Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Sam heeft een tumor
Moderator: moderatorteam
- Hilly45
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schapendoes
- Aantal honden: 1
Re: Sam heeft een tumor
Het is idd fijn dat de avonden even wat rustiger verlopen. Dat had ik ook zelf even nodig. Hopelijk blijft zich dit zo voortzetten.

-
teckeltoos
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Fijn dat er weer wat rust is.
Dat is voor beiden goed.
Moet gewoon voorlopig zo blijven.
Dat is voor beiden goed.
Moet gewoon voorlopig zo blijven.
- Jeannet
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie, schapendoes en een chodsky pes
- Aantal honden: 3
Gelukkig dat er weer wat rust is bij Sam. Hopen dat dat nog een tijdje zo doorzet 
- Hinke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hatsjoehondje en een geleidehond van vriend
- Aantal honden: 2
Wat een zorgen.
Fijn om te lezen dat de medicijnen aanslaan.
Fijn om te lezen dat de medicijnen aanslaan.
Groetjes van Hinke
En een poot van Basco en Vronie
En een poot van Basco en Vronie
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Lees dit laatste nu pas.
Meid wat een moeilijke situatie.
Ik ben blij voor je dat Sam nu meer rust kan pakken.
Hopelijk gaat het zo nog even een tijdje beter en rustiger voor hem.
Het komt dichterbij, dat zal zeker wel zo zijn.
Tips heb ik niet, alleen een heel gemeende knuffel voor jou en voor Sam
Meid wat een moeilijke situatie.
Ik ben blij voor je dat Sam nu meer rust kan pakken.
Hopelijk gaat het zo nog even een tijdje beter en rustiger voor hem.
Het komt dichterbij, dat zal zeker wel zo zijn.
Tips heb ik niet, alleen een heel gemeende knuffel voor jou en voor Sam
- Hilly45
- Zeer actief
Afgelopen 1,5 week gaat het goed met Sam. In de avond krijgt hij een minimale dosering van de Vetranquil en dat maakt, dat hij niet steeds vanuit z'n hersenen de boodschap krijgt voor dwangmatig bewegen. Hij is niet knockout ofzo, kan ook wel lopen enz., maar ik kan hem ook gewoon bij me nemen en dan pakt hij de rust.
Dat was eerder uitgesloten.
In de ochtend is zijn patroon wel anders. Eerder kon Sam rustig wakker worden, dan ging ik aan de koffie en broodje eten etc. en dan wandelen. Dat trekt hij niet meer. Hij moet wel vrij snel uit, na het wakker worden, anders kan hij rustig in huis even door de hurken gaan en een boodschap neerleggen. Op straat zie ik ook een ander patroon. Hij zocht eerder echt een verstopplekje achter een boom of in de bosjes, om zijn grote boodschap te doen. Nu kan hij gewoon op de stoep dit deponeren. Hij heeft iets van 'als ik moet, dan moet ik'. Maar goed, ook daar pas ik me wel op aan.
Vanochtend was Sam compleet door het dolle heen, rennen, springen, lekker snoepje uit de zak eten. Echt een compleet genieten. Dat was zo onwijs fijn.
Soms doe ik nog een rondje stad voor ook boodschappen. Dan neem ik nog wel eens de doggyride mee.

Binnenshuis zijn er ook fijne genietmomenten.

Dat was eerder uitgesloten.
In de ochtend is zijn patroon wel anders. Eerder kon Sam rustig wakker worden, dan ging ik aan de koffie en broodje eten etc. en dan wandelen. Dat trekt hij niet meer. Hij moet wel vrij snel uit, na het wakker worden, anders kan hij rustig in huis even door de hurken gaan en een boodschap neerleggen. Op straat zie ik ook een ander patroon. Hij zocht eerder echt een verstopplekje achter een boom of in de bosjes, om zijn grote boodschap te doen. Nu kan hij gewoon op de stoep dit deponeren. Hij heeft iets van 'als ik moet, dan moet ik'. Maar goed, ook daar pas ik me wel op aan.
Vanochtend was Sam compleet door het dolle heen, rennen, springen, lekker snoepje uit de zak eten. Echt een compleet genieten. Dat was zo onwijs fijn.
Soms doe ik nog een rondje stad voor ook boodschappen. Dan neem ik nog wel eens de doggyride mee.

Binnenshuis zijn er ook fijne genietmomenten.

- Hilly45
- Zeer actief
Ja, zo zie ik dat ook. Echt identiek aan wat dementerende ouderen ook kunnen hebben. Nou ja, dat vind ik het ergste niet. Maar is wel heel opvallend 'anders dan anders' zeg maar.Nanna schreef:Een beetje decorumverlies, maar ach op die leeftijd mag datHilly45 schreef:. Eerder kon Sam rustig wakker worden, dan ging ik aan de koffie en broodje eten etc. en dan wandelen. Dat trekt hij niet meer. Hij moet wel vrij snel uit, na het wakker worden, anders kan hij rustig in huis even door de hurken gaan en een boodschap neerleggen. Op straat zie ik ook een ander patroon. Hij zocht eerder echt een verstopplekje achter een boom of in de bosjes, om zijn grote boodschap te doen. Nu kan hij gewoon op de stoep dit deponeren. Hij heeft iets van 'als ik moet, dan moet ik'.

-
teckeltoos
- Zeer actief
Geweldig Hilly
- Hilly45
- Zeer actief
- ranetje
- Zeer actief
Klinkt helemaal goed
Die "boodschappen" op straat zijn wat minder, maar idd, daar pas je snel op aan (ik tenminste wel)

Die "boodschappen" op straat zijn wat minder, maar idd, daar pas je snel op aan (ik tenminste wel)
HeerlijkVanochtend was Sam compleet door het dolle heen, rennen, springen, lekker snoepje uit de zak eten. Echt een compleet genieten. Dat was zo onwijs fijn.
- Hilly45
- Zeer actief
Haha ja, daar pas ik me wel op aan hoor. Maar de eerste twee keer overkwam het me gewoon letterlijk en stond ik raar te kijken, zo van 'huh'?ranetje schreef:Klinkt helemaal goed![]()
HeerlijkVanochtend was Sam compleet door het dolle heen, rennen, springen, lekker snoepje uit de zak eten. Echt een compleet genieten. Dat was zo onwijs fijn.
Maar tegenover mijn huis is een uitlaatzone, dus Sam gaat nu altijd direct de straat over richting uitlaatzone en dan kan hij daar z'n ding doen. Opruimen en dan verder de route vervolgen.

- ranetje
- Zeer actief
Hilly45 schreef:Haha ja, daar pas ik me wel op aan hoor. Maar de eerste twee keer overkwam het me gewoon letterlijk en stond ik raar te kijken, zo van 'huh'?ranetje schreef:Klinkt helemaal goed![]()
Maar tegenover mijn huis is een uitlaatzone, dus Sam gaat nu altijd direct de straat over richting uitlaatzone en dan kan hij daar z'n ding doen. Opruimen en dan verder de route vervolgen.
- Hilly45
- Zeer actief
Vanmorgen weer onze check-up bij de dierenarts, om te onderzoeken of dat wat ik zie bij Sam, overeenkomt met onderzoek.
Sam zijn gebit was prima, geen enkel spoor van tandsteen. Dat wat eerder wat afgebroken was qua hoektandje, laat ook geen narigheid zien.
Oor behoorlijk vies/harig/ontstoken, is gespoeld, over 4 weken 'aanzien'.
De kanker in de poot blijft super stabiel. Dierenarts blijft compleet verbaast, hoe goed de kanker zich houdt. Wel loopt Sam daardoor iets anders w.b. afwikkeling linker achterpootje. W.s. als compensatie en daardoor nu stijve heupen, stijve rug. Bij onderzoek laat hij veel pijn daarbij zien. Ik vroeg hier heel gericht naar, omdat Sam geregeld loopt (aan de lijn) alsof hij alle vier poten op de handrem zet. Advies; pijnstilling en fysio. Dus fysio benaderd inmiddels. Kan toch stuk ontlasting voor hem geven, wat fijn is. Volgende week vrijdag heeft Sam afspraak bij de fysio.
De dementie is hanteerbaar. Sam krijgt sinds 2 weken ook in de avonduren niet meer iets, wat hem rust geeft, omdat hij dit om wat dan ook niet meer nodig heeft. Hij kan wel motorische onrust door de dementie vertonen, maar als ik hem dan in de mand leg, gaat hij ook lekker liggen, wat eerder uitgesloten was.
Verder is Sam 8 ons afgevallen (2,5maand geleden voor laatst gewogen), wat vreemd is omdat hij meer te eten krijgt en meer snoeperijtjes, om hem te verwennen. Ik dacht juist, dat Sam wat aangekomen was, puur gevoelsmatig.
Al met al over 4 weken terug, dan ook urine meenemen. Doel weer algehele controle, oor ook weer controleren en dan gewicht bekijken en onderzoeken of Sam dan nog weer verder afvalt. Afvallen bij ouder worden is op zich een normaal verschijnsel, maar bij Sam is het toch gestaag wat. Als Sam dan weer is afgevallen, urine-onderzoek en kijken of iets in het lichaam iets opslurkt, waardoor hij afvalt, bijv. eiwitafbraak in het lichaam door tekort schietende nieren. Dat is dus nog wel spannend.
Maar toch, al met al vooral ook wel positiviteit. Onvoorstelbaar toch, als ik kijk naar hoe het vorig jaar mei ging en hoe slecht de prognose was van Sam, als ik niet zou kiezen voor amputatie. Mijn boefje is er nog steeds inclusief vier pootjes.
Sam zijn gebit was prima, geen enkel spoor van tandsteen. Dat wat eerder wat afgebroken was qua hoektandje, laat ook geen narigheid zien.
Oor behoorlijk vies/harig/ontstoken, is gespoeld, over 4 weken 'aanzien'.
De kanker in de poot blijft super stabiel. Dierenarts blijft compleet verbaast, hoe goed de kanker zich houdt. Wel loopt Sam daardoor iets anders w.b. afwikkeling linker achterpootje. W.s. als compensatie en daardoor nu stijve heupen, stijve rug. Bij onderzoek laat hij veel pijn daarbij zien. Ik vroeg hier heel gericht naar, omdat Sam geregeld loopt (aan de lijn) alsof hij alle vier poten op de handrem zet. Advies; pijnstilling en fysio. Dus fysio benaderd inmiddels. Kan toch stuk ontlasting voor hem geven, wat fijn is. Volgende week vrijdag heeft Sam afspraak bij de fysio.
De dementie is hanteerbaar. Sam krijgt sinds 2 weken ook in de avonduren niet meer iets, wat hem rust geeft, omdat hij dit om wat dan ook niet meer nodig heeft. Hij kan wel motorische onrust door de dementie vertonen, maar als ik hem dan in de mand leg, gaat hij ook lekker liggen, wat eerder uitgesloten was.
Verder is Sam 8 ons afgevallen (2,5maand geleden voor laatst gewogen), wat vreemd is omdat hij meer te eten krijgt en meer snoeperijtjes, om hem te verwennen. Ik dacht juist, dat Sam wat aangekomen was, puur gevoelsmatig.
Al met al over 4 weken terug, dan ook urine meenemen. Doel weer algehele controle, oor ook weer controleren en dan gewicht bekijken en onderzoeken of Sam dan nog weer verder afvalt. Afvallen bij ouder worden is op zich een normaal verschijnsel, maar bij Sam is het toch gestaag wat. Als Sam dan weer is afgevallen, urine-onderzoek en kijken of iets in het lichaam iets opslurkt, waardoor hij afvalt, bijv. eiwitafbraak in het lichaam door tekort schietende nieren. Dat is dus nog wel spannend.
Maar toch, al met al vooral ook wel positiviteit. Onvoorstelbaar toch, als ik kijk naar hoe het vorig jaar mei ging en hoe slecht de prognose was van Sam, als ik niet zou kiezen voor amputatie. Mijn boefje is er nog steeds inclusief vier pootjes.

- bram en thijs
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
- Hilly45
- Zeer actief
Ja, ben ook echt blij met deze toch wel onverwachte periode nog, die ons gegund is.

- thom
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
- Contacteer:
Wat ontzettend fijn dat het nog zo goed met Sam gaat. Wie had dat kunnen denken.

- Hilly45
- Zeer actief
Ik denk niemand. De dierenarts niet en ook in dit topic werd ik er op gewezen, dat ik er echt van uit kon gaan, dat Sam de herfst 2018 niet meer zou meemaken.thom schreef:Wat ontzettend fijn dat het nog zo goed met Sam gaat. Wie had dat kunnen denken.

- hewi
- Zeer actief
Wat geweldig he , eerlijk ik had het niet verwacht hoor maar ik ben wel ontzettend blij voor jullie 
- Hilly45
- Zeer actief
Ja, ik ben er ook heel blij mee. Soms vind ik de zorg echt wel heel zwaar en blijf ik me kritisch afvragen; Is en blijft het nog leuk voor Sam?hewi schreef:Wat geweldig he , eerlijk ik had het niet verwacht hoor maar ik ben wel ontzettend blij voor jullie
Soms besef ik ook, hoeveel ik zelf ingeleverd heb aan pleziermomenten. Klinkt raar, alsof ik nu niet geniet, maar dat is niet zo. Maar daarin verleg je blijkbaar ook veel grenzen en geniet ik vooral van de kleine dingen. Voorheen genoot ik ook, omdat ik zo onwijs veel samen met Sam kon qua hardlopen samen, op de fiets samen, op vakantie samen, uren per dag wandelen, wild doen met elkaar enz. enz. Dat is weggevallen.
Voor nu blijf ik alert of Sam laat zien, dat hij geniet. Ik laat anderen daar ook naar kijken. De dierenarts blijft een objectieve check en verder doe ik er alles aan, om het voor Sam ook qua ongemakken zo fijn mogelijk te laten zijn.

- EstherK
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Dat vraag ik mij ook af na het lezen van je verslag over het DA bezoek. Hij heeft pijn in de rug en de heupen en hij is dement. Is dit nog leuk voor Sam?Hilly45 schreef:
Ja, ik ben er ook heel blij mee. Soms vind ik de zorg echt wel heel zwaar en blijf ik me kritisch afvragen; Is en blijft het nog leuk voor Sam?
Het is en blijft moeilijk.
- fes/lou
- Zeer actief
- Contacteer:
Aan de ene kant heb ik bewondering voor je liefde voor Sam en je doorzettingsvermogen. Aan de andere kant vraag ik me af of het voor Sam echt nog wel leuk is. De compensatie die hij moet doen om zijn poot te ontlasten heeft zijn weerslag op het hele lijf. Daarbij ontlast hij de poot niet als hij geen pijn heeft.
Afvallen kan een gevolg zijn van pijn.
Zoals je weet had Rebel ook een tumor in de poot. Ik heb gekozen om geen grote dingen meer te doen, alleen pijnstilling.. Na 3 weken wacht ze echt op. Op donderdagochtend kwam ze niet meer kroelen. Ze hobbelde rond, at goed, pijnstilling verdubbeld, en omdat het donderdag niet meer kon een afspraak gemaakt om in te slapen op vrijdagmiddag. Tijdens het inslapen bleek dat ze veel, veel meer pijn had dan ze aangaf. Ik neem me dit zelf heel erg kwalijk.. Ik had het moeten zien, al zei de da dat ik het niet had kunnen zien... Maak asjeblieft niet dezelfde fout als ik..
Verstuurd vanaf mijn CLT-L09 met Tapatalk
Zoals je weet had Rebel ook een tumor in de poot. Ik heb gekozen om geen grote dingen meer te doen, alleen pijnstilling.. Na 3 weken wacht ze echt op. Op donderdagochtend kwam ze niet meer kroelen. Ze hobbelde rond, at goed, pijnstilling verdubbeld, en omdat het donderdag niet meer kon een afspraak gemaakt om in te slapen op vrijdagmiddag. Tijdens het inslapen bleek dat ze veel, veel meer pijn had dan ze aangaf. Ik neem me dit zelf heel erg kwalijk.. Ik had het moeten zien, al zei de da dat ik het niet had kunnen zien... Maak asjeblieft niet dezelfde fout als ik..
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
-
Lizzie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
Dit dus, de meeste honden laten zo slecht hun pijn zien, het sluipt er zo in dat er steeds meer en meer ingeleverd moet worden. Waak er voor dat het hondswaardig blijft.fes/lou schreef:Aan de ene kant heb ik bewondering voor je liefde voor Sam en je doorzettingsvermogen. Aan de andere kant vraag ik me af of het voor Sam echt nog wel leuk is. De compensatie die hij moet doen om zijn poot te ontlasten heeft zijn weerslag op het hele lijf. Daarbij ontlast hij de poot niet als hij geen pijn heeft.

- Hilly45
- Zeer actief
Ja, snap jullie wel. T.a.v. de hondwaardigheid laat ik heel bewust ook anderen meekijken. Het blijft deels 'invullen' in wat ik zie, maar voor nu sta ik absoluut niet achter euthanasie, omdat ik nog teveel zie, dat Sam wel geniet. In losloopgebieden loopt hij nog op zijn gemakje 3 kwartier, soms rustig lopend, soms even sprintjes trekkend.
Thuis is hij in de avonduren niet meer zo onrustig als eerder. Ligt lekker bij me of in de mand of eet snoepjes uit het knuffelkleed.
Ook Yvonne (baasje Morris) herhaaldelijk gevraagd; 'Wat zie jij'? Ook Yvonne ziet dat Sam nog geniet op zijn manier.
Blijft staan, dat ik er echt alert op blijf, want ik zal Sam hoe dan ook niet t.b.v. mij in leven houden. Als hij niet meer geniet of bijv. teveel klachten laat zien etc., dan laat ik Sam echt wel los.
Voor nu voelt dat hoe dan ook absoluut niet goed en dan kies ik daar niet voor.
Thuis is hij in de avonduren niet meer zo onrustig als eerder. Ligt lekker bij me of in de mand of eet snoepjes uit het knuffelkleed.
Ook Yvonne (baasje Morris) herhaaldelijk gevraagd; 'Wat zie jij'? Ook Yvonne ziet dat Sam nog geniet op zijn manier.
Blijft staan, dat ik er echt alert op blijf, want ik zal Sam hoe dan ook niet t.b.v. mij in leven houden. Als hij niet meer geniet of bijv. teveel klachten laat zien etc., dan laat ik Sam echt wel los.
Voor nu voelt dat hoe dan ook absoluut niet goed en dan kies ik daar niet voor.

- ranetje
- Zeer actief
Als je mensen laat meekijken en van hen ook een kritische blik mag verwachten neem jij je beslissing gewoon op het moment dat het goed is 
De DA is ook een realist?
Komt wel goed dan.
Geniet van je vent zo lang hij er nog is
Komt wel goed dan.
- Hilly45
- Zeer actief
De kritische en eerlijke blik verwacht ik echt wel van anderen.ranetje schreef:Als je mensen laat meekijken en van hen ook een kritische blik mag verwachten neem jij je beslissing gewoon op het moment dat het goed is
Komt wel goed dan.
De dierenarts lijkt mij echt wel een realist. Heb toen met haar ook eerlijk de optie van amputatie bijv. besproken en kwam toen uit bij toch kiezen voor de palliatieve zorg en niet koste wat kost een poot amputeren. Ook zij stond daar achter.
Ik denk, maar dat weet ik niet zeker, maar dat Sam ook stijf is geworden, door het aan de lijn lopen, met wel als het ware de poten op de 'handrem'. Zo noem ik dat dan vaak. Ik loop dan aangepast wel door, waardoor ik wel eens spanning op de lijn staat. Ik weet niet, of dat ook de stijfheid in de hand heeft gewerkt?
Zorg er in ieder geval voor, dat er geen spanning meer op de lijn komt staan en wacht ook het advies af van fysio.

-
Floortje
- Zeer actief
Fijn dat hij er nog is Hilly.
- ranetje
- Zeer actief
Dat lijkt me het beste.Hilly45 schreef:De kritische en eerlijke blik verwacht ik echt wel van anderen.ranetje schreef:Als je mensen laat meekijken en van hen ook een kritische blik mag verwachten neem jij je beslissing gewoon op het moment dat het goed is
Komt wel goed dan.
De dierenarts lijkt mij echt wel een realist. Heb toen met haar ook eerlijk de optie van amputatie bijv. besproken en kwam toen uit bij toch kiezen voor de palliatieve zorg en niet koste wat kost een poot amputeren. Ook zij stond daar achter.
Ik denk, maar dat weet ik niet zeker, maar dat Sam ook stijf is geworden, door het aan de lijn lopen, met wel als het ware de poten op de 'handrem'. Zo noem ik dat dan vaak. Ik loop dan aangepast wel door, waardoor ik wel eens spanning op de lijn staat. Ik weet niet, of dat ook de stijfheid in de hand heeft gewerkt?
Zorg er in ieder geval voor, dat er geen spanning meer op de lijn komt staan en wacht ook het advies af van fysio.
Spanning op de lijn "dwingt" tot een andere manier van lopen.
Maar of dat invloed heeft op stram/stijf zijn weet ik niet?
- kloesje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own) - Aantal honden: 4
Fijn de fysio afwachten, wanneer die ook opmerkt dat Sam veel pijn heeft, dan voel je zelf wel aan wanneer het genoeg is voor Sam.
Lekker van hem genieten en vooral bezig zijn met wat hij leuk vind
- Hilly45
- Zeer actief
- Hilly45
- Zeer actief
Ja, vrijdag heeft Sam fysiotherapie. Ik weet niet, of Sam echt veel pijn heeft of dat het echt vooral ook veel stijfheid is? Ik wacht het vrijdag wel af.kloesje schreef:Fijn de fysio afwachten, wanneer die ook opmerkt dat Sam veel pijn heeft, dan voel je zelf wel aan wanneer het genoeg is voor Sam.
Voor nu zoek ik vooral gewoon fijne momenten samen op.
Morgenavond komt Maya de labradoodle weer logeren, dat vindt Sam altijd heel gezellig. Vrijdagmiddag heb ik afspraak met Yvonne, baasje van Morris en kijken we ook weer samen, hoe het met Sam gaat.