Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hier kun je al je andere foto's kwijt, zoals vakantiefoto's, foto's van je andere huisdieren, natuurfoto's, foto's van enge spinnen, vogels en dergelijke. Alle foto's dus eigenlijk die niet in de normale fotohoek en ook niet in de wandelrubriek thuishoren.
een scherp onscherp masker is vaak wel wenselijk
maar met mate, overdrijven maakt t er niet mooier op en soms moet je dan ook echt ruis reduceren en met maskers gaan werken
maar ik snap dat de foto`s voor je gemaakt zijn, wat vind de fotograaf ervan dat je de foto`s wilt bewerken? vraag t even voor de zekerheid
en up
Laatst gewijzigd door S@ndr@ op 23 jul 2013 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
fotograaf vindt het prima hoor. we hebben ze hier op mijn bank uit zitten zoeken welke we weg deden en welke goed waren. Dus ze waren allemaal nog onbewerkt. Bewerken doet ze met andere foto's gewoon thuis maar ook zij is daar nog geen pro in en vindt tips wel handig
DeDiana schreef:Even een vraag aan de experts
Ik krijg vaak geen scherpe foto's als ik honden fotografeer die snel naar me toe komen rennen. Ik heb al wat geprobeerd met de instellingen (Canon 1000D) en het beste resultaat krijg ik tot nu toe als ik handmatig een vast focuspunt kies, AI servo en in de TV-stand met een hoge sluitertijd. Maar dan nog lukt het lang niet altijd. Wie heeft er tips?
Ik heb ook de 1000D en als het me niet lukt om handmatig de instellingen zo te zetten dat ik rennende honden kan fotograferen zet ik hem gewoon in sport stand en gaat het opeens prima
Ja, de sportstand gebruik ik ook geregeld, zeker op bewolkte dagen. Maar ook dan heb ik dus meer problemen met naar me toe rennende honden scherp krijgen dan met gewoon actiefoto's in het algemeen.
Het kan zijn de de auto-focus van je lens niet snel genoeg is. Rennende honden naar je toe veranderen snel van afstand en de AF moet dat maar snel genoeg kunnen volgen. Is de afstand groter dan is dat makkelijker voor de lens, dichtbij wordt het echt lastig.
Ik heb een Tamron 18-270 (de reislens) en een Sigma 100-300 en het verschil daartussen is heel duidelijk: met de Tamron is het echt lastig om dat soort foto's scherp te krijgen, ook bij veel licht, de Sigma heeft er geen moeite mee. Maar die weegt dan ook weer een ton en is zeker 3x zo duur.
Ik denk dat dat het verklaart, want het is inderdaad precies bij het naar me toe rennen en hoe dichterbij, hoe lastiger om scherpe foto's te krijgen, vooral als het niet superlicht is. Iets verder weg lukt het inderdaad een stuk beter.
Is het dan in deze gevallen wel het beste om een vast focuspunt te kiezen, of juist beter om de camera een focuspunt te laten bepalen (dus de stand automatisch)?
Kruimel53 schreef:Met een vast focus-punt zijn alleen foto's waarbij de hond op dat punt is/er doorheen loopt scherp. Dan moet je dus goed weten waar dat is en precies op tijd afdrukken. Je kunt dan geen reeks maken.
Als je echt een serie wilt van de hond die naar je toe loopt en je lens is niet snel dan wordt het gewoon lastig. Veel licht en dus snelle tijd scheelt, nog meer scheelt als je het diafragma dichtknijpt want dan heb je een grotere scherptediepte en hoeft de lens minder vaak opnieuw scherp te stellen. Langzame hond scheelt ook Met een klein diafragma, dus hoog A-getal, is je achtergrond ook minder onscherp. Keuzes, keuzes
Ik denk dat ik zou gaan voor 1 of 2 goed scherpe foto's in één keer, en dus vast focuspunt. Dan heb je de meeste kans op mooie scherpe foto's met een mooie onscherpe achtergrond. Hond gewoon veel laten hollen dus
Dank, dank! Ik ga nog wat meer oefenen. Kleiner diafragma heb ik al geprobeerd, maar met de standaard kitlens heb ik dan meestal weer te weinig licht voor een wat hogere sluitertijd, die ik ook weer nodig heb (want geen langzame hond).
Dat veel laten rennen is geen probleem al moeten we dat met dit weer wel een beetje inperken.
Net de plastisc fantastic besteld, en als t klopt komt hij morgen thuis, dus - als t weer een beetje meewerkt is Giil t haasje van t weekend
arm beest, voel je vrij de dierenbescherming in te lichten
S@ndr@ schreef:Net de plastisc fantastic besteld, en als t klopt komt hij morgen thuis, dus - als t weer een beetje meewerkt is Giil t haasje van t weekend
arm beest, voel je vrij de dierenbescherming in te lichten
Oeh! Zou je willen laten weten hoe die bevalt! Ik zit er ook aan te denken hem aan te schaffen... Maar lees veel positieve maar ook genoeg negatieve reacties dus heb nog even gewacht.
ik denk dat ik heel erg moet gaan wennen, de 1 ste foto die ik nam, uiteraard- inclusief kwijl
tot nu toe verder, hij is klein, en we gaan hem aan de tand voelen en ik heb er zin in