Eerlijk?
Als Guus morgen mijn zoontje bijt, dan krijgt hij ook een enkeltje dierenarts.
Zonder enige twijfel.
Het zou mijn hart breken, want ik zie dat beest enorm graag, maar het vertrouwen zou weg zijn. Ook al weet ik dat het bij elke hond zomaar kan gebeuren en dat het een natuurlijke reactie is, een verdedigingsmiddel (doorgaans) en dat is misschien iets heel persoonlijks, maar ik zou niet kunnen leven met een hond die ik niet kan vertrouwen, een hond waar ik niet gerust in kan zijn.
Mijn zoon is nu bijna twee en we zijn uiteraard nog lang niet 'klaar' met opvoeden, wat dus betekent dat hij (vaak) dingen doet die niet mag. Hij heeft nog geen inlevingsvermogen, begrijpt het concept pijn nog niet (tenzij bij zichzelf), dus hoe leg je dat dan in godsnaam uit aan zo'n kind, dat hij een hond geen pijn mag doen?
Ik zit er op als een moederkloek, laat ze geen seconde alleen, maar af en toe gebeurt er wel eens iets wat niet ok is. Aan een oor trekken, pootjes opzij duwen, daarstraks nog, de hond gebruiken als opstapje...
Ik tollereer het niet, laat dat duidelijk zijn, zoonlief wordt wat dat betreft heel consequent en kordaat op zijn gedrag gewezen en uit de situatie gehaald, kan zelfs een pets op zijn poep krijgen als dat nodig is, maar het valt gewoon niet altijd te vermijden met zo'n kleine dondersteen.
Tenzij ik natuurlijk zorg dat hij nooit 'aan' de hond kan, maar dat wil ik helemaal niet. Hij moet toch leren omgaan met honden? Helaas gaat dat met vallen en opstaan.
Gelukkig kan hij ook heel lief zijn naar de hond: 'aaaaaiiiikkes doen' en kusjes geven.
Guus heeft één keer gegromd naar mijn zoontje en daar ben ik dagen niet goed van geweest. Dat vertrouwen is intussen gelukkig hersteld, omdat het nadien nooit meer voorgekomen is, maar als hij ooit zou bijten gaat toch echt de spuit er in.
No way dat ik dan dat risico opnieuw zou nemen met mijn kind. Of het kind van een ander wat dat betreft.