Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hier kun je al je andere foto's kwijt, zoals vakantiefoto's, foto's van je andere huisdieren, natuurfoto's, foto's van enge spinnen, vogels en dergelijke. Alle foto's dus eigenlijk die niet in de normale fotohoek en ook niet in de wandelrubriek thuishoren.
S@ndr@ schreef:Ow leuk zeg, maar hoe zit dat eigenlijk met portret rechten en zo, mag je zomaar mensen fotograferen of vraag je het eerst
We hebben hier van de workshopleider goede uitleg overgekregen voor we aan de slag gingen. Op straat mag je iedereen vrij fotograferen, zeker als je het niet heimelijk doet. Soms is het wel aan te raden om mensen te vragen. Als mensen het niet prettig vinden is het vaak wel duidelijk, dan zelf het initiatief nemen om de foto te laten zien, uit te leggen wat je aan doen bent en eventueel de foto ter plekke verwijderen als men niet in kan stemmen. Op NS stations is het verboden foto's te maken, ook in veel winkels is het niet toegestaan.
Publiceren is een ander verhaal, dan kan je te maken krijgen met de schending van de privacy van personen: Portretrecht:
Als een portret niet in opdracht is gemaakt, mag het in beginsel vrij gepubliceerd worden. Dit ligt anders als de afgebeelde persoon een 'redelijk belang' heeft om zich tegen publicatie van zijn portret te verzetten. Vaak gaat het dan om een privacybelang
Ik heb geleerd dat je dit zelf behoorlijk goed kunt inschatten. Als iemand op een openbare plek is kan het eigenlijk nooit schadelijk zijn voor iemands privacy, omdat iedereen die op dat moment op straat liep die persoon gewoon heeft kunnen zien. Uitzonderingen zijn bijvoorbeeld mensen die net de deur van een bordeel uit komen, of andere zaken waarvan je zelf wel kunt begrijpen dat mensen er liever niet mee in het openbaar komen. Simpele vraag die je jezelf kunt stellen is: kan ik zonder deze persoon te kennen redelijkerwijs begrijpen dat deze man of vrouw door publicatie van mijn foto in de problemen kan komen?
Straks met de nieuwe wetgeving is het wel een stuk lastiger. Dan moet je echt toestemming hebben, omdat ook portretten/foto's van personen onder persoonsgegevens vallen. Straatfotografie waar herkenbaar mensen op staan als hoofdonderwerp mag je dus niet meer zomaar publiceren (maken heb ik dan zelfs twijfels over, omdat je dan persoonsgegevens opslaat en je daar een grondslag voor moet hebben en moet aantonen dat dit veilig opgeslagen wordt), tenzij je toestemming van de personen hebt. Dat is dus wel veranderd, vroeger was het bij openbare dingen idd niet zo'n probleem, hoewel je alsnog wel bezwaar kon maken.
Heel simpel, als je in opdracht fotografeert heb je met de nieuwe wetgeving niet zo veel problemen. (hoewel je netjes een privacyverklaring moet hebben en een verwerkingsovereenkomst met andere bedrijven waar je gebruik van maakt, bijvoorbeeld oypo) Fotografeer je niet in opdracht van de persoon, dan moet je onder 1 van de andere grondslagen vallen, waar toestemming er 1 van is.
S@ndr@ schreef:Ow leuk zeg, maar hoe zit dat eigenlijk met portret rechten en zo, mag je zomaar mensen fotograferen of vraag je het eerst
We hebben hier van de workshopleider goede uitleg overgekregen voor we aan de slag gingen. Op straat mag je iedereen vrij fotograferen, zeker als je het niet heimelijk doet. Soms is het wel aan te raden om mensen te vragen. Als mensen het niet prettig vinden is het vaak wel duidelijk, dan zelf het initiatief nemen om de foto te laten zien, uit te leggen wat je aan doen bent en eventueel de foto ter plekke verwijderen als men niet in kan stemmen. Op NS stations is het verboden foto's te maken, ook in veel winkels is het niet toegestaan.
Publiceren is een ander verhaal, dan kan je te maken krijgen met de schending van de privacy van personen: Portretrecht:
Als een portret niet in opdracht is gemaakt, mag het in beginsel vrij gepubliceerd worden. Dit ligt anders als de afgebeelde persoon een 'redelijk belang' heeft om zich tegen publicatie van zijn portret te verzetten. Vaak gaat het dan om een privacybelang
Ik heb geleerd dat je dit zelf behoorlijk goed kunt inschatten. Als iemand op een openbare plek is kan het eigenlijk nooit schadelijk zijn voor iemands privacy, omdat iedereen die op dat moment op straat liep die persoon gewoon heeft kunnen zien. Uitzonderingen zijn bijvoorbeeld mensen die net de deur van een bordeel uit komen, of andere zaken waarvan je zelf wel kunt begrijpen dat mensen er liever niet mee in het openbaar komen. Simpele vraag die je jezelf kunt stellen is: kan ik zonder deze persoon te kennen redelijkerwijs begrijpen dat deze man of vrouw door publicatie van mijn foto in de problemen kan komen?
Straks met de nieuwe wetgeving is het wel een stuk lastiger. Dan moet je echt toestemming hebben, omdat ook portretten/foto's van personen onder persoonsgegevens vallen. Straatfotografie waar herkenbaar mensen op staan als hoofdonderwerp mag je dus niet meer zomaar publiceren (maken heb ik dan zelfs twijfels over, omdat je dan persoonsgegevens opslaat en je daar een grondslag voor moet hebben en moet aantonen dat dit veilig opgeslagen wordt), tenzij je toestemming van de personen hebt. Dat is dus wel veranderd, vroeger was het bij openbare dingen idd niet zo'n probleem, hoewel je alsnog wel bezwaar kon maken.
Heel simpel, als je in opdracht fotografeert heb je met de nieuwe wetgeving niet zo veel problemen. (hoewel je netjes een privacyverklaring moet hebben en een verwerkingsovereenkomst met andere bedrijven waar je gebruik van maakt, bijvoorbeeld oypo) Fotografeer je niet in opdracht van de persoon, dan moet je onder 1 van de andere grondslagen vallen, waar toestemming er 1 van is.
Dit klopt niet hoor, de wet gaat in op 25 mei en onderstaande komt van een workshop voor fotografen over de nieuwe wet op de privacy de AVG:
Publiceren mag ook, ook straks bij de nieuwe AVG als vanuit je artistiek of journalistiek oogpunt plaatst.
Vanaf 25 mei wordt het portretrecht dus een heel eind kleiner. Wanneer iemand een privacybelang inzet om publicatie van zijn portret te verhinderen, moet hij dat doen via de AVG en niet meer via het portretrecht. In principe kun je dus alleen nog een financieel of commercieel portretrecht inroepen: je verzilverbare bekendheid kun je verhandelen.
Daarbij gelden dan wel een aantal belangrijke uitzonderingen als die verwerking gebeurt voor journalistieke, artistieke of literaire doeleinden. De AVG is daarop maar beperkt van toepassing. Zo is het in die gevallen onmogelijk om je toestemming in te trekken, dus een zogeheten quitclaim is in principe niet te herroepen. Ook mogen journalisten en artistieke fotografen gewoon bijzondere persoonsgegevens verwerken in hun beeld, zodat je ook op die grond de publicatie niet tegen kunt houden.
Kort en goed betekent dit dat je weliswaar de AVG moet inroepen in plaats van het portretrecht maar dat je uiteindelijk bij hetzelfde uitkomt. Of je publiceert met toestemming (en dan moet je die aantonen en moet die voldoen aan de strikte eisen uit de AVG) of je beroept je op de vrijheid van meningsuiting en dan krijg je vervolgens dezelfde belangenafweging als voorheen onder het portretrecht.
Stiekem fotograferen is overigens wel verboden, maar dat lukt niet echt met een grote camera en een toeter van een lens op een drukke markt.
TessaThomas schreef:
Zijn jullie ook al bezig met de AVG wetgeving?
Ik vind het echt ellendig en krijg de neiging helemaal geen opdrachten meer te gaan doen (terwijl ik voorheen zes jaar lang als zzp’er heb gewerkt). Heb een offerte opgevraagd voor een privacyverklaring: bijna 400 euro. Heb ik niet hoor.
Hmmm hoe illegaal zou het zijn de verklaring van iemand anders aan te passen zodat het op mijn werk van toepassing is
TessaThomas schreef:
Ik vind het echt ellendig en krijg de neiging helemaal geen opdrachten meer te gaan doen (terwijl ik voorheen zes jaar lang als zzp’er heb gewerkt). Heb een offerte opgevraagd voor een privacyverklaring: bijna 400 euro. Heb ik niet hoor.
Hmmm hoe illegaal zou het zijn de verklaring van iemand anders aan te passen zodat het op mijn werk van toepassing is
Stuur mij even een PB vanavond of morgen. Ik heb namelijk een goede privacyverklaring gemaakt dmv een website, gratis. Het klinkt heel spannend, maar valt op zich mee. Ik ga zo weg, dus als je een PB stuurt kan ik het vanavond even opzoeken en sturen.
Over de straatfotografie, dat is trouwens mooi dat je het dus op artistieke uitdrukkingsvormen kan gooien! Als je dat niet en de persoon die op de foto staat zonder onevenredige inspanning geindentificeerd kan worden is er sprake van een persoonsgegeven en moet je je dus houden aan de AVG. Bij artistieke uitdrukkingsvormen, zit je nog wel met het opslaan/bewaren ervan. Dat mag dan weer niet langer dan noodzakelijk (lekker vaag) en goed beveiligd, wat je moet kunnen aantonen. Hebben ze het daar ook over gehad?
TessaThomas schreef:
Stuur mij even een PB vanavond of morgen. Ik heb namelijk een goede privacyverklaring gemaakt dmv een website, gratis. Het klinkt heel spannend, maar valt op zich mee. Ik ga zo weg, dus als je een PB stuurt kan ik het vanavond even opzoeken en sturen.
Over de straatfotografie, dat is trouwens mooi dat je het dus op artistieke uitdrukkingsvormen kan gooien! Als je dat niet en de persoon die op de foto staat zonder onevenredige inspanning geindentificeerd kan worden is er sprake van een persoonsgegeven en moet je je dus houden aan de AVG. Bij artistieke uitdrukkingsvormen, zit je nog wel met het opslaan/bewaren ervan. Dat mag dan weer niet langer dan noodzakelijk (lekker vaag) en goed beveiligd, wat je moet kunnen aantonen. Hebben ze het daar ook over gehad?
Dank je wel , heb er vandaag nog veel meer gemaakt...... was een geweldige dag, maar deze is best bijzonder omdat hij echt wegvloog.... zo van kiss my ...... je weet wel
Wat leuk! Kan ik die foto's nog ergens tegen komen? Laatst heb ik een nieuwe lens gekocht voor de Nikon van mijn vriend. Op die lens zit ook een macrofunctie en daar heb ik afgelopen weekend in Limburg een beetje mee gestoeid. Helaas toch het grootste gedeelte van de foto's niet scherp op de punten waarop ik hoopten. Blijft toch wel lastig!
macro is zo`n n dingetje ja... er zijn workshops ,.. dan kun je de basis oner de knie krijgen, en verder zelf stoeien,..... misschien als ik straks tijd heb dat ik ze ga up loaden zodat ze verkocht kunnen worden, maar ik weet nog niet... ze staan voornamelijk alleen op mijn flickr account en soms om mijn fotografie pagina smoelenboek ...
Het stomme is dat ik 4 jaar lang fotografie les heb gehad op school, dat is inmiddels wel even terug en ik merk dat ik wat roestig ben. Met mijn Canon lukt het sowieso niet meer om mooie foto's te schieten, oud modelletje, maar de Nikon wil nog wel.
Ik wilde deze vraag al langere tijd hier stellen misschien is nu het juiste moment. Wij hebben een Nikon met 2 lenzen: Een originele lens van Nikon 18-55mm en een Tamron AF 70-300mm. Met welke lens maken wij nou de beste plaatjes van Jip? En welke instellingen gebruiken we daar dan het beste voor? Nou weet ik dat dat van veel factoren afhangt en de foto's die we maken zijn ook echt wel mooi maar ik denk dat het beter kan. We zouden zelf graag meer diepte zien zoals in deze foto wel wat gebeurd.
Hebben we daar nu misschien niet de juiste lens voor? En zo nee, welke raden jullie dan aan?
Als je minder scherptediepte wil (dus maar klein deel foto scherp, achtergrond wazig), moet je een lichtsterke lens gebruiken op groot diafragma (klein getal) en lekker op afstand met afstand tot de achtergrond. Dus een lichtsterke telelens werkt daar goed voor, mits je hond lekker op afstand wil
In de praktijk is het met een hond prettiger om op iets minder grote afstand te werken, dus dan wordt lichtsterk nog belangrijker. Meeste actiefoto's die ik van Elco en Gait heb, zijn gemaakt op diafragma 4 en met een brandpuntsafstand van bijna 200 mm kleinbeeldequivalent (70 mm, cropfactor van 2,7). Als je naar m'n natuurfoto's kijkt, zijn die over het algemeen op diafragma 5.6 en ruim 810 mm kleinbeeldequivalent (300 mm, cropfactor van 2,7). Dit is dus zo'n actiefoto van Gait met diafragma 4, sluitertijd 1/1250, ISO 400, brandpuntsafstand van 70 mm met cropfactor van 2.7, dus 189 mm kleinbeeldequivalent PotW2017wk40 by Elco Frits, on Flickr
feitelijk zijn ze allebei geschikt hoor, wat naar de lichtsterkte meespeelt is ook de afstand die je hebt van je model en de afstand die het model heeft van de achtergrond, je woont niet zo heel ver hier vandaan, misschien eens afspreken dan leg ik het je uit en kun je weer verder, je hond is veel te leuk om het niet te doen
marrieeeb schreef:Wat leuk! Kan ik die foto's nog ergens tegen komen? Laatst heb ik een nieuwe lens gekocht voor de Nikon van mijn vriend. Op die lens zit ook een macrofunctie en daar heb ik afgelopen weekend in Limburg een beetje mee gestoeid. Helaas toch het grootste gedeelte van de foto's niet scherp op de punten waarop ik hoopten. Blijft toch wel lastig!
Ik vind het gebruik van een echt macro objectief eentje van bijv 100mm een wereld van verschil maken. Waarbij je de diafragma wijd open kan zetten. Bij een teleobjectief kan dat meestal niet en miste ik vaak wat scherpte. Met het macro objectief vind ik het echt leuk om mee te spelen ook is het een handmatige focus dus je stelt zelf scherp.
Mooi aanbod heb je gehad van s@ndra.
O ja als je actie foto's wilt maken is een teleobjectief juist weer aan te raden.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Bedankt voor je heldere uitleg Fotogravinnetje! Dat op afstand foto's maken deden we nog niet echt, maar ik bedenk me nu wel dat in de serie foto's waar ik er hier ook een van plaatste, we dat wel gedaan hebben en ik ook erg tevreden was over het resultaat. Nu ik weet waar ik op moet letten gaan we dat maar eens vaker proberen!
S@ndr@ schreef:feitelijk zijn ze allebei geschikt hoor, wat naar de lichtsterkte meespeelt is ook de afstand die je hebt van je model en de afstand die het model heeft van de achtergrond, je woont niet zo heel ver hier vandaan, misschien eens afspreken dan leg ik het je uit en kun je weer verder, je hond is veel te leuk om het niet te doen
Wauw, dat zou echt geweldig zijn! Haha, vind Jip ook gezellig als ze mee mag.
toots schreef:Ik vind het gebruik van een echt macro objectief eentje van bijv 100mm een wereld van verschil maken. Waarbij je de diafragma wijd open kan zetten. Bij een teleobjectief kan dat meestal niet en miste ik vaak wat scherpte. Met het macro objectief vind ik het echt leuk om mee te spelen ook is het een handmatige focus dus je stelt zelf scherp.
Grappig dat je dat zegt. De Nikon ligt momenteel niet in de buurt en daarom heb ik gister mijn Canon met de "plastic fantastic" lens eens meegenomen. Ik was helemaal vergeten wat dat ding allemaal kon en eerlijk gezegd dacht ik ook dat mijn Canon de geest gegeven had. De omstandigheden waren niet optimaal, de zon was al aan het onder gaan namelijk.
Jip wilde ook wel model zitten. Maar dan zie je toch dat ik/de camera moeite heeft met het feit dat Jip redelijk zwart is & het bewolkt is etc etc. Ik heb nu het resultaat bekeken en ben best wel blij! Binnenkort de camera + lens dus mee met gewoon daglicht.
De plastic funtastic voor Sony cameras vond ik niet best presteren.
Ik heb nu wel een goed macro objectief. En vind dat een wereld van verschil. Ik heb er een van samyang 100 mm.
Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Dank je wel, dat is altijd fijn om te horen... , de Stephany en haar moeder vonden het heel erg moeilijk om te kiezen - kan ik me best voorstellen ook, denk dat je zelf anders kijkt dan de fotograaf.
, .. maar ik moet nog even groeien in deze tak van fotografie.... zolang ik verbeter puntjes zie .. is er vooruitgang hoop ik en wordt ik ook nog beter
is maar goed ook toch... zo worden we beter, bij voorbeeld, ik denk dat ik volgende keer witbalans op bewolkt zet , voor een warmere uitstraling, nu is blauw al best koel maar toch kinderen kunnen wel wat warmte gebruiken in foto`s vind ik
dit is frisser dat is waar hoor, en zal ook persoonlijke smaak zijn, ik ben meer op zoek naar een soft en airy look, dit ik eigenlijk nog moet ontwikkelen en waar ik graag heen wil, maar t kan wel een vlag op een modder schuit zijn hoor als ik het probeer je moet alles gewoon uit proberen
Ahjoh hou op, iederéén gaat al voor de soft en airy dromerige look tegenwoordig! Das ook maar gewoon een type truucje dat snel oud wordt (in mijn nederige opinie dan ).
mijke schreef:Ahjoh hou op, iederéén gaat al voor de soft en airy dromerige look tegenwoordig! Das ook maar gewoon een type truucje dat snel oud wordt (in mijn nederige opinie dan ).
Ik heb ook overwogen of ik die kant op moet gaan met mijn bewerkingen, omdat men dat blijkbaar mooi vindt. Heb besloten het bij m'n eigen wat hardere stijl te houden (vrij veel contrast, sterke kleuren, zoals ik zelf de wereld ook zie)