Gabber schreef:zepenko schreef:Als mensen dat zouden gaan doen, zouden er geen slipkettingen, prikbanden, tt, electric fences, citronellabanden, antiblafbanden, halfchecks, halti's, gentle leaders en al die andere meuk om honden gehangen worden!
En duidelijkheid kun je prima geven zonder correcties met dat soort materiaal.
Even praktisch dan, jij stapt de deur uit, je stapt in de auto en terwijl je dat doet hoor je in huis of kennel je hond gaan blaffen. Als je afstand neemt van je hond wordt je eigen invloed op de hond nu eenmaal altijd veel kleiner. Als je teruggaat beloon je hem voor het gedrag, zelfs als je hem zou straffen. Ga je weg en negeer je het dan zijn je buren niet blij.
Ik ben echt benieuwd hoe je dit oplost.
Ik ga de hond leren dat zijn baas altijd terug komt en dat hij dus niet hoeft te blaffen. Dat bouw ik op door eerst de kamer uit te gaan, maar niet uit het huis, terwijl de hond in de kamer blijft. En dat voor 10 sec. Gaat dat goed, dan ga ik de tijd dat ik weg blijf uitbouwen, maar ik verlaat nog niet het huis.
Als dat ook goed gaat, probeer ik het huis eens te verlaten. Ook voor een minuut of 2 ofzo. En als dat goed gaat, ga ik ook daar de tijd weer eens uitbreiden.
Het voordeel van deze stapsgewijze opbouw is dat als de hond op een bepaald moment toch weer begint te blaffen, ik maar teug hoef naar het vorige stapje wat wel goed ging. Dan dien ik dat nog even te blijven oefenen, voor ik een stap verder ga.
Wat hier een nadeel van is, is dat het meer tijd vraagt dan een methode met een anti-blafband. Maar aan het einde voelt de hond zich gewoon prettig alleen, omdat hij weet dat de baas toch weer terug komt. De oorzaak van het blaffen is dus weggenomen. Terwijl bij een anti-blafband de oorzaak van het blaffen niet wordt weggenomen, maar de hond blaft niet meer omdat het een onprettige uitwerking voor hem heeft.