Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jachthondpup aangelijnd of los?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

We zijn weer thuis :wink: en hebben het heerlijk gehad! Heerlijk gezworven door de bossen. Dante één keer heel kort kwijt geweest, verder luisterde hij als een trein. Zelfs toen op een afstand van een meter of 20 twee reeën ons pad kruisten, kon ik hem met een enorme brul terug roepen. Even aangelijnd gehouden, daarna los. Hij probeerde wel die richting weer op te gaan, maar eh,eh, van mij was genoeg om hem op het rechte pad te houden :ok:
De keer dat ik hem kwijt was (maar een paar minuten) kwam hij terug en reageerde alsof ík hém verlaten had :roll:. Helemaal blij dat hij mij weer zag :roll: :mrgreen: . Ben dus niet ontevreden na zijn lange periode van aan de lijn lopen. Maar ik blijf oefenen, heb me ook weer heel wat keren verstopt, en zo....
En zijn poot geeft nog steeds geen problemen, langste wandeling was anderhalf uur (voor mij dan, voor hem ws. drie of meer keer zo lang..). Ik kan me dus haast niet meer voorstellen dat er nog een terugval komt :cheer:
Heb nog niet veel gelezen, dat ga ik dit weekend maar eens doen :wink:
Gr. Marijke
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Moon schreef:...Ben dus niet ontevreden na zijn lange periode van aan de lijn lopen....
Zie je nou wel :wink: :mrgreen:
Dat is echt goed nieuws Marijke, nu is het, denk ik, zaak om veel met Dante te blijven communiceren buiten, zodat je hem er aan blijft herinneren dat je samenwerkt en dat dat leuk is :ok:
Dat hij in die situatie reageert op een éhéh is een supergoed teken, het geeft wat vertrouwen over en weer.
Fijn dat jullie het zo leuk hebben gehad :ok:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Wat fijn dat het zo goed gegaan is Marijke :ok:
Gelukkig dat zijn poot het houdt.
Ga je niet erg snel nu? :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Moon
Zeer actief

ranetje schreef:Wat fijn dat het zo goed gegaan is Marijke :ok:
Gelukkig dat zijn poot het houdt.
Ga je niet erg snel nu? :wink:
Misschien ga ik idd te snel. Maar de verleiding is zo groot als je zo lekker in de bossen zit.. Nu weer even wat rustiger aan :wink: Dummies en balletjes blijven voorlopig nog thuis.
Gr. Marijke
Afbeelding
Benji&Brenda
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Benji&Brenda »

Super zeg dat het zo goed gaat met Dante :ok:
Groetjes Brenda en een pootje van Britt en Bram - www.stativo.nl
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Jaap* schreef:
Moon schreef:...Ben dus niet ontevreden na zijn lange periode van aan de lijn lopen....
Dat is echt goed nieuws Marijke, nu is het, denk ik, zaak om veel met Dante te blijven communiceren buiten, zodat je hem er aan blijft herinneren dat je samenwerkt en dat dat leuk is :ok:
Dat hij in die situatie reageert op een éhéh is een supergoed teken, het geeft wat vertrouwen over en weer.
Haha, ik bedoelde het eerder andersom; dat hij geheel uit de band zou springen zodra hij van de lijn zou gaan :wink:
Dat communiceren probeerde ik altijd al te doen. Heb zelfs een tijdje geklicked voor iedere blik die hij op me wierp :wink: (alleen jammer dat hij het af en toe niet de moeite waard vond om zijn beloning op te halen :roll: )
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Moon schreef:
Jaap* schreef:
Haha, ik bedoelde het eerder andersom; dat hij geheel uit de band zou springen zodra hij van de lijn zou gaan :wink:
Dat communiceren probeerde ik altijd al te doen. Heb zelfs een tijdje geklicked voor iedere blik die hij op me wierp :wink: (alleen jammer dat hij het af en toe niet de moeite waard vond om zijn beloning op te halen :roll: )
Je had inderdaad het risico dat hij helemaal uit zijn dak zou gaan :wink:
Fijn dat het niet is gebeurd.

Ik sprak vanmorgen een GT die ik ken.
Met haar had ik het nog even over het aan de lijn laten of los laten van de jonge jachthond.
Zoals jij al vertelde Marijke, heeft Dante in zijn jeugd ontdekt dat hij de hazen en konijnen toch niet bij kon houden.
Zij vond dat eigenlijk wel een juist idee.
De jonge hond heeft nog iets minder conditie (uithoudingsvermogen).
Als hij dan leert (en in zijn koppie opslaat) dat hij die beesten toch niet kan inhalen, zou dat gunstig kunnen zijn in zijn latere leventje. Omdat voor hem dan al vaststaat dat er geen eer aan te behalen valt.

Dat vind ik eigenlijk best een goede redenering.
Vooropgesteld dat hij niet per ongeluk achter een ziek dier aanzit en dat te pakken krijgt :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Moon
Zeer actief

Ik heb het 'probleem' ook wel eens voorgelegd aan een GT. Deze vond juist dat het jagen 'an sich' veel te zelfbelonend was :wink: . Dus zoveel mensen, zoveel meningen. Alleen weet ik het niet van 'jouw' GT, Nettie, maar de 'mijne' had niet heel veel ervaring met jachthonden, geen expert zogezegd. En dan blijft er altijd iets bij mij kriebelen...

Maar Dante lijkt het nu op te pakken zoals het ongeveer ging voor hij zo beperkt werd. Alleen heeft hij in de tussentijd het commando 'wachten' goed geleerd toen hij aan de 5m. flexlijn liep (om te voorkomen dat hij vast de hoek omliep, of zo :roll: ). Blijkt loslopend ook wel handig te zijn :wink:
Én het commando 'terug' als hij om een paal heen loopt. Erg grappig; dan staat hij even stil; kijkt mij aan met een blik van 'stommerd, ik kan niet verder, en dan :idea:, ik moet teruglopen. Dan huppelt hij letterlijk om de paal heen, want dan wordt hij enthousiast door mij beloond :mrgreen:
Gr. Marijke
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Moon schreef: Bij ons is het grootste probleem het wild en de geurtjes. Zodra Dante 'ontwaakt' uit zijn roes is het enige wat hij wil, míj weer vinden. Lukt dat niet direct dan is er lichtelijke paniek :wink: !
Zo gaat dat hier ook en ik heb daar dankbaar op ingespeeld.
Ik heb ze trouwens altijd vanaf dat ik ze had, op veilige plekken losgelaten.Maar ik heb dus geen schoolvoorbeeld van perfect luisterende jachthonden; we zijn echter allemaal tevreden geloof ik :mrgreen:
chaos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door chaos »

Ik dacht dat alleen al het "jagen" al zeer zelfbelonend was los van het feit dat ze een haas nu kunnen pakken of niet.
:denken:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
chaos schreef:Ik dacht dat alleen al het "jagen" al zeer zelfbelonend was los van het feit dat ze een haas nu kunnen pakken of niet.
dat denk ik dus ook, volgens mij heeft dit systeem voornamelijk kans van slagen bij honden die extreem vaak kans krijgen om te jagen, zodat hun prikkeldrempel veel hoger komt te liggen.
zoals bv. in zuidfrankrijk, waar veel jachthonden gewoon de hele tijd los rondstruinen en alles achterna kunnen zitten wat hun hartje belieft. die zullen niet meer zo snel op hun eentje iets 'onvangbaars' najagen, maar hier bij ons :denken: ? ik heb er erg mijn twijfels over.
Dat ben ik wel met je eens Inge :wink:
En Marijke,"mijn"GT heeft zelf geen jachthonden, dus op zich is haar reactie natuurlijk mogelijk wat te "algemeen" gesteld. :mrgreen:
Ik besprak met haar de adviezen die je over het algemeen van veldwerkers krijgt (veel vrijheid het eerste jaar). Dat was de reden dat zij deze "mogelijke" redenering gaf. :wink:
Dat was misschien niet helemaal duidelijk door mij uitgelegd :wink:
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Inge O schreef:
chaos schreef:Ik dacht dat alleen al het "jagen" al zeer zelfbelonend was los van het feit dat ze een haas nu kunnen pakken of niet.
dat denk ik dus ook, volgens mij heeft dit systeem voornamelijk kans van slagen bij honden die extreem vaak kans krijgen om te jagen, zodat hun prikkeldrempel veel hoger komt te liggen.
zoals bv. in zuidfrankrijk, waar veel jachthonden gewoon de hele tijd los rondstruinen en alles achterna kunnen zitten wat hun hartje belieft. die zullen niet meer zo snel op hun eentje iets 'onvangbaars' najagen, maar hier bij ons :denken: ? ik heb er erg mijn twijfels over.
Even antwoord aan jullie allebei :wink:. Ik denk dat ook, maar toch zie ik bij Dante een paar dingen; konijnen is hij nú meestal van terug te roepen (mits niet al te ver weg), fazanten komt hij terug na opstoten terwijl hij er vroeger na het opstoten nog een tijdje achteraan liep. Begrijp me goed, ik wil hiermee niet zeggen, 'zie hier het bewijs', maar het brengt me wel aan het twijfelen... En Dante heeft als jonge hond nogal wat kans gekregen om te struinen omdat ik het toen ook niet anders wist :19: Hij heeft dus heel wat keren achter iets aangehold (meestal konijnen).
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Ik heb een paar plekjes die omringd zijn door water. Dante zwemt wel maar alleen als ik iets in het water gooi. Deze plekjes zijn dus volkomen veilig voor Dante :wink:
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Ik ben ik de "gelukkige"omstandigheid dat ik een pup zowel wat betreft veerwild (fazant) als haarwild (konijnen, hazen) redelijk zou kunnen laten "struinen" :mrgreen:
Ik zit een beetje te puzzelen hoe ik heb met mijn volgende pup zou aanpakken. Vandaar :wink:

Rana heeft trouwens, zeker wat konijnen en hazen betreft, in haar jeugd behoorlijk kunnen struinen :smile:
Na het eerste jaar kon ik gewoon met haar in de duinen lopen, terwijl de konijnen voor onze voeten sprongen. :roll:
Dan keek ze naar me en als ik zei "nee laat maar" dan was het ok en ging ze met mij verder.
Toch gaat ze nu (ze is nu bijna 7) heel gepassioneerd om met het konijnenspul hier, terwijl ze dat in mijn vorige woonplaats niet meer deed :denken:
Eigenlijk is deze situatie dus weer in tegenspraak met alle redeneringen hé?
Afbeelding
Moon
Zeer actief

ranetje schreef: Rana heeft trouwens, zeker wat konijnen en hazen betreft, in haar jeugd behoorlijk kunnen struinen :smile:
Na het eerste jaar kon ik gewoon met haar in de duinen lopen, terwijl de konijnen voor onze voeten sprongen. :roll:
Dan keek ze naar me en als ik zei "nee laat maar" dan was het ok en ging ze met mij verder.
Dát vind ik echt ontzettend knap van je! Hoe heb je dát op zo jonge leeftijd voor elkaar gekregen :denken:
Op die leeftijd ging Dante echt zijn goddelijke gang (als er wild in de buurt was).
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

ranetje schreef: Eigenlijk is deze situatie dus weer in tegenspraak met alle redeneringen hé?
Volgens mij komen we er niet erg uit :mrgreen:
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Moon schreef:
ranetje schreef: Eigenlijk is deze situatie dus weer in tegenspraak met alle redeneringen hé?
Volgens mij komen we er niet erg uit :mrgreen:
Het blijft een lastig vraagstuk hé? :mrgreen:
Misschien hebben Rana's "vreemde verschijnselen", waaronder die epileptiforme aanval te maken met haar veranderde reacties op konijnen en zou ze normaal gesproken gewoon goed onder appèl gebleven zijn :denken:

Dat gedoe met fazanten, wat ze hier in de nieuwe woonomgeving had in het begin is wel weer redelijk onder controle, dus misschien speelt er echt iets anders tussendoor en kan ik hetniet gooien of een fout van mij? :19:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef:Eigenlijk is deze situatie dus weer in tegenspraak met alle redeneringen hé?
dit hebben we dus niet gelezen hoor :pffff: :boos: :mrgreen: .
:mrgreen: :smile: :smile:
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

ranetje schreef:Dat gedoe met fazanten, wat ze hier in de nieuwe woonomgeving had in het begin is wel weer redelijk onder controle, dus misschien speelt er echt iets anders tussendoor en kan ik hetniet gooien of een fout van mij? :19:
Wie weet heb je met de verhuizing een cirkel doorbroken :denken:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
ranetje
Zeer actief

marian* schreef:
ranetje schreef:Dat gedoe met fazanten, wat ze hier in de nieuwe woonomgeving had in het begin is wel weer redelijk onder controle, dus misschien speelt er echt iets anders tussendoor en kan ik het niet gooien of een fout van mij? :19:
Wie weet heb je met de verhuizing een cirkel doorbroken :denken:
Er kan best een cirkel doorbroken zijn Marian, maar welke? :wink:
ranetje schreef:Misschien hebben Rana's "vreemde verschijnselen", waaronder die epileptiforme aanval te maken met haar veranderde reacties op konijnen en zou ze normaal gesproken gewoon goed onder appèl gebleven zijn :denken:
Dit kan ook nog meespelen :wink:
Zie http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... sc&start=0
Afbeelding
sassefras
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door sassefras »

Mijn pup is nu 10 weken en ik laat hem vanaf het begin al los in het bos. Het is een kruising tussen een heidewchtel en duitse staander. Het is ook bekend van deze rassen dat ze erg baasgericht zijn. Ik heb het idee dat wanneer ze gelijk los lopen en je ze goed beloont wanneer ze terug komt, dit alleen maar voordelen heeft voor later. Op deze manier doen ze alleen maar positieve ervaringen op met loslopen en terug komen.
Liefs Sas en Nikki
ranetje
Zeer actief

sassefras schreef:Mijn pup is nu 10 weken en ik laat hem vanaf het begin al los in het bos. Het is een kruising tussen een heidewchtel en duitse staander. Het is ook bekend van deze rassen dat ze erg baasgericht zijn. Ik heb het idee dat wanneer ze gelijk los lopen en je ze goed beloont wanneer ze terug komt, dit alleen maar voordelen heeft voor later. Op deze manier doen ze alleen maar positieve ervaringen op met loslopen en terug komen.
Goed belonen voor het terugkomen is zeker belangrijk :wink:
Zowel de Heidewachtel als de Duitse Staande zijn heel baasgericht, dat is waar.
Ze beschikken echter ook beiden over een behoorlijke schep jachtpassie.
En dan willen de oortjes nog wel eens dicht zitten. :mrgreen:
Maar het zijn fijne honden om te hebben :ok:
Afbeelding
sassefras
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door sassefras »

Klopt, ik heb eerder een kruising duitse staander gehad en wanneer ze konijnen of reeën zag was ze weg. Gelukkig kon ze hun niet goed bijhouden :ok: en kwam ze daarna gewoon weer terug.
Liefs Sas en Nikki
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Mijn galgomeisjes heb ik vanaf pup los laten lopen op veilig terrein, ze zijn nu bijna twee jaar en luisteren perfekt. Ik heb ze wel altijd gigantisch beloond als ze kwamen en nog steeds. Mellemansje, podencomixje loopt ook vanaf dag een los, ook hij luistert perfekt en loopt braaf met het roedeltje mee en mocht er eentje het wagen om te lang buiten het zicht te blijven heb ik altijd Barf nog die de snoodaart terug jaagt :smile: :smile: :smile:
ranetje
Zeer actief

Weer even een "update" na een gesprek met een jachttrainer.
Ik vertelde hem over de ideeën van veldwerkers, dat de hond het eerste jaar zijn neus achterna moet kunnen.
Hij was het daar absoluut niet mee eens.
De hond (pup) moet wel los lopen volgens hem, maar er moet goed getraind worden op appèl.
Dus vanaf het begin goed oefenen op baasgericht zijn vindt hij net als wij hier het belangrijkste :wink:
Het risico dat de hond volledig uit de hand gaat en blijft vindt hij veel te groot.
Toch leuk om het weer eens te horen van een deskundige :mrgreen:
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

ranetje schreef:Weer even een "update" na een gesprek met een jachttrainer.
Ik vertelde hem over de ideeën van veldwerkers, dat de hond het eerste jaar zijn neus achterna moet kunnen.
De hond (pup) moet wel los lopen volgens hem, maar er moet goed getraind worden op appèl.
Dus vanaf het begin goed oefenen op baasgericht zijn vindt hij net als wij hier het belangrijkste :wink:
Het risico dat de hond volledig uit de hand gaat en blijft vindt hij veel te groot.
Zitten we inderdaad niet echt verkeerd met onze ideeen daarover :mrgreen:
Welke trainer is dit?
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Jaap*
Zeer actief

edit
Laatst gewijzigd door Jaap* op 26 feb 2007 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
ranetje
Zeer actief

marian* schreef:
ranetje schreef:Weer even een "update" na een gesprek met een jachttrainer.
Zitten we inderdaad niet echt verkeerd met onze ideeen daarover :mrgreen:
Welke trainer is dit?
Dis is een trainer die ook nog wel eens helpt als Anke een workshop geeft :wink:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

ranetje schreef:...De hond (pup) moet wel los lopen volgens hem, maar er moet goed getraind worden op appèl.
:ok: Ja, da's idd wetenswaardig, het oefenen op samenwerken is m.i. wel erg afhankelijk van het type hond. Bij de één zal dat makkelijk gaan, en bij de andere hond zal er misschien toch wat meer aangelijnd moeten worden gewerkt in het begin, om dezelfde reden dat benchgebruik het ontwikkelen van slechte gewoonte's kan voorkomen :mrgreen: :wink: :wink:
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:
ranetje schreef:...De hond (pup) moet wel los lopen volgens hem, maar er moet goed getraind worden op appèl.
:ok: Ja, da's idd wetenswaardig, het oefenen op samenwerken is m.i. wel erg afhankelijk van het type hond. Bij de één zal dat makkelijk gaan, en bij de andere hond zal er misschien toch wat meer aangelijnd moeten worden gewerkt in het begin, om dezelfde reden dat benchgebruik het ontwikkelen van slechte gewoonte's kan voorkomen :mrgreen: :wink: :wink:
:mrgreen: :smile: :smile:
Natuurlijk zal er met sommige honden meer aangelijnd moeten worden gewerkt in het begin.
Hoewel een kleine pup (8 weken), als je daar meteen mee begint normaal gesproken veel naar jou zal kijken en daar kan je goed gebruik van maken.
Als blijkt dat hij na een paar maanden meer zijn eigen gang wil gaan kan je ingrijpen en meer met de lange lijn aan het werk.
Zolang de hond ook nog de gelegenheid krijgt om de beentjes goed te strekken! Dat is iets waar hij erg op hamert.
Inspanning en ontspanning moeten in evenwicht zijn .
De ontspanning kan je in zo'n geval in wat prikkelarmere gebieden doen, waar je de hond ook de gelegenheid moet geven met andere honden te spelen :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”