Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
teletac
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Het probleem bij dit soort zaken zit hem vooral in het voor elkaar krijgen dat de hond de korrektie koppelt aan het niet opvolgen van "Hier". Dit betekent dat je zo´n training moet opbouwen.
En daar zitten nogal wat haken en ogen aan die je perfekt moet kennen. Ben het dus helemaal eens met ranetje dat je een teletak alleen maar onder hele deskundige begeleiding dient te gebruiken. Als je dit doet zul je heel waarschijnlijk een prima resultaat behalen.
Maar evengoed is het moeglijk dat je zonder teletak ook een prima resultaat kunt bereiken. Maar ook hiervoor moet je dus de ins en outs van een goede en goed opgebouwde training kennen. Een van de dingen die erg belangrijk zijn is hetgegeven dat je je hond niet de kans mag geven in de fout te gaan tot je hem perfekt en op zeker kunt kontroleren.
En daar zitten nogal wat haken en ogen aan die je perfekt moet kennen. Ben het dus helemaal eens met ranetje dat je een teletak alleen maar onder hele deskundige begeleiding dient te gebruiken. Als je dit doet zul je heel waarschijnlijk een prima resultaat behalen.
Maar evengoed is het moeglijk dat je zonder teletak ook een prima resultaat kunt bereiken. Maar ook hiervoor moet je dus de ins en outs van een goede en goed opgebouwde training kennen. Een van de dingen die erg belangrijk zijn is hetgegeven dat je je hond niet de kans mag geven in de fout te gaan tot je hem perfekt en op zeker kunt kontroleren.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
ik sluit me hierbij aan.. hem maar zo omdoen en drukken kan ook tot gevolg hebben dat de hond in paniek raakt en er doorheen gaat... dan ben je nog veel verder van huis.
Dus het kan wel maar wel onder deskundige begeleiding
Dus het kan wel maar wel onder deskundige begeleiding

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): golden retriever
boxer - Aantal honden: 2
niets is bijna zelfbelonender als jagen. Je hond neemt de benen , jij staat te roepen, geen gehoor, en als hij later terugkomt mag je niet boos worden.Yorick ging niet alleen op zicht jagen maar ook op geur, gevolg neus in de lucht en zoeffff weg was hij. Niet even , nee lang weg. Soms kwam hij van een totaal andere kant weer terug. Gevaarlijk ivm verkeer.
Je hebt totaal geen zicht op de situatie en kan hem amper voorkomen. Alles gebeurt giga snel. Ik heb ook van alles geprobeerd, tot aan prive lessen toe, niets hielp , zodra hij wat rook, was alles verder lucht voor hem, hij zag of hoorde niets meer, er was maar een doel, op jacht. Onder begeleiding heb ik toen uit wanhoop ook 2 of 3 keer de TT gebruikt. Het begrootte mij vreselijk, maar anders kon hij niet meer van de riem.
Ik ben nu 1 jaar verder en het gaat fantastisch. He najagen is afgelopen en ik kan met fatsoen weer langs de eenden lopen. Er gebeurt niets meer ,zodat ik weer heerlijk ontspannen met hem door de bossen kan gaan.Hiervoor was het dus een oplossing, maar ik zou hem voor andere correctie's NOOIT gebruiken.
Je hebt totaal geen zicht op de situatie en kan hem amper voorkomen. Alles gebeurt giga snel. Ik heb ook van alles geprobeerd, tot aan prive lessen toe, niets hielp , zodra hij wat rook, was alles verder lucht voor hem, hij zag of hoorde niets meer, er was maar een doel, op jacht. Onder begeleiding heb ik toen uit wanhoop ook 2 of 3 keer de TT gebruikt. Het begrootte mij vreselijk, maar anders kon hij niet meer van de riem.
Ik ben nu 1 jaar verder en het gaat fantastisch. He najagen is afgelopen en ik kan met fatsoen weer langs de eenden lopen. Er gebeurt niets meer ,zodat ik weer heerlijk ontspannen met hem door de bossen kan gaan.Hiervoor was het dus een oplossing, maar ik zou hem voor andere correctie's NOOIT gebruiken.

waardeer wat je hebt, je weet nooit hoe lang het duurt!!
- schelsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Ken iemand die ermee werkt en me na de vakantie wil helpen,haar hond gebruikt het 1 maand en is enorm erop vooruit gegaan.
Bij hem zou het echt alleen maar zijn om hem halverwege terug te roepen.
Vanmorgen ben ik weer in bos gaan wandelen en heb toen hem elke keer hij 20 tal meter van me af was teruggeroepen,hij doet dit goed,maar vorige week liet ik hem doen en als hij echt verder is dan die 20 a 25 meter neemt hij de benen,allee, zo erg is het niet want hij komt na paar keer fluiten terug,maar vind het toch vervelend,heb graag dat mijn honden in zicht blijven,voor hun eigen veiligheid.
Hij is al enorm erop vooruitgegaan,want maanden terug liet ik hem los en meneer was weg,moest soms 15 min staan roepen voor hij terugkwam en dan liep hij gewoon achter me terug de andere richting op en weer was hij weg,dit doet hij niet meer,hij komt en gaat voor me zitten of staan om zijn beloning te krijgen.
Ik ga nog even verder erop trainen en als het niet nog beter word,misschien met die dame eens testen hoe hij reageert op een tt.
Nog 1 vraagje,als men een tt heeft die bv 300 meter ver rijkt en er zitten bomen tussen de hond en ik,tot welke afstand rijkt hij dan max,alsook wat met water en regen?
sonja
Bij hem zou het echt alleen maar zijn om hem halverwege terug te roepen.
Vanmorgen ben ik weer in bos gaan wandelen en heb toen hem elke keer hij 20 tal meter van me af was teruggeroepen,hij doet dit goed,maar vorige week liet ik hem doen en als hij echt verder is dan die 20 a 25 meter neemt hij de benen,allee, zo erg is het niet want hij komt na paar keer fluiten terug,maar vind het toch vervelend,heb graag dat mijn honden in zicht blijven,voor hun eigen veiligheid.
Hij is al enorm erop vooruitgegaan,want maanden terug liet ik hem los en meneer was weg,moest soms 15 min staan roepen voor hij terugkwam en dan liep hij gewoon achter me terug de andere richting op en weer was hij weg,dit doet hij niet meer,hij komt en gaat voor me zitten of staan om zijn beloning te krijgen.
Ik ga nog even verder erop trainen en als het niet nog beter word,misschien met die dame eens testen hoe hij reageert op een tt.
Nog 1 vraagje,als men een tt heeft die bv 300 meter ver rijkt en er zitten bomen tussen de hond en ik,tot welke afstand rijkt hij dan max,alsook wat met water en regen?
sonja
- schelsey
- Zeer actief
- Moon
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bracco Italiano
Zo, dan heb je bij toeval wel een mooi resultaat!Anna Penta schreef:Ik heb onlangs een gratis TT-sessie gehad![]()
Kit had de vervelende gewoonte op een bepaald stuk waar ik vaak loop schapen op te jagen. Tot ze een keer een gil gaf toen ze weer eens onder het draad door was gegaan: schrikdraad.
Nu laat ze het wel uit d'r koppie om schapen op te jagen
Mijn hond is eens tegen schrikdraad aangelopen terwijl hij niet achter iets aan ging of zo. Hij kon zo onder het draad doorlopen en raakte het met zijn staart. Het veld was leeg waar het schrikdraad omheen stond, hij liep dus eigenlijk zonder erg het veld op. Hij gaf echt een harde gil (ik schrok me een ongeluk) en heeft de rest van de wandeling, die nog uren duurde, met zijn staart tussen de benen tegen mijn benen aangedrukt gelopen

Gr. Marijke
Gr. Marijke

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Toch is dat geen goede manier om te bepalen of een TT pijnlijk is of niet. In de eerste plaats kan iets wat voor de een nauwelijks merkbaar is voor een ander een helse pijn zijn, ieder heeft zijn eigen pijngrens, net als bij honden.schelsey schreef:maar een tt is veel minder pijnlijk,heb hem al geprobeert om mijn arm.
sonja
Maar wat je ook een moet proberen als je de kans hebt: Niet alleen eens voelen hoe naar het gevoel van een stroomstootje van zo´n band is op je hand of je arm, houdt hem ook eens tegen je hals en tegen een wang bvb., je merkt dan dat je gevpeligere en minder gevoelige zones hebt.
Vergelijk dus niet dat wat jij ervaart door hem eens tegen je arm of je hand te houden met dat wat je hond zal voelen.
Hierboven heb ik het dan nog over de zgn. lage potenties.
Voor de flinke jongens en meiden: Doe hetzelfde als bovenvermeld maar nu met de hoogste potenties.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
ik hoop dat hij hem wel al langer droeg dan 1 maandschelsey schreef:Ken iemand die ermee werkt en me na de vakantie wil helpen,haar hond gebruikt het 1 maand en is enorm erop vooruit gegaan.

Mijn teef heeft eerst een maand rondgelopen met de TT zonder dat hij gebruikt, enkel vor beloning gebruikte ik hem.
-
- Zeer actief
en dat is dus totaal niet hoe je een TT gebruiktMoon schreef:Mijn hond is eens tegen schrikdraad aangelopen terwijl hij niet achter iets aan ging of zo. Hij kon zo onder het draad doorlopen en raakte het met zijn staart. Het veld was leeg waar het schrikdraad omheen stond, hij liep dus eigenlijk zonder erg het veld op. Hij gaf echt een harde gil (ik schrok me een ongeluk) en heeft de rest van de wandeling, die nog uren duurde, met zijn staart tussen de benen tegen mijn benen aangedrukt gelopen. Heel zielig vond ik het. Het heeft nog een paar wandelingen geduurd eer hij weer vrolijk en vrij rondliep. Ik moest toen ook aan een teletac denken (met enige huiver)...
Gr. Marijke

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Nee natuurlijk niet, maar dat zegt ze toch ook niet?maart schreef:en dat is dus totaal niet hoe je een TT gebruiktMoon schreef:Mijn hond is eens tegen schrikdraad aangelopen terwijl hij niet achter iets aan ging of zo. Hij kon zo onder het draad doorlopen en raakte het met zijn staart. Het veld was leeg waar het schrikdraad omheen stond, hij liep dus eigenlijk zonder erg het veld op. Hij gaf echt een harde gil (ik schrok me een ongeluk) en heeft de rest van de wandeling, die nog uren duurde, met zijn staart tussen de benen tegen mijn benen aangedrukt gelopen. Heel zielig vond ik het. Het heeft nog een paar wandelingen geduurd eer hij weer vrolijk en vrij rondliep. Ik moest toen ook aan een teletac denken (met enige huiver)...
Gr. Marijke

Ze realiseert zich alleen hoe gevoelig haar hond is. Lijkt me niets mis mee .....
(nou ja, zo lees ik dat verhaaltje

- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Ik vind de enige eventuele rechtvaardiging voor het gebruik van stroom in die gevallen waarin je de hond op geen andere manier meer kunt bereiken.
Dus in de gevallen waarin endorfine de overhand neemt en de gevolgen van het gedrag desastreus kunnen zijn, bijvoorbeeld bij ongewenst zelfstandig jagende honden. En dan nog alleen als de eigenaar er écht alles aan heeft gedaan om dit op een fatsoenlijke wijze op te lossen.
Ik vind het ook niet goed dat deze middelen vrij te koop zijn omdat onoordeelkundig gebruik op de loer ligt en er vaak te snel wordt gekozen voor "quick win" i.p.v de hond een eerlijke kans te geven.
Het is soms onbegrijplijk hoe ver de mens de grens van fatsoen kan verleggen als het over de omgang met dieren gaat en zichzelf wijsmaakt dat het in het belang van het dier is.
Kortom,....ik ben bijzonder kritisch over het gebruik van stroom, niet elke innovatie is een verbetering.
Dus in de gevallen waarin endorfine de overhand neemt en de gevolgen van het gedrag desastreus kunnen zijn, bijvoorbeeld bij ongewenst zelfstandig jagende honden. En dan nog alleen als de eigenaar er écht alles aan heeft gedaan om dit op een fatsoenlijke wijze op te lossen.
Ik vind het ook niet goed dat deze middelen vrij te koop zijn omdat onoordeelkundig gebruik op de loer ligt en er vaak te snel wordt gekozen voor "quick win" i.p.v de hond een eerlijke kans te geven.
Het is soms onbegrijplijk hoe ver de mens de grens van fatsoen kan verleggen als het over de omgang met dieren gaat en zichzelf wijsmaakt dat het in het belang van het dier is.
Kortom,....ik ben bijzonder kritisch over het gebruik van stroom, niet elke innovatie is een verbetering.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Jaap* schreef:Ik vind de enige eventuele rechtvaardiging voor het gebruik van stroom in die gevallen waarin je de hond op geen andere manier meer kunt bereiken.
Maar ook dan moet je héél erg uitkijken. De kans bestaat dat de hond juist in zo'n geval dwars door de correctie heen loopt.
Je moet dan dus héél goed weten op welk moment je nog kan ingrijpen.

- Moon
- Zeer actief
Goed begrepen Nettieranetje schreef:Nee natuurlijk niet, maar dat zegt ze toch ook niet?maart schreef:en dat is dus totaal niet hoe je een TT gebruiktMoon schreef:Mijn hond is eens tegen schrikdraad aangelopen terwijl hij niet achter iets aan ging of zo. Hij kon zo onder het draad doorlopen en raakte het met zijn staart. Het veld was leeg waar het schrikdraad omheen stond, hij liep dus eigenlijk zonder erg het veld op. Hij gaf echt een harde gil (ik schrok me een ongeluk) en heeft de rest van de wandeling, die nog uren duurde, met zijn staart tussen de benen tegen mijn benen aangedrukt gelopen. Heel zielig vond ik het. Het heeft nog een paar wandelingen geduurd eer hij weer vrolijk en vrij rondliep. Ik moest toen ook aan een teletac denken (met enige huiver)...
Gr. Marijke![]()
Ze realiseert zich alleen hoe gevoelig haar hond is. Lijkt me niets mis mee .....
(nou ja, zo lees ik dat verhaaltje)

Ten eerste reageerde ik (met quote) op Anna Penta. Ten tweede ging door mij heen (maar had geen zin om dat alles op te schrijven) dat ik weleens gedacht heb aan het gebruik van TT en wat een impact die stroomstoot kan hebben én het teergevoelige zieltje van mijn hond

Gr. Marijke

- Moon
- Zeer actief
Mee eensJaap* schreef:Ik vind de enige eventuele rechtvaardiging voor het gebruik van stroom in die gevallen waarin je de hond op geen andere manier meer kunt bereiken.

Gr. Marijke

- schelsey
- Zeer actief
Die dame waar ik over spreek heeft 4 uur priveles gevolgt voor het gebruik van een tt bij de verdeler er van,innotec voor ze zelf ermee ging werken.
Er is maar 1 ding dat me elke keer doet twijfelen en dat is,als er water op komt of de hond gaat zwemmen,dan moet men heel erg oppassen.
Misschien kan ik beter,indien ik het ooit wil gebruiken, ook beter priveles volg,om zeker te zijn dat er geen fouten gebeuren.
sonja
Er is maar 1 ding dat me elke keer doet twijfelen en dat is,als er water op komt of de hond gaat zwemmen,dan moet men heel erg oppassen.
Misschien kan ik beter,indien ik het ooit wil gebruiken, ook beter priveles volg,om zeker te zijn dat er geen fouten gebeuren.
sonja
- Moon
- Zeer actief
Als ik ooit gebruik gemaakt zou hebben van een tt (erover gedacht toen mijn hond auto's ging jagen :N: ) zou ik een gedragstherapeut hebben gezocht die er bekend mee was. Om zo min mogelijk risico te lopen.schelsey schreef:Die dame waar ik over spreek heeft 4 uur priveles gevolgt voor het gebruik van een tt bij de verdeler er van,innotec voor ze zelf ermee ging werken.
sonja
Gr. Marijke

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Moon schreef:Zo, dan heb je bij toeval wel een mooi resultaat!Anna Penta schreef:Ik heb onlangs een gratis TT-sessie gehad![]()
Kit had de vervelende gewoonte op een bepaald stuk waar ik vaak loop schapen op te jagen. Tot ze een keer een gil gaf toen ze weer eens onder het draad door was gegaan: schrikdraad.
Nu laat ze het wel uit d'r koppie om schapen op te jagen
Mijn hond is eens tegen schrikdraad aangelopen terwijl hij niet achter iets aan ging of zo. Hij kon zo onder het draad doorlopen en raakte het met zijn staart. Het veld was leeg waar het schrikdraad omheen stond, hij liep dus eigenlijk zonder erg het veld op. Hij gaf echt een harde gil (ik schrok me een ongeluk) en heeft de rest van de wandeling, die nog uren duurde, met zijn staart tussen de benen tegen mijn benen aangedrukt gelopen. Heel zielig vond ik het. Het heeft nog een paar wandelingen geduurd eer hij weer vrolijk en vrij rondliep. Ik moest toen ook aan een teletac denken (met enige huiver)...
Gr. Marijke
dan kun je zien dat je er geen ervaring mee hebt, heb je standje 30 van de dogtra weleens zelf gevoeld... geen schokje, een kriebeltje is het enige wat je voelt

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik kon zelf helaas niet naar het Seminair van Bart Bellon maar van horen zeggen deed hij zelf de TT op z'n oogleden en op andere plekken op z'n lichaam en dat moesten de mensen zelf ook eens proberen om te kijken hoe dat voelde...Wil de hond schreef:Toch is dat geen goede manier om te bepalen of een TT pijnlijk is of niet. In de eerste plaats kan iets wat voor de een nauwelijks merkbaar is voor een ander een helse pijn zijn, ieder heeft zijn eigen pijngrens, net als bij honden.schelsey schreef:maar een tt is veel minder pijnlijk,heb hem al geprobeert om mijn arm.
sonja
Maar wat je ook een moet proberen als je de kans hebt: Niet alleen eens voelen hoe naar het gevoel van een stroomstootje van zo´n band is op je hand of je arm, houdt hem ook eens tegen je hals en tegen een wang bvb., je merkt dan dat je gevpeligere en minder gevoelige zones hebt.
Vergelijk dus niet dat wat jij ervaart door hem eens tegen je arm of je hand te houden met dat wat je hond zal voelen.
Hierboven heb ik het dan nog over de zgn. lage potenties.
Voor de flinke jongens en meiden: Doe hetzelfde als bovenvermeld maar nu met de hoogste potenties.

- schelsey
- Zeer actief
heb hem gevoelt op stand 3 en vroeg,werkt hij wel!,voelde helemaal niets,op stand 5 een sterke tinteling,mijn honden zijn al tegen stroomdraden gelopen en gillen dan,als een tt dit resultaat zou geven zal ik er nooit mee werken,maar die hond van die dame reageert alleen door vlugger te luisteren,verder vertoont ze geen stress of pijnreactie voor zo ver ik dat kan beoordelen natuurlijk als leek
sonja
sonja
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
je moet hem wel op de meer gevoelige plaatsen houden dan op je hand bijvoorbeeld maar idd. voel je niet meer dan een tinteling.. ik bij stand 3 maar dat ligt ook weer aan het type TT natuurlijk.schelsey schreef:heb hem gevoelt op stand 3 en vroeg,werkt hij wel!,voelde helemaal niets,op stand 5 een sterke tinteling,mijn honden zijn al tegen stroomdraden gelopen en gillen dan,als een tt dit resultaat zou geven zal ik er nooit mee werken,maar die hond van die dame reageert alleen door vlugger te luisteren,verder vertoont ze geen stress of pijnreactie voor zo ver ik dat kan beoordelen natuurlijk als leek
sonja

-
- Zeer actief
nee, maar ik las eruit dat een schrikdraad dus hetzelfde zou zijn als een TT en dat is dus totaal niet zoranetje schreef:Nee natuurlijk niet, maar dat zegt ze toch ook niet?maart schreef:en dat is dus totaal niet hoe je een TT gebruiktMoon schreef:Mijn hond is eens tegen schrikdraad aangelopen terwijl hij niet achter iets aan ging of zo. Hij kon zo onder het draad doorlopen en raakte het met zijn staart. Het veld was leeg waar het schrikdraad omheen stond, hij liep dus eigenlijk zonder erg het veld op. Hij gaf echt een harde gil (ik schrok me een ongeluk) en heeft de rest van de wandeling, die nog uren duurde, met zijn staart tussen de benen tegen mijn benen aangedrukt gelopen. Heel zielig vond ik het. Het heeft nog een paar wandelingen geduurd eer hij weer vrolijk en vrij rondliep. Ik moest toen ook aan een teletac denken (met enige huiver)...
Gr. Marijke![]()

Mijn teef heeft eens tegen de schrikdraad gelopen, en jankte enorm luid. De TT voelt ze praktisch niet

Dus het is niet omdat je hond tegen een draad loopt, dat het een teer zieltje is of dat honden met TT aan voortdurend lopen te janken en te piepen

- schelsey
- Zeer actief
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
vind je het gek :N: ik heb er ook regelmatig contact mee met schrikdraad da's helemaal niet fijnmaart schreef:nee, maar ik las eruit dat een schrikdraad dus hetzelfde zou zijn als een TT en dat is dus totaal niet zoranetje schreef:Nee natuurlijk niet, maar dat zegt ze toch ook niet?maart schreef:en dat is dus totaal niet hoe je een TT gebruiktMoon schreef:Mijn hond is eens tegen schrikdraad aangelopen terwijl hij niet achter iets aan ging of zo. Hij kon zo onder het draad doorlopen en raakte het met zijn staart. Het veld was leeg waar het schrikdraad omheen stond, hij liep dus eigenlijk zonder erg het veld op. Hij gaf echt een harde gil (ik schrok me een ongeluk) en heeft de rest van de wandeling, die nog uren duurde, met zijn staart tussen de benen tegen mijn benen aangedrukt gelopen. Heel zielig vond ik het. Het heeft nog een paar wandelingen geduurd eer hij weer vrolijk en vrij rondliep. Ik moest toen ook aan een teletac denken (met enige huiver)...
Gr. Marijke![]()
![]()
Mijn teef heeft eens tegen de schrikdraad gelopen, en jankte enorm luid. De TT voelt ze praktisch niet(wat ook mijn bedoeling is).
Dus het is niet omdat je hond tegen een draad loopt, dat het een teer zieltje is of dat honden met TT aan voortdurend lopen te janken en te piepen

-
- Zeer actief
malinois schreef:vind je het gek :N: ik heb er ook regelmatig contact mee met schrikdraad da's helemaal niet fijnmaart schreef:nee, maar ik las eruit dat een schrikdraad dus hetzelfde zou zijn als een TT en dat is dus totaal niet zoranetje schreef:Nee natuurlijk niet, maar dat zegt ze toch ook niet?maart schreef: en dat is dus totaal niet hoe je een TT gebruikt![]()
![]()
Mijn teef heeft eens tegen de schrikdraad gelopen, en jankte enorm luid. De TT voelt ze praktisch niet(wat ook mijn bedoeling is).
Dus het is niet omdat je hond tegen een draad loopt, dat het een teer zieltje is of dat honden met TT aan voortdurend lopen te janken en te piepen![]()

het stomme is dat ze de link niet gelegd heeft met draad = stroom, maar met koe = stroom.

-
- Zeer actief
- Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
- Contacteer:
Sommige honden presteren beter als er negative druk op ze gelegt wordt. Ookal is het een soort beloningsvorm aan verbonden. Maar niet alle honden doen dat...
Neem als voorbeeld mijn hondje, zodra ze bij cursus niet gaat zitten, en je provicerend aankijkt. Dan kan je nog zo boos worden, maar ze gaat dan echt NIET zitten. Maar als je gewoon wacht, en haar negeert. Voila, ze zit al meteen! Maar 9 van de 10 keer gaat ze zitten als ik het zeg. Zodra ze geen zin meer heeft, dan heeft ze pech, geen aandacht meer voordat ze gaat zitten! Dit is eigenlijk ook een soort straf, maar deze soort. Werkt denk ik prettiger voor de hond zelf dan de prikband/slip/ tt.
Natuurlijk kan dat negeren lang niet altijd, als je hond achter wild aan jaagt, dan kan je dat moeilijk gaan staan negeren.
In dat soort situaties kan een TT nog wel van pas komen. Maar een beloning van de straf weghalen is in mijn ogen geen beloning. Dan doet de hond het niet omdat hij het leuk vind, maar omdat het het minst pijnlijk is voor hemzelf.
Maar leef vooral je eigen mening na
Neem als voorbeeld mijn hondje, zodra ze bij cursus niet gaat zitten, en je provicerend aankijkt. Dan kan je nog zo boos worden, maar ze gaat dan echt NIET zitten. Maar als je gewoon wacht, en haar negeert. Voila, ze zit al meteen! Maar 9 van de 10 keer gaat ze zitten als ik het zeg. Zodra ze geen zin meer heeft, dan heeft ze pech, geen aandacht meer voordat ze gaat zitten! Dit is eigenlijk ook een soort straf, maar deze soort. Werkt denk ik prettiger voor de hond zelf dan de prikband/slip/ tt.
Natuurlijk kan dat negeren lang niet altijd, als je hond achter wild aan jaagt, dan kan je dat moeilijk gaan staan negeren.

Maar leef vooral je eigen mening na

- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
nog niet heel de topic gelezen (pas op de pagina waar dit staat, pagina 4)
maar waar ik sowieso problemen mee heb is bv t gebruik van de tt zoals bij Kwiebus en dan niet zo zeer om de reden, maar drukken zonder dat je in kan grijpen (dat is wat ik er van begrijp) als de hond dus de correctie niet begrijpt kan het ook anders uitpakken, bv dat ie er dus voor gaat lopen. Dus je drukt voor t van t terrein aflopen, de hond snapt de correctie niet en "schrikt" en gaat verder lopen, dus je terrein af ipv naar je toe. In t geval van Kwiebus is t zoals ik begreep goed uitgepakt en kwam hij wel terug, maar t had zo veel anders gekund.
Jessica weet ook dat mijn eerste vraag met FritZ toen ze hier was was of hij t al "snapte" want voor een hond die voor t eerst stroom krijgt voor bv hierkomen bij jagen zou ik er anders een lijn aan doen, zodat hij mocht hij schrikken en de andere kant oplopen door de correctie dan gewenst, dat je hem mbv de lijn bij je kan halen en dan dus belonen als ie bij je is, op die manier gaat de hond de correctie "snappen" en weet ie dus wat je er mee bedoeld, anders is er in mijn ogen altijd de mogelijkheid dat de hond ander ongwenst gedrag gaat laten zien op de correctie,
hoop dat jullie snappen wat ik bedoel
een paar jaar geleden is er tijdens een training door een gedragstherapeute gefilmd,
op dat moment was Damien nog jong en was appel eigenlijk alleen nog maar op een balletje/bijtrol (sterker nog, hij had nog niet eens een tt om) en Ace was al verder en met hem werkte ik gewoon met de tt, ook in bepaalde appel oefeningen,
de gedragstherapeute gaf na afloop aan dat in haar ogen Ace de enige niet gedrukte hond daar was (waren ook nog wat andere honden van de club daar, was niet op onze eigen club, dus van de andere honden wist ik niets qua trainen) en dat bv Damien veel meer in haar ogen stress signalen liet zien die wat haar betreft bij stroom/harde correcties hoorden (ff toelichten, Damien is best loom en traag in zn appel, vind t pas leuk worden als er een helper in t spel komt, hij voert zn oefeningen wel netjes uit, maar is er gewoon niet heel erg gedreven in, hierdoor heeft hij dus ook nooit veel correcties hiervoor nodig gehad en hij is t appel wel leuker gaan vinden omdat ie door is gaan krijgen dat t er bij hoort...en een bijtrol deed ook wonderen als beloning, maar dat is dus een hondje waar qua dat deel niet veel aan te corrigeren viel zeg maar.....
uiteindelijk dus aan de gedragstherapeute uitgelegd dat Damien niets om had, nog nooit met stroom gecorrigeerd was (op dat moment) en dat ik met Ace dus wel met de tt werkte,
dat had zij door de uitstraling van Ace (werklustig, attent, niet gedrukt of gestressed) nooit verwacht[/list]
maar waar ik sowieso problemen mee heb is bv t gebruik van de tt zoals bij Kwiebus en dan niet zo zeer om de reden, maar drukken zonder dat je in kan grijpen (dat is wat ik er van begrijp) als de hond dus de correctie niet begrijpt kan het ook anders uitpakken, bv dat ie er dus voor gaat lopen. Dus je drukt voor t van t terrein aflopen, de hond snapt de correctie niet en "schrikt" en gaat verder lopen, dus je terrein af ipv naar je toe. In t geval van Kwiebus is t zoals ik begreep goed uitgepakt en kwam hij wel terug, maar t had zo veel anders gekund.
Jessica weet ook dat mijn eerste vraag met FritZ toen ze hier was was of hij t al "snapte" want voor een hond die voor t eerst stroom krijgt voor bv hierkomen bij jagen zou ik er anders een lijn aan doen, zodat hij mocht hij schrikken en de andere kant oplopen door de correctie dan gewenst, dat je hem mbv de lijn bij je kan halen en dan dus belonen als ie bij je is, op die manier gaat de hond de correctie "snappen" en weet ie dus wat je er mee bedoeld, anders is er in mijn ogen altijd de mogelijkheid dat de hond ander ongwenst gedrag gaat laten zien op de correctie,
hoop dat jullie snappen wat ik bedoel
en hier wilde ik ook alvast nog ff op reageren,Eline* schreef:Met onder druk zetten bedoel ik met mijn stem en lichaamshouding laten merken dat het menis is.maart schreef:en wat begrijp jij dan onder die druk zetten? een correctie? op dat moment corrigeer ik dus met TT.Eline* schreef:Enkel in de aanleerfase. Als een hond bewust poep aan je heeft en wel een commando beheerst mag je natuurlijk druk zetten.Alleen mijn ervaring is dat een hond met clickeren vaak alleen maar lol heef ten dus ook niet weigert. Als ik hier de cliker pak staat er al éen te glimmen van plezier en de af is niet meer gaan liggen maar zo snel mogelijk je poten onder je lijf vandaan trekken om neer te vallen.
het aanleren gebeurt met clicker, het verder spelen ook met clicker.
de mijne springt ook de lucht in als ik mijn clicker neem, maar dat doet ze ook als ik mijn TT bovenhaal (ik gebruik de trilfunctie veel)
Waarom gebruik je in hemelsnaam de TT daarvoor? Heb je je wel eens verdiept in bv het onderzoek van de faculteit over de TT? Dat was niet zo aardig over de TT. De honden getraint met de TT waren over de gehele linie gestresster dan de honden getraind zonder TT, juist omdat er niet geanticipeert kon worden.
Ik snap niet waarom je kiest voor zo'n omstreden middel voor iets lulligs als appel. Ik vind mensen die een TT gebruiken voor appel gewoon echt slechte trainers en je vind ze ook echt alleen maar in de hoek van de africhting. Ik heb tenminste nog nooit een obedience-border met een TT om zijn strot zien lopen.
een paar jaar geleden is er tijdens een training door een gedragstherapeute gefilmd,
op dat moment was Damien nog jong en was appel eigenlijk alleen nog maar op een balletje/bijtrol (sterker nog, hij had nog niet eens een tt om) en Ace was al verder en met hem werkte ik gewoon met de tt, ook in bepaalde appel oefeningen,
de gedragstherapeute gaf na afloop aan dat in haar ogen Ace de enige niet gedrukte hond daar was (waren ook nog wat andere honden van de club daar, was niet op onze eigen club, dus van de andere honden wist ik niets qua trainen) en dat bv Damien veel meer in haar ogen stress signalen liet zien die wat haar betreft bij stroom/harde correcties hoorden (ff toelichten, Damien is best loom en traag in zn appel, vind t pas leuk worden als er een helper in t spel komt, hij voert zn oefeningen wel netjes uit, maar is er gewoon niet heel erg gedreven in, hierdoor heeft hij dus ook nooit veel correcties hiervoor nodig gehad en hij is t appel wel leuker gaan vinden omdat ie door is gaan krijgen dat t er bij hoort...en een bijtrol deed ook wonderen als beloning, maar dat is dus een hondje waar qua dat deel niet veel aan te corrigeren viel zeg maar.....
uiteindelijk dus aan de gedragstherapeute uitgelegd dat Damien niets om had, nog nooit met stroom gecorrigeerd was (op dat moment) en dat ik met Ace dus wel met de tt werkte,
dat had zij door de uitstraling van Ace (werklustig, attent, niet gedrukt of gestressed) nooit verwacht[/list]
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
over wat heb je het nou, over het stukje van Bart Bellon?Pink0Pink schreef:Maar een beloning van de straf weghalen is in mijn ogen geen beloning. Dan doet de hond het niet omdat hij het leuk vind, maar omdat het het minst pijnlijk is voor hemzelf.
![]()

- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Ik ben van mening dat dat een hardnekkig misverstand is. Er is dan eerder sprake van conditionering op zo'n aanpak denk ik, een hond is echt niet bij machte om een soort complot tegen zijn baasje te smeden om die eens lekker te pesten, ook al lijkt dat soms wel zo.Pink0Pink schreef:Sommige honden presteren beter als er negative druk op ze gelegt wordt...
Als de hond een oefening niet uitvoert snapt hij meestal niet helemaal wat de bedoeling is en vind hij het "veiliger" om dan maar niets te doen. Ook al heeft hij die oefening eerder wel goed uitgevoerd, deze keer begrijpt hij het dan niet. Dan moet je het weer wat makkelijker voor hem maken.
Het kan natuurlijk ook dat de hond niet gemotiveert is, ook dat heeft meestal te maken met het overvragen van de hond.
We verwachten ook nogal wat

Ik ben van mening dat alles geoorloofd is om de hond succes te laten hebben, commando eindeloos herhalen, worst voor de neus houden, whatever.
Als je zeker weet dat ie begrijpt wat de bedoeling is kun je dat afbouwen, dan blijft hij ook (in jouw) geinteresseerd.
Ook mag je hem pas vanaf dat moment aanspreken op sabotage-gedrag.
Op een ongedwongen en vanzelfsprekende manier de baas uithangen (die veel intiatief toont) werkt m.i. het beste en geeft de hond vertrouwen.
Ik denk dus dat het eerder zo is dat we in veel te korte tijd veel te veel verwachten van onze honden, dan is alles een teleursteling en wordt er uit frustratie veel te snel gegrepen naar de "verkeerde oplossing" (schreeuwen, handtastelijk, tt, etc)
Bij wild "hetzen" is het gebruik van een lijn idd veel beter, het duurt lang (uit ervaring) maar het werkt, die eerlijke kans moet de hond krijgen.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
hier wonen ze idd niet in huis (overigens enkele van de door mij gefokte puppen (de meeste zelfs) wel zonder problemen)MARC_S schreef:Nee, niet vaak, maar hangt dat niet grotendeels samen met de keuze van trainers. Mechelaars worden speciaal en puur gefokt op trainingen, wie kiest er dan nog een ander ras?Fietje schreef:Dat is ook logisch omdat er een wereld van verschil zit tussen de kynologen en de werklijnen , en werklijnen komen enkel bij de korthaar variant voor , heel soms is er een uitzondering zoals Andor van de IJselvloed, maar zie jij wel eens een tervuren ,groenedaeler, kynologenmechel of laeken op een grote wedstrijd?malinois schreef:niks ten nade van de krullebolletjes maar die zijn over het algemeen iets minder pittig dan een aantal mechellijnen...MARC_S schreef:Wij gaan ook een Belgische herder nemen zonder TT :N: Ik hoop maar dat dat goed gaat aangezien ze best wel eens een aanleg voor een sport zou kunnen hebben en wij, als de hond aangeeft dat nodig te hebben, dat ook zeker gaan doen
Ik wil ook geen hond uit pure africhtingslijnen aangezien ik helemaal geen aspiraties in die sport heb. Ik sluit echter niet uit dat wanneer de hond die wij hopen te krijgen erg hoog in de driften staat ik dat niet zal gaan doen. Een hond die erom vraagt zal ik geven wat ze nodig heeft maar dan zeker zonder correctiemiddelen.Dan pas ik de training aan en bepaal ik hoe ver het allemaal gaat.
Ik vraag me zelf wel eens af of het wel gewenst is dat honden extreem hoog in de driften staan. Extreem leidt altijd tot extreme middelen naast bepaalde fouten die er dan makkelijk in sluipen. Hoe correct blijft een hond die ieder moment kan ontploffen en dus keihard in het gareel gehouden moet worden? Hoe betrouwbaar blijft zo'n hond op den duur en hoe grof worden de fouten van de trainer niet afgerekend op de hond zelf op die manier?
Zou een gulden middenweg niet tot een veel constantere en betrouwbaardere hond leiden en kan de sport niet in die mate aangepast uitgeoefend worden dat de honden naast de sport ook gewoon hond kunnen zijn. Waarom eisen dat een hond bijna vliegt als hij op de pakwerker springt? Waarom dat bijna oncontrolleerbare randje opzoeken? Er zijn ook een hoop sporthonden die geisoleerd in kennels leven en eigenlijk helemaal niet krijgen wat een hond naast sport nodig heeft en dat hangt wel samen met de manier waarop deze honden gefokt worden.
Bij ons komen mijn kleine neefjes logeren en slaapt de hond naast ons bed. Ze leeft met andere honden en kan spelen en rennen, iedere dag. Wij krijgen ook heel vaak bezoek en zullen de honden pertinent niet wegsperren of in kennels zetten. Ik denk dus dat wij niet geschikt zijn kwa levensstijl om een pure africhtingshond te houden. Dat willen we dus ook zeker niet
maar zitten wel af en toe in huis
gaan mee naar de stad, mee de kroeg in, mee op koninginne dag (lekker druk) allemaal zonder problemen, zonder bijt intenties etc.....
en dat terwijl toch alle puppen uit mn eerste 2 nesten allemaal in de sport zitten en tot op heden t allemaal heel leuk doen....(zijn natuurlijk nog jong) met meer dan voldoende driften