Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Altijd belonen (counter conditioning)

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Re: Altijd belonen (counter conditioning)

Ongelezen bericht door DeDiana »

Browny schreef:Ik lees ook wel eens dat dit wordt toegepast bij onzekere honden, daarbij zou ik wel bang zijn dat dit op een verkeerde manier slecht kan uitpakken. Hoe wordt dit dan toegepast? Stel een hond toont een onzekere houding naar andere honden, zonder dat de hond wat doet, dus alleen met lichaamstaal laat zien honden niet fijn te vinden. Dan zou ik denken dat de hond met verkeerd timen en voeren kan gaan snappen of andere praatjes kan krijgen.. hoe zou je dat dan aanpakken?
Zelf zou ik dit bij zulk gedrag en situaties niet zo snel toepassen of aanraden, omdat andere honden ook weer een ander signaal afgeven. Maar ik ben hier wel benieuwd naar :wink:

Deze trainer maakt ook gebruik van counter conditioning er zijn verschillende filmpjes van haar te zien. Maar volgens mij ook met een eigen draai eraan
http://youtu.be/bpzvqN9JNUA
Leuk filmpje en goed voorbeeld van counter conditioning! Mila had ook zo'n fase dat ze gestrest en onrustig deed als de badkamerdeur open en dicht ging (reactie op een piepend scharnier) en toen heb ik op dezelfde manier counter conditioning toegepast. Na één sessie van 2 minuten was er niks meer aan de hand.
Bij hele concrete, goed af te bakenen situaties heb ik het een paar keer met veel succes gebruikt.

Wat betreft jouw vraag: ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Als je met counter conditioning succesvol de emotie verandert (van andere hond = niet fijn naar andere hond = positief gevoel) toont de hond zich ook niet meer onzeker, lijkt mij. Je beloont dus geen enkel gedrag, je zou in dit geval voertjes gaan geven zodra een andere hond in het vizier komt. Dat maakt je hond niet in eerste instantie zekerder, maar koppelt een positief gevoel aan het zien van een andere hond (en dat zou een hond op de lange duur wellicht wel minder onzeker kunnen maken omdat hij meer ontspannen kan reageren op andere honden). Ik begrijp niet helemaal in welke situaties dat tot snappen zou leiden of praatjes krijgen?
Browny
Zeer actief
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Browny »

DeDiana schreef:
Browny schreef:Ik lees ook wel eens dat dit wordt toegepast bij onzekere honden, daarbij zou ik wel bang zijn dat dit op een verkeerde manier slecht kan uitpakken. Hoe wordt dit dan toegepast? Stel een hond toont een onzekere houding naar andere honden, zonder dat de hond wat doet, dus alleen met lichaamstaal laat zien honden niet fijn te vinden. Dan zou ik denken dat de hond met verkeerd timen en voeren kan gaan snappen of andere praatjes kan krijgen.. hoe zou je dat dan aanpakken?
Zelf zou ik dit bij zulk gedrag en situaties niet zo snel toepassen of aanraden, omdat andere honden ook weer een ander signaal afgeven. Maar ik ben hier wel benieuwd naar :wink:

Deze trainer maakt ook gebruik van counter conditioning er zijn verschillende filmpjes van haar te zien. Maar volgens mij ook met een eigen draai eraan
http://youtu.be/bpzvqN9JNUA
Leuk filmpje en goed voorbeeld van counter conditioning! Mila had ook zo'n fase dat ze gestrest en onrustig deed als de badkamerdeur open en dicht ging (reactie op een piepend scharnier) en toen heb ik op dezelfde manier counter conditioning toegepast. Na één sessie van 2 minuten was er niks meer aan de hand.
Bij hele concrete, goed af te bakenen situaties heb ik het een paar keer met veel succes gebruikt.

Wat betreft jouw vraag: ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Als je met counter conditioning succesvol de emotie verandert (van andere hond = niet fijn naar andere hond = positief gevoel) toont de hond zich ook niet meer onzeker, lijkt mij. Je beloont dus geen enkel gedrag, je zou in dit geval voertjes gaan geven zodra een andere hond in het vizier komt. Dat maakt je hond niet in eerste instantie zekerder, maar koppelt een positief gevoel aan het zien van een andere hond (en dat zou een hond op de lange duur wellicht wel minder onzeker kunnen maken omdat hij meer ontspannen kan reageren op andere honden). Ik begrijp niet helemaal in welke situaties dat tot snappen zou leiden of praatjes krijgen?
ik bedoel dat elke hond en situatie anders is, dus elke naderende hond andere signalen geeft waar de hond waarmee je traint op reageert. Bij bv bepaalde geluiden is het constant, net zoals ze in het filmpje zegt, je kunt het gedrag van de hond positief ombuigen hij een bepaald geluid ipv je beltoon veranderen. Maar als je een andere beltoon neemt moet je dus weer opnieuw de hond hieraan laten wennen.
En aangezien een onzekere hond eerst op zicht reageert en zijn/haar neus niet gebruikt, denk ik dat de hond in elke andere situatie zo blijft reageren.
Bv hond zien is vluchten of in een aanvallende houding, jij blijft voeren zodat de hond rustig wordt en de situatie positief ervaart. Dan komt hond 2 de hoek om met weer een andere houding en een ander ras, welke de hond in training of nog niet kent of een negatieve associatie mee heeft gehad. Dan blijf je toch bezig? :F:
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

Browny schreef:ik bedoel dat elke hond en situatie anders is, dus elke naderende hond andere signalen geeft waar de hond waarmee je traint op reageert. Bij bv bepaalde geluiden is het constant, net zoals ze in het filmpje zegt, je kunt het gedrag van de hond positief ombuigen hij een bepaald geluid ipv je beltoon veranderen. Maar als je een andere beltoon neemt moet je dus weer opnieuw de hond hieraan laten wennen.
En aangezien een onzekere hond eerst op zicht reageert en zijn/haar neus niet gebruikt, denk ik dat de hond in elke andere situatie zo blijft reageren.
Bv hond zien is vluchten of in een aanvallende houding, jij blijft voeren zodat de hond rustig wordt en de situatie positief ervaart. Dan komt hond 2 de hoek om met weer een andere houding en een ander ras, welke de hond in training of nog niet kent of een negatieve associatie mee heeft gehad. Dan blijf je toch bezig? :F:
Oké, ik snap wat je bedoelt. Ja, het ligt er denk ik aan hoe snel de hond in kwestie generaliseert. Ik zou denken dat je het sowieso bij een aantal honden moet doen, en misschien legt de hond dan na een stuk of drie honden de link dat het voor alle honden opgaat. Of niet :mrgreen:
Ik denk inderdaad dat je sneller succes boekt bij een heel concrete, afgebakende trigger met deze methode. Zoals één specifiek geluid, of één specifieke hond waar heftig op wordt gereageerd. Hoe breder de situatie, hoe moeilijker het natuurlijk ook is om de specifieke trigger te counter conditioneren.
grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door grover »

Ik ben (mijn eigen interpretatie van) deze methode aan het inzetten bij Ol z'n blaffen op het balkon. Als de balkondeur open staat (omdat vriendlief staat te roken oid) en er komen andere honden voorbij, gaat ie als een achterlijke zitten blaffen en dat vind ik, zeker 's avonds laat of 's morgens vroeg, hinderlijk genoeg om er iets mee te doen. Hij heeft geen uit-knop en "tis klaar" heb ik 'm nooit goed aan kunnen leren, dus we zijn begonnen met snoepjes strooien als er een hond aankomt. Gewoon, bij ALLE honden, omdat ik niet kan voorspellen op welke honden ie reageert en welke niet.

En waarempel, van de week liep de buurman om de hoek met zijn bruine lab langs, een hond waarvan ik wéét dat ie er op reageert. Ol zag 'm aankomen en draaide zich naar mij toe: Waar blijft de snoepjesregen? Joepie, enzo :D Nu bij de rest nog :P
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

DeDiana schreef:
Browny schreef:ik bedoel dat elke hond en situatie anders is, dus elke naderende hond andere signalen geeft waar de hond waarmee je traint op reageert. Bij bv bepaalde geluiden is het constant, net zoals ze in het filmpje zegt, je kunt het gedrag van de hond positief ombuigen hij een bepaald geluid ipv je beltoon veranderen. Maar als je een andere beltoon neemt moet je dus weer opnieuw de hond hieraan laten wennen.
Oké, ik snap wat je bedoelt. Ja, het ligt er denk ik aan hoe snel de hond in kwestie generaliseert. Ik zou denken dat je het sowieso bij een aantal honden moet doen, en misschien legt de hond dan na een stuk of drie honden de link dat het voor alle honden opgaat. Of niet :mrgreen:
Ik denk inderdaad dat je sneller succes boekt bij een heel concrete, afgebakende trigger met deze methode. Zoals één specifiek geluid, of één specifieke hond waar heftig op wordt gereageerd. Hoe breder de situatie, hoe moeilijker het natuurlijk ook is om de specifieke trigger te counter conditioneren.
:ok:
Ik moet zeggen dat honden over het algemeen aardig vlot gaan generaliseren.
Als je maar zorgt dat je niet heel strak op één puntje gaat werken (die ene hond bijv.).
Je zult toch gewoon met de hond op straat moeten, dus de verschillende honden komen jij en hij vanzelf tegen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
vosse
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Poedels

Ongelezen bericht door vosse »

Ik denk op zich geen gekke methode, maar ik denk wel afhankelijk van de motivatie van de hond, de timing van de baas en combi hond/baas
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Ik wil proberen om dit in te zetten bij Jet. Ze heeft er een handje van gekregen om op straat naar andere honden te blaffen ('s avonds vooral) en ook in huis, wat dan weer niet jofel is als ik voor mijn werk aan de telefoon zit [heb ik haar stil, begint die dove kat van me te krijsen :LOL: ].
Ik heb met iemand in de buurt een afspraak dat we binnenkort gaan trainen, dwz: zij loopt met haar hond en laat me weten dat ze nu het hoekje om komt, dan ben ik paraat. De komende avonden ga ik met Jet alleen op pad en hoop ik dat ik van de situatie van toevallig passerende honden gebruik kan maken.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Tamaartje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terrier

Ongelezen bericht door Tamaartje »

Omdat mijn hond de laatste tijd een oude brombeer lijkt te worden, hij is pas 6, wilde ik weer de regels aan scherpen. Hij is altijd wel een probleem hondje geweest, maar het wordt weer erger. Hondenschool gebeld en het advies was weer te gaan clickeren.
Zo gezegd zo gedaan. Alleen lijkt hij bang van de clicker. Zodra hij het ding ziet of hoord duikt hij wel en pakt hij geen snoepjes meer aan.
Belonen jullie zonder clicker, want dan ga ik dat ook proberen.

Verstuurd vanaf mijn GT-I8190 met Tapatalk
DeDiana
Zeer actief

Tamaartje schreef:Omdat mijn hond de laatste tijd een oude brombeer lijkt te worden, hij is pas 6, wilde ik weer de regels aan scherpen. Hij is altijd wel een probleem hondje geweest, maar het wordt weer erger. Hondenschool gebeld en het advies was weer te gaan clickeren.
Zo gezegd zo gedaan. Alleen lijkt hij bang van de clicker. Zodra hij het ding ziet of hoord duikt hij wel en pakt hij geen snoepjes meer aan.
Belonen jullie zonder clicker, want dan ga ik dat ook proberen.

Verstuurd vanaf mijn GT-I8190 met Tapatalk
Ik zou een clickerwoord proberen. Hetzelfde principe: je zegt het clickerwoord en voertje erin. Neem dus niet een woord als 'ja' dat je in het dagelijks leven vaak gebruikt :mrgreen: maar bijvoorbeeld 'yes'.

Overigens is clickeren niet counter condiitioneren. Bij counter conditioneren beloon je geen goed gedrag, in tegenstelling tot clickeren.
Tamaartje
Zeer actief

Klopt wat je zegt over dat je geen goed gedrag beloond.
Alleen wordt mij aan alle kanten gezegd dat ik moet gaan clickeren.
Ik weet het nog eerlijk gezegd niet.

Ik ben gewoon erg geschrokken van het feit dat mijn hond bang lijkt van de clicker en dus zoekende naar andere methodes.

Naar aanleiding van dit topic ben ik me gaan een beetje gaan verdiepen in het counter conditioneren.

Als ik heel eerlijk ben, ben ik gewoon erg zoekende naar een oplossing. En zit ik soms met mijn handen in mijn haar voor wat betreft het gedrag van mijn hond.

Maar goed ik dwaal af en vervuil het topic. Sorry.
DeDiana
Zeer actief

Wat voor gedrag heeft je hond dan waarmee je aan het werk wilt? Misschien is counter conditioning wel een methode hoor, maar daarbij heb je dus geen clicker of clickerwoord nodig, alleen veel lekkers. :D
Tamaartje
Zeer actief

DeDiana schreef:Wat voor gedrag heeft je hond dan waarmee je aan het werk wilt? Misschien is counter conditioning wel een methode hoor, maar daarbij heb je dus geen clicker of clickerwoord nodig, alleen veel lekkers. :D
Heb je even. :cry:

Het is gewoonweg onmogelijk om de hond zonder slag of stoot in de auto te krijgen.
Dan blijft hij, gromt hij en is het net alsof we elkaar mishandelen.
Zo jammer, want ik ga graag met hem naar het bos. Dat wordt me hierdoor erg moeilijk gemaakt.

Daarnaast heeft hij de neiging dingen te bewaken. Denk hierbij aan de afstandbediening. Onze salontafel is erg laag, daar springt hij zo op.

Als er visite komt blaft hij de hele tijd. Ik moet hem dan echt naar boven brengen wil ik een rustig gesprek kunnen voeren.
Ook blokkeert hij de deur als ik weg wil gaan. En als ik dan eindelijk door de deur ben blaft hij net zo lang bij het keukenraam, keuken aan de voorzijde, tot ik uit beeld ben.

Daarnaast is hij erg bang. Onweer, vuurwerk, alle harde geluiden.
Het centrum in lopen met hem lukt ook niet. Dan gooit hij gewoon de rem erop.

Het vervelende is dat het net lijkt of hij 2 gezichten heeft. Als hij gewoon thuis is met mij en mijn man is het een super lieve hond. Komt graag bij je liggen, luistert redelijk.

We hebben al eens gedragstherapeut laten komen, maar ik had totaal geen klik met die persoon. Het leek wel of zij op een hele andere golflengte zat als wij.

Ik ben vast nog iets vergeten, maar dit is het in grote lijnen.

Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om hem weg te doen, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik soms wel de gedachte heb gehad.
Laten we voorop stellen dat er absoluut geen sprake van is, maar puur een wanhoopsgedachte.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Miranda »

Ik zou daar even een nieuw topic over openen, Tamaartje.
Van wat ik hier lees is namelijk cc en clickeren niet de methode.
En ik heb er best wel ideeën over, maar die horen niet in dit topic.
Dus, open een topic in 'gedrag' en beschrijf eea zo uitgebreid mogelijk.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Tamaartje
Zeer actief

Ga ik doen.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”