Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De eerste nacht

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

romda40
Vaste gebruiker

boven of beneden slapen?

Ongelezen bericht door romda40 »

Bonja is nu een week bij ons. Vanaf dag 1 sliep ze beneden in de bench. De eerste nacht 5 min. piepen en daarna was het stil. :slaap: De volgende ochtend 6 uur ging ik eruit omdat ik dan op moet, meteen naar buiten en alles ging goed. De 2e nacht iets minder, maar dat kwam omdat ze sliep toen wij naar boven gingen. Ze zag ons niet weggaan. Ze werd wakker en het was donker en wij waren weg en dat gaf paniek. Na even plassen buiten even drinken en in de bench terug en ze zag me weggaan en ze bleef stil. Tot nu toe geen problemen geweest. Ze plast af en toe in de bench bij hele hoge nood. Poepen vanaf dag 2 doet ze buiten in het gras. Heerlijk toch? Een ieder adviseert anders. Ik zou adviseren: doe wat je zelf prettig vindt. Als jij het niet fijn vindt de hond beneden te laten, voelt zo'n beestje dat ook.
leef bij de dag van vandaag!Gisteren is voorbij; morgen komt nog.
Tineke En Luc
nieuw lid
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tineke En Luc »

Hmm, moeilijk hoor.
Al die verschillende meningen!
Het overgrote merendeel vindt toch een manier om de eerste nachten bij de pup te blijven, lees ik zo.
Ik kan dat ook goed begrijpen.
Aan de andere kant begrijp ik ook heel goed de angst, dat, als je hond hieraan went, je dan bang bent dat je alle volgende nachten bij je hond moet slapen. Ook als je dat eigenlijk niet wilt.

Tja, wat is dan wijsheid? Ik denk dat je goed naar je pup moet kijken en een individuele afweging moet maken.

Warmte bieden dmv een kruik, een wekker, zachte dekens, iets dat ruikt naar het moederdier; zulke dingen zijn natuurlijk altijd goed.
De ene hond wordt angstig van een bench, de ander vind in de kleine ruimte juist de veiligheid die hij zoekt.

Hoe ik het heb gedaan? Luc is onverwacht bij ons gekomen, en zou eigenlijk maar één nachtje blijven. Hij was toen 7 weken.
Ik heb van de reiskorf van de kat een bench geïmproviseerd, een warme kruik en wat dekentjes deden de rest. Luc liep waarschijnlijk al een dag of wat alleen rond en had verschrikkelijke honger. Hij is aangevallen op de kattenbrokken (hondenbrok had ik toen niet in huis) en is daarna in een diepe, diepe slaap gevallen. Eerst op schoot, later in zijn bench-je.
Ik denk wel dat deze indrukken hem steeds zijn bijgebleven, want vanaf dag 0 zoekt hij veiligheid en geborgenheid bij mij, en als hij de kans krijgt, (vr)eet hij de kattenbrokken op. Of hij nu honger heeft of niet. Hij zoekt ook altijd rust op door in z'n bench te gaan liggen. (Inmiddels hebben we een meer geschiktere bench.) Hij voelt zich er echt veilig in.
Luc is een verhaal apart, wat dit betreft. Door uitputting en honger en de eerste goede ervaring in dagen, is deze hond in één keer gewend aan slapen in zijn bench.

Ik stel voor, doe waar je je zelf goed bij voelt. Kijk naar je hond en naar zijn behoeften. En nee, je kunt een pup niet verwennen! Op latere leeftijd wel, maar in het begin niet, omdat hij volledig afhankelijk is van jou.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”