ze vervolgens een voor een ophalen. Nee, de hond zal op zoek gaan en overal gaan snuffen, ook op plaatsen waar niks ligt. Soms een plaats even voorbij lopen om daar later toch weer terug te komen en zo een voor een het lekkers te vinden. Dat verschil bedoel ik.Inge O schreef:zo werken alle zintuigen (en hersenen) nu eenmaal constant. je vangt honderden (akoestische, visuele, en bij de hond ook geur-) prikkels op, en filtert daar doorlopend alleen diegene uit die echt belangrijk zijn. je wordt ook niet knettergek door een heleboel dingen tegelijkertijd te zien, of te horenMark-fryslan schreef: Ik ben geen geurdeskundige maar een hond zou natuurlijk knettergek worden als hij binnen een straal van een kilometer alles zou ruiken. Wat een informatie komt er dan binnen..
Tuurlijk als er brand is dan ruikt je hond dat over een grote afstand net als dat wij dat ruiken. Nou ja ik weet niet beter hoe ik het uit moet leggen wat ik bedoel. Wat ik had gelezen is dat de geur die teven afgeven niet zo sterk is als dat altijd werd aangenomen. Er stond geen afstanden tabel bij maar je snapt wel wat ik bedoel.
Groetjes Mark