Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wandelen in Echten 21 januari

Wilt u graag eens gezamenlijk wandelen met de honden, zoekt of kent u een leuke wandelroute ? Vermeld het hier !

Moderator: moderatorteam

Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco
Aantal honden: 2

Re: Wandelen in Echten 21 januari

Ongelezen bericht door Kit »

rickterveen schreef:Zo alles weer bijgelezen, ik had geen tijd voor het forum maar na de hele dag in de O & O schoolbanken
gezeten te hebben kan het weer even.

Ik vond het erg leuk om te zien wie er allemaal achter zijn forumnaam schuilt
En het was uiteraard lekker weer, Ben is helaas wat benauwd en vluchtte dan ook weg
voor de honden maar toen de stoom er wat af was sukkelde hij lekker mee.

Ik ga zeker nog eens mee maar dan in een kleinere groep of als het
kan dat we van een grote groep wat kleinere groepjes vormen. Dan is het
wat makkelijker voor Ben om mee te komen :)

Goed ik ga foto´s kijken :)

Ben heeft het geweldig goed gedaan Rick! :ok: :ok:
Kiran
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Kiran »

Tamara. schreef:Ik lees in de laatste reacties een en ander over (veel) spanning onderling maar het kan ook aan mijn referentiekader liggen voor wat betreft het wandelen in (grote) groepen of sowieso aan mij en wat ik wel of geen weinig tot veel spanning vind, maar ik vond het nog best meevallen :19: Ik heb zelfs het idee dat wij, als baasjes, er meer van maken dan dat de honden het hebben gedaan :wink:

Wat verwachten mensen? Dat als je 15 tot 20 vreemde honden bij elkaar gooit, eerst (ruim) een half uur moet staan wachten waarbij spanning wordt opgebouwd dat er dan geen spanning is onderling?

Er is geen enkele hond op elkaar geklapt en ondanks dat er wat spanning was op sommige momenten/tussen sommige honden, want dat ontken ik ook helemaal niet, denk ik zo dat wij het groter maken dan nodig is :wink:

Ik hoor het graag als ik het verkeerd zie en ik hoor het al helemaal graag als er commentaar op mij en fien is :mrgreen:
Ben het helemaal met je eens :ok:
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Kit schreef:
rickterveen schreef:Zo alles weer bijgelezen, ik had geen tijd voor het forum maar na de hele dag in de O & O schoolbanken
gezeten te hebben kan het weer even.

Ik vond het erg leuk om te zien wie er allemaal achter zijn forumnaam schuilt
En het was uiteraard lekker weer, Ben is helaas wat benauwd en vluchtte dan ook weg
voor de honden maar toen de stoom er wat af was sukkelde hij lekker mee.

Ik ga zeker nog eens mee maar dan in een kleinere groep of als het
kan dat we van een grote groep wat kleinere groepjes vormen. Dan is het
wat makkelijker voor Ben om mee te komen :)

Goed ik ga foto´s kijken :)

Ben heeft het geweldig goed gedaan Rick! :ok: :ok:
Van wat ik zo een beetje heb gelezen, vond ik ook dat 'ie het heel erg goed deed :ok:
vosse
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Poedels

Ongelezen bericht door vosse »

Ik wilde hier mijn mond over houden, maar ga toch reageren.

Over de start hoor je mij ook zeker niet.
Dan is het logisch dat er een hoog spanningsniveau is, vooral na 15 min wachten.

Gewoon op wat ik gezien heb deze wandeling, vielen onderstaande mij op.
Dat er gegromd en gecorrigeerd wordt hoor je mij ook niet over. Maar honden die zich overgeven en
vervolgens er een hond op ligt die gewoon door gaat en niemand ingrijpt. Ja dat gaat mij wel te ver.

Misschien dat jullie (Tamara en Kiran(sorry weet je naam even niet) het weinig spanning vonden omdat jullie hier aangewend zijn? Opper ook maar wat hoor.

Maar ik vond Kiran de hele wandeling erg opdringerig en er werd vrij weinig van gezegd.
Er was weinig interactie tussen baas en hond. Elke keer als we er echt goed flauw van waren, werd
er ergens vandaan geschreeuwd dat hij door moest lopen. Dat gebeurde ook. Voor 1 sec.

Nu is Fien ook niet de makkelijkste. Dat wisten we allemaal natuurlijk.
Maar vond die soms ook behoorlijk ver gaan. Heb een paar keer gezien dat
Narda zich overgaf en Fien gewoon door ging. Ook daar werd dan vrij laat ingegrepen, misschien ook lastig in zo'n vrij grote groep die zo verspreidt loopt.
Tuurlijk redden ze zich wel en eet Fien Narda ook echt niet op.
Maar vind wel dat het dan genoeg moet zijn en er ingegrepen moet worden.
Maar Tamara ik moet je wel complimenteren (en dat zeg ik niet om wat ik hierboven schrijf) dat je qua jagen zeer goed werk hebt verricht met Fien.

Ik zag zeker verschil tussen Luna-Narda-Manga en Kiran-Fien-Narda.
Nogmaals er is niks ernstigs gebeurd, maar dit zijn dingen wat IK bijv. erg vervelend vond.
Manga gaat soms ook een stap te ver met Narda (met name als Narda aan de riem loopt).
Zie ik het niet dan heeft Ellen het recht om Manga daarin te corrigeren.

Maar wat ieder van zijn/haar tolereert is helemaal aan zichzelf natuurlijk. Maar wil ook graag mijn inzicht/mening even uiten.
Wat ieder daar mee doet moet diegene zelf weten.
Ook lees ik zeker aandachtig jullie opmerkingen/meningen.
Kiran
Zeer actief

vosse schreef:Ik wilde hier mijn mond over houden, maar ga toch reageren.

Dan is het logisch dat er een hoog spanningsniveau is, vooral na 15 min wachten.

Dat er gegromd en gecorrigeerd wordt hoor je mij ook niet over. Maar honden die zich overgeven en
vervolgens er een hond op ligt die gewoon door gaat en niemand ingrijpt. Ja dat gaat mij wel te ver.

Misschien dat jullie (Tamara en Kiran(sorry weet je naam even niet) het weinig spanning vonden omdat jullie hier aangewend zijn? Opper ook maar wat hoor.

Maar ik vond Kiran de hele wandeling erg opdringerig en er werd vrij weinig van gezegd.
Er was weinig interactie tussen baas en hond. Elke keer als we er echt goed flauw van waren, werd
er ergens vandaan geschreeuwd dat hij door moest lopen. Dat gebeurde ook. Voor 1 sec.

Narda zich overgaf en Fien gewoon door ging. Ook daar werd dan vrij laat ingegrepen, misschien ook lastig in zo'n vrij grote groep die zo verspreidt loopt.
Maar Tamara ik moet je wel complimenteren (en dat zeg ik niet om wat ik hierboven schrijf) dat je qua jagen zeer goed werk hebt verricht met Fien.

Nogmaals er is niks ernstigs gebeurd, maar dit zijn dingen waar IK me bijv. aan geirriteerd heb.
Manga gaat soms ook een stap te ver met Narda (met name als Narda aan de riem loopt).
Wel opletten wat je zegt hoor Kiran heeft zich nergens zich zo gedragen dat die een andere hond neer gedrukt heeft!
Kiran heeft de hele wandeling voor mij gelopen zodat hij niet naar die japanner zou gaan omdat die twee niet lekker met elkaar kunnen.
Jij liep groten deels achter ons en kan dan ook niet gezien hebben hoe vaak Tamara Fien weer op tijd terug haalde omdat Fien regelmatig uitgedaagd werd. Fien en Kiran zijn inderdaad erg vocaal andere doen het wat subtieler.
Afbeelding
Hayleycopter
Actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Greyhound x Whippet , Swiffer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Hayleycopter »

Nogmaals er is niks ernstigs gebeurd, maar dit zijn dingen wat IK bijv. erg vervelend vond.

Maar wat ieder van zijn/haar tolereert is helemaal aan zichzelf natuurlijk. Maar wil ook graag mijn inzicht/mening even uiten.

Helemaal mee eens!!
'Dogs are our link to paradise. They don't know evil or jealousy or discontent. To sit with a dog on a hillside on a glorious afternoon is to be back in Eden, where doing nothing was not boring - it was peace.' - Milan Kundera

Groetjes Nen, en een poot van Falera.
Rust zacht mijn allerliefste Hayley..
26-05-2007 - 12-03-2018
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita

Ongelezen bericht door Minhie »

Tamara. schreef:Ik lees in de laatste reacties een en ander over (veel) spanning onderling maar het kan ook aan mijn referentiekader liggen voor wat betreft het wandelen in (grote) groepen of sowieso aan mij en wat ik wel of geen weinig tot veel spanning vind, maar ik vond het nog best meevallen :19: Ik heb zelfs het idee dat wij, als baasjes, er meer van maken dan dat de honden het hebben gedaan :wink:

Wat verwachten mensen? Dat als je 15 tot 20 vreemde honden bij elkaar gooit, eerst (ruim) een half uur moet staan wachten waarbij spanning wordt opgebouwd dat er dan geen spanning is onderling?

Er is geen enkele hond op elkaar geklapt en ondanks dat er wat spanning was op sommige momenten/tussen sommige honden, want dat ontken ik ook helemaal niet, denk ik zo dat wij het groter maken dan nodig is :wink:

Ik hoor het graag als ik het verkeerd zie en ik hoor het al helemaal graag als er commentaar op mij en fien is :mrgreen:
Nou goed, ik ben al een eeuwigheid dit berichtje aan het typen maar ik ga zo toch echt op enter drukken ook al zie ik dat er al weer een nieuwe bericht is.

Ik vond wel degelijk dat er spanning in de groep zat en dat er dingen gebeurde waarbij ik Kaiyou allang halt had geroepen. Maar wellicht is dat ook subjectief en dat ligt ook wel aan het feit dat ik vind, dat ik mij dat ook niet kan verloorloven vanwege het ras. :19:. Ook wat betreft dat eerst een half uur staan; ik vond het dan ook al niet verstandig om alle honden maar tegelijk los te laten :wink: helemaal dus niet nadat we daar al een tijdje hadden gestaan. Nu ging het goed, maar was het wel fout gegaan, dan zaten er ook gelijk heel wat honden bovenopelkaar.

Blijkbaar was er genoeg spanning dat er over gepraat werd/mensen hun honden niet loslaten/ mensen hun honden steeds weer bij zich roepten om aan te lijnen/mensen niet met de groep mee liepen maar wat afgezonderd.

En dat er een aantal honden niet opelkaar geklapt zijn lag ook niet altijd aan de eigenaren..
Ik heb bijvoorbeeld kitty ook een aantal honden weg zien sturen bij andere honden die vervelend waren :19: Niet haar honden en dus ook niet haar verantwoordelijkheid. Tuurlijk is het fijn als andere mensen even mee op letten :ok:, dat verwacht ik ook wel. Maar dat sommige mensen niet eens weten waar haar hond(en) zijn is natuurlijk belachelijk. :19:

nou goed, beter kan ik het niet uitleggen.
Afbeelding
vosse
Zeer actief

Kiran schreef:
Wel opletten wat je zegt hoor Kiran heeft zich nergens zich zo gedragen dat die een andere hond neer gedrukt heeft!
Kiran heeft de hele wandeling voor mij gelopen zodat hij niet naar die japanner zou gaan omdat die twee niet lekker met elkaar kunnen.
Jij liep groten deels achter ons en kan dan ook niet gezien hebben hoe vaak Tamara Fien weer op tijd terug haalde omdat Fien regelmatig uitgedaagd werd. Fien en Kiran zijn inderdaad erg vocaal andere doen het wat subtieler.
Jij ook :D
Staat Kiran zijn naam erbij?

Geloof dat wij veel voorop liepen trouwens.
We hebben overal in de groep gelopen, zowel achter als vooraan. Kiran liep veel voor je ja.
Maar daarbij was hij SOMS vrij opdringerig tegen Luna.
Als we achter jullie liepen hebben we toch juist moeten zien dat Tamara Fien idd ook netjes optijd terug haalde?
Ik praat ook niet over de gehele wandeling. Dit zijn gewoon voorbeelden die me opvielen.
Over vocaal gedoe hoor je mij niet hoor. Gewoon houding/gedrag/corrigeren.
Kit
Erelid

Eh Brenda, ik wil niet lullig doen, maar Kiran heeft echt niet de hele tijd voor jou gelopen, hij zoefde van hot naar her en van hier naar daar, ook kwam hij zeer regelmatig bij Kaiyou (die "japanner") patsen en ik heb hem verschillende keren weg geblokt bij hem...Ook heeft ie ene paar flinke snauwen gehad van Falera, die niet voor niks ook aangelijnd meeliep, allemaal geen probleem hoor, maar goed opletten heb je niet gedaan :wink:
Minhie
Zeer actief

Kit schreef:Eh Brenda, ik wil niet lullig doen, maar Kiran heeft echt niet de hele tijd voor jou gelopen, hij zoefde van hot naar her en van hier naar daar, ook kwam hij zeer regelmatig bij Kaiyou (die "japanner") patsen en ik heb hem verschillende keren weg geblokt bij hem...Ook heeft ie ene paar flinke snauwen gehad van Falera, die niet voor niks ook aangelijnd meeliep, allemaal geen probleem hoor, maar goed opletten heb je niet gedaan :wink:
Wat een gigantische plaat.. :19:
Afbeelding
Hayleycopter
Actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Greyhound x Whippet , Swiffer

Ongelezen bericht door Hayleycopter »

Kiran schreef:

'Die Japanner' heeft een naam hoor :)
'Dogs are our link to paradise. They don't know evil or jealousy or discontent. To sit with a dog on a hillside on a glorious afternoon is to be back in Eden, where doing nothing was not boring - it was peace.' - Milan Kundera

Groetjes Nen, en een poot van Falera.
Rust zacht mijn allerliefste Hayley..
26-05-2007 - 12-03-2018
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Ik heb mijn stuk drie keer weggehaald en weer opnieuw geschreven, maar ik kwam er niet helemaal uit. Dit komt wel aardig overeen met wat ik wilde schrijven. Wil daarbij opmerken dat Luna ook opdringerig was en ik vond dat ook zij te lang door ging bij bepaalde honden. Ik kende dit niet echt van haar, vond het lastig om haar daarin te corrigeren, maar ben er nu al mee bezig om hier aan te werken. Ik vind namelijk dat mijn hond niet lastig hoort te zijn voor anderen (geldt zowel voor mens als hond) en als ze dat wel is, is het aan mij om in te grijpen. Wij zijn nog lerende en moeten nog veel groeien als combinatie, maar we doen ons best. Ik zag ook een verschil tussen de combinaties die Marije noemt, met name naar mate de wandeling vorderde. Waar Luna in het begin heel vervelend was naar Narda toe, was dat aan het eind niet meer te merken en liepen ze rustig naar elkaar.

Wat ik aan de spanning heb gemerkt, en dan kijk ik even puur naar mijn eigen hond en de spanning die ik bij haar merkte, is dat Luna erg gefrustreerd raakte door het gerij van Kiran. Ik heb haar zelfs een periode aangelijnd, omdat ze teveel ging snauwen en niet meer alleen naar Kiran, maar gewoon in het algemeen. Op een gegeven moment (een klein stukje voor dat de groep splitste) ging ze zich meer afzonderen, volgens mij (maar dat kan aan mij liggen), omdat ze het echt zat was. Dat ken ik niet van Luna. Die is zelf lomp en overenthousiast en kan normaal gesproken ook erg veel van andere lompe honden hebben. Het kan haar niet echt gek genoeg, maar dat ze zich ging afzonderen, was voor mij een teken dat het voor haar niet leuk meer was.

Ik vond het jammer dat Kiran met name door anderen gecorrigeerd moest worden. Tuurlijk zijn er genoeg momenten geweest dat iemand anders Luna moest corrigeren, maar ik hield haar zelf ook goed in de gaten. Dat mocht niet altijd baten, maar dat zal ongetwijfeld liggen aan mijn nog beperkte inzicht in hondengedrag en mijn onervarendheid met honden in het algemeen. Luna en ik zijn in ieder geval "work in progress" :p Ik ontken daarbij dus niet dat Luna ook voor de nodige spanning heeft gezorgd en ik weet dat ze een ontzettende etterbak kán zijn. Maar in dit geval denk ik dat een deel ook gevormd is door de combinaties van honden. Van Kiran raakte ze in ieder geval erg gefrustreerd. Wat Fien betreft, dat is een pittige, en ik denk dat Luna en Fien het slechtste in elkaar naar boven haalden. Ging de één niet, dan de ander wel, dat idee. Ik denk dat we af en toe voor bepaalde honden middels het aanlijnen een time-out hadden moet creëren. Dat heb ik bij Luna in ieder geval niet vaak genoeg gedaan.

Al met al denk ik dat een aantal mensen (waaronder ikzelf) misschien eerder en anders hadden moeten ingrijpen, want ik vond de spanning merkbaar. Je kon het bijvoorbeeld heel erg merken aan Morris. Ik ben al meerdere keren met Yvonne en Morris op pad geweest en Morris was altijd overduidelijk aanwezig, maar deze wandeling heeft hij zich heel erg afzijdig gehouden. Hij kwam neit tussen het 'tevengeweld' en dat vind ik toch wel erg sneu én een teken dat er ook in de honden onderling spanning zat.. Maar that's just me...

Edit: ik heb even 'constante' weggehaald, want dat is natuurlijk wat overdreven. Dat was de emotie die sprak denk ik :wink:
Laatst gewijzigd door luna2906 op 22 jan 2012 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Kiran
Zeer actief

Kit schreef:Eh Brenda, ik wil niet lullig doen, maar Kiran heeft echt niet de hele tijd voor jou gelopen, hij zoefde van hot naar her en van hier naar daar, ook kwam hij zeer regelmatig bij Kaiyou (die "japanner") patsen en ik heb hem verschillende keren weg geblokt bij hem...Ook heeft ie ene paar flinke snauwen gehad van Falera, die niet voor niks ook aangelijnd meeliep, allemaal geen probleem hoor, maar goed opletten heb je niet gedaan :wink:
Er was een enorme afstand tussen de voorste groep en de achterste groep.
Ik heb zeker wel goed in de gaten gehouden dat Kiran voorop bleef lopen. En inderdaad in eerste instantie heb ik te laat gereageerd toen Kiran bij de japanner liep dat is een keer gebeurt dat die twee liepen te patsen. Ik heb me daar ook voor verontschuldigd. En ben daarna extra gaan opletten dat hij juist vooraan bleef omdat de zij zich erg onzeker voelde met Kiran.
Afbeelding
vosse
Zeer actief

Goed omschreven hoor Anouk.
Luna heeft verschillende kanten laten zien die wandeling.
vosse
Zeer actief

Kiran schreef:
Er was een enorme afstand tussen de voorste groep en de achterste groep.
Ik heb zeker wel goed in de gaten gehouden dat Kiran voorop bleef lopen. En inderdaad in eerste instantie heb ik te laat gereageerd toen Kiran bij de japanner liep dat is een keer gebeurt dat die twee liepen te patsen. Ik heb me daar ook voor verontschuldigd. En ben daarna extra gaan opletten dat hij juist vooraan bleef omdat de zij zich erg onzeker voelde met Kiran.
Een keer kan gebeuren, simpel zat.
Maar vond het opdringerige tegen Luna vooral irritant. Ik vond dat je hem gerust even een halt toe mocht roepen.
Heb ook zeker momenten gezien dat je hem wel corrigeerde hoor. Maar meer en deel liep hij gewoon zijn eigen gang te gaan.
Mag ik vragen hoe oud Kiran is?
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

vosse schreef:Goed omschreven hoor Anouk.
Luna heeft verschillende kanten laten zien die wandeling.
Dat heeft ze, ook zeker haar mindere kanten. Ik ben de eerste om dat toe te geven. Maar zoals ze bij Narda deed, denk ik dat Ellen en ik dat door gezamenlijk overleggen en kijken naar de honden, best redelijk hebben begeleid. Naar andere honden bleef ze doorgaan, bijvoorbeeld naar Beanie op een gegeven moment of naar die tegemoetkomende hond. Ik ben de laatste die zal zeggen dat mijn hond geen aandeel heeft gehad in de spanning of dat ik haar niet beter had moeten begeleiden/eerder op de rem had moeten trappen. Ik vind alleen wel dat er meerdere honden waren die bijdroegen aan de spanning en ik had het fijn gevonden dat ik in ieder geval had kunnen zien dat daarop meer gereageerd werd door de eigenaar.

Edit: natuurlijk was Kiran echt niet de enige en heb ik ook zeker moment gezien waarop hij wel gecorrigeerd werd door je Brenda :ok: Ik heb ook in andere wandelingen gezien dat het ook anders kan met Kiran, ondanks dat het gewoon een handvol is, maar daar kennen we er meer van :wink: Het enige wat ik bedoel te zeggen is dat we als geheel beter hadden kunnen reageren. Ik denk dat Fien, Kiran en Luna de grootste spanning veroorzaakten en ik denk dan ook dat de eigenaren van die honden (:wink:) misschien nog meer op hun hond hadden moeten letten of eerder aan hadden moeten lijnen.
Laatst gewijzigd door luna2906 op 22 jan 2012 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Ellen.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel

Ongelezen bericht door Ellen. »

Anouk, ik vind dat je jezelf helemaal niet zo naar beneden moet halen. Ik vond dat je het goed deed, Luna is inderdaad ook een wat feller typje, maar jullie moeten elkaar gewoon nog leren kennen, en dat kan niet binnen zo'n korte tijd.
Ik vond dat je het heel goed deed, en vond dat je het goed in de gaten had, dat Luna zich niet alleen op Kiran richtte, maar wegens frustratie, even op alle hond om haar heen. Daar heb je prima op gereageerd en goed gehandeld.

Verder ben ik het helemaal met Marije eens.
Ik denk dat een aantal combinaties van hond/eigenaar nog wat bijgeschroefd kunnen worden, want je merkte goed welke honden wél gericht waren op baas, en andersom, en welke niet.

En inderdaad was het niet goed ze allen tegelijk los te laten wat Minhie zegt. Na zo'n lange tijd in volle spanning, vandaar dat ik Narda nog even aan de lijn hield, en even wachtte. Maar toen ze los was, werd ze ook gelijk gevloerd, dat vond ik wel jammer, omdat er volgens mij helemaal geen aanleiding naar was.
Ik kon haar daar toen ook niet in beschermen, en dat vind ik wel vervelend. Gelijk erop af stormen doe ik ook niet, want ik wil niet nog meer spanning erbij brengen.

Iedereen kent vast z'n eigen hond wel, maar ik vind wel dat je ook op hond/hond combinatie moet letten. Brenda zegt wel dat Kiran niks doet, en dat hij alleen en grote mond heeft, prima. Maar je moet er op dat moment ook meer rekening mee houden dat bijv. Kaiyou dat niet accepteerd van hem. Even als duidelijk voorbeeld.
Kiran
Zeer actief

luna2906 schreef:

Ik heb mijn stuk drie keer weggehaald en weer opnieuw geschreven, maar ik kwam er niet helemaal uit. Dit komt wel aardig overeen met wat ik wilde schrijven. Wil daarbij opmerken dat Luna ook opdringerig was en ik vond dat ook zij te lang door ging bij bepaalde honden. Ik kende dit niet echt van haar, vond het lastig om haar daarin te corrigeren, maar ben er nu al mee bezig om hier aan te werken. Ik vind namelijk dat mijn hond niet lastig hoort te zijn voor anderen (geldt zowel voor mens als hond) en als ze dat wel is, is het aan mij om in te grijpen. Wij zijn nog lerende en moeten nog veel groeien als combinatie, maar we doen ons best. Ik zag ook een verschil tussen de combinaties die Marije noemt, met name naar mate de wandeling vorderde. Waar Luna in het begin heel vervelend was naar Narda toe, was dat aan het eind niet meer te merken en liepen ze rustig naar elkaar.

Wat ik aan de spanning heb gemerkt, en dan kijk ik even puur naar mijn eigen hond en de spanning die ik bij haar merkte, is dat Luna erg gefrustreerd raakte door het gerij van Kiran. Ik heb haar zelfs een periode aangelijnd, omdat ze teveel ging snauwen en niet meer alleen naar Kiran, maar gewoon in het algemeen. Op een gegeven moment (een klein stukje voor dat de groep splitste) ging ze zich meer afzonderen, volgens mij (maar dat kan aan mij liggen), omdat ze het echt zat was. Dat ken ik niet van Luna. Die is zelf lomp en overenthousiast en kan normaal gesproken ook erg veel van andere lompe honden hebben. Het kan haar niet echt gek genoeg, maar dat ze zich ging afzonderen, was voor mij een teken dat het voor haar niet leuk meer was.

Ik vond het jammer dat Kiran met name door anderen gecorrigeerd moest worden. Tuurlijk zijn er genoeg momenten geweest dat iemand anders Luna moest corrigeren, maar ik hield haar zelf ook goed in de gaten. Dat mocht niet altijd baten, maar dat zal ongetwijfeld liggen aan mijn nog beperkte inzicht in hondengedrag en mijn onervarendheid met honden in het algemeen. Luna en ik zijn in ieder geval "work in progress" :p Ik ontken daarbij dus niet dat Luna ook voor de nodige spanning heeft gezorgd en ik weet dat ze een ontzettende etterbak kán zijn. Maar in dit geval denk ik dat een deel ook gevormd is door de combinaties van honden. Van Kiran raakte ze in ieder geval erg gefrustreerd. Wat Fien betreft, dat is een pittige, en ik denk dat Luna en Fien het slechtste in elkaar naar boven haalden. Ging de één niet, dan de ander wel, dat idee. Ik denk dat we af en toe voor bepaalde honden middels het aanlijnen een time-out hadden moet creëren. Dat heb ik bij Luna in ieder geval niet vaak genoeg gedaan.

Al met al denk ik dat een aantal mensen (waaronder ikzelf) misschien eerder en anders hadden moeten ingrijpen, want ik vond de spanning merkbaar. Je kon het bijvoorbeeld heel erg merken aan Morris. Ik ben al meerdere keren met Yvonne en Morris op pad geweest en Morris was altijd overduidelijk aanwezig, maar deze wandeling heeft hij zich heel erg afzijdig gehouden. Hij kwam neit tussen het 'tevengeweld' en dat vind ik toch wel erg sneu én een teken dat er ook in de honden onderling spanning zat.. Maar that's just me...

Edit: ik heb even 'constante' weggehaald, want dat is natuurlijk wat overdreven. Dat was de emotie die sprak denk ik :wink:
Je hebt het inderdaad goed omschreven. Kiran gedroeg zich in deze groep ook wel veel stoerder dan hij anders doet hij hobbelde grootste deel achter Fien aan.

Op het eind toen de groep door elkaar ging lopen zag ik inderdaad dat Kiran erg naar deed naar Luna en kon niet alles meer mee krijgen omdat er steeds wel iemand tussen liep waardoor ik geen goed zich meer op hem had. Daarbij is hij inderdaad ook een paar keer om Felera heen gaan patsen en stuurde ik hem weg. Doordat Kiran op dat moment voor zoveel spanning zorgde heb ik hem aangelijnd en pas toen de groep opsplitste om naar huis te gaan heb ik hem weer los gelaten. Ik vind het nu dan ook erg vervelend dat er door sommige beweerd word dat ik Kiran niet in de gaten houd of niet tijdig corrigeer.
Afbeelding
Kiran
Zeer actief

vosse schreef:Mag ik vragen hoe oud Kiran is?
Tuurlijk mag dat Kiran is 1 jaar en 10 maand.
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief

als je echt je mond hier over had willen houden, hadden er ook geen opmerkingen gemaakt moeten worden over veel spanning e.d. :wink: Niet vervelend bedoeld deze opmerking, maar benoem het beestje gewoon bij de naam dan opmerkingen waar je eigenlijk van alles uit kan halen maar ook weer helemaal niets :wink:
Maar honden die zich overgeven en vervolgens er een hond op ligt die gewoon door gaat en niemand ingrijpt. Ja dat gaat mij wel te ver.
zoals ik al zei, benoem het beestje gewoon bij naam. Bedoel je dat moment toen de honden losgingen en dat narda op haar rug lag te trappelen en fien daarboven stond? ook omdat narda ston te fixeren? Heb je mij na een paar seconden niet zien ingrijpen?
Met alle respect en ook dit bedoel ik echt niet naar of vervelend, maar Narda heeft zich echt niet overgegeven hoor :wink: Of bedoel jij met overgeven op je rug liggen trappelen om daarna weer te gaan uitdagen?
Fien reageert wel met een hoop theater, de hovawart reageert sowieso wat vocaler dan wat ik zo om mij heen zie maar er is geen knauw/bijt gevallen.
Jammer dat je mij helemaal niet hebt zien ingrijpen :wink: Maar, en daar ben ik heel eerlijk in, als fien echt wordt uitgedaagd, ga ik haar niet meteen corrigeren omdat ze daarop reageert :wink:
Dank je :wink: deze wandelin was wat dat betreft echt een beproeving maar ze heeft zich keurig gedragen :lief:
Ik heb al 'via de wandelgangen' begrepen dat ik wat lachers op de hand had nadat fien de bosjes indook en ik er als de bliksem achteraan schoot om haar er even uit te bonjouren :mrgreen:

Hoe bedoel je precies?
Maar wil ook graag mijn inzicht/mening even uiten.
Moet je ook zeker doen, daar heeft iedereen wat aan :wink: En ik wist van te voren dat ik met mijn reactie, reacties uitlokte maar dat heb ik liever dan dat vage gedoe v.w.b. spanning :wink:
Minhie
Zeer actief

Nah weet je, uiteindelijk is het toch allemaal goed gegaan. Dus ondanks dat sommige mensen dan niet zo goed oplette, of eens een keer niet oplette of wat dan ook.
Er is niks gebeurd. :wink: Dus blijkbaar was het samen, met zn alle genoeg. :ok:
Afbeelding
Kiran
Zeer actief

minhie schreef:Nah weet je, uiteindelijk is het toch allemaal goed gegaan. Dus ondanks dat sommige mensen dan niet zo goed oplette, of eens een keer niet oplette of wat dan ook.
Er is niks gebeurd. :wink: Dus blijkbaar was het samen, met zn alle genoeg. :ok:
Leuk dat je dit zegt maar dan mag je je eerdere uitlating nog wel even toelichten ;)
minhie schreef:
Afbeelding
Ellen.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel

Ongelezen bericht door Ellen. »

Ik vind het ook heel erg goed dat we op elkaar reageren wat betreft dat vage spanningen gedoe inderdaad ;)
Maar Tamara, ik heb Narda niet zien fixeren, wanneer?
Ik deed haar los, ze rende een rondje en Fien ging gelijk op Narda af, en werkte haar naar de grond, dat is wat ik zag.
En ja Narda gaat nooit op haar rug voor een hond, maar ik had niet het idee dat ze echt aan he trappelen was. Volgens mij lag ze vrij stil.
En het gelijk uitdagen van Fien heb ik niet gezien, maar correct me if i'm wrong ;)
Ik weet wel dat de gehele wandeling Narda Fien niet uitgedaagd heeft, maar als ze gingen rennen, ging Narda wel mee ja, en dan ook langs Fien op, maar dan was er ook niks aan de hand.
Minhie
Zeer actief

Kiran schreef:
minhie schreef:Nah weet je, uiteindelijk is het toch allemaal goed gegaan. Dus ondanks dat sommige mensen dan niet zo goed oplette, of eens een keer niet oplette of wat dan ook.
Leuk dat je dit zegt maar dan mag je je eerdere uitlating nog wel even toelichten ;)
minhie schreef:
Omdat ik wel een aantal keer een paar rondjes heb gelopen en weet ik veel wat heb gedaan om Kiran uit de buurt te houden bij die japanner en dat terwijl Kitty ook nog wat pogingen heeft gedaan. Ik vind het prima hoor dat een hond mee gaat die pittig is. Ik kan dat zelf ook verwachten met Kai dat het niet altijd goed gaat. En ik heb je ook wel degelijk meer op zien letten na de eerste keer. Maar dat je zegt dat je hem constant voor je hebt gehouden is gewoon niet waar. Je wist een aantal keer wel degelijk niet waar hij was. :19:
Geeft niet, want uiteindelijk met zn alle was het genoeg maar erg handig was het niet.
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief

Kiran schreef:Jij liep groten deels achter ons en kan dan ook niet gezien hebben hoe vaak Tamara Fien weer op tijd terug haalde omdat Fien regelmatig uitgedaagd werd. Fien en Kiran zijn inderdaad erg vocaal andere doen het wat subtieler.
Ik heb onderhand elke stap van fien nauwlettend in de gaten gehouden, juist ook i.v.m. het jagen en in kunnen grijpen als ze de bosjes inwilde. ik heb inderdaad regelmatig ingegrepen en haar ook teruggeroepen, ok op momenten terwijl ze juist uitgedaagd werd. De 98% van de wandeling heb ik voorop gelopen. Jammer dat het niet gezien is en het beeld wordt geschetst dat ik fien maar heb aan laten klooien :(:
Kit
Erelid

Tamara. schreef:
Kiran schreef:Jij liep groten deels achter ons en kan dan ook niet gezien hebben hoe vaak Tamara Fien weer op tijd terug haalde omdat Fien regelmatig uitgedaagd werd. Fien en Kiran zijn inderdaad erg vocaal andere doen het wat subtieler.
Ik heb onderhand elke stap van fien nauwlettend in de gaten gehouden, juist ook i.v.m. het jagen en in kunnen grijpen als ze de bosjes inwilde. ik heb inderdaad regelmatig ingegrepen en haar ook teruggeroepen, ok op momenten terwijl ze juist uitgedaagd werd. De 98% van de wandeling heb ik voorop gelopen. Jammer dat het niet gezien is en het beeld wordt geschetst dat ik fien maar heb aan laten klooien :(:
hey ho echt nie! :J:
Kit
Erelid

Ik wil nog even zeggen, voor degenen die bang waren dat Beanie ondergeschoffelt werd, Beanie is niet zielig, kan heel veel hebben, bijt prima van zich af als dat nodig is en is zelf soms ook een asociale aap :mrgreen: :mrgreen:

Het enige waar ik soms op moet letten zijn obstakels die zij eventueel niet ziet
Kiran
Zeer actief

minhie schreef:
Kiran schreef:
minhie schreef:
Omdat ik wel een aantal keer een paar rondjes heb gelopen en weet ik veel wat heb gedaan om Kiran uit de buurt te houden bij die japanner en dat terwijl Kitty ook nog wat pogingen heeft gedaan. Ik vind het prima hoor dat een hond mee gaat die pittig is. Ik kan dat zelf ook verwachten met Kai dat het niet altijd goed gaat. En ik heb je ook wel degelijk meer op zien letten na de eerste keer. Maar dat je zegt dat je hem constant voor je hebt gehouden is gewoon niet waar. Je wist een aantal keer wel degelijk niet waar hij was. :19:
Geeft niet, want uiteindelijk met zn alle was het genoeg maar erg handig was het niet.
Goh dat klinkt toch al een aardig stuk vriendelijker dan "gigantische plaat" maar goed daar valt ook wat over te zeggen.
Ik zei al eerder dat in het begin ik het niet in de gaten had later wel we kunnen hier wel een eeuwigheid over doorgaan maar met zo een grote groep kan je gewoon iets meer spanning verwachten. Ik durf daar bij te gaan lopen omdat Kiran niet door zal gaan dat het tot een gevecht zal komen. Helaas weet hij wel de honden te vinden waar hij het wel bij kan flikken en zoals ik al eerder heb gezegd ik heb geprobeerd dat zoveel mogelijk te voorkomen maar in een groep met zoveel honden is het soms onmogelijk om je hond in de gaten te hebben constant. Ik vind het knap van mensen die dat wel kunnen. Nadat de groep was opgesplitst in twee groepen ging het al een stuk beter. Jij met Kai en Kit met Falera liepen toen ook in de achterste groep. Omdat die twee niet gingen met Kiran en nog andere. Prima toch.

Dit is voor mij alleen maar weer leerzaam dat dit gewoon net te veel is te veel honden te veel eigenaren, en ik weet nu voor in de toekomst dat dit teveel voor mij is en teveel voor Kiran. :wink:
Afbeelding
vosse
Zeer actief

Tamara. schreef:
Ik heb onderhand elke stap van fien nauwlettend in de gaten gehouden, juist ook i.v.m. het jagen en in kunnen grijpen als ze de bosjes inwilde. ik heb inderdaad regelmatig ingegrepen en haar ook teruggeroepen, ok op momenten terwijl ze juist uitgedaagd werd. De 98% van de wandeling heb ik voorop gelopen. Jammer dat het niet gezien is en het beeld wordt geschetst dat ik fien maar heb aan laten klooien :(:[/quote]

Daar heb je mij niet over gehoord toch :o
Tamara.
Zeer actief

Ellen. schreef:Ik vind het ook heel erg goed dat we op elkaar reageren wat betreft dat vage spanningen gedoe inderdaad ;)
Ik heb dit inderdaad vele malen liever en ik hoop ook dat het op een normale manier kan gaan (zoals het nu ook gaat, naar mijn idee) zonder dat mensen/honden afgebrand worden en zich echt vervelend gaan voelen want dat vind ik niet de bedoeling. Ik vind het wel jammer dat het nu gaat zoals het gaat want de wandeling was niet alleen maar kommer en kwel (toch? :F: ) en de honden hebben echt wel heel veel plezier gehad!
Maar Tamara, ik heb Narda niet zien fixeren, wanneer?
Toen we stil stonden op de parkeerplaats deden beide dames dat naar elkaar :wink: Fien reageerde ook door te blaffen.
En ja Narda gaat nooit op haar rug voor een hond, maar ik had niet het idee dat ze echt aan he trappelen was. Volgens mij lag ze vrij stil.
Laat ik het anders zeggen: het was op sommige momenten geen meisje wat zich overgaf :wink: Soms is ze wel een beetje een wolf in schaapskleren :mrgreen:
En het gelijk uitdagen van Fien heb ik niet gezien, maar correct me if i'm wrong ;)
Ik weet wel dat de gehele wandeling Narda Fien niet uitgedaagd heeft, maar als ze gingen rennen, ging Narda wel mee ja, en dan ook langs Fien op, maar dan was er ook niks aan de hand.

Ik bedoel niet dat Narda uitdaagt in de letterlijke zin van het woord dat ze voor Fien gaat staan en dan haar gaat uitdagen maar ze vertoonde naar fien wel uitdagend gedrag. Ik vind het lastig om het te verwoorden in ieder geval.
Ze hebben ook heel veel momenten gehad dat er niets aan de hand was, dat moeten e niet vergeten nee :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Wandelen met de hond”