Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Puberteit

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Fryske
geregistreerd lid
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fryske »

Puberteit bij honden bestaat naar mijn mening wel en om dezelfde redenen als bij mensen. En net als bij mensen merk je er bij de één niets van en bij de ander heel veel. Door een strakke hand te hanteren zal er minder onduidelijkheid zijn over de grenzen en zal er dan ook minder behoefte/noodzaak zijn om dit te onderzoeken/uitproberen.

Maar zelfs bij de jeugd zie je dat niet altijd bepalend is. Met name het karakter van de hond zal de mate van verschijnen bepalen.

Ik zou me in ieder geval niet aangevallen voelen als ik een hond heb die pubert. Gelukkig gaat het altijd over. Wel heel belangrijk is het om juist in deze periode duidelijk aan te geven dat jij en niemand anders de baas bent. Mensen die problemen hiermee hebben geef ik vaak aan om in die periode even gebruik te maken van commando's waar ze zeker van zijn dat de hond die onder de knie heeft en niet steeds nieuwe dingen proberen als je merkt dat de hond daar juist een machtstrijd van maakt.
De vraag is namelijk of dit zo is of dat de hond het echt niet begrijpt.

Puberteit bij de honden, ik vond het altijd prachtig om te zien hoe zo'n jonge hond naar volwassen groeide, en in die periode zijn definitieve plekje in de roedel vond.

Groetjes Fryske
Vandaag betekent; gisteren is geweest en morgen weet ik beter.
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Fryske schreef:Puberteit bij honden bestaat naar mijn mening wel en om dezelfde redenen als bij mensen. En net als bij mensen merk je er bij de één niets van en bij de ander heel veel. Door een strakke hand te hanteren zal er minder onduidelijkheid zijn over de grenzen en zal er dan ook minder behoefte/noodzaak zijn om dit te onderzoeken/uitproberen.

Maar zelfs bij de jeugd zie je dat niet altijd bepalend is. Met name het karakter van de hond zal de mate van verschijnen bepalen.

Ik zou me in ieder geval niet aangevallen voelen als ik een hond heb die pubert. Gelukkig gaat het altijd over. Wel heel belangrijk is het om juist in deze periode duidelijk aan te geven dat jij en niemand anders de baas bent. Mensen die problemen hiermee hebben geef ik vaak aan om in die periode even gebruik te maken van commando's waar ze zeker van zijn dat de hond die onder de knie heeft en niet steeds nieuwe dingen proberen als je merkt dat de hond daar juist een machtstrijd van maakt.
De vraag is namelijk of dit zo is of dat de hond het echt niet begrijpt.

Puberteit bij de honden, ik vond het altijd prachtig om te zien hoe zo'n jonge hond naar volwassen groeide, en in die periode zijn definitieve plekje in de roedel vond.

Groetjes Fryske
Helemaal mee eens en mooi omschreven :ok:. Zo werd het ook in de literatuur aangeraden; stapje terug doen in de training. En natuurlijk consequent zijn maar dat moet je steeds zijn met een pup of jonge hond.
Gr. Marijke
Afbeelding
alma.m
Zeer actief
Mijn ras(sen): Landseer E.C.T.

Ongelezen bericht door alma.m »

Toen Caya een maand of 9 was, had ze opeens watjes in haar oren en luisterde ze helemaal niet meer. ( Niet dat ze dat nu zo goed doet.Landseer eigen :roll: ) Maar toen helemaal niet meer. Toen mevr. bijna 2 jaar was, heeft ze dat nog eens dunnetjes over gedaan.
Of dat honden puberteit is?? Ik weet het niet. Het was gewoon een feit en ik heb er de naam puberteit aan gegeven. :wink: Ik zou anders ook niet weten hoe je het moet noemen.
Caya voor altijd een plekje in ons hart.
6 Januari 1999 -1 Mei 2010

Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Inge schreef:Honden krijgen dan misschien geen tieten :roll: maar onder invloed van hormonen veranderen ze wel, ook lichamelijk. Bij Biène begin ik nu pas bv. de tepels wat beter te zien, dat begint zich nu te ontwikkelen. Van speldeknopjes worden ze nu wat groter :wink:
Ze zal ook loops gaan worden. Maar niet iedere loopsheid doorloopt een hond een pubertijd toch? Er staat nergens dat een hond niet onder invloed van hormonen staat, maar de eerste loopsheid is niet anders dan de vierde of de zesde.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Moon schreef:Ik word altijd een beetje kriebelig als ontkend wordt dat honden een soort van puberteit meemaken. Het is toch zo dat op een gegeven moment de sexuele driften ontwaken :19:. Ik heb dat heel duidelijk gemerkt bij Dante. Tot hij een maand of zeven was luisterde hij perfect, ik was reuze trots op mijzelf als hondenopvoeder :roll:. En het is toch vrij logisch dat als de hormonen met je lijf aan de rol gaan dat er ook het een en ander in het gedrag veranderd? Het is toch ook zo dat de ene hond daar meer last van heeft dan de andere? Ik hoor wel van sommige ongecastreerde reuen die weinig tot geen interesse, 'liefdesverdriet' hebben voor loopse teven. Ws. hebben die dan ook minder last van een zg. puberteit?
In ieder puppy-opvoedboek wordt daar ook melding van gemaakt, dat deze gedragsverandering kan komen. Ik voel me dan een klein beetje beledigd als beweerd wordt dat dit een geval van rangorde is, dus dat je het voordien niet goed aangepakt hebt met je hond. Rangorde zal wel meespelen; naar mijn idee komt door het volwassener worden de hond in die periode op het idee dat hij ook wel zijn eigen zin eens kan doen. En dat probeert hij dan. En dan is het aan de baas om dat in goede banen te leiden..
Teven achterna willen is volwassen gedrag, geen pubergedrag. Mijn reu raakt nog steeds hoteldebotel van loopse dames en heeft dan poep in zijn oren. Dat heeft niets te maken met een puberteit, maar met volwassenheid. Zoals ik in mijn eerste stukje al schrijf heeft het feit dat de hond volgroeit en volwassen wordt als resultaat dat hij zich anders zal gaan gedragen omdat hij zich bewuster is van zijn eigen krachten en dus grenzen zal kunnen opzoeken als deze nog niet duidelijk zijn. Daardoor kun je gedrag zien veranderen. De allemansvriend wordt ineens gereserveerd en de jager gaat ineens zelf aan de rol. Volwassenheid.
In mijn ogen maakt dat nog geen puberteit.
Puberteit is iets wat wij mensen kennen; wij maken een vreemde periode door in onze tienerjaren waarbij ons lichaam zich in sneltreinvaart verandert, geestelijk gebeuren er allerlei processen en we maken ons los van onze ouders om zelfstandig onze meningen te gaan vormen.
Dat hebben honden niet. Die worden gewoon volwassen zonder allerlei ingewikkelde processen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Annelies
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annelies »

Ik vind ook dat de term 'puberteit' een onjuiste is voor het moment waarop een hond volwassen wordt en bovendien is de term verwarrend.
Puberteit zoals de mens die doormaakt heeft voornamelijk te maken met het losmaken van de ouders, het voorbereiden op een stap uit de 'mensenroedel', een (soms lange) tussenfase naar volwassenheid die honden niet kennen...
Afbeelding
Overgave kan de grootste overwinning zijn...
myriam1
Actief

Ongelezen bericht door myriam1 »

Ja, maar het is ook maar voor het gemak puberteit genoemd.Net zoals je toch ook geen kind met een hond kan vergelijken.Soms is het gewoon gemakkelijk om onze eigen termen te gebruiken zonder uitgebreide uitleg.
Je hebt toch ook honden die al met 6 maanden hun poot optillen en laterikken die het pas met 11 -12 maanden doen.Ik heb er totaal geen probleem mee als dezelfde termen gebruikt worden.Het geeft een verandering in het hormoonstelsel aan en dat is toch voor iedereen duidelijk.
Je hebt dominante reuen en dominante teven daar zit toch ook een groot verschil in.Ik ben het wel met je eens dat een hoop problemen te makkelijk weggewimpeld worden onder de term "pubertijd"en niet zo van je hebt een rangorde probleem doe daar eens wat aan.Dus voor onze honden duidelijkheid voorop :denken: Maar mijn hond leest niet mee dus die zal het een zorg zijn.
Groetjes Myriam
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Natas. »

Met Raisa heb ik het niet gemerkt, zij was ruim een jaar toen ze bij ons kwam, maar Queenie heeft duidelijk een periode van uittesten en grenzen verkennen gehad tussen de 8 en 12 maanden.
Queensel had 'ineens' bananen in d'r oren, ging alleen de hort op, luisterde nauwelijks meer naar commando's die ze kende, etc. Na een maand of 4 was dat over, ze was wel zelfstandiger geworden maar ze luisterde weer bijna als voorheen.

Ik denk ook niet dat honden een puberteit doormaken zoals wij mensen, maar vind het niet verwonderlijk dat deze term door ons wordt gebruikt voor zo'n periode bij honden.
Het lijkt er wel wat op als je het vermenselijkt met de dwarsigheid en grenzen opzoeken, al is de motivatie heel anders.
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Fryske schreef:Puberteit bij honden bestaat naar mijn mening wel en om dezelfde redenen als bij mensen. En net als bij mensen merk je er bij de één niets van en bij de ander heel veel. Door een strakke hand te hanteren zal er minder onduidelijkheid zijn over de grenzen en zal er dan ook minder behoefte/noodzaak zijn om dit te onderzoeken/uitproberen.

Groetjes Fryske
Bij mensenpubers is dat onderzoeken en uitproberen nou net noodzakelijk om volwassen mensen te worden. Met een strakke hand kun je een mensenpuber verpesten voor het leven. Een mensenpuber moet zelfstandig worden en uitvloegen, zijn eigen gezin stichten, verantwoording nemen.

Als ik hond en puber zou vergelijken, dan met een peuterpuber. Die willen van alles zef doen en bepalen maar ze hebben geen flauw benul. Dan moet de Nanny komen als het misgaat.

Anne
mecheltjes
Zeer actief

Ongelezen bericht door mecheltjes »

Marie-José schreef:Mijn vorige hondenschool zei altijd dat honden 2 x in de puberteit kwamen. 1 x rond 7 -8 maanden en 1 x rond anderhalf jaar. En als de eerste puberteit redelijk lastig was je je de 2e puberteit wel bergen kon. Hij gaf ook aan dat dat de reden was dat zoveel honden in de leeftijd van anderhalf in zulke grote getalen in het asiel zaten.
Dit werd ons ook verteld op de hondenschool.
Dylan heeft wel wat gepuberd, maar Ozzy helemaal niet.
Afbeelding

Anneke, Dylan en Ozzy
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Eline* schreef:
Inge schreef:Honden krijgen dan misschien geen tieten :roll: maar onder invloed van hormonen veranderen ze wel, ook lichamelijk. Bij Biène begin ik nu pas bv. de tepels wat beter te zien, dat begint zich nu te ontwikkelen. Van speldeknopjes worden ze nu wat groter :wink:
Ze zal ook loops gaan worden. Maar niet iedere loopsheid doorloopt een hond een pubertijd toch? Er staat nergens dat een hond niet onder invloed van hormonen staat, maar de eerste loopsheid is niet anders dan de vierde of de zesde.
In zoverre is het wel anders omdat na de loopsheid de tepels niet meer krimpen tot formaat speldeknopje :wink: , ze blijven wat groter dan voor de eerste loopsheid het geval was.
Nika is nooit loops geweest en heeft maar mini-tepeltjes. Marouck en Snoepie, die beide wel loops zijn geweest (Snoepie 1x, Marouck een keer of 6) hebben in verhouding "meer" tepel :wink:
Voor de eerste loopsheid ontwikkelt het lichaam zich dus in mijn ogen, ze worden "echt" vrouwelijk :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Fryske
geregistreerd lid
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fryske »

starfleet schreef:

Groetjes Fryske
Bij mensenpubers is dat onderzoeken en uitproberen nou net noodzakelijk om volwassen mensen te worden. Met een strakke hand kun je een mensenpuber verpesten voor het leven. Een mensenpuber moet zelfstandig worden en uitvloegen, zijn eigen gezin stichten, verantwoording nemen.

Als ik hond en puber zou vergelijken, dan met een peuterpuber. Die willen van alles zef doen en bepalen maar ze hebben geen flauw benul. Dan moet de Nanny komen als het misgaat.

Anne
Gelukkig heb ik dat ook door en ben met mijn kinderen toch wel net iets anders om gegaan als met mijn honden :-) Maar het moment dat wij puberteit noemen bij de hond heeft wel degelijk ook te maken met het kijken waar ze staan en of ze evt. een treetje hogerop kunnen komen in de roedel, en daarbij behorende verantwoordelijkheid. Dit alles wel degelijk de eerste keer onder verandering van hormonen, zo is mij altijd geleerd en heb ik altijd zo ervaren. Dat honden op oudere leeftijd datzelfde weer gaan uitproberen is een bekend gegeven. Geef je niet de juiste leiding dan zal hij/zij altijd proberen om hogerop te komen, nogmaals afhankelijk van het karakter van de hond en met name dominatie speelt dan een grote rol. Herplaats een hond en je weet dat meestal de eerste 6 weken geen problemen geeft. Rondom die tijd zal ook dan weer door de hond gekeken worden waar zijn definitievve plaats is.

Nogmaals dat is mijn mening maar ik leer graag :-)

Groetjes Fryske
Vandaag betekent; gisteren is geweest en morgen weet ik beter.
Moon
Zeer actief

Eline* schreef:
Moon schreef:Ik word altijd een beetje kriebelig als ontkend wordt dat honden een soort van puberteit meemaken. Het is toch zo dat op een gegeven moment de sexuele driften ontwaken :19:. Ik heb dat heel duidelijk gemerkt bij Dante. Tot hij een maand of zeven was luisterde hij perfect, ik was reuze trots op mijzelf als hondenopvoeder :roll:. En het is toch vrij logisch dat als de hormonen met je lijf aan de rol gaan dat er ook het een en ander in het gedrag veranderd? Het is toch ook zo dat de ene hond daar meer last van heeft dan de andere? Ik hoor wel van sommige ongecastreerde reuen die weinig tot geen interesse, 'liefdesverdriet' hebben voor loopse teven. Ws. hebben die dan ook minder last van een zg. puberteit?
In ieder puppy-opvoedboek wordt daar ook melding van gemaakt, dat deze gedragsverandering kan komen. Ik voel me dan een klein beetje beledigd als beweerd wordt dat dit een geval van rangorde is, dus dat je het voordien niet goed aangepakt hebt met je hond. Rangorde zal wel meespelen; naar mijn idee komt door het volwassener worden de hond in die periode op het idee dat hij ook wel zijn eigen zin eens kan doen. En dat probeert hij dan. En dan is het aan de baas om dat in goede banen te leiden..
Teven achterna willen is volwassen gedrag, geen pubergedrag. Mijn reu raakt nog steeds hoteldebotel van loopse dames en heeft dan poep in zijn oren. Dat heeft niets te maken met een puberteit, maar met volwassenheid. Zoals ik in mijn eerste stukje al schrijf heeft het feit dat de hond volgroeit en volwassen wordt als resultaat dat hij zich anders zal gaan gedragen omdat hij zich bewuster is van zijn eigen krachten en dus grenzen zal kunnen opzoeken als deze nog niet duidelijk zijn. Daardoor kun je gedrag zien veranderen. De allemansvriend wordt ineens gereserveerd en de jager gaat ineens zelf aan de rol. Volwassenheid.
In mijn ogen maakt dat nog geen puberteit.
Puberteit is iets wat wij mensen kennen; wij maken een vreemde periode door in onze tienerjaren waarbij ons lichaam zich in sneltreinvaart verandert, geestelijk gebeuren er allerlei processen en we maken ons los van onze ouders om zelfstandig onze meningen te gaan vormen.
Dat hebben honden niet. Die worden gewoon volwassen zonder allerlei ingewikkelde processen.
Dan is ws. mijn hond de uitzondering op de regel :roll:. Toen hij een maand of zeven was begon het. Niet meer luisteren, andere reutjes berijden (op een sexuele manier) teefjes achterna, enz. Duidelijk hoteldebotel van de hormonen.. Hij is niet gecastreerd en nu 4,5 jaar oud en nu zie ik dat gedrag niet meer. Ik geloof dus wel degelijk in een periode dat er hormonaal heel wat gebeurt in een hondenlijf :19:
Niet bij allemaal maar ik zie het vaker gebeuren bij pupjes in de buurt :denken: En waarom wordt dit dan benoemd in opvoedingsboeken voor pups?
Gr. Marijke
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ben hebben we in huis gehaald midden in zijn puberteit :N:
dat raad ik niemand aan :mrgreen:
het was een vreselijke puber, weglopen, dingen jatten, ons uittesten noem het maar op :mrgreen:

gr Aimee
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Inge O schreef: ik heb eerlijk gezegd zelf nooit gehoorzaamheidsveranderingen gezien bij mijn honden tijdens deze periode, maar misschien dat dit bij reutjes uitgesprokener is - daar heb ikzelf dan weer geen ervaring mee.
Bij Moos merkte ik dat dus wel inderdaad. Hij werd in dezelfde periode hitsig en minder gehoorzaam, minder 'in de buurt blijverig'. Nu is Moos een zelfverzekerd ventje, en ik een watje van een baas, dus daar zal het ook ongetwijfeld mee te maken gehad hebben :mrgreen:
Maar ik zag bij hem naar mijn idee wel een link tussen hitsig zijn, extra gaan markeren etc en minder goed en snel luisteren.
Moos is toen hij ouder was wel gecastreerd, maar dat overmatig hitsige was lang daarvoor al vrijwel over gegaan, en luisteren was toen al helemaal geen groot probleem meer.
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Ik heb er ook geen moeite mee, wat voor naam het beestje krijgt. Noem het puberteit, noem het de uitprobeer-fase, noem het de gang naar volwassenheid...
Feit is dat veel honden rond de leeftijd een maand of 8,9 dingen doen die ze "normaal noooooooooit doen". Of ineens tijdens de gehoorzaamheid niet luisteren en hun geslachtsdrift achterna gaan.

Overigens heb ik 2 reuen gehad, en 2 teven. Bij beide teven heb ik er weinig van gemerkt, bij beide reuen toch wel degelijk. Een periode van bananen in hun oren, zeg maar :19:
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik heb er bij Kaya tov ons niets van gemerkt, maar wel veranderde haar hele houding tov andere honden toen zij voor het eerst loops werd.
Puberteit, hormonen? whatever :19:
Voor die tijd vond ze andere honden enorm leuk en speelde ze met iedere hond en dit was werkelijk in één klap afgelopen toen ze voor het eerst loops werd.
Qua (on)gehoorzaamheid, uitproberen, enzo bij ons heb ik nooit een verandering gemerkt.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
myriam1
Actief

:smile: Om het nog smeuiger te maken .Honden krijgen zelfs een soort schaamhaar in die periode.Dat is de beharing aan de binnenkant van hun achterpoten.Die gaat pas groeien na de zogenaamde periode.Nu heb ik een hele kort harige hond maar dat haar zit er echt.`bij mijn vorige honden ook maar dat was minder te zien.En bij meisjes komt de eerste menstruatie pas als er schaamhaar is.Dus we kunnen het noemen zoals we willen maar het is toch echt onder invloed van hormonen.En bij dieren is het denk ik bij de mannelijke dieren wat erger omdat die voor het nageslacht moeten zorgen en de sterkste overleven .Maar goed ,ik vind het een pubertijd en de ander noemt het een overgansfase.Het is iets wat de meeste hondenbezitters toc echt wel herkennen.
Groetjes Myriam
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Moon schreef: Dan is ws. mijn hond de uitzondering op de regel :roll:. Toen hij een maand of zeven was begon het. Niet meer luisteren, andere reutjes berijden (op een sexuele manier) teefjes achterna, enz. Duidelijk hoteldebotel van de hormonen.. Hij is niet gecastreerd en nu 4,5 jaar oud en nu zie ik dat gedrag niet meer. Ik geloof dus wel degelijk in een periode dat er hormonaal heel wat gebeurt in een hondenlijf :19:
Niet bij allemaal maar ik zie het vaker gebeuren bij pupjes in de buurt :denken: En waarom wordt dit dan benoemd in opvoedingsboeken voor pups?
reutjes berijden kan pure stress of dominant gedrag zijn. Aan rijden is niet altijd de intentie af te zien. Verder zeg ik nergens dat er geen sprake is van gedragsverandering en grenzen op zoeken tijdens het volwassen worden, het is alleen geen puberteit.
Ik las dat het wel genoemd wordt in de boeken; in mijn cursusboek ethologie hond niet en tijdens de cursus is ook expliciet vermeld dat de puberteit iets is wat honden niet als zodanig doorlopen.
Maar goed, we verschillen van mening en ik val in herhaling. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Bea.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies.
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Bea. »

Ik heb het bij geen van drieën gehad,mijn zoon valt trouwens ook reuze mee.
Afbeelding
myriam1
Actief

Bea,
Dan heb je geluk.En bied jij je kind ws een fijne omgeving net zoals je honden.
Groetjes Myriam
Moon
Zeer actief

Eline* schreef:
Moon schreef: Dan is ws. mijn hond de uitzondering op de regel :roll:. Toen hij een maand of zeven was begon het. Niet meer luisteren, andere reutjes berijden (op een sexuele manier) teefjes achterna, enz. Duidelijk hoteldebotel van de hormonen.. Hij is niet gecastreerd en nu 4,5 jaar oud en nu zie ik dat gedrag niet meer. Ik geloof dus wel degelijk in een periode dat er hormonaal heel wat gebeurt in een hondenlijf :19:
reutjes berijden kan pure stress of dominant gedrag zijn. Aan rijden is niet altijd de intentie af te zien. Verder zeg ik nergens dat er geen sprake is van gedragsverandering en grenzen op zoeken tijdens het volwassen worden, het is alleen geen puberteit.
Ik las dat het wel genoemd wordt in de boeken; in mijn cursusboek ethologie hond niet en tijdens de cursus is ook expliciet vermeld dat de puberteit iets is wat honden niet als zodanig doorlopen.
Maar goed, we verschillen van mening en ik val in herhaling. :wink:
Ik ben niet zo van de drammerige, maar ik geloof dat ik het nu toch maar even doe :wink:. Ik heb herhaaldelijk op dit forum gezien dat puberteit bij honden ontkend wordt. Als je als nieuwbakken eigenaar (onzeker) -de gedragsverandering die geen puberteit genoemd mag worden- waarneemt bij je hond, je hebt daar vragen over en het eerste wat je hoort is;'het bestaat niet', wordt wel doodleuk je probleem ontkend of eigenlijk bij jou neergelegd. En natuurlijk is veel gedrag van je pup te herleiden naar fouten in de opvoeding/training maar ik vind het wel toevallig dat die problemen dan allemaal rond dezelfde tijd ontstaan (niet bij allemaal maar wel bij veel honden) en dat dit samenvalt met belangstelling voor de andere sexe (hormonaal). Dit lijkt toch op wat bij mensen gebeurt en dan is het toch logisch om dit puberteit te noemen (zoals we wel meer menselijke termen voor honden gebruiken)?

Het voorbeeld wat ik gaf over Dante en het rijden op reutjes was trouwens echt sexueel getind; eerst oren likken, eigen oren laag en naar achteren gericht was niet echt dominant gedrag te noemen..
Overigens; bij mijn drie kinderen heb ik weinig van puberteit gemerkt, maar bij mijn hond wél :mrgreen:

Gr. Marijke
Gr. Marijke
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Bij Vegas heb ik nooit iets gemerkt van een 'puberteit' (of het moet nog komen :N: :mrgreen: ). Wel heeft hij dagen gehad dat hij écht niet luisterde maar met de regels weer wat aanscherpen was dat met een dag of twee eigenlijk altijd weer over. Tijdens die dagen zocht hij enorm naar mijn (en daarmee zijn) grenzen en daar hield ik dan extra rekening mee door ze heel duidelijk aan te geven.
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Moon schreef:Als je als nieuwbakken eigenaar (onzeker) -de gedragsverandering die geen puberteit genoemd mag worden- waarneemt bij je hond, je hebt daar vragen over en het eerste wat je hoort is;'het bestaat niet', wordt wel doodleuk je probleem ontkend of eigenlijk bij jou neergelegd.
Nee hoor, het probleem wordt niet ontkend. Ik heb heel veel problemen met Bram gehad in het eerste jaar. En ik heb daar ook heel veel vragen over gesteld en die zijn allemaal beantwoord. Niet met 'hij is in de puberteit', maar met adviezen over de aanpak. Lijkt mij veel zinvoller.

En ja, de oorsprong van de meeste (alle?) problemen lagen gewoon bij mijzelf. Ik schaam me daar totaal niet voor. Ik ben juist trots dat ik zoveel bij heb geleerd.

Ik denk persoonlijk dat 'grenzen verkennen' een betere term is dan puberteit. Dat eerste geeft veel duidelijker aan dat je er zelf iets mee moet.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Nou, ik weet niet wat voor term ik moet gebruiken, maar mijn Cody (ruim 7,5 maand) is de laatste paar weken vaak strontvervelend. Thuis (naar mijn twee teefjes en naar mij) en buitenshuis.
Hij luistert slecht, probeert weg te lopen, daagt andere reuen uit, doet precies het tegenovergestelde van wat wordt gevraagd, etc.
Meestal als ik hem flink corrigeer is, doet hij de rest van de dag weer ontzettend zijn best, maar de volgende dag.... :jank:
Gisteren heeft hij van Kyra enorm op z'n donder gekregen (hij probeerde haar poot er af te knagen) en dat hielp... hij was wel een uur onder de indruk :N: en ging vervolgens vrolijk verder.
Ik ben altijd consequent, laat niet over me heen lopen en geef duidelijk grenzen aan...

Dit is de eerste keer dat ik een reu heb. Ik heb altijd teefjes gehad en die hebben ook wel eens bloemkolen in hun oren gehad, maar zij luisterden toch veel beter dan Cody.

Het is overigens een lieverd hoor, een vreselijke knuffel (eigenlijk een slijmbal :wink: ) maar soms wou ik dat ik er via plastische chirurgie een extra paar oren aan kon laten naaien :evil: .
Afbeelding
Moon
Zeer actief

lieke schreef:Nou, ik weet niet wat voor term ik moet gebruiken, maar mijn Cody (ruim 7,5 maand) is de laatste paar weken vaak strontvervelend. Thuis (naar mijn twee teefjes en naar mij) en buitenshuis.
Hij luistert slecht, probeert weg te lopen, daagt andere reuen uit, doet precies het tegenovergestelde van wat wordt gevraagd, etc.
Meestal als ik hem flink corrigeer is, doet hij de rest van de dag weer ontzettend zijn best, maar de volgende dag.... :jank:
Gisteren heeft hij van Kyra enorm op z'n donder gekregen (hij probeerde haar poot er af te knagen) en dat hielp... hij was wel een uur onder de indruk :N: en ging vervolgens vrolijk verder.
Ik ben altijd consequent, laat niet over me heen lopen en geef duidelijk grenzen aan...

Dit is de eerste keer dat ik een reu heb. Ik heb altijd teefjes gehad en die hebben ook wel eens bloemkolen in hun oren gehad, maar zij luisterden toch veel beter dan Cody.

Het is overigens een lieverd hoor, een vreselijke knuffel (eigenlijk een slijmbal :wink: ) maar soms wou ik dat ik er via plastische chirurgie een extra paar oren aan kon laten naaien :evil: .
In die periode (blijf ik stug volhouden :wink:) ben ik een stukje terug gegaan in de opvoeding/training. Dit heb ik niet zelf verzonnen maar werd aangeraden in de opvoedingsboeken. Dus bijv.; Dante had geleerd om te zitten als ik zijn riem omdeed en ineens had hij daar nog noooit van gehoord. Ik lokte hem dan met een koekje (om te vermijden om het commando tig keer te moeten zeggen) en na een paar maal viel het kwartje dan weer :roll:. Ook ging hij weer veel meer aan de lange lijn (= een jachthond dus daarvoor gelden dan weer andere regels dan voor een Schotse herder ws.) enz. Veel geduld dus en probeer te vermijden dat je alle commando's vele malen herhaald; hij leert dan dat hij moet zitten als je het 5x gezegd hebt :mrgreen:
En nogmaals ; heel veel geduld :wink:
Succes,
Gr. Marijke
Gr. Marijke
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Moon schreef:
lieke schreef:Nou, ik weet niet wat voor term ik moet gebruiken, maar mijn Cody (ruim 7,5 maand) is de laatste paar weken vaak strontvervelend. Thuis (naar mijn twee teefjes en naar mij) en buitenshuis.

In die periode (blijf ik stug volhouden :wink:) ben ik een stukje terug gegaan in de opvoeding/training. Dit heb ik niet zelf verzonnen maar werd aangeraden in de opvoedingsboeken. Dus bijv.; Dante had geleerd om te zitten als ik zijn riem omdeed en ineens had hij daar nog noooit van gehoord. Ik lokte hem dan met een koekje (om te vermijden om het commando tig keer te moeten zeggen) en na een paar maal viel het kwartje dan weer :roll:. Ook ging hij weer veel meer aan de lange lijn (= een jachthond dus daarvoor gelden dan weer andere regels dan voor een Schotse herder ws.) enz. Veel geduld dus en probeer te vermijden dat je alle commando's vele malen herhaald; hij leert dan dat hij moet zitten als je het 5x gezegd hebt :mrgreen:
En nogmaals ; heel veel geduld :wink:
Succes,
Gr. Marijke
Bedankt voor je tip. Die had ik ook wel eens eerder gehoord (gelukkig alleen nooit eerder nodig gehad :wink: ). En ik ben het nu aan het toepassen. En ik werk ook veel met beloning (hij doet een moord voor alles wat eetbaar is :mrgreen: ), en ik heb hem weer veel meer aan de riem. Tot voor een paar weken had ik heb eigenlijk, net als de meiden, altijd los omdat hij zo keurig naast me liep. Maar hij is nu in de 'wegloop'fase dus hij gaat, als hij na één keer roepen/niet luisteren, direct weer aan de riem. En daar baalt hij natuurlijk van.
En ik train elke dag een aantal keren 5 of 10 minuten de basiscommando's. Moet ook wel, want ik begin volgende week maandag met ringtraining omdat ik hem in oktober wil uitbrengen op de jonge hondendag van de collievereniging.
Zal wel wat worden: noch hij, noch ik hebben enige ervaring met shows :mrgreen: .
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”