Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Waarom werkhonden veel rust nodig hebben
Moderator: moderatorteam
-
@idoo
- Zeer actief
-
boxersien
-
@idoo
- Zeer actief
-
@idoo
- Zeer actief
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Ja, zo kan je ieder gedrag wat in wezen abnormaal of gestoord is, wel als gewoonte afdoen.@idoo schreef:Stang schreef:Volgens mij heeft dat niet zoveel met gewoonte te maken, maar is het meer een vorm van verlatingsangst. De ene hond brult en jankt alles bij elkaar en de ander ligt totaal apatisch op z'n kleedje zielig wachtend totdat de baas terug is.@idoo schreef:Miranda* schreef: Ehm... hier even een kanttekeningetje bij
Tegen een kind kun je zeggen dat ze op de stoel moet blijven zitten, maar er in de hoek een kraan is waar ze bij dorstigheid mag gaan drinken maar daarna wel terug naar haar plaats moet gaan.
Een hond begrijpt dat niet.
Zeker een hond met een will to please niet.
Als jij tegen een hond zegt blijf... dan blijft hij waar hij is.
Ook al staat er ergens in de hoek van een kamer een bak water de meeste honden zullen eerder dorst lijden dan dat ze ongehoorzaam zijn, van hun plek af komen om te drinken. DAT verklaart de reden waarom er niet gedronken wordt. Niet omdat ze geen dorst hebben (water is een MUST voor honden) maar omdat ze niet van hun plek af komen.
Ik heb hetzelfde hier meegemaakt. Eten van de salontafel is not-done
De honden krijgen hier altijd een kluifje als ik weg ga en Rockey (onze vorige hond) speelde altijd eerst met zijn kluifje.
Toen ik op een dag thuis kwam lag zijn kluifje op de salontafel. Hij had hem daar waarschijnlijk neergegooid en kon er zo bij om het kluifje te pakken alleen omdat hij dat niet mocht liet hij het.
Zielig... ja inderdaad.... maar dat zelfde is dus met jouw waterbak.
Ik bedoelde ook niet dat ze geen dorst hadden, maar dat ik aan de drinkbak kon zien dat ze zelfs de hele dag niet durven te drinken.
Van mij mogen ze de hele dag gebruiken om mijn hele huis te slopen en mijn tuin in een maanlandschap te veranderen, maar als ik 's ochtends met ze thuiskomen hollen ze direct naar hun plek en blijven daar, terwijl ik me ga omkleden enzo. Ze komen er pas weer af als ik van mijn werk thuiskom.
Het zijn nu eenmaal gewoontedieren.
Kaya van mij heeft dat ook: als wij weg zijn, dan drinkt ze niet, eet ze niet, speelt ze niet of kluift ze niet. Ze doet totaal niets en zou inderdaad ook zo 8 of 10 uur totaal niets drinken of doen.
Is puur een vorm van verlatingsangst.
Moritz heeft dat niet gelukkig.
De ene is dus gewoon zijn verlatingsangst zo te uiten, en de ander gewoon het op andere wijze te uiten, en omdat het gewoontedieren zijn wordt dat dus een gewoonte.
Teun is inderdaad bang alleen.
Bij haar vroegere eigenaren had ze geleerd dat ze dit probleem kon oplossen door te gaan zitten krijsen, dat werkt niet bij mij dus ligt ze nu de hele dag apatisch af te wachten of ik terugkom.
Haar zoon heeft dat gedrag overgenomen.
Dat het ze schaadt, lijkt me sterk want niemand kan me aanwijzen waar dat aan te zien valt.
zijn vader liep wel rond, althans hij zat niet zo vast aan een bepaalde plek in huis maar wisselde ma enige tijd van plek
Een altijd blaffende hond.... 'tja doet ie altijd, is dus een gewoonte'.
Maar dat betekent niet dat het voor de hond niet een heel onprettige of ongemakkelijke tijd is.
- Moos
- Zeer actief
Dus eigenlijk zijn jouw honden voor jou gebruiksvoorwerpen?@idoo schreef:Moos schreef:Je zegt dus zelf ook dat iig Teun zich heel rot voelt als zij alleen is. Maar elke week zich 50 uur rot voelen daar heeft zij verder geen last van
In elk geval ontrekt zich dat dan aan mijn waarneming.
Ik voel me er zelf overigens prettiger bij dan dat ze inderdaad de hele dag zouden rondspoken in mijn afwezigheid.
En aangezien ze presteert op de gebieden waar ik haar voor genomen heb, denk ik dus dat het voor een werkhond van haar kaliber beter is om de hele dag alleen thuis te zijn, dan de hele dag de baas om haar heen te hebben, maar met andere zaken bezig!
Als je ergens last van hebt zonder dat je dat merkt of ziet, dan heb je er dus geen last van. Als mens kun je jezelf nog aanpraten dat je er toch last van hebt, maar honden leggen zich gewoon bij de feiten neer!

-
@idoo
- Zeer actief
-
@idoo
- Zeer actief
- Moos
- Zeer actief
Op grond van deze zin: "En aangezien ze presteert op de gebieden waar ik haar voor genomen heb"@idoo schreef:Moos schreef:Dus eigenlijk zijn jouw honden voor jou gebruiksvoorwerpen?@idoo schreef:Moos schreef:Je zegt dus zelf ook dat iig Teun zich heel rot voelt als zij alleen is. Maar elke week zich 50 uur rot voelen daar heeft zij verder geen last van
In elk geval ontrekt zich dat dan aan mijn waarneming.
Ik voel me er zelf overigens prettiger bij dan dat ze inderdaad de hele dag zouden rondspoken in mijn afwezigheid.
En aangezien ze presteert op de gebieden waar ik haar voor genomen heb, denk ik dus dat het voor een werkhond van haar kaliber beter is om de hele dag alleen thuis te zijn, dan de hele dag de baas om haar heen te hebben, maar met andere zaken bezig!
Als je ergens last van hebt zonder dat je dat merkt of ziet, dan heb je er dus geen last van. Als mens kun je jezelf nog aanpraten dat je er toch last van hebt, maar honden leggen zich gewoon bij de feiten neer!
Op grond waarvan je dit veronderstelt ontgaat me even![]()
Maar nee, volgens mij wordt met het begrip "gebruiksvoorwerpen" in het Nederlands althans nooit op levende wezens gedoeld
Ze lijkt wel een tv die net zo'n goed beeld geeft als waarvoor je hem gekocht hebt.

-
@idoo
- Zeer actief
- Moos
- Zeer actief
Gelukkig heb jij nooit vergezochte ideeen.@idoo schreef:Moos schreef:Op grond van deze zin: "En aangezien ze presteert op de gebieden waar ik haar voor genomen heb"@idoo schreef:Moos schreef: Dus eigenlijk zijn jouw honden voor jou gebruiksvoorwerpen?
Maar nee, volgens mij wordt met het begrip "gebruiksvoorwerpen" in het Nederlands althans nooit op levende wezens gedoeld
Ze lijkt wel een tv die net zo'n goed beeld geeft als waarvoor je hem gekocht hebt.
Nou, dan geef je daar maar een rare lading aan.
Ik heb mijn vrouw ook weggedaan toen ze niet meer presteerde op het gebied waarvoor ik haar genomen heb, maar om daaruit op te maken dat ze een gebruiksvoorwerp voor me was vind ik wel gezocht hoor!

-
estelle
Weet je waar ik bij jouw verhalen altijd een beetje aan moet denken?
Aan van die honden die 3x per dag dezelfde wandeling maken, sjokkend achter hun baasje aan, nergens op reagerend, suf uit hun oogjes kijkend....ik vind dat triest en niet normaal.
Toevallig liep ik dit weekend met Ghaya in een woonwijk (waren bij mijn ouders) ze liep ook los maar ze is alert, reageert op bijv deuren die open gaan, iemand die passeert,...niet dat ze er naar toe vliegt maar ze kijkt en neemt het waar.... daarbij straalt er levensvreugde uit mn honden....
Als ik dan jouw verhalen lees over honden die de godganze dag op hetzelfde plekje liggen dan kan ik me niet voorstellen dat die zo gelukkig zijn.
Aan van die honden die 3x per dag dezelfde wandeling maken, sjokkend achter hun baasje aan, nergens op reagerend, suf uit hun oogjes kijkend....ik vind dat triest en niet normaal.
Toevallig liep ik dit weekend met Ghaya in een woonwijk (waren bij mijn ouders) ze liep ook los maar ze is alert, reageert op bijv deuren die open gaan, iemand die passeert,...niet dat ze er naar toe vliegt maar ze kijkt en neemt het waar.... daarbij straalt er levensvreugde uit mn honden....
Als ik dan jouw verhalen lees over honden die de godganze dag op hetzelfde plekje liggen dan kan ik me niet voorstellen dat die zo gelukkig zijn.
- Carmen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
- Aantal honden: 2
@idoo schreef:Moos schreef:Op grond van deze zin: "En aangezien ze presteert op de gebieden waar ik haar voor genomen heb"@idoo schreef:Moos schreef: Dus eigenlijk zijn jouw honden voor jou gebruiksvoorwerpen?
Nou, dan geef je daar maar een rare lading aan.
Ik heb mijn vrouw ook weggedaan toen ze niet meer presteerde op het gebied waarvoor ik haar genomen heb, maar om daaruit op te maken dat ze een gebruiksvoorwerp voor me was vind ik wel gezocht hoor!
- M@ri@nne
- Zeer actief
Even voor de duidelijkheid hoor:
Je werkt van 9 tot 6 zeg maar. Reistijd erbij en pak hem beet om half 7 thuis. Dan eet je niks maar gaat gelijk met je honden aan de gang. Dan ben je een uur of 5 non stop met ze bezig?
Je hebt geen familie of vrienden die je bezoekt, je gaat nooit uit, boodschappen doen, winkelen, etc.
Je forumt denk ik alleen maar onder werktijd want thuis heb je daar geen tijd voor want je bent met je honden bezig.
Maar verder alles goed?
Je werkt van 9 tot 6 zeg maar. Reistijd erbij en pak hem beet om half 7 thuis. Dan eet je niks maar gaat gelijk met je honden aan de gang. Dan ben je een uur of 5 non stop met ze bezig?
Je hebt geen familie of vrienden die je bezoekt, je gaat nooit uit, boodschappen doen, winkelen, etc.
Je forumt denk ik alleen maar onder werktijd want thuis heb je daar geen tijd voor want je bent met je honden bezig.
Maar verder alles goed?
Groetjes, Marianne.

-
boxersien
Dat idee heb ik ook al, verder nog, vaak regent het. Als het dan eens slecht weer is 's avonds dan ga je dus toch nog uren met hun erop uit? Hoe doe je dat 's winters, als het kou is en heel donker?M@ri@nne schreef:Even voor de duidelijkheid hoor:
Maar verder alles goed?
- starfleet
- Erelid
Schapendoezen hebben een dikke vacht en liepen vroeger ook in weer en wind buiten. Het zijn daarbij schemerdieren en het liefst overdag slapen en 's avonds actief. Idoo kan heel goed zien in de donkere wouden en zijn Schapendoezen ook.boxersien schreef:
Dat idee heb ik ook al, verder nog, vaak regent het. Als het dan eens slecht weer is 's avonds dan ga je dus toch nog uren met hun erop uit? Hoe doe je dat 's winters, als het kou is en heel donker?
Anne
- *Linda*
- Zeer actief
Je spreekt jezelf weer eens tegen
Je zegt aan de ene kant dat jouw honden deze rust nodig hebben omdat je in de avond zoveel met ze doet maar aan de andere kant geef je onmiddelijk toe dat het niet ideaal is en dat je, als je niet gewerkt had, het anders had gedaan. Je bent echt niet helemaal goed jij weet je dat. Je bent een irritante man die in de thuissituatie waarschijnlijk nooit is tegen gesproken door zijn omgeving en daarom volledig bent opgegaan in je eigen waanideeen.

-
Charlotte*
- Zeer actief
Het kan jou dus helemaal geen fuck schelen of je honden zich prettig voelen als ze alleen zijn. Zolang ze maar presteren vind jij het best?@idoo schreef:En aangezien ze presteert op de gebieden waar ik haar voor genomen heb, denk ik dus dat het voor een werkhond van haar kaliber beter is om de hele dag alleen thuis te zijn, dan de hele dag de baas om haar heen te hebben, maar met andere zaken bezig!
Tja, ik zou ook de vreemste theorieen bedenken om dit goed te kunnen praten.
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
-
@idoo
- Zeer actief
-
@idoo
- Zeer actief
-
kitty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): schapendoes
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
-
@idoo
- Zeer actief
-
@idoo
- Zeer actief
-
kitty
- Zeer actief
- Contacteer:
Als jouw honden niet bij jou zouden wonen hadden ze misschien wel gezellige baasjes die wel de hele dag tijd voor ze hadden@idoo schreef:Sunnybunny schreef:Je spreekt jezelf weer eens tegenJe zegt aan de ene kant dat jouw honden deze rust nodig hebben omdat je in de avond zoveel met ze doet maar aan de andere kant geef je onmiddelijk toe dat het niet ideaal is en dat je, als je niet gewerkt had, het anders had gedaan. Je bent echt niet helemaal goed jij weet je dat. Je bent een irritante man die in de thuissituatie waarschijnlijk nooit is tegen gesproken door zijn omgeving en daarom volledig bent opgegaan in je eigen waanideeen.
Tjsa, ik ben niet gaan werken omdat het beter voor mijn honden is als ik er overdag niet ben, maar omdat het beter voor mijn honden is omdat ze anders zelf hun eten moeten zien op te scharrelen!
-
kitty
- Zeer actief
- Contacteer:
Dan vraag ik me af wat je allemaal doet aan die vachten@idoo schreef:kitty schreef:Uren tijd in vachtverzorging? Per maand bedoel je toch zeker? Geen enkele reden dus om daarvoor minder met je honden bezig te zijn.
Nee, per keer dat ze buitenshuis geweest zijn!
-
@idoo
- Zeer actief
-
@idoo
- Zeer actief
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
-
kitty
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik loop met mijn honden iedere dag op strand en door de duinen. Ze rennen door bramenstruiken, rollen in iedere modderplas en rennen waar je maar kan bedenken. Het enige wat mij weleens wat tijd kost zijn grote distelklitten die in de vacht blijven zitten maar dat doe ik al tijdens het wandelen omdat ze anders weigeren door te lopen.@idoo schreef:kitty schreef:Dan vraag ik me af wat je allemaal doet aan die vachten@idoo schreef:kitty schreef:Uren tijd in vachtverzorging? Per maand bedoel je toch zeker? Geen enkele reden dus om daarvoor minder met je honden bezig te zijn.
Nee, per keer dat ze buitenshuis geweest zijn!Mijn doezen borstel ik namelijk 1 á 2 keer per maand.
Dan vraag ik me af waar jou doezen buiten gelaten worden en hoe, want als ik Teun een kwartiertje buiten heb gelaten ben ik een uur bezig alles uit de vacht te verwijderen wat er niet in hoort. Als ik haar twee uur buiten laat kost het me ook een uur, daarom alleen al laat ik ze tussen de middag niet meer uit!