Tineke schreef:Mijke was is eigenlijk jouw motivatie geweest om een kruising te nemen van een hond waar je zo bang van bent.
Als je van mening bent dat spa's totaal onbetrouwbaar zijn dan gaat dat toch ook op voor mixen daarvan?
Hoe dat ging? Ik was op zoek naar een teckel

Maar toen kreeg een goede vriendin van mij, die erg veel inzicht heeft in honden, een nestje van haar eigen honden. Haar honden waren de leukste honden die ik kende, en de ouders van haar honden waren ook allemaal leuk. Ze postte een foto van pup Oor en ik werd verliefd

Later ging het onweren en kwam Oor bij mij schuilen... Dat was het moment dat ik definitief verkocht was. Toen had ik echt nog geen idee welke rassen er allemaal in zaten hoor. Wel wist ik dat het heel veel verschillende rassen waren, en dat je met zo een ratjetoe niet op rasspecifieke eigenschappen af kan gaan, maar dat je naar de ouders moet kijken. Krakers fokken op karakter en dat vind ik een betrouwbare methode. Ik was gewoon verliefd en mijn redenatie was dat er uit 2 van zulke leuke honden, met zulke leuke ouders, wel echt enorm leuke nakomelingen moesten komen. En dat klopte. Oor is echt precies 50/50 haar vader en haar moeder, precies zoals ik het me voorgesteld had. Exact de hond die ik zocht, die bij me past (en die ik tussen de teckels echt nooit had kunnen vinden haha).
Op dat moment was ik nog niet bang voor klapkaken trouwens. Want ik had al tien jaar geen hond meer en in de pakweg 15 jaar daarvoor dat ik wel met een en later twee honden liep (oa tijdens de RAD) heb ik volgens mij uberhaupt nog nooit een (volbloed) SPA in het echt gezien, dus ik had geen idee. Eigenlijk was ik wat naief toen

Nouja, dat was snel over toen het me binnen een paar maanden nadat ik Oor kreeg begon op te vallen dat élke keer dat er serieus bonje was in het park (dus geen gewone schermutseling met veel lawaai en zonder gaatjes) er een SPA betrokken was. Niet veel later beet een heel leuk SPA-vriendje van Oor vanuit het niets een ander hondje dood. Een paar weken later hetzelfde voor een ander heel leuk SPA-vriendje van Oor. Ik zag ook elke week meer klapkaakpuppies lopen en het aantal incidenten in Groningen nam toe. Niet alleen dingen die ik hoorde en zag in het plantsoen maar ook op rtvnoord en in het landelijke nieuws. Ik ging er over lezen en wat ik las sloot aan bij wat ik irl zag, toen kwam ik tot de conclusie dat er iets mis is met veel van die honden. Dat het aan het ras ligt. En dat verreweg de meeste SPA-baasjes die ik tegen kwam zich daar totaal niet bewust van zijn.
Daarna heb ik me natuurlijk ook wel eens afgevraagd in hoeverre ik er rekening mee moet houden dat er ook 1/8ste (ofzoiets) aan engelse stafford in Oor zit. Daar heb ik zelfs nog een topic over geopend hier. Maar ik ben eigenlijk niet bang voor SPA-kruisingen of wat voor kruisingen dan ook waar nog twintigziljoen compleet andere rassen door zitten. Met zo een ratjetoe aan verschillende rassen is de kans dat die "flip-knop", of welke andere rasspecifieke eigenschap dan ook er nog in zit naar mijn inschatting erg klein. Ik hoor ook nooit iets over zulke kruisingen die betrokken zijn bij incidenten, als het kruisingen zijn zijn het altijd 50% of meer klapkaakkruisingen, vaak kruisingen tussen 2 hondagressieve rassen onderling. Dus echt bang dat Oor ineens flipt ben ik niet. Toch hou ik er wel rekening mee hoor, door bepaalde situaties te vermijden. Onder andere dus situaties waarin er sprake is van een opdringerige klapkaak waar Oor geen trek in heeft