Jaap* schreef:malinois schreef:Jaap* schreef:Inge O schreef:ja, maar jij stuurt de discussie nu meer naar de vraag of een hond zich al of niet goed kan voelen in zijn vel als hij een (groot) deel van zijn leven in een kennel doorbrengt, terwijl de vraag mij eerder leek of zo'n hond ook zo fijn stuurbaar is in de omgang met zijn baas.
Ja, precies. Het gaat mij niet om een oordeel over het houden van honden in kennels, maar over de eventuele effecten ervan op de relatie met de hond.
Het hele gedoe over teef x die niet met reu y kan en puppy zo en zo en dat daarom een kennel heel handig is interesseert mij persoonlijk in dit geval geen hol

In mijn geval, prima stuurbaar had geen betere kunnen wensen wat dat betreft... allemaal evenveel will to please of ze nu buiten of binnen zitten...
Waarom moet je dan nog steeds terugvallen op het gebruik van correctiemiddelen?
Omdat dat een manier van trainen is. Jij zit toch in de jachthondentraining? Je weet toch zelf prima hoe die getraind worden vaak? Hier komen heel veel jachttrainingen rondom het huis omdat hier water is en velden. Die honden lopen regelmatig met een TT. En wat ik erger vind, ze worden regelmatig letterlijk in elkaar getrimt door de handen van hun baasje. Een flatcoat, zachte lieve honden dus, aan zijn nek optillen en dan tegen de grond smijten.

Ik moest Martijn tegenhouden om niet naar buiten te rennen toen dat hier achter het huis onderdeel van een apport-training bleek te zijn. Instructeur en eigenaar verloren volledig hun beheersing op een heel onderdanige flatcoat.
Of een TT omdoen en dan laten rennen. Ik heb een stroomband "gevonden" op het terras, van een labrador-teefje, die ingedrukt werd omdat ze uit het zicht was. Dus de hond kreeg schokken terwijl ze uit het zicht was en niemand wist wat ze deed. Ze stond dus gewoon op ons terras blij te doen. Toen "viel" de band ook nog af en die was daarna "kwijt"
Het programma dat een hond doorloopt om zijn papieren te halen is moeilijk. De manier waarop dat vooral getraind wordt is met correctie en beloning. Dat er mensen zijn die die correcties niet accepteren is inmiddels wel bekend. Dat er mensen zijn die vinden dat je alleen maar alles positief mag trainen is ook bekend. Maar als je er voor kiest om goed te corrigeren, doe het dan ook goed en ga je hond niet slaan, uitschelden en op de grond smijten of andere onzin.
Ik wordt soms een klein beetje moe van het doordrukken van de mening dat een hond geen correcties mag krijgen door mensen die geen aspiraties hebben en de hond voor de lol trainen. Als je meerdere honden hebt voor de sport en je denkt dat dit de manier is om ze goed te trainen dan zou daar in ieder geval genoegen mee genomen kunnen worden. Eeuwig over doorzeiken lijkt me wat zinloos.
De een pakt de hond even aan het oor en spreekt hem streng toe, de ander timed zo nu en dan een correctie met de TT. Als je normaal doet en in alle redelijkheid corrigeert heb je niet meteen een dramatisch trauma aangericht hoor. Ken je toevallig honden die een TT om hebben? Ik wel, ik zie het er niet aan af en soms zijn het ook nog gewoon binnenhonden die in bed slapen.
Ikzelf zou het nooit doen, dat is duidelijk. Maar ik denk dat ik het niet nodig heb. Zo arrogant ben ik ook wel weer. Als iemand anders denkt dat het wel nodig is is dat ook een mening.