Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Antiblafband met stroomstootjes

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

zepenko schreef:
maart schreef:
zepenko schreef:
Wil de hond schreef: Hai,

Nog steeds geen enkele last van enig realiteitsbewustzijn, begrijp ik?

Welk dier leert er nu niet door het opdoen van positieve én negatieve ervaringen?
Ha Wil,

Ook nog steeds geen verstand van het opvoeden van honden.

Tuurlijk leren alle dieren door positieve én negatieve ervaringen. Ik ben alleen van mening dat je een hond op een hondse manier iets moet leren cq. moet opvoeden, en dat je dat als mens zo goed mogelijk probeert te benaderen. En in mijn ogen horen daarbij geen middelen als tt, antiblafbanden, citronellabanden, slipkettingen..enfin, je kent de riedel inmiddels wel toch. Een mens is namelijk prima in staat om zonder deze hulpmiddelen een hond op een hondvriendelijke manier op te voeden, zonder stress, schrik of angst.
Helaas weten de meesten mensen niet eens hoe stress, schrik of angst zich bij een hond uit. En dan heb je dus geen idee over wat je aan het doen bent.
maar in een roedel wordt een ranglagere hond toch ook gecorrigeerd door een ranghogere? waarom mag een mans dit dan niet doen? dit is toch een 'hondse' manier?
Hoeveel honden heb jij een andere hond zien corrigeren voor het blaffen als ze alleen gelaten worden? Gokje... geen één?
maar jij praat over een volledige opvoeding zonder correctie :idea:
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

malinois schreef:
zepenko schreef:Het is echt de grootste onzin om je hond een tt, anti-blafband, citronellaband om te doen of fisherdisks naar hem te gooien. Als je door schrik je hond moet opvoeden of hem iets moet aanleren kun je beter een hobby gaan zoeken waarbij geen levende wezens betrokken zijn (breien ofzo?)
oh ja zonder enige duidelijkheid was het motto bij jou :roll:
Volgens mij moet jij hier maar eens gaan kijken
Dan zou je hond zich in ieder geval een stuk gelukkiger voelen.
zepenko
Zeer actief

maart schreef:
zepenko schreef:
maart schreef:
zepenko schreef: Ha Wil,

Tuurlijk leren alle dieren door positieve én negatieve ervaringen. Ik ben alleen van mening dat je een hond op een hondse manier iets moet leren cq. moet opvoeden, en dat je dat als mens zo goed mogelijk probeert te benaderen. En in mijn ogen horen daarbij geen middelen als tt, antiblafbanden, citronellabanden, slipkettingen..enfin, je kent de riedel inmiddels wel toch. Een mens is namelijk prima in staat om zonder deze hulpmiddelen een hond op een hondvriendelijke manier op te voeden, zonder stress, schrik of angst.
Helaas weten de meesten mensen niet eens hoe stress, schrik of angst zich bij een hond uit. En dan heb je dus geen idee over wat je aan het doen bent.
maar in een roedel wordt een ranglagere hond toch ook gecorrigeerd door een ranghogere? waarom mag een mans dit dan niet doen? dit is toch een 'hondse' manier?
Hoeveel honden heb jij een andere hond zien corrigeren voor het blaffen als ze alleen gelaten worden? Gokje... geen één?
maar jij praat over een volledige opvoeding zonder correctie :idea:
Nee, ik praat over een opvoeding zonder schrik, stress en angst en zonder de daarbij horende hulpmiddelen. Als mijn hond meent dat hij dominant gedrag tegen mij moet vertonen, zet ik daar dominant gedrag tegenover. Dus bv. rijden tegen mijn been, wordt beantwoord met een hand op zijn schoft, totdat zijn staart verlaagt. (erg duidelijk voor de hond overigens)

Maar om mijn hond kunstjes aan te leren (zit, af, hierkomen, volgen, wandelen zonder trekken) gebruik ik geen positieve straffen. Hooguit een negatieve straf, maar ik probeer altijd eerst het ongewenste gedrag te voorkomen.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

zepenko schreef:Nee, ik praat over een opvoeding zonder schrik, stress en angst en zonder de daarbij horende hulpmiddelen. Als mijn hond meent dat hij dominant gedrag tegen mij moet vertonen, zet ik daar dominant gedrag tegenover. Dus bv. rijden tegen mijn been, wordt beantwoord met een hand op zijn schoft, totdat zijn staart verlaagt. (erg duidelijk voor de hond overigens)

Maar om mijn hond kunstjes aan te leren (zit, af, hierkomen, volgen, wandelen zonder trekken) gebruik ik geen positieve straffen. Hooguit een negatieve straf, maar ik probeer altijd eerst het ongewenste gedrag te voorkomen.
ok, begrijp ik allemaal,
maar wat versta je dan onder een negatieve straf? is dat dan vb. hond trekt aan riem, dus jij loopt de andere kant op of staat stil?
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

zepenko schreef:
malinois schreef:
zepenko schreef:Het is echt de grootste onzin om je hond een tt, anti-blafband, citronellaband om te doen of fisherdisks naar hem te gooien. Als je door schrik je hond moet opvoeden of hem iets moet aanleren kun je beter een hobby gaan zoeken waarbij geen levende wezens betrokken zijn (breien ofzo?)
hoe kun jij oordelen over mijn honden en hoe ze het bij mij hebben zonder dat je mij kent schat :roll: Dus niet doen aub of eerst mij, m'n honden en m'n manier van trainen en opvoeden goed leren kennen voor je oordeelt :pffff:

Mijn honden zijn geen zielige hoopjes hoor, ze zijn hele gelukkige gezonde honden die heerlijk hond mogen zijn
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

zepenko schreef:
maart schreef:
zepenko schreef:
Wil de hond schreef: Hai,

Nog steeds geen enkele last van enig realiteitsbewustzijn, begrijp ik?

Welk dier leert er nu niet door het opdoen van positieve én negatieve ervaringen?
Ha Wil,

geen gokje, maar zelf meegemaakt, meerdere...............onze eerste hond deed t bij honden die bij alleen blijven gingen blaffen (hard corrigeren)
en de honden die we nu hebben ook als ze bij elkaar zitten....en ook als ze apart zitten, als er 1 wat langer zit te blaffen wordt er vanuit t andere (aangrenzende) kennel corrigerend gesnauwd......waarna t stil is....
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

ook hier wordt een langer blaffende hond gecorrigeerd met een snauw, door een ranghogere in een andere kennel :wink:
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
Gabber
Actief
Mijn ras(sen): mechelaar
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Gabber »

nnnnnnnnnnnnnnnnnn
Laatst gewijzigd door Gabber op 19 okt 2006 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
zepenko
Zeer actief

Selena schreef:ook hier wordt een langer blaffende hond gecorrigeerd met een snauw, door een ranghogere in een andere kennel :wink:
Sorry, natuurlijk gebeurt dat. Niet goed over nagedacht. :oeps:

Maar het verschil tussen een antiblafband en de grom van een ranghogere, is dat het duidelijk is voor de blaffende hond waar de grom vandaan komt. De tets van de antiblafband komt voor de hond uit het niets vallen.
zepenko
Zeer actief

malinois schreef:
zepenko schreef:
malinois schreef:
hoe kun jij oordelen over mijn honden en hoe ze het bij mij hebben zonder dat je mij kent schat :roll: Dus niet doen aub of eerst mij, m'n honden en m'n manier van trainen en opvoeden goed leren kennen voor je oordeelt :pffff:

Mijn honden zijn geen zielige hoopjes hoor, ze zijn hele gelukkige gezonde honden die heerlijk hond mogen zijn
Maar heb je je al ingeschreven?

Overigens oordeel jij op dezelfde manier over mij en mijn methode.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Nee, ik praat over een opvoeding zonder schrik, stress en angst en zonder de daarbij horende hulpmiddelen.
Wat is er eigenlijk zo verschrikkelijk aan schrik, stress en angst dat ter vermijding hiervan hemel en aarde bewogen dienen te worden?
zepenko
Zeer actief

maart schreef:
zepenko schreef:Nee, ik praat over een opvoeding zonder schrik, stress en angst en zonder de daarbij horende hulpmiddelen. Als mijn hond meent dat hij dominant gedrag tegen mij moet vertonen, zet ik daar dominant gedrag tegenover. Dus bv. rijden tegen mijn been, wordt beantwoord met een hand op zijn schoft, totdat zijn staart verlaagt. (erg duidelijk voor de hond overigens)

ok, begrijp ik allemaal,
maar wat versta je dan onder een negatieve straf? is dat dan vb. hond trekt aan riem, dus jij loopt de andere kant op of staat stil?
Bijvoorbeeld. Hond trekt, dan ga ik stilstaan. Zijn gedrag heeft dan geen succes en hetgeen waar hij naar toe trekt komt niet dichterbij (neg. straf dus). Als hij dan zelf de spanning van de riem haalt, gaan we weer lopen. En dit alles dus zonder geruk en getrek aan de riem, want dan wordt het weer een positieve straf.

Maar nog beter is het om het trekken te voorkomen, door bv. leuk tegen hem te praten als hij niet trekt en zijn naam te zeggen vòòr hij gaat trekken (er van uitgaande dat hij op zijn naam contact met je zoekt). Het niet trekken zou je evt. ook kunnen belonen met een brok.
zepenko
Zeer actief

Wil de hond schreef:
Nee, ik praat over een opvoeding zonder schrik, stress en angst en zonder de daarbij horende hulpmiddelen.
Wat is er eigenlijk zo verschrikkelijk aan schrik, stress en angst dat ter vermijding hiervan hemel en aarde bewogen dienen te worden?
Stress boven een bepaald niveau zorgt ervoor dat er geen leerproces plaatsvindt.

Angst is vaak de oorzaak van stress. Daarnaast kan het vluchten, verlammen of vechten tot gevolg hebben. Allemaal dingen die je in een leerproces niet kunt gebruiken denk ik.

Schrik is weer de voorloper van angst. Het is echter lastig te bepalen of de schrik aan het door jou ongewenste gedrag wordt gekoppeld. Dus stel je wil dat je hond op het erf blijft en je besluit dat te doen met een electric fence. De kans is groot dat de hond de schok (en dus de schrik) die hij krijgt als hij buiten het electric fence stapt, gaat koppelen aan allerlei andere dingen dan het stappen buiten het fence. Bv. langslopende kinderen of honden (hij heeft immers ook een reden om van het terrein af te willen). Met als gevolg dat hij daar angst voor ontwikkeld, die weer kan resulteren in vluchten, verstarren of vechten.
Gabber
Actief

[nnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn
Laatst gewijzigd door Gabber op 19 okt 2006 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

zepenko schreef:
Wil de hond schreef:
Stress boven een bepaald niveau zorgt ervoor dat er geen leerproces plaatsvindt.

Angst is vaak de oorzaak van stress. Daarnaast kan het vluchten, verlammen of vechten tot gevolg hebben. Allemaal dingen die je in een leerproces niet kunt gebruiken denk ik.

Schrik is weer de voorloper van angst. Het is echter lastig te bepalen of de schrik aan het door jou ongewenste gedrag wordt gekoppeld. Dus stel je wil dat je hond op het erf blijft en je besluit dat te doen met een electric fence. De kans is groot dat de hond de schok (en dus de schrik) die hij krijgt als hij buiten het electric fence stapt, gaat koppelen aan allerlei andere dingen dan het stappen buiten het fence. Bv. langslopende kinderen of honden (hij heeft immers ook een reden om van het terrein af te willen). Met als gevolg dat hij daar angst voor ontwikkeld, die weer kan resulteren in vluchten, verstarren of vechten.
Maar als je de stress beneden het niveau waarop deze blokkering tot gevolg heeft weet te houden leert een hond dus wel. Het is zelfs positief voor een hond dat hij leert om te gaan met stress.

Met angst moet je om weten te gaan wil je angst geen blokkerende faktor in het leerproces laten worden. Een angstige hond is zeker wel in staat om te leren, het is aan jou om te zorgen dat dit inderdaad gebeurt.

En schrik hoeft ook helemaal niet te betekenen dat een hond per sé het verkeerde leert. Als je weet wat je doet hoeft schrik helemaal niet verkeerd uit te pakken, integendeel, het kan een leerproces enorm versnellen.
Gabber
Actief

nnnnnnnnnnnnnnnnnnn
Laatst gewijzigd door Gabber op 19 okt 2006 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gabber
Actief

nnnnnnnnnnnnnnnnnnnn
Laatst gewijzigd door Gabber op 19 okt 2006 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
zepenko
Zeer actief

Wil de hond schreef:
zepenko schreef:
Wil de hond schreef:

Maar als je de stress beneden het niveau waarop deze blokkering tot gevolg heeft weet te houden leert een hond dus wel. Het is zelfs positief voor een hond dat hij leert om te gaan met stress.
Klopt, maar het is al erg lastig om te zien in wat voor stressnieveau een hond zit, laat staan dat je het zo gedoseerd kan toedienen dat je beneden een bepaald niveau blijft. Waar jij over spreekt is frustratie. (of zo noem ik het)
Wil de hond schreef:Met angst moet je om weten te gaan wil je angst geen blokkerende faktor in het leerproces laten worden. Een angstige hond is zeker wel in staat om te leren, het is aan jou om te zorgen dat dit inderdaad gebeurt.
Een angstige hond kan inderdaad nog wel leren (mits hij niet in de stress zit). Maar als je angst gaat inzetten om te leren... Ik zie liever honden die voor een beloning iets doen en daarbij hun oren en staart neutraal of kwispelend dragen, dan honden die iets uit angst doen en dat in hun houding laten zien. Was jij vroeger ook niet blijer met een sticker omdat je je huiswerk goed gedaan had, dan met stokslagen omdat je het niet goed gedaan had. Beide zouden tot gevolg hebben dat je het de volgende keer net zo goed of beter zou doen, maar de motivatie is wel anders en het daarbij horende gevoel dus ook.
Wil de hond schreef:En schrik hoeft ook helemaal niet te betekenen dat een hond per sé het verkeerde leert. Als je weet wat je doet hoeft schrik helemaal niet verkeerd uit te pakken, integendeel, het kan een leerproces enorm versnellen.
Klopt, maar er zijn maar weinig mensen die op het juiste moment, in exact de goede situatie precies de juiste dosis schrik kunnen toedienen. Maar misschien hoor jij tot die verlichtte mensen.
zepenko
Zeer actief

Gabber schreef: Misschien moeten wat meer mensen de hond als hond zien en niet als een mens op vier poten. Ik denk dat dat duidelijkheid geeft waar de hond zich ook goed bij voelt
Als mensen dat zouden gaan doen, zouden er geen slipkettingen, prikbanden, tt, electric fences, citronellabanden, antiblafbanden, halfchecks, halti's, gentle leaders en al die andere meuk om honden gehangen worden!

En duidelijkheid kun je prima geven zonder correcties met dat soort materiaal.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Een angstige hond kan inderdaad nog wel leren (mits hij niet in de stress zit). Maar als je angst gaat inzetten om te leren... Ik zie liever honden die voor een beloning iets doen en daarbij hun oren en staart neutraal of kwispelend dragen, dan honden die iets uit angst doen en dat in hun houding laten zien. Was jij vroeger ook niet blijer met een sticker omdat je je huiswerk goed gedaan had, dan met stokslagen omdat je het niet goed gedaan had. Beide zouden tot gevolg hebben dat je het de volgende keer net zo goed of beter zou doen, maar de motivatie is wel anders en het daarbij horende gevoel dus ook.
Natuurlijk zie ik ook graag honden die opgewekt leren.

Ik vind echter dat een kombinatie van positieve en negatieve prikkels, beiden goed gedoseerd, sneller leren tot gevolg heeft en ook duidelijker maakt dat er gewoon zaken bestaan als verplichtingen, problemen en oplossingen zoeken en vinden. Als je dit goed toepast is er helemaal geen sprake van honden die met een gedrukte houding rond lopen te stressen zonder dat ze iets leren.

Natuurlijk was ik ook blijer met een goed cijfer dan met een slecht cijfer. Je wilt niet weten hoe frusterend en negatief ik mijn slechte cijfers ervoer. Ik werd daar echt een beetje niet goed van. Maar hierom werden de slechte cijfers mij nog niet onthouden. Ik leerde ook van mijn slechte ervaringen.
Gabber
Actief

nnnnnnnnnnnnnnnnnnnn
Laatst gewijzigd door Gabber op 19 okt 2006 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
zepenko
Zeer actief

Wil de hond schreef:
Natuurlijk zie ik ook graag honden die opgewekt leren.

Ik vind echter dat een kombinatie van positieve en negatieve prikkels, beiden goed gedoseerd, sneller leren tot gevolg heeft en ook duidelijker maakt dat er gewoon zaken bestaan als verplichtingen, problemen en oplossingen zoeken en vinden. Als je dit goed toepast is er helemaal geen sprake van honden die met een gedrukte houding rond lopen te stressen zonder dat ze iets leren.

Natuurlijk was ik ook blijer met een goed cijfer dan met een slecht cijfer. Je wilt niet weten hoe frusterend en negatief ik mijn slechte cijfers ervoer. Ik werd daar echt een beetje niet goed van. Maar hierom werden de slechte cijfers mij nog niet onthouden. Ik leerde ook van mijn slechte ervaringen.
De negatieve prikkels of slechte ervaringen geef ik mijn honden d.m.v. het hen onthouden van iets wat ze willen. Dus zeg maar het goede cijfer wat je wilde hebben, niet geven. Maar dat vind ik nog iets anders dan slaag met de lineaal krijgen, omdat je niet deed wat de leraar wilde.
Gabber
Actief

nnnnnnnnnnnnnnnnn
Laatst gewijzigd door Gabber op 19 okt 2006 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
zepenko
Zeer actief

Gabber schreef:
zepenko schreef:Als mensen dat zouden gaan doen, zouden er geen slipkettingen, prikbanden, tt, electric fences, citronellabanden, antiblafbanden, halfchecks, halti's, gentle leaders en al die andere meuk om honden gehangen worden!

En duidelijkheid kun je prima geven zonder correcties met dat soort materiaal.
Even praktisch dan, jij stapt de deur uit, je stapt in de auto en terwijl je dat doet hoor je in huis of kennel je hond gaan blaffen. Als je afstand neemt van je hond wordt je eigen invloed op de hond nu eenmaal altijd veel kleiner. Als je teruggaat beloon je hem voor het gedrag, zelfs als je hem zou straffen. Ga je weg en negeer je het dan zijn je buren niet blij.
Ik ben echt benieuwd hoe je dit oplost.
Ik ga de hond leren dat zijn baas altijd terug komt en dat hij dus niet hoeft te blaffen. Dat bouw ik op door eerst de kamer uit te gaan, maar niet uit het huis, terwijl de hond in de kamer blijft. En dat voor 10 sec. Gaat dat goed, dan ga ik de tijd dat ik weg blijf uitbouwen, maar ik verlaat nog niet het huis.

Als dat ook goed gaat, probeer ik het huis eens te verlaten. Ook voor een minuut of 2 ofzo. En als dat goed gaat, ga ik ook daar de tijd weer eens uitbreiden.

Het voordeel van deze stapsgewijze opbouw is dat als de hond op een bepaald moment toch weer begint te blaffen, ik maar teug hoef naar het vorige stapje wat wel goed ging. Dan dien ik dat nog even te blijven oefenen, voor ik een stap verder ga.
Wat hier een nadeel van is, is dat het meer tijd vraagt dan een methode met een anti-blafband. Maar aan het einde voelt de hond zich gewoon prettig alleen, omdat hij weet dat de baas toch weer terug komt. De oorzaak van het blaffen is dus weggenomen. Terwijl bij een anti-blafband de oorzaak van het blaffen niet wordt weggenomen, maar de hond blaft niet meer omdat het een onprettige uitwerking voor hem heeft.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Veel overlastgevend blaffen heeft helemaal niets te maken met het feit dat de baas er niet is.
zepenko
Zeer actief

Wil de hond schreef:Veel overlastgevend blaffen heeft helemaal niets te maken met het feit dat de baas er niet is.
Ik heb dat even als voorbeeld genomen. Natuurlijk ga je eerst kijken wat de oorzaak van het blaffen is, voor je een route uitstippelt om het probleem op te lossen. Waar het om gaat is dat het een stapsgewijs opgebouwde methode is, zodat je een stapje terug kunt doen als dat nodig is en dat het altijd gericht is op het aanpakken van de oorzaak voor het gedrag en geen symptoombestrijding is.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

zepenko schreef:De negatieve prikkels of slechte ervaringen geef ik mijn honden d.m.v. het hen onthouden van iets wat ze willen. Dus zeg maar het goede cijfer wat je wilde hebben, niet geven. Maar dat vind ik nog iets anders dan slaag met de lineaal krijgen, omdat je niet deed wat de leraar wilde.
Natuurlijk, onthouden van wat een hond wil is ook een onderdeel van mijn manier van werken met korrektie en beloning.

Ik zie echter totaal het probleem niet van het korrigeren van een wezen dat in de omgang met soortgenoten lijfelijke straf gewoon gebruikt en ontvangt als iets wat doodnormaal is.
zepenko
Zeer actief

Wil de hond schreef:
zepenko schreef:De negatieve prikkels of slechte ervaringen geef ik mijn honden d.m.v. het hen onthouden van iets wat ze willen. Dus zeg maar het goede cijfer wat je wilde hebben, niet geven. Maar dat vind ik nog iets anders dan slaag met de lineaal krijgen, omdat je niet deed wat de leraar wilde.
Natuurlijk, onthouden van wat een hond wil is ook een onderdeel van mijn manier van werken met korrektie en beloning.

Ik zie echter totaal het probleem niet van het korrigeren van een wezen dat in de omgang met soortgenoten lijfelijke straf gewoon gebruikt en ontvangt als iets wat doodnormaal is.
Het probleem daarvan vind ik dat je nooit zo goed kunt corrigeren als honden onderling kunnen. Mensen die honden corrigeren doen dit vaak veel te overdreven. Zeg maar in de orde van hand afhakken voor een gestolen appel.

Daarnaast weten mensen vaak niet waarvoor het wel `honds' is om te corrigeren en waarvoor niet. Een onzindelijke pup wordt bv. niet gecorrigeerd als hij in het hol pist, terwijl een ranglagere echt wel wordt gecorrigeerd als hij een poot op de schoft van een ranghogere legt.

M.a.w. als je weet hoe, wanneer en waarop je moet corrigeren, vind ik hier idd niks mis mee. Maar de gemiddelde hondeneigenaar weet dit niet.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

M.a.w. als je weet hoe, wanneer en waarop je moet corrigeren, vind ik hier idd niks mis mee. Maar de gemiddelde hondeneigenaar weet dit niet.
Dit gaat toch net zo goed op voor belonen en negeren?
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Een positieve opvoeding vind vooral zijn kracht als een hond niet eerst allerlei vervelende gewoontes heeft aangeleerd.
Juist, het mooiste wat er is is een hond van jongsafaan goed weten te begeleiden, zodat je vermijdt dat je later aan de gang moet met het op geforceerde wijze rechttrekken van je eigen fouten.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”