Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Altijd belonen (counter conditioning)

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Re: Altijd belonen (counter conditioning)

Ongelezen bericht door renee-uk »

Miranda schreef:
renee-uk schreef:dan snap ik de connectie met de snoeppot niet helemaal :?
Nee, ik ook niet :U:

Het enige wat ik kon bedenken is dat meneer pindabrein 'lekkers' direct linkt aan 'snoeppot'.
volgende keer slagroom uit een spuitbus of smeerkaas uit een tube?
da's totaal anders dan snoepjes of koekjes.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Ellen.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel

Ongelezen bericht door Ellen. »

Hier ben ik ook bezig met de CCM (countrer conditioning methode)...
Narda gromt/valt soms uit naar andere honden (het uitvallen is niet trekken aan de lijn, maar hogere heen en weer gaande staart, grommen, joelen), maar dan puur wanneer ze op afstand zijn en ze ze ziet, zelfs bij bekende honden, tot ze ze herkend, dan stopt ze gelijk.
Bij het loslopen doet ze het ook, vaak probeer ik haar voor te zijn, maar als ze ineens een hond ziet, gaat ze er grommend op af, is ze niet te stoppen, 10 meter voor de geziene hond begroet ze 'm met normale kwispel en blij doen, dan komt ze gelijk terug.
Wel heeeeel vervelend.
Een tijdje terug hadden we een grote groepswandeling, ging allemaal top,dat is nooit een probleem geweest, maar een stuk voor ons uit kwamen een man vrouw en klein kindje van, ik schat, 2 jaar om de hoek, daar ging ze dus ook zo op af, tot ze door had dat t geen hond was en terug kwam. Pff..

Dit is begonnen nadat ze een aantal keren goed gepakt is door een paar honden, dus uit onzekerheid.
Gedrag heb ik lange tijd gecorrigeert, maar merkte dat 't niks beter werd en juist averechts werkte, vandaar nu deze methode.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Miranda »

renee-uk schreef:
Miranda schreef:

Het enige wat ik kon bedenken is dat meneer pindabrein 'lekkers' direct linkt aan 'snoeppot'.
No way dat ik hier mee verder ga :schrik:
Die hond is zó verschrikkelijk obsessief met eten (snap ik wel). Ik had moeten beseffen dat dat een risicofactor zou zijn bij hem.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik ga je niet overhalen hoor Miranda
ieder moet doen waar hij zich het beste bij voelt.

Maar ik heb wel een vraag............
Waarom heb je een snoeppot in het zicht staan als hij zo geobsedeerd is door eten?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

Misschien kan ik dit bij Vlo ook doen..die keft werkelijk om alles.
Afbeelding
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

ranetje schreef:Maar ik heb wel een vraag............
Waarom heb je een snoeppot in het zicht staan als hij zo geobsedeerd is door eten?
Die staat niet in zicht, ben niet helemaal gek, hè :schrik: Die staat in een volkomen andere ruimte achter een gesloten kastdeur ;)
And few will ever climb
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Ik vroeg me af waar deze vraag vandaan kwam, en toen las ik mijn post nog eens. Het staat er inderdaad raar :tongue:

Hij rende zenuwachtig naar de bijkeuken en ging voor de kast waar de snoeppot staat heen en weer drentelen. En weer terug naar mij, en als ik dan een haartje bewoog naar de snoeppot in de bijkeuken terugrennen. Enzovoorts. Dat had ik ingekort tot 'om de snoeppot drentelen' :Q:
And few will ever climb
renee-uk
Zeer actief

Miranda schreef:
renee-uk schreef:
Miranda schreef:

No way dat ik hier mee verder ga :schrik:
Die hond is zó verschrikkelijk obsessief met eten (snap ik wel). Ik had moeten beseffen dat dat een risicofactor zou zijn bij hem.
nou ja, je stond er toch al niet zo achter dus ik snap wel dat je er dan niet mee doorgaat ;)
maar, zuiver omdat ik daar nieuwsgierig naar ben hoor, hoe gaat dat dan als ie gewoon wat uit de snoeppot krijgt, reageert ie dan ook zo overdreven?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Browny
Zeer actief
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Browny »

Miranda schreef:
Ik vroeg me af waar deze vraag vandaan kwam, en toen las ik mijn post nog eens. Het staat er inderdaad raar :tongue:

Hij rende zenuwachtig naar de bijkeuken en ging voor de kast waar de snoeppot staat heen en weer drentelen. En weer terug naar mij, en als ik dan een haartje bewoog naar de snoeppot in de bijkeuken terugrennen. Enzovoorts. Dat had ik ingekort tot 'om de snoeppot drentelen' :Q:
kyara is ook bang voor onweer en vanmiddag was er in de buurt van Utrecht onweer en begon ze al te drentelen van de stress, dus ik op buienradar kijken (weet gelijk wanneer er onweer aankomt) en het was nog ver weg pas 3 uur later kwam het bij ons in de buurt. Maar ze hoort/voelt het al als het in een andere plaats onweert. Als het echt dichterbij komt dan is ze helemaal in paniek, maar zodra het nog ver weg is geef ik al druppels en thundershirt zodat ze niet in paniek raakt.

dus het kan zijn dat hij de link legt bij onweer is koekjes, maar ik vind het een tegenovergestelde reactie. Want het onweer is niet positief, want hij 'zoekt' de koekjes om zijn frustratie te uiten. Soort redirectie, wat honden ook kunnen hebben als er een bak brokken staat.

maar je hebt hem wel geleerd om aan te geven als het ergens onweert :tongue: therapiehond voor als je bang bent voor onweer, hij waarschuwt voor dat wij het kunnen waarnemen :LOL:
Afbeelding
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

renee-uk schreef:maar, zuiver omdat ik daar nieuwsgierig naar ben hoor, hoe gaat dat dan als ie gewoon wat uit de snoeppot krijgt, reageert ie dan ook zo overdreven?
Yep. Hij wordt helemaal wild. En belonen als ik hem wat wil laten doen is gewoon geen optie met voertjes. Hij wordt helemaal wild, en gaat de meest krankzinnige dingen uithalen. Ik probeerde hem eens te laten liggen met voertjes. Dat resulteerde in een Cayuga die wild op een stoel sprong, en daarna over een bijzettafeltje. Helemaal gék wordt hij van voer.
Hij heeft zelfs al eens geprobeerd om eten te jatten van Skadi. Die klappen (van Skadi, niet van mij :tongue: ) maken hem niks uit, hij is blind als het om eten/lekkers gaat :schrik:

Daarom dacht ik dat cc wel eens zou kunnen werken. Omdat hij zo gek is op voer(tjes).
'Dat moet toch sterker zijn dan zijn angst', dacht ik. Nou, inderdaad, dus :ugh: :blauwoog:

Nogmaals, ik begrijp het wel van hem. Die hond woog 15 kilo ipv de 21 kilo die hij minstens hoort te wegen toen hij hier kwam. Ik vind het gewoon stom van mezelf dat ik dat niet heb beseft :oeps:
And few will ever climb
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Browny schreef:maar je hebt hem wel geleerd om aan te geven als het ergens onweert :tongue:
Kom nou toch, het ging pas 6 of 7 uur later onweren.
Het was stralend weer, en er was in de verste verte geen bui te bekennen.
And few will ever climb
Browny
Zeer actief

Miranda schreef:
Browny schreef:maar je hebt hem wel geleerd om aan te geven als het ergens onweert :tongue:
Kom nou toch, het ging pas 6 of 7 uur later onweren.
Het was stralend weer, en er was in de verste verte geen bui te bekennen.
Hier was het ook stralend weer :wink: ook pas een paar uur later onweer wat een beetje in de buurt kwam en steeds dichterbij. Die van ons heeft er een radar voor
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Fien ging helemaal uit haar plaat toen ik met iemand een shoot deed ergens tussen Harderwijk en Lelystad vandaag.
Dat was drie uur voor het onweer Utrecht (!) bereikte.
Maar mooi dat ze gelijk had.

Ik snap er geen pest van, maar ze horen/ruiken/voelen dat, óók op die afstand.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Ik heb geprobeerd Nani te bereiken met extra lekkere ( nieuwe )snoepjes. Zo voergericht als ze is, ze moet er niks van weten bij hard regenen of onweer.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Dee schreef:Ik heb geprobeerd Nani te bereiken met extra lekkere ( nieuwe )snoepjes. Zo voergericht als ze is, ze moet er niks van weten bij hard regenen of onweer.
Heb niet alles gelezen, maar Jol kan ook op bepaalde zaken zo extreem reageren. Vandeweek lag ze ook ineens enorm te trillen. Ik zeg wat is er meid? Tsja ik had gezegd dat ze haar kop moest houden toen "oma" binnen kwam en ze enorm uit haar plaat ging, met Bluf erbij. Bluf had ik in de nekvel gepakt en gemaand stil! En Jol vloog woest de trap af richting voordeur, stil! Kop dicht! En toen ze stil was haar erbij geroepen en braaf. Dan gaat ze vervolgens rillend liggen in de woonkamer. Ik had het echt niet gekoppeld met mijn verbale kop dicht :19:
Toen ik haar zo zag rillen riep ik haar bij me op een zachte toon, en toen was het weer goed. Maar tsjee wat lastig soms. Met name omdat je verbaal iets duidelijk maakt waarvan ze écht wel weten dat je dat gedrag niet wil hebben.

Voor oudere honden is als stil blijven bij dingen waar ze voorheen wel op aanslaan, is blijven belonen wat mij betreft. En dat doe ik ook echt telkens als netjes visite binnen kan komen of als de kranten op de mat worden gegooid. Verkeerd gedrag waarvan ze weten dat we het niet ok vinden wordt verbaal bestraft. Woord, en of daad in de zin dat ze zich mogen verplaatsen naar een andere ruimte. En dat doen ze dan ook.
Goed gedrag wordt beloont, niet geaccepteerd gedrag wordt toch wel benoemd of bestraft hoe je het wilt noemen. Het kwartje valt op een bepaald moment toch echt wel hier althans.
eveliendepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vuilnisbakkie :)

Ongelezen bericht door eveliendepien »

Ellen. schreef:Hier ben ik ook bezig met de CCM (countrer conditioning methode)...
Narda gromt/valt soms uit naar andere honden (het uitvallen is niet trekken aan de lijn, maar hogere heen en weer gaande staart, grommen, joelen), maar dan puur wanneer ze op afstand zijn en ze ze ziet, zelfs bij bekende honden, tot ze ze herkend, dan stopt ze gelijk.
Bij het loslopen doet ze het ook, vaak probeer ik haar voor te zijn, maar als ze ineens een hond ziet, gaat ze er grommend op af, is ze niet te stoppen, 10 meter voor de geziene hond begroet ze 'm met normale kwispel en blij doen, dan komt ze gelijk terug.
Wel heeeeel vervelend.
Een tijdje terug hadden we een grote groepswandeling, ging allemaal top,dat is nooit een probleem geweest, maar een stuk voor ons uit kwamen een man vrouw en klein kindje van, ik schat, 2 jaar om de hoek, daar ging ze dus ook zo op af, tot ze door had dat t geen hond was en terug kwam. Pff..

Dit is begonnen nadat ze een aantal keren goed gepakt is door een paar honden, dus uit onzekerheid.
Gedrag heb ik lange tijd gecorrigeert, maar merkte dat 't niks beter werd en juist averechts werkte, vandaar nu deze methode.

Goed idee, denk dat ik dat ook maar eens wil proberen. Sam valt niet uit maar bij het passeren een hele hoop kabaal, en hangen in de lijn. Ook besta ik op zo'n moment eigenlijk niet meer voor haar, ook niet te bereiken dus dat is wel een lastige. Weet niet echt hoe ik het aan moet pakken, als ik haar voor kan zijn leidt ik haar af met wat lekkers en laat ik haar volgen en beloon haar. Maar zodra ze die andere hond in het vizier heeft (wat haast onvermijdelijk is als je moet passeren), is ze onbereikbaar. Ik kan natuurlijk ook de andere kant op lopen, doe ik soms ook, maar ik zou het fijn vinden om in de toekomst toch 'normaal' een andere hond te kunnen passeren. Hoe doe jij dat met counteren dan of is je hond niet zo onbereikbaar op zo'n moment?
Groetjes Evelien en een pootje van Sammie

Afbeelding
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Deze methode heeft Mowgli tijdens het vuurwerk prima geholpen, beter dan verwacht.
Helaas werkt het bij haar niet bij onweer, zij heeft veel eerder door dat het gaat onweren als ik, raakt in de stres waar ik haar ook met deze methode niet uit krijg. Ik gebruik hierbij iets lekkers (een bus slagroom) dat ze normaal gesproken niet krijgt. Het enige dat iets lijkt te helpen is haar de mogelijkheid bieden om zich te verstoppen en ze krijgt iets rustgevends (valeriaan). Maar het blijft heel vervelend om te zien hoe bang ze is en dat ze bijna niet is te helpen.
Ik weet zo 1 2 3 geen reden te bedenken waarom deze methode prima heeft geholpen bij vuurwerk en nu geen enkel effect heeft bij onweer.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Antonetta schreef:Deze methode heeft Mowgli tijdens het vuurwerk prima geholpen, beter dan verwacht.
Helaas werkt het bij haar niet bij onweer, zij heeft veel eerder door dat het gaat onweren als ik, raakt in de stres waar ik haar ook met deze methode niet uit krijg. Ik gebruik hierbij iets lekkers (een bus slagroom) dat ze normaal gesproken niet krijgt. Het enige dat iets lijkt te helpen is haar de mogelijkheid bieden om zich te verstoppen en ze krijgt iets rustgevends (valeriaan). Maar het blijft heel vervelend om te zien hoe bang ze is en dat ze bijna niet is te helpen.
Ik weet zo 1 2 3 geen reden te bedenken waarom deze methode prima heeft geholpen bij vuurwerk en nu geen enkel effect heeft bij onweer.
Bij vuurwerk wordt de knal een voorspeller van iets lekkers, waardoor knallen leuk worden. Bij het aanvoelen van onweer werkt dat niet zo, omdat je zelf niet weet wat het is waardoor je hond in de stress schiet. Er is (voor ons) niet echt iets te onderscheiden waarop je kunt reageren met een voertje. Het lijkt me dat het iets is wat er continu is (luchtdrukverschil ofzo?). Ik denk dat het zoiets is.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Marjoleine schreef:Fien ging helemaal uit haar plaat toen ik met iemand een shoot deed ergens tussen Harderwijk en Lelystad vandaag.

Ja, man zei het ook al, 'hij voelt het gewoon aan'. Maar zes/zeven uur van tevoren vind ik wel láng, hoor :oeps:
Vannacht was er weer onweer, hij sprong meteen bij ons in bed, heeft een kwartiertje liggen bibberen en toen was het weer goed. Een half uur daarvoor lag hij gewoon te slapen (toen moest ik naar het toilet).
Vooralsnog houd ik het wel bij steun geven, ook omdat ik dus totaal geen idee heb waar hij op reageerde gisteren overdag :scratch: :19:
And few will ever climb
Browny
Zeer actief

Miranda schreef:
Marjoleine schreef:Fien ging helemaal uit haar plaat toen ik met iemand een shoot deed ergens tussen Harderwijk en Lelystad vandaag.

Ja, man zei het ook al, 'hij voelt het gewoon aan'. Maar zes/zeven uur van tevoren vind ik wel láng, hoor :oeps:
Vannacht was er weer onweer, hij sprong meteen bij ons in bed, heeft een kwartiertje liggen bibberen en toen was het weer goed. Een half uur daarvoor lag hij gewoon te slapen (toen moest ik naar het toilet).
Vooralsnog houd ik het wel bij steun geven, ook omdat ik dus totaal geen idee heb waar hij op reageerde gisteren overdag :scratch: :19:
Omdat het dan nog niet ergens anders hoeft te onweren :wink: . De ene dag onweert het heftiger dan de andere dag en misschien heeft het ook met het temp verschil te maken dat het soms drukkend en benauwder is en ze er dan meer last van hebben. Bij Kyara is het ook wisselend, maar als er echt noodweer wordt voorspeld dan is ze al onrustig als het de grens nog over moet waaien, dus je hoeft het niet te geloven en nee ik weet niet waar jouw hond zijn Reactie op dat moment vandaan kwam, ik ben geen helderziende.. maar zeg alleen dat het wel zou kunnen :ok:
Afbeelding
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Browny schreef: maar zeg alleen dat het wel zou kunnen :ok:
Ja, het zou kunnen. Het punt is dat ik het niet weet. En ik houd er niet zo van om 'blindelings' gedrag te beïnvloeden.

Wat Belle ook al zegt, vuurwerk is heel duidelijk. Boem=koekje.
Onweer brengt zoveel andere factoren met zich mee, die door mensen niet tot nauwelijks waar te nemen zijn, dat het veel onduidelijker is wat je nou precies aan het doen bent.
And few will ever climb
ranetje
Zeer actief

Miranda schreef:
Ja, het zou kunnen. Het punt is dat ik het niet weet. En ik houd er niet zo van om 'blindelings' gedrag te beïnvloeden.

Onweer brengt zoveel andere factoren met zich mee, die door mensen niet tot nauwelijks waar te nemen zijn, dat het veel onduidelijker is wat je nou precies aan het doen bent.
Daar heb je vast en zeker gelijk in.
Soms wordt een hond minder bang voor onweer als hij de knallen van vuurwerk niet erg meer vindt, maar bij andere honden die waarschijnlijk (?) op een ander aspect van het onweer reageren helpt het geen barst.

(en dank voor je uitleg over de snoeppot en Cayuga :ok: )
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Browny
Zeer actief

Miranda schreef:

Ik ben daarom ook geen voorstander van belonen tijdens onweer. Net zoals ik niet geloof in oefen cd's met onweer om de situatie proberen na te bootsen, ik geloof daar niet in.
Het is natuurlijk fijn als het bij sommige honden wel helpt om ze uit de paniek te kunnen halen hiermee. Maar ik denk dat het symptoom bestrijding op dat moment. Net zoals een thundershirt en bach bloesem alleen kun je met belonen verkeerde signalen geven en kalmeert de hond niet uit zichzelf. Dus wat gebeurd er dan als het onweert en je bent niet thuis?

Bij voorwerpen of andere dingen waar de hond bang voor is vind ik dit een prima methode, maar dan heb je de situatie zelf onder controle.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

counter conditioning is geen belonen, counter conditioning is je hond een ander gevoel geven bij een bepaalde gebeurtenis.

ik denk dat het misschien ook wel een idee is om dat 'altijd belonen' uit de topictitel te halen ;)
Afbeelding

Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Belle schreef:
Antonetta schreef:Deze methode heeft Mowgli tijdens het vuurwerk prima geholpen, beter dan verwacht.
Bij vuurwerk wordt de knal een voorspeller van iets lekkers, waardoor knallen leuk worden. Bij het aanvoelen van onweer werkt dat niet zo, omdat je zelf niet weet wat het is waardoor je hond in de stress schiet. Er is (voor ons) niet echt iets te onderscheiden waarop je kunt reageren met een voertje. Het lijkt me dat het iets is wat er continu is (luchtdrukverschil ofzo?). Ik denk dat het zoiets is.
Ik denk dat je hier gelijk in hebt, Mowgli haar gedrag begint uren voor de bui al te veranderen. Op het moment dat het onweer echt losbarst is ze al te gestrest om zich nog voor een lik slagroom te interesseren.

Tijdens het vuurwerk maakte ik voor Mowgli van iedere knal een klein feestje, of dit de bedoeling is van counter conditioning of niet, het werkte. Nu doe ik het zelfde tijdens de donder maar het werkt totaal niet, dus ik denk dat de verandering in de atmosfeer inderdaad ook van invloed is op haar angst.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
ranetje
Zeer actief

renee-uk schreef:counter conditioning is geen belonen, counter conditioning is je hond een ander gevoel geven bij een bepaalde gebeurtenis.

ik denk dat het misschien ook wel een idee is om dat 'altijd belonen' uit de topictitel te halen ;)
Goeie :ok:
Afbeelding
Browny
Zeer actief

renee-uk schreef:counter conditioning is geen belonen, counter conditioning is je hond een ander gevoel geven bij een bepaalde gebeurtenis.

Een hond die als beloning altijd voer krijgt, bedoel ik dat het voer/eten de beloning op dat moment is. ik begrijp dat je sommige honden eruit kan halen, door iets te geven of laten ruiken waar de interesse van de hond ligt. dus als de hond het voer aanneemt dan wordt die doorbreking beloond, ik zeg niet dat het gedrag beloond wordt, want dan zou je het bevestigen. maar de hond haal je uit de paniekmodus door het laten ruiken van het voer en als daar de focus ligt dan eet de hond het vervolgens, dus kun je dit toch zien als een beloning?
Als de hond geen interesse heeft in voer dan kun je toch bv een bal gebruiken waar de hond gek van is, dan is dat toch de 'beloning'?
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

die hele discussie staat al ergens in het topic.
ik dacht ook langs die lijnen trouwens, maar dat klopt gewoon niet.

het is geen beloning, je gebruikt iets dat de hond lekker of fijn vindt om de emotie die de hond bij een bepaalde gebeurtenis ervaart van negatief naar positief te veranderen.
mijn rietje is niet meer bang bij vuurwerk: vuurwerk horen is niet meer angstig zijn, vuurwerk horen is best leuk, dan krijg je namelijk koekjes :cheer:

ze durft nu ook op normaal tempo over de doorkijk loopbrug over de ringweg hier, dat hoeft niet meer met de snelheid van het licht omdat het zo eng is.
de brug is leuk geworden.
daar kreeg ze koekjes en het plezier van de koekjes is groter dan de angst voor het lawaai van de auto's, die ze kan zien en horen maar niet goed plaatsen omdat ze onder haar langs gaan en niet normaal naast haar zoals gebeurt als we op de stoep lopen.

als ik had beloond had ze een koekje gekregen als ze niet meer bang was, nu kreeg ze vanaf dat we de brug op kwamen op de plekken waar de herrie het grootst was zonder dat ze er ook maar iets voor hoefde doen koekjes, net zolang tot ze ontspande.
dan liepen we door naar de volgende plek waar het spannend werd en begon het koekjesfeest weer van voren af aan.
het heeft helemaal niet lang geduurd tot haar angst voor de brug weg was en ze er normaal overheen kon lopen.
ze krijgt nog steeds wel een koekje trouwens, bij begin, midden en einde van de brug, maar dat is mijn eigen inbreng, echt nodig is het niet.
Afbeelding

Browny
Zeer actief

Inge O schreef:
Browny schreef:

Een hond die als beloning altijd voer krijgt, bedoel ik dat het voer/eten de beloning op dat moment is. ik begrijp dat je sommige honden eruit kan halen, door iets te geven of laten ruiken waar de interesse van de hond ligt. dus als de hond het voer aanneemt dan wordt die doorbreking beloond, ik zeg niet dat het gedrag beloond wordt, want dan zou je het bevestigen. maar de hond haal je uit de paniekmodus door het laten ruiken van het voer en als daar de focus ligt dan eet de hond het vervolgens, dus kun je dit toch zien als een beloning?
Als de hond geen interesse heeft in voer dan kun je toch bv een bal gebruiken waar de hond gek van is, dan is dat toch de 'beloning'?
het gedrag hoeft in het geval van counter conditioning in eerste instantie niet eens doorbroken te worden dus de focus kan onveranderd blijven, het gaat alleen om de gemoedstoestand van de hond die je wil veranderen.
Duidelijk :ok: ik legde de link met het veranderen van de gemoedstoestand met de beloning. Dus niet gedrag veranderen door te belonen maar wat de hond leuk of lekker vind = beloning
Dus een benaming voor het lekkers of leuks. Maar dan is dus beloning in deze situatie geen juiste benaming
Afbeelding
Browny
Zeer actief

@Rene geweldig dat het zo snel positief effect heeft op Rita.
Bij Chiko heb ik dit ook toegepast toen hij nog klein was en onzeker voor veel voorwerpen en brommers en werkte ook snel, hij wou erachteraan rennen om weg te jagen en happen, levensgevaarlijk! Sindsdien nooit meer op of omgekeken naar voertuigen.

Ik lees ook wel eens dat dit wordt toegepast bij onzekere honden, daarbij zou ik wel bang zijn dat dit op een verkeerde manier slecht kan uitpakken. Hoe wordt dit dan toegepast? Stel een hond toont een onzekere houding naar andere honden, zonder dat de hond wat doet, dus alleen met lichaamstaal laat zien honden niet fijn te vinden. Dan zou ik denken dat de hond met verkeerd timen en voeren kan gaan snappen of andere praatjes kan krijgen.. hoe zou je dat dan aanpakken?
Zelf zou ik dit bij zulk gedrag en situaties niet zo snel toepassen of aanraden, omdat andere honden ook weer een ander signaal afgeven. Maar ik ben hier wel benieuwd naar :wink:

Deze trainer maakt ook gebruik van counter conditioning er zijn verschillende filmpjes van haar te zien. Maar volgens mij ook met een eigen draai eraan
http://youtu.be/bpzvqN9JNUA
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”