Ik begrijp dat dat een lastig probleem is, maar stel je voor dat Juno en Eva chihuahua's waren met ditzelfde gedrag. Zou een kennel dan de voor de hand liggende optie zijn of zouden jullie (en vooral MarcMARC_S schreef:Hehe, eindelijk iemand die precies verwoord wat ik nu bedoelde. Ik denk er dus ook zo over. Dat is ook wat ik bedoel met gedwongen interactie. Dapper en Cleo slapen gewoon door de dag heen. Eva niet zo makkelijk. Die denkt dat het haar taak is om constant achter me aan te lopen en op elk ding en geluid te reageren. Gevolg is dus dat ze vaak een uur of 12 per dag zeker wakker is. Als we op de bank liggen weet ze soms niet eens bij wie ze moet liggen en dan loopt ze dus 30 keer op de avond van bank naar bank. Slaapt ze eindelijk en wil je iets pakken dan springt ze meteen weer op en loopt mee een glas halen etc. Ik negeer dat gedrag en heb er ook geen last van. Maar of ze er zelf nu zoveel rust bij vind vraag ik me af. Koppel dat aan thuis werken en je hond heeft 24/7 een baas waar hij op MOET lettenGaia schreef:Heel gek, maar ik heb vergelijkingsmateriaal.![]()
Een vriendin van mijn vriendin heeft altijd Sint Bernards gehad, nu dat ze een kind kreeg ging ze voor de "perfecte" huishond. Je raadt het al de Labrador, gelukkig niet de chocoladebruine en is ze zelf al tot de conclusie gekomen dat het een schat van een hond is. Echter niet echt de huishond die ze in gedachten had. D'r zoontje en die hond zijn helemaal leip van elkaar. De hele ganse dag zit die hond het kind te vermaken en andersom, van koekjes delen tot met de actiepoppen spelen die hond doet mee.
Vanaf pup af aan heeft zij altijd de deur naar de tuin opengehouden en van haar Sint Bernard had ze altijd een hondenhok in de tuin. Zielig vond ik, honden horen in huis. Ik ben toen maar eens gaan kijken, gewoon mee op de koffie kijken hoe het ging. Wij komen binnen en die hond was door het dolle heen, maar vervolgens stond hij voor de deur ging naar buiten het hok in en ging slapen. Zoontje werd wakker en hond heeft half uurtje gespeeld buiten met haar zoon. Echter zodra de hond het zat was draaide hij zich om en ging in zijn prikkelvrije omgeving liggen.
Nu kijk ik naar Juno, een minder hypere hond die toch vrij snel geprikkeld is. Alleen hij kan nergens heen en dan hebben wij echt geen druk huishouden. Als ik opsta loopt Juno achter me aan, als ik op de bank lig komt hij er bij liggen. Achter de computer? Juno is erbij. Z'n draai is zolang als ik zit, niet korter, of niet langer. Dan vraag ik me af, zou Juno niet veel gelukkiger zijn in een prikkelarme omgeving?
Een hond is gemiddeld per dag zo'n vier uur wakker. Waarvan 2 uur zoeken is naar voedsel en de andere twee uur sociale contacten opdoen en onderhouden. Ik schrok toen ik dit las, mijn honden zijn namelijk even lang wakker als dat ik wakker ben. Gemiddeld slaap ik zo'n 6 tot 8 uur, ga maar na. Vanuit dat perspectief kan ik niet anders concluderen als dat ik mijn honden onbedoeld overprikkel, overvraag en druk. Mijn idee is dan ook dat honden waarvan toch al veel van gevraagd wordt het helemaal niet eerlijk is om die in huis te houden omdat wij het maar zo gezellig vinden.
De baas achter z'n kont aan lopen is bij de meeste honden best te verhelpen door heel duidelijk tijden / situaties op te nemen in de dagelijkse routine waarbij je supersaai bent. Ik ben hier wel dwars door een hond heen gelopen om duidelijk te maken dat ze compleet non-existent zijn na de uitgebreide ochtendroutine. Podenco's zijn toch wel superattente kontklevende stuiterballen, maar hier is het kwartje uiteindelijk wel gevallen, en om een uur of half elf 's ochtends gaan ze hier bewusteloos liggen wezen, ongeacht of ik vertrek naar mijn werk, boodschappen ga doen of de ramen ga zemen. Ik heb nul ervaring met herders, en ergens bekruipt me ook het gevoel dat daar soms, voor het leven anno 2008 zonder dagelijks 8 of 10 uur 'echt' werken, nog teveel werkdrift en baasgerichtheid in zit, wat het allemaal aanzienlijk lastiger maakt. Maar benoemen als gedragsprobleem en niet meteen maar aan symptoombestrijding gaan doen, dat is ook het overdenken waard. Denk ik.