die hele discussie staat al ergens in het topic.
ik dacht ook langs die lijnen trouwens, maar dat klopt gewoon niet.
het is geen beloning, je gebruikt iets dat de hond lekker of fijn vindt om de emotie die de hond bij een bepaalde gebeurtenis ervaart van negatief naar positief te veranderen.
mijn rietje is niet meer bang bij vuurwerk: vuurwerk horen is niet meer angstig zijn, vuurwerk horen is best leuk, dan krijg je namelijk koekjes
ze durft nu ook op normaal tempo over de doorkijk loopbrug over de ringweg hier, dat hoeft niet meer met de snelheid van het licht omdat het zo eng is.
de brug is leuk geworden.
daar kreeg ze koekjes en het plezier van de koekjes is groter dan de angst voor het lawaai van de auto's, die ze kan zien en horen maar niet goed plaatsen omdat ze onder haar langs gaan en niet normaal naast haar zoals gebeurt als we op de stoep lopen.
als ik had beloond had ze een koekje gekregen als ze niet meer bang was, nu kreeg ze vanaf dat we de brug op kwamen op de plekken waar de herrie het grootst was zonder dat ze er ook maar iets voor hoefde doen koekjes, net zolang tot ze ontspande.
dan liepen we door naar de volgende plek waar het spannend werd en begon het koekjesfeest weer van voren af aan.
het heeft helemaal niet lang geduurd tot haar angst voor de brug weg was en ze er normaal overheen kon lopen.
ze krijgt nog steeds wel een koekje trouwens, bij begin, midden en einde van de brug, maar dat is mijn eigen inbreng, echt nodig is het niet.