Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

teletac

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door schelsey »

had 2 keer gedrukt,stond hetzelfde als erboven

sonja
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

schelsey schreef:Denk dus ook wel dat het kan geleert worden, hij is een hond die toch wel streng moet aangepakt worden,heb zeker een maand of 7 niet echt streng geweest ,maar dat ging niet,dan begonnen met hondenschool,ik dacht altijd,kan het zelf wel,na 3 honden te hebben opgevoed,beetje verkeerd gedacht :evil: ,daar zeide ze me dat ik veel strenger moest zijn en kordater,ik was te lief :mrgreen: in begin dacht ik,ach,das niet waar,wat weten jullie er nu van,maar het klopt dus,vanaf dat ik niet meer met me liet sollen heeft hij veel meer respect voor me en reageert veel vlugger op een bevel,maar ben nogal bang aangelegt en risico's nemen durf ik niet zo goed,dus daarom dat hij nog altijd heel veel met een lange lijn wandelt terwijl ik zelden hem nog moet corrigeren.

Ik laat hem los op plaatsen dat het kan,maar als hij nog maar bv 20 meter van me af is en even begint te kijken in bos,dan roep ik al hier,of wachten, maar echt leuk is het niet natuurlijk,komt er een ruiter aan ben ik helemaal in paniek en altijd blij dat ik voor hem het heb gezien,nochtans reageert hij er niet echt fel op,hij kijkt,piept een beetje maar niet dat hij als een gek staat te springen of aan de lijn trekken,hij moet dan ook aan de voet zitten.

Mijn man zegt altijd dat ik het toch eens moet proberen om meer los te laten of verder te laten gaan,maar durf gewoon niet goed en daarom mijn vraag over die tt.

Mijn mechelaar die was zo gemakkelijk in haar opvoeding,ging niet naar andere mensen of andere honden,had bijna geen interesse in paarden of andere dieren,moest ook nooit afgeleerd worden,want ze deed het uit haar eigen al niet,heel gemakkelijk,vanaf ze pup was plakte ze al aan mijn benen, en dan een hond die deze dingen allemaal wel doen en stond ik met mijn handen in men haar,wat nu! helemaal het tegenovergestelde van mijn mechelaar,hihi.

sonja
een mechelaar is ook heel baasgericht over het algemeen dit in tegenstelling tot een poolhond. Je moet altijd rekening houden met alle rassen die erin verwerkt zijn. :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Baily schreef:
Mijn hond is ook een kruising herder/poolhond, maar die kan perfect loslopen. :wink:
het is ook net waar het balletje heenrolt heb ik het idee, een kennis van me heeft ook een kruising malamute/witte herder maar die heeft meer malamute-karakter dan herder. Dus ook die kan niet los, dat in tegenstelling tot hun kruising husky die wel overal los kan. :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

schelsey schreef:Denk dus ook wel dat het kan geleert worden, hij is een hond die toch wel streng moet aangepakt worden,heb zeker een maand of 7 niet echt streng geweest ,maar dat ging niet,dan begonnen met hondenschool,ik dacht altijd,kan het zelf wel,na 3 honden te hebben opgevoed,beetje verkeerd gedacht :evil: ,daar zeide ze me dat ik veel strenger moest zijn en kordater,ik was te lief :mrgreen: in begin dacht ik,ach,das niet waar,wat weten jullie er nu van,maar het klopt dus,vanaf dat ik niet meer met me liet sollen heeft hij veel meer respect voor me en reageert veel vlugger op een bevel,maar ben nogal bang aangelegt en risico's nemen durf ik niet zo goed,dus daarom dat hij nog altijd heel veel met een lange lijn wandelt terwijl ik zelden hem nog moet corrigeren.

Ik laat hem los op plaatsen dat het kan,maar als hij nog maar bv 20 meter van me af is en even begint te kijken in bos,dan roep ik al hier,of wachten, maar echt leuk is het niet natuurlijk,komt er een ruiter aan ben ik helemaal in paniek en altijd blij dat ik voor hem het heb gezien,nochtans reageert hij er niet echt fel op,hij kijkt,piept een beetje maar niet dat hij als een gek staat te springen of aan de lijn trekken,hij moet dan ook aan de voet zitten.

Mijn man zegt altijd dat ik het toch eens moet proberen om meer los te laten of verder te laten gaan,maar durf gewoon niet goed en daarom mijn vraag over die tt.

Mijn mechelaar die was zo gemakkelijk in haar opvoeding,ging niet naar andere mensen of andere honden,had bijna geen interesse in paarden of andere dieren,moest ook nooit afgeleerd worden,want ze deed het uit haar eigen al niet,heel gemakkelijk,vanaf ze pup was plakte ze al aan mijn benen, en dan een hond die deze dingen allemaal wel doen en stond ik met mijn handen in men haar,wat nu! helemaal het tegenovergestelde van mijn mechelaar,hihi.

sonja
Ik denk dat je niet perse streng hoeft te zijn. Wel heel consequent, en om dat te zijn moet je voor jezelf precies weten waar je grens ligt met de hond, wat je wel wilt toestaan en wat niet. Daarbij denk ik dat je zelf heel betrouwbaar, rustig en zelfverzekerd moet overkomen voor je hond, zeker met een poolhond kruising. Niet laten merken dat je in paniek bent. Op die manier krijg je een hele goede band en dan kun je er heel veel mee.

Als ik hem bij me roep bij het naderen van een jogger of paard, of klein kind, dan doe ik dat rustig en komt hij vrolijk naar me toe. Roep ik hem paniekerig, schiet hij ook in de stress, en kijkt eerst eens om zich heen waar de stress vandaan komt, en gaat onrustig heen en weer lopen voordat hij uberhaupt besluit te luisteren. het maakt zoveel uit hoe je je zelf gedraagt. :wink:

met zo'n hond bereik je veel door een zachte hand, meer dan met een tt denk ik. Maar dat is dus mijn mening. Ik ken je hond natuurlijk niet en ga uit van eht soort karakter zoals mijn poolhond kruising die heeft.
Baily

malinois schreef:
Baily schreef:
Mijn hond is ook een kruising herder/poolhond, maar die kan perfect loslopen. :wink:
het is ook net waar het balletje heenrolt heb ik het idee, een kennis van me heeft ook een kruising malamute/witte herder maar die heeft meer malamute-karakter dan herder. Dus ook die kan niet los, dat in tegenstelling tot hun kruising husky die wel overal los kan. :wink:
ja, het maakt ook wel uit inderdaad van welke karaktereigenschappen er het meest naar voren komen. Mijn hond heeft wel het waakse van een herder, maar ook het zelfstandige, vrijbuiterige van een poolhond.

Maar hij heeft ook heel sterk dat hij bij de roedel wil blijven.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Inge O schreef:
crutz schreef:maar waar ik sowieso problemen mee heb is bv t gebruik van de tt zoals bij Kwiebus en dan niet zo zeer om de reden, maar drukken zonder dat je in kan grijpen (dat is wat ik er van begrijp) als de hond dus de correctie niet begrijpt kan het ook anders uitpakken, bv dat ie er dus voor gaat lopen. Dus je drukt voor t van t terrein aflopen, de hond snapt de correctie niet en "schrikt" en gaat verder lopen, dus je terrein af ipv naar je toe. In t geval van Kwiebus is t zoals ik begreep goed uitgepakt en kwam hij wel terug, maar t had zo veel anders gekund.
dan verschillen we hier gewoon over van mening :wink: . ik heb het heel bewust gedaan zoals ik het gedaan heb, alles tegen elkaar afgewogen. het is ook wel niet louter toevallig dat het probleem binnen de kortste keren was opgelost, en kwiebus er juist geen enkele verkeerde link bij heeft gelegd.
ik wilde persé vermijden dat hij de correctie met mezelf of welk bevel ook (of het niet opvolgen ervan) in verband bracht, dus het was zeker geen optie om er vooraf mee te gaan oefenen.
maar andersom was het dus ook niet zo dat ik maar een beetje in de rondte heb staan drukken en kwiebus daarbij heel toevallig de juiste reactie vertoonde.
zeg niet dat je t niet bewust en afgewogen gedaan hebt,
maar omdat de hond dus de "vrijheid" heeft om op de correctie iets anders dan t gewenste gedrag te laten zien (de andere kant op rennen bv) kan dit zo dus heel verkeerd uitpakken....
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Baily schreef:

sonja
Ik denk dat je niet perse streng hoeft te zijn. Wel heel consequent, en om dat te zijn moet je voor jezelf precies weten waar je grens ligt met de hond, wat je wel wilt toestaan en wat niet. Daarbij denk ik dat je zelf heel betrouwbaar, rustig en zelfverzekerd moet overkomen voor je hond, zeker met een poolhond kruising. Niet laten merken dat je in paniek bent. Op die manier krijg je een hele goede band en dan kun je er heel veel mee.

Als ik hem bij me roep bij het naderen van een jogger of paard, of klein kind, dan doe ik dat rustig en komt hij vrolijk naar me toe. Roep ik hem paniekerig, schiet hij ook in de stress, en kijkt eerst eens om zich heen waar de stress vandaan komt, en gaat onrustig heen en weer lopen voordat hij uberhaupt besluit te luisteren. het maakt zoveel uit hoe je je zelf gedraagt. :wink:

met zo'n hond bereik je veel door een zachte hand, meer dan met een tt denk ik. Maar dat is dus mijn mening. Ik ken je hond natuurlijk niet en ga uit van eht soort karakter zoals mijn poolhond kruising die heeft.
Zo werkt het ook voor mijn poolhond-kruising: een lange adem (maanden trainen met veel geduld!) en een zachte hand.
Belonen doe ik met lekkers maar ook vaak met mijn stem, daar is ze heel gevoelig voor.

En zoals ik ook schreef in het Alaskan Malamute-topic: als je hond van de lange lijn af is en 'voor het eerst' los loopt, houd haar dan met je stem bij je in de buurt, zodat je hond ook niet 'in verleiding' komt.
Het ligt er een beetje aan waar ik loop, maar is het in een bos met konijnen/fazanten dan vind ik 20/25 meter van me af lopen echt wel het absolute maximum.
Omdat ik mijn hond wel het plezier van echt 'losgaan' gun, ga ik regelmatig naar open terreinen (polder/strand) en daar mag ze wel wat verder van me af.
Al met al luistert het erg nauw, het trainen (en 'bijhouden') van een jagende hond maar ik merk wel dat er een echte verstandhouding begint te komen en dat het steeds beter gaat.
Afbeelding
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila

Ongelezen bericht door schelsey »

Dan blijf ik zo verder doen,in bos niet verder dan 20 a 25 meter en niet van de paden en als ik naar hondenloopveld ga mag hij wel verder weg,daar zijn andere honden om mee te spelen en het is omheind dus daar kan niets gebeuren, maar blijf wel overwegen om een met een tt te werken in de toekomst, al is het alleen maar voor zijn eigen veiligheid.

Eerst eens afwachten hoe hij reageert, in januari zou hij getest worden en dan zie ik wel verder.

sonja
Baily

schelsey schreef:Dan blijf ik zo verder doen,in bos niet verder dan 20 a 25 meter en niet van de paden en als ik naar hondenloopveld ga mag hij wel verder weg,daar zijn andere honden om mee te spelen en het is omheind dus daar kan niets gebeuren, maar blijf wel overwegen om een met een tt te werken in de toekomst, al is het alleen maar voor zijn eigen veiligheid.

Eerst eens afwachten hoe hij reageert, in januari zou hij getest worden en dan zie ik wel verder.

sonja
Mijn poolhondkruising mag al vanaf het begin (vanaf pup) niet uit zicht, echt iedere keer dat hij me te ver weg liep riep ik hem eventjes terug, elke keer dat hij uit zichzelf naar me toe komt wordt beloont, nu nog heel vaak. Nu loopt hij nooit verder weg dan 20 a 25 meter.

Van alle vijf mijn honden heb ik het meeste vertrouwen in hem wat hierkomen betreft, 1 keer roepen en hij staat er. Wel heb ik er voor gezorgd dat er geen voor hem moeilijke situaties onstaan, zodat hij niet in de fout kon gaan. Als je dan na langere tijd steeds meer vat op hem krijgt kun je het moeilijker maken.
Hij struint nu ook wel door de bosjes, maar daar zit waar ik met ze loop niet veel om op te jagen. Op het strand mag hij ook los, alleen door de duinen, als we terug lopen gaat hij vast.

Hij heeft daar nog nooit gejaagd, maar er zitten veel konijnen en vossen en ik wil hem niet op ideeen brengen. :wink: Ook ga ik niet langs een kinderboerderij lopen zonder dat hij aangelijnd is.

Hier voor de deur hebben we veel ganzen en eenden, en die ben ik gaan voeren met hem. Hij aan de lange lijn en moest blijven zitten zolang dat van mij moest. Nu kan ik, als ik zelf goed op let, en hem onder appel houd, gerust met hem tussen de ganzen en eenden gaan zitten. Let ik niet op en heb ik hem niet onder appel dan is de eerste de beste eend voor hem, dat heeft hij heel goed in de gaten. Dus het blijft wel opletten.
faya
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door faya »

wat is een teletac precies?
is dat ongeveer het zelfde als een blafband?
en hoe werkt het dan?
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

faya schreef:wat is een teletac precies?
en hoe werkt het dan?
http://www.tinley.nl/stroombanden.htm
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

faya schreef:wat is een teletac precies?
en hoe werkt het dan?
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=36687
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”