Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Onze reu ter dekking gevraagd

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

szervusz schreef:Dan nog de hoogte van Xam, mijn reu is officieel gemeten tijdens een show in Duitsland en meet 64 cm, als Xam naast mijn reu staat is hij zeker 5 cm hoger. Hij is dus niet zomaar 2 cm te groot, maar echt veel te groot.
ja die hoogte zal mij werkelijk een worst wezen dat vind ik het minst belangrijk... maar goed dat is mijn mening... ken genoeg honden die mooi neergezet worden op shows maar als ze werkelijk gemeten worden veel te groot zijn..
Als laatste wil ik nog opmerken, dat het voor deze mensen de eerste hond is en ze hem uitgezocht hebben als huishond. Ik ben zelf van mening dat als je een reu wilt gaan inzetten als dekreu, je dan al bij een goede fokker moet beginnen en je plannen duidelijk moet maken, zodat de fokker de beste reu eruit kan zoeken voor je. Zelfs dan is het nog afwachten hoe een puppy uitgroeid en wat hij zelf presteert voor je hem in gaat zetten.
allereerst zoek ik nog altijd zelf mijn pups uit en niet de fokker. Het argument van huishond vind ik al helemaal nergens op slaan, onze dober is ook als huishond genomen, maar haalde wel een U op z'n eerste winner en draaide behoorlijk hoog mee in de sport voor een dober.
Had ik hem maar voor de kachel moeten laten liggen omdat hij als huishond gehaald was dan??? dat weet je toch niet altijd vooraf...
maar als een hondenforum dan mensen adviseerd om maar gewoon te gaan dekken en zich niet teveel aan te trekken van de rasvereniging dan zijn we toch zeker niet goed bezig. Een beetje meer achtergrond informatie vragen zou geen kwaad kunnen.
daar is een forum toch voor? Moet je dan van iedereen een schriftelijk uitreksel eerst aanvragen wie ze zijn, welke hond etc. etc. etc. Kom zeg... je gaat ervan uit dat mensen in zo'n geval de waarheid vertellen en daar wordt op gereageerd...
Ik heb het niet op rasverenigingen, ben er wel lid van hoor..(ivm wedstrijden) maar dat is dan ook het enige...

Het enige wat ik uit jouw verhaal wel een 'probleem' zou vinden is de HD-c
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Inge O schreef:
Branka schreef: maar was Xam niet dat pupje waar velen van schrokken toen we de eerste foto's zagen omdat ie zo mager was? Het argument over de fokker kan ik mij dus levendig voorstellen.
is helemaal zo hoor, bij die fokker hadden we hier allemaal onze twijfels - maar dat staat toch los van de hond 'op zich'?
dat hij met 15 maand nog geen uitmuntend heeft gehaald kan natuurlijk zijn omdat hij het niet verdient, maar kan ook als reden hebben dat niet alle keurmeesters (gelukkig) met U-tjes strooien, en een jonge, veelbelovende hond geven wat hij waard is : een ZG, omdat hij nog niet de kwaliteiten van een volwassen hond kán hebben.
Daarom zou ik dus wachten met hem ter dekking stellen. Hij heeft zich duidelijk nog niet bewezen en zijn afkomst (lijn) is twijfelachtig. Gun hem dus wat meer tijd om te kijken of hij ondanks zijn afkomst een goede rasvertegenwoordiger is en overweeg dan pas om hem in te zetten voor de fok.
Verder denk ik dat het ook geen kwaad kan als Maartje zich verdiept in de lijnen binnen haar ras voordat ze haar hond in gaat zetten voor de fok. Je leert dan je ras beter kennen; welke types er zijn binnen een ras en of er binnen de diverse lijnen bepaalde aandoeningen vaker voorkomen.
Afbeelding
little-wolf
Zeer actief

Ongelezen bericht door little-wolf »

Branka schreef:Klopt Jolanda, maar was Xam niet dat pupje waar velen van schrokken toen we de eerste foto's zagen omdat ie zo mager was? Het argument over de fokker kan ik mij dus levendig voorstellen. Kan mij niet herinneren dat we ooit foto's van Rochelle hebben gezien als pupje waarvan men dat kon zeggen.
Verder ben ik door de fokbasis binnen mijn eigen ras misschien heel erg kritisch, maar bij een hond die dus alleen maar ZG's haalt zou ik dus eerst willen zien hoe hij zich heeft ontwikkeld als ie volwassen is. Maar goed, binnen 'mijn' ras is de keuze dan ook zo groot dat je m.i. streng moet selecteren.
Verder lees ik dus dat in de lijnen van Xam veel honden HD-C hebben, lijkt me zeker iets om in de gaten te houden.
Dus dekken met Xam? Ik raad niets af, maar raad het ook zeker nog niet aan.
achja, je heb gelijk.
dat is waar van die foto's.

bij de staff is helaas niks verplicht te testen. dat si weer een nadeel.
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Branka schreef:Klopt Jolanda, maar was Xam niet dat pupje waar velen van schrokken toen we de eerste foto's zagen omdat ie zo mager was?
Ja, daar zat ik dus ook al aan te denken...
little-wolf
Zeer actief

Scooby schreef:
Branka schreef:Klopt Jolanda, maar was Xam niet dat pupje waar velen van schrokken toen we de eerste foto's zagen omdat ie zo mager was?
ja ok, maar net als wat inge O zei, dat staat los van de hond zelf.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

little-wolf schreef:
Scooby schreef:
Hmmm..., dat weet ik niet...?!
SaRoBe
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door SaRoBe »

Als het klopt wat ze zeggen over de ouders die beiden HD C hebben vind ik persoonlijk dat je zelf zo wijs moet zijn om je hond niet in te zetten voor de fokkerij.

Wat de huishond betreft denk ik dat Monique bedoeld dat wanneer je een pup koopt met de intentie om er mee naar show te gaan en dat je hond uiteindelijk als dekreu gevraagt gaat worden.... de fokker dan eventueel mee helpt een keuze uit het nest te maken. Ik neem aan dat wanneer een fokker een nest heeft liggen met pups waarvan er 1 of 2 veelbelovend lijkt te zijn dat hij zo pup liever aan iemand verkoopt die ermee wil gaan showen dan aan iemand die er alleen een blokje mee om gaat.

Ik vind het sowieso raar als iemand zijn reu aanbied als dekreu, een reu die interessant is voor de fokkerij wordt toch wel gevraagt.

Gr. Jolanda
little-wolf
Zeer actief

Scooby schreef:
little-wolf schreef:
Scooby schreef:
waarom weet je dat niet?
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

little-wolf schreef:
Scooby schreef:
little-wolf schreef:
Scooby schreef: Ja, daar zat ik dus ook al aan te denken...
waarom weet je dat niet?
Omdat een fokker toch ook verantwoordelijk is voor de lijnen en dus de genen van een hond...?
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Scooby schreef:
little-wolf schreef:
Scooby schreef:
little-wolf schreef: ja ok, maar net als wat inge O zei, dat staat los van de hond zelf.
waarom weet je dat niet?
Omdat een fokker toch ook verantwoordelijk is voor de lijnen en dus de genen van een hond...?
dat een pup te mager is en dat nagels niet geknipt worden, zegt natuurlijk niet direct wat over de kwaliteit van de hond zelf
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:
Scooby schreef:
little-wolf schreef:
Scooby schreef: Hmmm..., dat weet ik niet...?!
waarom weet je dat niet?
dat een pup te mager is en dat nagels niet geknipt worden, zegt natuurlijk niet direct wat over de kwaliteit van de hond zelf
Nee, maar wel wat over de manier waarop de fokker met zijn honden om gaat en wellicht ook over de manier waarop de fokdieren dan uitgezocht zijn?
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

szervusz schreef:Hoi allemaal,

Volgen mij dwalen we wat van het topic af. Het ging ertoch om dat ze de vizsla Xam als dekreu in willen gaan zetten.

Mij hebben deze mensen ook al advies om gevraagd, ik ben diegene uit de FBC die het hun afgeraden heeft.

De eigenaren van deze reu vergeten voor het gemak wel een aantal dingen te vermelden.

Deze reu komt uit twee ouderdieren die beide HD C heupen. Tevens komt deze reu bij een slechte fokker van het ras vandaan. Beide ouderdieren zijn tegelijk uit Hongarije gehaalt en binnen het jaar, ze waren toen beide ook net een jaar oud, lag er een nest bij.

Ook van de voorouders van de ouders heeft het grootste gedeelte HD C.

Dat heb ik nog niet geconstateerd toen ik net even snel ging kijken op de sites van de voorouders van Xam. De oma van Xam heeft A heupen en de vader van die oma heeft HD B, een andere zoon van die vader heeft weer A heupen. Ook Xam heeft A heupen met uitstekende Norbergwaarden daarbij.

Ik zie in de achterliggende HD lijn zo snel even geen grote problemen.

Dan nog de hoogte van Xam, mijn reu is officieel gemeten tijdens een show in Duitsland en meet 64 cm, als Xam naast mijn reu staat is hij zeker 5 cm hoger. Hij is dus niet zomaar 2 cm te groot, maar echt veel te groot.

Als laatste wil ik nog opmerken, dat het voor deze mensen de eerste hond is en ze hem uitgezocht hebben als huishond. Ik ben zelf van mening dat als je een reu wilt gaan inzetten als dekreu, je dan al bij een goede fokker moet beginnen en je plannen duidelijk moet maken, zodat de fokker de beste reu eruit kan zoeken voor je. Zelfs dan is het nog afwachten hoe een puppy uitgroeid en wat hij zelf presteert voor je hem in gaat zetten.

Volgens mij zijn deze mensen ook van plan om Xam nog wat te laten presteren voordat ze hem in gaan zetten, als ik hun info even terug lees.
Verder komt uit de info van de eigenaren naar voren dat de populatie aan bloedverversing toe is, wat zou deze reu dan voor negatieve invloed hebben waarom jij hem niet in zou laten zetten in het huidige bestand?
Als je namelijk allemaal telkens dezelfde reuen gebruikt, kun je zelf al bepalen hoe vast je over een aantal jaar komt te zitten met een ras wat volgens jouw eigen zeggen populair aan het worden is en er dus meerdere mensen fokplannen zullen gaan hebben :wink:

Ik zou het niet zo slecht vinden om deze reu te gebruiken, maar misschien mis ik nog wat belangrijke info over het ras, ik moet het momenteel eventjes doen met wat ik hier lees en wat ik even snel op internet heb gevonden
:wink:

Op het moment is de vizsla erg populair en worden er best veel aangeboden op marktplaats. De rasvereniging doet haar best om de fok goed te begeleiden, maar als een hondenforum dan mensen adviseerd om maar gewoon te gaan dekken en zich niet teveel aan te trekken van de rasvereniging dan zijn we toch zeker niet goed bezig. Een beetje meer achtergrond informatie vragen zou geen kwaad kunnen.

Monique
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Scooby schreef:
yamie schreef:
Scooby schreef:
little-wolf schreef: waarom weet je dat niet?
Nee, maar wel wat over de manier waarop de fokker met zijn honden om gaat en wellicht ook over de manier waarop de fokdieren dan uitgezocht zijn?
Dat is dus precies dat waar ik ook aan dacht. Als het al moeite kost om de puppen goed doorvoed en verzorgd te hebben terwijl deze fokker gezien de website behoorlijk wat ervaring heeft met fokken, dan vraag ik mij af hoeveel zorg is er dan besteed aan het maken van de juiste combinatie?
Ik zeg niet dat het er geen zorg aan is besteed, maar het roept bij mij wel vragen op.
Afbeelding
bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

Branka schreef:
Scooby schreef:
yamie schreef:
Scooby schreef: Omdat een fokker toch ook verantwoordelijk is voor de lijnen en dus de genen van een hond...?
Dat is dus precies dat waar ik ook aan dacht. Als het al moeite kost om de puppen goed doorvoed en verzorgd te hebben terwijl deze fokker gezien de website behoorlijk wat ervaring heeft met fokken, dan vraag ik mij af hoeveel zorg is er dan besteed aan het maken van de juiste combinatie?
Ik zeg niet dat het er geen zorg aan is besteed, maar het roept bij mij wel vragen op.
Dat begrijp ik heel goed als ik me de foto's goed herinner. Maar je zult het geloven of niet; ik heb zowat altijd lekkere mollige pups, maar ook ik heb het al eens gehad dat er niks aan kwam. Echt mager waren ze nog niet maar toch ook niet wat ik gewend was en dat terwijl de combinatie goed was en ik altijd dezelfde voeding gebruik voor moeders en pups. De moeder had al eerder een nest gehad van een andere reu en daar waren dus wel de goed doorvoedde pups, terwijl het deze keer van een andere reu was en ik dus ineens een nest met dunne pupjes had :19:
Pas met een week of 6 werden ze wat dikker en voller, maar toen ging het ook ineens heel snel :wink:
bauke

Ongelezen bericht door bauke »

MARC_S schreef:Mensen moeten eigenlijk ook niet zo moeilijk doen, een goede hond is een goede hond. In de tijd dat mensen de ras-standaard schreven kregen honden hondenbrood met water en evt tafelresten.:

Mijn idee, , ik heb het meegemaakt met een familiedag van de Friese stabij's: ( mijn hondenras, dus) , Ze hadden toen bij de vereniging dek-reuen te kort en er kwam iemand van het bestuur op mij af, om te vragen , of hij geen kandidaat wilde zijn.. Een eervol aanbod, natuurlijk, maar...

Bauke is een bastaard en heeft voor geen meter enig papiertje dan ook , of nummer, weet ik veel hoe dit gaat?

en tóen was het ineens; oh, ja, maar de oren zijn te klein, en zijn staart is tòch niet zo goed enz enz :roll: :roll:

wel lachen, hoor, die komedie ,toch???? :smile: :smile:
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

Inge O schreef:
SaRoBe schreef:Ik vind het sowieso raar als iemand zijn reu aanbied als dekreu, een reu die interessant is voor de fokkerij wordt toch wel gevraagt.
moet je toch eerst eens de topictitel lezen, misschien :wink: ?
Die dan niet geheel rijmt met het verhaal wat eronder staat. Ze hebben immers de hond laten afrontgenen omdat ze speelde met de gedachte 'm eventueel als dekreu in wilde zetten.

Maar goed, helemaal vreemd vind ik het aanbieden van je reu als dekreu niet aangezien er ook mensen met interessante reuen zijn die niks van dekkingen (bij een ander) willen weten. Dan is het leuk als je op zoek bent naar een reu dat je weet dat hij beschikbaar is.
bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
bulletjebe schreef:
szervusz schreef:Deze reu komt uit twee ouderdieren die beide HD C heupen. Tevens komt deze reu bij een slechte fokker van het ras vandaan. Beide ouderdieren zijn tegelijk uit Hongarije gehaalt en binnen het jaar, ze waren toen beide ook net een jaar oud, lag er een nest bij.

Ook van de voorouders van de ouders heeft het grootste gedeelte HD C.

Dat heb ik nog niet geconstateerd toen ik net even snel ging kijken op de sites van de voorouders van Xam. De oma van Xam heeft A heupen en de vader van die oma heeft HD B, een andere zoon van die vader heeft weer A heupen. Ook Xam heeft A heupen met uitstekende Norbergwaarden daarbij.

Ik zie in de achterliggende HD lijn zo snel even geen grote problemen.

nou nog mooier, dan zit szervusz gewoon te liegen :denken: ?

Mijn info komt hiervandaan (ik bezit niet de stamboom van Xam) en heb alleen uit de info die hier gegeven is, dat Bambi de oma is. Dan ga je naar de site van de hongaarse fokker waar de honden vandaan komen en zie je ze in notime op je scherm verschijnen, met de bijbehorende uitslagen. Van de vader is de info onbekend dus daar doe ik geen uitspraken over.

de oma van Xam, zij heet Bambi HD A

http://vandabanda.tripod.com/id10.html

moeder van oma, Dominika 'Vanda', HD A
http://www.geocities.com/vandabanda/szukak2.html

de vader van de oma heet Ficko, HD B

http://danzvlcihraze.webz.cz/ztisnovskychreviru/

halfbroer van Xam's oma: (zoon van Ficko) HD A
http://www.pticarji.net/vsebina/plemenj ... typang.htm
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

SaRoBe schreef:
Ik vind het sowieso raar als iemand zijn reu aanbied als dekreu, een reu die interessant is voor de fokkerij wordt toch wel gevraagt.
Bij Kooikers werkt dat niet zo :denken: Er is een dekreuenlijst van de vereniging. Als je daar op wilt komen, moet je een aantal zaken regelen (keuringen, gezondheidstesten). Natuurlijk is het wel zo dat mensen tegen je zeggen dat je een mooie reu hebt, maar mensen die hun teef willen laten dekken maken een keuze uit de dekreuen op de lijst. Ze gaan mij dus niet bellen met de vraag of Bram kan dekken zolang hij niet op de dekreuenlijst staat.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
SaRoBe
Vaste gebruiker

Angelique25 schreef:
Inge O schreef:
SaRoBe schreef:Ik vind het sowieso raar als iemand zijn reu aanbied als dekreu, een reu die interessant is voor de fokkerij wordt toch wel gevraagt.
Die dan niet geheel rijmt met het verhaal wat eronder staat.
Ik heb heus wel gelezen in haar topictitel dat haar reu gevraagt is maar net zoals Angelique zegt dat rijmt niet helemaal met haar verdere verhaal.
Ze heeft het ook over een eventuele 2e (dek)reu.

Het zal blijkbaar bij iedere rasvereniging anders gaan, dekruen lijsten ben ik niet gewend vandaar dat ik het misschien zo vreemd vindt. Het komt daarom op mij echt over alsof mensen hun reu in de aanbieding gooien.
Daarbij heb ik ook het gevoel dat wanneer iemand het woord dekreu of dekking valt er bij sommigen, let wel sommigen, meteen kassa bellen gaan rinkelen.

Nog even een vraagje over die lijsten en dan vooral een vraag aan de fokkers.
Als jullie een teef hebben die je wil laten dekken ga je dan op zoek naar een geschikte reu doormiddel van wat je tegenkomt op show of buitenlandse clubbladen of moet je het "doen"met wat er op de lijst staat?

Gr. Jolanda
yamie
Zeer actief
Contacteer:

SaRoBe schreef:
Angelique25 schreef:
Inge O schreef:
Die dan niet geheel rijmt met het verhaal wat eronder staat.
Ik heb heus wel gelezen in haar topictitel dat haar reu gevraagt is maar net zoals Angelique zegt dat rijmt niet helemaal met haar verdere verhaal.
Ze heeft het ook over een eventuele 2e (dek)reu.

Het zal blijkbaar bij iedere rasvereniging anders gaan, dekruen lijsten ben ik niet gewend vandaar dat ik het misschien zo vreemd vindt. Het komt daarom op mij echt over alsof mensen hun reu in de aanbieding gooien.
Daarbij heb ik ook het gevoel dat wanneer iemand het woord dekreu of dekking valt er bij sommigen, let wel sommigen, meteen kassa bellen gaan rinkelen.

Als jullie een teef hebben die je wil laten dekken ga je dan op zoek naar een geschikte reu doormiddel van wat je tegenkomt op show of buitenlandse clubbladen of moet je het "doen"met wat er op de lijst staat?

Gr. Jolanda
we hebben wel een jaarboek, en daarin staan reuen en teven, die iig voldoen aan bepaalde onderzoeks eisen en showkwalificties. maar dat is niet echt een dekreu lijst.

ik ga naar shows, ik kijk op websites en spreek fokkers aan enz. bekijk lijnen en eventueel nakomelingen van honden en zo kom ik uit bij een reu waar ik in geintereseerd kan zijn, en dan ga ik praten met de eigenaar :wink:
SaRoBe
Vaste gebruiker

Yamie, dat is de manier waarop ik het binnen onze vereniging gewend ben.
De fokker waar mijn hond vandaan komt weet ook altijd ruim vantevoren welke reu hij op welke teef wil gebruiken. Hij is eens op een show een teef tegen gekomen waar hij bijzonder van onder de indruk was. Via de fokker van de teef heeft hij uitgezocht of ze ook broers had en die had ze. Na enige uitleg aan de eigenaren hebben ze ingestemd en het is een heel leuk nest geworden.
Als je het moet doen met zo'n lijst laat je misschien de best passende reu voor je teef schieten

Gr. Jolanda
yamie
Zeer actief
Contacteer:

SaRoBe schreef:Yamie, dat is de manier waarop ik het binnen onze vereniging gewend ben.
De fokker waar mijn hond vandaan komt weet ook altijd ruim vantevoren welke reu hij op welke teef wil gebruiken. Hij is eens op een show een teef tegen gekomen waar hij bijzonder van onder de indruk was. Via de fokker van de teef heeft hij uitgezocht of ze ook broers had en die had ze. Na enige uitleg aan de eigenaren hebben ze ingestemd en het is een heel leuk nest geworden.
Als je het moet doen met zo'n lijst laat je misschien de best passende reu voor je teef schieten

Gr. Jolanda
vind ik ook :wink:

ik heb mijn eigen eisen wat betreft reu, ik zoek hem zelf wel uit en op, tuurlijk is het wel leuk om een boekje te hebben met daarin hond, maar ach, ook dat is zo relatief, men mag daar bv show uitslagen bij vermelden, en goh ze pakken alleen de u'tjes of eventueel bob's en cac's, terwijl ik weet ,dat er van die honden ook een boel bij zijn , die met bepaalde concurentie, veel lager hebben "gescoord' en tuurlijk mag en moet iedereen dat zelf weten hoor, maar je alleen blind staren op iets wat op een lijst of boekje staat? of zoals het dus schijnbaar bij sommige rv's werkt, alleen bepaalde reuen staan ze achter? nee niet mijn manier iig.
Baïla
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastin de los Pirineos
Contacteer:

Ongelezen bericht door Baïla »

SaRoBe schreef:

Gr. Jolanda
Wat is er mis mee om je reu in de aanbieding te gooien?

Ik heb een reu die ik tzt ter dekking wil stellen, er is geen RV ( momenteel niet in elk geval), ik ga beperkt naar shows, dus om te laten weten dat hier een reu is die zou mogen dekken bij een geschikte combinatie, zal ik hem toch op een of andere manier onder de aandacht moeten brengen. ( ik weet trouwens zelf ook nog niet precies hoe ik dat het best kan aanpakken)

De RV waar de Pirineos bij aangesloten was had een dekreuenlijst en toen wij nog plannen hadden om met Baïla te fokken zijn we daarmee begonnen.
We hebben uiteindelijk via via over iemand gehoord die een HD vrije reu had maar gewoon huishond was. Contact op genomen en als Baïla haar gezondheid goed was geweest hadden we met die reu gedekt.

Je moet je denk ik niet vastbijten op zo'n lijst maar er kan ook wel een passende reu op staan.
Afbeelding
Groetjes van Anja, Appie, Perla en Daisy
In liefdevolle herinnering Effendy, Bertus, Pepper, Baïla en Guus
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Baïla schreef:
SaRoBe schreef:

Gr. Jolanda
Wat is er mis mee om je reu in de aanbieding te gooien?

Ik heb een reu die ik tzt ter dekking wil stellen, er is geen RV ( momenteel niet in elk geval), ik ga beperkt naar shows, dus om te laten weten dat hier een reu is die zou mogen dekken bij een geschikte combinatie, zal ik hem toch op een of andere manier onder de aandacht moeten brengen. ( ik weet trouwens zelf ook nog niet precies hoe ik dat het best kan aanpakken)

De RV waar de Pirineos bij aangesloten was had een dekreuenlijst en toen wij nog plannen hadden om met Baïla te fokken zijn we daarmee begonnen.
We hebben uiteindelijk via via over iemand gehoord die een HD vrije reu had maar gewoon huishond was. Contact op genomen en als Baïla haar gezondheid goed was geweest hadden we met die reu gedekt.

Je moet je denk ik niet vastbijten op zo'n lijst maar er kan ook wel een passende reu op staan.
tuurlijk en opzich "gooit" iedereen zijn of haar reu op de 1 of andere manier in de aanbieding, het klinkt alleen wat negatief enzo is he nou ook weer niet.

ik bedoel , de meeste fokkers hebben een site, daar kun je je reu opzetten, info erbij en eventueel dat hij beschikbaar is voor passende teven.

de eigenaren van reuen die kunnen en mogen dekken, en shows lopen, maken op die manier ook reclame voor hun reu, of het altijd goede reclame is , is een ander verhaal :mrgreen: , maar dat is wel de opzet vaak.

men moet toch weten dat de reu er is :19: maar ik hoor ook wel eens, dat men uit zich zelf op teven eigenaren afstapt, met een visite kaartje oid en letterlijk vraagt of zegt, wil je je teef laten dekken? kom dan bij mijn reu, en daar heb ik dus niks mee.
bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

Baïla schreef:De RV waar de Pirineos bij aangesloten was had een dekreuenlijst en toen wij nog plannen hadden om met Baïla te fokken zijn we daarmee begonnen.

Je moet idd nergens blind op varen en vooral niet te goed/slechtgelovend zijn als je op zoek gaat naar een passende reu voor bij jouw teef :wink:

Bij de reuen op de dekreuenlijst moet je toch ook gewoon je huiswerk doen, zoals nakomelingen nagaan en weten wat voor honden er zich onder de voorouders bevinden etc.

Dit doe je ook met een reu die je ergens anders ziet zoals op show, in een boek of op een internetsite.

Het is alleen zo jammer dat vaak aangenomen wordt dat de reu van de lijst wel heel goed zal zijn, want anders stond ie daar niet. En dat moet je niet zomaar voor vanzelfsprekend aannemen, maar zelf onderzoeken of die wel zo passend is voor precies jouw teef. Want als de reu aan de voorwaarden van de vereniging voldoet en het geld is betaald, dan mag de reu op de lijst staan, het zegt niks over de genetische waarde van de betreffende hond :wink:
Baïla
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastin de los Pirineos
Contacteer:

Ongelezen bericht door Baïla »

yamie schreef:

men moet toch weten dat de reu er is :19: maar ik hoor ook wel eens, dat men uit zich zelf op teven eigenaren afstapt, met een visite kaartje oid en letterlijk vraagt of zegt, wil je je teef laten dekken? kom dan bij mijn reu, en daar heb ik dus niks mee.
Daar zou ik inderdaad ook ontzettend op afknappen, maar het is ook niet onze bedoeling om zoveel mogelijk met hem te dekken.
Ik hoop eigenlijk dat ie misschien een paar keer mag dekken en op die manier een bijdrage levert aan het instandhouden van de Mastin de los Pirineos. En misschien zit er dan ook een keer een passend teefje voor ons bij waar wij mee verder kunnen. :wink:

Een website is trouwens wel een goed idee maar ik heb geen idee hoe ik zoiets op moet zetten.
Afbeelding
Groetjes van Anja, Appie, Perla en Daisy
In liefdevolle herinnering Effendy, Bertus, Pepper, Baïla en Guus
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik kreeg laatst een mailtje van een voor mij volstrekt onbekende meneer, die een "leuke Laekense reu" had en een "leuk teefje" zocht om door zijn reu te laten dekken. :denken:
Heb hem een hele nette mail teruggestuurd met hoe ik over dit soort spontane acties denk. Ook gevraagd of zijn leuke reu gerontgend was op HD en ED, of zijn ogen getest waren en of hij de karaktertest met goed gevolg had doorlopen. En natuurlijk of hij aan de minimum-eisen op exterieurgebied had voldaan of dat de reu aangekeurd was.

Nooit meer wat gehoord, vreemd he? :wink:
bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:Ik kreeg laatst een mailtje van een voor mij volstrekt onbekende meneer, die een "leuke Laekense reu" had en een "leuk teefje" zocht om door zijn reu te laten dekken. :denken:
Heb hem een hele nette mail teruggestuurd met hoe ik over dit soort spontane acties denk. Ook gevraagd of zijn leuke reu gerontgend was op HD en ED, of zijn ogen getest waren en of hij de karaktertest met goed gevolg had doorlopen. En natuurlijk of hij aan de minimum-eisen op exterieurgebied had voldaan of dat de reu aangekeurd was.

Nooit meer wat gehoord, vreemd he? :wink:
Hahahaha dat herken ik :wink: Ik kreeg ook eens zo'n mailtje en heb ook netjes heel uitgebreid geantwoord. Bij mij ging het overigens over een teef die door onze reu gedekt moest worden. Ik heb ook gezegd waar ze op moeten laten testen etc.

Niks meer gehoord. Tot.....Later dat jaar werden we gebeld door een bevriend fokker die ons wist te vertellen dat er bij hem mensen aan de deur waren geweest om naar zijn reu kijken. Ze hadden een goed gevoel bij hem want hij was vast niet zo arrogant als die mensen van deze email. En ja, die hadden ze geprint en meegenomen :smile:
Wat een mensen...... Maar nog geen dekking want ook deze fokker deelde onze 'arrogante' mening :mrgreen:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

bulletjebe schreef: Bij de reuen op de dekreuenlijst moet je toch ook gewoon je huiswerk doen, zoals nakomelingen nagaan en weten wat voor honden er zich onder de voorouders bevinden etc.
De rasvereniging kan dat ook voor je doen. Bij Kooikers zijn er veel particulieren die een keer een nestje nemen, dus los van de grotere fokkers. En die kijken wel degelijk naar de dekreuenlijst en komen een keer naar een show. Vervolgens checkt de rasvereniging of ze samen 'passend' zijn. Uiteraard moet de teef de gezondheidsonderzoeken gewoon doorlopen. De pupbemiddeling wordt ook via de vereniging gedaan.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
bulletjebe schreef: Bij de reuen op de dekreuenlijst moet je toch ook gewoon je huiswerk doen, zoals nakomelingen nagaan en weten wat voor honden er zich onder de voorouders bevinden etc.
De rasvereniging kan dat ook voor je doen. Bij Kooikers zijn er veel particulieren die een keer een nestje nemen, dus los van de grotere fokkers. En die kijken wel degelijk naar de dekreuenlijst en komen een keer naar een show. Vervolgens checkt de rasvereniging of ze samen 'passend' zijn. Uiteraard moet de teef de gezondheidsonderzoeken gewoon doorlopen. De pupbemiddeling wordt ook via de vereniging gedaan.
misschien dat het bij de kooiker heel anders zit hoor,maar eer ik de RV van de Jack laat bekijken of een door mij aangedragen combi oke is? dan valt pinksteren en pasen op 1 dag :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”