Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
puppy en een nieuw huis/ Meet Ferry
Moderator: moderatorteam
-
Neeltje
Re: puppy en een nieuw huis/ Meet Ferry
Ik denk ook dat Nathalie vrouws genoeg is om haar eigen mening te vormen en daarop een beslissing te nemen. En ja, er zijn honden waar het verkeerd uitvalt, maar er zijn er ook meer dan genoeg, reuen en teven, die er totaal geen last van hebben.
-
S@nne123
Als het zover is dan overleg ik wel met mijn da over het hoe en wat.Maar dat "het"gaat gebeuren staan voor 300% vast.Zamunda schreef:En dat heeft dan net weer helemaal geen zin. Als het je gaat om het verminderen van het risico op een bmo moet je haar laten castreren.S@nne123 schreef:Maar wie bepaalt dan wat de juiste reden is?Voor persoon A kan de juiste reden een hele andere zijn dan voor persoon B. Ik laat mijn teefje steriliseren als ze anderhalf jaar oud is en dat doe ik uit angst voor een bmo,dat is voor mij een hele juiste reden.
- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
- Aantal honden: 3
Nou, met steriliseren laat je de baarmoeder gewoon zitten en kan die nog ontsteken. Als je castreert haal je de baarmoeder er uit en kan die dus ook niet meer ontsteken. Steriliseren om de kans om BMO te verminderen is dus raar.

-
S@nne123
Mijn hond,mijn beslissing enz.enz.Ik heb gelukkig een da waar we al jaren en jaren komen en die is prima in staat om ons hiermee bij te staan en ons te adviseren.Hilde schreef:Nou, met steriliseren laat je de baarmoeder gewoon zitten en kan die nog ontsteken. Als je castreert haal je de baarmoeder er uit en kan die dus ook niet meer ontsteken. Steriliseren om de kans om BMO te verminderen is dus raar.
- dagmar88
- Zeer actief
Aardige mensen, hoe gaan we ermee om.S@nne123 schreef:Mijn hond,mijn beslissing enz.enz.Ik heb gelukkig een da waar we al jaren en jaren komen en die is prima in staat om ons hiermee bij te staan en ons te adviseren.Hilde schreef:Nou, met steriliseren laat je de baarmoeder gewoon zitten en kan die nog ontsteken. Als je castreert haal je de baarmoeder er uit en kan die dus ook niet meer ontsteken. Steriliseren om de kans om BMO te verminderen is dus raar.
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
- Aantal honden: 2
Teven worden helemaal niet gesteriliseerd
het is vrijwel altijd castratie. Alleen eileiders weghalen is ook castratie.
Even voor de volledigheid.
- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Nouja, een teef kan natuurlijk ook gewoon gesteriliseerd. Alleen gebeurt dat niet tot zelden, net als dat sterilisatie van reuen zelden gebeurt. Maar het kán wel.Valerie schreef:Teven worden helemaal niet gesteriliseerdhet is vrijwel altijd castratie. Alleen eileiders weghalen is ook castratie.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Nou nee.Valerie schreef:Teven worden helemaal niet gesteriliseerdhet is vrijwel altijd castratie. Alleen eileiders weghalen is ook castratie.Even voor de volledigheid.
Eierstokken weghalen is castratie, het weghalen van de hormonen.
Die eileiders zijn alleen maar een transportband voor het eitje van eierstok naar baarmoeder.
De baarmoeder laten zitten als deze gewoon gezond is levert naderhand vrijwel geen risico meer op voor baarmoederontsteking.
Zonder de hormonen van de eierstokken houdt die baarmoeder zich rustig en krimpt in de loop van de tijd.
Net zoals bij mensen (vrouwen) de baarmoeder krimpt na de overgang als de eierstokken geen eitjes meer kunnen leveren.
Sterilisatie is het dichtbinden/doorsnijden van de eileiders zodat het eitje niet meer naar de baarmoeder kan en het zaadje niet meer bij het eitje kan komen.
Sterilisatie is bij mensen een vrij veel voorkomende operatie, bij honden een zeldzaamheid.
Alles gaat gewoon door alleen een zwangerschap is normaal gesproken niet meer mogelijk.
- Hilde
- Zeer actief
Huh, Ranetje, ik google en dat zegt hetzelfde als jij zegt, maar ik dacht dat bij castratie de baarmoeder verwijderd werd en dat er daarom geen kans meer was op bmo. Maar de eierstokken worden dus verwijderd en door de hormonen die niet langer aanwezig zijn is er geen kans meer op een bmo?

- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Vroeger werd de baarmoeder er ook standaard uitgehaald. Tegenwoordig doen ze dat niet meer standaard, omdat uit onderzoek gebleken is dat het risico op een bmo bij enkel het verwijderen van de eierstokken laag tot nihil is (indien de baarmoeder er gezond uit ziet tijdens de ok).Hilde schreef:Huh, Ranetje, ik google en dat zegt hetzelfde als jij zegt, maar ik dacht dat bij castratie de baarmoeder verwijderd werd en dat er daarom geen kans meer was op bmo. Maar de eierstokken worden dus verwijderd en door de hormonen die niet langer aanwezig zijn is er geen kans meer op een bmo?
- ranetje
- Zeer actief
Klopt.Hilde schreef:Huh, Ranetje, ik google en dat zegt hetzelfde als jij zegt, maar ik dacht dat bij castratie de baarmoeder verwijderd werd en dat er daarom geen kans meer was op bmo. Maar de eierstokken worden dus verwijderd en door de hormonen die niet langer aanwezig zijn is er geen kans meer op een bmo?
Zo goed als geen kans meer op bmo
De hormoonschommelingen en de loopsheden zijn weg.
Dat maakt het verschil uit.
Alleen de eierstokken verwijderen (via laparoscopie) is ook een veel minder zware ingreep.
Zeker bij een ervaren arts.
Tijdens de operatie kunnen ze wel zien of er een gegronde reden is om de bm ook weg te halen.
Heel vaak is dat niet nodig.
Als je laat opereren vanwege een bmo moet hij (eigenlijk zij?
Dan wordt alles verwijderd.
- Hilde
- Zeer actief
-
S@nne123
Bedankt voor de uitleg Ranetje 
-
nathalie71
Bedankt voor de uitleg 
- ranetje
- Zeer actief
Als je een reu compleet wilt houden met ballen, maar je wilt geen nakomelingen van hem kan je hem laten steriliseren.
Hij blijft dan wie hij was, alleen is hij onvruchtbaar gemaakt.
Dat is een operatie (vasectomie) die soms wordt gedaan, maar niet vaak en ik denk ook niet door elke DA.
Meestal worden de reuen gecastreerd, als ze geopereerd worden, omdat de verwachting is dat hij dan een vriendelijker en gemakkelijker hond wordt.
Dat is vaak ook de reden van de castratie (gedragsproblemen).
Dat het niet altijd helpt, castreren is geen toverformule, is op dit forum al door velen verteld
Hij blijft dan wie hij was, alleen is hij onvruchtbaar gemaakt.
Dat is een operatie (vasectomie) die soms wordt gedaan, maar niet vaak en ik denk ook niet door elke DA.
Meestal worden de reuen gecastreerd, als ze geopereerd worden, omdat de verwachting is dat hij dan een vriendelijker en gemakkelijker hond wordt.
Dat is vaak ook de reden van de castratie (gedragsproblemen).
Dat het niet altijd helpt, castreren is geen toverformule, is op dit forum al door velen verteld
-
nathalie71
viewtopic.php?f=1&t=285925