Moritz is gelukkig niet echt 'fout'. Hij is op zich een zachtaardige hond (godzijdank), maar ineens kan hij heel maf reageren, wat je gewoon totaal niet verwacht bij hem.
Zo is hij dus altijd supersociaal met honden en een paar dagen geleden stormt hij ineens borstelend op een nieuweling, Lab reu, af

Ik had echt zoiets van 'en je zoekt het maar uit als je nu op je lazer krijgt', maar het liep prima af, geen gesnauw of niets. Maar toch..... iets totaal onverwachts bij Moritz
Ook zo blaft hij dagenlang niet tegen tegenmoet lopende mensen, en ineens maakt hij weer een hoop heisa... waar het aan ligt? al sla je me dood.
Hij kan wekenlang een betrekkelijk 'normale' hond zijn en ineens heeft hij weer fratsen. Van een bang poepertje naar een macho figuur, zo wisselend als de pest.
Net zoals zijn relatie met Pieter: buiten is het koek en ei, zo vrolijk als wat en binnen moet hij niks van hem weten. Soms doodsbang, soms blaft hij ineens lelijk.
Wat ik fout heb gedaan? Ik denk niet zo heel gek veel, behalve dan dat ik hem zeker in het begin veel te veel beschermd heb. Maar goed, niemand weet hoe het gegaan was als ik dat niet had gedaan, dan had hij misschien geen mens ter wereld vertrouwd en nu kan ik iig alles met hem doen.
Afdrogen, ogen schoon maken, kroelen, het maakt niet uit: alles kan ik met hem.
Ik moet wel iets strenger met hem zijn en hem gewoon ook op zijn lazer geven als hij iets fout doet, maar dat blijft een moeilijk punt.
Binnen schrikt hij zich rot van een eenvoudig zacht 'nee' en buiten reageert hij niet op de meest boze stem
Net zoals bij Estelle, vindt Moritz dus ook niets aan trainen. Het is ook niet te doen met hem, want daar is hij dan weer te bang voor en niet genoeg bereikbaar. Dat is dus ook geen optie.
Ach, Moritz is niet echt moeilijk; hij heeft alleen een flinke gebruiksaanwijzing

Onze mazzel is dat hij vrij zachtaardig is, al zou je dat niet zeggen als hij ineens enorm tekeer gaat :N: