Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

" Pedigree dogs exposed" 19aug2008 BBC 1 22:00

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Zoie schreef:
MirandaH schreef:
Full Monty schreef:
als ik een (stamboom) teefje had en wilde gaan fokken dan zou ik kijken wat ik zelf nou een mooie gezonde reu vindt. en niet naar de best scorende reu.
Heel mooi gezegd zo op 'papier' deze zin, maar hoe zit het dan met Jan Publiek, waar je als fokker toch echt mee te maken krijgt:), die immers veelal krijgt te horen dat ze voor een rashond toch echt wat Winners in de stamboom moet hebben zitten om het geld waard te zijn? Het nageslacht van de Winner van vorig jaar vliegt uit vele deuren en allemaal om wat Sonja al vaker heeft gezegd inderdaad, op die dag was die hond blijkbaar degene met de minst aantal fouten naar de smaak van die ene KM. Of de eigenaar het bekendst of had het leukste pakje aan. Verzin het maar denk ik dan:))
Maar zij die dus NIET die Winners gebruiken en naar mijn mening dus juist heel goed bezig zijn zo niet vele malen beter... voor die pups is er een behoorlijk groot verschil in interesse. Hoe gaat dat probleem dan opgelost worden?
En als die Winner nu juist wèl eens een uitzonderlijk goed exemplaar van het ras is? Qua karakter, gezondheid èn uiterlijk?
dan wil dat nog niet zeggen dat het de geschikte paringspartner voor jouw hond is.

Nog iets ingewikkelder: misschien moet je b.v. ook met de 'lelijkerds'' fokken b.v. omdat ze goede heupen hebben en er ook zoiets is als het belang van de genendiversiteit binnen een ras. Als je dat erkent.

Welke fokker zou daar op willen fokken ?
Maar daarvoor kun je toch gezondheidsverklaringen of testen eisen voordat je je hond met de andere laat paren? En misschien dat je niet met de lelijkerds hoeft te fokken, maar wel met die die een gezondheidsverbetering voor het ras zullen zijn.
Neeltje

blacky schreef:Lees al een hele tijd mee en hoor veel mensen de schuld leggen bij de fokkers, km's, rasvereniging en pup kopers. Voor mij licht de schuld bij de mensen die de rasstandaard telkens maar weer veranderen. Het ras van mijn hondje is pas erkent vanaf 1974 maar toch vond men het nodig om de rasstandaard in 1998 aan te passen. En ik kan wel zeggen dat deze aanpassing het ras niet ten goede is gekomen.

Weet niet of dat bij meer rassen gebeurt maar als ik kijk naar oude foto's van honden uit een al langerbestaand ras moet dat haast wel.

Terug naar de basis kan in veel gevallen al niet meer (jammer genoeg).
Jammer genoeg scoort een wit hondje met lange haren beter op show dan een gekleurt hondje met korte haren dus wordt de maximale haarlengte uit de standaard gehaalt en wordt aangegeven dat de hond wit hoort te zijn waarbij op bepaalde plaatsen kleur is toegestaan.

Mijn Coton is gekleurt omdat mijn fokker er voor heeft gekozen een gekleurde teef in te zetten omdat zij een goede gezondheid en een uitstekende bouw vererft. Wel heeft ze een spierwitte reu in gezet om toch de kans op witte pups het grootste te maken.(meer maals kampioen) Helaas geen witte pups en de fokkers die op de lijst stonden trokken zich terug voor een pup uit dit nest. Want niet wit is geen kans op een eerste plaats op shows enz. Een heel nest prachtige gezonde cotons komt nu bij mensen terecht die niet gaan fokken of showen.

Dit zal bij veel meer rassen gebeuren denk ik. En als bezitter van de mooiste liefste Coton vind ik dat heel raar.
Ja, dat denk ik ook, dat de rasstandaards moeten worden gewijzigd. Als dat gebeurt, zullen ook de keurmeesters zich aan deze nieuwe standaard moeten houden en zullen de betere honden gekozen worden. En zal er misschien een gezondheidsrapport moeten worden overhandigd door 'n onafhankelijke dierenarts of zo (ik zeg nu maar wat).
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

door 'n onafhankelijke dierenarts of zo (ik zeg nu maar wat).
Eerst een definitie van een 'onafhankelijke dierenarts' dan maar? Ze zijn allemaal afhankelijk van hun portemonnee.

Al die gezondheidsonderzoeken..... hoe goed bedoeld ook, het blijft het paard achter de wagen spannen. De onderzoeken gaan pas gebeuren meestal wanneer een groot deel van het ras de afwijking heeft namelijk. Maar ja, om nu ieder ras voor elke ons nu bekende afwijking te laten onderzoeken? Al die 'onafhankelijke' dierenartsen zullen vóór dit plan zijn, dat weer wel :smile:
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Neeltje schreef:
Zoie schreef:
MirandaH schreef:
Full Monty schreef: Heel mooi gezegd zo op 'papier' deze zin, maar hoe zit het dan met Jan Publiek, waar je als fokker toch echt mee te maken krijgt:), die immers veelal krijgt te horen dat ze voor een rashond toch echt wat Winners in de stamboom moet hebben zitten om het geld waard te zijn? Het nageslacht van de Winner van vorig jaar vliegt uit vele deuren en allemaal om wat Sonja al vaker heeft gezegd inderdaad, op die dag was die hond blijkbaar degene met de minst aantal fouten naar de smaak van die ene KM. Of de eigenaar het bekendst of had het leukste pakje aan. Verzin het maar denk ik dan:))
Maar zij die dus NIET die Winners gebruiken en naar mijn mening dus juist heel goed bezig zijn zo niet vele malen beter... voor die pups is er een behoorlijk groot verschil in interesse. Hoe gaat dat probleem dan opgelost worden?
En als die Winner nu juist wèl eens een uitzonderlijk goed exemplaar van het ras is? Qua karakter, gezondheid èn uiterlijk?
dan wil dat nog niet zeggen dat het de geschikte paringspartner voor jouw hond is.

Nog iets ingewikkelder: misschien moet je b.v. ook met de 'lelijkerds'' fokken b.v. omdat ze goede heupen hebben en er ook zoiets is als het belang van de genendiversiteit binnen een ras. Als je dat erkent.

Maar daarvoor kun je toch gezondheidsverklaringen of testen eisen voordat je je hond met de andere laat paren? En misschien dat je niet met de lelijkerds hoeft te fokken, maar wel met die die een gezondheidsverbetering voor het ras zullen zijn.
nou, kijk. Stel b.v. HD begint in een populatie een opvallend probleem te worden. Vervolgens gaat men begrijpelijkerwijs proberen HD uit de populatie te fokken door alleen met goedgeheupte honden te fokken.

Maar niet met alle goedgeheupte honden wordt gefokt, er vindt een voorselectie plaats op andere critria ( kampioen, kleur, vul maar in ).

Op die manier creeer je een verenging van de oorspronkelijke genenpoel, en of dat een probleem is of niet, hangt er maar van af ( namelijk hoe groot die poel is, wat er in zit, en hoe streng je verengt, wat je weggooit en wat je overhoudt, hoe vaak je het doet enz. )

Kijk als iemand zegt dat je niet met een hond hoe goed hij ook is vaker dan zo vaak moet fokken, is iedereen het er mee eens. Maar als je zegt dat je alleen met de beste moet fokken, denken veel mensen blijkbaar dat je aan het ras verbeteren bent. In zekere zin klopt dat ook, maar toch creeer je theoretisch precies dezelfde problemen als in het eerste geval, alleen vertraagd. Zoals je met lijnteelt vertraagd dezelfde problemen tegenkomt als met inteelt.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

blacky schreef:Lees al een hele tijd mee en hoor veel mensen de schuld leggen bij de fokkers, km's, rasvereniging en pup kopers. Voor mij licht de schuld bij de mensen die de rasstandaard telkens maar weer veranderen. Het ras van mijn hondje is pas erkent vanaf 1974 maar toch vond men het nodig om de rasstandaard in 1998 aan te passen. En ik kan wel zeggen dat deze aanpassing het ras niet ten goede is gekomen.

Weet niet of dat bij meer rassen gebeurt maar als ik kijk naar oude foto's van honden uit een al langerbestaand ras moet dat haast wel.

Jammer genoeg scoort een wit hondje met lange haren beter op show dan een gekleurt hondje met korte haren dus wordt de maximale haarlengte uit de standaard gehaalt en wordt aangegeven dat de hond wit hoort te zijn waarbij op bepaalde plaatsen kleur is toegestaan.

Mijn Coton is gekleurt omdat mijn fokker er voor heeft gekozen een gekleurde teef in te zetten omdat zij een goede gezondheid en een uitstekende bouw vererft. Wel heeft ze een spierwitte reu in gezet om toch de kans op witte pups het grootste te maken.(meer maals kampioen) Helaas geen witte pups en de fokkers die op de lijst stonden trokken zich terug voor een pup uit dit nest. Want niet wit is geen kans op een eerste plaats op shows enz. Een heel nest prachtige gezonde cotons komt nu bij mensen terecht die niet gaan fokken of showen.

Dit zal bij veel meer rassen gebeuren denk ik. En als bezitter van de mooiste liefste Coton vind ik dat heel raar.
het is idd een scenario voor problemen, en het is eigenlijk onbegrijpelijk dat dit soort modefokken nog steeds bestaat ( tegen beter weten in, moet ik aannemen. )
Afbeelding
Neeltje

Zoie schreef:
Neeltje schreef:
Zoie schreef:
MirandaH schreef: En als die Winner nu juist wèl eens een uitzonderlijk goed exemplaar van het ras is? Qua karakter, gezondheid èn uiterlijk?

nou, kijk. Stel b.v. HD begint in een populatie een opvallend probleem te worden. Vervolgens gaat men begrijpelijkerwijs proberen HD uit de populatie te fokken door alleen met goedgeheupte honden te fokken.

Maar niet met alle goedgeheupte honden wordt gefokt, er vindt een voorselectie plaats op andere critria ( kampioen, kleur, vul maar in ).

Op die manier creeer je een verenging van de oorspronkelijke genenpoel, en of dat een probleem is of niet, hangt er maar van af ( namelijk hoe groot die poel is, wat er in zit, en hoe streng je verengt, wat je weggooit en wat je overhoudt, hoe vaak je het doet enz. )

Kijk als iemand zegt dat je niet met een hond hoe goed hij ook is vaker dan zo vaak moet fokken, is iedereen het er mee eens. Maar als je zegt dat je alleen met de beste moet fokken, denken veel mensen blijkbaar dat je aan het ras verbeteren bent. In zekere zin klopt dat ook, maar toch creeer je theoretisch precies dezelfde problemen als in het eerste geval, alleen vertraagd. Zoals je met lijnteelt vertraagd dezelfde problemen tegenkomt als met inteelt.
Ik weet het fijne niet van fokken, maar ik neem aan als ze 'n ras kunnen verpesten dat er ook 'n manier is om het weer gezonder te maken?
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

Zoie schreef:

het is idd een scenario voor problemen, en het is eigenlijk onbegrijpelijk dat dit soort modefokken nog steeds bestaat ( tegen beter weten in, moet ik aannemen. )
Ik hoop toch dat je hier de fokkers bedoelt die geen pup wilden uit dit nest omdat ze teveel kleur in hun vacht hadden? Het blijven cotons maar er wordt omdat ze nu naar "jan publiek" gaan niet meer mee gefokt. Niet anders dan de nestjes die je via mp kunt terug vinden maar zeker niet die via de ras vereniging.

Kijk dit bedoel ik nu ook. Moederhond heeft meerder utjes hoor op show. Alle gezondheidsonderzoeken met goed gevolg afgelegd. Maar is niet helemaal wit. Dus na 1998 niet meer intressant om nog mee te fokken. (is wel gebeurt anders had ik mijn Spikey niet)

Zo maak je als fokkers je genen pool heel erg smal denk ik dan. (en er achter aan denk ik wees dus blij met mp?)
Afbeelding
gevni havanezers
Zoie
Zeer actief

Neeltje schreef:[Ik weet het fijne niet van fokken, maar ik neem aan als ze 'n ras kunnen verpesten dat er ook 'n manier is om het weer gezonder te maken?
Volgens mij is dat niet gezegd. Weggegoid is weggegooid, en overgehouden is overgehouden. Al kan je natuurlijk altijd honden van buiten het ras infokken.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

blacky schreef:
Zoie schreef:

Ik hoop toch dat je hier de fokkers bedoelt die geen pup wilden uit dit nest omdat ze teveel kleur in hun vacht hadden? Het blijven cotons maar er wordt omdat ze nu naar "jan publiek" gaan niet meer mee gefokt. Niet anders dan de nestjes die je via mp kunt terug vinden maar zeker niet die via de ras vereniging.
ja, en vooral ook die aanpassing van de rasstandaard.

Kijk dit bedoel ik nu ook. Moederhond heeft meerder utjes hoor op show. Alle gezondheidsonderzoeken met goed gevolg afgelegd. Maar is niet helemaal wit. Dus na 1998 niet meer intressant om nog mee te fokken. (is wel gebeurt anders had ik mijn Spikey niet)

Zo maak je als fokkers je genen pool heel erg smal denk ik dan. (en er achter aan denk ik wees dus blij met mp?)
dat laatste is vloeken in de kerk :mrgreen:

citaat ( http://www.rasclubmainecoon.nl/rmc26.htm ) :

-Klinkt heel grof om het zo te zeggen maar een relatief klein deel van deze honden van de fokpopulatie is tentoonstelling fokpopulatie. Je ziet het ook op straat. Je hebt kleine hondjes met haren die twee keer zo lang zijn als het hondje, dat zijn de showmodelletjes. Je hebt grotere honden, die tot het zelfde ras behoren en ingeschreven staan in het zelfde stamboek met alles er op en er aan. Honden waarvoor de gevestigde fokker in de kynologie zijn neus zou ophalen als hij ze ziet. Op een of andere manier wordt een deel gefokt, hoe raar het ook klinkt in dierenwinkels en gewoon bij de buren die een nestje fokken voor de overburen. Wij zien dit als een gunstige ontwikkeling voor het ras. Als de showlijnen op hun eind komen omdat die bekjes toch wel erg klein beginnen te worden en die tong er niet meer in past en die trachea helemaal dicht slaat en ze op drie jaar dood gaan in plaats van zes jaar, dan ligt er nog een gigantische variatie op ze te wachten om met die hondjes het ras weer op te bouwen. Dan doe je weliswaar tijdelijk weer water bij de wijn voor de haarlengte en de grootte van de hond. Maar er ligt een groep te wachten die zo gebruikt mag worden binnen de fokkerij om laten we zeggen de vitaliteit weer te verhogen.

Nu ja, laten we het beschouwen als een prikelende stelling, ik zou de pretnestjes niet willen propageren, maar soms vraag je je wel af of de rv- fok het er niet naar probeert te maken, althans met sommige rassen.
Afbeelding
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Neeltje schreef:
Zoie schreef:
Neeltje schreef:
Zoie schreef: dan wil dat nog niet zeggen dat het de geschikte paringspartner voor jouw hond is.

Nee maar dat zeg ik ook niet. Jij stelt daarentegen wel dat het dan maar per definitie niet zo is, lijkt me toch ook enigzins kort door de bocht.

Ik weet het fijne niet van fokken, maar ik neem aan als ze 'n ras kunnen verpesten dat er ook 'n manier is om het weer gezonder te maken?
Op de lange termijn niet denk ik, tenzij iemand in staat is nieuwe genen te maken.
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Zoie schreef:tsja, het probleem komt bij mij een beetje over als een klassiek geval van gedeelde verantwoordelijkheid is niemands verantwoordelijkheid.
Jawel, keurmeersters. En vervolgens domme fokkers, maar eigenlijk kan je die ook niet heel veel kwalijk nemen als ze zich richten op eisen van keurmeesters.

Een klein beetje off-topic: de siamees. Toen ik nog kind was hadden wij kennissen met siamezen, en ik ben straalverliefd geworden op het ras destijds. Pas heel veel later begon ik heel voorzichtig te denken aan een eigen siamees, maar ik ben me rotgeschrokken van die foto's van wat nu siamezen zijn. Monsterlijke gedrochten zijn het geworden, en ze leken amper meer op die (stamboom-)siamezen die die kennis destijds had.

Ik heb mij eigen siamese avontuur gehad met veel te vroeg gestorven Pippipoes, kruising Siamees die met 5 weken in een Portugese vuilcontainer is gevonden, en inmiddels weet ik dat er veel mensen hun best doen om die oorspronkelijke siamees (onder een andere naam) weer terug te fokken, dus er is hoop voor het ras waar ik als 10-jarige compleet voor viel, omdat het een soort exotische wilde katten leken, mini-tijgers met blauwe ogen. Maar wat ik aan 'kampioenen' heb gezien, veels te hoog op de poten, veels te mager, veels te grote oren en veels te schuine schele ogen, dat lijkt niet op die indrukwekkende wezens waar ik verliefd op ben geworden.

Siazemezen zijn tot extreme gedrochten verworden omdat keurmeesters extreme uiterlijkheden beloonden, en dat doen ze met honden idem dito. Ze lezen "grote oren", en ze gaan voor de grootste oren, ze lezen "platte snuit"en ze gaan voor de platste. En de fokkers hobbelen erachteraan.

Wat keurmeesters zouden moeten doen is hun ambt neerleggen als ze meer dan eens een medische afwijking tot status hebben gepromoveerd. Wat fokkers zouden moeten doen is kijken naar het ras van 50 of 100 jaar geleden, en *dat* fokken, ongeacht of het scoort op shows.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

sirene schreef:
Mensen zonder fokpretenties willen gewoon een leuke vriendelijke gezonde hond. Het hele showgebeuren blijft voor gewone mensen een hoop blabla en matelpakjes en gezeur over gangen en lijnen. Met alle respect, maar fokkers die shows lopen enzo, zijn in de ogen van de rest van de mensheid vergelijkbaar met mensen die modeltreintjes hebben op zolder of postzegels verzamelen, of startrek-fans die naar conventies gaan. Niks mis mee, ik ben Startrek-fan en ik ben naar een hoop conventies geweest :mrgreen: Maar de invloed van de pupkoper in het hele verhaal kan je dus wegstrepen. Het is maar een heel klein wereldje dat zich bemoeit met rasstandaards, en de pupkopers horen daar niet bij.
Ik ben het niet met je eens. Ook pupkopers hebben verantwoording. Voor het ras waarvoor ze kiezen> dat ze een fokker uitzoeken die geeft om het ras, zijn historie, de rasstandaard en de gezondheid. "Ik wist niet waar je op moest letten" en "ik vertrouwde de fokker" is wel erg makkelijk.
Er is zat info te vinden op internet.
Ik heb het dus niet eens over shows. Daar hoeven pupkopers zich echt neut voor te interesseren.
Van pupkopers mag je verwachten dat ze zich verdiept hebben in het ras wat betreft gedrag, om te kijken of het een ras is wat bij hen past. Het is al helemaal geweldig als ze vervolgens op zoek gaan naar een hond met stamboom, en nog beter als ze hebben geconstateerd dat de ouders van het nest waar ze voor gaan de nodige lintjes hebben behaald.

En daar houdt het op. Pupkopers die niet zelf van plan zijn om te fokken of te showen zal het complete Hemaworst zijn of hun pup 10 cm boven of onder de rasstandaard zit, of er een oortje blijft flappen of dat de staart niet mooi in de krul zit. Mensen willen een leuke lieve hond. Een hond die vriendelijk is tegen visite maar aanslaat bij onraad, een hond die netjes onder tafel ligt in een restaurant en vrolijk in de tuin kan dollen met de kinders, een hond die met alle vreemde honden overweg kan maar die zijn leven zou geven als een vreemde hond zijn tanden in jou wil zetten.

Fokkers - met uitzonderingen- denken dat het pupkopers iets kan schelen als er een verkeerde kleur in hun hond zit of de staart te kort of te lang is. En daar ligt dus die enorme kloof tussen stamboomfokkers en de gemiddelde pupkoper.

Mensen. Willen. Een. Lieve. Leuke. Gezonde. en Betaalbare Hond.

En momenteel is het zo dat de leuke lieve gezonde betaalbare honden maar deels te vinden zijn bij de goeie fokkers, deels in het asiel, deels in het buitenland en hoe je het ook ziet, ook deels bij de broodfokkers, de dierenwinkels en elders op marktplaats. :roll:

Goeie fokkers zouden eens iets aan marktonderzoek moeten doen en 100% moeten gaan produceren wat de consument wil in plaats van achter keurmeesters aan te jakkeren. :roll:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Neeltje

Hanneke2 schreef:
sirene schreef:
Mensen zonder fokpretenties willen gewoon een leuke vriendelijke gezonde hond. Het hele showgebeuren blijft voor gewone mensen een hoop blabla en matelpakjes en gezeur over gangen en lijnen. Met alle respect, maar fokkers die shows lopen enzo, zijn in de ogen van de rest van de mensheid vergelijkbaar met mensen die modeltreintjes hebben op zolder of postzegels verzamelen, of startrek-fans die naar conventies gaan. Niks mis mee, ik ben Startrek-fan en ik ben naar een hoop conventies geweest :mrgreen: Maar de invloed van de pupkoper in het hele verhaal kan je dus wegstrepen. Het is maar een heel klein wereldje dat zich bemoeit met rasstandaards, en de pupkopers horen daar niet bij.
Ik ben het niet met je eens. Ook pupkopers hebben verantwoording. Voor het ras waarvoor ze kiezen> dat ze een fokker uitzoeken die geeft om het ras, zijn historie, de rasstandaard en de gezondheid. "Ik wist niet waar je op moest letten" en "ik vertrouwde de fokker" is wel erg makkelijk.
Ik heb het dus niet eens over shows. Daar hoeven pupkopers zich echt neut voor te interesseren.
Van pupkopers mag je verwachten dat ze zich verdiept hebben in het ras wat betreft gedrag, om te kijken of het een ras is wat bij hen past. Het is al helemaal geweldig als ze vervolgens op zoek gaan naar een hond met stamboom, en nog beter als ze hebben geconstateerd dat de ouders van het nest waar ze voor gaan de nodige lintjes hebben behaald.

En daar houdt het op. Pupkopers die niet zelf van plan zijn om te fokken of te showen zal het complete Hemaworst zijn of hun pup 10 cm boven of onder de rasstandaard zit, of er een oortje blijft flappen of dat de staart niet mooi in de krul zit. Mensen willen een leuke lieve hond. Een hond die vriendelijk is tegen visite maar aanslaat bij onraad, een hond die netjes onder tafel ligt in een restaurant en vrolijk in de tuin kan dollen met de kinders, een hond die met alle vreemde honden overweg kan maar die zijn leven zou geven als een vreemde hond zijn tanden in jou wil zetten.

Fokkers - met uitzonderingen- denken dat het pupkopers iets kan schelen als er een verkeerde kleur in hun hond zit of de staart te kort of te lang is. En daar ligt dus die enorme kloof tussen stamboomfokkers en de gemiddelde pupkoper.

En momenteel is het zo dat de leuke lieve gezonde betaalbare honden maar deels te vinden zijn bij de goeie fokkers, deels in het asiel, deels in het buitenland en hoe je het ook ziet, ook deels bij de broodfokkers, de dierenwinkels en elders op marktplaats. :roll:

Goeie fokkers zouden eens iets aan marktonderzoek moeten doen en 100% moeten gaan produceren wat de consument wil in plaats van achter keurmeesters aan te jakkeren. :roll:
Daar heb je helemaal gelijk in. En wat ik hiervoor zei over het ras gezonder maken, als daarvoor 'n ander ras gebruikt zou moeten worden, hoor je mij niet. Dat laat ik, zoals Hanneke hier al zegt, aan de fokker over hoe dat het beste moet gebeuren. Ik krijg altijd al te horen op het bullen forum dat ik 'zeur' over hoe de franse bulldog er nu uitziet t.o.v. het bulletje dat wij in de jaren 60 hadden, want dat is dan niet zeggen ze. Nu op de paar foto's die ik van d'r heb kun je het echt wel zien. Hogere poten, langere neus en slanker.
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

Hanneke2 schreef:
sirene schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Afbeelding
gevni havanezers
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Hanneke2 schreef:
Zoie schreef:tsja, het probleem komt bij mij een beetje over als een klassiek geval van gedeelde verantwoordelijkheid is niemands verantwoordelijkheid.
Jawel, keurmeersters. En vervolgens domme fokkers, maar eigenlijk kan je die ook niet heel veel kwalijk nemen als ze zich richten op eisen van keurmeesters.
.
Volgens mij komen de fokkers (en gezamelijk de rasvereniging) op de eerste plaats als verantwoordelijken.
Zij bepalen de rasstandaard en niet de keurmeester.
De keurmeester dient te keuren volgens de standaard.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

ranetje schreef:
Hanneke2 schreef:
.
Volgens mij komen de fokkers (en gezamelijk de rasvereniging) op de eerste plaats als verantwoordelijken.
Zij bepalen de rasstandaard en niet de keurmeester.
De keurmeester dient te keuren volgens de standaard.
Als wij als niet-belanghebbenden er al niet uitkomen :wink: , dan ben ik bang dat de mensen die het aangaat al helemaal naar elkaar gaan zitten kijken en wijzen :N:

Kan een overkoepelende instantie als de RvB hier niet een aanjagende rol in spelen?
Afbeelding
Chione
Zeer actief

Ongelezen bericht door Chione »

Hanneke2 schreef:

Een klein beetje off-topic: de siamees. Toen ik nog kind was hadden wij kennissen met siamezen, en ik ben straalverliefd geworden op het ras destijds. Pas heel veel later begon ik heel voorzichtig te denken aan een eigen siamees, maar ik ben me rotgeschrokken van die foto's van wat nu siamezen zijn. Monsterlijke gedrochten zijn het geworden, en ze leken amper meer op die (stamboom-)siamezen die die kennis destijds had.

Ik heb mij eigen siamese avontuur gehad met veel te vroeg gestorven Pippipoes, kruising Siamees die met 5 weken in een Portugese vuilcontainer is gevonden, en inmiddels weet ik dat er veel mensen hun best doen om die oorspronkelijke siamees (onder een andere naam) weer terug te fokken, dus er is hoop voor het ras waar ik als 10-jarige compleet voor viel, omdat het een soort exotische wilde katten leken, mini-tijgers met blauwe ogen. Maar wat ik aan 'kampioenen' heb gezien, veels te hoog op de poten, veels te mager, veels te grote oren en veels te schuine schele ogen, dat lijkt niet op die indrukwekkende wezens waar ik verliefd op ben geworden.

Siazemezen zijn tot extreme gedrochten verworden omdat keurmeesters extreme uiterlijkheden beloonden, en dat doen ze met honden idem dito. Ze lezen "grote oren", en ze gaan voor de grootste oren, ze lezen "platte snuit"en ze gaan voor de platste. En de fokkers hobbelen erachteraan.

Wat keurmeesters zouden moeten doen is hun ambt neerleggen als ze meer dan eens een medische afwijking tot status hebben gepromoveerd. Wat fokkers zouden moeten doen is kijken naar het ras van 50 of 100 jaar geleden, en *dat* fokken, ongeacht of het scoort op shows.
Als fokker kun je natuurlijk ook beslissen om niet voor die extremen te gaan en dan maar niet te winnen of uberhaupt te gaan showen. Ik heb Perzen en bewust voor traditionele pPerzen gekozen, daar hoef je op een show niet mee aan te komen, maar hun gezondheid etc gaat mij vele malen voor elke beker/lintje dan ook. En zo zijn er gelukkig steeds meer mensen.
~“ With eyes full of prejudice, you will never see the world for what it is.."~

~
Afbeelding
~
Chione
Zeer actief

Hanneke2 schreef:
sirene schreef:

1 v.d problemen is juist dat 'de consument' ook die extremen wil. Geen markt, geen fok. Als er niet zoveel vraag was naar mini hondjes, extreme Bullen, platneuzen etc, werden die toch echt niet op zo'n grote schaal gefokt. Ook consumenten kijken veel te veel naar uiterlijkheden en nemen evt gezondheidsproblemen dan maar voor lief of gaan achteraf janken.

~
Afbeelding
~
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

Chione schreef:
Hanneke2 schreef:Goeie fokkers zouden eens iets aan marktonderzoek moeten doen en 100% moeten gaan produceren wat de consument wil in plaats van achter keurmeesters aan te jakkeren. :roll:
1 v.d problemen is juist dat 'de consument' ook die extremen wil. Geen markt, geen fok. Als er niet zoveel vraag was naar mini hondjes, extreme Bullen, platneuzen etc, werden die toch echt niet op zo'n grote schaal gefokt. Ook consumenten kijken veel te veel naar uiterlijkheden en nemen evt gezondheidsproblemen dan maar voor lief of gaan achteraf janken.
precies, als fokkers zouden "produceren"dat de gemiddelde consument wil , worden het dus hondjes met extremen in diverse rassen óf hondjes met fouten, hoe vaak ik de vraag al niet heb gekregen of ik geen pup met een "foutje"heb, ja zelfs vragen ze om knikstaarten, want die zijn vast goedkoper en ze willen er toch niet mee showen :19:

fokkers moeten er alles aan doen om gezonde honden te fokken die aan de rasstandaard voldoen, rasstandaarden zijn relatief en kunnen verschillend geinterpreteerd worden, iemand die daar in door slaat door bv steeds plattere snuiten te fokken, fokt de honden niet meer gezond
dus daar ligt de grens meteen al.
gezonde honden fokken binnen de rasstandaard, als iedereen dat zou doen en dat zou erkennen zou er een hoop minder ellende zijn.

edit: en ook bij fokkers die dit wél doen, dus fokken zoals het in mijn ogen hoort, wordt wel eens een "mindere"pup geboren, maar om daar nu op te gaan fokken omdat de consument een goedkope hond wil, kom op zeg :roll:
net als het vooroordeel dat een stamboom zoveel extra geld kost, echt waar :devil:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Chione
Zeer actief

Podenji schreef:
Chione schreef:
Hanneke2 schreef:Goeie fokkers zouden eens iets aan marktonderzoek moeten doen en 100% moeten gaan produceren wat de consument wil in plaats van achter keurmeesters aan te jakkeren. :roll:
precies, als fokkers zouden "produceren"dat de gemiddelde consument wil , worden het dus hondjes met extremen in diverse rassen óf hondjes met fouten, hoe vaak ik de vraag al niet heb gekregen of ik geen pup met een "foutje"heb, ja zelfs vragen ze om knikstaarten, want die zijn vast goedkoper en ze willen er toch niet mee showen :19:

fokkers moeten er alles aan doen om gezonde honden te fokken die aan de rasstandaard voldoen, rasstandaarden zijn relatief en kunnen verschillend geinterpreteerd worden, iemand die daar in door slaat door bv steeds plattere snuiten te fokken, fokt de honden niet meer gezond
dus daar ligt de grens meteen al.
gezonde honden fokken binnen de rasstandaard, als iedereen dat zou doen en dat zou erkennen zou er een hoop minder ellende zijn.

:ok:

~
Afbeelding
~
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Chione schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat 100% van de pupkopers die extremen wil. Toen die extremen er nog niet waren, werden er toch ook honden verkocht? Het blijft een keuze van de fokkers om tegemoet te komen aan die extreme wensen. Juist van fokkers aangesloten bij rasverenigingen vind ik dat je zou mogen verwachten dat ze enige afstand houden van de grillen van de consument. Doen ze dat niet, dan zijn ze in mijn ogen niets beter dan de broodfokkers waar (terecht) zo op afgegeven wordt.
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Gos schreef:
Chione schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat 100% van de pupkopers die extremen wil. Toen die extremen er nog niet waren, werden er toch ook honden verkocht? Het blijft een keuze van de fokkers om tegemoet te komen aan die extreme wensen. Juist van fokkers aangesloten bij rasverenigingen vind ik dat je zou mogen verwachten dat ze enige afstand houden van de grillen van de consument. Doen ze dat niet, dan zijn ze in mijn ogen niets beter dan de broodfokkers waar (terecht) zo op afgegeven wordt.
Dat is natuurlijk ook zo. Maar de volgorde is andersom; het is niet eerst de wens van de pupkoper om iets extreems te willen, maar er is eerst een hond op 1 gezet die iets extreems had bijv. Daardoor denken mensen heel gauw dat dat ook de beste ís en willen ze ook zo eentje.

Dan heb je gelijk als je zegt dat fokkers niet mee moeten doen met daarop te gaan fokken, maar kennelijk is het winnen op shows en de daaraan gerelateerde pupverkoop (!) , want ja, daar draait het wel om, toch wel belangrijker. En zeg nou zelf, als je met je normale hond naar show gaat en die wordt telkens de ring uitgestuurd dan hou je op met showen. Dat heb ik al vaker zien gebeuren.
Gevolg is dan dat de extremen wel blijven komen en bij een andere keurmeester toch weer geplaatst worden omdat er dan niks anders in de ring staat. (en dan laat ik vriendjespolitiek nog buiten beschouwing)
Het blijft een moeilijke materie omdat je met persoonlijke smaak te maken hebt.

En aangesloten bij een rasvereniging zegt niets over de fokker.
Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Moniek B. »

bulletjebe schreef:
Gos schreef:
Chione schreef:
Dat is natuurlijk ook zo. Maar de volgorde is andersom; het is niet eerst de wens van de pupkoper om iets extreems te willen, maar er is eerst een hond op 1 gezet die iets extreems had bijv. Daardoor denken mensen heel gauw dat dat ook de beste ís en willen ze ook zo eentje.

Dan heb je gelijk als je zegt dat fokkers niet mee moeten doen met daarop te gaan fokken, maar kennelijk is het winnen op shows en de daaraan gerelateerde pupverkoop (!) , want ja, daar draait het wel om, toch wel belangrijker. En zeg nou zelf, als je met je normale hond naar show gaat en die wordt telkens de ring uitgestuurd dan hou je op met showen. Dat heb ik al vaker zien gebeuren.
Gevolg is dan dat de extremen wel blijven komen en bij een andere keurmeester toch weer geplaatst worden omdat er dan niks anders in de ring staat. (en dan laat ik vriendjespolitiek nog buiten beschouwing)

Is dat zo, dat eerst een hond op 1 gezet wordt en dat mensen dat extreme dan willen? Ik vraag het me af....
In mijn ogen zijn heel veel rassen extreem; een franse bulldog, een sharpei, een chihuahua etc etc. Ik wil wel benadrukken; in mijn ogen want ik wil niemand veroordelen of zo. Maar ik zou nooit kiezen voor een dergelijke hond, maar toch zijn er mensen die deze rassen leuk vinden en ook aan deze discussie deelnemen. Blijkbaar vinden wij mensen in het algemeen dus die extremen ook wel erg leuk, zonder dat het nog weer extremer wordt dan extreem.. Als vb de Franse Bulldog; ik begrijp dat ze er nu extremer uitzien dan in de jaren zestig, maar ik denk dat ik die Franse Bulldog ook al extreem gevonden had.. Of ben ik nu te extreem in mijn denkwijze? :pffff: :mrgreen:
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

Moniek B. schreef:
bulletjebe schreef:
Gos schreef:
Chione schreef: 1 v.d problemen is juist dat 'de consument' ook die extremen wil. Geen markt, geen fok. Als er niet zoveel vraag was naar mini hondjes, extreme Bullen, platneuzen etc, werden die toch echt niet op zo'n grote schaal gefokt. Ook consumenten kijken veel te veel naar uiterlijkheden en nemen evt gezondheidsproblemen dan maar voor lief of gaan achteraf janken.

Is dat zo, dat eerst een hond op 1 gezet wordt en dat mensen dat extreme dan willen? Ik vraag het me af....
In mijn ogen zijn heel veel rassen extreem; een franse bulldog, een sharpei, een chihuahua etc etc. Ik wil wel benadrukken; in mijn ogen want ik wil niemand veroordelen of zo. Maar ik zou nooit kiezen voor een dergelijke hond, maar toch zijn er mensen die deze rassen leuk vinden en ook aan deze discussie deelnemen. Blijkbaar vinden wij mensen in het algemeen dus die extremen ook wel erg leuk, zonder dat het nog weer extremer wordt dan extreem.. Als vb de Franse Bulldog; ik begrijp dat ze er nu extremer uitzien dan in de jaren zestig, maar ik denk dat ik die Franse Bulldog ook al extreem gevonden had.. Of ben ik nu te extreem in mijn denkwijze? :pffff: :mrgreen:
Het is dus ook al jaren bezig, alleen nu sinds internet, gaat het allemaal wat sneller en komt het meer in beeld omdat nu ook de modefokkers snel van hun pups afkomen en een bepaalde doelgroep bedienen.

Zie het voorbeeld van de sharpei hierboven. Een zichzelf respecterende fokker zou in mijn ogen nooit zoiets willen fokken. Maar een sharpei zonder rimpels is tegenwoordig in de ogen van veel mensen geen echte meer. Ook niet van de modefokkers want die zal het een zorg zijn hoe het met de hond is, ze willen pups verkopen. Over twee jaar fokken ze wel weer iets anders wat 'goed' in de markt ligt. Hun oudere sharpei moeders hebben ze dan ook al weggedaan.
En nogmaals, het zegt niks over het wel of niet aangesloten zijn bij een rasvereniging, dat is het gekke ervan.
bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Ik begrijp af en toe het woord "fokkerskunst" niet.
Goed, als je een ras op een hoger plan brengt, wel.
Maar wie heeft ooit verzonnen dat (bijvoorbeeld) dit ras
Afbeelding
..omgevormd kon worden naar een ziekelijk creatuur met een scala aan afwijkingen. Maar ja, die rimpeltjes hè. Dát wil het kopend publiek.
Zonder rimpels geen pei, zonder rimpels geen kopers....dus wordt er op lèkker veel rimpels gefokt. :19:
Afbeelding
Ik begrijp al überhaupt niet dat je als koper zo'n ziekelijke griezel in je huis wilt...
:jank: Zoiets had ik nog niet eerder gezien; wat triest voor dat hondje. Die pup heeft ook nergens meer zwart en die hond erboven wel. Is zwart ook uit de mode misschien :evil:
Neeltje

bulletjebe schreef:
Nanna schreef:Ik begrijp af en toe het woord "fokkerskunst" niet.
Goed, als je een ras op een hoger plan brengt, wel.
Maar wie heeft ooit verzonnen dat (bijvoorbeeld) dit ras
Afbeelding
..omgevormd kon worden naar een ziekelijk creatuur met een scala aan afwijkingen. Maar ja, die rimpeltjes hè. Dát wil het kopend publiek.
Zonder rimpels geen pei, zonder rimpels geen kopers....dus wordt er op lèkker veel rimpels gefokt. :19:
Afbeelding
Ik begrijp al überhaupt niet dat je als koper zo'n ziekelijke griezel in je huis wilt...
:jank: Zoiets had ik nog niet eerder gezien; wat triest voor dat hondje. Die pup heeft ook nergens meer zwart en die hond erboven wel. Is zwart ook uit de mode misschien :evil:
Volgens mij heeft deze pup beetje last van 'n allergie of zo, velletje ziet er niet zo lekker uit.

Dit zijn foto's van ons bulletje uit 1960. En wat mij daar het meeste opvalt is dat vooral de voorpootjes hoger lijken dan bij de huidige bulldog en zeer zeker ook de snuit. Jammer genoeg heb ik er geen betere foto's van en die ik heb zijn van die ienie minie foto's nog genomen met zo'n boxje.

Afbeelding
Gos
Zeer actief

bulletjebe schreef: En nogmaals, het zegt niks over het wel of niet aangesloten zijn bij een rasvereniging, dat is het gekke ervan.
Dat is het trieste ervan. Nu hebben we het hier voornamelijk over de extremen, maar het geldt natuurlijk ook voor minder extreme eigenschappen en gezondheid in het algemeen. Per rasvereniging zullen er ook nog wel verschillen zijn, maar het geeft voor mij wel heel duidelijk aan dat een rasvereniging nog geen garantie is voor fatsoenlijk fokken. En buiten een rasvereniging fokken nog geen garantie is van onfatsoenlijk fokken :wink:

Ik denk dat de rasvereniging van "mijn" ras het dan nog niet zo slecht doet, maar ik twijfel toch erg aan de waarde van alle lopende campagnes en initiatieven dat iedere pupkoper nou zo nodig naar de rasverenigingen moet worden gestuurd....
Gos
Zeer actief

Neeltje schreef: Afbeelding
Duidelijk genoeg om verschillen te zien. Neem het niet verkeerd op, maar dit hondje uit het verleden is voor mij toch veel mer hond dan de huidige.
Neeltje

Gos schreef:
Neeltje schreef: Afbeelding
Duidelijk genoeg om verschillen te zien. Neem het niet verkeerd op, maar dit hondje uit het verleden is voor mij toch veel mer hond dan de huidige.
Nee hoor, ik neem het niet verkeerd op, ik zeg ook altijd als ik 8 jaar geleden had geweten wat ik nu allemaal weet, was er geen franse bulldog gekomen. Kijk ik wist van de warmte en het knorren. Maar al de ellende die erbij gekomen is, geen flauwe notie. En hoe lief en gaaf ik ze ook vind, m'n volgende hondje wordt geen bulletje. Het karakter is wel precies hetzelfde en daar ging het me ook het meeste om, het olijke karakter van 'n bulletje.
Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Moniek B. »

Gos schreef:Duidelijk genoeg om verschillen te zien. Neem het niet verkeerd op, maar dit hondje uit het verleden is voor mij toch veel mer hond dan de huidige.
Voor mij geldt dat ook.. dit hondje uit het verleden lijkt voor mij veel meer op een echte hond, maar.... ik zou ook dit hondje uit het verleden niet kiezen. Vind dit al veel te ver afstaan van het idee dat ik bij een hond heb. Maar; dat is persoonlijke smaak ook denk ik (en voel je niet aangevallen, want nu lijkt het net of jij 'veroordeeld' wordt voor de keuze van het ras maar dat is zeker niet mijn bedoeling!!)

Waar trek je de grens is denk ik de grote vraag en dat is in mijn visie in elk geval op het moment dat er fysieke beperkingen gaan ontstaan doordat de hond op een bepaald uiterlijk gefokt wordt. Als meer mensen die keuze zouden maken, zouden de extremen minder gefokt worden denk ik...
Maar terwijl ik dit type realiseer ik me heel goed dat het ook daarin moeilijk is om grenzen te trekken... de Flatcoated is op basis van uiterlijk in elk geval in mijn ogen nog voldoende hond die over het algemeen zonder problemen goed kan bewegen, kan ademen en zien. Maar het fokken heeft wel geleid tot heel heel veel kanker in het ras. Ook wel extreem eigenlijk :denken:
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”