Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waarom worden Berner Sennenhonden vaak niet ouder dan zes ja

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Tamara en Bowie schreef:En ja, daar zitten ook helaas honden tussen die een lagere leeftijd halen, maar dat heb je in ieder ras en door verschillende oorzaken wat niet rasgebonden is.
Het is in elk geval rasgebonden dat grote rassen aanmerkelijk minder oud worden dan minder grote rassen. (Dat was ook een vraag van de topic-startster.) Ik denk dat bij de Berner Sennenhond, net zoals bij de dog, de gemiddelde leeftijd op 7-8 jaar ligt?
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Scooby schreef:Nu gaat de discussie heel ergens anders over. Natuurlijk vind ik een Berner Sennenhond uit de broodfok ook heel want anders dan één van een erkende fokker. Maar ook broodfokkers kunnen stamboomhonden verkopen en dan blijft het toch echt hetzelfde ras.
Dan krijg je de discussie: wat is een broodfokker? Er zullen namelijk ongetwijfeld Berner Sennenfokkers zijn die meerdere nesten Berner Sennenhonden met stambomen fokken. Ik vind dat ook broodfokkers, maar zij fokken toch echt raszuivere Berner Sennenhonden.
En jij bent het toch wel met me eens dat een fokker die de lijnen goed uitpluist, zich concentreerd op de gezondheid en het karakter van de hond ook wel iets anders is dan een fokker die 2 honden op elkaar zet die toevallig een stamboom hebben?
Tamara.
Zeer actief

Scooby schreef:
Tamara en Bowie schreef:En ja, daar zitten ook helaas honden tussen die een lagere leeftijd halen, maar dat heb je in ieder ras en door verschillende oorzaken wat niet rasgebonden is.
Het is in elk geval rasgebonden dat grote rassen aanmerkelijk minder oud worden dan minder grote rassen. (Dat was ook een vraag van de topic-startster.) Ik denk dat bij de Berner Sennenhond, net zoals bij de dog, de gemiddelde leeftijd op 7-8 jaar ligt?
De vraag van de TS was waarom Berner Sennens niet zo oud worden...

En ja, grotere rassen lopen meer risico's, dat klopt. Maar ook dat vind ik soms wat makkelijk gezegd. Er zijn namelijk ook aardig wat grote rassen, die niet populair zijn en heel wat gezonder en sterker in elkaar zitten dan de gemiddelde populaire hond.

En wat de gemiddelde leeftijd is van een Berner? Daar kan ik geen waterdicht antwoord op geven, dat kan niemand denk ik.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Tamara en Bowie schreef:
Scooby schreef:Nu gaat de discussie heel ergens anders over. Natuurlijk vind ik een Berner Sennenhond uit de broodfok ook heel want anders dan één van een erkende fokker. Maar ook broodfokkers kunnen stamboomhonden verkopen en dan blijft het toch echt hetzelfde ras.
Dan krijg je de discussie: wat is een broodfokker? Er zullen namelijk ongetwijfeld Berner Sennenfokkers zijn die meerdere nesten Berner Sennenhonden met stambomen fokken. Ik vind dat ook broodfokkers, maar zij fokken toch echt raszuivere Berner Sennenhonden.
En jij bent het toch wel met me eens dat een fokker die de lijnen goed uitpluist, zich concentreerd op de gezondheid en het karakter van de hond ook wel iets anders is dan een fokker die 2 honden op elkaar zet die toevallig een stamboom hebben?
Het antwoord op deze vraag heb je zelf al gequote hierboven.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Tamara en Bowie schreef:De vraag van de TS was waarom Berner Sennens niet zo oud worden...
De vraag was ook:
EstherK schreef:Waarom worden Berner Sennenhonden vaak niet ouder dan zes jaar?
Komt dat door hun formaat? Geldt het voor meer rassen dat ze niet zo oud worden?
Tamara en Bowie schreef: En wat de gemiddelde leeftijd is van een Berner? Daar kan ik geen waterdicht antwoord op geven, dat kan niemand denk ik.
Wat geeft de rasvereniging dan op als gemiddelde leeftijd van de Berner Sennenhond?
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Tamara en Bowie schreef:En jij bent het toch wel met me eens dat een fokker die de lijnen goed uitpluist, zich concentreerd op de gezondheid en het karakter van de hond ook wel iets anders is dan een fokker die 2 honden op elkaar zet die toevallig een stamboom hebben?
Nog even terugkomend op deze quote: natuurlijk zijn er ook fokkers die de lijnen goed uitzoeken (gelukkig!), maar wil je de gemiddelde leeftijd van een ras dan alleen maar laten afhangen van fokkers die hun werk zo goed en naar behoren doen? Dat is gewoon niet reeel, want jij weet ook dat er ook zat erkende fokkers zijn die dat gewoon niet doen (en dan hoeven ze helemaal geen broodfokker te zijn).
Als je op bovenstaande manier een gemiddelde leeftijd van een ras gaat berekenen, krijg je toch een heel vertekend beeld? Je moet daarbij gewoon àlle (stamboom)honden van een ras nemen en dan de leeftijd middelen. Alleen dàn krijg je een reeel beeld van de gemiddelde leeftijd, volgens mij.
Tamara.
Zeer actief

Scooby schreef:
Tamara en Bowie schreef:De vraag van de TS was waarom Berner Sennens niet zo oud worden...
De vraag was ook:
EstherK schreef:Waarom worden Berner Sennenhonden vaak niet ouder dan zes jaar?
Komt dat door hun formaat? Geldt het voor meer rassen dat ze niet zo oud worden?
Tamara en Bowie schreef: En wat de gemiddelde leeftijd is van een Berner? Daar kan ik geen waterdicht antwoord op geven, dat kan niemand denk ik.
Wat geeft de rasvereniging dan op als gemiddelde leeftijd van de Berner Sennenhond?
Ik reageerde dan meer op haar eerste vraag dan op haar tweede vraag.

De rasvereniging geeft naar mijn weten geen gemiddelde leeftijd af. Maar al deden ze dat wel, dan nog is het niet representatief.
Tamara.
Zeer actief

Scooby schreef:
Tamara en Bowie schreef:En jij bent het toch wel met me eens dat een fokker die de lijnen goed uitpluist, zich concentreerd op de gezondheid en het karakter van de hond ook wel iets anders is dan een fokker die 2 honden op elkaar zet die toevallig een stamboom hebben?
Nog even terugkomend op deze quote: natuurlijk zijn er ook fokkers die de lijnen goed uitzoeken (gelukkig!), maar wil je de gemiddelde leeftijd van een ras dan alleen maar laten afhangen van fokkers die hun werk zo goed en naar behoren doen? Dat is gewoon niet reeel, want jij weet ook dat er ook zat erkende fokkers zijn die dat gewoon niet doen (en dan hoeven ze helemaal geen broodfokker te zijn).
Als je op bovenstaande manier een gemiddelde leeftijd van een ras gaat berekenen, krijg je toch een heel vertekend beeld? Je moet daarbij gewoon àlle (stamboom)honden van een ras nemen en dan de leeftijd middelen. Alleen dàn krijg je een reeel beeld van de gemiddelde leeftijd, volgens mij.
Dat zijn wel de fokkers waar ik naar kijk ja.

maar dan zegt de gemiddelde leeftijd over het ras eigenlijk ook niets als er naar alle honden wordt gekken. Dat zegt dan meer over de manier waarop er gefokt wordt.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Tamara en Bowie schreef:De rasvereniging geeft naar mijn weten geen gemiddelde leeftijd af. Maar al deden ze dat wel, dan nog is het niet representatief.
Waarom niet?
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Tamara en Bowie schreef:
Scooby schreef:
Dat zijn wel de fokkers waar ik naar kijk ja.

maar dan zegt de gemiddelde leeftijd over het ras eigenlijk ook niets als er naar alle honden wordt gekken. Dat zegt dan meer over de manier waarop er gefokt wordt.
precies, maar het hebben over de gemiddelde leeftijd van een ras, heeft ook te maken met van alles, dus ook met de foute fokkers, dat het andrs kan en zou moeten als die foute fokkers niet zo'n grote lepel in de pap hebben? jazeker, dat geloof ik, dan zou de gemiddelde leeftijd en kwalenlijst van veel rassen omhoog of omlaag gaan.

maar als je nu spreekt over de gemiddelde leeftijd van een ras, dan pak je dus het hele plaatje , dat je dan verteld en uitlegt aan geintereseerde waar het op gebasseerd is en hoe het wellicht komt dat de leetijd lager is dan zou kunnen ? dat is iets anders...maar feit van de gemiddelde leeftijd blijft gewoon zo staan, waar het dan ook vandaan komt
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Tamara en Bowie schreef:maar dan zegt de gemiddelde leeftijd over het ras eigenlijk ook niets als er naar alle honden wordt gekken. Dat zegt dan meer over de manier waarop er gefokt wordt.
Nou, dat vind ik dus niet. Je kunt iets alleen maar middelen als je naar de hele populatie kijkt. (Dus alle stamboomhonden in dit geval.) Het is toch niet reeel als je alleen naar de fokkers kijkt waarvan jij vindt dat ze het goed doen? Dan krijg je toch een scheef beeld? De andere fokkers zorgen er toch ook voor dat het ras bestaat?
De gemiddelde leeftijd van een ras zegt juist wat als je naar àlle honden kijkt. Dat is de populatie en daar moet je het mee doen.
Tamara.
Zeer actief

Ik bekijk het van een andere kant.

En daarbij neem ik het ook op voor het ras waar ik gek van ben en waar ik zelf een hond van heb.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Tamara en Bowie schreef:Ik bekijk het van een andere kant.

En daarbij neem ik het ook op voor het ras waar ik gek van ben en waar ik zelf een hond van heb.
Ik snap dat je het op wil nemen voor je ras, maar daarbij moet je niet de realiteit uit het oog willen verliezen, denk ik.
Ik ben gek van doggen en wil het ook opnemen voor de dog, maar het slaat werkelijk nergens op als ik zou zeggen dat de gemiddelde leeftijd van een dog 9 jaar is, want dat is gewoonweg niet zo. Hoe graag ik dat ook zou willen. Het zou niet reeel zijn als ik dat zou zeggen, omdat ik nu eenmaal gek ben van doggen en alleen maar kan hopen dat alle doggen minimaal 9 jaar zouden worden.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Scooby schreef:Nog even terugkomend op deze quote: natuurlijk zijn er ook fokkers die de lijnen goed uitzoeken (gelukkig!), maar wil je de gemiddelde leeftijd van een ras dan alleen maar laten afhangen van fokkers die hun werk zo goed en naar behoren doen? Dat is gewoon niet reeel
Kijk je nu alleen naar de vraagstelling?

Want die is wat mij betreft nutteloos. Want die is van de categorie "Waarom sterven er gemiddeld meer kindjes aan verkeersongevallen in de stad, dan op het platteland?"

Jij gaat ook gillen en voorop je poten staan als ze het over Deense Doggen gaan hebben (of was het nu Duitse :denken: ). Ik wil ook niet dat mijn honden vergeleken worden met honden uit de fokschuur. En al helemaal niet dat de leeftijd die zij hopelijk gaan halen, mee gaat tellen met het gemiddelde uit die fokschuur. Ben jij belazerd! Ze mogen er niet eens mee vergeleken worden. Op geen enkele manier :devil:
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef:Jij gaat ook gillen en voorop je poten staan als ze het over Deense Doggen gaan hebben (of was het nu Duitse :denken: ). Ik wil ook niet dat mijn honden vergeleken worden met honden uit de fokschuur. En al helemaal niet dat de leeftijd die zij hopelijk gaan halen, mee gaat tellen met het gemiddelde uit die fokschuur. Ben jij belazerd! Ze mogen er niet eens mee vergeleken worden. Op geen enkele manier :devil:
Hoi Marion,

Je trekt het weer helemaal uit zijn verband. Ik heb het niet over fokschuren, ik heb het niet over fokkers die fokken met honden zonder stambomen. Die haal jij er op de één of andere manier allemaal zelf bij. Ik heb het gewoon over de populatie stamboomhonden van een ras. Die populatie heb je nodig als je een gemiddelde leeftijd wil bepalen en daar horen dan alle stamboomhonden bij. Het is gewoon niet reeel als je alleen naar de fokkers gaat kijken waarvan JIJ toevallig vindt dat ze het goed doen. Als je ergens een gemiddelde van wil bepalen, heb je wel de hele populatie nodig, anders krijg je gewoonweg een vertekend beeld.

Maar het maakt mij eigenlijk ook helemaal niets uit. Als je zelf graag een heel ander beeld van je ras wil hebben dan de realiteit toont, is dat toch prima?! :roll:
Tamara.
Zeer actief

Scooby schreef:
Tamara en Bowie schreef:Ik bekijk het van een andere kant.

Ik snap dat je het op wil nemen voor je ras, maar daarbij moet je niet de realiteit uit het oog willen verliezen, denk ik.
Ik ben gek van doggen en wil het ook opnemen voor de dog, maar het slaat werkelijk nergens op als ik zou zeggen dat de gemiddelde leeftijd van een dog 9 jaar is, want dat is gewoonweg niet zo. Hoe graag ik dat ook zou willen. Het zou niet reeel zijn als ik dat zou zeggen, omdat ik nu eenmaal gek ben van doggen en alleen maar kan hopen dat alle doggen minimaal 9 jaar zouden worden.
Ik wist dat je dit ging zeggen. Wilde het er in eerste instantie het er ook niet bijzetten.

En ik verlies de realiteit helemaal niet uit ogen. Je moet alleen het kaf van het koren scheiden. Want al die broodfok Berners, die halen de leeftijd naar beneden. En daarnaast zitten er heus ziektes en bepaalde aandoeningen in het ras, maar de broodfok Berners geven wel een verkeerd beeld.

Maar goed, verder hou ik er over op, ik vind je een beetje aan het zuigen.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Tamara en Bowie schreef:Maar goed, verder hou ik er over op, ik vind je een beetje aan het zuigen.
Dat was helemaal niet mijn bedoeling! Ik vind het alleen erg moeilijk als mensen een vertekend beeld schetsen van een ras waarin gewoon veel problemen voorkomen. (Dat is niet alleen bij de Berner Sennenhond zo, hoor. Bij mijn ras is dat exact zo.) Er zijn ook mensen die beweren dat de dog een heel gezond ras is en ik vind dat gewoon onzin. Daarmee wil ik helemaal niet zeggen dat alle doggen slecht zijn of dat er veel broodfokkers of fokschuren zijn of wat dan ook, maar ik kan er gewoon slecht tegen als mensen bepaalde problemen wegwuiven in een ras alsof die er niet zijn. Vooral rasverenigingen zijn daar erg goed in...
Marion.

Tamara en Bowie schreef:Ik zeg toch ook niet dat dat de gemiddelde leeftijd is?
Misschien even dik-gedrukt voor Karen?

Wat kàn een mensheid met gemiddelden? Niks, nul, nada, niente. Dat weet Karen ook. Ze heeft zich alleen even halsstarrig in iets vastgebeten denk ik :mrgreen:
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef:

Wat kàn een mensheid met gemiddelden? Niks, nul, nada, niente. Dat weet Karen ook. Ze heeft zich alleen even halsstarrig in iets vastgebeten denk ik :mrgreen:
Marion, ik ben héél goed in staat zelf te verwoorden wat ik weet of denk. Dat hoef jij niet voor me te doen.
Tamara.
Zeer actief

Scooby schreef:maar ik kan er gewoon slecht tegen als mensen bepaalde problemen wegwuiven in een ras alsof die er niet zijn. Vooral rasverenigingen zijn daar erg goed in...

Problemen wegwuiven? Nee, daar doe ik niet aan. En de rasvereniging gelukkig ook niet (meer?). Die zijn héél druk bezig om alles onderzocht te krijgen.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Tamara en Bowie schreef:
Scooby schreef:maar ik kan er gewoon slecht tegen als mensen bepaalde problemen wegwuiven in een ras alsof die er niet zijn. Vooral rasverenigingen zijn daar erg goed in...

Problemen wegwuiven? Nee, daar doe ik niet aan. En de rasvereniging gelukkig ook niet (meer?). Die zijn héél druk bezig om alles onderzocht te krijgen.

Gelukkig! Dat is tenminste een heel goed uitgangspunt, alleen zo krijg je een ras weer gezond. Ik denk dat veel rasverenigingen daar een voorbeeld aan zouden kunnen nemen...
Tamara.
Zeer actief

En als iemand mij informatie vraagt over het ras, dan ben ik daar héél eerlijk in en vertel ik en geuren en kleuren hoe het er voor staat. En niet met trots.

Waar ik wel met trots over vertel is de kleine populatie Berners binnen de grote groep waar ze moeten zijn en wat een goed beeld geeft over de èchte Berner.
Marion.

Scooby schreef:
Marion. schreef:

Marion, ik ben héél goed in staat zelf te verwoorden wat ik weet of denk. Dat hoef jij niet voor me te doen.
Tuteletuut.

Oké. De leeftijd van de Berner in zijn algemeen hebben we gehad. Nu de doggen. Gemiddelde leeftijd? Doodsoorzaken? Alle doggen op een hoopje he? Ook die de boer hier 100 meter verderop in zijn voormalige varkensschuur fokt.

Karen, doe niet zo flauw en niet zo theoretisch.
Ik wil niet dat mijn Goldens op één hoop geschaard worden met de Goldens uit de broodfok. En zeker niet dat hun te behalen leeftijd meedoet aan het langjarig gemiddelde van alle "goldens". Vind het flauw dat jij hier nu wel aan meedoet. Jij zou het ook niet willen als het over jouw ras ging.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Tamara en Bowie schreef:En als iemand mij informatie vraagt over het ras, dan ben ik daar héél eerlijk in en vertel ik en geuren en kleuren hoe het er voor staat. En niet met trots.

Waar ik wel met trots over vertel is de kleine populatie Berners binnen de grote groep waar ze moeten zijn en wat een goed beeld geeft over de èchte Berner.
:ok:
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef:
Scooby schreef:
Marion. schreef:

Tuteletuut.

Oké. De leeftijd van de Berner in zijn algemeen hebben we gehad. Nu de doggen. Gemiddelde leeftijd? Doodsoorzaken? Alle doggen op een hoopje he? Ook die de boer hier 100 meter verderop in zijn voormalige varkensschuur fokt.

Karen, doe niet zo flauw en niet zo theoretisch.
Ik wil niet dat mijn Goldens op één hoop geschaard worden met de Goldens uit de broodfok. En zeker niet dat hun te behalen leeftijd meedoet aan het langjarig gemiddelde van alle "goldens". Vind het flauw dat jij hier nu wel aan meedoet. Jij zou het ook niet willen als het over jouw ras ging.
Marion, wie is hier nu over aan het doorzaniken? Lees je wel wat ik schrijf? Ik heb toch zeker al drie keer geschreven dat ik de broodfok en fokschuren niet meereken... Hou daar dan ook een keer over op. :roll:
Marion.

Scooby schreef:Maar het maakt mij eigenlijk ook helemaal niets uit. Als je zelf graag een heel ander beeld van je ras wil hebben dan de realiteit toont, is dat toch prima?! :roll:
En deze wil ik ook nog even heel helder hebben.

Ik heb een volledig reëel beeld van "mijn" ras. Daarom is het mijn ras, en daarom ga ik ervoor.
En dan maken die tig-duuzend fokschuren met boeren die Goldens fokken ineens wèl uit. Want dat blijkt toch ineens een wereld van verschil. En ik wil eigenlijk toch even dat je nu je uitspraken terugneemt, want wat je zegt slaat tang nog varken.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef:
Scooby schreef:Maar het maakt mij eigenlijk ook helemaal niets uit. Als je zelf graag een heel ander beeld van je ras wil hebben dan de realiteit toont, is dat toch prima?! :roll:
En deze wil ik ook nog even heel helder hebben.

Ik heb een volledig reëel beeld van "mijn" ras. Daarom is het mijn ras, en daarom ga ik ervoor.
En dan maken die tig-duuzend fokschuren met boeren die Goldens fokken ineens wèl uit. Want dat blijkt toch ineens een wereld van verschil. En ik wil eigenlijk toch even dat je nu je uitspraken terugneemt, want wat je zegt slaat tang nog varken.
En daar ìs ze weer met haar fokschuur die ze er toch echt zelf bijgehaald heeft...
Marion.

Scooby schreef:Marion, wie is hier nu over aan het doorzaniken? Lees je wel wat ik schrijf? Ik heb toch zeker al drie keer geschreven dat ik de broodfok en fokschuren niet meereken... Hou daar dan ook een keer over op. :roll:
Ik heb geloof ik niet het woordje zaniken in de mond genomen.
Jij zaagt door. Jij gooit de fokschuren op één hoop met een goed gefokte rashond. "Want het is één ras"

Misschien zanik jij in dit topic eens voor de verandering door? Ik volgens mij niet :19:
Marion.

Scooby schreef:En daar ìs ze weer met haar fokschuur die ze er toch echt zelf bijgehaald heeft...
Oké Marion, negeer.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef:
Scooby schreef:Marion, wie is hier nu over aan het doorzaniken? Lees je wel wat ik schrijf? Ik heb toch zeker al drie keer geschreven dat ik de broodfok en fokschuren niet meereken... Hou daar dan ook een keer over op. :roll:
Ik heb geloof ik niet het woordje zaniken in de mond genomen.
Jij zaagt door. Jij gooit de fokschuren op één hoop met een goed gefokte rashond. "Want het is één ras"

Misschien zanik jij in dit topic eens voor de verandering door? Ik volgens mij niet :19:
O.k., nu nog één keer voor Marion die vandaag héél erg veel moeite blijkt te hebben met het goed doorlezen van mijn reacties:

1. IK HEB HET NIET OVER BROODFOKKERS, FOKSCHUREN OF WAT AL NIET MEER IN DIE RICHTING KOMT! DAAR HEB IK HET IN DEZE HELE DISCUSSIE OOK NOOIT OVER GEHAD, DAT HEB IK OOK AL DRIE OF VIER KEER GESCHREVEN EN JIJ BLIJFT ZE ER MAAR BIJ HALEN.

2. Een gemiddelde ergens van (en daar ging de vraag van de topic-startster gewoon over) bereken je door de hele populatie te nemen en die te middelen. Op een andere manier kun je gewoonweg geen gemiddelde bepalen ergens van. (Of je er wat mee kunt of niet, dat is weer een hele andere discussie).

3. IK heb het gedurende dit héle topic alleen maar gehad over STAMBOOMHONDEN. Nog even ter verduidelijking: dus géén honden van fokschuren, varkensboeren of broodfokkers.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”