Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Benchgebruik of benchmisbruik ?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Ennath schreef:
Uhhh nee, de honden kunnen naar eigen behoefte over de hele benedenverdieping komen, er zitten (hele grote) hondenluiken in alle deuren. De keukendeur is voor de dieren niet vanuit de kamer te openen, wel vanuit de keuken. Maw ze moeten door ons de keuken ingelaten worden en kunnen zelfstandig de keuken weer uit. De bovenverdieping is niet toegankelijk voor honden. In de deur zit een kattenluik en direct daarachter is een steile, gladde trap. Vanaf ongeveer Maart/April tot September/Oktober staat ook altijd de achterdeur open en kunnen de honden naar behoeven naar buiten lopen.

De enige plaats waar ik een hond op kan sluiten is buiten in het washok, maar dan kunnen ze beter in een bench liggen :N:
Overigens gebruik ik momenteel geen benches maar ik ben er ook niet mordicus op tegen. Ik heb ze in het verleden wel gebruikt en zou dat zeker weer doen als het nodig zou zijn. Aan de andere kant verbaasd het me ook wel als ik op de theorieles van de KC in herhaling de voordelen van een bench te horen krijg (maar niets over het juist gebruik daarvan)
Haha, oké, mijn opmerking was schijnbaar echt te stellig! :mrgreen:
Dat komt waarschijnlijk omdat ik zo verwend ben met én een woonhuis én een kantoor én een opslag én werkplaats én een tuin/erf... Er is altijd wel een plek waar ik mijn honden zou kunnen 'opsluiten', mocht dat evenuteel in geval van calamiteiten nodig zijn.
En gebruik je een bench zoals 'vroeger' mijn ouders die grote doos naast het bed hadden voor de pup, dan ben ik er ook niet mordicus op tegen.
Maar ik ben zo bang dat als mensen zo'n ding eenmaal in huis hebben, het ook wel erg makkelijk is om 't te pas en te onpas te gebruiken. Dus inplaats van 'opvoeden' wordt het dan wegsluiten. Kost minder tijd en moeite...
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

malinois schreef:
Moos schreef:Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het gedaan werd met honden die verplichte rust nodig hebben toen de bench er nog niet was.
Ik kan daar verder ook niet over meepraten want ik heb geen ervaring met pups waarvan ik vond dat ik ze echt in een bench zou moeten doen voor de verplichte rust.
En ik ben er ook niet op tegen om je hond daarvoor in de bench te doen, maar ook hiervan vind ik dat het (bij sommige mensen, niet de mensen die hier aangaven de bench daarvoor te gebruiken :wink: ) zo makkelijk 'door kan slaan' naar steeds vaker in de bench.
Of bestaan die dingen eigenlijk al wel heel lang, maar waren ze nog niet zo bekend?
dan had ik ze in een kennel gedaan denk ik :19: Met als pup alleen de mogelijkheid in het nachthok te kunnen zodat ook hier rust verplicht was....
idd, naar buiten in de kennel met een afsluitbaar nachthok (wat uiteindelijk dus weer vergelijkbaar is met een bench/vari kennel)
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

crutz schreef:
malinois schreef:
Jaap* schreef:En de "verplichtte rust" verhalen gaan mij ook een beetje voorbij moet ik eerlijk zeggen. De meeste honden zijn mans genoeg om zelf een rustig plekje te zoeken als ze moe zijn.
hier niet, ze gaan door tot ze er letterlijk bij neervallen als pup... en dat vind ik niet zo gezond :19: Daarnaast wil ik ze na het eten ook verplicht hebben rusten met het oog op een maagtorsie dus ook dan is het verplicht een uur slapen. Als ze ouder worden kan dat om de beurt ook los in de kamer.
hier gaan ze ook door tot ze omvallen hoor...eerder gaat het lichtje echt niet uit :wink:
Krijgen de honden dan alleen rustplicht in de puppietijd?
En zo nee, is het feit dat een hond niet moe is een valide reden om hem op te sluiten? Waarom mag hij niet "gewoon" moe van zichzelf worden? Of betreft het hier een speciaal soort honden die tegen zichzelf beschermd moeten worden.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:
crutz schreef:
malinois schreef:
Jaap* schreef:En de "verplichtte rust" verhalen gaan mij ook een beetje voorbij moet ik eerlijk zeggen. De meeste honden zijn mans genoeg om zelf een rustig plekje te zoeken als ze moe zijn.
hier niet, ze gaan door tot ze er letterlijk bij neervallen als pup... en dat vind ik niet zo gezond :19: Daarnaast wil ik ze na het eten ook verplicht hebben rusten met het oog op een maagtorsie dus ook dan is het verplicht een uur slapen. Als ze ouder worden kan dat om de beurt ook los in de kamer.
hier gaan ze ook door tot ze omvallen hoor...eerder gaat het lichtje echt niet uit :wink:
En zo nee, is het feit dat een hond niet moe is een valide reden om hem op te sluiten? Waarom mag hij niet "gewoon" moe van zichzelf worden? Of betreft het hier een speciaal soort honden die tegen zichzelf beschermd moeten worden.
nee hoor, ook rustplicht hier als ze ouder zijn, maar dan zitten ze dus vaak in de kennel en nemen zelf al die rust omdat ze op hun eigen plekje zitten en die rust ook kunnen nemen omdat ze niet gestoord worden....
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Moos schreef:Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het gedaan werd met honden die verplichte rust nodig hebben toen de bench er nog niet was.
Ik kan daar verder ook niet over meepraten want ik heb geen ervaring met pups waarvan ik vond dat ik ze echt in een bench zou moeten doen voor de verplichte rust.
En ik ben er ook niet op tegen om je hond daarvoor in de bench te doen, maar ook hiervan vind ik dat het (bij sommige mensen, niet de mensen die hier aangaven de bench daarvoor te gebruiken :wink: ) zo makkelijk 'door kan slaan' naar steeds vaker in de bench.
Of bestaan die dingen eigenlijk al wel heel lang, maar waren ze nog niet zo bekend?
1. Mijn oudste bench (eigenlijk een Varikennel) is ruim 20 jaar oud
2. Voor grotere pups maakte ik voor die tijd gebruik van een Box (daar zat mijn moeder als kind al in, dus hoe lang bestaan die al) :denken:
3. Voor kleine pups gebruikte ik een hele grote doos (koelkastdoos) toentertijd werd dit ook aangeraden in boekjes en cursussen.
4. Ik heb zeker 20 jaar naast ieder vaste ligplaats een aanleghaak in de muur gehad waar ik de hond met een riem (of ketting als het een sloper was) kon vastleggen.

Zelf heb ik geen bijkeuken maar mijn collega en ik komen moeiteloos aan 18 ons bekende honden die hele dagen in de bijkeuken liggen.
Weliswaar iets ruimer als een bench, maar wel koud, ongezellig en eenzaam.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Toen wij in 1965 ons bulletje kregen had ze al iets dergelijks als bench. Alleen was het helemaal van hout met een deurtje waar iets van gaas of zo in zat.

Afbeelding

Ik weet niet meer hoe lang en hoe m'n ouders het gebruikt hebben. Ik weet nog wel dat ze er ook haar puppies toen in heeft gehad totdat die naar de box verhuisden.

Maar ik denk ook dat er vroeger niet zoveel aan absolute rust werd gedaan. Alles wat we nu doen met onze honden, zouden ze je toentertijd echt voor gek hebben verklaard, zo niet in het gekkenhuis hebben opgesloten.

De kachel was nog 'n gezellige kolenkachel waarvoor Asita menig uurtje heeft doorgebracht.
Rami
Zeer actief

Ik kan me herinneren dat ik - als kind - met mijn moeder en onze pup naar de da moest en dat daar in een van de kennels een Newfounlander zat met gespalkte poten. Die hond verbleef bij de da omdat de mensen van wie die hond was geen mogelijkheid had om 'm een plek te geven waar 'ie niet kon staan, lopen etc..
Ik weet het niet, maar misschien kwam dat wel vaker voor, dat een hond min of meer 'opgenomen' werd, als hij/zij verplichte rust moest houden?
Ik spreek nu van iets meer dan 25 jaar geleden ongeveer...
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Rami schreef:
Ik kan me herinneren dat ik - als kind - met mijn moeder en onze pup naar de da moest en dat daar in een van de kennels een Newfounlander zat met gespalkte poten. Die hond verbleef bij de da omdat de mensen van wie die hond was geen mogelijkheid had om 'm een plek te geven waar 'ie niet kon staan, lopen etc..
Ik weet het niet, maar misschien kwam dat wel vaker voor, dat een hond min of meer 'opgenomen' werd, als hij/zij verplichte rust moest houden?
Ja dat zou kunnen natuurlijk...

Dat er anders een kennel gebruikt was snap ik, voor de mensen met de werkhonden die dan ook kennels hebben :wink:

Maar ik vraag me ook af hoeveel pupjes er tegenwoordig onder met mom van "verplichte puppyrust" in een bench gedaan worden terwijl dat eigenlijk helemaal niet zo noodzakelijk is.
(en ook hier geldt weer, algemeen gesproken :wink: ).
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Rami schreef:
was hier idd blij toen Umi haar achterpoot gebroken had dat ze goed aan de bench/vari kennel gewend was, want in die tijd heeft ze daar heel wat uurtjes doorgebracht (6wk en daarna nog 5 wk in een klein kennel in de schuur zonder nachthok, want anders zou de daar continue op springen)
want los in huis ging niet, ze sprong continue overal op en vanaf wat natuurlijk de genezing niet ten goede zou komen....
Ennath
Zeer actief

Moos schreef:
Rami schreef:
Ja dat zou kunnen natuurlijk...

Dat er anders een kennel gebruikt was snap ik, voor de mensen met de werkhonden die dan ook kennels hebben :wink:

Maar ik vraag me ook af hoeveel pupjes er tegenwoordig onder met mom van "verplichte puppyrust" in een bench gedaan worden terwijl dat eigenlijk helemaal niet zo noodzakelijk is.
Geen idee, maar de hond uren per dag in de bijkeuken, de schuur of het varkenskot kan ik me toch nog wel heel goed herinneren. En dat waren over het algemeen gesproken ook geen honden waarmee daarnaast veel gewerkt werd. Ze zaten opgesloten als ze in de weg liepen, en anders scharrelde ze wat in de rondte.
Rami
Zeer actief

Ennath schreef:
Geen idee, maar de hond uren per dag in de bijkeuken, de schuur of het varkenskot kan ik me toch nog wel heel goed herinneren. En dat waren over het algemeen gesproken ook geen honden waarmee daarnaast veel gewerkt werd. Ze zaten opgesloten als ze in de weg liepen, en anders scharrelde ze wat in de rondte.
Maar heb je het dan over het platteland? Zou het voor huishonden, gezelschapshonden, schoothonden in de steden niet anders zijn geweest?
Mijn ouders hadden altijd honden, vanaf pak 'm beet de jaren '30 tot de jaren '80. 'Gewone' huis/gezelschapshonden en die hadden echt hun plekje binnen het gezin. Ze werden niet in een schuur of bijkeuken weggesloten. Ze hadden weliswaar hun mandje onder de keukentafel maar dat had er ook mee te maken dat de plek was waar 'geleefd' werd.
En ik kan me niet voorstellen (of herinneren) dat het bij heel veel andere gezinnen met huis/schoot/gezelschapshonden heel veel anders ging.
Laatst gewijzigd door Rami op 27 feb 2008 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Moos schreef:
Aha, op zo'n manier verplichte puppy-rust. Ja, dat zou kunnen. Ik kan me van de pups die we thuis hadden herinneren dat 'wij' (kinderen) wel eens gemaand werden de puppen met rust te laten. Hondje ging dan lekker in zijn mand (onder de keukentafel) en wij moesten even wat anders gaan doen! :wink:
Afbeelding
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Jaap* schreef:
crutz schreef:
malinois schreef:
Mijn Cyntha, border collie teef van inmiddels bijna vijf jaar oud, heeft het eerste jaar heel wat uurtjes in de bench doorgebracht. Verplichte rusttijd inderdaad. Ik heb het eerst zonder bench geprobeerd zoals bij m'n oudste border maar het was echt geen doen. Ze was letterlijk 24 uur per dag in de weer, had geen seconde rust in haar kont. Ergens rustig gaan liggen, wat m'n reu dus wel uit zichzelf deed, kwam totaal niet bij haar op. Als ik tegen haar zei dat ze moest gaan liggen deed ze dat wel maar twee seconden later liep ze alweer rond te racen. Ze ging maar door en door en en door en door en door en dat is echt niet gezond voor zo'n jonge hond. Puur om haar tegen zichzelf in bescherming te nemen ging ze dus af een toe een uurtje (of twee) de bench in. Na een minuutje of vijf viel ze dan meestal uitgeput in slaap. Tegenwoordig ligt ze nooit meer verplicht in de bench, maar dat hoeft ook niet meer want ze neemt nu zelf haar rust.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Dit is eigenlijk DE reden waarom ik waarschijnlijk ook in de toekomst m'n pups toch zal laten wennen aan de bench. Grote kans dat er voor de rest geen of weinig gebruik wordt gemaakt van dat ding maar stel dat m'n hond zes weken complete rust moet hebben wegens revalidatie dan zou ik het toch wel fijn vinden als ze de bench accepteren.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Jaap* schreef:Krijgen de honden dan alleen rustplicht in de puppietijd?
In principe vooral in puppietijd.. maar de rust na het eten blijft altijd... die blijft verplicht...
De een die al in de kennel zit heeft sowieso zijn eigen plek en rust, wat Carmen ook al zegt. Mn andere reu ga ik dit in het voorjaar/zomer aanwennen... zodat hij daar ook zijn rust krijgt.
Als ik de ruimte heb ook de jongste dober, want die wil nu al liever buiten zijn dan binnen.. en dat had ik van een dober dus niet verwacht.. maar hij moet dan wel een 'aangepaste' kennel hebben dus in de schuur omdat hij geen ondervacht heeft.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Ennath
Zeer actief

Rami schreef:
Ennath schreef:
Maar heb je het dan over het platteland? Zou het voor huishonden, gezelschapshonden, schoothonden in de steden niet anders zijn geweest?
Mijn ouders hadden altijd honden, vanaf pak 'm beet de jaren '30 tot de jaren '80. 'Gewone' huis/gezelschapshonden en die hadden echt hun plekje binnen het gezin. Ze werden niet in een schuur of bijkeuken weggesloten. Ze hadden weliswaar hun mandje onder de keukentafel maar dat had er ook mee te maken dat de plek was waar 'geleefd' werd.
En ik kan me niet voorstellen (of herinneren) dat het bij heel veel andere gezinnen met huis/schoot/gezelschapshonden heel veel anders ging.
Hond in de bijkeuken is hier op het dorp heel gewoon.
Hond in de stal zie je meer in het buitengebied.
Maar mijn grootouders woonde in Hilversum in een kind en hondrijke buurt. En de meeste van die honden kwamen inderdaad ook niet verder als bijkeuken of schuur. Zelf woonde we op een flat in Amsterdam Osdorp. Bijkeukens waren daar niet, ook geen schuren. De meeste honden kwamen niet verder dan Badkamer/Keuken. En dat waren echt geen grote woonkeukens. In de laagbouw om ons heen waren wel bijkeukentjes en schuurtjes. Driemaal raden waar de hond dan lag...
Mijn beste vriendin mocht geen hond omdat hun huis geen bijkeuken had :19:

Mijn eigen hond was een echte huishond, ze sliep op mijn bed en was altijd bij ons... Daar werden we wat vaak raar op aangekeken, maar goed dat is ook al weer ruim 40 jaar geleden. - maar m'n boerenschoonfamilie vind nog steeds dat de hond "eigenlijk" in de schuur hoort. -
Jaap*
Zeer actief

Maar, en ik kan niet genoeg benadrukken dat ik geen ongefundeerde kritiek wil uiten, zou het niet zo kunnen zijn dat het één met het ander te maken heeft? Dat een hond die vrij veel "opgesloten" zit vanzelfsprekend veel energie heeft? Dat rustplicht een soort kip en ei verhaal is?
Ik wil maar zeggen, ook (en misschien wel met name) onder jachthonden komt bovenmatige energiekheid voor maar daar ken ik geen voorbeelden van de noodzaak tot rustplicht.
Rami
Zeer actief

Ennath schreef:
Maar mijn grootouders woonde in Hilversum in een kind en hondrijke buurt. En de meeste van die honden kwamen inderdaad ook niet verder als bijkeuken of schuur. Zelf woonde we op een flat in Amsterdam Osdorp. Bijkeukens waren daar niet, ook geen schuren. De meeste honden kwamen niet verder dan Badkamer/Keuken. En dat waren echt geen grote woonkeukens. In de laagbouw om ons heen waren wel bijkeukentjes en schuurtjes. Driemaal raden waar de hond dan lag...

Mijn eigen hond was een echte huishond, ze sliep op mijn bed en was altijd bij ons... Daar werden we wat vaak raar op aangekeken, maar goed dat is ook al weer ruim 40 jaar geleden. - maar m'n boerenschoonfamilie vind nog steeds dat de hond "eigenlijk" in de schuur hoort. -
Hmm... dan is mijn beeld misschien een beetje vertroebeld door het feit dat mijn ouders van die 'uitzonderingen op de regel' waren qua honden in huis. In de jaren '70 en '80 woonden we stedelijk ('tuindorp' bij R'dam) en ik kan me niet herinneren dat het bij buren, vriendjes/vriendinnetjes heel anders was. Maar goed, ik lette er misschien ook niet op. :wink:

Ik weet - uit de tijd dat ik kind was - wel dat ik het heeeel zielig vond dat de honden op de boerderij waar wij onze vakanties doorbrachten idd niet verder kwamen dan de stal en de deel... :mrgreen:
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Jaap* schreef:Maar, en ik kan niet genoeg benadrukken dat ik geen ongefundeerde kritiek wil uiten, zou het niet zo kunnen zijn dat het één met het ander te maken heeft? Dat een hond die vrij veel "opgesloten" zit vanzelfsprekend veel energie heeft? Dat rustplicht een soort kip en ei verhaal is?
Ik wil maar zeggen, ook (en misschien wel met name) onder jachthonden komt bovenmatige energiekheid voor maar daar ken ik geen voorbeelden van de noodzaak tot rustplicht.
dat geloof ik zeer zeker. lijf heeft een schouderblessure en moet rust. ik ben met haar bij daan kranendonk in putten geweest en hij raadde de bench zelfs af, omdat ze als ze eruit mogen 3 keer zo gek zijn.
verder hier dus 3 jonge honden, die zijn vrij druk, maar ze pakken hun rust echt wel, daar hoef ik me meestal niet mee te bemoeien. als het me echt te gek wordt krijgen ze iets te kluiven en dan is het ook klaar.
in de natuur bepalen ze dat ook helemaal zelf, waarom kunnen ze dat nu dan niet?
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

ik zal het nog sterker vertellen, een zeer gerenommeerd fokker houdt altijd 2 pups aan zodat ze kunnen spelen de eerste anderhalf jaar, daarna gaat er een weg naar een goed tehuis. ze doet dit puur voor hun ontwikkeling, en ze heeft altijd goede heupen en nooit problemen. en het gaat toch om een snelgroeiend, zwaar ras.
Afbeelding
Ennath
Zeer actief

Rami schreef:
Ennath schreef:

Hmm... dan is mijn beeld misschien een beetje vertroebeld door het feit dat mijn ouders van die 'uitzonderingen op de regel' waren qua honden in huis. In de jaren '70 en '80 woonden we stedelijk ('tuindorp' bij R'dam) en ik kan me niet herinneren dat het bij buren, vriendjes/vriendinnetjes heel anders was. Maar goed, ik lette er misschien ook niet op. :wink:

Ik weet - uit de tijd dat ik kind was - wel dat ik het heeeel zielig vond dat de honden op de boerderij waar wij onze vakanties doorbrachten idd niet verder kwamen dan de stal en de deel... :mrgreen:
Mijn jeugd ligt denk ik nog wat voor jouw jeugd.
Ik heb het over tweede helft jaren zestig begin jaren zeventig :wink:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Jaap* schreef:
crutz schreef:
malinois schreef:
Rana ging als pup en jonge hond ook door tot het gaatje. Helemaal van de kook met pikzwarte ogen (grote pupillen). Zij kreeg alleen in de puppytijd een uurtje verplichte benchrust na het eten tot leeftijd ongeveer 6 maanden.
Daarna wel verplicht rusten in de mand na het eten, maar dat ging eigenlijk vanzelf.

Een voorbeeld uit de jachthondensector dus. :wink:
Het advies om het zo te doen werd me gegeven door een jager die het "type" herkende en mij ongezien kon vertellen wanneer mijn hond het meest van de kook was.
Het komt dus wel voor bij jachthonden, maar dan voornamelijk in de puppytijd. Daarna zijn het meestal ook wel actieve honden, maar in ieder geval wel "bestuurbaar" :mrgreen:
Rana liep zich ook gewoon dood bij het veldwerk trouwens als je haar niet stopte. :N:

edit:verduidelijking
Laatst gewijzigd door ranetje op 27 feb 2008 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:dat geloof ik zeer zeker. lijf heeft een schouderblessure en moet rust. ik ben met haar bij daan kranendonk in putten geweest en hij raadde de bench zelfs af, omdat ze als ze eruit mogen 3 keer zo gek zijn.
je kunt Lijfje met alle respect toch niet vergelijken met een mechelaar uit werklijnen :roll:
Overigens zijn ze hier nooit 3 x zo gek als ze eruit mogen :19:
verder hier dus 3 jonge honden, die zijn vrij druk, maar ze pakken hun rust echt wel, daar hoef ik me meestal niet mee te bemoeien. als het me echt te gek wordt krijgen ze iets te kluiven en dan is het ook klaar.
in de natuur bepalen ze dat ook helemaal zelf, waarom kunnen ze dat nu dan niet?
omdat ze hier dus letterlijk omvallen als pup, inmiddels 3 x gezegd maar schijnbaar dringt het niet door :19:
ze nemen hun rust dus niet... als ik nu met mijn mechelaar balletje ga gooien gaat hij ook door tot hij erbij neervalt overigens...
Daar moet ik hem ook mee afremmen... :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

hier idem, lola viel gewoon BOEM om. dus die kreeg daarna regelmatig even een uurtje bench óf een van ons nam sam mee dan was ze ook zo in dromenland
Afbeelding
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

Hutsje schreef:in de natuur bepalen ze dat ook helemaal zelf, waarom kunnen ze dat nu dan niet?
ik zie het al voor me:

midden in de natuur staan voor wolven ook van die ijzeren hokken :smile:

nee, dit bewijst het wel:
benches zijn er voor mensen gemaakt, die zèlf dan rust willen hebben :roll:
en niet voor de dieren.
Pak-de-bal

Rami schreef:
als een hond geopereerd wordt , gaat hij ook niet à la minuut weer naar huis
ze letten daar echt wel op., want het is ook hùn verantwoording.

net als dat wij in een ziekenhuis verblijven, en pas naar huis gaan ,
als het verantwoord is.

en als je hond nog zó ziek is, dan blijft hij zèlf wel liggen, daar ben ik van overtuigd.
Jaap*
Zeer actief

Pak-de-bal schreef:en als je hond nog zó ziek is, dan blijft hij zèlf wel liggen, daar ben ik van overtuigd.
Een hond met een gebroken poot is niet ziek, die heeft een gebroken poot. En daar gaat hij echt wel mee lopen als je hem dat niet belet.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Pak-de-bal schreef:
Hutsje schreef:in de natuur bepalen ze dat ook helemaal zelf, waarom kunnen ze dat nu dan niet?
ik zie het al voor me:

midden in de natuur staan voor wolven ook van die ijzeren hokken :smile:

nee, dit bewijst het wel:
benches zijn er voor mensen gemaakt, die zèlf dan rust willen hebben :roll:
en niet voor de dieren.
dus als mijn pup doorgaat tot hij LETTERLIJK neervalt dan mag ik daar niets aan doen... omdat dit niet natuurlijk is... nee in de natuur krijgt hij al op zn flikker voordat het zo ver kan komen... dus exact hetzelfde...
Afbeelding
Pak-de-bal

Jaap* schreef:
Pak-de-bal schreef:en als je hond nog zó ziek is, dan blijft hij zèlf wel liggen, daar ben ik van overtuigd.
Een hond met een gebroken poot is niet ziek, die heeft een gebroken poot. En daar gaat hij echt wel mee lopen als je hem dat niet belet.
oké , maar dan met "loop-gips" , ik heb dat wel eens gezien op Animal Planet

( maar niet gelijk na de eerste dagen van herstel, toen verbleef hij daar in de ziekenboeg)
malinois
Zeer actief
Contacteer:

mag je mijn hond met zn nekhernia dat even uitleggen :roll: dat jij zo'n hond hebt wil nog niet zeggen dat andere honden dat ook hebben GELUKKIG NIET!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”