Pfoe, lastig hoor. Ik moet zeggen dat ik het fijn vind als iemand zegt zijn katten in een omheinde tuin te houden. Maar ik begrijp het ook dat dit niet voor iedereen kan. Ik ervaar namelijk wel overlast van katten, maar dat is meer in de zin van vogeltjes die hun nestje jonkies eindelijk groot hebben, de beestjes vliegen uit en hoppa, ze belanden in de klauwen van een kat. Toen mijn ouders nog een hond hadden, zaten er ontzettend veel koolmezen, pimpelmezen en musjes. Hond dood, katten terug, geen jonge vogels meer te bekennen. Hier in de stad lijkt het ook wel of elk huishouden twee katten heeft, ze zitten overal, in tegenstelling tot de kleine vogels. Laatst heeft een kat hier jonge ganzen vermoord en de jonge eendjes worden ook rap minder. Ik vind het erg lastig, sommige katten zijn moeilijk binnen te houden, maar een onthoofd gansje naast de deur die een buurtkat daar achter heeft gelaten vind ik ook niet leuk.Frenk schreef:Maar wat is dan acceptabel? Mag een kat wel buiten rondlopen, mits hij geen vijvers leegvist of volieres sloopt? Waar ligt voor jou de grens?marian* schreef:Die kat kan er-zoals al gezegd is-inderdaad niks aan doen,maar de eigenaar wel.christo schreef:Met irrationeel bedoel ik dat jij reageert alsof de buurman zijn motor even parkeert in je woonkamer.marian* schreef: Weg wuiven of dingen irrationeel noemen is veel makkelijkerEen kat mag dan andermans bezit zijn, het is een levend wezen met een eigen willetje, dat niets begrijpt van drempels en deuren.
Nog even voor alle duidelijkheid:ik heb niks tegen katten.
Maar als ik een kat had die doodgebeten werd door een hond, ja dan zou ik verdrietig zijn, maar dat is het risico dat je neemt als eigenaar als je je kat buiten laat lopen. Op zich is kattenbelasting helemaal niet zo'n slecht idee. Kunnen ze daar mooi vogelhuisjes voor ophangen of brede heggen aanleggen waar de vogels in kunnen broeden.