Leuk filmpje en goed voorbeeld van counter conditioning! Mila had ook zo'n fase dat ze gestrest en onrustig deed als de badkamerdeur open en dicht ging (reactie op een piepend scharnier) en toen heb ik op dezelfde manier counter conditioning toegepast. Na één sessie van 2 minuten was er niks meer aan de hand.Browny schreef:Ik lees ook wel eens dat dit wordt toegepast bij onzekere honden, daarbij zou ik wel bang zijn dat dit op een verkeerde manier slecht kan uitpakken. Hoe wordt dit dan toegepast? Stel een hond toont een onzekere houding naar andere honden, zonder dat de hond wat doet, dus alleen met lichaamstaal laat zien honden niet fijn te vinden. Dan zou ik denken dat de hond met verkeerd timen en voeren kan gaan snappen of andere praatjes kan krijgen.. hoe zou je dat dan aanpakken?
Zelf zou ik dit bij zulk gedrag en situaties niet zo snel toepassen of aanraden, omdat andere honden ook weer een ander signaal afgeven. Maar ik ben hier wel benieuwd naar![]()
Deze trainer maakt ook gebruik van counter conditioning er zijn verschillende filmpjes van haar te zien. Maar volgens mij ook met een eigen draai eraan
http://youtu.be/bpzvqN9JNUA
Bij hele concrete, goed af te bakenen situaties heb ik het een paar keer met veel succes gebruikt.
Wat betreft jouw vraag: ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Als je met counter conditioning succesvol de emotie verandert (van andere hond = niet fijn naar andere hond = positief gevoel) toont de hond zich ook niet meer onzeker, lijkt mij. Je beloont dus geen enkel gedrag, je zou in dit geval voertjes gaan geven zodra een andere hond in het vizier komt. Dat maakt je hond niet in eerste instantie zekerder, maar koppelt een positief gevoel aan het zien van een andere hond (en dat zou een hond op de lange duur wellicht wel minder onzeker kunnen maken omdat hij meer ontspannen kan reageren op andere honden). Ik begrijp niet helemaal in welke situaties dat tot snappen zou leiden of praatjes krijgen?