Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kennelgebruik

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

estelle schreef:Ik vind het allemaal wel prima.
Dan heb ik toch nooit zwaar gedrukte en gestresste honden gezien op allerlei verschillende velden?
Overigens natuurlijk ook genoeg honden die niet gedrukt werden van de hardhandige methodes maar is het daarom maar okay?

En gewoon bullshit dat je daar niks aan had/hebt er werd namelijk totaal niet gekeken naar hoe de hond erbij liep als de oefeningen maar uitmuntend waren. Hoe het nu is geen idee, een jaar geleden keurden ze zo in ieder geval nog niet.

Ik vind het gewoon flauw om mijn ervaringen af te doen alsof het niet zo is. Of dat het vast geen tophonden/ topafrichters waren. Alsof honden die zo hard aangepakt worden nooit op een wedstijdje zullen verschijnen etc etc.
Ik heb al meerdere keren gezegd dat er natuurlijk genoeg africhters zullen zijn die niet zo omgaan met hun hond maar helaas heb ik het dus heel vaak heel anders gezien.
een jaar geleden,ach kom op zeg, met mn teefje werd er al op gekeurd, heb regelmatig mensen heel wat puntjes mis zien lopen door gedrukt lopen. En zij is 7. Zij liep uitermate vrolijk, menig hond die met haar liep op een examen en die gedrukt liep kreeg daar aftrek voor. Nog maar niet te spreken over de laatste wk's waar ik geweest ben want dan kun je meteen inpakken.

We hebben hier al zo vaak discussie over gehad, schijnbaar ben ik dan maar alleen op goede verenigingen geweest :19: Natuurlijk heb ik weleens wat gezien , uitzonderingen zijn er altijd maar zo negatief als jij het gezien hebt... gelukkig nog nooit
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Kan het niet zo zijn dat het verschil in keuren te maken heeft met het verschil tussen NBG en VDH dan?
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

estelle schreef:
tineke schreef:
malinois schreef:
estelle schreef: Nee, jij vindt het een probleem omdat jij er gek van zou worden als een hond achter de baas aanloopt en graag dingen met de baas wil ondernemen ipv gezellig spelen met de hondjes uit het park.
juist en die gezelligheid in het park vind ik helemaal niks... :N: Ik heb veel liever een hond die mij leuk vind dan een hond die andere honden in het park allemaal leuk lief en aardig vind. (daar komt ie toch nooit nl)
Orson was ontzettend baasgericht hield absoluut niet van alle honden in het park maar liep absoluut niet de hele dag achter mij aan in huis om dingen met mij te ondernemen.
Er is nog een tussenweg hoor :wink:
Het ging er mij even om dat ik het belachelijk vindt dat een hond die graag bij de baas is direct als gedragsgestoord neergezet wordt.
Alleen omdat, in dit geval Hanneke, men dat zelf als een probleem ziet.
Mijn hond heeft geen probleem hoor, is niet in de stress en heeft al helemaal geen rood doorlopende ogen van vermoeidheid.

Op deze manier kun je bij alles wel gaan roepen dat de hond gestoord is.
ben ik met je eens hoor ik zie dat ook niet als gestoord :wink: maar wilde even benadrukken dat niet perse alle baasgerichte honden dat doen.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Jaap* schreef:
malinois schreef:
Jaap* schreef:
Inge O schreef:ja, maar jij stuurt de discussie nu meer naar de vraag of een hond zich al of niet goed kan voelen in zijn vel als hij een (groot) deel van zijn leven in een kennel doorbrengt, terwijl de vraag mij eerder leek of zo'n hond ook zo fijn stuurbaar is in de omgang met zijn baas.
Ja, precies. Het gaat mij niet om een oordeel over het houden van honden in kennels, maar over de eventuele effecten ervan op de relatie met de hond.
Het hele gedoe over teef x die niet met reu y kan en puppy zo en zo en dat daarom een kennel heel handig is interesseert mij persoonlijk in dit geval geen hol :roll:
In mijn geval, prima stuurbaar had geen betere kunnen wensen wat dat betreft... allemaal evenveel will to please of ze nu buiten of binnen zitten...
Waarom moet je dan nog steeds terugvallen op het gebruik van correctiemiddelen?
Omdat dat een manier van trainen is. Jij zit toch in de jachthondentraining? Je weet toch zelf prima hoe die getraind worden vaak? Hier komen heel veel jachttrainingen rondom het huis omdat hier water is en velden. Die honden lopen regelmatig met een TT. En wat ik erger vind, ze worden regelmatig letterlijk in elkaar getrimt door de handen van hun baasje. Een flatcoat, zachte lieve honden dus, aan zijn nek optillen en dan tegen de grond smijten. :eek: Ik moest Martijn tegenhouden om niet naar buiten te rennen toen dat hier achter het huis onderdeel van een apport-training bleek te zijn. Instructeur en eigenaar verloren volledig hun beheersing op een heel onderdanige flatcoat.

Of een TT omdoen en dan laten rennen. Ik heb een stroomband "gevonden" op het terras, van een labrador-teefje, die ingedrukt werd omdat ze uit het zicht was. Dus de hond kreeg schokken terwijl ze uit het zicht was en niemand wist wat ze deed. Ze stond dus gewoon op ons terras blij te doen. Toen "viel" de band ook nog af en die was daarna "kwijt" :mrgreen: :smile: :smile: :smile:

Het programma dat een hond doorloopt om zijn papieren te halen is moeilijk. De manier waarop dat vooral getraind wordt is met correctie en beloning. Dat er mensen zijn die die correcties niet accepteren is inmiddels wel bekend. Dat er mensen zijn die vinden dat je alleen maar alles positief mag trainen is ook bekend. Maar als je er voor kiest om goed te corrigeren, doe het dan ook goed en ga je hond niet slaan, uitschelden en op de grond smijten of andere onzin.

Ik wordt soms een klein beetje moe van het doordrukken van de mening dat een hond geen correcties mag krijgen door mensen die geen aspiraties hebben en de hond voor de lol trainen. Als je meerdere honden hebt voor de sport en je denkt dat dit de manier is om ze goed te trainen dan zou daar in ieder geval genoegen mee genomen kunnen worden. Eeuwig over doorzeiken lijkt me wat zinloos.

De een pakt de hond even aan het oor en spreekt hem streng toe, de ander timed zo nu en dan een correctie met de TT. Als je normaal doet en in alle redelijkheid corrigeert heb je niet meteen een dramatisch trauma aangericht hoor. Ken je toevallig honden die een TT om hebben? Ik wel, ik zie het er niet aan af en soms zijn het ook nog gewoon binnenhonden die in bed slapen.

Ikzelf zou het nooit doen, dat is duidelijk. Maar ik denk dat ik het niet nodig heb. Zo arrogant ben ik ook wel weer. Als iemand anders denkt dat het wel nodig is is dat ook een mening.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

MARC_S schreef:
Jaap* schreef:
malinois schreef:
Jaap* schreef:Ja, precies. Het gaat mij niet om een oordeel over het houden van honden in kennels, maar over de eventuele effecten ervan op de relatie met de hond.
Het hele gedoe over teef x die niet met reu y kan en puppy zo en zo en dat daarom een kennel heel handig is interesseert mij persoonlijk in dit geval geen hol :roll:
In mijn geval, prima stuurbaar had geen betere kunnen wensen wat dat betreft... allemaal evenveel will to please of ze nu buiten of binnen zitten...
Omdat dat een manier van trainen is. Jij zit toch in de jachthondentraining? Je weet toch zelf prima hoe die getraind worden vaak? Hier komen heel veel jachttrainingen rondom het huis omdat hier water is en velden. Die honden lopen regelmatig met een TT. En wat ik erger vind, ze worden regelmatig letterlijk in elkaar getrimt door de handen van hun baasje. Een flatcoat, zachte lieve honden dus, aan zijn nek optillen en dan tegen de grond smijten. :eek: Ik moest Martijn tegenhouden om niet naar buiten te rennen toen dat hier achter het huis onderdeel van een apport-training bleek te zijn. Instructeur en eigenaar verloren volledig hun beheersing op een heel onderdanige flatcoat.

Of een TT omdoen en dan laten rennen. Ik heb een stroomband "gevonden" op het terras, van een labrador-teefje, die ingedrukt werd omdat ze uit het zicht was. Dus de hond kreeg schokken terwijl ze uit het zicht was en niemand wist wat ze deed. Ze stond dus gewoon op ons terras blij te doen. Toen "viel" de band ook nog af en die was daarna "kwijt" :mrgreen: :smile: :smile: :smile:

Het programma dat een hond doorloopt om zijn papieren te halen is moeilijk. De manier waarop dat vooral getraind wordt is met correctie en beloning. Dat er mensen zijn die die correcties niet accepteren is inmiddels wel bekend. Dat er mensen zijn die vinden dat je alleen maar alles positief mag trainen is ook bekend. Maar als je er voor kiest om goed te corrigeren, doe het dan ook goed en ga je hond niet slaan, uitschelden en op de grond smijten of andere onzin.

Ik wordt soms een klein beetje moe van het doordrukken van de mening dat een hond geen correcties mag krijgen door mensen die geen aspiraties hebben en de hond voor de lol trainen. Als je meerdere honden hebt voor de sport en je denkt dat dit de manier is om ze goed te trainen dan zou daar in ieder geval genoegen mee genomen kunnen worden. Eeuwig over doorzeiken lijkt me wat zinloos.

De een pakt de hond even aan het oor en spreekt hem streng toe, de ander timed zo nu en dan een correctie met de TT. Als je normaal doet en in alle redelijkheid corrigeert heb je niet meteen een dramatisch trauma aangericht hoor. Ken je toevallig honden die een TT om hebben? Ik wel, ik zie het er niet aan af en soms zijn het ook nog gewoon binnenhonden die in bed slapen.

Ikzelf zou het nooit doen, dat is duidelijk. Maar ik denk dat ik het niet nodig heb. Zo arrogant ben ik ook wel weer. Als iemand anders denkt dat het wel nodig is is dat ook een mening.
Ik ben niet degene die er een africhtingsverhaal van maakt hoor :19:
Ik roep hier al jaren hoe het er soms in de jacht aan toe gaat.
Ik vind eenvoudigweg dat, als je voor eeuwig tot een correctiemiddel bent veroordeeld, er in mijn ogen iets niet goed gaat.
Ik snap best dat de hond op een gegeven moment misschien minder wordt gecorrigeert. Kijk, als jij het normaal vind dat een hond bijna standaard met bv een tt om loopt moet je dat zelf weten. Maar als ik niet meer zonder zou kunnen zou ik toch denken dat dat er iets niet helemaal goed zit. De hele bedoeling van corrigeren is toch dat het in een paar keer klaar moet zijn.
Maarja, nu komt Mal weer uitleggen dat ZIJ de tt als een brokje gebruikt en dan houdt het hele verhaal weer op. Ik zie daarentegen hetzelfde als jij. Mag ik daar dan geen vragen over stellen? Hoe het kan dat er in veel hondensporten zoveel dwang moet worden toegepast?
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Jaap*
Zeer actief

MARC_S schreef:Omdat dat een manier van trainen is.
Als het om het corrigeren gaat moet dat toch in een floep en een scheet overbodig zijn :19:
Het feit dat het dat over het algemeen niet is maakt dat ik mij afvraag of er niet iets anders aan de hand is. Meer niet.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Jaap* schreef:
Als het om het corrigeren gaat moet dat toch in een floep en een scheet overbodig zijn :19:
Het feit dat het dat over het algemeen niet is maakt dat ik mij afvraag of er niet iets anders aan de hand is. Meer niet.
Zou het niet eerder zo zijn dat er met jouw idee over dat wat een correctie precies is en doet iets aan de hand is?

Correcties zijn geen toverstokjes hoor, het is gewoon niet zo dat een correctie na één of hooguit twee keer een wonder dient te hebben verricht.

Kijk als voorbeeld maar eens naar iets simpels als bekeuringen voor snelheids-overtredingen. Denk je nou echt dat als jij, of wie dan ook, twee keer een behoorlijke boete heeft gehad voor veel te hard rijden de boetes voor te hard rijden voor de persoon in kwestie afgeschaft kunnen worden omdat hij het nooit meer zal doen?

Bij honden werkt het net zo.

Echt, ik wordt zo doodmoe van dat magische effect dat aan correcties wordt toegeschreven door juist mensen die niets van correcties moeten hebben. Als je niet weet waar je het over hebt kun je toch gewoon beter je mond er over houden ipv allerlei onzin uit te kramen?
Jaap*
Zeer actief

Wil de hond schreef:Echt, ik wordt zo doodmoe van dat magische effect dat aan correcties wordt toegeschreven door juist mensen die niets van correcties moeten hebben. Als je niet weet waar je het over hebt kun je toch gewoon beter je mond er over houden ipv allerlei onzin uit te kramen?
Ik weet heel goed waar ik het over heb, hoe kom je erbij dat ik niks van correcties moet hebben trouwens?
Nee, het is lekker constructief om alles maar af te doen als "daar heb je geen verstand van". Daar kom je een eind mee :roll:
Ik zei eerder al dat er nogal wat verschil zit in wat de één en de ander onder communiceren met een hond verstaat. Als het communiceren met een hond er uit gaat bestaan dat je afhankelijk raakt van correctiemiddelen vind ik dat op z'n zachtst gezegt vreemd.
En dan bedenk ik een aantal redenen waardoor verklaart zou kunnen worden hoe dat kan. En die redenen worden dan weggewuift. En dat moet dan betekeken dat het vanzelfsprekend is dat je voor het beoefenen van sommige sporten nu eenmaal correctiemiddelen nodig hebt?
Nouja, ook goed hoor :19:
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Jaap* schreef:
Addy schreef:
Jaap* schreef:
Addy schreef:Maar op het moment dat je buiten werkt met je honden d.m.v. het voer grijp je ook naar een middel, alleen is dat een heel positief en effectief middel :wink:
Ik corrigeer practisch niet, niet omdat ik daar iets pricipieels tegen heb, maar omdat het niet nodig is. En dat is een verschil.
Want dan heb je het probleem herkent, en niet het symptoom bestreden :wink:
maar je beloont er wel mee toch ?
Soms, maar de momenten waarop het echt als een beloning wordt ingezet zijn schaars en alleen bij een extreme keus voor óns in plaats van voor iets wat niet mag :mrgreen:
Voor de rest is het gewoon zo dat we jaag-spelletjes spelen.
En dus moet de buit ook gedeeld worden :wink:
okay, duidelijk :ok:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Wil de hond schreef:
Jaap* schreef:
Zou het niet eerder zo zijn dat er met jouw idee over dat wat een correctie precies is en doet iets aan de hand is?

Correcties zijn geen toverstokjes hoor, het is gewoon niet zo dat een correctie na één of hooguit twee keer een wonder dient te hebben verricht.

Kijk als voorbeeld maar eens naar iets simpels als bekeuringen voor snelheids-overtredingen. Denk je nou echt dat als jij, of wie dan ook, twee keer een behoorlijke boete heeft gehad voor veel te hard rijden de boetes voor te hard rijden voor de persoon in kwestie afgeschaft kunnen worden omdat hij het nooit meer zal doen?

Echt, ik wordt zo doodmoe van dat magische effect dat aan correcties wordt toegeschreven door juist mensen die niets van correcties moeten hebben. Als je niet weet waar je het over hebt kun je toch gewoon beter je mond er over houden ipv allerlei onzin uit te kramen?
Ik beschouw een correctie met of zonder de TT niet als een toverstokje waarna het "probleem" uit de wereld is geholpen :wink:
Maar dat is toch niet in eerste instantie waar het Jaap om gaat in de vraagstelling?

Een hond in huis ziet veel meer van de baas (als die tenminste thuis is :wink: en de hond niet de hele dag in huis alleen is), dan wanneer hij zeer geruime tijd in de kennel woont en daar alleen uit komt voor de training.

Mijn hond kent mij waarschijnlijk veel beter dan een kennelhond mij zou kennen.
Of dat een voordeel is, is dan natuurlijk ook nog de vraag :mrgreen: want mijn fouten worden ook duidelijker voor de hond.
De interactie is veel intensiever. Ook als mijn honden in de mand liggen te slapen en zo te zien niet op me letten.

Maar dat is de vergelijking die wordt gemaakt.
De kennelhond kent zijn baas alleen van het werk.
De hond die in huis woont, leeft in een groep en tijdens zijn leven wordt er ook geregeld gewerkt.
De basisverstandhouding is daardoor anders.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Jaap* schreef:
Wil de hond schreef:Echt, ik wordt zo doodmoe van dat magische effect dat aan correcties wordt toegeschreven door juist mensen die niets van correcties moeten hebben. Als je niet weet waar je het over hebt kun je toch gewoon beter je mond er over houden ipv allerlei onzin uit te kramen?
Ik weet heel goed waar ik het over heb, hoe kom je erbij dat ik niks van correcties moet hebben trouwens?
Nee, het is lekker constructief om alles maar af te doen als "daar heb je geen verstand van". Daar kom je een eind mee :roll:
Ik zei eerder al dat er nogal wat verschil zit in wat de één en de ander onder communiceren met een hond verstaat. Als het communiceren met een hond er uit gaat bestaan dat je afhankelijk raakt van correctiemiddelen vind ik dat op z'n zachtst gezegt vreemd.
En dan bedenk ik een aantal redenen waardoor verklaart zou kunnen worden hoe dat kan. En die redenen worden dan weggewuift. En dat moet dan betekeken dat het vanzelfsprekend is dat je voor het beoefenen van sommige sporten nu eenmaal correctiemiddelen nodig hebt?
Het gaat wel off-topic nu, maar in mijn ogen zie je het heel veel bij sporten die mens-dier gerelateerd zijn. De mens is fanatiek en de meest agressieve correctiemiddelen en het schoppen/slaan zijn in vele takken van sport en de daarbij behorende clubs, helaas al gewoon geworden. Men kan kan hier nóg zo hard roepen dat alles er nu eenmaal bij hoort, ik vind zelf dat men vaak gewoon een blinde vlek heeft ontwikkeld wat betreft de omgang met hun dieren, alles voor de sport immers. Je ziet het bij de jachtverenigingen voor honden, in de paardensport, bij de africhting etc. Mensen zijn bloedfanatiek, alles voor de punten en de normale manier van omgang met hun dieren wordt daarin vaak vergeten. Ik vind het echt om te kotsen dat er over TT's en prikbanden wordt gesproken alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Ja, maar we beginnen gewoon met een leren bandje hoor, tót het niet meer gaat :roll: Bij de paardensport zie je het ook, god wat men al niet uit de kast haalt voor de punten. En het ligt nóóit aan de eigenaar. Nee hoor, moeilijk paard, moeilijke hond, men komt niet door :blah: En de clubgenoten maar meelullen en beamen dat dat echt zo is. Lekker samen alles goed praten. Oh en zéker bij mensen die al eens "bewezen" hebben, het goed te doen. Dan maakt het niet uit hóe het is bereikt, maar dan hebben ze toch maar een mooi kampioensplakkaatje van hun clubgenoot om huizenhoog tegen op te kunnen kijken.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
joieblanche
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door joieblanche »

gewijzigd
Laatst gewijzigd door joieblanche op 19 okt 2008 19:36, 2 keer totaal gewijzigd.
groetjes, Karin

Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

*Linda* schreef:Het gaat wel off-topic nu, maar in mijn ogen zie je het heel veel bij sporten die mens-dier gerelateerd zijn. De mens is fanatiek en de meest agressieve correctiemiddelen en het schoppen/slaan zijn in vele takken van sport en de daarbij behorende clubs, helaas al gewoon geworden. Men kan kan hier nóg zo hard roepen dat alles er nu eenmaal bij hoort, ik vind zelf dat men vaak gewoon een blinde vlek heeft ontwikkeld wat betreft de omgang met hun dieren, alles voor de sport immers. Je ziet het bij de jachtverenigingen voor honden, in de paardensport, bij de africhting etc. Mensen zijn bloedfanatiek, alles voor de punten en de normale manier van omgang met hun dieren wordt daarin vaak vergeten. Ik vind het echt om te kotsen dat er over TT's en prikbanden wordt gesproken alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Ja, maar we beginnen gewoon met een leren bandje hoor, tót het niet meer gaat :roll: Bij de paardensport zie je het ook, god wat men al niet uit de kast haalt voor de punten. En het ligt nóóit aan de eigenaar. Nee hoor, moeilijk paard, moeilijke hond, men komt niet door :blah: En de clubgenoten maar meelullen en beamen dat dat echt zo is. Lekker samen alles goed praten. Oh en zéker bij mensen die al eens "bewezen" hebben, het goed te doen. Dan maakt het niet uit hóe het is bereikt, maar dan hebben ze toch maar een mooi kampioensplakkaatje van hun clubgenoot om huizenhoog tegen op te kunnen kijken.
Dat fanatisme zie je ook in de showwereld. Ook daar gaan mensen over spreekwoordelijke lijken om te winnen :19: Alleen dan niet met TT's en prikkers, maar weer op andere manieren.
Hoe dan ook blijft het uiterst treurig als de persoonlijkheid van de geleider in kwestie altijd de boventoon voert en niet die van de hond.

On-topic: correcties vind ik niet per definitie slecht, ik ben zelf ook wel een type van een duidelijke brul, als dat van toepassing is.
Er zijn genoeg situaties op te noemen waarbij een duidelijke correctie op afstand te prefereren valt boven de "dialoog".
Maar als je er in een trainingscircuit zo afhankelijk van wordt dat je de hond niet op een andere manier kunt overtuigen of duidelijk kunt maken wat het is dat je wilt, of sterker nog, dat je daar de moeite niet voor wilt nemen, dan vraag ik me ernstig af of je wel geschikt bent voor wat je doet. Welke hondensport dan ook.
Luiheid en geestelijke armoe liggen op de loer bij dit soort 'eenvoudige' correctiemiddelen. Op een knopje drukken is veel simpeler dan nadenken over een hele strategie om je hond echt duidelijk te maken waar hij mee bezig is :19:

Edit: verduidelijking + toevoeging
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

ranetje schreef:Mijn hond kent mij waarschijnlijk veel beter dan een kennelhond mij zou kennen.
Of dat een voordeel is, is dan natuurlijk ook nog de vraag :mrgreen: want mijn fouten worden ook duidelijker voor de hond.
De interactie is veel intensiever. Ook als mijn honden in de mand liggen te slapen en zo te zien niet op me letten.
Ja, dat bedoel ik. Niet een hond die wel eens in een kennel zit, of een hond die wel eens alleen thuis is, of een hond die graag buiten is. Maar honden die leven in een kennel.
Ik weet een Epagneul Breton die in een kennel leeft, hij is bijvoorbeeld niet zindelijk. Die hond is elke dag minimaal 8 uren op pad met z'n baas (jager). Het is een fijne (correctiemiddelvrije) combinatie.
Als die baas nu alleen met de hond zou sporten op de momenten dat het hem uit zou komen denk ik dat het verhaal anders zou zijn.
Ik wil maar zeggen, niet dat een kennel gelijk staat aan de satan.
Het is de hele situatie rondom de hoge verwachtingen en het gebrek aan normale sociale omgang wat, ik althans, wel eens zie.
Ik wéét het niet, (en daarom vraag ik het) maar ik vind het gewoon niet normaal dat je afhankelijk raakt van een middel om met je hond te communiceren. En ik vind het apart dat mensen willen doen voorkomen alsof ze geen keus hebben. Als je geen keus hebt is er in mijn ogen iets aan de hand. Wat dat dan ook maar moge zijn.
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet

Ongelezen bericht door Kaiou »

Jaap* schreef:En ik vind het apart dat mensen willen doen voorkomen alsof ze geen keus hebben. Als je geen keus hebt is er in mijn ogen iets aan de hand. Wat dat dan ook maar moge zijn.
Er is altijd een keus :19: .
Een mens wil iets van zijn hond. Misschien duurt het bereiken van het doel langer zonder correctiemiddelen of misschien wordt het doel wel helemaal niet bereikt. Het is dan ook een keus om je doel bij te stellen. Of niet en verder te gaan met correctiemiddelen :19:
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

kennelgebruik met het oog op dat een hond dan werkwilliger zou zijn omdat hij weinig andere uitjes met de baas heeft is gewoon niet mijn ding.. het kan wellicht wel kloppen hoor, een hond die er alleen voor trainen uit wordt gehaald zal dan energieker zijn in datgene wat van hem verlangd word..
Maar... ik wil ook samen een andere band hebben.. samen op visite met een hond die bij me wil zijn en die ook door zijn gedrag bij anderen welkom is.. met twee nu was het anders.. mijn ouders bij de eerste kennismaking met de teef waren absoluut ertegen.. ik mocht niet meer komen.. niet met twee..had te maken met haar drukke onstuimige gedrag bij de eerste kennismaking.. nu is ze hier twee weken.. en ze zijn bijgedraaid.. ook de teef is nu relaxter en heeft toch eea afgeleerd.. had ik haar in een kennel gestopt.. dan had ik haar niet mee kunnen nemen op visite..
waar is wel dat je ze ietwat meer afleert..en ze wat minder fel maakt door de regeltjes in huis en erbuiten, je moet wat vaker een duidelijk nee verkopen, dat heb je niet als ze in een kennel zitten.. dan is het als je ze eruit haalt alleen maar leuk leuk leuk..en trainen en leren op het veld..
tineke

Jaap* schreef: Hoe het kan dat er in veel hondensporten zoveel dwang moet worden toegepast?
Op zich denk ik dat dat los staat van het kennelgebeuren, de dwang en correcties, maar dat het meer met het perfect uitoefenen van een oefening te maken heeft.
Juist het langdurig in een kennel zitten maakt dat een hond zich vol overgave stort op dat wat hij/zij leuk vind in dit geval de training dus.
Maar door de perfectie die vereist word en wat bij sommige oefeningen moeilijker zal zijn door de opwinding wordt er denk ik naar dit soort middelen gegrepen.
Ik ben niet perse anti correctie en zelfs de tt kan in sommige gevallen een oplossing bieden waardoor een hond bijv. meer vrijheid geniet maar in het geval van sport beoefenen met je hond zie ik er weinigs sportiefs aan eerlijk gezegd.
Jaap*
Zeer actief

tineke schreef:
Jaap* schreef: Hoe het kan dat er in veel hondensporten zoveel dwang moet worden toegepast?
Op zich denk ik dat dat los staat van het kennelgebeuren, de dwang en correcties, maar dat het meer met het perfect uitoefenen van een oefening te maken heeft.
Juist het langdurig in een kennel zitten maakt dat een hond zich vol overgave stort op dat wat hij/zij leuk vind in dit geval de training dus.
Maar door de perfectie die vereist word en wat bij sommige oefeningen moeilijker zal zijn door de opwinding wordt er denk ik naar dit soort middelen gegrepen.
Ik ben niet perse anti correctie en zelfs de tt kan in sommige gevallen een oplossing bieden waardoor een hond bijv. meer vrijheid geniet maar in het geval van sport beoefenen met je hond zie ik er weinigs sportiefs aan eerlijk gezegd.
Dus de verwachtingen of het te behalen niveau is te hoog als je langdurig gebruik moet maken van correctiemiddelen vind je?
tineke

Jaap* schreef:
tineke schreef:
Dus de verwachtingen of het te behalen niveau is te hoog als je langdurig gebruik moet maken van correctiemiddelen vind je?
Dat ligt aan de zwaarte van de correctie denk ik maar als je regelmatig een zware correctie moet uitdelen voor hetzelfde ''vergrijp'' vind ik dat wel.
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

Jaap* schreef:
malinois schreef:
Jaap* schreef:
malinois schreef:In mijn geval, prima stuurbaar had geen betere kunnen wensen wat dat betreft... allemaal evenveel will to please of ze nu buiten of binnen zitten...
omdat ik totaal geen verschil zie met de honden buiten en binnen... Xena heb ik altijd met een prikkertje getraint... niet met TT... mn reuen kan ik niet met prikker trainen omdat ze daar alleen maar 'gekker' door worden dus die worden met TT getraint... Correctiemiddelen zullen altijd gebruikt worden indien nodig of de hond nu binnen of buiten zit... alleen per hond zal gekeken worden wat het best werkt. (prikker of TT, slip gebruik ik nl alleen voor de sier).
Ik krijg nog steeds het idee dat jij een prikkel als zware correctie ziet... ik zie dat dus niet... een irritant gevoel is geen zware correctie. Want daar heeft hij voornl. de TT voor om, niet voor zware correcties.
Je hebt écht een blinde vlek.
Hoe kan het nu dat je, met al jouw expertise (niet badinerend) en een hond die goed geschikt is, met droge ogen kunt vertellen dat je altijd correctiemiddelen zult moeten toepassen :19:
Zie je zelf niet dat daar iets niet aan klopt?
je vergeet 1 ding. Als ik iets in die 34 jaar met Mechelaars om me heen heb geleerd, dan is het dat je tot de laatste adem ermee aan het werk blijft. Als ik kijk naar de dressuur met Quinto, dan doet hij het nu prima, tot hij volgende week het weer in zijn bol krijgt, om toch maar weer te bijten met de schijnoefening, waar niet gebeten mag worden. Puur omzichzelf te belonen. Dan moet hij een correctie hebben, om te weten dat dat niet mag. Mechelaars zijn zeer vasthoudend in hun karakter en optreden, en met hen ben je nooit echt klaar. (daarom vind ik ze zo leuk :mrgreen: )
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Dingo schreef:
Jaap* schreef:
malinois schreef:
Jaap* schreef:Waarom moet je dan nog steeds terugvallen op het gebruik van correctiemiddelen?
omdat ik totaal geen verschil zie met de honden buiten en binnen... Xena heb ik altijd met een prikkertje getraint... niet met TT... mn reuen kan ik niet met prikker trainen omdat ze daar alleen maar 'gekker' door worden dus die worden met TT getraint... Correctiemiddelen zullen altijd gebruikt worden indien nodig of de hond nu binnen of buiten zit... alleen per hond zal gekeken worden wat het best werkt. (prikker of TT, slip gebruik ik nl alleen voor de sier).
Ik krijg nog steeds het idee dat jij een prikkel als zware correctie ziet... ik zie dat dus niet... een irritant gevoel is geen zware correctie. Want daar heeft hij voornl. de TT voor om, niet voor zware correcties.
Je hebt écht een blinde vlek.
Hoe kan het nu dat je, met al jouw expertise (niet badinerend) en een hond die goed geschikt is, met droge ogen kunt vertellen dat je altijd correctiemiddelen zult moeten toepassen :19:
Zie je zelf niet dat daar iets niet aan klopt?
je vergeet 1 ding. Als ik iets in die 34 jaar met Mechelaars om me heen heb geleerd, dan is het dat je tot de laatste adem ermee aan het werk blijft. Als ik kijk naar de dressuur met Quinto, dan doet hij het nu prima, tot hij volgende week het weer in zijn bol krijgt, om toch maar weer te bijten met de schijnoefening, waar niet gebeten mag worden. Puur omzichzelf te belonen. Dan moet hij een correctie hebben, om te weten dat dat niet mag. Mechelaars zijn zeer vasthoudend in hun karakter en optreden, en met hen ben je nooit echt klaar. (daarom vind ik ze zo leuk :mrgreen: )
maar correcties geven of continue correctie en middelen nodig hebben om dingen af te leren.. is ook weer zoiets...
en of dat nu met kennelgebruik of niet te asocieren is.. ik heb bij tijd en wijlen ook dingen waarvan ik denk he lullo zo heb ik je niet opgevoed!@
dan stuiterd hij m me heen en bijt in het wilde weg naar het balletje dat ik wil werpen..
pas op de plaats op zo'n moment, even aan de voet... rustig.. en dan spelen we weer verder..
Dingo
Zeer actief

*Linda* schreef: Mensen zijn bloedfanatiek, alles voor de punten en de normale manier van omgang met hun dieren wordt daarin vaak vergeten. Ik vind het echt om te kotsen dat er over TT's en prikbanden wordt gesproken alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Ja, maar we beginnen gewoon met een leren bandje hoor, tót het niet meer gaat En de clubgenoten maar meelullen en beamen dat dat echt zo is. Lekker samen alles goed praten. Oh en zéker bij mensen die al eens "bewezen" hebben, het goed te doen. Dan maakt het niet uit hóe het is bereikt, maar dan hebben ze toch maar een mooi kampioensplakkaatje van hun clubgenoot om huizenhoog tegen op te kunnen kijken.
Mag ik vragen waarop je dit basseerd :19: Je moest eens weten hoeveel mensen in de africhting alles opzij zetten voor hun hond. En hoeveel plezier zo´n hond heeft met zijn werk.
Als ik kijk naar onszelf, wij gaan nooit op vakantie, ik ben minder gaan werken voor de honden, we zijn verhuisd omdat beide honden dan meer ruimte hebben, als we al vakantie hebben, blijven we dus thuis, en dan gaan we in de vakantie trainen met de honden, omdat ze anders als stuiterballen door de tuin gaan. Om kampioen te worden met je hond, gaat heel wat aan vooraf, soortgelijks als hierboven door mij geschreven. Een hond kan geen kampioen worden, als hij geen zin heeft :wink:
Het lijkt mij dat je een beetje bent blijven hangen in een negatief verhaal van tig jaar geleden of zo. Een beetje zoals mensen die zeggen dat alle staffords gemeen zijn en afgemaakt moet worden :roll:
AfbeeldingAfbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Dingo schreef:Het lijkt mij dat je een beetje bent blijven hangen in een negatief verhaal van tig jaar geleden of zo. Een beetje zoals mensen die zeggen dat alle staffords gemeen zijn en afgemaakt moet worden :roll:
Toch ken ik hier in de buurt een africhtingsclubje waar dingen gebeuren waar 'de honden geen brood van lusten'. Ik heb er 7 jaar geleden een maand met mijn halve mechel meegetraind en ben van ellende weggebleven. Jonge honden hingen gillend, niet begijpend aan een prikker waar ongenuanceerd aan gerukt werd en ik heb dobers kruipend van de stroomstoten gezien. Er werd door de africhters over honden gesproken of het voorwerpen waren. Recentelijk is een kennis van mij daar ook met zijn hond geweest en had het al na 1x bekeken. Ik weet dat dit niet representatief is voor de africhtingswereld want ik heb het absoluut ook anders gezien en meegemaakt maar excessen zijn er nog steeds :wink:
Afbeelding
Dingo
Zeer actief

alm@ schreef:
Dingo schreef:Het lijkt mij dat je een beetje bent blijven hangen in een negatief verhaal van tig jaar geleden of zo. Een beetje zoals mensen die zeggen dat alle staffords gemeen zijn en afgemaakt moet worden :roll:
Toch ken ik hier in de buurt een africhtingsclubje waar dingen gebeuren waar 'de honden geen brood van lusten'. Ik heb er 7 jaar geleden een maand met mijn halve mechel meegetraind en ben van ellende weggebleven. Jonge honden hingen gillend, niet begijpend aan een prikker waar ongenuanceerd aan gerukt werd en ik heb dobers kruipend van de stroomstoten gezien. Er werd door de africhters over honden gesproken of het voorwerpen waren. Recentelijk is een kennis van mij daar ook met zijn hond geweest en had het al na 1x bekeken. Ik weet dat dit niet representatief is voor de africhtingswereld want ik heb het absoluut ook anders gezien en meegemaakt maar excessen zijn er nog steeds :wink:
Tuurlijk, maar die heb je overal, daar kun je niet eeuwig mee blijven gooien en in blijven hangen. Ik ken ook klere staffords, maar het gros is lief, aanhalig, en betrouwbaar :wink:
AfbeeldingAfbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge schreef:Kan het niet zo zijn dat het verschil in keuren te maken heeft met het verschil tussen NBG en VDH dan?
dat is het enige verschil dat ik dan ook kan bedenken :19: En dat zal sinds een jaar ong. idd veranderd zijn omdat vdh-ers ook op nbg wedstrijden mogen lopen en andersom.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:
MARC_S schreef:
Jaap* schreef:
malinois schreef:In mijn geval, prima stuurbaar had geen betere kunnen wensen wat dat betreft... allemaal evenveel will to please of ze nu buiten of binnen zitten...

Ik ben niet degene die er een africhtingsverhaal van maakt hoor :19:
Ik roep hier al jaren hoe het er soms in de jacht aan toe gaat.
Ik vind eenvoudigweg dat, als je voor eeuwig tot een correctiemiddel bent veroordeeld, er in mijn ogen iets niet goed gaat.
Ik snap best dat de hond op een gegeven moment misschien minder wordt gecorrigeert. Kijk, als jij het normaal vind dat een hond bijna standaard met bv een tt om loopt moet je dat zelf weten. Maar als ik niet meer zonder zou kunnen zou ik toch denken dat dat er iets niet helemaal goed zit. De hele bedoeling van corrigeren is toch dat het in een paar keer klaar moet zijn.
Maarja, nu komt Mal weer uitleggen dat ZIJ de tt als een brokje gebruikt en dan houdt het hele verhaal weer op. Ik zie daarentegen hetzelfde als jij. Mag ik daar dan geen vragen over stellen? Hoe het kan dat er in veel hondensporten zoveel dwang moet worden toegepast?
misschien toch maar een seminair van BB volgen :19: dat is de enige denk ik die je het goed kan uitleggen.. :ok:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Maar als je er voor kiest om goed te corrigeren, doe het dan ook goed en ga je hond niet slaan, uitschelden en op de grond smijten of andere onzin..
juist... de hond vind mij nog steeds fantastisch... ik geef hem niet op zn flikker.. ik ben alleen maar leuk...
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
Wil de hond schreef:
Jaap* schreef:

Ik beschouw een correctie met of zonder de TT niet als een toverstokje waarna het "probleem" uit de wereld is geholpen :wink:
Maar dat is toch niet in eerste instantie waar het Jaap om gaat in de vraagstelling?

Een hond in huis ziet veel meer van de baas (als die tenminste thuis is :wink: en de hond niet de hele dag in huis alleen is), dan wanneer hij zeer geruime tijd in de kennel woont en daar alleen uit komt voor de training.

Mijn hond kent mij waarschijnlijk veel beter dan een kennelhond mij zou kennen.

Maar dat is de vergelijking die wordt gemaakt.
De kennelhond kent zijn baas alleen van het werk.
De hond die in huis woont, leeft in een groep en tijdens zijn leven wordt er ook geregeld gewerkt.
De basisverstandhouding is daardoor anders.
onder welke categorie vallen mijn honden dan :idea: zijn tot hun 2e jaar binnen geweest, nu in de kennel, en mogen 's avonds ff naar binnen :denken: :mrgreen:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

*Linda* schreef:
Jaap* schreef:
Het gaat wel off-topic nu, maar in mijn ogen zie je het heel veel bij sporten die mens-dier gerelateerd zijn. De mens is fanatiek en de meest agressieve correctiemiddelen en het schoppen/slaan zijn in vele takken van sport en de daarbij behorende clubs, helaas al gewoon geworden. Men kan kan hier nóg zo hard roepen dat alles er nu eenmaal bij hoort, ik vind zelf dat men vaak gewoon een blinde vlek heeft ontwikkeld wat betreft de omgang met hun dieren, alles voor de sport immers. Je ziet het bij de jachtverenigingen voor honden, in de paardensport, bij de africhting etc. Mensen zijn bloedfanatiek, alles voor de punten en de normale manier van omgang met hun dieren wordt daarin vaak vergeten. Ik vind het echt om te kotsen dat er over TT's en prikbanden wordt gesproken alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Ja, maar we beginnen gewoon met een leren bandje hoor, tót het niet meer gaat :roll: Bij de paardensport zie je het ook, god wat men al niet uit de kast haalt voor de punten. En het ligt nóóit aan de eigenaar. Nee hoor, moeilijk paard, moeilijke hond, men komt niet door :blah: En de clubgenoten maar meelullen en beamen dat dat echt zo is. Lekker samen alles goed praten. Oh en zéker bij mensen die al eens "bewezen" hebben, het goed te doen. Dan maakt het niet uit hóe het is bereikt, maar dan hebben ze toch maar een mooi kampioensplakkaatje van hun clubgenoot om huizenhoog tegen op te kunnen kijken.
tuurlijk jij kent die mensen persoonlijk, hun honden etc. :ok: houden zo... zolang mensen die er echt verstand van hebben dit niet zegggen vind ik het wel best wat je uitkraamt... ga je er eerst es in verdiepen...
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Dingo schreef:
*Linda* schreef: Mensen zijn bloedfanatiek, alles voor de punten en de normale manier van omgang met hun dieren wordt daarin vaak vergeten. Ik vind het echt om te kotsen dat er over TT's en prikbanden wordt gesproken alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Ja, maar we beginnen gewoon met een leren bandje hoor, tót het niet meer gaat En de clubgenoten maar meelullen en beamen dat dat echt zo is. Lekker samen alles goed praten. Oh en zéker bij mensen die al eens "bewezen" hebben, het goed te doen. Dan maakt het niet uit hóe het is bereikt, maar dan hebben ze toch maar een mooi kampioensplakkaatje van hun clubgenoot om huizenhoog tegen op te kunnen kijken.
Mag ik vragen waarop je dit basseerd :19: Je moest eens weten hoeveel mensen in de africhting alles opzij zetten voor hun hond. En hoeveel plezier zo´n hond heeft met zijn werk.
Als ik kijk naar onszelf, wij gaan nooit op vakantie, ik ben minder gaan werken voor de honden, we zijn verhuisd omdat beide honden dan meer ruimte hebben, als we al vakantie hebben, blijven we dus thuis, en dan gaan we in de vakantie trainen met de honden, omdat ze anders als stuiterballen door de tuin gaan. Om kampioen te worden met je hond, gaat heel wat aan vooraf, soortgelijks als hierboven door mij geschreven. Een hond kan geen kampioen worden, als hij geen zin heeft :wink:
Het lijkt mij dat je een beetje bent blijven hangen in een negatief verhaal van tig jaar geleden of zo. Een beetje zoals mensen die zeggen dat alle staffords gemeen zijn en afgemaakt moet worden :roll:
precies... je kunt al je vrienden zonder honden zo goed als afschrijven... want je bent zoveel tijd met je honden en hun training bezig dat je daar simpelweg geen tijd meer voor hebt.. mn vrienden en kennissen zijn de mensen van de vereniging want daar ben je bijna dag en nacht, ga je mee naar de wk's (dat zijn je vakanties!), ga je mee naar wedstrijden (en dat zijn vaak weekenden en geen losse dagen), staan dag en nacht voor elkaar klaar om te helpen met trainen etc. (mijn trainer heeft bijv. een dag vrij genomen omdat ik het idee had dat ik mn IPO I niet zou halen qua speuren... heeft een dag mij geholpen..kost hem veel centjes, geen sec. over getwijfeld). Ik wil niet eens weten wat mn honden qua training al wel niet gekost hebben en dan laat ik alle overige dingen nog ff buiten beschouwing... en ja daar kies je voor maar daar laat je minstens zo veel voor...mijn honden zijn mijn maatjes... kom je aan mijn honden kom je aan mij... :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”