zepenko schreef:Zoie schreef:zepenko schreef:Zoie schreef:
Borstelen op zich is natuurlijk nooit agressie. Een hond die borstelt doet nog niets, misschien communiceren, maar zelfs dat is niet zeker.
Het is inderdaad communiceren, net zoals een hoge staartdracht, grommen, tanden laten zien of blaffen. De hond dreigt dan echter wel in zijn communicatie en daarom valt het onder agressie.
Het is misschien een defenitie kwestie, maar ik vind dreigen nog geen agressie. Agressie wordt het als er niet meer gedreigd wordt maar gevochten.
Sien b.v. kan borstelend gaan snauwen, maar ze kan ook borstelend weg lopen / ontwijken. Ik kan een hond die ontwijkt moeilijk agressief noemen.
Verder vraag ik me dus af of het werkelijk comminicatie is zoals jij bedoelt, d.w.z. de hond doet het bewust. Hoe zou je het kunnen weten ? Kan je borstelen onder commando zetten ?
Met het borstelen geeft een hond aan er rekening mee te houden dat er geknokt moet worden. Dat kan dus ook uit angst of onzekerheid zijn.
En of je dat agressie moet/mag noemen? Noem je een man die met gebalde vuisten op je af loopt agressief? Of een man die bang van je is, van je weg loopt, maar voor de zekerheid toch het mes in zijn zak vast uitklapt?
Met agressie bedoel ik alleen het gevoel van: ik moet zo meteen knokken.
Volgens mij hoeft borstelen helemaal niet te betekenen dat een hond een gevecht verwacht. De eerste keer dat ik Jack echt zag borstelen (ook zijn hele kraag recht omhoog, het leek wel een leeuw

) was toen hij voor de eerste keer een Leonberger zag. Schrik en pure verbijstering, want hij had zeker weten nog nooit een Leonberger gezien en hij begeep gewoon niet dat het kon, zoiets groots en toch hond. Er zat geen greintje agressie in dat borstelen, het was in mijn ogen gewoon een lichamelijke reactie, zoals je je hele buik voelt samentrekken in een bepaalde situaties. Agressie *kan* dan de volgende stap zijn, helemaal afhankelijk van de situatie, maar de volgende stap kan net zo goed opluchting zijn omdat het wel meevalt, of wegrennen, of in lachen of huilen uitbarsten.
De tweede keer dat Jack 'compleet' borstelde was toen hij voor het eerste een paard zag. Zelfde verhaal, behalve dat hij wel dikke vrienden met die Leonberger is geworden, en paarden nog steeds eng vindt.
In mijn ogen is borstelen (waarbij ik ook nog eens onderscheid zie tussen een beetje borstelen en helemaal borstelen) gewoon vergelijkbaar met verbijsterd naar adem happen. Borstelen is geen teken van (naderende) agressie, gewoon een gevolg van stress of extreme schrik.