Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Grommen naar andere reuen...

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Youp
Zeer actief

Ongelezen bericht door Youp »

Allemaal bedankt voor de tips. Ik kan er zeker wat mee. Mijn hond heet trouwens Diesel (youp was mijn vorige dog :wink: )
Hij is nog nooit echt agressief geweest. Hij is dus 1 keer tegen een andere hond uitgevallen en voor de rest bleef het bij grommen.

Volgende week gaat hij een hond ontmoeten waar hij vorig zomer dagelijks mee gespeeld heeft. Ook een volwassen reu. Ik hoop dat ze elkaar nog steeds zo leuk vinden. Diesel was toen eigenlijk nog een baby, (7 maanden) maar die twee waren echt geweldig met elkaar.
Groetjes Kim en een poot van Diesel en Zahra
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Youp schreef:Allemaal bedankt voor de tips. Ik kan er zeker wat mee. Mijn hond heet trouwens Diesel (youp was mijn vorige dog :wink: )
Ach ja, stom van me :oohja: sorry..... ik wist het wel, maar dacht even niet na :19: :wink:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Stang schreef:[Ik snap denk ik wel wat je bedoelt; je moet ook niet alles willen oplossen voor ze en uit angst iedere hond gaan vermijden. Toch?.
even aan de hand van een voorbeeld. Als Luna aan de lijn zit, en er komt een hond of meerdere honden, dan kan dat goed gaan of niet. Als ik Luna nu ga afleiden b.v. dan kan het gebeuren dat die hond waarmee het niet goed zou gaan toch komt. Luna communiceert immers niet dat ze dat niet leuk vindt.

Ze moet het niet te gek maken, maar enige communicatie in de vorm van b.v. met haar balletje in het rond gaan slaan, voorkomt dan problemen. Hond komt niet, omdat hij geen zin heeft, of omdat de baas gealarmeerd wordt.

Dan ga ik evengoed nog wel wijken, en Luna meenemen, en enigszins kalmeren ( "kom maar meissie, gaan we oversteken ", of zoiets) , maar ik ga haar niet op haar lazer geven.

Voor de duidelijkheid, komt het aan de lijn tot een ontmoeting met een hond die geen kwaad in de zin heeft, volgt er hooguit een correctie, althans ik heb het nooit anders meegemaakt, die ik dan z.n. ook wel weer demp. Dus ik raak niet in paniek ofzo, maar ik heb daar gewoon geen zin in.

Dan zit daar idd een stukje "zelf oplossen " in, maar niet geheel onbegeleid.

Maar ik realiseer me dat het moeilijk onder woorden brengen is, en dat zoiets ook afhangt van de hond en de relatie die je hebt. De een begeleid ik anders dan de andere, zogezegd :mrgreen: Zou die rem er bij Luna niet opzitten, dan zou ik het ook anders doen.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Zoie schreef:
Stang schreef:[Ik snap denk ik wel wat je bedoelt; je moet ook niet alles willen oplossen voor ze en uit angst iedere hond gaan vermijden. Toch?.
even aan de hand van een voorbeeld. Als Luna aan de lijn zit, en er komt een hond of meerdere honden, dan kan dat goed gaan of niet. Als ik Luna nu ga afleiden b.v. dan kan het gebeuren dat die hond waarmee het niet goed zou gaan toch komt. Luna communiceert immers niet dat ze dat niet leuk vindt.

Ze moet het niet te gek maken, maar enige communicatie in de vorm van b.v. met haar balletje in het rond gaan slaan, voorkomt dan problemen. Hond komt niet, omdat hij geen zin heeft, of omdat de baas gealarmeerd wordt.

Dan ga ik evengoed nog wel wijken, en Luna meenemen, en enigszins kalmeren ( "kom maar meissie, gaan we oversteken ", of zoiets) , maar ik ga haar niet op haar lazer geven.

Voor de duidelijkheid, komt het aan de lijn tot een ontmoeting met een hond die geen kwaad in de zin heeft, volgt er hooguit een correctie, althans ik heb het nooit anders meegemaakt, die ik dan z.n. ook wel weer demp. Dus ik raak niet in paniek ofzo, maar ik heb daar gewoon geen zin in.

Maar ik realiseer me dat het moeilijk onder woorden brengen is, en dat zoiets ook afhangt van de hond en de relatie die je hebt. De een begeleid ik anders dan de andere, zogezegd :mrgreen: Zou die rem er bij Luna niet opzitten, dan zou ik het ook anders doen.
Het is ook moeilijk onder woorden te brengen en zo afhankelijk van de hond en eigenlijk iedere aparte situatie.
Kaya loopt praktisch nooit aan de lijn, dus dat 'probleem' heb ik niet. Daarbij is zij nooit op afstand fel op een hond; bij haar is het puur de ontmoeting die of fantastisch gaat of niet zo goed en dat is weer afhankelijk van hoe de andere hond reageert. Veel kontsnuffelen bij haar is foute boel al is ze na haar sterilisatie wel veel schappelijker hierin geworden en probeert eerst te gaan zitten zodat het niet door kan gaan.
Wat ook foute boel is, zijn vooral jonge drukke honden die om haar heen blijven dansen en springen. Helaas zijn die meestal afkomstig van het type 'we nemen een Labrador en die hoeft niet opgevoed te worden en doet toch geen kwaad dus we houden hem ook niet in de gaten' en dus loop ik ineens met 3 honden.

Ik had het gisteren nog aan de hand zo'n wilde Labrador. Liep expres ruim er omheen en hield Kaya (los) bij me. De vrouw moet dat gezien hebben, maar Lab mocht op ruime afstand van zo'n 30 meter toch naar haar toerennen. Pffff.... oke, ik leid Kaya af, Lab blijft om haar heen dansen. Ik stuur Lab weg, Lab komt weer vrolijk terug :denken:
Oke, dan stuur ik Kaya maar het water in en gooi ver weg wat, zodat Kaya uit het zicht is... Lab springt ook in het water :oeps:
Pikt op den duur zelfs Kaya bal.
Kaya zoekt dan maar een stok, eindelijk komt eigenaresse eraan en ik leg de situatie uit en dat haar hond weleens een flinke correctie te wachten staat.
Eigenaresse onderneemt niks en blijft er half lachend bijstaan :19:
Na zeker 15 minuten was Kaya's geduld op (ja ik weet het, ik had gewoon zelf weg moeten gaan) en viel ze uit toen Labje het werkelijk te bont maakte. Gelukkig was Labje snel en was mijn brul voldoende om Kaya tot stilstand te brengen.
Toen ging mevrouw toch maar weg.... arghhhhhhhhh.
Afbeelding
A good dog never dies...

Youp
Zeer actief

Stang schreef:
Zoie schreef:

Het is ook moeilijk onder woorden te brengen en zo afhankelijk van de hond en eigenlijk iedere aparte situatie.
Kaya loopt praktisch nooit aan de lijn, dus dat 'probleem' heb ik niet. Daarbij is zij nooit op afstand fel op een hond; bij haar is het puur de ontmoeting die of fantastisch gaat of niet zo goed en dat is weer afhankelijk van hoe de andere hond reageert. Veel kontsnuffelen bij haar is foute boel al is ze na haar sterilisatie wel veel schappelijker hierin geworden en probeert eerst te gaan zitten zodat het niet door kan gaan.
Wat ook foute boel is, zijn vooral jonge drukke honden die om haar heen blijven dansen en springen. Helaas zijn die meestal afkomstig van het type 'we nemen een Labrador en die hoeft niet opgevoed te worden en doet toch geen kwaad dus we houden hem ook niet in de gaten' en dus loop ik ineens met 3 honden.

Ik had het gisteren nog aan de hand zo'n wilde Labrador. Liep expres ruim er omheen en hield Kaya (los) bij me. De vrouw moet dat gezien hebben, maar Lab mocht op ruime afstand van zo'n 30 meter toch naar haar toerennen. Pffff.... oke, ik leid Kaya af, Lab blijft om haar heen dansen. Ik stuur Lab weg, Lab komt weer vrolijk terug :denken:
Oke, dan stuur ik Kaya maar het water in en gooi ver weg wat, zodat Kaya uit het zicht is... Lab springt ook in het water :oeps:
Pikt op den duur zelfs Kaya bal.
Kaya zoekt dan maar een stok, eindelijk komt eigenaresse eraan en ik leg de situatie uit en dat haar hond weleens een flinke correctie te wachten staat.
Eigenaresse onderneemt niks en blijft er half lachend bijstaan :19:
Na zeker 15 minuten was Kaya's geduld op (ja ik weet het, ik had gewoon zelf weg moeten gaan) en viel ze uit toen Labje het werkelijk te bont maakte. Gelukkig was Labje snel en was mijn brul voldoende om Kaya tot stilstand te brengen.
Toen ging mevrouw toch maar weg.... arghhhhhhhhh.
Dat lijkt me ook zo vervelend. Ik heb Diesel wel onder controle, de basis van gehoorzaamheid zit er goed in. Er zijn echter zo veel mensen waarbij dat niet het geval is. Veel mensen denken dat elke hond dol is op andere honden.
Diesel was dat ook altijd maar ik was me er wel van bewust dat andere honden hier anders over konden denken.

Ik ben nu druk bezig met aandachtsoefeningen en ik moet zeggen dat het best goed gaat. Tijdens het wandelen zorg ik steeds dat ik even zijn aandacht heb. Let hij meteen op mij als ik dat vraag, krijgt hij zijn beloning. Het lukt me nu om een paar seconden zijn aandacht vast te houden, dit bouwen we langzaam uit.
Het scheelt enorm dat hij het zelf leuk vindt om te trainen. Dat zie je niet vaak bij een dog. :wink:
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Stang schreef:[(ja ik weet het, ik had gewoon zelf weg moeten gaan)
ik ken dat soort situaties, en weg lopen helpt ook niet altijd. Van de week kwam ik om 23.00 met Luna in het donker weer de zichzelf uitlatende reu tegen. Heb hem maar weer naar huis gebracht.

Ik snap dat ook nooit waarom een hond nu perse moet blijven hangen, terwijl er niet gespeeld wordt, terwijl je met andere dingen bezig bent, terwijl je probeert te ontwijken ... enz. Maar goed, zo is het nu eenmaal blijkbaar.
Afbeelding
Youp
Zeer actief

Nou zeg, vanavond heeft Diesel weer eens bewezen dat hij een vreemde hond is :mrgreen:
We hebben een nieuwe hond in de groep. Een ongecastreerde herder reu die uitvalt aan de lijn. Voor de les had ik al even gesproken met onze trainster over het gedrag van Diesel. Ze zou hem eens goed observeren (en mij ook natuurlijk).
De hond is een paar keer uitgevallen naar Diesel en hij reageerde er niet eens op :19: Hij keek af en toe naar de hond, maar na een paar keer duidelijk te hebben gemaakt dat hij op mij moest letten deed hij dat ook.

Mijn trainster vond trouwens dat Diesel totaal geen onzekere indruk maakte in de groep. Ze vond hem behoorlijk zelfverzekerd. Kan het zijn dat hij zich gesterkt voelt door dit vaste roedeltje?
Ze vertelde me wel dat ik goed inspeelde op zijn gedrag en dat we vooral zo door moesten gaan. Flink oefenen op aandacht en Diesel in contact houden met reuen waar hij wel leuk mee overweg kan. Dat doet me wel goed, dat ik tenminste niet totaal verkeerd bezig ben met hem.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Youp schreef:Nou zeg, vanavond heeft Diesel weer eens bewezen dat hij een vreemde hond is :mrgreen:
We hebben een nieuwe hond in de groep. Een ongecastreerde herder reu die uitvalt aan de lijn. Voor de les had ik al even gesproken met onze trainster over het gedrag van Diesel. Ze zou hem eens goed observeren (en mij ook natuurlijk).
De hond is een paar keer uitgevallen naar Diesel en hij reageerde er niet eens op :19: Hij keek af en toe naar de hond, maar na een paar keer duidelijk te hebben gemaakt dat hij op mij moest letten deed hij dat ook.

Mijn trainster vond trouwens dat Diesel totaal geen onzekere indruk maakte in de groep. Ze vond hem behoorlijk zelfverzekerd. Kan het zijn dat hij zich gesterkt voelt door dit vaste roedeltje?
Ze vertelde me wel dat ik goed inspeelde op zijn gedrag en dat we vooral zo door moesten gaan. Flink oefenen op aandacht en Diesel in contact houden met reuen waar hij wel leuk mee overweg kan. Dat doet me wel goed, dat ik tenminste niet totaal verkeerd bezig ben met hem.
Goed zooooo :ok: :ok: :ok:
Afbeelding
A good dog never dies...

Youp
Zeer actief

Eigenlijk gaat het nog steeds heel erg goed met Diesel en andere reuen. Hij heeft vorige week zelfs gespeeld met een blauwe ongecastreerde doggenreu van zijn eigen leeftijd. :cheer: Terwijl hij een hele negatieve ervaring heeft met een blauwe dog.
Het is ook een vrij dominante reu en het was ook niet helemaal de bedoeling om ze kennis te laten maken. Ik was er zelf niet bij. Toch ging het best goed. Op een gegeven moment begon Dilano te rijden op Diesel en toen hebben ze ze maar aangelijnd. Diesel pikte het gewoon. :19:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”