Ik ben het boek aan het lezen op dit moment. Ik ben nog niet zo ver, maar tot nu toe ben ik zeer positief.Inge O schreef:ja, maar nu wil ik dit boek wel lezen ookMoon schreef:Volgens mij wordt het wolvenverhaal voornamelijk bekritiseerd omdat het over onderzoek op dieren in gevangenschap gaat. Heb jij het boek van het echtpaar Coppinger gelezen? Zij hebben een theorie over de afstamming en het verklaren van het gedrag van honden. Ik vind het moeilijk om in een paar zinnen uit te leggen, het is een engels boek en bepaalde nuances ontgaan me. Maar het heeft me wel aan het denken gezet. Wolvengedrag vergelijken met hondengedrag is volgens hen hetzelfde als mensengedrag verklaren aan de hand van apen. Ik zeg dus niet dat zij gelijk hebben (daarvoor weet ik er te weinig van af) maar hoe meer ik lees, hoe meer ik het idee krijg dat veel van de 'hondenwetenschap' gebaseerd is op aannames. Dus lijkt het me goed om open te staan voor nieuwe ideeën.MARC_S schreef:Er zitten voor mij toch wel wat haken en ogen aan dat verhaal. Bv de aanname dat een bestudeert wolvenroedel in gevangenschap per definitie een samengesteld zooitje wolven is dat te weinig te eten krijgtDat is dus echt niet zo bij de roedels die in Nederland leven en bestudeerd worden.
Naast het feit dat er staat dat wolven elkaar vrijwel nooit hard corrigeren in de natuur. Ik heb toch de nodige Yellow Stone filmpjes mogen zien met daarin gedode wolvinnen, vreselijk geterroriseerde omega's en wolven die met hand en tand boven een kill stonden, klaar om degene die dat niet respecteerde een snoeiharde correctie te geven![]()
Wel ben ik het eens met de zachtere en eerlijkere aanpak die voor veel honden prima kan werken. Hier ligt ook alles op de bank/bed etc maar geeft dat geen enkel dominantie-probleem.
Het star volgen van het wolvenverhaal heeft bij mij altijd een beetje gekriebeld; dit krijg je bij de meeste puppy-cursussen opgelepeld. Ik ben helemaal geen aanhanger van Turid Rugaas maar haar 'goed ouderschap' ligt mij toch meer dan het alpa gebeuren. In ieder geval vind ik het leuk om allerlei visies te lezen!
![]()
. heb je er de volledige gegevens (incl. isbn) van? in een andere discussie had ik het hier onlangs ook nog over, dat naar mijn idee de honden té star met wolven vergeleken worden - klopt volgens mij niet.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Dominantie
Moderator: moderatorteam
- saffie
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014

-
Sita
- Zeer actief
Daar ben ik het mee eensMoos schreef:Dat denk ik ook inderdaad. En ik denk ook dat je als (bijna) baas eerlijk naar jezelf toe moet zijn wat je wel of niet aankan.Stang schreef: De hond moet exact weten hoe of wat met de baas, en dan kom je dus bij de basis 'vertrouwen', 'rechtlijnigheid' (consequentie) en 'eerlijkheid'.
Dat als je een hond hebt die voor jou eigenlijk even wat te zelfverzekerd en streberig is, dat je dan wel degelijk iets kan hebben aan alle standaard regeltjes.
Maar als je een hond hebt waarmee jij als baas een bepaalde verstandhouding kan sluiten, omdat het een karakter is waar je wat mee kan, dan doen die regeltjes er niet zo heel erg toe.
Elke hond is natuurlijk ook weer anders. En als je daar als baas op in kan spelen, gaat het waarschijnlijk vanzelf goed.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

- Moon
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bracco Italiano
InderdaadInge O schreef:en wat is een goede ouder? een goede 'leider' (letterlijk) (tot aan de puberteit)Moon schreef: Ik ben helemaal geen aanhanger van Turid Rugaas maar haar 'goed ouderschap' ligt mij toch meer dan het alpa gebeuren. In ieder geval vind ik het leuk om allerlei visies te lezen!
.
Gr. Marijke

- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
- Aantal honden: 1
Precies, op die manier heb ik al 13 jaar geen problemen met mijn eigenwijze tekkelBelle schreef:Namelijk niet door dwang, dominantieregeltjes en onderwerpingshandelingen, maar eerder door rust en zekerheid uit te stralen.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Aantal honden: 3
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
Ja, dat zie ik hier. Daisy is de baas. En Spike is een macho, wil vechten. Daisy lost het op door grommen en grauwen, en blijft veel rustiger.astrid schreef:Een echt dominante hond vecht ook niet, daar heb je gelijk in. Niet of nauwelijks dan. De praatjesmakers, die denken dat ze wat te zeggen hebben wel. De term dominantie word ook vaak vreselijk verkeerd gebruikt. Ja toch?Daisy@ schreef:Ik dacht ook wél gelijk aan wolvenfilms die je ziet op tv. Toch ook in het wild. Gaat er toch écht niet altijd zachtzinnig aan toe.
Verder kunnen 'de regels' wel helpen áls je een probleem lijkt me. Maar hier worden ze ook niet toegepast.
Maar toch weten ze waar ze aan toe zijn, weten ze dat wij de baas zijn.
En het is toch ook vaak zo dat een échte dominante hond, om het dan zomaar te noemen, niet eens geweld of iets hoeft te gebruiken. Hij straalt het uit, hij Ãs de baas.
Ik heb ook dingen gedaan in de opvoeding van hun, die ik anders zou doen, met deze gedachte.