Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Taboe mbt herplaatsen

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Taboe mbt herplaatsen

Ongelezen bericht door laeken »

Miranda schreef:
laeken schreef:maar van klei kun je ook geen plastic maken natuurlijk.
Nee, van klei kun je geen plastic maken. Of goud. Of melk.
Tot zover zijn we het eens.
Van een hond kun je ook geen kat maken. Of een paard. Of een honingbij.

Ik interpreteer je vergelijking niet verkeerd, je vergelijking zelf is verkeerd.
Geeft niks, ik gebruik ook wel eens een verkeerde vergelijking die nergens op slaat. Doet iedereen wel eens.
Maar zeg dat dan, ipv gaan lopen drammen dat iedereen je verkeerd begrijpt en dat je daar een vieze smaak van in je mond krijgt.
Jij vindt de vergelijking verkeerd en daar kan ik prima mee leven. Verder vond ik dat na mijn uitleg er wel voldoende gedramd was. Maar ok. Prima. Geen probleem. Ik pak dingen zeker verkeerd aan. Ben de laatste die dat zal ontkennen. :wink:
Afbeelding
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar

Ongelezen bericht door Pepie »

Ik heb Dol helemaal balletjes gek gemaakt. Dol keek ook niet naar een bal om.Ik heb de bal spannend gemaakt voor haar...ging er zelf mee spelen en deed de bal dan steeds wegleggen.
De bal werd reuze interesant voor haar en kan haar daar mee goed afleiden.
Wilde ook even wat zeggen hier :pffff:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Pepie schreef:Ik heb Dol helemaal balletjes gek gemaakt. Dol keek ook niet naar een bal om.Ik heb de bal spannend gemaakt voor haar...ging er zelf mee spelen en deed de bal dan steeds wegleggen.
Heb ik ook geprobeerd, een half jaar lang.
Iedereen wilde de bal, behalve Willemijn. Die deed niet eens een oog open.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Marjoleine schreef:
Pepie schreef:Ik heb Dol helemaal balletjes gek gemaakt. Dol keek ook niet naar een bal om.Ik heb de bal spannend gemaakt voor haar...ging er zelf mee spelen en deed de bal dan steeds wegleggen.
Zeker een jachthond uit showlijnen.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

korthaar schreef:
Marjoleine schreef:
Dat hebben wij niet, dat soort flauwekul. Maar buiten dat, daar ging het niet om.
Het idee was dat je elke honden ballengek kunt maken. Dat is dus niet zo.

Afbeelding

billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

Zou je de ideale baas bij elke hond willen zou je ze moeten ruilen, Igor bijt niet goed, Pietje smeert hem, Klaasje vecht en dan ruilen met ik heb er helemaal geen omkijken naar alles gaat goed :lol1: maar hij vreet wel alles van de tafel of ze sloopt alles :wink:

Uiteindelijk moeten ze het met ons doen en het gaat de ene beter af als de andere, maar iedereen hier doet zijn best :ok: honden zijn tot een bepaalde hoogte kleibaar :19: maar als er iets niet inzit gaat dat nooit komen of gekunsteld en dat werkt dan ook niet.
Afbeelding
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hippo »

Budkes schreef:
Lunatic schreef:
Heavy schreef:
Lunatic schreef:Als je fanatiek bent en voor een wedstrijd hond gaat, had je in het nest al een andere keus moeten maken, dat soort zaken zijn met 7 weken echt wel te zien hoor.
Zal best te zien zijn in een nest maar je hebt niet altijd de eerste keus . En een hond vormt zich ook en doet ervaringen op waardoor hij ook kan veranderen. Het is echt geen stuk klei hoor . Bovendien kan een geleider ook zijn manier van trainen niet willen veranderen omdat hem dat niet ligt .
Kijken dat is nou het probleem, sommige mensen blijven in de middeleeuwen steken met hun trainingsmethodes en die werken gewoon niet, zeker niet op alle honden.

Ik heb 2 totaal verschillende honden, Doran is snoeihard en Zinzi is boterzacht, die moet ik echt op een heel andere manier trainen anders word het helemaal niks, kwestie van naar je hond kijken dus!

:
Hier ben ik het totaal niet mee eens, dat een hond voor alles geschikt te maken is door een andere manier van trainen.
Ik ben nu aan mijn 4e diensthond bezig en met de honden die ik daarnaast heb om mee te trainen waren het er 6 in totaal (diensthonden). Allemaal totaal anders van karakter. Dus allemaal moet ik ze op een andere manier benaderen en met allemaal train ik op een andere manier. Dat is niet meer dan logisch, elke hond gedijdt nu eenmaal bij een andere aanpak. MAAR ze zijn allemaal geschikt voor hun werk. Het is absoluut onmogelijk om met een hond die bepaalde eigenschappen niet van nature bezit binnen de KNPV een PH certificaat te halen. Daarvoor worden er mentaal veel te veel eisen gesteld aan de hond.
Ik kan me voorstellen dat je een hond liever herplaatst dan dat je hier 3 jaar lang, uren per week, mee door blijft gaan terwijl je weet dat hij het niet gaat halen. Omdat het er gewoon niet inzit.
En dat valt er onmogelijk in te trainen op welke manier dan ook. Je plaagt de hond ermee en jezelf. Terwijl de hond mss stikgelukkig wordt van speuren bv of het trainen voor het basiscertificaat zoekhonden. Revieren, puin, agility, noem maar op. En jij niet. Dan is het toch vele malen beter om de hond te herplaatsen.

En dat er aan wat je een hond kunt leren door training ook een grens zit blijkt ook wel weer uit het feit dat er van de gecertificeerde honden door ons nog weer heel veel worden afgewezen als diensthond. Gewoon omdat het er in de aanleg niet in zit. Een "gemaakte" hond valt vrij snel door de mand. Die kan het gewoon niet aan, hoe je ook naar je hond kijkt.

Uiteraard kan iemand door verkeerde aanpak en training, of door zich niet aan te passen aan het wezen van de hond, ongelooflijk veel kapot maken. Dat staat buiten kijf.
Maar andersom kan een ongeschikte hond absoluut niet tot politiehond worden gebracht door een juiste training of aanpak.

-edit- ik begon dus serieus met dit antwoord schrijven toen jij Lunatic dit plaatste. Ondertussen waren er dus 2 bladzijden bijgekomen :schrik: Jezus wat zijn jullie snel.
Helemaal mee eens. Je ziet namelijk regelmatig honden die met trucjes een certificaat hebben gehaald, in de praktijktesten door de mand vallen. Daarnaast heb je ook nog een bepaalde tijdsdruk. De politie/luchtmacht ect koopt honden aan tot max 4 jaar. Dat is logisch, ze moeten er geld voor betalen, de hond laten wennen en het zou fijn zijn als ze er dan ook meerdere jaren plezier van hebben. Stel dat je zo'n hond zover krijgt dat hij het haalt maar hij is dan al 5/6jr ten tijde van zijn examen, dan is er dus geen markt voor.

Net als het voorbeeld wat ik al gaf van Axel. Waarom zou ik een hond van 14maanden in godsnaam verplichten bijtwerk te doen als hij het niet leuk vindt? We konden hem niet houden omdat hij ontzettend graag wil werken en ik mijn fulltime baan + KNPV training niet kan combineren met een andere intensieve training. Als huishond kon je hem niet houden, daar kwamen we al vrij snel achter toen ik hem niet meer naar de club mee nam omdat we op zoek waren naar een nieuw adres. Hij is nu stikgelukkig als speurhond waar hij meerdere uren per dag aan het werk is.

De uitspraken hier dat je met 7wkn al kunt zien wat voor vlees je in de kuip hebt slaan kant noch wal. Axel nam ik als herplaatser van 6 maanden in huis. Helemaal bleu en een laatbloeier. Daar kan je weinig over zeggen. Ja hij leerde snel en wilde graag wat met/voor je doen. Dat zegt nog niks over zijn kwaliteiten als potentiele politiehond.
En ik heb mijn honden ook dingen geleerd waar ze minder gemotiveerd voor waren, ja dat heb ik (zonder dwang)voor elkaar gekregen. De vraag is hoe leuk de hond het vindt?

Voor wie vind dat ik honden dan maar als een ding zie voor mijn hobby, daar ben ik geen uitleg aan verschuldigd. Naast een hobby hebben we ontzettend veel plezier van de honden in de tijd dat ze hier zijn en vice versa. De geschikte honden vinden het werk bij politie/luchtmacht fantastisch om te doen én ze leveren het land ook nog eens een dienst. Daar train ik dus graag voor, voor mijn plezier, die van de hond én het nut wat hij erna geeft.
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Kruimel53 schreef:Dat volgen met aandacht voor de baas trouwens, dat wil met dat type hond ook niet echt zo.
De Grote Zwitser bijvoorbeeld. Die gaan er vanuit dat je wel achter hen aanloopt.
AfbeeldingAfbeelding
Macaan
Actief

Ongelezen bericht door Macaan »

Ik ben het eens met je stelling.

Geluk kun je niet afdwingen en de klik ook niet. Je weet niet altijd wat je krijgt en door dingen die (onbedoeld/onverwacht) gebeuren kan het altijd anders lopen dan dat je in de planning had.
Als je alles 's van tevoren wist...zijn er dan niet altijd dingen die je anders zou doen? :oohja:
Helaas weten we niet altijd alles van tevoren en je kan het alleen weten door het te proberen.
Als je inderdaad een ander er super gelukkig mee maakt (en de hond in kwestie ook), dat moet het toch gewoon zo zijn? :E: :cheer:
Niet ieder z'n weg is recht, de meeste hebben er toch wel een aantal bochten inzitten :denken: :cool2: en zo geldt dat ook voor (huis)dieren denk ik.
Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jackira »

Marjoleine schreef:
:LOL:
Hippo
Zeer actief

Kruimel53 schreef:
bram en thijs schreef:
Kruimel53 schreef:Dat volgen met aandacht voor de baas trouwens, dat wil met dat type hond ook niet echt zo.
De Grote Zwitser bijvoorbeeld. Die gaan er vanuit dat je wel achter hen aanloopt.
Ja, ook van die eigenheimers.

Met honden uit rassen waar geselecteerd is op 'met de baas dingen doen' kom je vaak een heel eind met kunstjes. Met de 'regelen wij zelf wel' honden niet.
:neenee: Nee nee, dat moet je gewoon hárder kneden, dan komt het vanzelf goed :mrgreen:
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Ben het ook niet zo eens dat het altijd aan de bazen ligt dat een hond niet voor een bepaalde tak van sport te kneden is.
Ook al zijn sommige honden ervoor op papier gefokt.
Aan de eigenaren dan om te bepalen of ze op een andere manier van de hond kunnen genieten of dat ze een ander goed huis zoeken, soms zijn honden "beter" dan de geleiders, en dan ook kun je beter uitkijken naar een geschiktere plek voor de hond. Ik zie daar zelf niet zoveel problemen in.
Maar ook honden waar niet persé iets mee gedaan wordt en dat de klik er niet is. Ik vind het dan zo flauw van mensen dat er gezegd wordt "ik neem ze, dus worden ze hier oud".
Recent nog meegemaakt. En daar snap ik echt helemaal niets van. Als je je irriteert aan de hond, hij ligt niet lekker in de groep, loopt weg en blaft de boel bij elkaar (dat is haar irritatie, maar ook de mijne). En dat je dan uitspreekt dat je er niets mee hebt. Jemig hé zoek dan een andere plek waar dat dier 1 op 1 lekker weg kan met een baas die hem wél leuk vindt.
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Kruimel53 schreef:
bram en thijs schreef:
Ja, ook van die eigenheimers.

Met honden uit rassen waar geselecteerd is op 'met de baas dingen doen' kom je vaak een heel eind met kunstjes. Met de 'regelen wij zelf wel' honden niet.
Die kunnen je wel hoogst verbaasd aan staan kijken over wat je nou toch in gedachten hebt. En vervolgens zie je een kont weg scharrelen en kun je de boom in.
AfbeeldingAfbeelding
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Hippo schreef: Daarnaast heb je ook nog een bepaalde tijdsdruk. De politie/luchtmacht ect koopt honden aan tot max 4 jaar. Dat is logisch, ze moeten er geld voor betalen, de hond laten wennen en het zou fijn zijn als ze er dan ook meerdere jaren plezier van hebben. Stel dat je zo'n hond zover krijgt dat hij het haalt maar hij is dan al 5/6jr ten tijde van zijn examen, dan is er dus geen markt voor.
Precies. In deze tak van sport weet je van te voren bovendien ook nooit precies hoe het zich gaat ontwikkelen: wordt het een hond die in de praktijk een bijdrage kan leveren? Is het een hond die je wilt aanhouden voor de fok? Is het een hond die geschikt is voor wedstrijden? (niet dat die er u zoveel zijn in de KNPV) Als je om wat voor reden de hond pas later aar de keuring brengt, of je wilt er meerder certificaten mee halen en eventueel wedstrijden, dan ben je maar zo over de leeftijdsgrens. (niet dat dat erg is, maar het sluit wel bepaalde mogelijkheden uit) In mijn geval met mijn jongste teef ben ik er zeker van dat als mijn man haar afgericht had, ze al veel eerder naar de keuring was gegaan. Maar ja dan leer ik er niks van. Dus ik heb ervoor gekozen de uitdaging zelf aan te gaan en mijn eigen grenzen op te zoeken. Het is weliswaar niet de gemakkelijkste hond, maar de vertraging zit meer in mij dan in haar, en de boel maar afraffelen daar heb ik ook geen zin in. Nu heb ik weer pech dat ze zich geblesseerd heeft met de stokaanval, maar goed ze gaat toch niet weg dus dan maar een keuring later (kan Carmen bovendien mooi oefenen ;-) )

Je kunt ook de pech hebben dat de hond nog de goede leeftijd heeft maar na een paar jaar een mankement ontwikkelt zoals artrose op de overgang rug/lendewervels. Dan valt zo'n hond ook af voor de instanties omdat die dat risico terecht niet willen nemen, al hadden ze de hond verder nog zo graag gehad. Dit gebeurde bij een reu van mijn man (hond had inmiddels PH1 en Object). Dan is het echt niet gemakkelijk; je wilt hem dan niet meer zwaar belasten door verder te sporten, maar hij is nog zo jong dat hij een fijner leven verdient dan enkel op de bank. Maar goed, zonder enige haast kwam er toen via via iemand die een bepaald type hond zocht wat precies matchte met hem. De beste man heeft een hele toelatingstest moeten doen, kwam meerdere keren per week bij ons om de hond in zijn normale doen mee te maken en uitleg te krijgen en te zien hoe de hond op hem reageerde. Dat was boven verwachting erg goed, ze hadden heel snel een klik en vertrouwen in elkaar. Goede afspraken gemaakt over als het om wat voor reden dan ook niet goed zou gaan. En ik denk dat wij er meer moeite mee hebben gehad dan de hond, na de eerste dagen. Ze hebben een grote tuin, omheind, inclusief paardenwei. Hij negeert het swiffertje dat andere honden niet leuk vindt, en is dikke maatjes met het andere die gezelliger is. Hij gedraagt zich prima bij de paarden, ook al was hij die niet echt gewend, en heeft een extra vriend in een van de wat grotere kleinkinderen, die helemaal gek op hem is en hem af en toe ophaalt voor een extra wandeling (hij woont vlakbij). Verder gaat hij overal mee met zijn baas, wat de eigenaar een veilig gevoel geeft. Eigenlijk zou hij niet binnen mogen van de vrouw des huizes maar inmiddels is ze eraan gewend dat de heren samen tv kijken. Hij mag nog net niet (binnen) op de bank.

Bij ons was er ook zoveel van hem gehouden als in zijn nieuwe thuis, maar de hoeveelheid tijd die hij nu met zijn eigenaar kan doorbrengen is veel groter dan bij ons. Maar je moet niet denken dat dat een gemakkelijke beslissing is.
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Wat betreft alle honden op dezelfde manier africhten, dat zie ik eerlijk gezegd niet veel. Zoveel honden, zoveel verschillen. De een is vroeg, de ander is veel langzamer in sommige ontwikkelingen. Dat hangt wel een beetje van de lijnen af, maar ik durf toch wel te zeggen dat bij ons op de club geen 2 honden hetzelfde afgericht worden. Jonge honden ontwikkelen zich nu eenmaal niet allemaal hetzelfde, dat is juist het leuke van jonge honden! Er lopen bij ons trouwens zelfs 2 Rottweilers (en een pup maar die tel ik nog niet mee), waarvan de oudste ook al IPO 1-3 heeft, en daar moet je in sommige dingen ook weer heel anders bezig gaan. Dat maakt het juist leuk. Vooropgesteld dat er voldoende aanleg is :wink:
Hippo
Zeer actief

Gos schreef:Wat betreft alle honden op dezelfde manier africhten, dat zie ik eerlijk gezegd niet veel. Zoveel honden, zoveel verschillen. De een is vroeg, de ander is veel langzamer in sommige ontwikkelingen. Dat hangt wel een beetje van de lijnen af, maar ik durf toch wel te zeggen dat bij ons op de club geen 2 honden hetzelfde afgericht worden. Jonge honden ontwikkelen zich nu eenmaal niet allemaal hetzelfde, dat is juist het leuke van jonge honden! Er lopen bij ons trouwens zelfs 2 Rottweilers (en een pup maar die tel ik nog niet mee), waarvan de oudste ook al IPO 1-3 heeft, en daar moet je in sommige dingen ook weer heel anders bezig gaan. Dat maakt het juist leuk. Vooropgesteld dat er voldoende aanleg is :wink:
Op onze club hebben we nu Dico, zijn nestzus en nog een x-hollanderreu uit knpv lijnen die slechts 2 weken jonger is. Alle 3 honden met veel aanleg en alle 3 weer anders. Dat maakt het voor mij juist leuk, om de aanpak van de training af te stemmen op de hond.
Jonas26
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jonas26 »

laeken schreef:Ik denk trouwens dat je de gemiddelde pitbull heel erg goed kan leren dat hij geen andere honden mag aanvallen. Zo moeilijk is dat niet als je goed kan trainen met honden. Zeg niet dat je hem sociaal kan maken als dat er niet in zit maar ik steek er mijn hand voor in het vuur dat als ik nu een game bred pitbull koop en die geef aan iemand die heel erg goed is in trainen van honden je die hond 100% safe los een parcours kan laten lopen tussen 100 andere honden in. Daar neem ik gif op in. Dat is niet hetzelfde als los in een groep laten lopen zonder sturing. Dus ja
Je kan ook een pitbull zo trainen dat niemand bang hoeft te zijn dat zijn hond aangevallen gaat worden. En dat is helemaal niet zo moeilijk als je van pup af aan traint met zo'n hondje. Pitbulls kun je onder gecontroleerde omstandigheden heel erg veel leren.
Dit begrijp ik niet zo goed, ik las dat je zelf honden hebt gehad die iedere andere hond aanvielen?
Afbeelding
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Jonas26 schreef:
laeken schreef:Ik denk trouwens dat je de gemiddelde pitbull heel erg goed kan leren dat hij geen andere honden mag aanvallen. Zo moeilijk is dat niet als je goed kan trainen met honden. Zeg niet dat je hem sociaal kan maken als dat er niet in zit maar ik steek er mijn hand voor in het vuur dat als ik nu een game bred pitbull koop en die geef aan iemand die heel erg goed is in trainen van honden je die hond 100% safe los een parcours kan laten lopen tussen 100 andere honden in. Daar neem ik gif op in. Dat is niet hetzelfde als los in een groep laten lopen zonder sturing. Dus ja
Je kan ook een pitbull zo trainen dat niemand bang hoeft te zijn dat zijn hond aangevallen gaat worden. En dat is helemaal niet zo moeilijk als je van pup af aan traint met zo'n hondje. Pitbulls kun je onder gecontroleerde omstandigheden heel erg veel leren.
Dit begrijp ik niet zo goed, ik las dat je zelf honden hebt gehad die iedere andere hond aanvielen?
Tsja het is in theorie mooi lullen. In de praktijk is niemand perfect en valt er dus ook niet 100% van de tijd 100% goed resultaat te halen. Het komt vast wel eens voor dat het lukt, maar met de meeste hond-baas-combinaties is dit totaal niet realistisch.
blondie
Zeer actief

Ik vind het nogal wat boute uitspraken eerlijk gezegd. Een hond die in iemand zijn ogen wel kneedbaar zou zijn en met een andere aanpak wel helemaal anders en toppie zal functioneren.
Ik had er een die wel ineens dingen voor me ging doen omdat het vertrouwen daar weer was die hij was kwijtgeraakt bij de vorige baas. Pluspunt voor mij. Het was wel een hond die uitermate goed had leren te luisteren door energie en aandacht van de vorige baas. Daar heb ik enorm veel profijt van gehad eerlijk gezegd, een betere afgerichte/goed luisterende hond had ik me niet kunnen wensen.
Maar zijn vorige baas had zoveel impact dat die hond gewoon nooit gekke dingen deed. In mijn handen groeide de hond ineens en stond ik ineens even achter mijn oren te krabben omdat er reacties kwamen die niet de bedoeling waren.

Dat kreeg ik onder controle, maar het was wel iets waar ik even achter moest komen en ook alert op moest zijn en gelukkig werd.
Daarna was het weer lezen en schrijven met hem en naar anderen ook een prima hond in huis en buiten.
Maar het was geenszins zo dat door mijn andere manier van omgang met hem hij ineens de makste hond werd. Eerder het tegenovergestelde op een bepaald moment.
In die zin kan ik me dus voorstellen dat men wel eens verkijkt op een hond.
Mensen die denken zomaar een moeilijke hond over te nemen van wat voor ras dan ook, prima, maar houdt er rekening mee dat niet alle honden altijd kneedbaar zijn in de vorm die je ze wilt geven.
Want dat stuk klei kan ook wel eens hard worden of vervormen of minder kneedbaar zijn dan je denkt.
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar

Ongelezen bericht door Pepie »

Mijn vriendin had een kat en omdat zij het niet voor elkaar kreeg om hem in haar roedel te latenopnemen was haar conclusie dat die kat alleen moest.
Ik begrijp wel wat laeken bedoel te zeggen..omdat jij iets niet voor elkaar krijgt wil niet zeggen dat een ander dit ook niet zou lukken.Het gaat natuurlijk niet in alle gevallen op maar een beetje waarheid zit er voor mij wel in.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Kruimel53 schreef:
Marjoleine schreef:
korthaar schreef:
Marjoleine schreef:Heb ik ook geprobeerd, een half jaar lang.
Dat hebben wij niet, dat soort flauwekul. Maar buiten dat, daar ging het niet om.
Het idee was dat je elke honden ballengek kunt maken. Dat is dus niet zo.
Nee idd. Probeer het maar eens bij een Pyrenese Berghond, of een Kangal, of een Tibetaanse Mastiff. Vrij grote kans dat je de bal kunt steken waar de zon niet schijnt.
Dat volgen met aandacht voor de baas trouwens, dat wil met dat type hond ook niet echt zo. Niks klei.

:LOL: Mijn stoere heddur vertikt het ook.
Hij is wel afpakgek. :mann: Lekker niko plagen. Maar zelf een beetje met een balletje lopen of terugbrengen, vergeet het maar.
Ik vermoed dat er een scheut bulgaarse herder (berghond) in zit, dat telt wel als excuus toch? :engel:
De huskies van mijn huskymeneer zijn ook echt niet ballengek te maken. Dat zijn net als pjotr geen kunstjeshonden, of honden die je wel eens even strak onder appel zet :mrgreen:

Ik vind mijn honden helemaal niet zo kneedbaar. Ik pas me aan op wat zij leuk vinden en waar ze zich fijn bij voelen.
Zij zijn dan ook bereid mij tegemoet te komen.
Sta echt niet voor m'n lol in m'n pyjama op verlaten veldjes met een stuk konijnenvel aan een touwtje.
Het doel is dat ze gelukkig zijn. In principe past pjotr het best bij me; zo'n lekkere scharrel snuffel hond die overal mee naartoe kan en aan een half woord genoeg heeft.
Bij de rest ga ik gewoon mee in hun hobbies en geniet er van dat zij plezier hebben.
korthaar
Zeer actief

blondie schreef:Maar het was geenszins zo dat door mijn andere manier van omgang met hem hij ineens de makste hond werd. Eerder het tegenovergestelde op een bepaald moment.
Dat is de extension burst.
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro

Ongelezen bericht door Lothian »

Ik heb geen problemen met herplaatsen van honden. Kennelijk zit de hond niet meer op zijn plek en dan is het altijd beter om iets anders te zoeken. Ik kan wel veel moeite hebben met het traject waardóór een hond niet meer op zijn plek zit.

Als je door omstandigheden buiten je invloed om niet meer zo goed voor je hond kan zorgen als je zelf wil vind ik het alleen maar verdrietig en totaal te verdedigen. Als je door een totale mismatch doodongelukkig wordt van je hond eigenlijk ook - het moet wel leuk blijven, voor allebei. Als de hond niet meer in de roedel kan of in het gezin kan ook.

Als je je gewoon niet ingelezen hebt of geen zin hebt om wat moeite voor je hond te doen veroordeel ik je besluit om een hond te nemen wel. Herplaatsen is stressvol voor een hond. Ook wanneer ze zich snel weer schikken in de nieuwe situatie. Daarom vind ik dat zulke mensen best eerder hadden kunnen bedenken wat hun verwachtingen waren en of die realistisch waren. Ik heb dus ook moeite met mensen die hun hond zouden herplaatsen omdat deze niet geschikt is voor de sport. Dan vind je de sport kennelijk leuker dan de hond, dat individuele dier waar je mee samenleeft, zelf - iets wat ik me echt níet voor kan stellen. Ik zou er misschien niets van moeten vinden want iedereen moet het zelf weten maar ik vind er wel wat van. Het zijn levende dieren, geen middelen voor een loldoel.
Kruimel53 schreef:
Cleva schreef:
smoekie schreef: Het "herplaatsen" van paarden staat hier net als het "herplaatsen" van konijnen dan ook niet ter discussie.
Paarden zijn vaak goed verzorgde en geliefde dieren die herplaatst worden omdat men vindt er niet voldoende tijd en aandacht aan te kunnen besteden.
Ik vind dat zeer overeenkomstig met een herplaatshond.
Ik heb mijn paard herplaatst, dwz overgedragen aan mijn bijrijdster, omdat ik de verzorging niet meer kon doen. Had ik haar natuurlijk aan kunnen houden en de bijrijdster al het werk laten doen, en het rijden, maar dat vond ik niet eerlijk tov paard en bijrijdster. Als je alle zorg voor een paard hebt en alle plezier ermee, dan moet het paard ook van jou zijn. Vind ik althans. Had ik niet de beste bijrijdster van de wereld gehad, die een betere band had met het paard dan ik, dan had ik het niet gedaan.

Ik vind het wel verschillend in zoverre dat de primaire leefomgeving, en de primaire sociale contacten van mijn paard de wei en haar kuddegenoten waren, en zijn, en niet ik als eigenaar. En dat bleef gewoon hetzelfde voor haar. Voor mijn honden ben ik veel belangrijker dan voor mijn paarden. Daarbij komt dat als ik een hond herplaats, die moet verhuizen, dus én de baas én de leefomgeving veranderen. Paard woont nog steeds gezellig in haar eigen wei.
:love:
Paarden zijn al best lang gedomesticeerd en gefokt op bereidheid om met een mens eropuit te trekken. Ik geloof dus ook oprecht dat veel paarden het léuk vinden om samen wat te gaan doen. En als ze het niet leuk vinden komt dat misschien omdat de menspersoon geen leuke dingen van ze vraagt. Dat is het fijne aan paarden en honden - ze willen graag iets samen doen.

Bij paarden is de hechtheid van een kudde denk ik inderdaad wel heel belangrijk. Ik heb de afgelopen dagen daar weer het bewijs van gezien. Gula was wat koliekerig (gaat alweer heel goed gelukkig!) dus ze stond even apart van de rest op een eigen dieet. Zodra de kudde klaar was met eten (het blijven wel IJslanders :mrgreen:) gingen ze bij haar staan soezen, want ze hoort bij de kudde en als de Gula niet naar de kudde komt, komt de kudde wel naar Gula. Daar smelt je toch van :I: ik ben dus ook dolblij dat ze in haar groepje kon blijven staan.

(Of ze wilden ook in het schuilstalletje staan en vonden haar maar een vervelende claimer, haha!)

Afbeelding
Afbeelding
blondie
Zeer actief

korthaar schreef:
blondie schreef:Maar het was geenszins zo dat door mijn andere manier van omgang met hem hij ineens de makste hond werd. Eerder het tegenovergestelde op een bepaald moment.
Dat is de extension burst.
Moest even kijken wat je ermee bedoelde maar is hier blijkbaar ook eens voorbij gekomen die opmerking zag ik via google.
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro

Ongelezen bericht door Lothian »

Extinction.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Lothian schreef:Extinction.

:mrgreen: Misschien wilde hij graag vlechtjes.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

dagmar88 schreef:
:LOL: :LOL: :LOL:
Of uitwaaierende kleurtjes ;)

Afbeelding

korthaar
Zeer actief

Marjoleine schreef:
dagmar88 schreef:
:LOL: :LOL: :LOL:
Of uitwaaierende kleurtjes ;)
Merk wel, dat je nogal van de showhonden bent.
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

blondie schreef:Ik vind het nogal wat boute uitspraken eerlijk gezegd. Een hond die in iemand zijn ogen wel kneedbaar zou zijn en met een andere aanpak wel helemaal anders en toppie zal functioneren.
Ik had er een die wel ineens dingen voor me ging doen omdat het vertrouwen daar weer was die hij was kwijtgeraakt bij de vorige baas. Pluspunt voor mij. Het was wel een hond die uitermate goed had leren te luisteren door energie en aandacht van de vorige baas. Daar heb ik enorm veel profijt van gehad eerlijk gezegd, een betere afgerichte/goed luisterende hond had ik me niet kunnen wensen.
Maar zijn vorige baas had zoveel impact dat die hond gewoon nooit gekke dingen deed. In mijn handen groeide de hond ineens en stond ik ineens even achter mijn oren te krabben omdat er reacties kwamen die niet de bedoeling waren.

Dat kreeg ik onder controle, maar het was wel iets waar ik even achter moest komen en ook alert op moest zijn en gelukkig werd.
Daarna was het weer lezen en schrijven met hem en naar anderen ook een prima hond in huis en buiten.
Maar het was geenszins zo dat door mijn andere manier van omgang met hem hij ineens de makste hond werd. Eerder het tegenovergestelde op een bepaald moment.
Mensen die denken zomaar een moeilijke hond over te nemen van wat voor ras dan ook, prima, maar houdt er rekening mee dat niet alle honden altijd kneedbaar zijn in de vorm die je ze wilt geven.
Want dat stuk klei kan ook wel eens hard worden of vervormen of minder kneedbaar zijn dan je denkt.
Toch bevestig je gewoon letterlijk dat je heel veel invloed hebt op hoe een hond zich gedraagt. Wat ik sowieso nergens zeg is dat iedereen een ontspoorde hond op de rails krijgt. En wat ik ook niet ga beweren is dat elke hond alles kan leren. Wat jij wel even heel mooi laat zien is hoeveel invloed een baas op zij'n hond heeft en wat voor verschillen in gedrag een hond laat zien bij een andere baas.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

laeken schreef:
blondie schreef:Ik vind het nogal wat boute uitspraken eerlijk gezegd. Een hond die in iemand zijn ogen wel kneedbaar zou zijn en met een andere aanpak wel helemaal anders en toppie zal functioneren.

Toch bevestig je gewoon letterlijk dat je heel veel invloed hebt op hoe een hond zich gedraagt. Wat ik sowieso nergens zeg is dat iedereen een ontspoorde hond op de rails krijgt. En wat ik ook niet ga beweren is dat elke hond alles kan leren. Wat jij wel even heel mooi laat zien is hoeveel invloed een baas op zij'n hond heeft en wat voor verschillen in gedrag een hond laat zien bij een andere baas.
En daarom kan het een prima idee zijn om een hond over te plaatsen.
Wat de ene baas niet voor elkaar krijgt kan bij een andere baas misschien wel goed lukken.

Dat dat voor elke hond altijd en overal geldt is weer wat anders.
Dat geloof ik niet.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”