Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

verplichte cursus voor vechthonden

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: verplichte cursus voor vechthonden

Ongelezen bericht door ranetje »

Biet schreef:
Devel schreef:
Tineke schreef:
Biet schreef:Als je wilt dat mensen hun gezond verstand (gaan) gebruiken, moet je niet met allerlei regels komen.
Dan moet je met iets komen dat mensen motiveert dat te doen.
Dat kan met een sanctie op extremen (dat rijbewijs dat je kwijt bent na echte grove overtredingen maakt meer indruk dan een boete), die werkelijk impact heeft.
Alle inzet, door middel van regeltjes, om dingen te voorkomen, is verloren moeite.
Dat denk ik ook ja tenminste voor de gemiddelde hondenbezitter.
Maar op zich denk ik dat juist de mensen die zich niet willen laten motiveren en geen moeite willen doen de groep is waarbij je niet rouwig hoeft te zijn als ze afvallen en ervoor kiezen om hondloos door het leven te gaan.
Ik denk dat moeite moeten doen best een goed middel zou kunnen zijn om mee te beginnen.
Zou inderdaad een optie zijn maar niet haalbaar. In NL rijden ook zat mensen al levens lang zonder rijbewijs die nooit gecontroleerd zijn. Zulke mensen zouden juist bij broodfok hun honden kopen omdat die nooit zullen adviseren voor een rijbewijs of cursus te gaan.
Mensen kunnen (overigens maar 1 leven) zonder rijbewijs rijden, als ze geen brokken maken.
Is niet ok (geen rijbewijs is geen verzekering), maar zolang er niets gebeurd, heeft er niemand last van.
Een rijbewijs is echter geen garantie dat er niet iets gebeurd.

Waar ik aan denk is het de eigenaar vervolgen als hun hond serieus over de schreef gaat.
Ik denk dan niet aan gaatjes bij schermutselingen (: kan dat nog wel zien als normaal hondengedrag, wat snel af te kappen is door eigenaren), maar echte schade.
Als het risico van extreme hondenagressie, vrijwel zeker een strafblad voor een eigenaar betekent, zou de motivatie om een hond goed op te voeden zomaar eens stukken omhoog kunnen gaan.
Zeker bij die grootste groep, gemiddelde eigenaren.
Dat zou zomaar kunnen :ok:

Zou zoiets haalbaar zijn?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
petertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): american staffordshire terrier

Ongelezen bericht door petertje »

dagmar88 schreef:
petertje schreef:
Ja, wat die eigenaren betreft, zeer herkenbare types. Wandelende schilderijen, breed geschouderd, trouwringen door het vel van hun wenkbrauwen gerijgd. Veelal voorzien van doorboorde en opgerekte oorlellen welke opgeleukt zijn met erin geponste glimmende metalen gordijnringen. Meestal treft men deze schilderijen aan in de lokale sportschool met een door de bijstand verkregen gratis abonnement. Uitzonderingen, hoewel er dat weinig zullen zijn, bevestigen natuurlijk de regel. Elementaire cursussen over honden zullen over het algemeen te moeilijk voor hun zijn. Hogere hondenbelasting heeft geen zin want die betalen ze toch niet. Beboeten heeft ook geen zin want van een kale kip valt niets te plukken.
Ik bedoel dit soort debiele achterlijke reacties wolfsblut.
Foei toch wolfsblut!

:wink: Tja, dat soort commentaar krijg je er helemaal gratis en voor niets bij.
Stukken minder nu moet ik zeggen; Charlie is niet heel lang na de afschaffing van de rad geboren en toen zag je nog vrijwel geen staffords.
Kruisingen zo goed als niet.
Kende welgeteld één kruising van een geïmmigreerd stel dat de hond al had en een stamboomloze die zo lief en vriendelijk was dat de asielmedewerkers haar stiekem door hebben geschoven.
Schouders ophalen en zelf laten zien hoe het hoort.
Dat gemiep over vooroordelen is inmiddels ook oud en ik kan me door het bovenstaande onmogelijk aangesproken voelen :mrgreen:
ik voel me ook niet aangesproken, sarcasme kan ik ook waarderen, ik ben zelf ook vrij sacastisch, maar dit komt echt zo dom over dat het een beetje irriteert, een beetje als een muggebultje waar je net niet bij kan om te krabben :P
Afbeelding
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

petertje schreef:
dagmar88 schreef:
petertje schreef:
Ja, wat die eigenaren betreft, zeer herkenbare types. Wandelende schilderijen, breed geschouderd, trouwringen door het vel van hun wenkbrauwen gerijgd. Veelal voorzien van doorboorde en opgerekte oorlellen welke opgeleukt zijn met erin geponste glimmende metalen gordijnringen. Meestal treft men deze schilderijen aan in de lokale sportschool met een door de bijstand verkregen gratis abonnement. Uitzonderingen, hoewel er dat weinig zullen zijn, bevestigen natuurlijk de regel. Elementaire cursussen over honden zullen over het algemeen te moeilijk voor hun zijn. Hogere hondenbelasting heeft geen zin want die betalen ze toch niet. Beboeten heeft ook geen zin want van een kale kip valt niets te plukken.
Foei toch wolfsblut!

Stukken minder nu moet ik zeggen; Charlie is niet heel lang na de afschaffing van de rad geboren en toen zag je nog vrijwel geen staffords.
Kende welgeteld één kruising van een geïmmigreerd stel dat de hond al had en een stamboomloze die zo lief en vriendelijk was dat de asielmedewerkers haar stiekem door hebben geschoven.
Dat gemiep over vooroordelen is inmiddels ook oud en ik kan me door het bovenstaande onmogelijk aangesproken voelen :mrgreen:
ik voel me ook niet aangesproken, sarcasme kan ik ook waarderen, ik ben zelf ook vrij sacastisch, maar dit komt echt zo dom over dat het een beetje irriteert, een beetje als een muggebultje waar je net niet bij kan om te krabben :P
Als je niet begrijpt wat iemand schrijft, wordt het al snel afgedaan als dom.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
lunaquinty
Zeer actief
Mijn ras(sen): bordeauxdog, cane corso, chihuahua
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door lunaquinty »

dagmar88 schreef:
lunaquinty schreef: omdat je met die titel suggereert dat elke molosser een kill-machine is, wat dus niet zo is. ik heb de levende bewijzen hier voor me zitten.
Nee hoor, met vechthonden wordt niet meer bedoeld dan rassen die vechten met andere honden als gebruiksdoel hadden.
ik heb het over de term "klapkaken". dat ze een kaakklem zouden hebben, is allang achterhaald.
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

ranetje schreef:
Biet schreef: Mensen kunnen (overigens maar 1 leven) zonder rijbewijs rijden, als ze geen brokken maken.
Is niet ok (geen rijbewijs is geen verzekering), maar zolang er niets gebeurd, heeft er niemand last van.
Een rijbewijs is echter geen garantie dat er niet iets gebeurd.

Waar ik aan denk is het de eigenaar vervolgen als hun hond serieus over de schreef gaat.
Ik denk dan niet aan gaatjes bij schermutselingen (: kan dat nog wel zien als normaal hondengedrag, wat snel af te kappen is door eigenaren), maar echte schade.
Als het risico van extreme hondenagressie, vrijwel zeker een strafblad voor een eigenaar betekent, zou de motivatie om een hond goed op te voeden zomaar eens stukken omhoog kunnen gaan.
Dat zou zomaar kunnen :ok:

Zou zoiets haalbaar zijn?
Denk het wel.
Een hond actief als wapen gebruiken, is al strikt geregeld/strafbaar.
Bij loslopende honden die anderen ernstige schade toebrengen, kan je rechtstreeks de eigenaar vervolgen.
Bij aangelijnde honden/honden op eigen terrein zou je meer nuance aan moeten brengen, maar daar kan de term 'redelijkerwijs' behulpzaam zijn.
Misschien dat ernstige schade dan ook nog gedefinieerd moet worden, maar daar zouden artsen/dierenartsen toch wel een sluitende formulering moeten kunnen maken.
Dus haalbaar in de zin daar een wet van maken, lijkt me wel.
Handhaving is dan eigenlijk alleen maar makkelijker.
Wiel
Biet
Zeer actief

lunaquinty schreef:
dagmar88 schreef:
lunaquinty schreef: omdat je met die titel suggereert dat elke molosser een kill-machine is, wat dus niet zo is. ik heb de levende bewijzen hier voor me zitten.
Nee hoor, met vechthonden wordt niet meer bedoeld dan rassen die vechten met andere honden als gebruiksdoel hadden.
ik heb het over de term "klapkaken". dat ze een kaakklem zouden hebben, is allang achterhaald.
Is hier ook allang bekend.
Klapkaken slaat op breedbekhondjes.
Maak je daar vooral niet druk om.
Wiel
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

lunaquinty schreef:
dagmar88 schreef:
klapkaken heeft niks met kaakklem te maken hoor... :F: Dat heb je zelf verzonnen :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Biet schreef:Waar ik aan denk is het de eigenaar vervolgen als hun hond serieus over de schreef gaat.
Die zal je daar zeker mee bereiken denk ik zelf, maar de groep die het geen zak uitmaakt weer niet ben ik bang van.
Die hebben niet zo veel met het krijgen van een strafblad ,als ze dat al niet hebben.
Maar de groep die welwillend is maar meent dat hun hondje onder alle omstandigheden lief is en zal blijven wellicht weer wel.
En daar ligt al heel wat winst denk ik zelf ,alles uitsluiten zal toch praktisch onmogelijk zijn.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
lunaquinty
Zeer actief
Mijn ras(sen): bordeauxdog, cane corso, chihuahua
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door lunaquinty »

renee-uk schreef:
Dinos schreef:
Wolfsblut schreef:
lunaquinty schreef:er zit wel degelijk een verschil tussen "klapkaken" en vechtjassen. dinos en luna vallen onder de "klapkaken"(wat ik nog steeds een beledigende term vind), maar zij beginnen nooit een gevecht. zij lopen dan ook los op het hondenstrand, het gewone strand op toegestane tijden, in het losloopbos, en op de hei. dat is verder nooit een probleem, behalve dan dat dinos nog weleens aangevallen wordt door onopgevoede kutkeffertjes. zelfs dan doet hij niets
Ik vind die titel niet beledigend hoor.
Die titel hebben ze inmiddels toch al ruimschoots verdiend.
En we mogen natuurlijk niet uit het oog verliezen dat dit soort honden gefokt zijn om te doden. En daar zijn ze dan ook heel erg goed in.
Jullie noemen elke molosser hier klapkaak en Dinos en Luna zijn cane corso en Bordeaux dog, en dat Romeinse oorlogsgebeuren is er al dik uitgefokt.Niets meer of minder als een hof /erf hond die vee en roedel beschermd.
joh maak je niet druk
klapkaken is nou eenmaal ingeburgerd hier op het forum, net als kutherders ;)
gewoon zelf ook gebruiken, dan gaat het scherpe randje er wat af en het is makkelijker dan blijven protesteren, veranderen doet het toch niet.
vechten tegen de bierkaai schiet niet op en kost alleen maar energie en in dit geval klopt het 'if you can't beat them, join them' wel ;)
je hebt wel gelijk, maar wij komen van een forum af waar molossers en hun eigenaren constant werden gediscrimineerd. dat ging zo ver dat als een molosser-eigenaar exact hetzelfde zei als een eigenaar van een niet-molosser, de molosserbaas een lange ban kreeg. daardoor zijn we wat gevoelig geworden voor dit onderwerp.
ik heb 20 jaar herplaatsers, vooral molossers, en daarvan waren er slechts een paar bij die zo verkloot waren door anderen dat ze echt gevaarlijk waren. ze zijn echt niet allemaal hetzelfde, mits ze een verantwoordelijke baas hebben.
Biet
Zeer actief

De groep die overal lak aan heeft, bereik je nergens mee.
Die sluit je op als ze weer over de schreef zijn gegaan (en geef je heel veel voorwaardelijk, zodat dat ook goed optelt als je weer moet veroordelen).
Preventief opsluiten mag nou eenmaal niet...
En dat is ook wel weer ok.
Wiel
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

Ik heb dit op 7e of 8e pagina ook al geschreven.
Als iedereen de verantwoording nu eens voor zijn eigen hondje neemt is heel deze discussie overbodig, en zeker niet gaan wijzen naar een ander terwijl je zelf in de fout gaat. Inmiddels gaat dit topic al niet meer over de vraag die t.s gesteld heeft. Heel jammer want daar zou gezamenlijk winst en begrip uit te halen zijn.
petertje
Zeer actief

Wolfsblut schreef:

Als je niet begrijpt wat iemand schrijft, wordt het al snel afgedaan als dom.
Nee hoor, het is wat het is, stom ongefundeerd gelul, Daar kan je heel interessant over doen, maar met je reacties kom je net zo dom over als de mensen die je probeert te beschrijven. Dus als iemand met het IQ van een borrelnootje.
Afbeelding
Devel

Ongelezen bericht door Devel »

Ach hij zal toch wel weten dat die kaken niet alleen van een staff o.i.d. klappen. Ik heb die van een lab ook wel eens horen klappen. Nu hebben we allemaal klapkakens hahaha
petertje
Zeer actief

Biet schreef:
lunaquinty schreef:
dagmar88 schreef:
die zijn leuk :D

Afbeelding
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

petertje schreef:
dagmar88 schreef:
petertje schreef:
Foei toch wolfsblut!

Net zoals het mij irriteert als iedere keer weer die Golden genoemd wordt als hoogst-staande op de ranglijst van bijters. Fijn dat je nu ook snapt dat dat een beetje irritant is.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

lunaquinty schreef: je hebt wel gelijk, maar wij komen van een forum af waar molossers en hun eigenaren constant werden gediscrimineerd. dat ging zo ver dat als een molosser-eigenaar exact hetzelfde zei als een eigenaar van een niet-molosser, de molosserbaas een lange ban kreeg. daardoor zijn we wat gevoelig geworden voor dit onderwerp.
ik heb 20 jaar herplaatsers, vooral molossers, en daarvan waren er slechts een paar bij die zo verkloot waren door anderen dat ze echt gevaarlijk waren. ze zijn echt niet allemaal hetzelfde, mits ze een verantwoordelijke baas hebben.
klapkaken is een soort verzamelnaam geworden hier, voor breedbekhondjes zoals biet al zegt.
heeft verder niks te maken met al dan niet verkloot, het is gewoon een term.
en zoals ik al zei, als je hem zelf ook gebruikt gaat het scherpe randje er af.
dat weet ik omdat ik me ook paars geërgerd heb aan het gebruik van 'kutherders', maar dat al lang niet meer doe sinds ik het zelf ook zeg ;)
ik vind het geen kutherders, maar als mensen nou gelukkig worden door ze zo te noemen dan gaan ze hun gang maar, toch?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Marion.

renee-uk schreef:klapkaken is een soort verzamelnaam geworden hier

....
Ja. Want wij hier zijn allemaal hetzelfde, en wij gebruiken dus allemaal dezelfde termen :piew: :piew: :piew:
petertje
Zeer actief

Dinos schreef:Ik heb dit op 7e of 8e pagina ook al geschreven.
Als iedereen de verantwoording nu eens voor zijn eigen hondje neemt is heel deze discussie overbodig, en zeker niet gaan wijzen naar een ander terwijl je zelf in de fout gaat. Inmiddels gaat dit topic al niet meer over de vraag die t.s gesteld heeft. Heel jammer want daar zou gezamenlijk winst en begrip uit te halen zijn.
poe, zelf verantwoording nemen, dat is voor sommige mensen vrij moeilijk, veel mensen hebben een groot ego, en een kort lontje, meestal niet de beste combinatie.

Maar gezien het aantal bijincidenten per jaar zouden n mijn ogen alle eigenaren een cursus moeten hebben, met daarin onderwrpen als algemeen gedrag van honden, en voor aanschaf misschien iets over karaktertrekken en raseigenschappen. Dat zou misschien al wat problemen weghalen.

Aan de andere kant, iedereen wordt nerveus van hond agressie, als ik net het journaal weer zag lukt het ook al meer dan 2014 jaar niet om agressie uit het menselijk ras te krijgen :)
Afbeelding
Devel

Ongelezen bericht door Devel »

Onzinnig om die rassen zo weg te hokken. Net zo dom om mensen die gezet te zijn allemaal nijlpaarden te noemen. Beetje elkaar in waarde houden kan wel, zo wel mens als dier. Noem het gewoon bij de naam als je fatsoen hebt.
renee-uk
Zeer actief

Marion. schreef:

....
Ja. Want wij hier zijn allemaal hetzelfde, en wij gebruiken dus allemaal dezelfde termen :piew: :piew: :piew:
oh mens, wat kun jij toch verschrikkelijk vermoeiend zijn :roll:
trouwens als je denkt dat ik om jouw hopeloze kuthumeuren mijn woorden op goudschaaltjes ga leggen kom je van een koude kermis thuis.
dag marion :zwaai
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Dinos

petertje schreef:
Biet schreef:
lunaquinty schreef:
dagmar88 schreef:
die zijn leuk :D

Afbeelding
Allemaal hahaha deze ook hoor
Afbeelding
petertje
Zeer actief

Marion. schreef: Net zoals het mij irriteert als iedere keer weer die Golden genoemd wordt als hoogst-staande op de ranglijst van bijters. Fijn dat je nu ook snapt dat dat een beetje irritant is.
grappig, dat zei je vorige keer ook al, ik heb het bij mij weten 1 keer aangehaald, en puur als voorbeeld, niet om mensen of een ras af te zeiken. Volgens mij had ik het over rassen die na een bijtincident volop media aandacht kregen, en andere rassen niet omdat ze zo lekker knuffelbaar lijken ;)

jullie zijn overigens al ingehaald volgens dit lijstje hoor :P

Afbeelding
Afbeelding
Marion.

renee-uk schreef:
Marion. schreef:

....
trouwens als je denkt dat ik om jouw hopeloze kuthumeuren mijn woorden op goudschaaltjes ga leggen kom je van een koude kermis thuis.
Ik heb geen hopeloos kuthumeur, en je mag zeggen wat je denkt. Ik denk er wel het mijne van. Snap werkelijk niet waarom je van die ellende-kliek hier niet wegblijft als het je zo irriteert. Of dacht je werkelijk dat je iedereen hier kunt bekeren naar de Renee-visie?
Dinos

petertje schreef:
Marion. schreef: Net zoals het mij irriteert als iedere keer weer die Golden genoemd wordt als hoogst-staande op de ranglijst van bijters. Fijn dat je nu ook snapt dat dat een beetje irritant is.
grappig, dat zei je vorige keer ook al, ik heb het bij mij weten 1 keer aangehaald, en puur als voorbeeld, niet om mensen of een ras af te zeiken. Volgens mij had ik het over rassen die na een bijtincident volop media aandacht kregen, en andere rassen niet omdat ze zo lekker knuffelbaar lijken ;)

Afbeelding
Ik wordt hier een beetje verdrietig van wij als tokkies hebben toch graag dat onze hondjes ook op die lijst staan, waar moet het nu heen met ons imago hahaha .
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door smoekie »

Marion. schreef:
renee-uk schreef:
Marion. schreef:

....
Ik heb geen hopeloos kuthumeur, en je mag zeggen wat je denkt. Ik denk er wel het mijne van. Snap werkelijk niet waarom je van die ellende-kliek hier niet wegblijft als het je zo irriteert. Of dacht je werkelijk dat je iedereen hier kunt bekeren naar de Renee-visie?

:goeie: Verder alles goed Marion :J:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
renee-uk
Zeer actief

Marion. schreef:
renee-uk schreef:
Marion. schreef:

....
allemachtig, lezen kun je ook al niet?
maar marion toch, dát valt me nog meer van je tegen, al is dat eigenlijk haast niet mogelijk.
dit was trouwens het laatste antwoord dat je voorlopig van me krijgt, ik heb betere dingen te doen dan met jou hier een beetje te gaan kiften, zoek daar maar lekker iemand anders voor.
Afbeelding

renee-uk
Zeer actief

petertje schreef: jullie zijn overigens al ingehaald volgens dit lijstje hoor :P

Afbeelding
oh nou begrijp ik ook waarom er hier een cocker komt als ik ooit aan een klein hondje begin :cheer:
Afbeelding

petertje
Zeer actief

Dinos schreef:
petertje schreef:

Afbeelding
Ik wordt hier een beetje verdrietig van wij als tokkies hebben toch graag dat onze hondjes ook op die lijst staan, waar moet het nu heen met ons imago hahaha .
Ik baal er ook een beetje van hoor. Gelukkig loopt er in zaandam een rastaman die zijn best doet om ons weer koploper op de lijst te maken
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Dinos schreef: Ik wordt hier een beetje verdrietig van wij als tokkies hebben toch graag dat onze hondjes ook op die lijst staan, waar moet het nu heen met ons imago hahaha .
Troost je, het gros van wat rondloopt aan breedbekkikkers is (duidelijk) boomloos.
Biet
Zeer actief

petertje schreef:
Dinos schreef:Ik heb dit op 7e of 8e pagina ook al geschreven.
poe, zelf verantwoording nemen, dat is voor sommige mensen vrij moeilijk, veel mensen hebben een groot ego, en een kort lontje, meestal niet de beste combinatie.

Maar gezien het aantal bijincidenten per jaar zouden n mijn ogen alle eigenaren een cursus moeten hebben, met daarin onderwrpen als algemeen gedrag van honden, en voor aanschaf misschien iets over karaktertrekken en raseigenschappen. Dat zou misschien al wat problemen weghalen.

Aan de andere kant, iedereen wordt nerveus van hond agressie, als ik net het journaal weer zag lukt het ook al meer dan 2014 jaar niet om agressie uit het menselijk ras te krijgen :)
Zelf de verantwoordelijkheid nemen gebeurd dus niet en een verplichte cursus verandert daar verder niets aan.
Als antwoord aan ts.: geen goed idee dus.
Wel kun je zorgen voor een motivatie voor mensen om een cursus te doen (en ze simpelweg, heel direct, verantwoordelijk stellen).
Ik meen hier al (op de manier waarop de suggestie genegeerd wordt) dat het idee alleen al impact heeft..
@Cleva suggereerde het overigens ook al op pagina 2.
Als het ervaren hondeneigenaren hier al nerveus maakt..
Wiel
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”