Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welk ras?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Miep1972
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Miep1972 »

jores schreef:Ik kan je de engelse springer spaniel aanraden. de reuen zijn enorme knuffeldozen, kunnen een paar uurtjes alleen. Willen graag 'werken" voor de baas (lees wil jou graag plezieren).
nadeel: ze komen graag vies thuis :mrgreen:
Ook dit ras nemen we zeker mee in de mogelijkheden, iets kleiner volgens mij als de Heidewachtel, maar niet minder grappig om te zien. Echte poepie's vind ik het.
Heb mijn man ervan kunnen overtuigen dat 'hoe oren eruit zien' er niet meer toe doen als het echt jouw lieve kind is.
Je zegt:
Zijn niet eigenwijs, wandelen graag
Betekent dit dat ze toch wel redelijk goed luisteren naar commando's etc? Kun je ze dingen echt leren? En wandelen: veel of weinig?
En blijven ze bij je? of zijn het echte wegblijvers/lopers als ze iets ruiken/gevonden hebben?

En dan nog een vraag?:
De Field Spaniel is naastgelegen ras van de Engelse Springer, weet je misschien ook of dit eenzelfde soort hond is qua aard/karakter?
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Miep1972 schreef: Heb alleen niet uit de verhalen kunnen lezen of ze ook met kleine huisdieren, zoals het konijn kunnen samenleven (in ons geval). Kun je misschien daar iets meer over vertellen?
Sommige zullen het kunnen, andere niet. Als het konijn altijd losloopt in de huiskamer zal het wel eens lastig kunnen worden. Persoonlijk vind ik het te veel stress voor een konijn om ze met een hond samen te laten. Ik weet dat het wel eens gebeurt, maar het gebeurt ook vaak genoeg dat de lieve hond ineens toch opjaagneigingen krijgt en dan zit je met een totaal gestresst konijn in doodsangst.

Ik denk dat je er vanuit moet gaan dat dat niet gaat lukken, dan kan het alleen maar meevallen.

Anne
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

Miep1972 schreef:
jores schreef:Ik kan je de engelse springer spaniel aanraden. de reuen zijn enorme knuffeldozen, kunnen een paar uurtjes alleen. Willen graag 'werken" voor de baas (lees wil jou graag plezieren).
nadeel: ze komen graag vies thuis :mrgreen:
Ook dit ras nemen we zeker mee in de mogelijkheden, iets kleiner volgens mij als de Heidewachtel, maar niet minder grappig om te zien. Echte poepie's vind ik het.
Heb mijn man ervan kunnen overtuigen dat 'hoe oren eruit zien' er niet meer toe doen als het echt jouw lieve kind is.
Je zegt:
Zijn niet eigenwijs, wandelen graag
Betekent dit dat ze toch wel redelijk goed luisteren naar commando's etc? Kun je ze dingen echt leren? En wandelen: veel of weinig?
En blijven ze bij je? of zijn het echte wegblijvers/lopers als ze iets ruiken/gevonden hebben?

En dan nog een vraag?:
De Field Spaniel is naastgelegen ras van de Engelse Springer, weet je misschien ook of dit eenzelfde soort hond is qua aard/karakter?

Hahahaha idd als zo'n poepie eenmaal in huis is, dan doen die oren niet meer ter zake.

de springer luistert goed, is makkelijk dingen te leren (onze Lance doet dingen op commando om het Paul (die een spierziekte heeft) te helpen)). Het is absoluut geen wegloper, houd je goed in de gaten. is wel super enthousiast als hij andere honden ziet, wil dan ook graag spelen. Ze blijven tot hoge leeftijd actief en speels. Ze jagen graag op vogeltjes. Kunnen prima bij konijnen (hebben die zelf ook gehad toen lance kwam). Ze zijn verzot op kinderen. Ze zijn superaanhankelijk, Lance meent dat hij schoothondje is hahahahaha.

Qua karakter weet ik weining van de fieldspaniel. Ik weet wel dat hij bij ons is afgevallen omdat er aortastenose bij kan voorkomen (een aandoening van het hart).

Een springerteef wordt gemiddeld een 50 à 51 cm hoog en een reu ongeveer 52 à 53 cm. Onze lance heeft te veel pokon gehad die is 55 cm :mrgreen:

Oh ja en Lance loopt bijna altijd los van de lijn :ok:
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Als je de heidewachtel te groot vindt qua formaat, dan is de Ierse Setter dat ook denk ik.

Wat ik gelezen heb lijkt me een Friese Stabij een heel goed ras, zoals enkelen het al aangaven.

En houdt inderdaad de site van dierenasiels.com goed in de gaten, daar zitten hele leuke honden tussen vaak, en lang niet allemaal zielig of met een vreselijk lastig verleden.

Succes met je keuze! :ok:
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Miep1972 schreef: Heb alleen niet uit de verhalen kunnen lezen of ze ook met kleine huisdieren, zoals het konijn kunnen samenleven (in ons geval)
Dan heb je mijn berichtje toch niet goed gelezen :roll:
puk
Zeer actief

Ongelezen bericht door puk »

mijn zus heeft een welsh springer spaniel , een lieve zachtaardige hond.
Afbeelding
groetjes anja en birka
Hanneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bearded Collie

Ongelezen bericht door Hanneke »

Ik heb een Heidewachtel gehad en ik vond het een geweldig ras. Lief, rustig in huis, je kunt er lekker mee wandelen, dat soort dingen. We hadden daarnaast een konijn en een cavia die de meeste tijd ('s nachts niet en niet als we weggingen) los door de kamer liepen. Hond deed ze niks, had ook geen opjaagneigingen ofzo. Het kan dus wel. We hadden ook nog twee katten: ging prima samen met hond en knagers.
Groetjes,
Hanneke.

When you are over the hill, you pick up speed.
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Miep1972 schreef: Ook iets over Kooikerhondjes gezien of Noorse Lundehunden....??? Iemand ervaring mee?
Wat wil je weten over een kooikerhondje?

Dat het gemakkelijke honden zijn die graag voor de baas willen "werken" , honden die een halve dag prima alleen kunnen zijn. Het is een ras met weinig vachtonderhoud. Het is een ras waarbij de reuen wel eens een tikkeltje dominant kunnen zijn. Over het algemeen zijn het honden die heel graag bij de baas zijn, vaak zijn het honden die van knuffelen houden, maar sommige kooikerhondjes zijn hier niet van gediend.
Het is een ras waarbinnen diverse ziekten voorkomen. Afwijkingen als: patella luxatie, cataract, andere oogafwijkingen en soms epilepsie en een bloedstollingsziekte komen binnen dit ras voor.

Met dit ras heb ik inderdaad ervaring.
Miep1972
geregistreerd lid

Marie-Josée schreef:.....en ik weet niet of ze met konijnen samen kunnen leven....
Sorry, inderdaad niet goed gelezen (er is ook zoveel te lezen en allemaal even intereressant)......je weet het niet, jammer.
Miep1972
geregistreerd lid

Bedankt...

Voor iedereen die tot nu toe met enthousiasme en veel informatie heeft gereageerd:

HARTELIJK BEDANKT ALLEMAAL ! :ok:
We zijn heel wat wijzer geworden en verder tot de kern van de zaak gekomen en dat had ik in zo'n korte tijd niet verwacht.
Echt heel erg leuk dat jullie allemaal zo behulpzaam zijn.
Wat onze keuze uiteindelijk wordt, laten we zeker weten!

Neemt niet weg dat jullie mogen blijven reageren, hoe meer info en advies, hoe beter....

:E: (slijm, slijm)
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Miep1972 schreef:
Marie-Josée schreef:.....en ik weet niet of ze met konijnen samen kunnen leven....
Sorry, inderdaad niet goed gelezen (er is ook zoveel te lezen en allemaal even intereressant)......je weet het niet, jammer.
Marie-Josée schreef:Ik ben bevooroordeeld met een heerlijke heidewachtel en een superlieve aanhankelijk baasgerichte langhaar en met als volgende hond op mijn lijstje een Ierse setter :mrgreen: Maar dan wel een teefje want ik ben niet zo'n kei gebleken in het corrigeren van macho gedrag :wink:
Als ze voldoende beweging krijgen (ze lopen hier elke morgen een uur los in de bossen) liggen ze de hele dag te snurken.
De langhaar is (uitzondering hoor) bang voor kinderen, de heidewachtel is voor 200 % betrouwbaar met klein grut en met andere huisdieren.
Welshjes zijn ook fijne honden maar ze hebben de neiging wat snauweriger te zijn en ik weet niet of ze met konijnen samen kunnen leven....
Zoals je kunt lezen weet ik het van de Heidewachtel dus wèl, maar van de Welsh niet, die heb ik namelijk niet zelf.
Hondengek
Actief

Ongelezen bericht door Hondengek »

nou ik denk dat een friese stabij wel geschikt is. lekker makkelijk passen zich makkelijk aan zijn lief betrouwbaar, goed met kinderen. :blah: Heb er zelf ook 1 hihi heerlijke honden. Of wat dacht je van een cavalier king charles spaniel ook heel makkelijke vrolijke hondjes. en heel lief voor kinderen.
Miep1972
geregistreerd lid

Over alleen zijn: Hoelang is een paar uurtjes? Ik ga straks vijf uurtjes per dag werken. Nou las ik laatst het volgende (op een website bij de Welsh springer):
4. Leren om alleen te zijn

EEN PUP VAN 8 WEKEN KAN NIET METEEN EEN OCHTEND OF MIDDAG ALLEEN BLIJVEN! EIGENAREN DIE WERKEN MOETEN MINIMAAL VOOR DE EERSTE VIER MAANDEN :eek: EEN OPLOSSING ZOEKEN, ZODAT DE PUP NIET TE LANG ALLEEN IS. EEN HOND IS GEEN KAT, EEN HOND HEEFT GEZELSCHAP NODIG. VEERTIEN DAGEN VAKANTIE NEMEN IS DUS NIET GENOEG…
Hoe hebben jullie dat aangepakt met Lance? We kunnen toch moeilijk 4 maanden vrij nemen? :denken: Mijn baas ziet me aankomen. Hoe hebben jullie dit opgelost? :(:

Groetjes Astrid

PS. Diegene die ook ervaring hebben met het opvoeden van een pup, hoe hebben jullie dit aangepakt en opgelost?
Tineke en Chicca
Actief
Mijn ras(sen): Ik heb Chica dat is een kruising labrador, golden en friese stabij.

En per 8 april 2011 komt pupje Nena bij ons wonen dit is een kruising cocker spaniel met friese stabij

Ongelezen bericht door Tineke en Chicca »

Wij hebben onze eerste hond Chicca gekocht toen ik wegens rugklachten thuis was. Dus die heeft de eerste 8 maanden nooit echt alleen thuis gezeten.

Bij Dino hadden we vakantie toen we haar kochten maar daarna moesten we weer werken en was ze samen met chicca thuis blijven. Dit gaat heel goed.
[url=http://www.TickerFactory.com/]
Afbeelding

[url=http://www.TickerFactory.com/]
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Miep1972 schreef:
Over alleen zijn: Hoelang is een paar uurtjes? Ik ga straks vijf uurtjes per dag werken. Nou las ik laatst het volgende (op een website bij de Welsh springer):

EEN PUP VAN 8 WEKEN KAN NIET METEEN EEN OCHTEND OF MIDDAG ALLEEN BLIJVEN! EIGENAREN DIE WERKEN MOETEN MINIMAAL VOOR DE EERSTE VIER MAANDEN :eek: EEN OPLOSSING ZOEKEN, ZODAT DE PUP NIET TE LANG ALLEEN IS. EEN HOND IS GEEN KAT, EEN HOND HEEFT GEZELSCHAP NODIG. VEERTIEN DAGEN VAKANTIE NEMEN IS DUS NIET GENOEG…
Hoe hebben jullie dat aangepakt met Lance? We kunnen toch moeilijk 4 maanden vrij nemen? :denken: Mijn baas ziet me aankomen. Hoe hebben jullie dit opgelost? :(:

Groetjes Astrid

PS. Diegene die ook ervaring hebben met het opvoeden van een pup, hoe hebben jullie dit aangepakt en opgelost?
Ik heb inderdaad net zolang oppas geregeld totdat ze 4-5 uur alleen konden zijn. Moos kon dat zo rond de 10 maanden, Saar kon dat met 6 maanden maar dan alleen samen met Moos, dus zij was niet echt alleen.

Je kan inderdaad niet verwachten tot een pup met 12 of 16 weken 5 uur alleen thuis kan zijn, echt niet :wink:
Afbeelding
Miep1972
geregistreerd lid

Hondengek schreef:nou ik denk dat een friese stabij wel geschikt is. lekker makkelijk passen zich makkelijk aan zijn lief betrouwbaar, goed met kinderen. :blah: Heb er zelf ook 1 hihi heerlijke honden. Of wat dacht je van een cavalier king charles spaniel ook heel makkelijke vrolijke hondjes. en heel lief voor kinderen.
Ken je iemand met deze honden?
Of zelf ervaring mee?
Kunnen ze bij andere huisdieren, zoals ons konijn?
Alleen zijn, kunnen ze dat?
Zo ja, hoe lang dan? ...etc. etc.

Groetjes
Astrid

:U:
Zit een beetje in wanhoop-fase.....geloof ik, maar daar kom ik wel weer uit hoor.
Ben snel ergens enthousiast over en dan lees ik ergens iets erover :N: en dan ga ik twijfelen....en weet het opeens niet meer.
Moos
Zeer actief

Miep1972 schreef:
Hondengek schreef:nou ik denk dat een friese stabij wel geschikt is. lekker makkelijk passen zich makkelijk aan zijn lief betrouwbaar, goed met kinderen. :blah: Heb er zelf ook 1 hihi heerlijke honden. Of wat dacht je van een cavalier king charles spaniel ook heel makkelijke vrolijke hondjes. en heel lief voor kinderen.
Of zelf ervaring mee?

Groetjes
Astrid

Zit een beetje in wanhoop-fase.....geloof ik, maar daar kom ik wel weer uit hoor.
Ben snel ergens enthousiast over en dan lees ik ergens iets erover :N: en dan ga ik twijfelen....en weet het opeens niet meer.
Cavaliertjes zijn hele leuk hondjes, als je bij google het ras intypt kom je al een heel eind. De rasvereniging 'waarschuwt' dat ze niet veel langer dan 4 uur alleen kunnen zijn over het algemeen. Ik denk dat elk ras 5 uur wel moet redden mits dat heeeeel goed is uitgebouwd (en dus niet met 12 weken 5 uur alleen laten), maar ik meld het maar even :wink:
Afbeelding
jores
Zeer actief
Contacteer:

Miep1972 schreef:

Groetjes Astrid

Lance is bijna nooit alleen omdat ik niet meer werk. Toen onze Joris kwam (op vrijdag) moest hij ook al op maandag 5 uurtjes alleen zijn. Wij hadden hem in de bench. Dat is gelijk goed gegaan. Je zou misschien als de pup komt kun je wel een week of 2 vrij nemen om hem te laten wennen en met zindelijkheidstraining goed aan de gang te gaan.
groetjes Annemie

Moos
Zeer actief

jores schreef:

Lance is bijna nooit alleen omdat ik niet meer werk. Toen onze Joris kwam (op vrijdag) moest hij ook al op maandag 5 uurtjes alleen zijn. Wij hadden hem in de bench. Dat is gelijk goed gegaan. Je zou misschien als de pup komt kun je wel een week of 2 vrij nemen om hem te laten wennen en met zindelijkheidstraining goed aan de gang te gaan.
Ben jij je er wel van bewust hoe ontzettend jij dan geboft had met Joris als pup?
Een heel heel groot deel van de pupjes kan gewoon niet binnen 2 weken, laat staan 3 dagen, 5 uur alleen zijn. En ik vind het eigenlijk niet echt handig om iemand nou te gaan adviseren om 2 weken vrij te nemen om zijn pup vervolgens meteen 5 uur alleen te laten. Ook niet met het oog op mogelijke latere verlatingsangst.
Tuurlijk kan het goed gaan, maar de kans dat je een pup treft waarmee dat niet zo goed gaat is groot, en je weet nooit vantevoren welke pup je treft.
Afbeelding
Hondengek
Actief

Moos schreef:
Miep1972 schreef:
Of zelf ervaring mee?

Groetjes
Astrid

Cavaliertjes zijn hele leuk hondjes, als je bij google het ras intypt kom je al een heel eind. De rasvereniging 'waarschuwt' dat ze niet veel langer dan 4 uur alleen kunnen zijn over het algemeen. Ik denk dat elk ras 5 uur wel moet redden mits dat heeeeel goed is uitgebouwd (en dus niet met 12 weken 5 uur alleen laten), maar ik meld het maar even :wink:
Ben het wel met moos eens over de cavaliertjes maar heb er zelf niet 1 maar wil wel 1 aanschaffen. Een friese stabij past zich erg goed aan en kan dan ook wel gerust 4 a 5 uur alleen zijn, heb zelf een friese stabij. Als je je pup gelijk aan je konijn laat wennen denk ik niet dat het gevaarlijk is voor je konijn mss kunnen ze wel vriendjes worden haha. Wij hebben 4 kippen op het erf en heb hem gelijk als pup bij ze gelaten en hij doet ze niks. nu ook niet nu zij volwassen is.
Hondengek
Actief

ps stabij honden hebben wel veel beweging nodig en de ruimte om lekker te kunnen rennen. :ok:
jores
Zeer actief
Contacteer:

nee maar dat zou betekenen dat niemand die werkt een pup kan nemen. Niet overal zijn hondenopvang of ouders of zo die een pup kunnen opvangen
groetjes Annemie

Moos
Zeer actief

jores schreef:nee maar dat zou betekenen dat niemand die werkt een pup kan nemen. Niet overal zijn hondenopvang of ouders of zo die een pup kunnen opvangen
Als je werkt en niet bereid bent/in staat bent om oppas te regelen voor de eerste weken/maanden (afhankelijk van hoe lang de hond alleen moet zijn), of zelf vrij te nemen of een hondencreche te vinden, dan kan je inderdaad geen pup nemen vind ik. Jammer dan, ik wil ook weleens iets heel graag wat niet kan.
Afbeelding
jores
Zeer actief
Contacteer:

het is wel wat kort door de bocht, honden die wel lang hebben kunnen wennen om alleen gelaten te worden, kunnen ook verlatingsangst hebben.
groetjes Annemie

Moos
Zeer actief

jores schreef:het is wel wat kort door de bocht, honden die wel lang hebben kunnen wennen om alleen gelaten te worden, kunnen ook verlatingsangst hebben.
Ja, tuurlijk. Maar de kans is veel kleiner. Een pupje van 8 weken dat 5 uur alleen gelaten wordt heeft een behoorlijk grote kans dat niet te trekken. Het kan ook wel goed gaan, maar de kans is zeer aanwezig dat het niet goed gaat. En het is toch heel naar voor het pupje, maar ook voor de bazen, als je na 2 weken weer elke dag 5 uur moet gaan werken en je pupje begint te gillen als je langer dan 15 minuten aan het douchen bent. Wat doe je dan?
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

ik en mijn vriend peter werken ook en hebbben een tatra pup, hij is nu biojna 12 weken. vanaf dat hij acht weken was zijn wij het gaan opbouwen van naar de auto lopen en terug tot nnu halve dagen wat erg goied gaat in totaal hebben wij 6 en een halve week vrij gehad. hij gaat nu gewoon liggen slapen als we weg gaan en sloopt ook niet.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Als ik jullie was, zou ik een hondenencyclopedie kopen. Die heb je al voor 15 euro en dan heb je veel informatie over hondenrassen. Naast alle praktische zaken, moet je ook op een hond 'vallen'.

Toen ik je verhaal las, dacht ik ook aan een Cavalier:
Afbeelding
of een Cocker Spaniel:
Afbeelding

Maar je zei dat je die oren niet mooi vindt toch?

En een Golden Retriever, is dat niks? Die zijn natuurlijk wel een stuk groter.

Ik heb een Kooiker, maar zou dat ras niet aanraden bij jonge kinderen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
MJ
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MJ »

Linda, jij had toen toch zo'n testje op het internet gedaan?
Wat was die link ook al weer?
Weet niet of je zo'n testje 100% serieus moet nemen,maar misschien heb je iets van een uitgangspunt dan? :19:
Zoek stok!
Zeer actief

Marie-José schreef:Linda, jij had ten toch zo'n testje op het internet gedaan?
Wat was die link ook al weer?
Weet niet of je zo'n testje 100% serieus moet nemen,maar misschien heb je iets van een uitgangspunt dan? :19:
Klopt, ik ga even zoeken! Dat is wel hoe ik op de Kooiker ben gekomen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

http://www.hondenras.com/

En dan links op 'welk ras past bij mij' klikken.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”