Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Losloopgebied en wel/niet aangelijnde honden, zelfde baas

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Zoie schreef:
Tarz schreef:Ik roep sowieso altijd mijn honden bij me als ik andere honden tegen kom. Eerlijk gezegd verwacht ik dat ook van andere mensen, als ze zien dat ik dat doe.
Ik heb helemaal niet de behoefte mijn honden met alle andere honden te laten spelen oid. Ze hebben elkaar en dat is voldoende.
Maar ik maak zeer regelmatig mee dat mensen hun hond overal maar op af laten stormen, met alle gevolgen van dien.
Mijn honden mogen niet spelen en uiteraard ook niet klooien met een hond aan de riem. Maar negen van de tien keer dat je een of meerdere honden passeert, gebeurt er toch gewoon niks ? Je komt elkaar gewoon tegen en je loopt door, eventueel na een commando daartoe. Ik zie niet in waarom ik mijn hond daarvoor zou moeten aanlijnen.

Overigens mogen mijn honden in principe wel spelen met andere honden die los lopen. Sien doet dat niet, maar spok soms wel.
als ik in een losloop gebied loop , dan loop ik daar met honden die ook met andere honden kunnen, en we merken allemaal snel genoeg (of ik) als het niet gezellig gaat, en tja dan lopen we door of er moet even in gegrepen worden
ChristineM
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door ChristineM »

Hoby zit altijd aan de lijn.
Behalve als ik ga wandelen in in honden gebied waar honden mogen komen en ook los, ik roep hem bij me wanneer we honden naderen en dan gaat hij aan de riem. Is het een hond waar het goed mee gaat mag hij weer los. Is het een reu gaat hij zeker niet los. Het maakt mij niks uit of de andere honden los of aangelijnd zijn, ik roep hem altijd bij me en lijn hem aan.

yamie schreef:mensen die met honden in een losloop gebied lopen die aan de lijn zitten omdat ze niet met andere honden kunnen ( of dus loopssss zij: zie ander topic) moeten gewoon weg blijven
Vind ik nogal ver gaan. Hoby kan met veel honden goed maar er zijn honden die hij echt totaal niet moet hebben. Dan zou ik niet met hem naar een honden (losloop)gebied mogen omdat de kans er is dat ik hem aanlijn vanwegen andere reuen terwijl hij heerlijk kan spelen met teefjes of reuen die hij gewoon helemaal oke vind.
Ik kom regelmatig in zo'n gebied en het is op deze manier altijd goed gegaan. Anderen hoeven van mij hun hond niet aan te lijnen maar zorgen ze ervoor dat hun hond niet naar ons komen waardeer ik dat enorm. Zal ook niet boos worden ofzo als de hond wel naar ons toekomt, zal dan nog harder mijn best moeten doen om Hoby aftelijden en gewoon mee te laten lopen.

Zie dus niet dat dat een probleem is en dat wij dan niet meer in zo'n gebied zouden mogen lopen. :19:
Groetjes Christine en knuffel van Hoby

Afbeelding
M@rco
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rco »

P!nki schreef:Ik persoonlijk vind het een ongeschreven regel dat als er iemand aan komt en die heeft zijn honden aan de lijn, dat je je hond(en) bij je roept, en even aan lijnt of vasthoud totdat diegene voorbij is. Er zal geheid een reden zijn waarom die vast zit. Pas als mensen zeggen dat het ok is, (zoals ik altijd bler naar mensen omdat Sorbonne aan een lange lijn zit, vanwege zijn jachtinstinct) laat ik ze naar ze toe lopen.

Ik irriteer me dan ook mateloos aan mensen die hun honden dus ook maar gewoon altijd los hebben, en als ze mij aan zien komen met bijv. 1 of 2 aangelijnde honden, ze dr maar gewoon op af laten denderen. Tot zover ging het 'redelijk' goed, maar ik weet dat als mijn kruising labrador aan de lijn zit, hij gewoon veeeel feller is dan als hij los loopt. En hij zal dus ook veel sneller uitvallen als de hond te dichtbij komt. Nu ben ik gelukkig redelijk vlot met ingrijpen, maar een ander is het misschien niet, en dan gaat het wel een keer fout :(

Maar goed, gelukkig loopt elmo in het bos vaker los dan aan de lijn, en komt dit zelden voor ;)
Ik sluit me hier volledig bij aan! Het feit dat je in een losloopgebied loopt wil niet zeggen dat verplicht ben om je hond los te laten lopen.

Dus ik zou mijn hond aanlijnen of in ieder geval bij mij houden.

Groetjes,
Marco
Dinges
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Dinges »

Laika lijnde ik nooit aan, maar die kon goed onder appel lopen en interesseerde zich niet voor andere honden. Dokus lijnde ik aan als er aangelijnde honden aan kwamen en ik geen andere kant op kon. Maar in dit geval, met loslopende honden ertussen, zou ik het niet doen, behalve op verzoek. (Maar dan moet hij zijn andere honden ook aanlijnen). Mijn hond heeft evenveel recht om los te lopen als die honden van hem.

Een aangelijnde hond plagen mag mijn hond natuurlijk niet. Dat mogen andere honden ook niet.

Als ik in een niet-losloopgebied een loslopende hond tegenkwam, liet ik mijn hond ook altijd even los. Behalve dan als de eigenaar aanstalten maakte om zijn hond aan te lijnen natuurlijk!

Ik weet natuurlijk niet hoe ik het ga doen met mijn volgende hond. Hangt van zijn karakter af.
Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

yamie schreef:
Marja schreef:
yamie schreef:als ik in een losloop gebied loop, loop ik daar met honden die los kunnen, soms is het idd zo dat een hond zich misdraagt of toch net teveel zijn jacht neus op gezet heeft oid en dan lijn ik aan.. kom ik dan andere mensen tegen met hond? dan merken we het vanzelf wat er gebeurt...zolang honden niet als achterlijke op mij en de honden afgestormd komen? kijk ik het aan en hoeven ze niet erpse aan te lijnen omdat ik met een hond aan de lijn in losloop gebied loop..... mensen die met honden in een losloop gebied lopen die aan de lijn zitten omdat ze niet met andere honden kunnen ( of dus loopssss zij: zie ander topic) moeten gewoon weg blijven

het gelul van ja maar dan kunnen mijn andere honden nooit rennen, ja dan ga ja maar apart...
Tja.............da's erg vriendelijk
huh?

ik bedoel dus, ik loop daar met een hond aan de lijn he....ik zeg alleen dat men dan niet perse aanhoeft te lijnen...... hoewel ik het natuurlijk wel vriendelijk vind..... maar ik zal nooit snappen als iemand met een hond die niet los kan en niet met andere honden kan in een losloop gebied loopt...
Begrijpen we elkaar nou niet of bedoel jij dat je met je aangelijnde hond niet in een losloop gebied hoort te komen??
Ik zou niet weten waarom dat niet kan/mag. loslopen is niet verplicht hoor in een losloop gebied :wink:
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

yamie schreef:
Marja schreef:
yamie schreef:als ik in een losloop gebied loop, loop ik daar met honden die los kunnen, soms is het idd zo dat een hond zich misdraagt of toch net teveel zijn jacht neus op gezet heeft oid en dan lijn ik aan.. kom ik dan andere mensen tegen met hond? dan merken we het vanzelf wat er gebeurt...zolang honden niet als achterlijke op mij en de honden afgestormd komen? kijk ik het aan en hoeven ze niet erpse aan te lijnen omdat ik met een hond aan de lijn in losloop gebied loop..... mensen die met honden in een losloop gebied lopen die aan de lijn zitten omdat ze niet met andere honden kunnen ( of dus loopssss zij: zie ander topic) moeten gewoon weg blijven

het gelul van ja maar dan kunnen mijn andere honden nooit rennen, ja dan ga ja maar apart...
Tja.............da's erg vriendelijk
huh?

ik bedoel dus, ik loop daar met een hond aan de lijn he....ik zeg alleen dat men dan niet perse aanhoeft te lijnen...... hoewel ik het natuurlijk wel vriendelijk vind..... maar ik zal nooit snappen als iemand met een hond die niet los kan en niet met andere honden kan in een losloop gebied loopt...
Omdat een hond ook vanwege een lichamelijk gebrek aan de lijn kan zitten. Mijn Bulldog heeft artrose en die blijft daardoor aan de lijn als we met alle honden naar een hondenlosloopgebied gaan. Zo hoeft hij toch zijn loopje.

Overigens ga ik er niet vanuit dat anderen hun hond aanlijnen als ze ons zien aankomen.
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Ik loop ook regelmatig met 1 hond los en 1 hond aangelijnd, want Lilo kan nog niet overal los. Ik verwacht van andere mensen dan niet dat ze hun hond aanlijnen of bij zich roepen, *tenzij* Lilo hysterisch naar die hond gaat blaffen. :roll:

Kom ik iemand anders tegen met een aangelijnde en een loslopende hond, dan ligt het aan de situatie wat ik doe. Soms lijn ik Lilo aan en roep ik Jack bij me, soms kan ik het gewoon laten gaan.

Ik vind eigenlijk ook wel dat je er vanuit zou mogen gaan dat er in een losloopgebied geen honden lopen die andere honden opvreten, en dat ze om een andere reden aan de lijn lopen. Maar in de praktijk werkt dat helaas niet altijd zo. :roll:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Nee, ik laat ze loslopen. Wel met enige voorzichtigheid, want de persoon zal die hond niet voor niets aangelijnd hebben. Maar ik ga ervan uit dat wanneer hij met een aangelijnde hond door losloopgebied loopt, hij wel denkt dat dat veilig kan.
Niet dat mijn honden naar die aangelijnde hond zullen toelopen hoor, dat niet. Maar ik hou mijn honden wel "kort" (zonder lijn)
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Er zijn overigens meer redenen waarom een hond aan de lijn kan zitten. Misschien is het een loge en durven de mensen hem niet lost te laten, misschien luistert de hond gewoon niet goed of gaat hij achter konijnen aan. Misschien is de hond doof of blind. Het zou zielig zijn om zo'n beestje altijd thuis te moeten laten terwijl de rest van de familie lekker de bossen ingaat.
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Marja schreef:[
Begrijpen we elkaar nou niet of bedoel jij dat je met je aangelijnde hond niet in een losloop gebied hoort te komen??
Ik zou niet weten waarom dat niet kan/mag. loslopen is niet verplicht hoor in een losloop gebied :wink:
Volgens mij is het zo duidelijk als wat dat ze dat niet zegt.

Natuurlijk is loslopen niet verplicht, het gaat erom of ik als het ware een morele verplichting heb mijn hond aan te lijnen als ik iemand met een aangelijnde hond in losloopgebied tegen kom.

Spok b.v. zal hoogstwaarschijnlijk even bij zo'n hond gaan snuffelen als we hem op ons pad tegen komen, en dan op mijn vriendelijk verzoek zijn weg vervolgen.

Ik ga ervan uit dat iemand die met een aangelijnde hond in losloopgebied loopt daar geen probleem mee heeft. Verder let ik natuurlijk zelf ook op, en als ik het niet vertrouw zet ik z.n. wat meer druk. Er liep hier b.v. een tijd een jonge labrador aan de lijn die vanwege gewrichtsproblemen niet los mocht. Die labrador wilde natuurlijk wel spelen, en spok ook. Dat mag dan dus niet.

Weet je, hier is het zo dat mensen speciaal naar een losloopgebied gaan om hun hond even los te kunnen laten lopen, en een zekere vrijheid te laten genieten. Ik zeg niet totale vrijheid en alles maar laten gaan. Maar om nu te gaan verwachten dat iedereen zijn hond(en) gaat aanlijnen als hij iemand met een aangelijnde hond ziet, vind ik persoonlijk wat ver gaan.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

M@rco schreef:[

Groetjes,
Marco
Heb je het wel eens gedaan, je hond om die reden aan lijnen ? Ik heb het werkelijk nog nooit meegmaakt dat iemand om die reden een hond aanlijnde, en ik zie toch werkelijk elke dag mensen met een aangelijnde hond op een losloopplek. Alleen hier op het forum lees ik steeds dat mensen het doen, of vinden dat je het zou moeten doen.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Zoie schreef:
M@rco schreef:[

Groetjes,
Marco
Heb je het wel eens gedaan, je hond om die reden aan lijnen ? Ik heb het werkelijk nog nooit meegmaakt dat iemand om die reden een hond aanlijnde, en ik zie toch werkelijk elke dag mensen met een aangelijnde hond op een losloopplek. Alleen hier op het forum lees ik steeds dat mensen het doen, of vinden dat je het zou moeten doen.
Haha, dat is precies mijn gedachte. Ik heb het ook nog nooit iemand zien doen, da's toch gek :denken: :wink:
Ik lijn soms wel aan, maar dat is omdat Bram anders bij die andere mensen op de koffie gaat (meeloopt dus).
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik roep ze bij me en kijk dan even naar hun reactie. 99 van de 100 keer kan ik Moos en Saar gewoon even laten volgen en lopen we er zo langs. Heel soms is die aangelijnde hond schijnbaar zo spannend dat ze er toch naartoe willen, dan lijn ik aan.

Ik zorg er iig wel voor dat ze niet in de buurt van die aangelijnde hond komen; het komt hier namelijk regelmatig voor dat iemand met een aangelijnde hond achteraf naar me roept "Ja, ik lijnde hem even aan want hij kan niet met kleine hondjes". Wat dat precies inhoudt weet ik ook niet, maar ik test het liever niet uit :mrgreen:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik lijn ze ook niet aan. Kaya roep ik wel bij me en moet dan netjes meelopen. Moritz mag het meestal zelf uitzoeken; hij weet exact hoe of wat bij andere honden (en aan aangelijnde honden loopt een mens, dus zal hij sowieso niet snel in de buurt komen). Soms, als ik het zelf echt niet vertrouw, dan roep ik ook Moritz bij me.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Tarz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Whippet en dwergpoedel

Ongelezen bericht door Tarz »

Zoie schreef:
Tarz schreef:Ik roep sowieso altijd mijn honden bij me als ik andere honden tegen kom. Eerlijk gezegd verwacht ik dat ook van andere mensen, als ze zien dat ik dat doe.
Ik heb helemaal niet de behoefte mijn honden met alle andere honden te laten spelen oid. Ze hebben elkaar en dat is voldoende.
Maar ik maak zeer regelmatig mee dat mensen hun hond overal maar op af laten stormen, met alle gevolgen van dien.
Mijn honden mogen niet spelen en uiteraard ook niet klooien met een hond aan de riem. Maar negen van de tien keer dat je een of meerdere honden passeert, gebeurt er toch gewoon niks ? Je komt elkaar gewoon tegen en je loopt door, eventueel na een commando daartoe. Ik zie niet in waarom ik mijn hond daarvoor zou moeten aanlijnen.

Overigens mogen mijn honden in principe wel spelen met andere honden die los lopen. Sien doet dat niet, maar spok soms wel.
Nou eigenlijk kan ik niet garanderen dat er nooit iets zal gebeuren als mijn honden andere honden ontmoeten. Ik heb vaak genoeg dingen mee gemaakt, zowel van mijn honden als bij die van anderen en ik heb er simpelweg geen zin meer in. Ik heb één hond die zich ergert aan opdringerige honden en zij voelt zich dan geroepen die op hun donder gegeven. Vandaar dat ik liever doorloop of mijn honden bij me roep. Niemand hoeft zijn hond voor mij bij zich te houden, maar ik vind het wel altijd prettig als iemand zijn hond gewoon bij zich houdt.
Groetjes Rob
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Zoie schreef:
Als iemand dan ook nog honden heeft die hij zelf los laat lopen, ontgaat mij al helemaal de logica waarom ik mijn hond zou moeten aanlijnen, eerlijk gezegd.
als 1 van mijn honden geblesseerd is een een weekje aangelijnd uitgelaten moet worden gaat ie wel mee naar het bos met de rest. Die mogen dus los, hij niet. En hij accepteerd geen andere honden als hij aangelijnd zit... 1 hele simpele reden.
Ik roep mijn honden altijd bij me, aanlijnen hoeft niet omdat ze er niet naar toe gaan op dat moment. Maar er is vast een reden dat een andere hond aangelijnd zit dus dan vind ik dat je je honden netjes bij je hoort te houden.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:mensen die met honden in een losloop gebied lopen die aan de lijn zitten omdat ze niet met andere honden kunnen ( of dus loopssss zij: zie ander topic) moeten gewoon weg blijven

:denken: je hebt het RECHT om los te lopen niet de plicht...
Hier in het bos lopen ook honden los, die absoluut niet met andere honden overweg kunnen. Ik heb met die honden nog nooit problemen gehad omdat ik, als ik hem zie, netjes mijn honden bij me roep...
Waarom niet gewoon rekening houden met elkaar?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Ik laat mijn hond gewoon loslopen. Ik ga ervan uit dat mensen die honden aangelijnd houden in een losloopgebied zelf geen problemen verwachten met hun hond t.o.v. loslopende honden.

Ik heb mijn hond ook regelmatig aangelijnd in losloopgebieden omdat we nog oefenen met loslopen en verwacht dan niet dat anderen hun hond aanlijnen. Mijn hond reageert zowel los als aangelijnd hetzelfde op loslopende honden: enthousiast :mrgreen:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

EstherK schreef:Ik laat mijn hond gewoon loslopen. Ik ga ervan uit dat mensen die honden aangelijnd houden in een losloopgebied zelf geen problemen verwachten met hun hond t.o.v. loslopende honden.
waarom niet?
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Tarz schreef:
Zoie schreef:

Nou eigenlijk kan ik niet garanderen dat er nooit iets zal gebeuren als mijn honden andere honden ontmoeten. Ik heb vaak genoeg dingen mee gemaakt, zowel van mijn honden als bij die van anderen en ik heb er simpelweg geen zin meer in. Ik heb één hond die zich ergert aan opdringerige honden en zij voelt zich dan geroepen die op hun donder gegeven. Vandaar dat ik liever doorloop of mijn honden bij me roep. Niemand hoeft zijn hond voor mij bij zich te houden, maar ik vind het wel altijd prettig als iemand zijn hond gewoon bij zich houdt.
Ik vind dat je hond(en) bij je houden altijd een beetje theoretisch verhaal. Ik loop op een pad, iemand loopt me tegemoet, en we hebben honden bij ons. Dan vind er op de een of andere manier een interactie tussen die honden plaats. Heb jij ze zo strak onder appel dat ze elke hond negeren ? En dan nog, als ik daar op ga trainen, is mijn ochtendwandeling in het bos een grote appeloefening.

Tuurlijk moeten ze doorlopen als ik zie dat het niet goed gaat, een hond aangelijnd is, of weet ik het wat. Maar dan hebben we het m.i. over iets anders.
Afbeelding
EstherK
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:
EstherK schreef:Ik laat mijn hond gewoon loslopen. Ik ga ervan uit dat mensen die honden aangelijnd houden in een losloopgebied zelf geen problemen verwachten met hun hond t.o.v. loslopende honden.
waarom niet?
In de wijk waar ik woon heb je heel veel uitlaatplaatsen. Slechts een beperkt deel is losloopgebied en dit deel is heel makkelijk te ontwijken. Ik kan er natuurlijk niet 100% van uit gaan dat mensen met ´moeilijke´ honden dit gebied echt gaan ontwijken maar als ze daar lopen vind ik dat ik ervan uit mag gaan dat zij geen problemen verwachten. Anders blijf ik trouwens om de minuut aan en aflijnen want er lopen veel aangelijnde honden. Er is één hond waarbij ik mijn hond wel aanlijn als ik hem tegenkom en dat is een pitbullterrierachtige hond waarvan ik vermoed dat het een stamboomloze hond is. ´t Is een vooroordeel maar ik neem liever het zekere voor het onzekere.

Oja, ff voor de duidelijkheid: ik vind stamboom alleen belangrijk bij pitbullterrierachtige honden. :mrgreen: :N:
Tarz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Whippet en dwergpoedel

Ongelezen bericht door Tarz »

Zoie schreef:
Ik vind dat je hond(en) bij je houden altijd een beetje theoretisch verhaal. Ik loop op een pad, iemand loopt me tegemoet, en we hebben honden bij ons. Dan vind er op de een of andere manier een interactie tussen die honden plaats. Heb jij ze zo strak onder appel dat ze elke hond negeren ? En dan nog, als ik daar op ga trainen, is mijn ochtendwandeling in het bos een grote appeloefening.

Tuurlijk moeten ze doorlopen als ik zie dat het niet goed gaat, een hond aangelijnd is, of weet ik het wat. Maar dan hebben we het m.i. over iets anders.
Nee mijn honden staan niet strak onder appel :wink:
En ze mogen best af en toe interactie hebben met andere honden. Maar het gaat mij er meer om dat als gezien wordt dat ik mijn honden bij me houd (bv door afleiden), dat een ander daar rekening mee houdt. Dat doe ik ook namelijk :wink:
Groetjes Rob
Zoie
Zeer actief

Tarz schreef:[Nee mijn honden staan niet strak onder appel :wink:
En ze mogen best af en toe interactie hebben met andere honden. Maar het gaat mij er meer om dat als gezien wordt dat ik mijn honden bij me houd (bv door afleiden), dat een ander daar rekening mee houdt. Dat doe ik ook namelijk :wink:
Ja, dat doe ik ook, en ik kan me ook mateloos ergeren aan bazen die hun hond niet bij zich willen roepen, of gewoon niet zien dat dat de bedoeling is.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

EstherK schreef:
malinois schreef:
waarom niet?
In de wijk waar ik woon heb je heel veel uitlaatplaatsen. Slechts een beperkt deel is losloopgebied en dit deel is heel makkelijk te ontwijken. Ik kan er natuurlijk niet 100% van uit gaan dat mensen met ´moeilijke´ honden dit gebied echt gaan ontwijken maar als ze daar lopen vind ik dat ik ervan uit mag gaan dat zij geen problemen verwachten. Anders blijf ik trouwens om de minuut aan en aflijnen want er lopen veel aangelijnde honden. Er is één hond waarbij ik mijn hond wel aanlijn als ik hem tegenkom en dat is een pitbullterrierachtige hond waarvan ik vermoed dat het een stamboomloze hond is. ´t Is een vooroordeel maar ik neem liever het zekere voor het onzekere.

Oja, ff voor de duidelijkheid: ik vind stamboom alleen belangrijk bij pitbullterrierachtige honden. :mrgreen: :N:
wat ik dus al zei, als 1 van mijn honden geblesseerd is en niet los mag voor een week zit hij ook aangelijnd in een losloopgebied omdat de rest er wel gewoon naar toe gaat. En hij vind het niet erg leuk als er een loslopende hond om hem heen staat te springen dus zo natuurlijk vind ik het niet....
Als ik iemand zie met een hond en die lijnt hem aan op het moment dat hij mij ziet of loopt al aangelijnd, roep ik mijn honden bij me, of loop een andere kant op.
Afbeelding
EstherK
Zeer actief
Contacteer:

Ehh... als je hond het vervelend vindt dat loslopende honden om hem heenspringen terwijl hij aangelijnd is... waarom ga je dan naar een losloopgebied?

Moeten anderen hun honden dan gaan aanlijnen of de andere kant oplopen voor je hond terwijl de rest van jouw honden ook losloopt? Ik snap het niet! :19:
Tony
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastín Español, Roemeense erfhond en Griekse heks, rest wijzigt nogal eens ivm opvang.

Ongelezen bericht door Tony »

Grappig eigenlijk om te lezen hoe er tegen 'losloopgebieden' aangekeken wordt.
Er wordt, zoals eerder aangehaald, al min of meer vanuit gegaan dat die gebieden 'speciaal' voor loslopende honden zijn.

Kleine greep uit opmerkingen:
- mensen die met honden in een losloop gebied lopen die aan de lijn zitten omdat ze niet met andere honden kunnen ( of dus loopssss zij: zie ander topic) moeten gewoon weg blijven

- Maar ik ga ervan uit dat wanneer hij met een aangelijnde hond door losloopgebied loopt, hij wel denkt dat dat veilig kan.

- Spok b.v. zal hoogstwaarschijnlijk even bij zo'n hond gaan snuffelen als we hem op ons pad tegen komen, en dan op mijn vriendelijk verzoek zijn weg vervolgen.
Ik ga ervan uit dat iemand die met een aangelijnde hond in losloopgebied loopt daar geen probleem mee heeft.

- Ehh... als je hond het vervelend vindt dat loslopende honden om hem heenspringen terwijl hij aangelijnd is... waarom ga je dan naar een losloopgebied?
En dan las ik nog ergens de opmerking:
Met een kind dat bang is voor honden in een hondenlosloopgebied gaan lopen... (andere topic).
Een losloopgebied (niet te verwarren met al dan niet omheind hondenspeelveld), is niets meer of minder dan een gebied waar er geen 'aanlijn plicht' van kracht is, en NIET zoals velen denken, 'een speciaal gebied voor de honden'.
Dus iedereen mag daar lopen en als eigenaar van een (loslopende) hond heb je er gewoon voor te zorgen dat jouw dieren géén (over) last aan derden veroorzaakt.
Zoals eerder ook al door anderen opgemerkt, je hebt het recht om ze te laten loslopen, maar je hebt NIET het recht om dan te verlangen dat anderen dan weg moeten blijven omdat ze een dominante hond (of wat dan ook) wel aangelijnd houden, net zo min dat er verwacht kan worden dat gewone (angstige) wandelaars uit zulke gebieden dan maar wegblijven. En ja, ook je hond zo maar op vreemde mensen, óf aangelijnde honden laten aflopen die daar eigenlijk, om wat voor reden dan ook, niet van gediend zijn is een vorm van overlast !!

Maar juist datgene wat eigenlijk IEDERE hondenbezitter als iets vanzelfsprekends zou moeten vinden, en dat mis ik hier nog wel eens, is gewoon "rekening met elkaar houden", dan zou het al een stuk aangenamer worden !!!
"It takes nothing away from a human to be kind to an animal"
Zoie
Zeer actief

Tony schreef:Grappig eigenlijk om te lezen hoe er tegen 'losloopgebieden' aangekeken wordt.
Er wordt, zoals eerder aangehaald, al min of meer vanuit gegaan dat die gebieden 'speciaal' voor loslopende honden zijn.

Kleine greep uit opmerkingen:
- mensen die met honden in een losloop gebied lopen die aan de lijn zitten omdat ze niet met andere honden kunnen ( of dus loopssss zij: zie ander topic) moeten gewoon weg blijven

- Maar ik ga ervan uit dat wanneer hij met een aangelijnde hond door losloopgebied loopt, hij wel denkt dat dat veilig kan.

- Spok b.v. zal hoogstwaarschijnlijk even bij zo'n hond gaan snuffelen als we hem op ons pad tegen komen, en dan op mijn vriendelijk verzoek zijn weg vervolgen.
Ik ga ervan uit dat iemand die met een aangelijnde hond in losloopgebied loopt daar geen probleem mee heeft.

- Ehh... als je hond het vervelend vindt dat loslopende honden om hem heenspringen terwijl hij aangelijnd is... waarom ga je dan naar een losloopgebied?
En dan las ik nog ergens de opmerking:
Met een kind dat bang is voor honden in een hondenlosloopgebied gaan lopen... (andere topic).
Een losloopgebied (niet te verwarren met al dan niet omheind hondenspeelveld), is niets meer of minder dan een gebied waar er geen 'aanlijn plicht' van kracht is, en NIET zoals velen denken, 'een speciaal gebied voor de honden'.
Dus iedereen mag daar lopen en als eigenaar van een (loslopende) hond heb je er gewoon voor te zorgen dat jouw dieren géén (over) last aan derden veroorzaakt.
Zoals eerder ook al door anderen opgemerkt, je hebt het recht om ze te laten loslopen, maar je hebt NIET het recht om dan te verlangen dat anderen dan weg moeten blijven omdat ze een dominante hond (of wat dan ook) wel aangelijnd houden, net zo min dat er verwacht kan worden dat gewone (angstige) wandelaars uit zulke gebieden dan maar wegblijven. En ja, ook je hond zo maar op vreemde mensen, óf aangelijnde honden laten aflopen die daar eigenlijk, om wat voor reden dan ook, niet van gediend zijn is een vorm van overlast !!

Maar juist datgene wat eigenlijk IEDERE hondenbezitter als iets vanzelfsprekends zou moeten vinden, en dat mis ik hier nog wel eens, is gewoon "rekening met elkaar houden", dan zou het al een stuk aangenamer worden !!!
nou, wat zou het aangenaam worden, als iedereen met zijn loopse teef en agressieve hond aan de lijn door een stervensdruk uitlaatbos gaat banjeren, omdat ze daar het recht toe hebben.
Afbeelding
EstherK
Zeer actief
Contacteer:

Dat snap ik en dat ben ik met je eens.
Toch vind ik dat een ieder die om welke reden dan ook niet gediend is van loslopende honden zo´n gebied beter kan mijden. Ik vind het eerlijk gezegd bijvoorbeeld niet zo snugger om willens en wetens tussen loslopende honden te gaan lopen als je kind bang is voor honden.

Net zo goed dat ik niet op een ruiterpad ga lopen als ik niet gediend ben van paarden.
Tony
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastín Español, Roemeense erfhond en Griekse heks, rest wijzigt nogal eens ivm opvang.

Ongelezen bericht door Tony »

nou, wat zou het aangenaam worden, als iedereen met zijn loopse teef en agressieve hond aan de lijn door een stervensdruk uitlaatbos gaat banjeren, omdat ze daar het recht toe hebben.
Precies dat is wat ik bedoelde met 'rekening met elkaar houden', en dat schort er hier nog wel eens aan :wink:
(Draai ik het ook even om, 'Nou wat gezellig al die mensen die hun (al dan niet opdringerige) honden laten loslopen alleen maar omdat ze daar het recht toe hebben'!! Je snapt, dat raakt kant nog wal :wink: )

Toch vind ik dat een ieder die om welke reden dan ook niet gediend is van loslopende honden zo´n gebied beter kan mijden. Ik vind het eerlijk gezegd bijvoorbeeld niet zo snugger om willens en wetens tussen loslopende honden te gaan lopen als je kind bang is voor honden.

Net zo goed dat ik niet op een ruiterpad ga lopen als ik niet gediend ben van paarden.
Als ik met mijn kleindochter (bijna 2) én hond ga wandelen hier in de buurt, waar een prachtig stuk bos is, dan ben ik er ook niet van gediend dat zomaar honden op ons af komen rennen (en dan is die kleine niet bang), en ja, daar 'mogen' honden loslopen. Dus als ik het goed begrijp zou ik daar dan weg moeten blijven :denken:

Overigens liggen de ruiterpaden hier in hetzelfde gebied dan de losloop stukken.

Gelukkig zijn er hier nooit zulke problemen met de tientallen mensen met honden hier. Iedereen kent elkaar en houd ook rekening met elkaar, en wat ik dus ook meestal zie (en zelf ook doe), is als er 'vreemde mensen' komen die ik niet ken, lijn ik de hond aan en dat geld zowieso ook al als er mensen met kinderen lopen.
"It takes nothing away from a human to be kind to an animal"
EstherK
Zeer actief
Contacteer:

Als ik met mijn kleindochter (bijna 2) én hond ga wandelen hier in de buurt, waar een prachtig stuk bos is, dan ben ik er ook niet van gediend dat zomaar honden op ons af komen rennen (en dan is die kleine niet bang), en ja, daar 'mogen' honden loslopen. Dus als ik het goed begrijp zou ik daar dan weg moeten blijven
Van mij hoef je niet weg te blijven, net zo min dat ik mijn hond moet aanlijnen als ik jou zie lopen met je kleindochter.

Overigens, als ik hele kleine kinderen zie (jonger dan vijf), dan lijn ik mijn hond altijd aan. Ik wil absoluut geen kleine kinderen de stuipen op het lijf jagen op wat voor manier dan ook. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”