Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wat ga ik doen : castreren, steriliseren, gescheiden houden?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Bea.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies.
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Bea. »

Ik heb 2 teven en 1 reu en ik heb de beide dames laten helpen.
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Het is niet zo dat een steriele reu konstant op de loopse teef duikt hoor, mijn ervaringen zijn dat er om de zoveel tijd een wippie wordt gemaakt, twee á drie keer per dag.

Het kan wel zo zijn dat net als je met ze naar buitenwilt gaan, of net als je weg moet, of net als je visite krijgt etc, er een "kontakt-moment" plaatsvindt. Als dat moment nou net een klein half uurtje duurt kán het wel een vervelend uitkomen.

Wat ik tegen heb op steriliseren van de reu is dat er een grotere kans is dat vroeg of laat de teef een baarmoederontsteking krijgt. En de mogelijkheid dat de reu erg bezitterig gaat doen tegen "de konkurrentie", de overige reuen dus die op de aardkloot rondlopen. Niet alleen tijdens de loopsheid maar het hele jaar rond.
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Wil de hond schreef:Wat ik tegen heb op steriliseren van de reu is dat er een grotere kans is dat vroeg of laat de teef een baarmoederontsteking krijgt. En de mogelijkheid dat de reu erg bezitterig gaat doen tegen "de konkurrentie", de overige reuen dus die op de aardkloot rondlopen. Niet alleen tijdens de loopsheid maar het hele jaar rond.
heb het topic van destijds over dit onderwerp vannacht nog eens doorgelezen.
Afbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Ik heb al ergens ander op je vraag gereageerd maar ik doe het hier gewoon nog een keer.

In mijn ogen heb je nu niet zoveel opties. Na de loopsheid kun je de teef laten stereliseren, maar ik zou het niet doen tijdens haar loopsheid door de kans op complicaties.
Je reu laten casteren zorgt wel dat er geen puppies komen, maar je zit nog steeds met twee honden die hoogstwaarschijnlijk gaan koppelen en die je dus ook niet alleen kunt laten.
Ze gescheiden houden is een ramp; dan zit je met twee dolgedraaide honden in huis die naar elkaar toe willen.

Rest er volgens mij 1 optie; dat is 1 van de honden wegbrengen naar een leuk oppasadres. Dat hoeft niet meteen een pension te zijn, misschien is er iemand in je omgeving die wilt oppassen? En anders raad ik je het pension van Estelle hier op het forum aan; daar hoeft je hond niet op beton te poepen maar kan hij lekker buiten rennen.

Succes met je beslissing.
Zoie
Zeer actief

miekmiek schreef:Rest er volgens mij 1 optie; dat is 1 van de honden wegbrengen naar een leuk oppasadres. Dat hoeft niet meteen een pension te zijn, misschien is er iemand in je omgeving die wilt oppassen? En anders raad ik je het pension van Estelle hier op het forum aan; daar hoeft je hond niet op beton te poepen maar kan hij lekker buiten rennen.

Succes met je beslissing.
Ja, dat wordt dan Spok, Sinet is geen optie. Afschuwelijk vind ik het. Bedankt voor de tip van Estelle, ga een zo goed mogelijk adres voor hem zoeken.
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Zoie schreef:
Wil de hond schreef:Wat ik tegen heb op steriliseren van de reu is dat er een grotere kans is dat vroeg of laat de teef een baarmoederontsteking krijgt. En de mogelijkheid dat de reu erg bezitterig gaat doen tegen "de konkurrentie", de overige reuen dus die op de aardkloot rondlopen. Niet alleen tijdens de loopsheid maar het hele jaar rond.
heb het topic van destijds over dit onderwerp vannacht nog eens doorgelezen.
Op zich is een baarmoederontsteking niet zo heel erg omdat je dat oplost door de baarmoeder+eierstokken te verwijderen, kastreren dus. Maar vanaf dat moment zit je dus met een noodgedwongen gekastreerde teef en een reu die erg gewend is geraakt aan zijn halfjaarlijkse uitspattingen.
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Een gecastreerde reu kan ook nog gekoppeld staan met een loopse teef, dat heb ik hier ook gehad met mijn reu, en een loopse teef die ik een tijd in huis had.

Dus voor het gekoppeld staan is castreren van een reu niet altijd een oplossing, als je dat argument belangrijk vind. :wink:
Zoie
Zeer actief

Baily schreef:Een gecastreerde reu kan ook nog gekoppeld staan met een loopse teef, dat heb ik hier ook gehad met mijn reu, en een loopse teef die ik een tijd in huis had.

Dus voor het gekoppeld staan is castreren van een reu niet altijd een oplossing, als je dat argument belangrijk vind. :wink:
Ik vind alle argumenten belangrijk om mee te wegen :wink: Bovendien is hij niet zomaar steriel, begrijp ik, dus ook vanuit die optiek is nu Spok castreren geen optie die me uit de brand helpt. Niet dat ik het daarom zou doen, nu ik er zo voor sta is het begint het duidelijk voor me te worden, ik wil Spok niet laten castreren, en zelfs een vasectomie gaat op den duur voor complicaties zorgen, dus zit er weinig anders op dan nu voor hem een logeeradres zoeken, en dan nog even nadenken, maar het zal dan wel castreren van Sinet worden.
Afbeelding
miekmiek

Zo doen wij het ook. Femke gaat ook geholpen worden, want het is geen doen zo.

Succes met het vinden van een oppasadres. Ik heb er behoorlijk wat moeite mee gehad dit keer, ik hoop dat het jou makkelijker afgaat. :wink:
Roxy
Actief

Ongelezen bericht door Roxy »

Toen Iwan hier kwam werd Roxy ook op stel en sprong loops. Ik wilde voor Iwan een vasectomie dus dat heb ik toen meteen laten doen. Ik heb begrepen dat hij daarna nog een aantal weken vruchtbaar was!

Voorts Rox een broek omgedaan (oud t-sjirt met baby-veiligheidsspelden) tegen momenten van onoplettendheid (van mij dus :mrgreen: ) en die heeft me een aantal keren wel gered, want ze zijn snel hoor :wink:

Van de DA had ik voor Iwan pilletjes Vetranquil voor de paar dagen dat ze écht willig was en hij het echt moeilijk had. Een kwart pilletje was bij Iwan al genoeg om hem een beetje van de wereld te houden zonder dat hij nou meteen een dweil werd en zo hebben we de loopsheid redelijk doorstaan.

Rox gaat voor een laparoscopische sterilisatie zie www.pijnlozesterilisatie.nl/nl_sterilisaties_hond.shtml ik weet niet of dat ook tijdens de loopsheid kan.

Sterkte! :wink:
Zoie
Zeer actief

Roxy schreef:Toen Iwan hier kwam werd Roxy ook op stel en sprong loops. Ik wilde voor Iwan een vasectomie dus dat heb ik toen meteen laten doen. Ik heb begrepen dat hij daarna nog een aantal weken vruchtbaar was!

Voorts Rox een broek omgedaan (oud t-sjirt met baby-veiligheidsspelden) tegen momenten van onoplettendheid (van mij dus :mrgreen: ) en die heeft me een aantal keren wel gered, want ze zijn snel hoor :wink:

Van de DA had ik voor Iwan pilletjes Vetranquil voor de paar dagen dat ze écht willig was en hij het echt moeilijk had. Een kwart pilletje was bij Iwan al genoeg om hem een beetje van de wereld te houden zonder dat hij nou meteen een dweil werd en zo hebben we de loopsheid redelijk doorstaan.

Rox gaat voor een laparoscopische sterilisatie zie www.pijnlozesterilisatie.nl/nl_sterilisaties_hond.shtml ik weet niet of dat ook tijdens de loopsheid kan.

Sterkte! :wink:
broekje, heb ik ook aan gedacht. Hoe zijn jouw ervaringen verder met een gesteriliseerde reu en een intakte teef ?
Afbeelding
miekmiek

Een broekje houdt ze niet tegen hoor. Het helpt wel om TE snelle ongelukjes te voorkomen, maar je moet er nog steeds continu bij blijven.

Er zijn zelfs honden die door een bench heen nog weten te koppelen. :N:
Roxy
Actief

Ongelezen bericht door Roxy »

Zoie schreef:Hoe zijn jouw ervaringen verder met een gesteriliseerde reu en een intakte teef ?
Het blijft toch een gedoe en onrust in de tent hoor.
Dat Roxy loops is maakt ook dat hij buiten nu helemaal het mannetje speelt, hoewel hij verder niet moeilijk doet tegen mijn castraatje Bassie van 15 jaar.

Het idee om hem ook onvruchtbaar te maken is dat hij buiten niet in een onbewaakt moment toch dekt. Ik wil gewoon overal zorgeloos kunnen zijn zonder dat ik toch verantwoordelijk hoef op te letten of hij niet ergens op wipt. :mrgreen:
Zoie schreef:broekje, heb ik ook aan gedacht.
Het blijft idd opletten en erbij blijven, maar het is wel te doen met een t-shirtbroek, die kun je dus echt goed om haar kont wikkelen zodat hij er niet bij kan. Zo'n flubberding tegen lekken uit de winkel passeert hij zó :wink:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Zoie schreef:Ja, ik kan Spok hier in huis praktisch gesproken wel scheiden, hoeft hij niet eens alleen te zitten, maar ik denk dat hij dan gek wordt. Buiten scheiden is geen optie, of ik moet ze beroed kort gaan uitlaten tijdens de loopsheid.
zou hij echt gillend gek worden denk je? Ik heb het me altijd afgevraagd hier toen ik er een teef bij kreeg maar met m'n reuen, heb ik op een zielig piepje zo af en toe en wat gekwijl verder geen overlast...
Ze worden niet gillend gek ofzo...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Zoie
Zeer actief

malinois schreef:
Zoie schreef:Ja, ik kan Spok hier in huis praktisch gesproken wel scheiden, hoeft hij niet eens alleen te zitten, maar ik denk dat hij dan gek wordt. Buiten scheiden is geen optie, of ik moet ze beroed kort gaan uitlaten tijdens de loopsheid.
zou hij echt gillend gek worden denk je? Ik heb het me altijd afgevraagd hier toen ik er een teef bij kreeg maar met m'n reuen, heb ik op een zielig piepje zo af en toe en wat gekwijl verder geen overlast...
nou, spok gaat echt jodelen als ik hem aan de lijn doe in het uitlaatbos, maar wat hij thuis gaat doen, weet ik niet. We gaan het zo lang mogelijk proberen.

Maar ja, dan zit ik nog met het uitlaten. Ik zie wel waar het schip strandt, ik heb nu iig een opvangadres, met Claudia, en dat geeft me al een geruster gevoel. Daarnaast zoek ik verder voor een back - up, mocht het problemen geven in haar roedel.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Zoie schreef:
malinois schreef:
nou, spok gaat echt jodelen als ik hem aan de lijn doe in het uitlaatbos, maar wat hij thuis gaat doen, weet ik niet. We gaan het zo lang mogelijk proberen.

Maar ja, dan zit ik nog met het uitlaten. Ik zie wel waar het schip strandt, ik heb nu iig een opvangadres, met Claudia, en dat geeft me al een geruster gevoel. Daarnaast zoek ik verder voor een back - up, mocht het problemen geven in haar roedel.
Ik laat ze wel samen uit maar ze laat mijn reuen absoluut niet toe ook al is ze dekrijp dus daar heb ik niet zoveel last van. Anders had ik ze apart uitgelaten dus 2 x lopen.
In ieder geval fijn dat je een adres hebt :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Milou85
Zeer actief

Ongelezen bericht door Milou85 »

ik moet eerlijk zeggen dat ik hier verder geen ervaring mee heb enzo (Wij hebben nog nooit teefjes gehad) maar ik heb een keer op de kynologen club gehoord van een een stel reu en teef, en die teef 'was aan de pil'. Ik weet dus verder niet hoe dat gaat, ik denk dat het een prik pil is? en ze zal wel loops worden. Je zou bij je dieren arts eens kunnen vragen over de pil, of over wat hem het beste lijkt :19:
Verder weet ik het ook niet.
Succes er in iedergeval mee :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”