Je zult mij nooit horen zeggen dat er in de africhting bepaalde uitwassen niet voorkomen. Over IPO kan ik niet meepraten, maar in de KNPV zie ik gewoon heel uiteenlopende dingen gebeuren. Ik kan me ook goed voorstellen dat mensen in dat hele programma niks zouden zien, om uiteenlopende redenen.
Maar om nu daaruit te concluderen dat alle africhters hetzelfde doen en het normaal vinden om maar op een hond te gaan beuken, dat vind ik wel weer het andere uiterste. Ik ken er een heleboel die niet zo zijn (ook die al heel lang meedraaien).
Manieren van aanpakken verschillen soms per club, maar ook binnen clubs per geleider. Er wordt ook best veel gediscussieerd over de manieren van aanpak van de een en de ander. Maar ik denk toch echt dat je er meer verandering kunt bewerkstelligen door al trainende actief te laten zien hoe het ook anders en effectiever kan op een andere manier dan door luid vanaf de zijlijn te gaan lopen afgeven op mensen die zowiezo al een andere insteek hebben met hun honden (en dat ga je echt niet veranderen met een hoop verontwaardiging, positieve training weet je nog wel

). Het is nu eenmaal geen recreatief spelletje zoals doggydance, bij velen is het doel een hond voor te bereiden op een "baan". Dat iemand dat niet zou willen, prima, maar we zijn niet allemaal hetzelfde.
Ik heb met eigen ogen gezien hoe een "zachtere" aanpak langzaamaan invloed begint te krijgen op clubgenoten van mijn man. Onze gasttrainster in het Zoekhondenprogramma (waar ik overigens niet die uitwassen ben tegengekomen) heeft dezelfde ervaring; toen zij begon op de club waar ze PH1 traint, kende men daar het woordje braaf niet, bij wijze van spreken. Maar verandering gaat langzaam, het is een eigenwijs volkje over het algemeen.