Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fokken

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

tura
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door tura »

tura schreef:
bulletjebe schreef:Als je geen lid bent van de RV hoef je niet naar shows om te mogen fokken, beide ouderdieren moeten met goed gevolg een MAG-test afgelegd hebben om stambomen op het gefokte nest te verkrijgen.

Je hoeft de fokreglementen van de RV dus niet te volgen om stambomen op je nest te krijgen.

Nou, jullie proberen me van de wijs te brengen :19: maar dat gaat jullie niet lukken, hoor :wink:
Je moet alle NRC regels, dus ook 1x show, naleven om een Rottweiler te fokken MET officiele stamboom..................
En daar ik lid ben van de NRC en deze ook nog eens fok en jullie niet, zal ik het wat dit betreft toch wel iets beter weten........... :pffff:
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

tura schreef:
tura schreef:
bulletjebe schreef:Als je geen lid bent van de RV hoef je niet naar shows om te mogen fokken, beide ouderdieren moeten met goed gevolg een MAG-test afgelegd hebben om stambomen op het gefokte nest te verkrijgen.

Je hoeft de fokreglementen van de RV dus niet te volgen om stambomen op je nest te krijgen.

Nou, jullie proberen me van de wijs te brengen :19: maar dat gaat jullie niet lukken, hoor :wink:
Je moet alle NRC regels, dus ook 1x show, naleven om een Rottweiler te fokken MET officiele stamboom..................
En daar ik lid ben van de NRC en deze ook nog eens fok en jullie niet, zal ik het wat dit betreft toch wel iets beter weten........... :pffff:
wie zeg dat heb je raad van beheer gebeld?

mol :8):
tura
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:
tura schreef:
tura schreef:

JIJ wel , zeker... :denken:
En ik snap al helemaal niet waarom je zo moeilijk doet.............. :roll:
Ik fok Rottweilers jij een ander ras, bemoei je dan niet met mijn ras waar je niets van af weet en blijf bij je eigen RV, oh, nee, die wil je niet........... :blah: :blah:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

tura schreef:
Mol schreef:
tura schreef:
tura schreef:

Ik fok Rottweilers jij een ander ras, bemoei je dan niet met mijn ras waar je niets van af weet en blijf bij je eigen RV, oh, nee, die wil je niet........... :blah: :blah:
Wat een gezelligheid weer!... :denken:
:19:
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

tura schreef:
tura schreef:

Sjonge jonge, je voelt je nogal aangevallen, terwijl je je ook eens in je eigen ras zou kunnen verdiepen :roll:

Speciaal voor jou dit stukje, gewoon te lezen op de site van de Raad van Beheer:

www.kennelclub.nl

Landelijke overheid

Landelijke overheid

Het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) bepaalt het landelijk beleid voor gezelschapsdieren (waaronder honden) en voert dit uit. De centrale regelgeving is gebaseerd op de Gezondheids- en Welzijnswet voor Dieren (GWW).

De Raad van Beheer is voor het ministerie een belangrijk aanspreekpunt als het om honden gaat.

De GWW gaat over alle mogelijke zaken die met huisdieren, maar ook met nutsdieren, te maken hebben. Voor honden zijn van belang de artikelen in de GWW die te maken hebben met

fokken
bedrijfsmatig verkopen en huisvesten
wedstrijden
keuringen en tentoonstellingen
ingrepen (o.a. couperen)
trekkracht
agressieve dieren

Fokken

De Raad van Beheer is bezig in samenspraak met de aangesloten verenigingen een fokbeleid te formuleren, dat voldoet aan de wensen die de overheid ingevolge de GWW daaraan stelt.

Bedrijfsmatig verkopen en huisvesten

Met ministerie heeft voor de regeling van het bedrijfsmatig verkopen en huisvesten in januari 1999 een nieuw Honden- en Kattenbesluit aangekondigd. 'Bedrijfsmatig' fokken is in de zin van dit besluit 'in zekere omvang' en 'anders dan incidenteel', ook als dat gebeurt zonder winstoogmerk. Hondenfokkers die meer dan twintig pups per jaar fokken, lopen een gerede kans met deze regeling te maken te krijgen.

Wedstrijden en tentoonstellingen

Regels voor wedstrijden, keuringen en tentoonstellingen zijn nog in ontwikkeling.

Ingrepen

Verschillende ingrepen zijn verboden, zoals het couperen van oren en staarten. Aan de oren en staarten gecoupeerde honden mogen niet meedoen aan wedstrijden, tentoonstelling en dergelijke. Men mag ze wel houden maar niet verkopen.

Trekkracht

Het inzetten van de hond om zijn trekkracht is verboden. Een uitzondering is gemaakt voor vijf sledehondenrassen: Siberische Husky, Alaska Malamute, Samojeed, Groenlandhond, Eskimohond. Die mogen meedoen aan en trainen voor de sledehondensport. Het om andere redenen inspannen van honden, ook al is het maar voor demonstratie (Berner Sennenhonden) is verboden.

Regeling Agressieve Dieren (RAD) of Pitbullwet

Tegen vijf rassen (en honden die daarop lijken) zijn eind 1998, begin 1999 maatregelen aangekondigd in het kader van de Regeling Agressieve Dieren (RAD wetgeving ook wel Pitbull Wet genoemd).

De minister maakte in december 2000 zijn besluit bekend: een fok- en houdverbod voor de American Staffordshire Terriër, Dogo Argentino, Fila Brasileiro en Mastino Napoletano, zoals geldt voor de Pitt Bull Terriër. Liefhebbers van het vijfde ras dat in de bedreigde zone zat, de Rottweiler, kregen enige jaren de kans zelf maatregelen te treffen om het agressieniveau terug te dringen.

Inmiddels is het fok- en houdverbod alleen nog van kracht voor de Pittbull-Terrier-achtigen. Voor meer informatie over deze wetgeving kunt u terecht op de website VOORLICHTING WETGEVING STAFFORDSHIRE TERRIERS NEDERLAND.

Klik hier voor een PDF-bestand van de Regeling van het Ministerie.

Op 11 augustus 2005 publiceerde het ministerie een wijziging op de RAD regeling. Klik hier voor de wijziging (PDF).

Als uiteindelijk resultaat van de RAD-regeling geldt er voor de 4 voormalige RAD-rassen, de American Staffordshire Terrier, Dogo Argentino, Fila Brasileiro en Mastino Napoletano, én de Rottweiler bij het fokken een verplichting voor beide ouderdieren om met goed gevolg een gedragstest, de MAG-test, af te leggen.

Pas indien beide ouders met goed gevolg een MAG-test afgelegd hebben worden er vanuit de Raad van Beheer stambomen afgegeven voor een nest puppen. Indien er geen stambomen afgegeven worden bestaat er een gerede kans dat de stamboomloze honden, conform de regeling, door de AID in beslag genomen worden en mogelijkerwijs afgemaakt worden.

Import

Om redenen die te maken hebben met gezondheid stelt de overheid regels met betrekking tot de import van dieren, waaronder dus ook honden. Zie bij op vakantie naar het buitenland
tura
Zeer actief
Contacteer:

[quote="

Regeling Agressieve Dieren (RAD) of Pitbullwet

Tegen vijf rassen (en honden die daarop lijken) zijn eind 1998, begin 1999 maatregelen aangekondigd in het kader van de Regeling Agressieve Dieren (RAD wetgeving ook wel Pitbull Wet genoemd).

De minister maakte in december 2000 zijn besluit bekend: een fok- en houdverbod voor de American Staffordshire Terriër, Dogo Argentino, Fila Brasileiro en Mastino Napoletano, zoals geldt voor de Pitt Bull Terriër. Liefhebbers van het vijfde ras dat in de bedreigde zone zat, de Rottweiler, kregen enige jaren de kans zelf maatregelen te treffen om het agressieniveau terug te dringen.

Inmiddels is het fok- en houdverbod alleen nog van kracht voor de Pittbull-Terrier-achtigen. Voor meer informatie over deze wetgeving kunt u terecht op de website VOORLICHTING WETGEVING STAFFORDSHIRE TERRIERS NEDERLAND.

Klik hier voor een PDF-bestand van de Regeling van het Ministerie.

Op 11 augustus 2005 publiceerde het ministerie een wijziging op de RAD regeling. Klik hier voor de wijziging (PDF).

Als uiteindelijk resultaat van de RAD-regeling geldt er voor de 4 voormalige RAD-rassen, de American Staffordshire Terrier, Dogo Argentino, Fila Brasileiro en Mastino Napoletano, én de Rottweiler bij het fokken een verplichting voor beide ouderdieren om met goed gevolg een gedragstest, de MAG-test, af te leggen.

Pas indien beide ouders met goed gevolg een MAG-test afgelegd hebben worden er vanuit de Raad van Beheer stambomen afgegeven voor een nest puppen. Indien er geen stambomen afgegeven worden bestaat er een gerede kans dat de stamboomloze honden, conform de regeling, door de AID in beslag genomen worden en mogelijkerwijs afgemaakt worden.

Ja, gelezen, kende ik al, :wink: waar staat er dan dat je geen shows hoeft te lopen :denken: MAG test is een vereistte en de NRC heeft bedongen toenertijd, dat de afgifte van Stamboom gekoppeld was aan de zwaardere fokeisen van de NRC regels en zo zit t,en niet anders en als jullie dat niet willen geloeven, dan geloof je dat toch lekker niet :ok: maar ik ga hier geen welles en nietes spelletje met jullie spelen :neenee: daar komt bij dat je het in bovenstaande over het BRS heb en dat is er nog niet eens door, dus.................. :neenee:doei, doei :idea:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

heb je aandelen in de RV van de rottweilers ofzo :roll:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
tura
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:heb je aandelen in de RV van de rottweilers ofzo :roll:
Ikke niet, jij wel :smile:
tura
Zeer actief
Contacteer:

bulletjebe schreef:
Sjonge jonge, je voelt je nogal aangevallen, terwijl je je ook eens in je eigen ras zou kunnen verdiepen :roll:
Omdat ik niet met je mee praat :denken: en ik verdiep me genoeg in mijn eigen ras :wink: je kent me niet eens :neenee: :blah: :blah:
ChristineM
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door ChristineM »

Lijkt er wel op. Misschien soliciteerd ze zelfs wel naar een functie daar :wink:
Groetjes Christine en knuffel van Hoby

Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

tura schreef:
heb niks met RV over het algemeen...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Mol
Zeer actief

tura schreef:
Mol schreef:
tura schreef:
tura schreef:

val ff te pletter, we hebben hier een discussie over onderwerp, wat je niet kan winnen kan je ook gewoon heel even normaal naar mij reageren
gezelligheids dier die je er bent.

tura
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:
tura schreef:
Mol schreef:
tura schreef:

val ff te pletter, we hebben hier een discussie over onderwerp, wat je niet kan winnen kan je ook gewoon heel even normaal naar mij reageren
gezelligheids dier die je er bent.

Bedankt :ok: jij bent ook t toppunt van gezellig :wink:
tura
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:
tura schreef:
Ik heb er geen aandelen in en ik solliciteer ook niet naar een functie :wink: ik snap gewoon niet dat mensen die GEEN lid zijn van de NRC dan wel beweren alles daarover te weten, ik weet niets van de Mechelaar en van de Bullmastiff de RVen dus kan ik ook niet over mee praten...........en dat doe ik dan ook niet :roll:
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

tura schreef:[quote=".....................

Ja, gelezen, kende ik al, :wink: waar staat er dan dat je geen shows hoeft te lopen :denken: MAG test is een vereistte en de NRC heeft bedongen toenertijd, dat de afgifte van Stamboom gekoppeld was aan de zwaardere fokeisen van de NRC regels en zo zit t,en niet anders en als jullie dat niet willen geloeven, dan geloof je dat toch lekker niet :ok: maar ik ga hier geen welles en nietes spelletje met jullie spelen :neenee: daar komt bij dat je het in bovenstaande over het BRS heb en dat is er nog niet eens door, dus.................. :neenee:doei, doei :idea:
Aangezien hier nog niet op gereageerd is, doe ik het maar, dmv een andere vraag: Waar staat dat je wel shows moet lopen. Aangezien dat nergens bij de RvB bepaald is, hoeft het dus niet. Je kunt wel denken dat de Raad dat eist, omdat de RV het vraagt, maar dat is dus niet zo.
tura
Zeer actief
Contacteer:

Elmar schreef:

Aangezien hier nog niet op gereageerd is, doe ik het maar, dmv een andere vraag: Waar staat dat je wel shows moet lopen. Aangezien dat nergens bij de RvB bepaald is, hoeft het dus niet. Je kunt wel denken dat de Raad dat eist, omdat de RV het vraagt, maar dat is dus niet zo.

Zoals al eerder vermeld, heeft de NRC afgedwongen dat elke Rottweilerfokker, aangesloten bij de NRC of NIET, alleen volgens die regels MOET fokken willen ze een STAMBOOM bij de pups krijgen................ :neenee: ...MAAR dat willen jullie niet geloven, maar dat is jullie zaak, toedeloe :slaap: :slaap:
Mol
Zeer actief

tura schreef:
Elmar schreef:

Zoals al eerder vermeld, heeft de NRC afgedwongen dat elke Rottweilerfokker, aangesloten bij de NRC of NIET, alleen volgens die regels MOET fokken willen ze een STAMBOOM bij de pups krijgen................ :neenee: ...MAAR dat willen jullie niet geloven, maar dat is jullie zaak, toedeloe :slaap: :slaap:
de RV bepaald niet welke hond een stamboom krijgt dat doet altijd de RVB nog.

Hondengek
Actief

Ongelezen bericht door Hondengek »

zucht :roll: :denken:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

tura schreef:
Elmar schreef:

nou overhandig jij dan eens een bewijs, een mailtje ofzo van de RvB waarin dit staat met naam van die persoon erbij die dat geschreven heeft. Dat zou een hoop verduidelijken.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

tura schreef:
malinois schreef:
tura schreef:
Ik heb er geen aandelen in en ik solliciteer ook niet naar een functie :wink: ik snap gewoon niet dat mensen die GEEN lid zijn van de NRC dan wel beweren alles daarover te weten, ik weet niets van de Mechelaar en van de Bullmastiff de RVen dus kan ik ook niet over mee praten...........en dat doe ik dan ook niet :roll:
ik beweer niks :roll:
Afbeelding
Tony
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastín Español, Roemeense erfhond en Griekse heks, rest wijzigt nogal eens ivm opvang.

Ongelezen bericht door Tony »

Euh... wil mij nergens mee bemoeien :roll: , maar de Raad is volgens mij erg duidelijk:

Het fokbeleid van de Raad van Beheer stoelt op twee pijlers:

BasisReglement Stambomen (BRS): dit zijn algemene regels van de Raad van Beheer voor het fokken van rashonden. Ze gelden voor alle fokkers van rashonden. Deze regels worden ingebed in het Kynologisch Reglement. Overtreding ervan levert een sanctie voor de fokker op.

Rasspecifiek Fokreglement (RFR): dit is een fokreglement dat elke rasvereniging voor het eigen ras maakt. Deze fokreglementen zijn toegesneden op de specifieke situatie binnen het eigen ras. De Raad van Beheer gaat samen met de rasverenigingen fokkers stimuleren zich aan het rasspecifieke fokreglement te houden.

De Raad steld dus géén verplichtingen m.b.t het RFR, zal het echter wel stimuleren.

EDIT: Ik werd er op gewezen dat bovenstaande er nog niet officieel door is. Klopt, echter wordt er (volgens mij) al wel in min of meerdere mate gebruik van gemaakt.
Laatst gewijzigd door Tony op 21 feb 2006 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
"It takes nothing away from a human to be kind to an animal"
Hondengek
Actief

Ik denk dat jullie me een beetje verkeerd begrijpen. :roll: Ik heb zelf een friese stabij hond waar ik graag een keer puppy's bij wil. Ze is nu 2 en half jaar oud en is net voor de vijfde keer loops geweest zoiets. bij de volgende loopsheid wil ik haar laten dekken. Ze heeft geen STAMBOOM, voor alle duidelijkheid. Ik moet nu echter een geschikte reu vinden, wat echter moeilijker is dan ik dacht. Misschien hebben jullie daar tips op.
Sorry dat ik eerst wat onduidelijk over kwam. :oeps: Hoop dat jullie me kunnen helpen. :roos:
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

en, heb je dit al gelezen? :roll:
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Hondengek
Actief

jep dat had ik al gelezen. Maar ik wilde de meningen van jullie ook even horen. :roll: Daarom is het een forum lijkt mij. En jullie ervaringen hier mee.
jelle
Zeer actief

Dat stuk is mijn mening, dus d'as al één.

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Als ik lees dat jouw hond geen stamboom heeft dan komt bij mij vast 1 vraag naar boven die Jelle in haar stuk (zie link) ook stelt: waarom wil je met jouw teef fokken?
Aangezien ze geen stamboom heeft zal ze gekeurd zijn dus weet je niet of ze voldoet aan het rasbeeld.
Karakter? Tja, als het goed is vindt bijna elke hondenbaas dat zijn of haar hond een wereldkarakter heeft.
Wat weet je over de gezondheid van jouw hond en haar voorouders?

Dus waarom wil je fokken? Wat is er zo bijzonder aan jouw teef dat je met haar wilt fokken? Want wat je gaat doen is een nest stamboomloze (en dus eigenlijk rasloze) honden fokken en of daar vraag naar is?
En ik weet niet hoe het bij de Stabij's is, maar bij mijn eigen ras zal je niet snel een eigenaar van een goede dekreu bereid vinden om hun reu een stamboomloze teef te laten dekken.

Als je werkelijk wilt fokken dan is mijn advies: verdiep je eerst in het ras zodat je weet wat voor typen er binnen het ras zijn, welke erfelijke aandoeningen er zijn en in welke lijnen. Ga daarna op zoek naar teef die kwa type en gezondheid voldoet en zoek daarbij een passende reu waarvan je ook weet hoe zijn voorouders zijn.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Het zal denk ik in jouw geval niet heel eenvoudig zijn een (goede!) dekreu te vinden, aangezien je teefje al geen stamboom heeft.
Als ik een Stabij-reuen-eigenaar was en zo iemand als jij zou naar me toekomen, zou ik me wel 3x achter mijn oren krabben voordat ik mijn reu zou laten gebruiken voor deze dekking. De ervaring leert dat problemen bij de pups vaak door de eigenaar van de teef worden "afgeschoven" op de reu. Maar aangezien de afstamming (en eventuele gebreken/afwijkingen) van de teef niet vast staan, is het nooit te voorspellen of en wat voor problemen de pups eventueel te wachten staan.
Blijven er reuen over van mensen net zoals jij, die ook wel een pup van hun eigen reu zouden willen, en verder geen acht hebben geslagen op voor het ras noodzakelijke gezondheidsonderzoeken.

Overigens geeft het stukje wat door Majelle geschreven is ook mijn mening weer met betrekking tot fokken.
Hondengek
Actief

Branka schreef:Als ik lees dat jouw hond geen stamboom heeft dan komt bij mij vast 1 vraag naar boven die Jelle in haar stuk (zie link) ook stelt: waarom wil je met jouw teef fokken?
Aangezien ze geen stamboom heeft zal ze gekeurd zijn dus weet je niet of ze voldoet aan het rasbeeld.
Karakter? Tja, als het goed is vindt bijna elke hondenbaas dat zijn of haar hond een wereldkarakter heeft.
Wat weet je over de gezondheid van jouw hond en haar voorouders?

Dus waarom wil je fokken? Wat is er zo bijzonder aan jouw teef dat je met haar wilt fokken? Want wat je gaat doen is een nest stamboomloze (en dus eigenlijk rasloze) honden fokken en of daar vraag naar is?
En ik weet niet hoe het bij de Stabij's is, maar bij mijn eigen ras zal je niet snel een eigenaar van een goede dekreu bereid vinden om hun reu een stamboomloze teef te laten dekken.

Als je werkelijk wilt fokken dan is mijn advies: verdiep je eerst in het ras zodat je weet wat voor typen er binnen het ras zijn, welke erfelijke aandoeningen er zijn en in welke lijnen. Ga daarna op zoek naar teef die kwa type en gezondheid voldoet en zoek daarbij een passende reu waarvan je ook weet hoe zijn voorouders zijn.

Je zegt is er vraag naar rasloze honden, Nou ik denk het wel, als je een hond wil kopen met een stamboom ben je gauw 800 euro kwijt, niet ieder mens kan dat betalen. En toch willen ze graag een hond. Ik heb mijn hele leven honden gehad zonder stamboom en daar had ik totaal geen moeite mee. Ik heb veel boeken gelezen over de stabij hond en ik weet het 1 en andere er wel vanaf. Als ik pups krijg bij deze hond, heb ik al 3 adressen waar een pup plaats heeft waaronder mijn schoonouders en een paar goeie vrienden en ik hou er waarschijnlijk zelf ook 1 dus dat zijn er al 4. Maar als ik geen passende reu kan vinden doe ik het absoluut niet. Ik vindt dat overal een risico aanvast zit zelfs bij honden met een stamboom. Maar jah het is puur je eigen mening en dat respecteer ik volledig.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

er zitten genoeg rasloze en stamboomloze honden in het asiel... of desnoods over de grens...
jelle
Zeer actief

Als de gezondheid van de pups die je fokt, de gezondheid van de beoogde moeder, de toekomstperspectieven van de pups en het gigantische overschot aan honden en hun lot je geen ene moer kunnen schelen zijn er inderdaad weinig bezwaren meer om te gaan fokken.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”