Fizgig schreef:Suske schreef:Fizgig schreef:Ik ben gek op herders. Ik hou wel van dat arrogante eigenlijk, dat is juist zo mooi aan ze. Dat is ook wat de mensch altijd erg gewaardeerd heeft aan herders, dat ze zo regelen en bazen. Daar zijn ze voor gemaakt, om taken te verrichten voor ons waarbij dat sterke karakter juist handig is. Dus ja, als je ze dan als gezinshond gaat houden, dan heb je die eigenschappen nog steeds in huis. Daarom zou ik nooit (meer) aan een herder beginnen. Ik vind ook eigenlijk dat je ze dat niet aan kunt doen. Maar ze zijn nog steeds heel erg populair, ook als gezinshond en daar zou eigenlijk een wet voor moeten zijn. Dat je ze wel als gezinshond mag houden, mits je iets doet met hun werkkarakter. Dan raken ze hun regeldrift tenminste een beetje kwijt in het werk.
Zegguh.........
Ik heb hier een heel tevreden Mecheltje als huishond waarvan moeders zeker uit werklijnen komt.
En ja ze regelt graag maar zeker dankzij wat ik hier allemaal heb opgestoken en door er werkelijk altijd bovenop te hebben gezeten
vanaf het moment dat ze niet echt meer pup was wordt dat minder en minder en is ze steeds makkelijker uit haar regelgedrag te halen.
Met een simpel: Nee en daarna een kort: doorlopen.
Maar als het aan jou ligt zou ik haar niet in huis gehaald mogen hebben

Nou, volgens mij doe jij ook dingen met Suske, trainen oid, sporten, fietsen, speuren, of niet soms? Alleen wandelen is voor veel herders niet echt genoeg om aan hun trekken te komen. Dus ik bedoel meer, als je dan een herder in huis haalt, weet dan dat die zijn behoeftes heeft die je moet vervullen. Anders heb je volgens mij meer kans op problemen.
Maar goed, er zijn wel herders die nogal relaxed zijn, daar lees ik ook genoeg over. Je hebt ook husky's die liever bij de kachel liggen dan een slee trekken. Maar dat zijn wel uitzonderingen, lijkt mij. Herders zijn gewoon pittig en dat moet je wel aan kunnen. Ik kan dat bijvoorbeeld niet. En volgens mij meer mensen die dus wel een herder hebben. Ik kom ze zelf alleen nooit tegen, de herders die wij tegenkomen zijn alleen met de baas bezig, of met hun stok of bal en kijken nauwelijks om. Alleen de jongere willen spelen. Maar ik lees hier vaak over herders die zich slecht gedragen, niet de herders van de forumleden zelf, maar van mensen die ze tegenkomen. Tja, die komen niet op het hondenforum, helaas.
We doen niet zo heel veel bijzonders met het Suske hoor
Maar het scheelt denk ik al meer dan de helft als je rekening houdt met wat je bij je hebt lopen en daar op anticipeert.
En wat dat betreft hadden we al genoeg ervaring met Cas.
En ik heb altijd in mijn achterhoofd dat als er een akkefietje plaatsvindt het Suske altijd als schuldige zal worden gezien.
Gewoon, puur en alleen omdat het een Mecheltje is.
Van de week nog een dolle labrador die aan komt gestuitert, krijgt een duidelijke snauw en dat was het.
Op mijn klaar was het: over, klaar, uit.
Maar daarna kreeg ik wel direct een preek dat het Suske abnormaal gedrag vertoonde