Dat zou zomaar kunnenBiet schreef:Mensen kunnen (overigens maar 1 leven) zonder rijbewijs rijden, als ze geen brokken maken.Devel schreef:Zou inderdaad een optie zijn maar niet haalbaar. In NL rijden ook zat mensen al levens lang zonder rijbewijs die nooit gecontroleerd zijn. Zulke mensen zouden juist bij broodfok hun honden kopen omdat die nooit zullen adviseren voor een rijbewijs of cursus te gaan.Tineke schreef:Dat denk ik ook ja tenminste voor de gemiddelde hondenbezitter.Biet schreef:Als je wilt dat mensen hun gezond verstand (gaan) gebruiken, moet je niet met allerlei regels komen.
Dan moet je met iets komen dat mensen motiveert dat te doen.
Dat kan met een sanctie op extremen (dat rijbewijs dat je kwijt bent na echte grove overtredingen maakt meer indruk dan een boete), die werkelijk impact heeft.
Alle inzet, door middel van regeltjes, om dingen te voorkomen, is verloren moeite.
Maar op zich denk ik dat juist de mensen die zich niet willen laten motiveren en geen moeite willen doen de groep is waarbij je niet rouwig hoeft te zijn als ze afvallen en ervoor kiezen om hondloos door het leven te gaan.
Ik denk dat moeite moeten doen best een goed middel zou kunnen zijn om mee te beginnen.
Is niet ok (geen rijbewijs is geen verzekering), maar zolang er niets gebeurd, heeft er niemand last van.
Een rijbewijs is echter geen garantie dat er niet iets gebeurd.
Waar ik aan denk is het de eigenaar vervolgen als hun hond serieus over de schreef gaat.
Ik denk dan niet aan gaatjes bij schermutselingen (: kan dat nog wel zien als normaal hondengedrag, wat snel af te kappen is door eigenaren), maar echte schade.
Als het risico van extreme hondenagressie, vrijwel zeker een strafblad voor een eigenaar betekent, zou de motivatie om een hond goed op te voeden zomaar eens stukken omhoog kunnen gaan.
Zeker bij die grootste groep, gemiddelde eigenaren.

Zou zoiets haalbaar zijn?