Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraagje over Dekgeld

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

Martijn schreef:
Podenji schreef:ja zo kan je alles in je straatje draaien,
Nee schat....JIJ draait dingen in mijn straatje.
Je doet alsof ik uitspraken heb gedaan die domweg niet door mij gedaan zijn. Als ik dat zeg ga je wauwelen over tussen de regels en "niet letterlijk" ....alles als het er maar op lijkt dat ik een bepaalde mening heb terwijl dat niet zo is.
Dat is irritant. Jij geeft gewoon jouw meningen en ik de mijne. Niet jouw mening onder mijn noemer willen proppen. Dat hoort niet.
wawawa.com
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Mickie schreef:Het lijkt mij juist dat duidelijke (en redelijke) regels de boel aanzienlijk vereenvoudigen en vervelend gesjacher over geld voorkomen. De topicstarter heeft dat inmiddels ondervonden.
inderdaad, en als iedereen nou het vanzelfsprekend vond dat het gaat om kwaliteit en niet om kwantiteit en zo goedkoop mogelijk dan waren deze vraagkwesties helemaal niet nodig maar dat is ook een utopie want helaas voor de meeste mensen werkt dat zo niet, en dan kan je beter duidelijke regels opstellen om misverstanden en gezeur achteraf te voorkomen. Helaas is dat nodig, en de topicstartster heeft ook ondervonden dan ook al denk je dat het van te voren niet nodig is dat je het ten alle tijden moet doen.
Zoizo in de beste vriendschappen is ellende ontstaan door financiele zaken en alles op goed vertrouwen te doen, dat je die vriendschap achteraf dan betwijfeld is logisch maar zulke dingen weet je nooit van te voren en dan kan je maar beter het zekere voor het onzekere nemen en regels hanteren voor een ieder die er mee gemoeid is, geen uitzonderingen, helaas maar waar
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Amaranthas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shih Tzu
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amaranthas »

wat ik heb met de dekreu die ik in noorwegen ga gebruiken,
ik betaal 125 euro dekgeld ( ongeveer) en dan voor iederen pup ook 125 euro... dat vind ik wel netjes, maar zelf weet ik nog niet of ik dat zou durven... als je een vast bedrag van te voren afspreekt en betaald krijgt hoef je ook niet banbg te zijn dat men achteraf n iet betaald of liegt over het aantal pups, dat is waar ik bang voor ben.....
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Bij de dekking van Sjefke heb ik met de reu-eigenaar een bedrag per pup afgesproken, en dat is betaald nadat de pup (in dit geval maar 1) geboren was en gezond bleek te zijn.
Dit is zo afgesproken omdat zijn reu nog niet bewezen had voor nageslacht te kunnen zorgen (hij dekte voor het eerst), en ook omdat hij mij erg goed kent en er dus op kon vertrouwen dat hij zijn geld zou krijgen achteraf.
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

Ailena schreef:wat ik heb met de dekreu die ik in noorwegen ga gebruiken,
ik betaal 125 euro dekgeld ( ongeveer) en dan voor iederen pup ook 125 euro... dat vind ik wel netjes, maar zelf weet ik nog niet of ik dat zou durven... als je een vast bedrag van te voren afspreekt en betaald krijgt hoef je ook niet banbg te zijn dat men achteraf n iet betaald of liegt over het aantal pups, dat is waar ik bang voor ben.....
Bij mij mag men kiezen uit dekgeld of hoeveelpuppenwordenergeborengeld. Springgeld vind ik wat flauw om te vragen, zo duur is die koffie nou ook weer niet.
Indien men voor het laatste kiest moet dat bedrag voldaan zijn eer ik de dekkaart afgeef. Daarbij tekenen ze een dekcontract, dus als het moet kan ik ook nog naar de rechter stappen. Dit is zo ongeveer de achteraf betalingsgarantie die je kunt afdwingen.
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef: Hou gewoon je mond als je niets meer te melden hebt.
Je lijkt wel een klein kind.
je hebt het nu overduidelijk tegen jezelf en als je dat gelijk had gedaan wat je nu bericht, had het deze op een gegeven moment totaal nutteloze berichtenwisseling tussen ons gespaard :ok:
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

liegen over het aantal pups als ze allemaal geregistreerd worden lijkt me lastig, of valt dat niet te controleren bij jullie ras? eventueel altijd wel via de kennelclub van desbetreffende land neem ik aan.
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Angelique25 schreef:
Bij mij mag men kiezen uit dekgeld of hoeveelpuppenwordenergeborengeld. Springgeld vind ik wat flauw om te vragen, zo duur is die koffie nou ook weer niet.
Indien men voor het laatste kiest moet dat bedrag voldaan zijn eer ik de dekkaart afgeef. Daarbij tekenen ze een dekcontract, dus als het moet kan ik ook nog naar de rechter stappen. Dit is zo ongeveer de achteraf betalingsgarantie die je kunt afdwingen.
Ik vind dat wel een slimme oplossing eigenlijk :wink: pas de dekkaart afgeven nadat de betaling binnen is.
Angelique25
Zeer actief
Contacteer:

Melanie 74 schreef:
Angelique25 schreef:
Ik vind dat wel een slimme oplossing eigenlijk :wink: pas de dekkaart afgeven nadat de betaling binnen is.

:19: Ik weet eigenlijk niet beter dan dat iedereen dat doet waarbij het dekgeld niet ter plaatse betaald wordt.
Amaranthas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shih Tzu
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amaranthas »

Angelique25 schreef:
Wat staat er allemaal in zo`n dekcontract?? Zou het misschien mogelijk zijn om eens een blik te werpen op iets??
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.
Afbeelding
Angelique25
Zeer actief
Contacteer:

Ailena schreef:
Angelique25 schreef:
Wat staat er allemaal in zo`n dekcontract?? Zou het misschien mogelijk zijn om eens een blik te werpen op iets??
Kort gezegt, rechten en plichten van beide partijen, in te vullen naar eigen wens en/of overleg met de teefeigenaar.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik zou de dekking gratis doen omdat je geen dekreu aanschaft in mijn geval maar een goede hond van een goede fokker. Valt die hond optimaal uit en vraagt het ras om een dekking met hem dan kost mij dat dus niets :19:
Ik heb de hond niet gekocht, getraind en geshowd om er dekkingen uit te halen maar omdat ik gek ben van die hond. Dat van showen, rontgenen etc is dus geen investering in de dekreu maar een liefde voor mijn hond. Dat is het verschil denk ik.

En natuurlijk komen daar geen rare mensen op af :denken: Ik bespreek met de eigenaar van de teef die ik vast en zeker op de clubdag of een show heb ontmoet alle voors en tegens van de combi, stort me helemaal in de achtergrond van de teef en als alles goed is gaan we gezellig wandelen en mogen de honden dekken. Kost niets, niet eens moeite want dat is gewoon leuk.

En de pupkopers? Gewoon leuke mensen waar je eerst mee mailt en die zich inschrijven voor een pup via de rasvereniging? Mensen die je kent van de training? Rasliefhebbers? Noem maar op. Dus marktplaats, broodfok en andere zaken hebben niets te maken met een gratis dekking door een hond van mij. En al helemaal niets met het weggeven van een pup. Ik geef graag puppy's aan mensen waarvan ik weet dat ze daar perfect terecht komen. Heel graag zelfs. Nog 100 keer liever verlies op een nest dan mensen met rechten op mijn pups omdat ze die kopen en mij geld betalen. :roll:
Afbeelding
Angelique25
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Nog 100 keer liever verlies op een nest dan mensen met rechten op mijn pups omdat ze die kopen en mij geld betalen. :roll:
Leuk punt, misschien dat mensen daarom dan toch graag betalen voor een hond en kunnen zeggen "is van mij, heb ik betaald". Maar pup betaald of niet maakt volgens mij voor de wet niet zoveel uit qua rechten voor de fokker. De hond is in eigendom overgedragen en of dat nou voor 1000 euro is of voor een dikke kus links en rechts maakt verder niet zoveel uit.

Ik ken toevallig iemand die mij haar reu gratis aanbied, afgezien van het feit dat ik die reu uberhaupt niet wil gebruiken betaal ik er ook liever voor i.p.v. dat ik bij die persoon een schuld opbouw, dankjewel moet zeggen en zelf graag 100% zeggenschap over het nest behoud.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

MARC_S schreef:Nog 100 keer liever verlies op een nest dan mensen met rechten op mijn pups omdat ze die kopen en mij geld betalen. :roll:
Wil ik dus van jou geen pup. Vind het prachtig dat de fokster Saar en Miep nog steeds als haar pups ziet hoor, maar ze zijn wel echt van mij. Waar IK de beslissingen over neem. En ja, het overgaan op Barf 4 jaar geleden heeft tot een grote afstand geleid. Maar jammer dan hoor. Zij kan wel willen dat ik een jaar lang brok blijf voeren, maar het is toch ècht mijn hond waar IK de beslissingen over neem.
Ik wil geen honden met erfpacht waar een fokker hun hele leven lang alles over te zeggen heeft :eek:
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Marion. schreef:
Wil ik dus van jou geen pup. Vind het prachtig dat de fokster Saar en Miep nog steeds als haar pups ziet hoor, maar ze zijn wel echt van mij. Waar IK de beslissingen over neem. En ja, het overgaan op Barf 4 jaar geleden heeft tot een grote afstand geleid. Maar jammer dan hoor. Zij kan wel willen dat ik een jaar lang brok blijf voeren, maar het is toch ècht mijn hond waar IK de beslissingen over neem.
Ik wil geen honden met erfpacht waar een fokker hun hele leven lang alles over te zeggen heeft :eek:
:19: wil natuurlijk niet automatisch zeggen dat wanneer je een pup weg geeft, je er als fokker ook zeggenschap of alle controle over wilt of kan houden, neem aan dat Marc best snapt dat verhoudingen kunnen veranderen en dat ook zijn "perfecte" pupafnemer ( om het maar even zo te noemen) in de loop van de tijd wel eens een beslissing kan nemen die Marc zelf nooit zou nemen of misschien zelfs echt niet achter staat, maar ja das dan idd risico van ( dat is ook niet leuk als er wel betaald word voor een pup) :wink:
Marion.

yamie schreef:
Marion. schreef:
:19: wil natuurlijk niet automatisch zeggen dat wanneer je een pup weg geeft, je er als fokker ook zeggenschap of alle controle over wilt of kan houden, neem aan dat Marc best snapt dat verhoudingen kunnen veranderen en dat ook zijn "perfecte" pupafnemer ( om het maar even zo te noemen) in de loop van de tijd wel eens een beslissing kan nemen die Marc zelf nooit zou nemen of misschien zelfs echt niet achter staat, maar ja das dan idd risico van ( dat is ook niet leuk als er wel betaald word voor een pup) :wink:
Gaat me om dit zinnetje wat Marc schrijft. Dat impliceert dat het levenslang zijn pups blijven. En alleen hij dus alle rechten heeft.
En dat wil ik niet. Ik wil niet zorgen voor andermans "dingen".
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef:
yamie schreef:
Marion. schreef:
Gaat me om dit zinnetje wat Marc schrijft. Dat impliceert dat het levenslang zijn pups blijven. En alleen hij dus alle rechten heeft.
En dat wil ik niet. Ik wil niet zorgen voor andermans "dingen".
oh oke, ja idd..je kunt het zo lezen, ik lees het anders (maar goed hoe Marc het dan bedoeld weet allen hij :mrgreen: ) ik lees het als " liever mensen die erg goed zijn voor mijn gefokte honden, dan mensen die alleen kopen/betalen omdat ze dan kunnen zeggen rechten te hebben."

wat dus voor mij niet automatisch inhoud dat ze bij beide manieren geen rechten hebben, want die hebben ze altijd, het is hun hond, of het nou met een handdruk of euri's besloten is :wink:

ik ken ook de pupkopers die het feit van, ik betaal dus MIJNNNNN hond erg belangrijk vinden en in een eerste kennismaking al niet eens openstaan voor mijn visie en gedachtes wat betreft opvoeding, voer enz enz. ook al dring ik ze niks op, puur al omdat er betaald word, worden mensen wat allergisch voor inbreng van een fokker , godzijdank is dit maar een heel klein percentage serieuse pupkopers en ik hoor dat dus wel in een eerste gesprek en dat zou voor mij een reden kunnen zijn om die mensen geen pup te verkopen :wink:

nah ja lang verhaal haha en ben nu wel benieuwd hoe marc het idd bedoelde :mrgreen:
amelie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door amelie »

Mickie schreef:
MARC_S schreef:En natuurlijk komen daar geen rare mensen op af

Jij denkt niet dat er 'ik-wil-ook-wel' mensen zullen reageren als ze vernemen dat jij je reu gratis hebt laten dekken of je pups gratis weggeeft?
Maar sinds wanneer verandert er iets aan je selectiebeleid als fokker wanneer er geen geld mee gemoeid is?
Ik neem aan dat jij als "betaalde fokker" net zo bezig bent met het zoeken naar de best mogelijke eigenaren als een Marc/Martijn die er geen geld voor krijgt?
Je bent als fokker toch nooit verplicht om een pupkoper/-krijger maar te accepteren omdat ze nou eenmaal de eerste zijn die opbellen?
amelie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door amelie »

Mickie schreef:
amelie schreef:
Mickie schreef:
MARC_S schreef:En natuurlijk komen daar geen rare mensen op af

Jij denkt niet dat er 'ik-wil-ook-wel' mensen zullen reageren als ze vernemen dat jij je reu gratis hebt laten dekken of je pups gratis weggeeft?
Maar sinds wanneer verandert er iets aan je selectiebeleid als fokker wanneer er geen geld mee gemoeid is?
Ik neem aan dat jij als "betaalde fokker" net zo bezig bent met het zoeken naar de best mogelijke eigenaren als een Marc/Martijn die er geen geld voor krijgt?
Je bent als fokker toch nooit verplicht om een pupkoper/-krijger maar te accepteren omdat ze nou eenmaal de eerste zijn die opbellen?
Het ging mij om dat vetgedrukte zinnetje. Ik stelde eerder dat je meer volk op je stoep zou krijgen als je gratis fokt. Zowel Martijn als Marc menen dat dat niet zo is.
Dat ligt maar net aan de manier van fokken en de manier van pupkopers benaderen/selecteren.
Er is gratis fokken en gratis fokken. Net zoals er een wereld van verschil is tussen de manieren van pupkopers benaderen van broodfokkers en verantwoorde fokkers. Hoewel die beide misschien wel eenzelfde bedrag vragen voor de pups.

Je kan advertenties op marktplaats zetten en een berg koopjesjagers aan je deur hebben staan en je kan (om maar een boom in het bos te noemen) je pups enkel weg doen aan mensen waar je al bekend mee bent via bijv. een familie- of vriendenband of een rasvereniging. Of een forum. :wink:
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Mickie schreef:
amelie schreef:
Mickie schreef:Het ging mij om dat vetgedrukte zinnetje. Ik stelde eerder dat je meer volk op je stoep zou krijgen als je gratis fokt. Zowel Martijn als Marc menen dat dat niet zo is.
Dat ligt maar net aan de manier van fokken en de manier van pupkopers benaderen/selecteren.
Er is gratis fokken en gratis fokken. Net zoals er een wereld van verschil is tussen de manieren van pupkopers benaderen van broodfokkers en verantwoorde fokkers. Hoewel die beide misschien wel eenzelfde bedrag vragen voor de pups.

Je kan advertenties op marktplaats zetten en een berg koopjesjagers aan je deur hebben staan en je kan (om maar een boom in het bos te noemen) je pups enkel weg doen aan mensen waar je al bekend mee bent via bijv. een familie- of vriendenband of een rasvereniging. Of een forum. :wink:
Voor rashonden heb je liefhebbers nodig. Waar die ook vandaan komen, ze staan meestal in contact met andere liefhebbers/rasvereniging. Het raakt echt wel bekend als je gratis fokt. Daar heb je MP niet bij nodig.
idd de tamtam leeft dan een eigen leven :mrgreen: je weet soms echt niet hoe mensen bepaalde dingen te weten zijn gekomen, enne het staat nu al hier op een openbaar forum, dus zodra Marc en Martijn hun reu hebben? hoppa :mrgreen: :mrgreen:
laeken
Zeer actief

Natuurlijk blijven het niet mijn hondjes als ik ze aan iemand geef Marion :denken: Alleen Yamie ziet gelukkig wat ik bedoel. Je kan dan niet met je mond vol tanden staan als die mensen doen wat ze willen omdat ze zich direct gaan beroepen op de honderden euro's die ze betaald hebben bij het meenemen van hun hondje.
Ik denk dat je met weggeven laat zien dat je echt alleen het beste voor de pup wil en dus loop je niet zo snel tegen de muur aan van "jajaaa, is goed met je, jij hebt je 1200 euro gehad en ik wil dat je me nu met rust laat". Bij alleen kletsen en laten zien dat je puur een goed baasje wil, zijn de kopers ook wat loyaler (hoop ik dan) en nemen ze misschien je voedingsadviezen of andere adviezen serieuzer. Je wilde immers geen geld voor je pup, alleen het beste en dat komt ook over denk ik als er geen geld mee gemoeid is.

Stel ik heb een supermooi reutje gefokt, noem maar wat. En ik zou later een teefje hebben dat ik door een reutje uit mijn andere nest wil laten dekken. Dan denk ik dat ik dat soort afspraken en contacten leuker kan houden en weer zonder geldzaken kan regelen als ik die mensen hun pup gegeven heb. Hebben zij er 1200 euro voor betaald dan zal ik waarschijnlijk ook tegen een hoog bedrag aan dekgeld aanlopen als ik vraag om de dekking. :19: Is alles leuk gegaan dan verwacht ik dat het leuker blijft op de lange termijn.

En mensen die zeuren om een gratis hondje omdat ze nu eenmaal gratis zijn mail ik "nee helaas, doei!" en dan is dat toch klaar :denken: Ze staan dan zowiezo niet op marktplaats en met een beetje geluk is de goede combinatie al vergeven voor de geboorte er uberhaubt is :ok: Dat van rare kopers als ze gratis zijn kan ik echt helemaal niet volgen. Daar ben ik toch zelf bij? Waarom zou iemand die al 2 keer een golden heeft gehad en verstand van het ras heeft ineens veranderen in een slechte eigenaar die koopjes jaagt als diegene een golden uit mijn nest gratis krijgt? :19: Het is en blijft Pietje Puk lijkt me.

Goede fokkers geven elkaar aan de lopende band gratis pups en dekkingen om bondjes te sluiten.

Iedereen die nu fokt en vindt dat het nu perfect gaat als mensen zoveel geld betalen moet mij niet gaan bestoken met argumenten van broodfok en koopjesjagers als ik een nieuw idee heb. Broodfok, koopjesjagers en Oostblokpups zijn notabene de uitvinding van het hedendaagse fokken? :denken: Ze zijn er nu en ik neem aan dat mensen geen pups uit Polen gaan halen als die niks opbrengen omdat dat koopjes zijn zoals nu :ok:

Ik werk gewoon voor mijn geld en ik ben zeker niet tegen fokken voor geld, maar fokken zonder geld te krijgen is toch ook prima?
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Het klinkt op zich erg logisch.
Mijn ervaring is dat je, ook al vraag je geld voor je pups (en heb je dekgeld betaald voor de reu die je hebt gebruikt), toch een prima contact met de pupeigenaars kunt hebben en houden. Ik heb natuurlijk nog helemaal niet veel ervaring met in totaal nu 6 gefokte pups, maar met deze mensen heb ik gewoon nog contact, geen een uitzondering. Ik word regelmatig op de hoogte gehouden van hoe het met de honden gaat, krijg foto's gemaild en we spreken elkaar ook regelmatig in "real life".
Ik ben er van overtuigd dat als er iets is, dat ze me bellen. Voor advies of wat dan ook. Dit is ook al een aantal keer gebeurd, en als ik zelf niet direct raad weet op iets (kan gebeuren, ik ben natuurlijk niet alwetend en ben me daar ook prima van bewust) informeer ik elders bij mensen die er meer verstand van hebben dan ik.

De mensen die bij mij een pup hebben gehaald vinden het niet meer dan normaal dat ze mij geld hebben betaald voor de pup. Ik heb nog geen seconde gemerkt dat ze daardoor bepaalde dingen van mij terugverlangen, mij als het ware claimen op dingen, absoluut niet.

Ik denk dat het ook maar net is hoe je met elkaar omgaat, hoe je als fokker de mensen benadert.
laeken
Zeer actief

Ik vind het ook helemaal niet erg als mensen geld vragen voor hun pups hoor Suzanne, doodnormaal zelfs :wink: Mijn verhaal was vooral voor mensen die allemaal nadelen noemden over het gratis weggeven van de pups en de bijkomende "problemen" :denken: Die problemen zie ik niet en de kans op koopjesjagers, broodfokkers en andere zaken zie ik al helemaal niet aangezien je daar 100% zelf bij bent lijkt me. :wink:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Okay, duidelijk. Zit ik me weer te verdedigen voor Jan Doedel! :smile:
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Martijn schreef:
LongFields schreef:Het klinkt op zich erg logisch.
Mijn ervaring is dat je, ook al vraag je geld voor je pups (en heb je dekgeld betaald voor de reu die je hebt gebruikt), toch een prima contact met de pupeigenaars kunt hebben en houden. Ik heb natuurlijk nog helemaal niet veel ervaring met in totaal nu 6 gefokte pups, maar met deze mensen heb ik gewoon nog contact, geen een uitzondering. Ik word regelmatig op de hoogte gehouden van hoe het met de honden gaat, krijg foto's gemaild en we spreken elkaar ook regelmatig in "real life".
Ik ben er van overtuigd dat als er iets is, dat ze me bellen. Voor advies of wat dan ook. Dit is ook al een aantal keer gebeurd, en als ik zelf niet direct raad weet op iets (kan gebeuren, ik ben natuurlijk niet alwetend en ben me daar ook prima van bewust) informeer ik elders bij mensen die er meer verstand van hebben dan ik.

De mensen die bij mij een pup hebben gehaald vinden het niet meer dan normaal dat ze mij geld hebben betaald voor de pup. Ik heb nog geen seconde gemerkt dat ze daardoor bepaalde dingen van mij terugverlangen, mij als het ware claimen op dingen, absoluut niet.

Ik denk dat het ook maar net is hoe je met elkaar omgaat, hoe je als fokker de mensen benadert.

Het gaat ons er ook niet om dat we het verkeerd vinden om geld voor een pup te vragen. Dat is het niet en dat vinden we niet.
Wat ik vervelend zou vinden (marc moet voor zichzelf spreken) is dat je een pup geboren ziet worden, leert kennen, er gehecht aan raakt en lyrisch over bent en hem dan uiteindelijk aan zijn baas geeft en dan...je hand ophoudt en geld krijgt. Dat vind ik een heel bijzondere gewaarwording en het past voor mij niet bij de rest.

Maar verkeerd vind ik het dus niet. En ik denk niet dat ik een nest alleen daarom niet zou fokken (wel investeren en niet terugkrijgen is waarschijnlijk de komende jaren niet aan de orde) maar waarschijnlijk voel ik wel de behoefte om de kosten van het nest exact te verdelen tussen de uiteindelijke eigenaren van de pups. Tot op de cent.
Ik wil er geen winst op maken en ik wil dat de eigenaren van de puppen weten dat ik dat niet doe.
Voor mezelf wil ik dat.

Ik ben geen hippie en ik ben niet naief. Ik heb zeker geen hekel aan geld.
Maar ik wens mijn honden en mijn portemonnee gescheiden te houden.
Dat heeft met marktplaats, broodfokkers en geschooi om gratis honden niets te maken.
Ik denk ook dat je het anders zou moeten zien. Hoeft niet natuurlijk, wat jij vind is je goed recht. Het geld wat betaald wordt voor een van mijn pups is een vergoeding voor de gemaakte kosten om deze pup op de wereld te zetten, maar ook voor het goed socialiseren en onderhouden van de pup tot hij naar zijn nieuwe baasje gaat. Je zou het ook kunnen zien als waardering voor de fokker, voor het feit dat hij/zij de pup in goede gezondheid, goed gevoed en goed gesocialiseerd aflevert.

Ik denk dat het trouwens onmogelijk is om exact uit te rekenen wat een nest pups je gekost heeft. Wat neem je bijvoorbeeld wel, en wat neem je niet mee in je berekening. Een aantal dingen, zoals de aanvraag voor de stamboom, de kosten van inentingen en wormenkuren en kosten van de voeding die je hebt gegeven aan de pups zijn prima te berekenen. Maar vanaf wanneer reken je de extra kosten van het extra voer dat je teef heeft gekregen gedurende de dracht/zoogperiode, of reken je die niet? Reken je de onderzoeken die je hebt gedaan naar de gezondheid van je teef mee, en zo ja, hoe? Als je teef in de toekomst meer nesten zal krijgen zijn die kosten over meer pups om te slaan, maar dat weet je bij je eerste nest natuurlijk nog niet. Ze kan nog wel een nest van 10 krijgen, maar het kan ook zijn dat ze helemaal geen pups meer krijgt.
Wat doe je met je tijd, de benzinekosten die je hebt gemaakt om naar de dierenarts te gaan, om de pups te socialiseren etc etc?
Ik zou niet weten wat je wel en wat je niet moet meenemen. Ik ga dit ook niet zitten uitrekenen.
Al met al denk ik dat ik in mijn situatie hooguit misschien een paar honderd euro heb overgehouden aan mijn 2 nesten van in totaal slechts 6 pups. De pupprijs bij mijn ras is in mijn ogen helemaal niet absurd hoog dus ik kan er geen moment wakker van liggen dat ik geld voor mijn pups heb gevraagd. :wink: Ik denk dat de mensen die bij mij een pup kopen echt wel waar voor hun geld hebben gekregen, zeker als ik vergelijk wat er allemaal met mijn pups al gedaan is voordat ze naar hun nieuwe eigenaren gaan, in vergelijking met wat veel andere fokkers van mijn ras doen.
Marion.

MARC_S schreef:Natuurlijk blijven het niet mijn hondjes als ik ze aan iemand geef Marion :denken: Alleen Yamie ziet gelukkig wat ik bedoel. Je kan dan niet met je mond vol tanden staan als die mensen doen wat ze willen omdat ze zich direct gaan beroepen op de honderden euro's die ze betaald hebben bij het meenemen van hun hondje.
Ik denk dat je met weggeven laat zien dat je echt alleen het beste voor de pup wil en dus loop je niet zo snel tegen de muur aan van "jajaaa, is goed met je, jij hebt je 1200 euro gehad en ik wil dat je me nu met rust laat". Bij alleen kletsen en laten zien dat je puur een goed baasje wil, zijn de kopers ook wat loyaler (hoop ik dan) en nemen ze misschien je voedingsadviezen of andere adviezen serieuzer. Je wilde immers geen geld voor je pup, alleen het beste en dat komt ook over denk ik als er geen geld mee gemoeid is.
Wij kijken er echt beiden vanuit een heel andere kant tegenaan denk ik. Ik ben niet iemand die zich zal gaan "beroepen" op een fokker, ook al heeft die pup mij tig euro's gekost. Ik ben wel iemand die de adviezen van de fokker heel serieus neemt, maar als meer dan advies geldt het voor mij ook niet. Ik kan zelf ook heel goed nadenken over bv voeding, vandaar dat ik 4 jaar geleden pupje Miep (tégen het advies van de fokker in) volledig op de barf heb gezet.

Ik snap wel wat voor pupkopers jij voor ogen hebt hoor, maar er zijn ook een hoop pupkopers gewoon helemaal anders. Het lijkt wel of jullie dat niet willen zien. Dat er alleen maar mensen dure pups kopen, om a. te pochen, en b. gelijk bij de fokker op de stoep staan en geld claimen als er iets mis is met de pup :19:
laeken
Zeer actief

Marion. schreef:Ik snap wel wat voor pupkopers jij voor ogen hebt hoor, maar er zijn ook een hoop pupkopers gewoon helemaal anders. Het lijkt wel of jullie dat niet willen zien. Dat er alleen maar mensen dure pups kopen, om a. te pochen, en b. gelijk bij de fokker op de stoep staan en geld claimen als er iets mis is met de pup :19:
Natuurlijk wil ik dat wel zien. Kan ik je overtuigen door te zeggen dat jij van ons een puppy zou krijgen als ik een nestje mooie goldens had gefokt en jij een pup wilde hebben? Het gaat me erom dat de pupkopers weten wat ze nemen en weten hoe ze daarmee om moeten gaan.

Verder gaat het me nergens om. Niet om pochen, niet om claims :19: Helemaal niet zelfs. Ik verwacht geen claims en als die wel komen dan komen we daar wel uit. Daar gaat het echt helemaal niet om. Het gaat echt om mijn principes en het gaat ook om mijn gevoel. Ik kan geen dieren verkopen. Mijn dieren zijn altijd gratis bij mij gekomen en gratis weggegaan. Mijn dure stamboomkanaries van minimaal 50 euro het koppel geef ik liefst aan bv Annemieke met een mooie voliere. Ik kan ze ook verpatsen op marktplaats maar dat wil ik niet. Ik zoek een huisje en vraag of mijn dier daar aub een perfect mooi en goed leven mag genieten. Dat is alles wat ik wil en vraag en anders hou ik ze zelf :wink:
Dat is waar het om gaat en verder nergens om. Geen intressant doen, geen indekken, geen angst en geen nobel weggeven van pups. Het is zuiver bedoeld en puur ten bate van dat puppy zoals het voor mij het beste lijkt te werken :ok:
Afbeelding
MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Contacteer:

Ongelezen bericht door MonaToetje »

Ik zou zelf denk ik ook niet zo snel akkoord gaan met het geven van een pup , omdat de teef is leeggebleven , maar dat ligt ook aan de eigenaar van de teef. Ik vind ook dat pupgeld iets anders is dan dekgeld.
Als ze al mijn voorstellen in de wind slaan mogen ze zich van " mich eine baer vangen " :mrgreen: Wel zouden ze een tweede dekking kunnen krijgen..... maar jah , typisch Duitsers hè, willen op alles rabat :N: :mrgreen:
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
Maria
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maria »

Om het hoofdstuk af te sluiten.

De duitser fokker blijft bij haar verhaal/mening en wil ze volledig korting. We hebben haar een voorstel gedaan die wil ze niet en wij houden voet bij stuk. Want zo lopen pingelen op een pup, daar houden wij geheel niet van en dan gaat ze maar tien anderen fokkers die van ons krijgt ze niet.

Kortom ze heeft gewoon een herdekking en geen recht op korting van een pup. Dus kan ze de volgende keer komen met een teefje van hun (hoeft niet dezelfde te zijn) en dan kijken we wat daar de beste combinatie mee is.

gr Maria.
MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Contacteer:

Ongelezen bericht door MonaToetje »

Maria schreef:Om het hoofdstuk af te sluiten.

De duitser fokker blijft bij haar verhaal/mening en wil ze volledig korting. We hebben haar een voorstel gedaan die wil ze niet en wij houden voet bij stuk. Want zo lopen pingelen op een pup, daar houden wij geheel niet van en dan gaat ze maar tien anderen fokkers die van ons krijgt ze niet.

Kortom ze heeft gewoon een herdekking en geen recht op korting van een pup. Dus kan ze de volgende keer komen met een teefje van hun (hoeft niet dezelfde te zijn) en dan kijken we wat daar de beste combinatie mee is.

gr Maria.
:ok:
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”