Stang schreef:[Ik snap denk ik wel wat je bedoelt; je moet ook niet alles willen oplossen voor ze en uit angst iedere hond gaan vermijden. Toch?.
even aan de hand van een voorbeeld. Als Luna aan de lijn zit, en er komt een hond of meerdere honden, dan kan dat goed gaan of niet. Als ik Luna nu ga afleiden b.v. dan kan het gebeuren dat die hond waarmee het niet goed zou gaan toch komt. Luna communiceert immers niet dat ze dat niet leuk vindt.
Ze moet het niet te gek maken, maar enige communicatie in de vorm van b.v. met haar balletje in het rond gaan slaan, voorkomt dan problemen. Hond komt niet, omdat hij geen zin heeft, of omdat de baas gealarmeerd wordt.
Dan ga ik evengoed nog wel wijken, en Luna meenemen, en enigszins kalmeren ( "kom maar meissie, gaan we oversteken ", of zoiets) , maar ik ga haar niet op haar lazer geven.
Voor de duidelijkheid, komt het aan de lijn tot een ontmoeting met een hond die geen kwaad in de zin heeft, volgt er hooguit een correctie, althans ik heb het nooit anders meegemaakt, die ik dan z.n. ook wel weer demp. Dus ik raak niet in paniek ofzo, maar ik heb daar gewoon geen zin in.
Dan zit daar idd een stukje "zelf oplossen " in, maar niet geheel onbegeleid.
Maar ik realiseer me dat het moeilijk onder woorden brengen is, en dat zoiets ook afhangt van de hond en de relatie die je hebt. De een begeleid ik anders dan de andere, zogezegd

Zou die rem er bij Luna niet opzitten, dan zou ik het ook anders doen.