Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Rashond, Kassa
Moderator: moderatorteam
- Es
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Re: Rashond, Kassa
Inderdaad.Muk schreef:Als hij daar nou eens mee begint, in plaats van zijn flauwe stukjes, dan praten we wel verder.Nanna schreef:We zullen moeten komen met oplossingen die overtuigen. Pas dan zal aan de framing van rashond, fokkers en rashondenfokkerij een eind komen.
René Woudman – www.kynologie-op-de-korrel.nl
Ja, zeggen. Maar doet hij ook wat, behalve hard meewerken aan die framing?Es schreef:Zegt hij toch openen stamboeken.
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Hij is bestuurder en zit in de werkgroep Gezondheid is niet niks.
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
- kyechu
- Actief
- Mijn ras(sen): Lhasa Apso
- Aantal honden: 2
Als hij daar nou eens mee BEGINT...en INDERDAAD..?Marjoleine schreef:Inderdaad.Muk schreef:Als hij daar nou eens mee begint, in plaats van zijn flauwe stukjes, dan praten we wel verder.Nanna schreef:We zullen moeten komen met oplossingen die overtuigen. Pas dan zal aan de framing van rashond, fokkers en rashondenfokkerij een eind komen.
René Woudman – www.kynologie-op-de-korrel.nl

René Woudman weet heel goed waar hij het over heeft, heeft al heel veel gedaan in de kynologie en doet nog steeds heel veel. Lees even mee:
René heeft bij elkaar zo’n 30 jaar in allerlei besturen gezeten, waarvan 6 jaar als voorzitter van de KC-GNON, 14 jaar bij de Pekingees- en Dwergspaniëlclub (eerst penningmeester en later voorzitter), hij heeft samen met een collega fokker de Havanezer Club Nederland opgericht en is daar eerst penningmeester geweest en later voorzitter. Bij alle drie verenigingen hebben de leden hem bij zijn aftreden tot erelid benoemd.
Verder is hij lid geweest van de Ledenraad van de Raad van Beheer vanaf de oprichting van deze raad tot de opheffing daarvan. Ook was hij lid van de klankbordgroep van de Raad van Beheer. Deze groep werd opgericht om de toetreding van meerdere rasverenigingen per ras te begeleiden. Hij heeft namens de Havanezer Club Nederland deel uit gemaakt van de pilotgroep inzake de certificering van rasverenigingen en fokkers. Hij heeft namens rasgroep 9 zitting gehad in het CORG-overleg (Centraal Overleg RasGroepen). Verder was hij een aantal jaren voorzitter van rasgroep 9 (de rasgroep waar alle gezelschapshonden onder vallen) en vertegenwoordigt de Pekingees- en Dwergspaniëlclub nog steeds in rasgroep 9.
Namens rasgroep 9 is hij lid van de werkgroep “fokkerij en gezondheid” van de Raad van Beheer, waar hij overigens vanaf de oprichting heeft ingezeten. Onlangs is hij gekozen als afgevaardigde van rasgroep 9 van de opnieuw op te starten Ledenraad van de Raad van Beheer.
Wat betreft zijn “eigen ras”, de Havanezer:
Hij heeft bij de Havanezer Club Nederland er alles aan gedaan om maatregelen te nemen die proberen de toenemende verwantschap af te remmen. Bovenop de regelgeving van de RvB (KR) zijn halfbroer X halfzuster bij combinaties niet meer toegestaan. Hij heeft geprobeerd voor elkaar te krijgen dat in 5 generaties op de stamboom van de reu niet dezelfde honden mogen voorkomen als in 5 generaties bij de teef. Dit is niet gelukt, maar uiteindelijk hebben de fokkers wel voor gestemd met 3 generaties. Hij wilde maximaal drie dekkingen per jaar voor een reu vastleggen, dat zijn er 5 geworden. Hij heeft de aanzet gegeven voor het aanleggen van een dekreuenlijst, die nu verder uitgewerkt moet worden door zijn opvolgster. Daarnaast heeft hij ervoor gezorgd dat de showeis uit de fokvoorwaarden zijn geschrapt.
Ja, zeggen. Maar doet hij ook wat, behalve hard meewerken aan die framing?[/quote]Es schreef:Zegt hij toch openen stamboeken.
Marjolein, dat ik van jou de vraag moet lezen of René ook wat doet behalve hard meewerken aan die framing verbaast mij ten zeerste. Nota bene jij, René's opvolgster als voorzitter van de Havanezer Club Nederland weet heel goed of zou in ieder geval heel goed moeten weten wat René allemaal voor dat ras gedaan heeft. Als dat werkelijk niet bij jou bekend is, dat houdt dat mijns inziens in dat jij je taak als voorzitter niet serieus neemt.
- kyechu
- Actief
Overigens heb ik samen met René Woudman in het bestuur van de Pekingees- en Dwergspaniëlclub gezeten, hebben we samen in het bestuur van rasgroep 9 gezeten en nam ik samen met René deel aan het CORG overleg. Als er één iemand in de kynologie is waar ik echt respect voor heb dan is hij dat. Eigenbelang komt niet voor in zijn woordenboek, hij gaat tot het uiterste voor de belangen van de rashond, en dat is beslist niet de gemakkelijkste weg in de kynologie.
Dat is wel mooi. Hij kletst niet alleen flauw in de ruimte, maar hij doet gelukkig ook wat eraan.kyechu schreef:Namens rasgroep 9 is hij lid van de werkgroep “fokkerij en gezondheid” van de Raad van Beheer, waar hij overigens vanaf de oprichting heeft ingezeten. Onlangs is hij gekozen als afgevaardigde van rasgroep 9 van de opnieuw op te starten Ledenraad van de Raad van Beheer.
Wat betreft zijn “eigen ras”, de Havanezer:
Hij heeft bij de Havanezer Club Nederland er alles aan gedaan om maatregelen te nemen die proberen de toenemende verwantschap af te remmen. Bovenop de regelgeving van de RvB (KR) zijn halfbroer X halfzuster bij combinaties niet meer toegestaan. Hij heeft geprobeerd voor elkaar te krijgen dat in 5 generaties op de stamboom van de reu niet dezelfde honden mogen voorkomen als in 5 generaties bij de teef. Dit is niet gelukt, maar uiteindelijk hebben de fokkers wel voor gestemd met 3 generaties. Hij wilde maximaal drie dekkingen per jaar voor een reu vastleggen, dat zijn er 5 geworden. Hij heeft de aanzet gegeven voor het aanleggen van een dekreuenlijst, die nu verder uitgewerkt moet worden door zijn opvolgster. Daarnaast heeft hij ervoor gezorgd dat de showeis uit de fokvoorwaarden zijn geschrapt.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Pardon?kyechu schreef:Marjolein, dat ik van jou de vraag moet lezen of René ook wat doet behalve hard meewerken aan die framing verbaast mij ten zeerste. Nota bene jij, René's opvolgster als voorzitter van de Havanezer Club Nederland weet heel goed of zou in ieder geval heel goed moeten weten wat René allemaal voor dat ras gedaan heeft. Als dat werkelijk niet bij jou bekend is, dat houdt dat mijns inziens in dat jij je taak als voorzitter niet serieus neemt.
Ik heb het over het openen van stamboeken. Niet over wat René gedaan heeft voor zijn eigen ras.
edit:
Misschien moet je hem eens vragen waarom ik benaderd ben om zijn opvolger te worden?
- Maryanne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
- Aantal honden: 12
- Contacteer:
Iemand in de kynologie een compliment geven is ook zo wat.
Het is altijd maar opscheppen of afkraken.
Ik lees de colums van René, flauw of niet flauw, altijd met veel plezier. En vaak heeft hij ook een punt.

Ik lees de colums van René, flauw of niet flauw, altijd met veel plezier. En vaak heeft hij ook een punt.
- kyechu
- Actief
Bij deze vraag ik het jou: Waarom ben jij benaderd om hem op te volgen?Marjoleine schreef:Misschien moet je hem eens vragen waarom ik benaderd ben om zijn opvolger te worden?
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Vraag het hem maar.kyechu schreef:Bij deze vraag ik het jou: Waarom ben jij benaderd om hem op te volgen?Marjoleine schreef:Misschien moet je hem eens vragen waarom ik benaderd ben om zijn opvolger te worden?
Ik denk dat je het allang weet namelijk.
- kyechu
- Actief
Dat bedoel ik Maryanne, en dat schijnt voor sommige mensen érg moeilijk te zijn. En behalve dat René heel vaak een punt heeft, doet hij ook nog z'n uiterste best om veranderingen doorgevoerd te krijgen. Dit in tegenstelling tot mensen die van achter een beeldscherm lopen te klagen maar (weinig tot) niets doen.Maryanne schreef:Iemand in de kynologie een compliment geven is ook zo wat.![]()
- kyechu
- Actief
Nee dat weet ik niet, jij bent namelijk niet het onderwerp van gesprekken die ik met René voer.Marjoleine schreef:Vraag het hem maar.kyechu schreef:Bij deze vraag ik het jou: Waarom ben jij benaderd om hem op te volgen?Marjoleine schreef:Misschien moet je hem eens vragen waarom ik benaderd ben om zijn opvolger te worden?
Ik denk dat je het allang weet namelijk.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
En was dat nog specifiek tegen iemand gericht misschien?kyechu schreef:Dat bedoel ik Maryanne, en dat schijnt voor sommige mensen érg moeilijk te zijn. En behalve dat René heel vaak een punt heeft, doet hij ook nog z'n uiterste best om veranderingen doorgevoerd te krijgen. Dit in tegenstelling tot mensen die van achter een beeldscherm lopen te klagen maar (weinig tot) niets doen.Maryanne schreef:Iemand in de kynologie een compliment geven is ook zo wat.![]()
- kyechu
- Actief
Nee hoor, voelde je je aangesproken dan? Ik zeg altijd precies wat ik denk, en als dat tegen jouw gericht was dan had ik je naam wel getypt.Marjoleine schreef:En was dat nog specifiek tegen iemand gericht misschien?kyechu schreef:Dat bedoel ik Maryanne, en dat schijnt voor sommige mensen érg moeilijk te zijn. En behalve dat René heel vaak een punt heeft, doet hij ook nog z'n uiterste best om veranderingen doorgevoerd te krijgen. Dit in tegenstelling tot mensen die van achter een beeldscherm lopen te klagen maar (weinig tot) niets doen.Maryanne schreef:Iemand in de kynologie een compliment geven is ook zo wat.![]()
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Ik denk trouwens dat je onderzoek moet doen op overleden honden. Welk ras/type, hoe oud overleden, waaraan overleden en voorgaande medische geschiedenis. Wat heb je aan een hond van zeg uhh 5 maanden?
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik word er altijd een beetje naar van als er voortdurend insinuaties worden gedaan, hinten worden gegeven, maar er vervolgens nooit eens man en paard wordt genoemd.
Dat lijkt een beetje op stoken in mijn optiek. En daar houd ik niet van.
En nee, ik voel me niet aangesproken. Je hoeft mijn naam maar te googelen om te weten dat dat onzin zou zijn.
Dat lijkt een beetje op stoken in mijn optiek. En daar houd ik niet van.
En nee, ik voel me niet aangesproken. Je hoeft mijn naam maar te googelen om te weten dat dat onzin zou zijn.
- kyechu
- Actief
En dat is nou precies wat er hier een aantal keren met René Woudman gebeurd is, en daar houd ik niet van.Marjoleine schreef:Dat lijkt een beetje op stoken in mijn optiek. En daar houd ik niet van.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
het lijkt me dat wat hem betreft er wel degelijk man en paard genoemd is.kyechu schreef:En dat is nou precies wat er hier een aantal keren met René Woudman gebeurd is, en daar houd ik niet van.Marjoleine schreef:Dat lijkt een beetje op stoken in mijn optiek. En daar houd ik niet van.
denk dat je vergelijking dan ook een beetje mank gaat

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Waar gebeurt dat dan? Doe ik dat volgens jou omdat ik commentaar heb op zijn manier van schrijven?kyechu schreef:En dat is nou precies wat er hier een aantal keren met René Woudman gebeurd is, en daar houd ik niet van.Marjoleine schreef:Dat lijkt een beetje op stoken in mijn optiek. En daar houd ik niet van.

Ik vind zijn toon gewoon naar. Heeft niets met hem als persoon te maken en of het wel of niet klopt wat hij zegt. Als je schrijft heeft men daar een mening over, logisch toch? En zeker als je schrijft op zo'n manier als hij doet.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Is het ook niet dat de georganiseerde kynologie in persoon RvB stukloopt op hun eigen statements en geroep in bewijsdrang dat de enige goede hond een gezonde hond is met stamboom.?
Als je als Raad iets gaat beloven en pretenderen waarvan het grootste gedeelte niet in je macht ligt dan moet je ook niet vreemd opkijken dat je daarop aangevallen word.
Tot nu toe is het er niet beter op geworden , want in principe ondanks de vele regeltjes en wetjes worden er nog steeds meer rassen naar de klote geholpen.
Nu kun je wel zeggen als fokker ja maar ik kan er ook niets aan doen aan bv de inteelt en aan de voortkomende problemen daaruit , want ik ben verplicht om binnen mijn populatie te blijven fokken ook al is die verwant.
Niemand is natuurlijk verplicht om te fokken en als je het wel doet met heel veel problemen ook al kies je voor de minst ergere dan kun je niet alleen de schuld bij de Raad leggen.
Als je als Raad iets gaat beloven en pretenderen waarvan het grootste gedeelte niet in je macht ligt dan moet je ook niet vreemd opkijken dat je daarop aangevallen word.
Tot nu toe is het er niet beter op geworden , want in principe ondanks de vele regeltjes en wetjes worden er nog steeds meer rassen naar de klote geholpen.
Nu kun je wel zeggen als fokker ja maar ik kan er ook niets aan doen aan bv de inteelt en aan de voortkomende problemen daaruit , want ik ben verplicht om binnen mijn populatie te blijven fokken ook al is die verwant.
Niemand is natuurlijk verplicht om te fokken en als je het wel doet met heel veel problemen ook al kies je voor de minst ergere dan kun je niet alleen de schuld bij de Raad leggen.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Voor veel rassen zijn er best mogelijkheden maar dat kost tijd en geld. Ik heb serieus op een kynologische vergaderig iemand met een een (nummeriek) klein ras horen zeggen geen zin te hebben ver te reizen 'en de meeste fokkers niet' dus dan maar intelen....
Enfin als het niet verkocht werd werd het ook niet gefokt. Er zijn al rassen die hun pups slecht kunnen verkopen en hun teefje door 2 of meer reuen laten dekken om toch voor diversiteit te zorgen (denk ik).
De beste pr is gewoon om zo gezond mogelijke honden te fokken. En veel zichtbaar te zijn in de media. Op een positieve manier. Zie 101 dalmatiers, zie Rin-tin-tin, zie Jan jans en de kinderen.
Enfin als het niet verkocht werd werd het ook niet gefokt. Er zijn al rassen die hun pups slecht kunnen verkopen en hun teefje door 2 of meer reuen laten dekken om toch voor diversiteit te zorgen (denk ik).
De beste pr is gewoon om zo gezond mogelijke honden te fokken. En veel zichtbaar te zijn in de media. Op een positieve manier. Zie 101 dalmatiers, zie Rin-tin-tin, zie Jan jans en de kinderen.
Op elke wandeling is
- kyechu
- Actief
Mee eens. Daarom vond ik de volgende uitleg van Bonefaas in Kassa afgelopen zaterdag ook niet realistisch:bouvierpoedel schreef:Is het ook niet dat de georganiseerde kynologie in persoon RvB stukloopt op hun eigen statements en geroep in bewijsdrang dat de enige goede hond een gezonde hond is met stamboom.?
Leden alsmede een bestuur kunnen volgens de inzichten en de kennis die in het ras aanwezig is bij een rasvereniging wel voorstellen doen betreffende fokregels, maar als de ALV zo'n voorstel niet aanneemt dan gebeurt er simpelweg niets. De Raad van Beheer kan daar geen invloed op uitoefenen. De enige invloed die de Raad op dit moment heeft is dat het VFR opgesteld moet zijn conform het format. Inhoudelijk en in het bijzonder qua gezondheidseisen heeft de Raad geen zeggenschap over het VFR. Dat kan in principe ook niet, want daarmee zou de autonomie van de rasverenigingen aangetast worden.Kijk een rasvereniging stelt een fokreglement vast, er zijn regels om zorgvuldig te fokken volgens de inzichten en de kennis die in het ras aanwezig is bij een rasvereniging. Dat is een reglement waarin een aantal bekende erfelijke aandoeningen bekend zijn en waarop testen voorhande zijn waarop ouderdieren getest kunnen worden.
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Er wordt al heel lang gevraagd om een (onafhankelijk) panel of id waarin je kunt voorleggen of het verstandig is met bep. aandoeningen te fokken bij een ras en dit dan te verplichten (?) voor een ras.
Of dat kan weet ik niet.
Binnen een vereniging is vaak niet voldoende kennis hierover plus de verantwoording die je dan hebt...
Of dat kan weet ik niet.
Binnen een vereniging is vaak niet voldoende kennis hierover plus de verantwoording die je dan hebt...
Op elke wandeling is
-
- Zeer actief
Nou de Raad is toch de controlerende en vingerende persoon in het eindplaatje qua beslissingen als het gaat over allerlei zaken aangaande rasverenigingen en beslissingen.
De ongelovige krampachtige controledrang over alles en nog wat en het steeds maar weer onzinige regeltjes op papier zetten als eis die helemaal niet over hetgeen gaan waar het over zou moeten gaan.
De ongelovige krampachtige controledrang over alles en nog wat en het steeds maar weer onzinige regeltjes op papier zetten als eis die helemaal niet over hetgeen gaan waar het over zou moeten gaan.

- kyechu
- Actief
Een verbod op het fokken met bepaalde afwijkingen is uitsluitend te handhaven indien overtreding hiervan bestraft zou worden met het niet afgeven van stambomen voor pups welke uit een niet toegestane combinatie geboren worden. Zolang het overgrote deel van de inkomsten van de Raad van Beheer bestaat uit de afgifte van stambomen gaat de Raad van Beheer echt geen voorstel op de ALV presenteren voor het vastleggen van dit soort regelgeving.Es schreef:Er wordt al heel lang gevraagd om een (onafhankelijk) panel of id waarin je kunt voorleggen of het verstandig is met bep. aandoeningen te fokken bij een ras en dit dan te verplichten (?) voor een ras.
Of dat kan weet ik niet.
De Raad kan ook niet overgaan tot dit soort regelgeving, want daardoor treedt versmalling van genenpools op. Zonder dat het stamboek geopend wordt zou de betreffende regelgeving in strijd zijn met het statutaire doel:
de bevordering van de gezondheid en het welzijn van honden en hondenpopulaties.
-
- Zeer actief
Gemis aan stamboom inkomsten word wel weer aangevuld door boetes van overtreden regeltjes.kyechu schreef:Een verbod op het fokken met bepaalde afwijkingen is uitsluitend te handhaven indien overtreding hiervan bestraft zou worden met het niet afgeven van stambomen voor pups welke uit een niet toegestane combinatie geboren worden. Zolang het overgrote deel van de inkomsten van de Raad van Beheer bestaat uit de afgifte van stambomen gaat de Raad van Beheer echt geen voorstel op de ALV presenteren voor het vastleggen van dit soort regelgeving.Es schreef:Er wordt al heel lang gevraagd om een (onafhankelijk) panel of id waarin je kunt voorleggen of het verstandig is met bep. aandoeningen te fokken bij een ras en dit dan te verplichten (?) voor een ras.
Of dat kan weet ik niet.
De Raad kan ook niet overgaan tot dit soort regelgeving, want daardoor treedt versmalling van genenpools op. Zonder dat het stamboek geopend wordt zou de betreffende regelgeving in strijd zijn met het statutaire doel:
de bevordering van de gezondheid en het welzijn van honden en hondenpopulaties.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat is daar niet realistisch aan? het is gewoon een weergave van feiten.kyechu schreef:Mee eens. Daarom vond ik de volgende uitleg van Bonefaas in Kassa afgelopen zaterdag ook niet realistisch:Kijk een rasvereniging stelt een fokreglement vast, er zijn regels om zorgvuldig te fokken volgens de inzichten en de kennis die in het ras aanwezig is bij een rasvereniging. Dat is een reglement waarin een aantal bekende erfelijke aandoeningen bekend zijn en waarop testen voorhande zijn waarop ouderdieren getest kunnen worden.
Dat het anders zou kunnen is een tweede, maar wat je hier aanhaalt, dat is gewoon zoals het is. Of althans, zoals het bij veel RV's is, maar aangezien we nog altijd in een democratie leven niet overal.
En dat is meteen het probleem: je kunt voorstellen wat je wilt, zowel de Raad als de RV, maar als de leden het niet aannemen houdt het op.
Laat onverlet dat de Raad een aantal zaken zou moeten willen wijzigen aangaande die stamboeken.
Ik heb het al eerder gezegd en ik blijf het zeggen: Een rastypische hond fokken met gebruikmaking van open stamboeken, dát is pas een uitdaging.
En overigens zie ik niet waarom je, zoals wel geroepen wordt, shows ook zou moeten afschaffen. Laat ze maar typische honden fokken met open boeken. En laat ze maar showen hoe ze dat lukt. Maak de standaard maar dat de COI's omlaag gaan en kom maar met die typische honden op shows.
Dát is zoals het zou moeten.
- kyechu
- Actief
Nee dat is het niet, en dat het dat niet is beschrijf je zelf heel goed in het tweede gedeelte van je comment:Marjoleine schreef:Wat is daar niet realistisch aan? het is gewoon een weergave van feiten.kyechu schreef:Mee eens. Daarom vond ik de volgende uitleg van Bonefaas in Kassa afgelopen zaterdag ook niet realistisch:Kijk een rasvereniging stelt een fokreglement vast, er zijn regels om zorgvuldig te fokken volgens de inzichten en de kennis die in het ras aanwezig is bij een rasvereniging. Dat is een reglement waarin een aantal bekende erfelijke aandoeningen bekend zijn en waarop testen voorhande zijn waarop ouderdieren getest kunnen worden.
Marjoleine schreef:Dat het anders zou kunnen is een tweede, maar wat je hier aanhaalt, dat is gewoon zoals het is. Of althans, zoals het bij veel RV's is, maar aangezien we nog altijd in een democratie leven niet overal.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar hij zegt niet dat het overal zo is.kyechu schreef:Nee dat is het niet, en dat het dat niet is beschrijf je zelf heel goed in het tweede gedeelte van je comment:Marjoleine schreef: Wat is daar niet realistisch aan? het is gewoon een weergave van feiten.Marjoleine schreef:Dat het anders zou kunnen is een tweede, maar wat je hier aanhaalt, dat is gewoon zoals het is. Of althans, zoals het bij veel RV's is, maar aangezien we nog altijd in een democratie leven niet overal.
Ja, dat weet ik, en daarom moet er een mentaliteitsomslag plaatsvinden.Inge O schreef:die showmode bemoeilijkt de open stamboeken alleen maar want elke fokker en elke eigenaar van de eerste generaties openstamboekhonden weet dat hij het op show wel zal kunnen schudden.Marjoleine schreef: En overigens zie ik niet waarom je, zoals wel geroepen wordt, shows ook zou moeten afschaffen. Laat ze maar typische honden fokken met open boeken. En laat ze maar showen hoe ze dat lukt. Maak de standaard maar dat de COI's omlaag gaan en kom maar met die typische honden op shows.
Dát is zoals het zou moeten.
Mensen moeten de uitdaging leren zien van een typische hond fokken uit een open stamboekpopulatie.
En die mensen zijn er heus wel, hoor. Het worden er ook langzaam aan meer.
En ik geloof echt, eerlijk dat het wel gaat komen en dat mensen die uitdaging ook gaan zien.
Als er nou nog goeie PR op gezet zou worden was ik helemaal blij

- kyechu
- Actief
Dat zegt hij in principe wel, want hij zegt:Marjoleine schreef:Maar hij zegt niet dat het overal zo is.kyechu schreef:Nee dat is het niet, en dat het dat niet is beschrijf je zelf heel goed in het tweede gedeelte van je comment:Marjoleine schreef: Wat is daar niet realistisch aan? het is gewoon een weergave van feiten.Marjoleine schreef:Dat het anders zou kunnen is een tweede, maar wat je hier aanhaalt, dat is gewoon zoals het is. Of althans, zoals het bij veel RV's is, maar aangezien we nog altijd in een democratie leven niet overal.
Hij zegt niet dat het bij "een aantal rasverenigingen", "veel rasverenigingen" of "de meeste rasverenigingen" zo werkt. Had hij dat bedoeld, dan had hij dat ook duidelijk moeten zeggen. Nu wekt hij door zijn uitspraak in ieder geval de schijn dat dit bij alle rasverenigingen het geval is, en we weten allemaal dat dit niet zo is.Kijk een rasvereniging stelt een fokreglement vast, er zijn regels om zorgvuldig te fokken volgens de inzichten en de kennis die in het ras aanwezig is bij een rasvereniging.
Wij weten ook allemaal heel goed dat in een discussie zoals in Kassa je je beweringen goed af moet wegen. Maak je een stelling die later niet blijkt te kloppen, dan geef je de "tegenpartij" een hout om mee te slaan, en dat moet je voorkomen. Een goede voorbereiding is dus het halve werk.